
UNIVERZITA KARLOVA

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD

Institut komunikačních studií a žurnalistiky

Katedra mediálních studií

Bakalářská práce

2022 Jan Štěpánek





UNIVERZITA KARLOVA

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD

Institut komunikačních studií a žurnalistiky

Katedra mediálních studií

Mediální obraz Války v zálivu

ve vybraném dobovém tisku

Bakalářská práce

Autor práce: Jan Štěpánek

Studijní program: Mediální a komunikační studia

Vedoucí práce: Mgr. MgA. Petr Horký

Rok obhajoby: 2022



Prohlášení

1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracoval samostatně a použil jen uvedené
prameny a literaturu.

2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu.

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely.

V Praze dne 1.8.2022 Jan Štěpánek



Bibliografický záznam

ŠTĚPÁNEK, Jan. Mediální obraz Války v zálivu ve vybraném dobovém tisku. Praha, 2022. 54

s. Bakalářská práce práce (Bc). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut

komunikačních studií a žurnalistiky, Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce

Mgr. MgA. Petr Horký.

Rozsah práce: 80 629



Abstrakt

Práce se bude zabývat válečným konfliktem v Perském zálivu z roku 1991, důvodem

vzniku této série událostí, způsobenými následky, a především průběhem tohoto souboje

mocností z hlediska mediálního prostředí. Jádrem práce bude analýza domácího a

zahraničního tisku z dob konfliktu. Tato analýza bude zároveň srovnávat změnu přístupu

médií a také přístupu armády k médiím. Tento přístup bude srovnán s předchozími konflikty,

mezi které patří například válka ve Vietnamu a dojde k objasnění možných změn, ke kterým

v průběhu času došlo. Cílem práce bude čtenáři přiblížit konflikt jako takový, představit mu

komplexní pohled na vybraný dobový tisk se zaměřením na České a Americké zdroje.

Analyzována budou periodika Rudé právo a The Washington Post z období 17. ledna 1991 –

28. února 1991.

Abstract

The thesis will deal with the 1991 Gulf War conflict, the reason for the occurrence of

this series of events, the consequences caused, and above all the course of this power struggle

from the point of view of the media environment. The core of the thesis will be an analysis of

the domestic and foreign press during the conflict. This analysis will also compare the change

in the attitude of the media and also the attitude of the military towards the media. This

approach will be compared to previous conflicts, which include the Vietnam War, and will

shed light on the possible changes that have occurred over time. The thesis will aim to

introduce the reader to the conflict itself, presenting a comprehensive view of the selected

contemporary press, focusing on Czech and American sources. The periodicals analyzed will

be Red Law and The Washington Post from the period January 17, 1991 - February 28, 1991.



Klíčová slova

Irák, Spojené státy americké, Pouštní bouře, The Washington Post, Rudé právo, Perský záliv,

objektivita, rozsah, konflikt, periodikum

Keywords

Iraq, United States, Desert Storm, The Washington Post, Rudé právo, Persian Gulf,

objectivity, scope, conflict, periodical

Poděkování

Na tomto místě bych rád poděkoval vedoucímu mé práce Mgr. MgA. Petru Horkému.

Zejména pak také své rodině za jejich podporu a motivaci.



Obsah
Úvod 8

1 Metodologický postup a stanovení výzkumných otázek 10

2 Historický kontext a americko-irácké vztahy před válkou 12
2.1 Geografické postavení a význam Iráku 12
2.2 Vývoj americko-iráckých vztahů do roku 1958 13
2.3 Vývoj americko-iráckých vztahů mezi lety 1958-1980 16
2.4 Vývoj americko-iráckých vztahů mezi lety 1980-1990 21

3 Konflikt a jeho mediální vyobrazení 24

4 Charakteristika dobového tisku 28
4.1 Rudé Právo 28
4.2 The Washington Post 29

5 Výzkumná část 31
5.1 Analýza Rudého práva 31

5.1.1 Velikost prostoru věnovaná válce v Zálivu 31
5.1.2 Způsob reflektování o válce v Zálivu 35

5.2 Analýza The Washington post 37
5.2.1 Velikost prostoru věnovaná válce v Zálivu 37
5.2.2 Způsob reflektování o válce v Zálivu 40

Závěr 42

Seznam zkratek 44

Seznam grafů 45

Seznam použitých pramenů a literatury 46
Periodika 46
Literatura 46
Internetové zdroje 50



Úvod

Od událostí spojených s invazí Iráckých vojsk do sousedního Kuvajtu a jeho

následného osvobození spojeneckými vojsky uplynulo více než třicet let. Operace Pouštní

bouře se zapsala do dějin jako jeden z nejintenzivnějších konfliktů od dob druhé světové

války. V historickém kontextu konflikt přinesl zcela zásadní změny ve vztahu diváka a

probíhajících bojů. Ty byly díky moderním technologiím poprvé takřka v přímém přenosu

přenášeny do obývacích pokojů po celém světě. Moderní doba s sebou však nesla historické

břemeno cenzury, která v novém kabátu zasahovala do každodenní práce novinářů. Tato

práce zkoumá to, jakým způsobem byl tento konflikt v médiích vyobrazován.

Tato bakalářská práce se bude dále zabývat způsobem, jakým vybrané deníky

informovaly své čtenáře v Československé federativní republice a ve Spojeným státech

amerických. Pro účely výzkumu byly zvoleny jedny z nejčtenějších periodik v daných

zemích. Jak byly události prezentovány Rudým právem, které po pádu komunismu hledalo

novou identitu ve svobodné zemi? A jak tomu bylo ze strany deníku The Washington Post,

který ve své podobě fungoval již desítky let? Bylo toto téma v tisku důležité? Jakému

prostoru se mu dostávalo? Informovali američtí novináři své čtenáře objektivněji, než ti

českoslovenští? Na tyto otázky bude tato bakalářská práce hledat odpovědi.

V první kapitole dojde ke stanovení metodologického postupu a výzkumných otázek.

Pro účely práce budou položeny dvě výzkumné otázky, dále bude specifikován časový úsek,

který práce sleduje a také důvody, proč bylo právě toto období zvoleno. Kapitola taktéž

zdůvodní výběr výše uvedených deníků a metodologii, podle které budou tématické články

vybírány. V neposlední řadě pak stanoví pravidla pro rozlišení zaujatosti a nezaujatosti textů,

které budou v rámci výzkumu vybraných deníků zkoumány.

Druhá kapitola nastíní historický kontext irácké oblasti a přiblíží vývoj

americko-iráckých vztahů od 19. století až po Pouštní bouři. Úvodní část přinese stručný

geopolitický popis oblasti, vývoj od prvního osídlení člověkem až po současné demografické

rozložení obyvatel. Samotné rozvíjení vztahů mezi Irákem a Spojenými státy americkými

bude rozděleno do tří časových období. První z nich bude zkoumat samotné počátky těchto

vztahů v 19. století až po zlomový rok 1958. Kapitola čtenáři přiblíží, jak se postupně

formoval moderní Irák ve 20. století napříč světovými válkami i přelomové objevení

nerostných bohatství země. Mimo to se čtenář dozví jak byla země ovlivněna nacistickým

Německem ale i o tom, jak Irák ovlivnila studená válka. Následující část vývoje vzájemných

9



vztahů je zaměřena na období od roku 1958 po cestu Saddáma Husajna k moci dovršenou v

roce 1980. Období sleduje zejména vnitropolitický vývoj v zemi provázený řadou konfliktů

na vlastním území země. Popisuje dlouhý souboj o moc mezi Abdul Salam Arifem a Abd

al-Karim Qasimem, boj s kurdskou menšinou v zemi, definitivní konec monarchie v zemi a

její složitou ekonomickou situaci ovlivněnou výše uvedenými konflikty. Zejména ale mapuje

Saddámovu cestu k moci. Závěrečná část se zabývá posledními roky, které vedly k napadení

sousedního Kuvajtu. V tomto desetiletí, zemi značně zasáhla dlouhá, američany podporovaná

Irácko-Íránská válka, která zemi uvrhla do rozvratu. Tato část také popisuje události, které

vedly k operaci Pouštní bouře a ve stručnosti popisuje její průběh.

Třetí kapitola popisuje pozicí médií v konfliktu. Objasňuje nově uplatňované mediální

postupy, zkoumá rozdílné nástroje médií a jejich užití včetně změn od posledních konfliktů,

které Iráku předcházely. Poukazuje také ale na jednu z významných mediálních kauz, jež

Pouštní bouři předcházela, včetně jejího vlivu na veřejné mínění. Zároveň objasňuje roli

CNN a nový pojem „CNN efekt“, který stanice svým vlivem vytvořila.

Kapitola čtvrtá přináší rozbor zvolených médií. Popisuje složitý vývoj Rudého práva,

jehož historie byla spojena s komunistickou stranou, až po přerod ve svobodné médium.

Současně přibližuje některé z osobností, které měly zásadní vliv na podobu a změny, kterými

si deník prošel. Stejně tak obsahuje historický vývoj The Washington Post, který sahá do

doby dávno před vznikem Rudého práva. I v jeho případě jsou vyzdvihnuty některé z

historických osobností, které udávaly směr, kterým se tonto deník ubíral.

Závěrečná kapilota je pak samotnou analýzou vybraných tiskovin. Vysvětluje zvolené

postupy a zejména údaje, kterých se podařilo metodologickým postupem dosáhnout. Mezi

tato data patří například plocha jednotlivých článků či jejich objektivita. Data jsou

prezentována i v grafické podobě. Výsledky hledání jsou srovnány v časových úsecích a

porovnávány vůči zkoumaným periodikům.

Pro lepší čtenářskou přehlednost došlo vůči tezím ke změně pořadí jednotlivých

kapitol a úpravě jejich názvů. Zároveň došlo po doporučení prof. Štolla a konzultaci s Mgr.

Gabrielou Skalickou k úpravě sledovaného období. To bylo omezeno na úsek od 17. ledna

1991 do 28. února roku 1991. Věřím, že změny provedené proti původním tezím mají své

opodstatnění a jsou přínosem.

10



1 Metodologický postup a stanovení výzkumných otázek

Cílem této bakalářské práce je získat podrobný přehled o tom, jakým způsobem
dobový tisk informoval o událostech Války v zálivu v období od 17. ledna 1991 do 28. února
1991. Za tímto účelem bude analyzováno tištěné československé periodikum - Rudé právo.
Dále nastínit geografické postavení a význam Iráku a vykreslit vývoj americko-iráckých
vztahů. V neposlední řadě si práce klade za cíl zmapovat mediální vyobrazení konfliktu v
odborné literatuře. Pro stanovení výsledku dojde k aplikaci výzkumných otázek, které budou
zkoumat jednotlivé aspekty informování čtenářů o probíhajícím konfliktu. Na základě těchto
otázek bude provedena kvalitativní a kvantitativní obsahová analýza vybraných periodik ve
zkoumaném období.

Metodologický postup bude rozdělen do jednotlivých fází. Základem pro realizaci
bádání bude stanovení zkoumaného periodika a vzorku článků, které se tématem zabývaly.
Periodikum bude vybrané na základě dobové rozšířenosti a zároveň dostupnosti pro čtení v
dnešní době, aby byl případný čtenář schopný analyzované materiály dohledat online. K
vyhledání zkoumaných článků budou ve výzkumu použita klíčová slova, které musí texty
obsahovat. Po určení vzorků skrze klíčová slova dojde k vyřazení článků, které jsou svým
obsahem odkloněny od zkoumaných událostí. Kapitola objasní také to, proč došlo ke zvolení
právě výše uvedených deníků. Zároveň dojde k rozboru klíčových událostí, které následovaly
po druhé světové válce včetně zásadního vpádu západních armád na území Blízkého
východu. Výzkum bude pracovat s těmito otázkami:

1. Jak velký prostor byl věnován vybranému tématu? (velikost plochy, počet

příspěvků celkem a na titulní straně)

2. Jak vybrané deníky referovaly o konfliktu? (zaujatý - nezaujatý)

Pro aplikování výzkumných otázek byly vybrány deníky Rudé právo a The
Washington Post. Oba tituly patřily v tehdejší době k těm nejčtenějším ve své zemi původu.
Zároveň se jedná o pravidelné publikace, které o událostech informovaly takřka každý den.
Za důležitý aspekt lze považovat skutečnost, že Rudé právo je čtenářům volně dostupné na
stránkách digitálního archivu Akademie věd či na webovém portálu Národní knihovny k
jehož přístupu je třeba čtenářský Národní knihovny či vysokoškolský studentský průkaz.
Deník The Washington Post je pak dohledatelný přímo na webových stránkách stávající
redakce. Přístup k němu je limitován nezbytností předplacení celé služby.

11



Výzkum nebude analyzovat celé období Války v zálivu. Počátek války, tedy Irácká
invaze do Kuvajtu, a následná operace Pouštní štít, jejímž cílem bylo upevnění pozic
spojenců v sousedních zemích, bude z výzkumu vyňata. Zkoumané období odpovídá době od
počátku operace Pouštní bouře po okamžik přijetí mírových dohod ze strany Iráku. Tedy
časový úsek od 17. ledna do 28 února roku 1991. Následná jednání, jež trvala řadu měsíců,
nebudou brána v potaz. Časový rámec výzkumu byl zvolený na základě skutečnosti, že se
jednalo o nejintenzivnější část celé války, které se aktivně zúčastnila vojska západních
spojenců. V rámci tohoto několika týdenního období došlo k decimaci iráckých sil a většiny
infrastruktury v zemi, stejně jako osvobození atakovaného Kuvajtu.

Pro filtraci publikovaných tiskových příspěvků byly použity klíčové pojmy, které
přímo odkazovaly na probíhající operaci, či zeměpisné názvy zemí, kde konflikt probíhal.
Seznam klíčových slov pro Rudé právo je následující: Pouštní bouře, Irák, Kuvajt, Perský
záliv. Pro účely analýzy deníku The Washington Post bude s ohledem na odlišný způsob
měření zvolen pojem persian gulf crisis. Důležité je také uvést, že jednotlivá slova byla dále
v českém jazyce vyhledána dle vyskloňování v relevantních pádech. Z článků, které splňují
tyto premisy, budou následně vybrány ty, které byly publikovány československými autory,
články zahraničních novinářů či periodik nebudou pro potřeby tohoto bádání využity. Tisková
plocha analyzovaných článků bude spočítána na základě obsahové plochy jedné tiskové
strany Rudého práva a The Washington Post. Do tohoto výpočtu však nebude zahrnuta
obrazová příloha jednotlivých článků, protože ji výzkum nereflektuje.

Pro posouzení objektivity článku byla využita kvalitativní obsahová analýza, jenž
zkoumala celkové vyznění daného článku. Během tohoto procesu došlo na hodnocení zaujetí
bez ohledu na skutečnost, k jaké ze zúčastněných stran se případný text přikláněl. Výzkum se
zaměřoval na takové vyznění, které by se ke konfliktu stavělo kriticky či odsuzovačně.
Zároveň však zkoumal i vyznění, které by bylo podporou samotného konfliktu či jedné ze
zainteresovaných stran. Vybrané články budou následně rozděleny do kategorií: zaujatý -
nestranný. Nezaujatý tiskový příspěvek je takový, jenž čtenáře informuje o událostech a
popisovaných skutečnostech zcela pravdivě. Kromě toho je nezbytné, aby autor do textu
nepromítal svá osobní přesvědčení či emoce. Taková publikace musí zároveň splňovat
veškerá pravidla novinářské etiky a odpovídat společenským normám. Zaujatý článek je
pravým opakem těchto měřítek a hodnot. Je z něj patrná zaujatost autora, manipulování
skutečnosti a jiné. V případě strannosti textu, který je však pouhou citací osob či jiných
subjektů, není článek hodnocený jako neobjektivní, za takovou je považována pouze ta
publikace, za jejímž obsahem stojí výhradně autor, potažmo redakce.

12



2 Historický kontext a americko-irácké vztahy před

válkou

2.1 Geografické postavení a význam Iráku

Irácký stát, v arabštině al-Iráq „břeh velké řeky“, má rozlohu přibližně 437 000 km2, a
je umístěn na Blízkém východě mezi toky Eufrat a Tigris. Ty se na jihu země spojují v řeku
Šatt al-Arab vlévající se do Perského zálivu. Přesný počet obyvatel Iráku nelze kvůli absenci
sčítacích mechanismů s jistotou určit, avšak podle metodických propočtů Organizace
Spojených Národů můžeme populaci Iráku zhruba odhadnout na 41 milionů, přičemž hlavní
město Bagdád má přibližně osm až devět milionů obyvatel.1

Oblast „úrodného půlměsíce“, jehož je Irák součástí, je považována za historicky
důležité území, jež bylo středem významných říší, a lze jej bezesporu označit za kolébku
dnešní moderní civilizace. Úrodná půda okolo veletoků a jejich přítoků dala vzniknout
vyspělým agrárním kulturám.2 Rozvinuté zemědělství umožnilo vznik prvních politických
útvarů, v nichž můžeme spatřit prvopočátek států a rozmanitosti populace, tak jak je známe
dnes.3

Staří Řekové nazývali oblast, kde přibližně v roce 5000 př. Kristem vznikla sumerská
civilizace, Mezopotámií. Ta přinesla světu první písmo či astronomické názvy planet, jenž
užíváme dodnes. Další nesmazatelnou stopu, která se zapsala do historických análů, zanechali
následující významné civilizace: akkadskou, asyrskou, babylonskou, perskou a arabskou.
Poslední jmenovaná si podrobila iráckou oblast v 7. století n. l. a přinesla s sebou islámské
náboženství. Za nadvlády Arabů se stal Irák centrem vzdělanosti. S příchodem Mongolů na
počátku 13. století však došlo k rozvrácení země a značnému úbytku obyvatelstva. K
obnovení pořádku a stabilizaci zemi došlo až v roce 1535, kdy se Irák stal na téměř tři sta let
součástí Osmanské říše, která zde vládla pevnou rukou.4

Na rozvalinách Osmanského impéria, které se rozpadlo po první světové válce, byl
Irák ustanoven moderním státem pod hlavičkou Společnosti národů a správou Velké Británie
v roce 1921. O jedenáct let později byla irácké monarchii udělena formální samostatnost.5

Britský vliv v této oblasti však zůstal až do 60. let 20. století. Přítomnost ostrovních jednotek
zde byla stejně jako v ostatních státech na Blízkém východě vnímána velmi negativně. Tato
skutečnost vytvořila u irácké populace silné protibritské uvědomění, jejímž následkem byl
odmítavý postoj k intervenci či angažovanosti zahraničních velmocí do tuzemských

5 DODGE 2006, 1-5 GOMBÁR / PECHA 2013, 410-424
4 PONÍŽILOVÁ 2011, 13-46
3 PONÍŽILOVÁ 2011, 14
2 RADĚJ 2010, 8-10
1 AL ANSARI 2021, 1-13

13



záležitostí státu, které následně negativně ovlivnily vývoj americko-iráckých vztahů ve 20.
století.6

Význam strategického umístění této země vzrostl ve 30. letech 20. století, kdy došlo k
průzkumným akcím s cílem objevit „černé zlato“, kterým, jak bylo záhy zjištěno, země ve
velkém měřítku oplývala a dodnes se řadí k nejvýznamnějším vývozcům ropného bohatství
na světě. Právě tento geopolitický význam zapříčinil následný historický vývoj události v
blízkovýchodním regionu, který vzbudil mezinárodní pozdvižení. Důležitým aspektem je
také fakt, že Irák sousedí ze šesti významnými státy Islámského světa.7 V zemi dominují tři
etnicko-náboženské komunity, tou nejpočetnější je Arabská 75-80 %, která se rozděluje na
Sunnity a Šíity, zbylá procenta populace pak tvoří Kurdové. V otázce vyznání je v zemi
jednoznačně zastoupena muslimská většina, která představuje přibližně 95 % (tu v rámci
celého obyvatelstva tvoří z 60-65 % šíité, a z 30-35 % sunnité). Křesťanství a další
náboženství mají v iráckém státě přibližně pětiprocentní účast.8

2.2 Vývoj americko-iráckých vztahů do roku 1958

První Američané spjati s iráckým regionem byli křesťanští misionáři, kteří na
Blízkém východě od 30. let 19. století šířili západní náboženství, pomáhali se stavbou škol,
kostelů či zdravotnických zařízení.9 Na přelomu 19. a 20. století, zde pod taktovkou
amerických univerzit probíhaly terénní archeologické práce, do této doby v oblasti bádali
především zástupci předních evropských institucí a univerzit. Ty si kladly za cíl objevení
artefaktů potvrzující biblickou historii tohoto regionu.10 Další americký zájem začal s
průzkumnými akcemi týkající se objevu nerostného bohatství. Vlna tohoto zájmu vzrostla po
roce 1928, kdy americké korporace získaly téměř 30 % podíl ve společnosti Iraq Petroelum
Company IPC.11

Zahraniční politika Spojených států amerických se začala rozvíjet s příchodem první
velké války, kdy byly nuceny pod tíhou zachování vlastní bezpečnosti přerušit svoji neutralitu
a na Velký pátek 6. dubna 1917 do probíhajícího konfliktu zasáhnout. S jejich značným
přispěním se podařilo státům na straně Dohody zvítězit a válku během necelých dvou let
ukončit.12 Přestože si válka vyžádala více než sto tisíc amerických životů, pro Spojené státy
americké byla z ekonomického hlediska nezpochybnitelným vítězstvím. Během několika let
válečných mašinérií se z dříve zadluženého státu stala světová velmoc. Původní záměr

12 TINDALL / SHI 2008, 506

11 Ropná společnost IPC byla založena v roce 1929 jako nástupce Turkish Petroleum Company, jednalo se o
monopolního producenta ropných produktů v Iráku. Společnost byla v roce 1972 znárodněna.

10 EMBERLING 2010, 7
9 DOGAN / SHARKEY 2011, 33-40
8 RADĚJ 2010, 21-24
7 AL ANSARI 2021, 1-13
6 PONÍŽILOVÁ 2011, 53-54

14



odzbrojení, jenž byl reakcí na veřejné mínění po první světové válce, však neměl dlouhého
trvání. Během následujících desítek let se z dříve nevměšujícího se státu stala následkem
vývoje událostí druhé světové války nejsilnější vojenská síla světa, která svými válečnými
intervencemi ovlivňuje globální dění dodnes.13 Snahu o udržení této pozice ostatně dokazuje i
skutečnost, že k červenci 2021 měla americká armáda více než 750 vojenských základem v
osmdesáti zemích po celém světě. 14

Vláda USA provedla první oficiální intervenci v Iráku v průběhu druhé světové války.
Američané se společně s Brity obávali vzrůstajícího nárůstu irácké podpory Adolfa Hitlera a
případného vlivu nacistické propagandy, který by v této západoasijské oblasti mohl nastat.
Velkým sympatizantem a obdivovatelem německé vlády byl irácký premiér Rashid Al
al-Gaylani, který byl pro své extremistické názory ze své funkce v lednu 1941 odvolán. Celá
situace vyústila o dva měsíce později, kdy se uskupení zlatého čtverce pokusilo o atentát na
zástupce panovníka Abdull-Illaha. Ten se ale s předstihem o plánovaném útoku dozvěděl, a
díky pomoci amerického velvyslanectví 31. března 1941 uprchl ze země.15

Následující den došlo k tzv. povstání skupiny Zlatého čtverce a násilnému převzetí
moci, jenž mělo za následek svržení dosavadní pro britsky orientované monarchie. Vojenský
puč nastolil novou vládu pod vedením fašisticky smýšlejícího Rashida Al al-Gaylaniho.
Irácká společnost změnu vlády vřele uvítala, nesouhlasila totiž s dosavadní koloniální
nadvládou Britů. Jejich radost měla ale pouze krátkého trvání.16

Britům a Američanům se vývoj v zemi nezamlouval, zejména kvůli strategickému
významu této oblasti. V květnu 1941 proto proběhla vojenská operace, která sesadila vládu
Zlatého čtverce a obnovila původní monarchii, která pokračovala v úzké spolupráci s britskou
monarchií. Al-Gaylani musel Irák opustit a uprchnout do Berlína, kde jej přijal sám vůdce
nacistického Německa Adolf Hitler. Zbylé roky strávil Al-Gaylani jako exulant, který díky
amnestii unikl trestu smrti a poklidně dožil v Libanonském Beirutu.17 V Iráku byl následkem
těchto vojenských zásahů vyhlášen válečný stav a po zemi byly rozmístěny britské armádní
jednotky, čítající sto tisíc mužů, kteří zde obnovili původní vládu. Konflikt způsobil rozkol v
irácké společnosti, která vnímala návrat regenta do čele země velmi negativně. Dalším z
následků vojenské akce západních spojenců byla těžká ekonomická krize, již se snažila
využít Irácká komunistická strana.18

Přestože USA a Velká Británie patřily k vítězným mocnostem druhé velké války,
ostrovní monarchie jí byla značně oslabena a neměla dostatek finančních prostředků a lidské

18 GOMBÁR / PECHA 2013, 434-438
17 ABOUL-ENEIN / ABOUL-ENEIN 2013, 44-84
16 AL-ARIF 1982, 158
15 SCHLAEPFER 2016, 179-244

14 https://www.businessinsider.in/defense/ranked-the-worlds-20-strongestmilitaries/slidelist/51930339.cm
[04-09-2021]

13 AMBROSE 2011, 1-34 TINDALL, SHI 2008, 12-14

15



síly k udržování svého vlivu na Blízkém východě. Poválečná situace proto dala prostor
Američanům k intervenci v této oblasti. Významným impulsem pro zásah byl počátek
bipolárního konfliktu mezi nově vzniklými supervelmocemi a případnou expanzí a šířením
komunistické ideologie Sovětským svazem v Iráku. Američané proto pomohli konflikty
zmítané území v důsledku vytvoření samostatného státu Izrael v roce 1948 stabilizovat. Díky
jejich vlivu došlo ke zprostředkování dohody o odsunu irácké armády z Palestiny. Tímto
způsobem se snažili získat blízkovýchodní státy jako své spojence vedoucí k náskoku v boji
proti Východnímu bloku 19

Iráku byla poskytnuta ekonomická a následně vojenská pomoc, která vyústila
podepsáním Bagdádského paktu v roce 1955. Do této antisovětské vojenské aliance se
připojila Velká Británie, Turecko, Pákistán a Írán. Cílem tohoto paktu bylo posílení
obranyschopnosti pro případ agrese ze strany Sovětů, kterým se otevíraly dveře do zemí
třetího světa. Ty byly na počátku formování politických uskupení v důsledku zahájení
dekolonizace způsobených nacionalistickým a emancipačním uvědoměním těchto národů.20

Ačkoliv vznik Bagdádského paktu iniciovaly Spojené státy americké, jeho součástí formálně
nikdy nebyly z důvodu odporu ze strany Egypta a Izraele. Jejich neformální podpora však
probíhala po celou dobu existence této úmluvy. Irák byl součástí aliance do roku 1959, kdy
již v zemi naplno probíhala irácká revoluce.21

Tento pakt vznikl na základě několikaletého úsilí o stabilizaci a formování vojenských
sil, které měly za úkol chránit země Středního východu před již zmiňovanou agresí ze strany
Východního bloku. Koncept, na základě kterého byl Bagdádský pakt signován, se nazývá
„severní pás“. Ten byl poprvé představen v roce 1953 americkým ministrem zahraničí
Johnem Fosterem Dullesem, který ve svém projevu zdůraznil, že právě státy sousedící s jižní
hranicí SSSR jsou v bezprostředním ohrožení ze strany komunistických ideologií. Opačný
názor však zaujímali přední britští politikové, ti jako klíčové státy pro obranu spatřovali země
na Středním východě, jimiž byl Egypt a následně Irák a oblast Perského zálivu.22

Svůj zájem o Egypt, zejména pak o oblast Sinajského poloostrova se strategickým
Suezským průplavem, Britové stvrdili v říjnu 1956, kdy společně s izraelskými a
francouzskými jednotkami v důsledku vznikající politické krize zemi napadly. Jejich tažení
mělo však velice krátkého trvání.23 Tento akt agrese vyvolal velký odpor zejména ze strany
USA, jež v čele s Dwightem D. Eisenhowerem reagovali vyhlášením „Eisenhowerovy
doktríny“, která byla v platnosti mezi lety 1957 a 1958. Její vyhlášení bylo vnímáno jako

23 SINGH 2018, 466-468
22 ASHTON 1993, 123-124
21 YESILBURSA 2020, 854-877
20 SANJIAN  1997, 226-266
19 HAHN 2012, 2

16



konec nadvlády koloniálních mocností v oblasti Blízkého východu. Byla ovšem i nástrojem,
skrze který se Američané snažili zamezit vlivům Sovětského svazu v zemi.24

Existence Bagdádského paktu pro Irák znamenala, že ve vzniklém konfliktu stál
fakticky na straně západních útočníků. To způsobilo politický rozkol v zemi a negativní
reakce ostatních arabských států. Pro záchranu vztahů s arabskými soused, došlo ze strany
Irácké vlády k přerušení diplomatického styku s Francií a následné kritice ostrovní monarchie
a jejího působení v Bagdádském paktu. Na hrozbu vzniku mocenského vakua reagovala
doktrína deklarováním potřeby Spojených států na udržení vlivu v tomto regionu a
potvrzením nabídky vojenské a finanční pomoci.25

2.3 Vývoj americko-iráckých vztahů mezi lety 1958-1980

Zdánlivě ustálená situace se rapidně zhoršila v roce 1958. V červenci toho roku došlo
v Iráku k dalšímu vojenskému převratu a definitivnímu konci západem podporované
monarchie v zemi. Královská rodina, jež nestihla zemi opustit, byla zastřelena popravčí
četou.26 V čele převratu stáli Abdul Salam Arif a Abd al-Karim Qasim, jež byli členy a
zároveň vůdci tajného vojenského uskupení „Svobodní důstojníci“.27 Ustanovené vedení
země navázalo spojenci dlouho obávané diplomatické styky se Sovětským svazem a ukončilo
působení v Bagdádském paktu. Cílem těchto veřejností podporovaných kroků bylo
demonstrovat jasnou snahu o odtržení západních vlivů. Stejně jako před lety, i na tyto
politické změny chtěli Britové reagovat vojenskou silou. Toto riziko si nový režim
uvědomoval a reagoval na něj prohlášením, že i nadále budou dodržovány závazky vůči
těmto zemím. Díky tomu, ale také i kvůli složité taktické proveditelnosti, Spojené státy
vojenskou operaci zamítly.28 Spojené státy se obávaly podobného politického vývoje i v
nedalekém Libanonu. V reakci na vzrůstající napětí proto v rámci stále platné Eisenhowerovy
doktríny vyslali vojenské lodi k jeho pobřeží. 15. července 1958 došlo k vylodění 15 000
vojáků námořní pěchoty šesté americké flotily nedaleko Bejrútu a následnému uklidnění
situace v zemi.29

Z počátku myšlenkově jednotné revoluční síly, jejichž jediným cílem bylo svržení
dosavadní vlády, začaly po naplnění svého plánu objevovat názorové rozepře. Tyto rozkoly
byly nejcitelnější mezi hlavními tvářemi politických změn, Qasimem a Arifem. Jejich spory
vyvrcholily vítězstvím Qasima, jež se tituloval „jediným vůdcem“ a následným uvězněním
Arifa.30 Ani to ale nezpomalilo narůstající odpor části obyvatelstva vůči vedení země. Napětí

30 GOMBÁR / PECHA 2013, 467
29 RUBIN 2010, 215
28 GIBSON, 2015, 29-30
27 BLACKWELL 1999, 1
26 GOMBÁR / PECHA 2013, 463
25 PONÍŽILOVÁ 2011, 53-54
24 PEDEN 2009, 1073-1096

17



narůstalo i ve vztahu se Spojenými státy, to bylo podníceno mimo jiné problémem kurdské
menšiny, jíž byla po převratu revolucionáři přislíbena autonomie. Nedodržení Qasimova
příslibu vyvolalo s touto částí národa politický konflikt, v jehož čele stál na straně Kurdů
Mustafa Barzani. Rozepře mezi Kurdy samotnými i jejich odpor vůči vládě vyústil v roce
1961 v první kurdsko-iráckou válku.31 Ta nakonec trvala až do roku 1970 a vyžádala si více
než 75 000 lidských životů. Během konfliktu Irák mnohokrát obvinil Američany z podpory
kurdských protivníků. I přes to, že k podpoře značnou část konfliktu oficiálně nedocházelo, v
očích Irácké veřejnosti byly vzájemné vztahy opět citelně narušeny. Této skutečnosti
nepomáhala ani neustálá podpora Izraele ze strany USA32

Qasimova pozice vůdce začala však postupně značně oslabovat. Důvodem bylo
především jeho osamocené postavení, jež nemělo podporu většího politického uskupení. Díky
vývoji situace v zemi, zvýšených příjmů z ropy a mocenských rozepří začalo docházet k
prohlubování rozdílů v populaci. Společnost proto začala hledat cestu, jak tyto rozdíly potřít.
Do čela tohoto hnutí se záhy postavila Irácká komunistická strana, jež měla oporu v
Sovětském svazu, a upozorňovala na stále silnější potřebu reforem a revolučních změn.
Qasimovi tak nezbylo, než se s IKS domluvit na společném postupu. Ani přes společné snahy
se však nepodařilo dosáhnout zásadních změn.33

Na přelomu července a srpna roku 1958 přijel do Iráku spoluzakladatel strany Baas.
Cílem tohoto socialistického politického uskupení založeného v Sýrii bylo sjednocení
arabských mocností a jejich pevná vzájemná spolupráce. I přes stranická prohlášení však
nedocházelo ze strany IKS k významným krokům k naplnění panarabské myšlenky a
Qasimův režim se od ostatních arabských zemí částečně izoloval. Jeho vláda tak ještě více
ztrácela podporu společnosti, která si takovou změnu přála. Navzdory vládním pokusům a
dílčím krokům, které měly ke sjednocení Arabů vést, se nepodařilo zásadních změn
dosáhnout. Oslabení režimu se pokusila využít Irácká odnož nacionalistické strany Baas.
Místo politického souboje se však rozhodli vydat cestou atentátu na vůdce národa. K tomu po
několika odkladech, způsobených vyčkáváním na vhodnou politickou situaci v zemi, došlo 7.
října 1959. 34 Atentátníkům, mezi kterými byl mimo jiné i mladý Saddám Husajn, se však
nepodařilo Qasima zabít. Přeživší Qasim tohoto útoku záhy využil ve svůj prospěch. Své
přežití připisoval vyšší moci a proklamoval ho jako důkaz, že právě on je tím jediným a
správným vůdcem. Tato prohlášení ovšem nijak neomezila odpor narůstající ze strany
nacionalistů v zemi.35

35 PONÍŽILOVÁ 2011, 69 FAROUK-SLUGLETTOVÁ / SLUGLETT 2003, 82-84
34 COUGHLIN 2005, 30
33 PONÍŽILOVÁ 2011, 69 FAROUK-SLUGLETTOVÁ / SLUGLETT 2003, 82-84
32 GOMBÁR, PECHA 2013, 473
31 FAROUK-SLUGLETTOVÁ / SLUGLETT 2003, 90-93

18



Následující období se neslo především v chaotickém způsobu vlády a iracionálních
rozhodnutí sebestředného vůdce, který zcela nelogicky přehlížel pomyslnou smyčku, která se
na politické půdě utahovala kolem jeho krku. Jedním z jeho osudných rozhodnutí bylo
propuštění značné části politických oponentů z vězení či jejich záchrana před trestem smrti.
Mezi propuštěnými nechyběl ani Abdul Salam Arif. Právě on spolu s dalšími osvobozenými
neváhali využít nespokojenost společnosti a paralýzu země, jež Qasim způsobil. Spojili se
proto s představiteli strany Baas a dalšími nacionalisty ve snaze vymyslet plán svržení
vládnoucí garnitury. Přestože spiklenců a jejich následovatelů nebylo mnoho, stále probíhající
konflikt s Kurdy si vyžádal většinu vojenských sil v jiných částech země. K úspěšnému
převratu tak stačilo, aby se vzbouřenecké jednotky zmocnili pouze strategicky důležitých
základen a lokací. Představitelé komunistické strany Qasima opakovaně před připravovaným
převratem varovali. Ten se však s vírou ve své schopnosti rozhodl nepodniknout žádné
zásadní kroky.36

Čtrnáctý den ramadánu 8. února 1963 začalo povstání. Nacionalisté se postupně
zmocnili všech potřebných vojenských základen včetně budovy rozhlasu, ze které začali své
protivládní vysílání doprovázené stejnými motivy jako při převratu z roku 1958.37 Část
populace stále podporující komunistickou stranu a současný režim proto vyšla do ulic ve
snaze zabránit převratu. Řada z nich se shromáždila před budovou ministerstva obrany, kde
se Qasim ukrýval, a prosila svého vůdce o vydání zbraní na jeho obranu. Jejich prosby však
nebyly vyslyšeny. Tisíce spoře vyzbrojených civilistů při snahách o zastavení převratu
zaplatilo svým životem.38

Následujícího dne došlo k obsazení budovy ministerstva obrany a zajetí Qasima. Ten
byl o několik hodin později spolu se svými společníky na místě popraven. Převrat byl v
minulosti spojován s operací CIA, a dáván za vinu Spojeným státům, které cestu k sesazení
režimu hledali, k podpoře z jejich strany při této operaci však nikdy nedošlo.39 V čele nové
vlády stanul dříve propuštěný Arif spolu s hlavním představitelem strany Baas, Ahnadem
Hasan al-Bakrem v roli ministerského předsedy. Následující měsíce se nesly ve znamení
násilností, poprav a vražd nevinných.40 Odříznutí komunistů od moci znamenalo i zpřetrhání
vlivů Sovětského svazu. Této skutečnosti si byla americká vláda vědoma. Proto se její postoj
vůči zemi od vlády Qasima v podstatě neměnil, vždy zůstalo pouze u snahy udržení
stabilních diplomatických vztahů a zachování vlivu IPC.41

Po letecké nehodě a Arifově smrti v roce 1966 usednul do čela země jeho bratr, Abdul
Rahmán Arif. Politicky slabší sourozenec však nedokázal konflikty zmítaný národ sjednotit.

41 GIBSON 2015, 57-58 JACOBSEN 2013, 1029-1031
40 PONÍŽILOVÁ 2011, 72
39 GIBSON 2015, 96
38 HOLLINGWORTH 1963, 225
37 GIBSON 2015, 59-60
36 GIBSON 2015, 95

19



V čele se udržel pouze do roku 1968, kdy došlo v zemi k dalšímu převratu vyvolanému
stranou Baas. Arif na rozdíl od svých předchůdce měl to štěstí, že jeho výměna v čele státu
proběhla bez vojenského středu, o svém sesazení se dozvěděl telefonicky. Po mnoha letech v
exilu se do své země vrátil až za vlády Saddáma Husajna, po americké invazi z roku 2003
dožil v Jordánsku, ve kterém také ve svých úctyhodných devadesáti jedna letech umřel.42

Zásadní změna ve vztazích mezi USA a Irákem nastala v roce 1967. Následkem
americké podpory Izraele v konfliktu známém jako Šestidenní válka. Irácká vláda, byť se
konfliktu zásadní měrou neúčastnila, zcela přerušila diplomatické styky s touto západní
mocností. Stalo se tak v době, kdy došlo ke stažení Velké Británie z oblasti Blízkého
východu. Opětovný vznik mocenského vakua donutil Washington k vyhlášení Nixonovy
doktríny. Tehdejší prezident Richard Nixon vyslovil na tiskové konferenci v Guamu
požadavek vůči svým spojencům na blízkém východě, aby převzali veškerou odpovědnost za
případné konflikty v oblasti. Dal tak otevřeně najevo, že se vláda Spojených států nehodlá
vojensky nijak angažovat. Současně však byla spojencům, zejména pak Saudské Arábii a
Íránu, přislíbena ekonomická a vojenská pomoc v případě nutnosti obrany.43

Jedním z hlavních důvodů tohoto kroku byla probíhající válka ve Vietnamu, která
vyžadovala vysoké vojenské úsilí. Diplomatické vztahy se nepodařilo obnovit ani po převratu
z roku 1968. Hovory mezi Washingtonem a Bagdádem také významně oslabil stále
probíhající konflikt s Kurdy na severu země. Američané totiž vystřídali Sovětský svaz coby
podporovatele této menšiny. Skutečnost, že Američané dodávají své zbraně a finance
povstalcům, vyvolala ve společnosti silnou protiamerickou vlnu plnou nenávisti, která značně
poznamenala budoucí vývoj země. Příměří s Kurdy se podařilo dosáhnout až příslibem
kurdské autonomie a vzájemnou dohodou mezi Barzanim a Al-bakrem z roku 1970. Příslib
autonomie nebyl nikdy naplněn. Selhání vzájemných dohod vyústilo v druhou
Irácko-kurdskou válku v roce 1974.44

Po převratu se v roce 1968 moci chopil Hasan al-Bakr spolu s Radou revolučního
velení, jíž tvořili výhradně armádní důstojníci. Záhy došlo k personální výměně ve všech
důležitých funkcí, na které byli nově dosazování výhradně členové strany Baas bez ohledu na
své zkušenosti. Nová ústava ustanovila zřízení země jako socialistické uskupení s Islámem
jakožto státním náboženstvím. Členové opozičních stran byli pronásledováni, mučeni a
popravováni ve vykonstruovaných procesech.45 Opětovný konflikt s Kurdy podporované
Íránem donutil Irák k jednání mezi zeměmi s cílem definitivně kurdskou otázku vyřešit.
Smíru bylo dosaženo v březnu 1975, kdy obě země přistoupily k Alžírské dohodě. V rámci ní
se Irák vzdal svých území, o které vedl s Íránem dlouhodobě spory. Írán na oplátku odřízl

45 GOMBÁR, PECHA 2013, 481-482
44 PONÍŽILOVÁ 2011, 76-78
43 FAROUK-SLUGLETTOVÁ / SLUGLETT 2003, 115
42 GOMBÁR, PECHA 2013, 481

20



Barzaniho od jakékoliv podpory, bez které byl osud menšiny zpečetěn. Souboje ovšem
nebyly sváděny pouze na bitevních polích, jednotlivé frakce uprostřed strany Baas začaly
soupeřit o svá postavení a pozice. V té době také začal k vysokým postům na úkor ostatních
směřovat Saddám Husajn, který s Bakrem úzce spolupracoval. Díky své povaze a
vypočítavosti se Husajn brzy dostal na pozici druhého nejdůležitějšího člověka v zemi.46

Svoji pozici a vliv se vláda rozhodla upevnit znárodněním IPC a získáním veškeré
kontroly nad ropným bohatstvím země. Tento krok vyvolal silné odezvy Velké Británie a
dalších západních zemí, kterým značná část společností spadajících pod toto konsorcium
patřila. Přestože znárodnění proběhlo postupně, v průběhu celého procesu nepřetržitě
probíhala jednání s původními vlastníky o novém fungování, případných kompenzacích a
zejména budoucích dodávkách ropy. Nově získané finance významně pomohli uplatňování
nových ekonomických či sociálních programů. Země zažila velký rozmach a vývoj v
oblastech školství, zdravotnictví či bytové výstavby.47

Irák prošel zcela zásadními změnami, byla stanovena minimální mzda, důchodové
zabezpečení obyvatelstva, stanovení maximální pracovní doby či úplný zákaz dětské práce.
Byť byly rozdíly mezi venkovem a metropolemi stále značné, tento rozmach během několika
let významně pozvedl životní úroveň obyvatelstva, což se odráželo ve významné podpoře
nové vlády. Během pouhých šesti let se roční příjem na hlavu i přes nárůst obyvatel
ztrojnásobil.48 Přestože by se daly tehdejší vzájemné vztahy s většinou západních zemí včetně
Spojených států označit za nepřátelské, vzájemný obchod zažil velký vzestup. Socialistická
republika opět navázala spolupráci a přátelství se sověty, kteří zemi poskytovali technickou
podporu v těžbě ropy a jejím zpracování. Tehdejší Rusko patřilo mezi největší odběratele
ropy, vzájemný obchod byl ovšem spíše výměnný. Místo finančních prostředků totiž do Iráku
putovali výměnou za ropu hlavně technologie, zbraně a další ruský export. Značný podíl na
nákupu ropné produkce měla také Francie, ta se po znárodnění svých společností dohodla na
odběru 23,75 % vytěžené suroviny.49

Saddám Husajn si v té době již dobře uvědomoval své možnosti a naplno těžil ze
svých schopností. Svůj vliv úspěšně upevňoval vršením svých funkcí a posilováním své moci
nad děním v zemi. Stal se rukou držící režim a bojovníkem s opozicí. I přesto však
respektoval Bakra coby reprezentativního vůdce země. Během několika let Husajn tehdy již
nemocného Bakra zcela přerostl. Jeho rodina a podporovatelé ovládli všechny důležité posty
v zemi včetně vedení Husajnem založených lidových milicí či ozbrojené gardy strany Baas.

Po rezignaci al-Bakra zde dne 11. července 1979 byl Husajn jmenován prezidentem
Irácké republiky a definitivně tak upevnil své postavení, jež de facto zastával již od roku

49 FAROUK-SLUGLETTOVÁ / SLUGLETT 2003, 159
48 FAROUK-SLUGLETTOVÁ / SLUGLETT 2003, 89
47 JACOBSEN 2013, 1032-1033
46 PONÍŽILOVÁ 2011, 81

21



1976, kdy al-Bakr utrpěl infarkt, a nebyl tak schopný svou funkci efektivně vykonávat.
Navzdory skutečnosti, že dosavadní prezident oficiálně odstoupil kvůli své nemoci a
samotného Saddáma navrhl jako svého nástupce, existovaly spekulace, že byl svým
nástupcem k rezignaci donucen pod pohrůžkou smrti. Údajní svědci však byli zatčeni a
popraveni. Nový prezident, poučený z chyb svých předchůdců, ihned začal s rozsáhlými
čistkami ve straně i armádě. Započaté budování kultu jediného vůdce netrpělo žádnou kritiku
či protichůdný názor. Na média dopadla cenzura, svoboda projevu byla omezena, a vznik
nových politických stran byl zakázán pod přísnými tresty. Řada opozičníků byla pozatýkána,
mučena a nakonec popravena. Husajn, který se kromě prezidentského křesla ujal všech
nejdůležitějších funkcí, položil základy diktatury, jíž v zemi už nemohl nikdo oponovat.50

2.4 Vývoj americko-iráckých vztahů mezi lety 1980-1990

Husajn musel nově čelit problémům se sousedním Íránem. Poklidné vztahy s touto
zemí získané Alžírskou dohodou se totiž začaly trhat ještě před jeho oficiálním usednutím do
čela země. Během Íránské islámské revoluce definitivně padla vláda dynastie Pahlaví, která
se s Irákem snažila udržovat dobré vztahy a země byla uvržena do chaosu.51 Nechuť vůči
novému režimu se velice brzy začala projevovat ve vzájemných vztazích těchto zemí, které
přerostly v nepřátelství. Ještě ve stejném roce začaly vojenské a politické útoky na obou
stranách hranic. Sebevědomý Husajn věřil, že by se mu mohlo podařit nově nastolenou vládu
svrhnout a ujmout se tak vlády na sousední zemí. Dílčí střety během několika měsíců
přerostly ve vojenský konflikt, iniciovaný právě Husajnem, dnes známý jako Irácko-Íránská
válka.52

Díky stále nestabilní situaci v zemi se Iráku podařilo v prvním roce a půl války
dosáhnout řady územních zisků a vítězství. Jeho úsilí však bylo zmařeno v roce 1982, kdy
sousední země přešla do protiútoku, a zahnala tak Irácké síly zpět k původním hranicím. Ještě
na konci roku se boje dokonce přesunuly až na území agresora. Brutální konflikt si vyžádal
mnoho obětí na civilním obyvatelstvu, řada z nich podlehla Iráckým plynovým útokům. Boje
uvízli na bodě mrazu bez jasné převahy kterékoliv strany, země si začaly navzájem ostřelovat
ropná zařízení a ropné tankery. Na řadě těchto útoků se také podílely Spojené státy na straně
Iráku.53

Vidinu míru přinesla až rezoluce OSN č. 598, jež vyzývala oba státy ke smíru a
vyšetření příčin války. Írán tuto možnost v počátku však odmítl a nadále pokračoval v
útocích.54 Po několika porážkách a velkých ztrátách na životech se ale nakonec obě země

54 PONÍŽILOVÁ 2011, 88
53 FRIEDMAN 1993, 168
52 FAROUK-SLUGLETTOVÁ / SLUGLETT 2003, 291-293
51 PONÍŽILOVÁ 2011, 85-87
50 MARR / AL-MARASHI 2017, 139

22



dohodly na smíru, byť k uzavření rezoluce nedošlo až do roku 1990. Důvodem neuzavření
bylo vědomí Saddáma Husajna, že právě on konflikt vyvolal, a obával se mezinárodních
sankcí. Válka se táhla dlouhých osm let, vyžádala si více než půl milionu lidských životů a ve
výsledku de facto nic nezměnila. Přestože konflikt nikdy významně nepřerostl za hranice
těchto dvou zemí, řada sousedů i světových mocností jednotlivé strany podporovala,
ojediněle pak i vojensky zasahovala.55

Důležitou roli zde sehrály opět Spojené státy. Právě díky jejich podpoře byl Husajn
schopen ubránit svou zemi během protiútoku. Různými cestami tak do Iráku proudily jak
americké zbraně, tak i finance a další pomoc. Podle některých zjištění se Američané dokonce
nepřímo podíleli na chemických útocích v zemi, když do Bagdádu dopravili některé
materiály potřebné k výrobě těchto zbraní či tolerovali jejich užití. Použití těchto zbraní bylo
obzvlášť brutální vůči Kurdům na severu země, kde si vyžádalo na sto tisíc mrtvých.
Důvodem podpory režimu bylo kromě domnělé ochrany sousedních zemí, například Kuvajt,
zejména udržení vlivu na úkor Sovětského svazu, který zemi také podporoval. Několik let po
složení zbraní se ukázalo, že oficiální stanovisko a podpora Washingtonu měly temné pozadí.
Šokující skandál známý jako Írán-Contras odhalil, že americká vláda ve spolupráci s CIA
během konfliktu dodávala zbraně také Íránu. Tato skutečnost byla o to závažnější, že tyto
dodávky porušovaly mezinárodní restrikce, které řadili Írán mezi teroristické země. Výtěžek
z těchto prodejů poté putoval na hrazení černých operací a podporu povstalců v Nikaragui.56

Jen díky zahraniční pomoci se Bagdádu podařilo udržet zemi v chodu. Podporou
západu se podařilo zásadně zlepšit bojeschopnost, velikost armády i jejího vybavení. Rychlý
nárůst vojenské síly se však stal rizikem pro okolní země. I přesto byla státní pokladna téměř
vyčerpaná, a životní úroveň obyvatelstva významně zasažená. V žádném případě se ale
nejednalo o situaci na pokraji bankrotu, země měla stále významné příjmy z ropné produkce,
které by ji při správném využití dokázaly oživit. Miliardy dolarů ale byly utopeny v
přezbrojení armády či zbytečných budovatelských projektech památníků a prezidentského
paláce.57

Tento způsob řízení státu způsobil oslabení ekonomiky a značný růst inflace, jež roku
1990 dosahovala až 45 %. Režim pod tíhou těchto skutečností začal s masivní propagační
kampaní, která dávala současnou situaci za vinu okolním státům a západním mocnostem.
Vzájemné vztahy se začaly velmi rychle zhoršovat. Důležitými momenty pro další vývoj
vzájemných vztahů byly události z března a dubna téhož roku. Irácká vláda nejdříve ve
vykonstruovaném procesu popravila britského novináře Farzada Bazofta, jehož obvinila ze
špionáže. Tím se vystavila značné kritice západu. Následně pak v dalším měsíci došlo k

57 FAROUK-SLUGLETTOVÁ / SLUGLETT 2003, 318 - 319
56 KORNBLUH 1987, 129-130
55 RIEDEL 2008, 9

23



opětovnému vyhrocení diplomatických vztahů, když na letišti Heathrow došlo k odhalení
iráckých občanů, kteří ve svých zavazadlech nelegálně převáželi řadu součástek určených k
výrobě jaderných zbraní.58

Trnem v oku režimu se stal sousední Kuvajt, který odmítl pronajmutí svých ostrovů
za účelem vybudování přístavu zlepšujícího irácký přístup k zálivu a obchodním cestám.
Bagdád se začal vůči zemi značně vymezovat, požadoval finanční náhrady, odmítal splácet
své dluhy a obviňoval okolní země z porušování kvót na těžbu ropy vedoucím k poklesu její
ceny, jež mělo mít na Iráckou ekonomiku negativní dopad. Na přelomu července a srpna roku
1990 začala irácká armáda přesouvat své jednotky ke Kuvajtským hranicím. Americká
ambasáda o tomto přesunu dobře věděla. Tehdejší velvyslanec April Glaspie požadoval
vysvětlení těchto kroků. Během rozhovorů se svým protějškem uvedl, že si Spojené státy
nepřejí ekonomickou válku s Irákem, což v očích Saddáma Husajna posvětilo celou operaci.
Věřil totiž, že západ nepřistoupí k vojenskému zásahu. Další konflikt byl již nevyhnutelný.59

Invaze do Kuvajtu začala v brzkých ranních hodinách 2. srpna 1990. Zaskočená a
slabá kuvajtská armáda neměla proti síle útočníka nejmenší šanci. Země byla obsazena
během jediného dne. Ještě téhož dne došlo ze strany Washingtonu a dalších vlád ke zmrazení
veškerých Iráckých i Kuvajtských aktiv. OSN reagovala rezolucí č. 660, která požadovala
okamžité stažení vojsk z Kuvajtu. Tato žádost nebyla vyslyšena. Následně došlo k
okamžitému zastavení vývozu amerických zbraní do Iráku. Na zemi bylo uvaleno několik
finančních a obchodních sankcí, které měly za cíl zemi značně omezit, a donutit tak vládu ke
stažení svých sil. Ty se však mezitím přesunuli k hranicím Saudské Arábie. S vědomím rizika
dalšího útoku nařídil prezident Bush okamžitý přesun vojenských jednotek do této země.60

Vojenská operace Pouštní bouře Desert Storm , jejímž cílem bylo osvobození Kuvajtu
a vyhnání Iráckých vojsk, započala 17. ledna 1991.61 Během následujících pěti týdnů se
koalici třiceti pěti zemí, včetně tehdejšího Československa, podařilo vyhnat okupanty z
dobitého území. Kromě rychlého vojenského úspěchu přinesla operace také nový formát
válečného zpravodajství, který této vojenské akci zajistil přezdívku Video game war - podle
publikovaných záběrů z moderních zbraní.62

Koaličním vojskům se během několika dnů podařilo zcela vyřadit Iráckou
protileteckou obranu. Lépe vyzbrojené západní síly zcela zdecimovaly okupační vojska v
obrovském nepoměru ztrát.63 Zatímco ztráty na životech jednotek koalice se během bojů
pohybovaly v nižších stovkách, na straně Iráku zahynuly desítky tisíc mužů, více než dvě stě

63 BOURQUE 2001, 455
62 TAYLOR 1998, 33
61 PONÍŽILOVÁ 2011, 98
60 FAROUK-SLUGLETTOVÁ / SLUGLETT 2003, 335
59 FINLAN 2003, 25

58 https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1990/03/29/bomb-parts-seized-on-way-to-iraq/27d653b5-f9
f6-43ea-9f4d-6893ebc4c598/ [01-07-2022]

24



tisíc mužů pak bylo zraněno či zajato. Obrovské ztráty provázela řada kontroverzí spojená s
neúměrným použitím síly ze strany Spojenců. Tou nejznámější byl útok na takzvanou
„dálnici smrti“, po které irácká vojska prchala z Kuvajtu. Během tohoto ústupu zničili
Spojenci více než dva tisíce nepřátelských vozidel a zabili stovky prchajících vojáků.64

Přesto, že tento příběh médii značně rezonoval, zásadního vlivu na veřejné mínění nedosáhl.
Intenzivní bombardování a letecké útoky, který byly jedním z hlavních vítězných

nástrojů celé operace, kromě vojenských cílů zcela zničily infrastrukturu Iráku. Samotné
bombardování si vyžádalo více než 3 500 civilních obětí.65 Lidská katastrofa však trvala ještě
roky po ukončení operace. Podle odhadů z roku 2002 zemřelo v přímém či nepřímém
důsledku operace Pouštní bouře až dvě stě tisíc civilistů.66

3 Konflikt a jeho mediální vyobrazení

Válka v Perském zálivu přinesla ve vztahu k médiím řadu zásadních změn. Tou

nejpodstatnější byl technologický pokrok, ke kterému došlo od doby posledních velkých

konfliktů, jež se odehrávaly daleko od hranic USA.67 Příchod moderních komunikačních

satelitů a s nimi spojených technologií umožnil zpravodajcům efektivně pokrývat dění

průběhu celé války, zejména pak zprostředkovat živé vysílání se zpravodajci, kteří se

nacházeli přímo na místě probíhající vojenské operace. Díky tomu bylo možné diváka o

situaci informovat dvacet čtyři hodin denně, bez ohledu na to, kde se zrovna nacházel. Tyto

změny ovšem nevnímaly pouze mediální domy a jejich zpravodajci. Předchozí konflikty,

zejména pak válka ve Vietnamu, ukázaly, jak významný může být vliv médií na veřejnost a

její smýšlení o válečném dění. To mělo zcela zásadní vliv na změnu přístupu k novinářům a

jejich volnému působení ve válečných zónách.68

Během války ve Vietnamu byl novinářům umožněn volný pohyb napříč liniemi, a s

tím spojený přístup k necenzurovaným a nezkresleným informacím o probíhajícím konfliktu.

Americká vláda se mylně domnívala, že celý průběh války bude zobrazován v souladu s

ideologickým přesvědčením vládní garnitury. Díky této domněnce tak novinářům pro volný

pohyb na bojišti stačila pouhá novinářská akreditace. Tak mohli bez omezení či cenzury

sledovat každodenní dění na bitevních polích, životy obyčejných vojáků a osudy těch méně

68 https://www.americanforeignrelations.com/O-W/Television-The-persian-gulf-war.html#b%23ixzz1uKXkqB1
[13-07-2022]

67 GOTTSHALK 1992, 460
66 SALVAGE 2002, 2
65 FISK 2005, 853
64 TUCKER / SPENCER C 2010, 710

25



šťastných.69 Svá pozorování a záběry pak mohli přenášet divákům na televizní obrazovky po

celém světě. To představovalo pro konzumenty mediálních obsahů zásadní změnu proti

předchozím konfliktům, kdy televize buď ještě neexistovala či nebyla dostatečně rozšířená

napříč populací.70 Z počátku silné protikomunistické narativy začaly s prodlužujícím se

konfliktem střídat obrázky reality vyobrazující utrpení a násilí na obou stranách. Zásadním

zlomem v podpoře vojenské mašinérie ze strany médií a veřejnosti byla ofenzíva Tet, jejímž

cílem bylo dobytí Saigonu a ukončení celé války. Necenzurované záběry zraněných či

mrtvých amerických vojáků, byly promítány na televizní obrazovky milionů lidí po celém

světě.71

Ze vzdáleného konfliktu se tak stala přítomná realita, která s sebou nesla utrpení tisíců

vojáků i jejich rodin na vzdáleném kontinentu. Záběry vyvolaly dojem neúspěchu ofenzivy a

vzedmuly silný odpor veřejnosti k probíhajícím násilnostem. Tento vliv na veřejné mínění v

následujících letech způsobil zásadní obrat v přístupu k novinářům jako takovým. Došlo k

zavedení regulí na kontrolu zveřejňovaných informací a ke zvýšenému dohledu nad

aktivitami zpravodajců.72 Nová pravidla měla za cíl zabránit chybám učiněným ve Vietnamu.

Poprvé došlo k aplikování přístupu tohoto typu v roce 1983 při americkém vpádu na ostrov

Grenada. Nová pravidla kromě organizování samotných zpravodajců ze strany armády také

zahrnovala řadu restrikcí ve směru k dokumentovanému obsahu. Mezi zákazy patřilo

například zachycování záznamů trpících vojáků, spontánní rozhovory s nimi či rozhovory

mimo záznam.73 Vzhledem k neuspokojivému stavu však tento systém v následujících letech

prošel řadou změn.

Významná pozornost médií směrem k Iráku byla znatelná ještě před samotnou invazí

spojeneckých vojsk. Média na zemi i jejího vůdce nahlížela značně kriticky. Saddám Husajn

byl často označován jako „fanatik“ či „psychopat“, byl připodobňován k Adolfu Hitlerovi.74

Po vpádu iráckých sil do Kuvajtu pak média přinášela zejména informace o zvěrstvech

páchaných okupačními jednotkami. Nejsilnějším příběhem irácké invaze byl barbarský akt

vražd novorozenců v kuvajtských porodnicích, kde měli vojáci krást inkubátory pro

předčasně narozené děti. Děti umístěné v inkubátorech měli pohazovat na zem, kopat do nich

a nechat umřít na podlaze porodnice. Tento silný příběh, který při svých projevech a

argumentacích používal i prezident George Bush st., dokonce zásadně ovlivnil hlasování

74 KNIGHTLEY  2004, 486
73 TAYLOR 1998, 35
72 HOIBY / OTTOSEN 2017, 7
71 ANDERSEN 2007, 48
70 https://www.warbirdforum.com/media.htm [13-07-2022]
69 HAMMOND 1988, 6

26



několika senátorů při schvalování invaze spojeneckých vojsk. Samotné schválení invaze

zvítězilo při hlasování o pouhých pět hlasů. O dva roky později se však ukázalo, že byl celý

příběh smyšlený. Svědectví patnáctileté dívky, která vystupovala v roli matky jednoho ze

zavražděných dětí, bylo zinscenováno agenturou Hill+Knowlton a kuvajtskou vládou. Dívka

samotná pak byla dcerou kuvajtského velvyslance při USA.75 Vliv příběhu a falešného

svědectví na vnímání nutnosti invaze a ovlivnění veřejnosti byl však zcela zásadní. Otázkou

tak zůstává, jak by dopadlo schválení invaze, nebýt právě tohoto smyšleného příběhu.

Zahájení vojenské operace narušilo televizní vysílání po celém světě. Šestnáctého

ledna 1991 jen několik minut před půlnocí došlo k přerušení programu CNN z důvodu

bleskové zprávy o zahájení útoku Spojeneckých vojsk. Jednalo se zřejmě o jednu z nejdelších

bleskových zpráv historii, běžela nepřetržitě dvanáct hodin.76 Novináři, kteří se společně se

spojeneckými silami přesunuli ještě před zahájením invaze na území Saudské Arábie, již

neměli takovou svobodu, jako jejich předchůdci během Vietnamské války. Každý jejich krok

byl organizován dle zavedených pravidel armádními úředníky pro veřejné záležitosti. Jejich

přístup byl tak omezen pouze na místa vybraná armádou, a to pod neustálým dohledem.

Informace jim poskytované procházely cenzurou, každý poskytnutý záběr byl pečlivě vybrán.

V hlavním stanu mediálních domů se tou dobou nacházelo téměř tisíc zpravodajců, přesto se

však našli i tací, kteří působili přímo za nepřátelskou linií, v centru Bagdádu.77

Kromě přístupu k novinářům se však změnil i přístup k boji samotnému.

Technologický pokrok vojenství zcela proměnil bitevní pole. Shazování „hloupých“ bomb

nahradily přesně naváděné rakety odpalované z lodí či letadel. Pěchotní útoky nahradily

tanky a obrněná vozidla. Válka se měla stát humánnější, bez zbytečných ztrát na životech.

Novým formátem se také díky moderním zbraním staly záběry z bezpilotních dronů, na

kterých armáda prezentovala přesnost svých zásahů a ničení vojenských cílů. Veřejnost tak

měla možnost sledovat dění přímo z perspektivy vojenských operátorů.78

Novou cenzurní strategii armády částečně narušilo až vysílání CNN, první čistě

zpravodajské americké stanice, která zahájila nepřetržité vysílání, jež informovalo o situaci

na blízkém východě dvacet čtyři hodin denně. Díky tomu, že stanice v daném formátu

fungovala již řadu let, měla dostatek lidských i technických kapacit, které jim toto exkluzivní

pokrytí zajišťovaly.79 Byli to právě reportéři CNN, kteří díky povolení tamních úřadů

79 SMITH, PERRY 1991, 23
78 MCLAUGHLIN 2002, 130
77 NOORANI 1991, 805
76 TAYLOR 1998, 31-32
75 ANDERSEN 2007, 169

27



společně s dalšími vysílali přímo z hlavního města Iráku. Tento mediální prostor byl pak ještě

více umocněn skutečností, že některé redakce v rámci vysílání programu věnovanému

vojenské operaci zcela vypustily vysílání reklam.80 Novinářům americké stanice se navíc

podařilo zůstat ve městě i poté, co došlo k vyloučení ostatních západních redakcí a jejich

pracovníků. I přes nový formát a velký prostor věnovaný konfliktu však nedošlo k zásadní

změně, která by snad konflikt zobrazovala v jiných barvách. I přes odvahu zahraničních

novinářů nebylo možné bezohledně vstupovat přímo do živého boje a stát se tak možným

terčem spojeneckých útoků. Většinu mediálního prostoru proto zaujímal materiál schválený

armádou. Vysílání bylo zaplněno analýzami, záběry z brífinků úředníků a armádních činitelů,

jež se často opakovaly. Divákům tak sice byl zprostředkován živý pohled do pomyslného

centra dění v Bagdádu, novináři samotní však museli zachovat profesionalitu a pracovat

obezřetně. Přejímání vysílání místní propagandy a státních médií kvůli tomu nebylo možné.

Spojenecká vojska tak mohla držet mediální obsahy v souladu se svou propagandou.81

Mediální pokrytí války v zálivu dalo svým rozsahem a dosahem na publikum

vzniknout novému termínu, který tento přístup definoval. Takzvaný CNN efekt popisoval

nově možný způsob přenášení informací na diváka a teoretický vliv, jaký má na veřejné

mínění a zahraniční politiku. Dle tohoto konceptu mohou média přenášenými informacemi

změnit smýšlení veřejnosti, která pak svým hlasem může ovlivňovat směřování zahraniční

politiky své země.  Jevy tohoto efektu byly částečně patrné již během války ve Vietnamu.82

O jasnou konceptualizaci či přesnou definici tohoto jevu se v historii pokusila celá

řada autorů. Mezi nejznámější patří práce Stevena Livingstona, jež definoval tři typy tohoto

vlivu. Skládají se z procesu stanovení překážek k dosažení politických cílů a zkrácení,

akcelerátoru reakční doby pro učinění politických kroků vládních činitelů či nastolování

agendy. Jednotlivě popisují možné vlivy, kterými může efekt působit ve vztahu médií k

vládě skrze občany země.83 Podle autora mají média možnost prioritizovat jednotlivá témata

předkládaná publiku, a tím tak klást důraz na jejich důležitost. Reálně může docházet i k

opačnému jevu efektu v situaci, kdy se mediální pozornost upírá k tématům méně

podstatným, díky čemuž dochází u upozadění podstatných problémů. 84

84 ŠKOLKAY 2009, 96
83 ROBINSON 1999, 4
82 ROBINSON 1999, 4
81 TAYLOR 1998, 34
80 TAYLOR 1998, 34

28



4 Charakteristika dobového tisku

4.1 Rudé Právo

Vznik Rudého práva je datován k 21. září 1920, kdy tyto noviny vyšly poprvé jako

deník levicové sociální demokracie. O osm měsíců později došlo k rozštěpení levicových

stran na mimořádném sjezdu, který se konal v karlínském Národním domě v polovině května

1921. Zde došlo k založení Československé komunistické strany a ustanovení Rudého práva

jako ústředního deníku KSČ.85 Tato vzájemná provázanost fungovala po celou dobu existence

listu. V tomto období vydávaly tiskoviny politických stran vydavatelské domy, v případě

Rudého práva byla tato praxe odlišná. Vydavateli byly fyzické osoby, které se poměrně často

měnili.86

Prostřednictvím tohoto deníku propagovali komunisté své levicové idey a dále

prováděli agitaci nových členů. Na přelomu 20. a 30. let 20. století byly noviny označeny

jako „revoluční“, tato situace tak vyústila k postupnému přerušení tisku a zvyšujícímu se

tlaku cenzury. Následkem těchto vlivů se stalo periodikum nelegálním a jeho produkce

musela probíhat v tajnosti. Z toho důvodu se seznam distributorů omezil na stranické

dobrovolníky, kteří jej šířily pomocí letáků. V tomto způsobu distribuce ilegální četby se

později v průběhu druhé světové války inspirovaly Protektorátem zakázané tiskoviny. Na

pulty novinových kiosků se Rudé právo vrátilo až po osvobození Československa od

německých okupantů.87

Stejně jako zbylá poválečná československá periodika bylo i vydávání Rudého práva

pod drobnohledem ministerstva informací. V čele této čerstvě zřízené instituce stál člen

vedení KSČ Václav Kopecký. Díky své nově nabyté funkci si velmi záhy uvědomil, jak velký

může mít vliv na dění a smýšlení v zemi. Jedním z jeho hlavních nástrojů ovlivňování

tiskovin byla distribuce papíru, který byl nedostatkovým zbožím. Ministerstvo tak určovalo

velikost přídělu pro jednotlivé vydavatele, a zásadním způsobem tak mohl ovlivňovat

náklady jednotlivých periodik.88 Vydávány mohli zároveň být pouze ty tituly, které od

ministerstva dostaly povolení. To pomohlo právě Rudému právu, jehož náklad postupně rostl

a stal se nejčtenějším deníkem v zemi.

88 KONČELÍK / VEČEŘA / ORSÁG 2010, 134-140
87 DOLEJŠÍ 1963, 50-51 DOUDĚRA 1980, 70-78
86 BEDNAŘÍK / JIRÁK / KÖPPLOVÁ 2019, 172-174
85 BEDNAŘÍK / JIRÁK / KÖPPLOVÁ 2019, 173

29



Když se v roce 1948 chopili komunisté moci, bez váhání zcela proměnily celou

mediální sféru ke svému obrazu. Tiskoviny se omezily na propagační nástroj vládnoucí

garnitury, a veškeré nežádoucí názory byly eliminovány. Aby bylo zajištěno vydávání zpráv v

souladu se stranickými myšlenkami, procházel veškerý obsah rukou kontrolorů. Ti tak mohli

v případě pochybení na straně autora textu jeho obsah cenzurovat. Krátké uvolnění těchto

poměrů nastalo až v roce 1968 během období Pražského jara, nemělo však dlouhého trvání.

Ve stejném roce došlo k invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa a svoboda slova

zůstala na dvě desítky let pouhým snem. V květnu roku 1969 vyšel v Rudém právu manifest

Slovo do vlastních řad, který podporoval nově nastolenou vládu a kritizoval Svaz

československých novinářů. Text obsahoval podpisy více než tří set novinářů volajících po

změnách poměrů a personálních změnách v Československých médiích.89

Opětovné uvolnění přišlo až se Sametovou revolucí roku 1989. Deník se

transformoval ze stranického listu na nezávislé médium, jež v roce 1995 změnilo svůj název

na Právo, a definitivně tak uzavřelo kapitolu spojenou s KSČ.90

4.2 The Washington Post

Historie tohoto amerického deníku se začala psát desítky let před tím, než novinové

stánky spatřily první vydání Rudého práva. Dějiny tohoto dodnes vydávaného periodika se

začaly psát v roce 1877, kdy jej ve Washingtonu DC založil Stilson Hutchins. První vydání

vyšlo ještě téhož roku s nákladem deset tisíc kusů a cenovkou tři centy. Mezi přispěvatele

tohoto deníku patřil na několik měsíců také Tomáš Garrigue Masaryk, který v roce 1918 ve

Washingtonu pobýval. Hutchins byl aktivním demokratem, což se také odráželo v orientaci

deníku na politické scéně. V tomto duchu však deník nesmýšlel vždy. Během následujících

čtyř desetiletí změnil mediální dům dvakrát svého vlastníka. Změny vlastnických struktur

měly za následek, že se deník ocitl v rukou republikánů, kteří redakci přeorientovali v

souladu se svými názory.91

V roce 1933 koupil The Washington Post za cenu 825 000 amerických dolarů

finančník Eugene Meyer, ačkoliv neměl s publikační činností žádné zkušenosti. Stanovil však

základní principy novinářství, které můžeme v etických kodexech mediálních domů spatřovat

dodnes. Mezi tyto zásady patřila nestrannost, objektivnost, svoboda slova, publikování

pravdivých informací, ale i snaha o publikování textů, jež měly zaujmout čtenáře bez ohledu

91 https://www.washingtonpost.com/company-history/#Early [01-07-2022]
90 Rudé právo, č. 218, 18.9.1995, s.1
89 Rudé právo č. 114, 17.05.1969, s.1-2

30



na jejich věk. Během deseti let se Meyerovi podařilo více než ztrojnásobit náklad tohoto

periodika. Ve své pozici však setrval pouze do roku 1946, kdy jej americký prezident Harry

Truman jmenoval do funkce prezidenta Mezinárodní banky pro obnovu a vývoj.92

V následujících letech se společnost rozrostla díky akvizicím rádiových stanic či

televizní stanice CBS. Významný nárůst čtenářů pak přineslo pohlcení konkurenčního

Washington Times-Herald v roce 1954. Pro zvýšení zájmu čtenářů redakce přidala nové

sekce, mezi které patřil ekonomicky zaměřený The Washington Business či The Washington

Home orientovaný na úpravy domů. V průběhu let deník měnil svou podobu, počet stran i

způsob, jakým byl tištěn. Z tohoto pohledu lze bezesporu za velmi významnou označit

proměnu v osmdesátých letech, kdy došlo ke změně na foto-elektrický způsob tiskařství, jenž

nahradil již zastaralé linotypové stroje. Ani přes tento vývoj však nebyly Meyerovi myšlenky

zapomenuty. Redakce jako jedna z prvních zavedla funkci ombudsmana, jehož úkolem bylo

kontrolovat nezávislost periodika z pohledu čtenáře, či založení bezplatné nonstop linky

poskytující čtenářům informace z různých oblastí. V současnosti patří deník jednomu z

nejbohatších mužů planety, Jeffu Bezosovi, který jej za 250 milionů dolarů koupil v roce

2013.93

93 https://www.washingtonpost.com/company-history/#Early [01-07-2022]
92 https://www.washingtonpost.com/company-history/#Early [01-07-2022]

31



5 Výzkumná část

Tato kapitola je věnována rozboru a analýze publikovaných článků, jež byly vybrány
skrze metodologický postup popsaný v úvodu bakalářské práce. Za pomocí zvolených
proměnných bylo z Rudého práva vybráno celkem 156 publikací. Aplikováním podobného
postupu bylo identifikováno také 347 článků v anglicky psaném deníku The Washington Post.
Část textů nebyla z důvodu odklonu od tématu brána v potaz. Po selekci těchto článků vznikl
výzkumný vzorek, který se zabýval výhradně událostmi operace Pouštní bouře a s ní
spojenému dění v Perském zálivu v období od 17. ledna 1991 až 28. února 1991.

5.1 Analýza Rudého práva

5.1.1 Velikost prostoru věnovaná válce v Zálivu
Za účelem výpočtu prostoru, který se zkoumaným událostem na stránkách Rudého

práva dostal, byl propočítán veškerý prostor, jenž články v tomto deníku zaujímaly. Pro
určení intenzity publikování článků reflektujících probíhající konflikt bylo také třeba spočítat
celkový počet vydání Rudého práva během daného časového úseku. Titul vycházel řádně
každý pracovní den, kdy čtenáře na svých osmi stránkách informoval o událostech domácích
i zahraničních. Během víkendů pak v sobotu vycházela zkrácená verze, jež měla čtyři strany,
v neděli pak nevycházel vůbec. Celkový počet řádných vydání bez ohledu na obsahovou
stránku dosáhl počtu 37 samostatných výtisků.

Aby bylo možné dosáhnout konstantních výsledků, bylo nejdříve potřeba vypočítat
celkovou plochu vydaných tiskovin. Zde je nutné přihlédnout ke skutečnosti, že sobotní
vydání mělo poloviční velikost vůči těm ze všedních dnů. Nebylo proto možné počítat s
konstantní velikostí všech jednotlivých publikací. Navzdory sníženému počtu listů však mělo
Rudé právo po celou dobu sledování jednotnou velikost stran. Ta se po sametové revoluci, tj.
po roce 1989, změnila ze světového formátu na evropský, tím dosahovala 420 milimetrů na
výšku a 297 milimetrů na šířku. Pro účely výpočtů byly tyto hodnoty převedeny na
centimetry. Vynásobením těchto hodnot dosáhneme celkové plochy 1 247,4 cm2. Tato plocha
ovšem neodpovídá reálně tiskové ploše na listu. Textace totiž byla po stranách odsazena. Pro
účely výzkumu bude kalkulováno s odchýlením 1cm po horním a spodním okraji. Po okrajích
bočních to pak bude 1 cm a 2 cm. Po přepočtu tak získáme velikost tiskové plochy 1 063 cm2,
což bude výchozí rozměr měření.

Zjištěním tiskové plochy je možné vypočítat rozměry jednotlivých vydání. Pro vydání
ve všedních dnech bude hodnota násobena osmi stranami. U sobotního vydání pak hodnotu
násobíme sníženým počtem listů, jež dosahoval hodnoty čtyř stran. Plocha vydání od pondělí
do pátku dosahovala 8 504 cm2 na jeden výtisk, v případě víkendového vydání to bylo 4 252

32



cm2. Z celkového počtu 37 výtisků za sledované období jich 31 připadalo na všední dny.
Zbylých šest poté připadalo na sobotní zkrácená vydání. Během zvolené časové periody
dosáhl celkový rozměr všech zkoumaných tiskových stran v součtu 289 136 cm2.

S ohledem na skutečnost, že značná část článků neměla grafickou podobu dokonalého
obdélníku či čtverce, a některé z nich byly dokonce vícestránkové, bylo nezbytné jednotlivé
části přeměřit separátně. Samostatné plochy textů byly následně sečteny dohromady. Díky
tomu bylo posléze možné provést výpočet celkové plochy, jež články zaujímaly, ale také
poměr vůči celkové velikosti samotného Rudého práva. Pomocí tohoto postupu tak bylo
možné měření provést s odchylkou jednoho milimetru  v horizontální i vertikální linii.

Na základě výše uvedených klíčových slov bylo ve vybraném období identifikováno
celkem 156 novinových článků. Z tohoto počtu se zkoumaným tématem zabývalo 107
publikací viz graf 1.

Graf 1 – Počet vyhledaných článků Rudého práva

Zbývající část obsahující vyhledávané fráze svým obsahem nesplňovaly předpoklad pro
zahrnutí do výzkumu z důvodu popisování jiných skutečností či událostí. V průměru tak
redakce situaci na Blízkém východě věnovala téměř tři články v každé publikaci. O válečném
úsilí v Perském zálivu Rudé právo informovalo v každém jednotlivém vydání, jenž od 17.
ledna do 28. února spatřilo pulty prodejních míst.

Při pohledu na jednotlivé autory textů zjistíme, že značná část z nich nebyla
původním dílem pracovníků deníku, nýbrž se jednalo o převzatá díla. Nejčastěji se jednalo o

33



práci České tiskové kanceláře, jejíž články tvořily celých 28 % veškerých příspěvků. Mezi
jednotlivci to pak vyčnívaly například Rostislav Valášek a Václav Berdiva.

Z důvodu krátkého trvání sledovaného časového úseku, bylo pro měření zvoleno
sledování jednotlivých období po týdnech. Tyto týdny nevychází z klasického kalendářního
sledu. Úseky byly vymezeny od čtvrtka do čtvrtka. Důvodem zvolení tohoto nestandardního
postupuje  je skutečnost, že zkoumaná perioda měla svůj počátek i konec právě v tomto dnu.

Graf 2 – Počet analyzovaných článků Rudého práva ve sledovaném období

Ze získaných hodnot vyplývá, že 35,5 % všech textů bylo publikováno v prvním
týdnu zkoumaného časového úseku. Celkem se jednalo o 38 článků. Původ této vysoké
hodnoty můžeme spatřovat ve vypuknutí konfliktu a následnou snahu českému čtenáři
přiblížit situaci v Kuvajtu. Největšího pokrytí se Perskému zálivu dostalo 18. ledna, druhý
den operace. V tomtu datu došlo k publikaci hned dvanácti tematických textů. Ve zbývajících
týdnech dosahovalo průměrné publikované množství hodnoty 13,8. To značí pokles o více
než 60 %. Situace se zásadně nezměnila ani v posledním týdnu, kdy se celá vojenská operace
blížila ke zdárnému cíli viz graf 2 Důvodem tohoto poklesu byla vnitropolitická situace v
Československu, které po pádu komunismu procházelo komplikovaným procesem přerodu v
demokratickou zemi. Státem zmítala vysoká inflace, probíhal odchod sovětských vojsk, celá
situace byla značně nestabilní. Konflikt na Blízkém východě tak nebyl tím hlavním tématem.
Podobný pokles je možné pozorovat i na celkové ploše těchto textů.

Za užití výše uvedených výpočtů bylo možné dosáhnout celkových hodnot, jakého
prostoru se článkům ve sledovaném období dostalo. Všechny zkoumané texty po sečtení
dosáhli plochy 22 294,8 cm2. Tato hodnota odpovídá celkovému pokrytí plochy ve výši 7,7

34



% za sledovaný časový úsek. Jen samotné téma konfliktu by tak stačilo na popsání 2,6
denních výtisků či 5,2 víkendových vydání, neboli 20,8 samostatných stran. Na níže
přiloženém grafu 3 je vůči grafu 2 patrná změna v posledním sledovaném týdnu. Ačkoliv
počet textů nevybočil z průměru, obsahová plocha se s koncem konfliktu významně rozrostla.
Nárůst dosáhl 25 % vůči průměru z dat 24. ledna až 20. února. Původ této změny lze
spatřovat v probíhajícím mírovém jednáním, kterým tisk věnoval obsahově více prostoru při
zachování průměrného počtu samotných článků.

Graf 3 – Obsahová plocha článků Rudého práva v jednotlivých týdnech

Přes značný pokles počtu textů po prvním týdnu sledovaného období lze však tvrdit,
že se konfliktu dostalo znatelného prostoru.

Intenzitu s jakou byli čtenáři informování o probíhajícím dění podtrhuje i skutečnost,
že během zkoumaného období se konflikt dostal pokaždé na titulní stranu Rudého práva.
Celkem bylo na titulní straně umístěno 50 článků, 39 z nich pokračovalo na následující straně
vydání viz graf 3. Nejčastěji tomu tak bylo na straně sedm, kde pokračovalo hned 25 z nich.
U samostatně stojících textů dominovalo umístění taktéž na sedmé straně. To navzdory
skutečnosti, že víkendová vydání končila stranou čtyři.

35



Graf 4 – Srovnání publikací dle stran umístění

5.1.2 Způsob reflektování o válce v Zálivu
Není to však pouze počet textů či jejich plocha, co je pro čtenáře důležité. Kromě

intenzity samotné je zcela zásadní to, jakým způsobem byl čtenář informován, a zda nebyl
textem cíleně manipulován. Za tímto účelem byly texty rozděleny na objektivní a
neobjektivní. Je třeba podotknout, že analýza samotná nebrala v potaz to, v čí prospěch je
případná strannost mířená, pro podstatu objektivity tato skutečnost totiž nehraje roli. Zde je
třeba také zmínit, že v roce 1991 bylo již Rudé právo transformováno a liberalizováno od své
předchozí stranické vazby na KSČ a totalitního způsobu vedení.

Většina textů byla svým vyzněním objektivní, věcná a zcela se vyhýbala případné
demagogii a kritice. Za původ této nestrannosti lze považovat mimo jiné dvě hlavní příčiny.
Tou první je skutečnost, že téměř ⅓ z celkového počtu publikací, byla převzata z rukou České
tiskové kanceláře, která si ve svých textech držela úspěšně nestrannost. Druhou pak omezený
přístup k informacím, jenž byl popsán v části Konflikt a jeho mediální vyobrazení. Autoři se
tak často omezovali na přepisování oficiálních prohlášení a případných rozhovorů s
vybranými osobnostmi. V těchto přepsaných prohlášeních však nesledovali pouze oficiální
stanoviska západních zemí, své sloupky doplňovali i o informace zveřejňované také Iráckým
státním aparátem.

Ačkoliv lze takový postup ze strategického hlediska považovat za nevhodný, neboť
převzaté informace mohly být propagandou značně zkreslené, čtenář měl díky této
skutečnosti pohled obou zúčastněných protistran. V jednom konkrétním případě však tento
způsob komunikace překročil hranice nestrannosti. Stalo se tak 30. ledna, kdy na titulní

36



stranu Rudé právo otisklo článek Saddám přesvědčen o svém vítězství, ve kterém autor
přibližoval čtenářům část rozhovoru s Iráckým vůdcem. V textu mimo jiné zaznělo „...irácký
prezident odpověděl, že iráčtí studenti v cizině jsou také neprávem internováni už od
počátku….“94 Ve zbylém textu autor nedoplnil nezbytný pohled protistrany, stejně jako
nereagoval na žádné ze zkreslujících informací. Podobného pochybení se však deník v
dalších textech již vyvaroval.

Nestrannost si redakce udržela také při informování o obětech války, které měly na
svém svědomí obě zúčastněné síly. Rudé právo tak čtenáře informovalo například o leteckém
útoku na civilní kryt v centru Bagdádu, při kterém zahynuly stovky civilistů. Stovky mrtvých
v protileteckém krytu, zněl nadpis článku z 14. února, který komentoval útok západních
bombardérů na domnělé velitelství Irácké armády.95

Z celkového počtu 107 článků vykazovalo známky zaujatosti pouze sedm textů viz
graf 5. Ve čtyřech z těchto sedmi případů se navíc jednalo o texty jednoho autora, Václava
Berdivy, jenž ve svých komentároských sloupcích projevil své osobní názory či využil
emočního zabarvení slov. Zde lze například zmínit jeho text ze dne 22. ledna 1991
Primitivismus, ve kterém autor mimo jiné uvedl: „Rasismus je zkrátka projev myšlenkového
primitivismu a pověsti naší země zrovna nepomáhá.“96 Komentář kritizoval rasově
motivovaný útok českých občanů na osoby arabského původu.

Graf 5 - Objektivita článků Rudého práva

96 Rudé právo, č. 25, 30.1.1991, s.1-7
95 Rudé právo, č. 38, 14.2.191, s.1-7
94 Rudé právo, č. 114, 17.05.1969, s.1-2

37



5.2 Analýza The Washington post

5.2.1 Velikost prostoru věnovaná válce v Zálivu
Tak jako u Rudého práva, i u deníku The Washington Post bylo cílem zkoumání zjistit

rozsah, s jakým redakce informovala své čtenáře o probíhajícím konfliktu. Tento rozsah bude

zkoumán z hlediska plochy článků, jejich množství a také umístění na titulní strany periodika.

Vzhledem k odlištem v dostupnosti dobového tisku byl však zvolen jiný postup,

stejně jako úprava výzkumných metod. Vstupní data pro výzkum byly získány online z

databáze deníku. Za tímto účelem bylo nezbytné uhradit poplatky, bez kterých by nebylo

možné do historických archivů vstoupit. Z možností poskytovatele služby bylo zvolené

předplatné ve verzi premium hrazené na měsíční bázi. Cena tohoto předplatného byla v době

psaní této práce čtyři eura měsíčně. Skrze předplatné pak bylo možné vstoupit do digitální

archivu ProQuest.

Díky důkladnému zpracování webových stránek bylo možné pomocí klíčových slov

vyhledat všechny články, které tato slova obsahovaly v rámci své textace, připnutého štítku či

abstraktu. Pro výzkum byl zvolen termín persian gulf crisis. Vyhledávání zároveň umožnilo

pracovat s konkrétními časovými úseky, což vedlo ke značnému zefektivnění práce při

identifikaci odpovídajících publikací. Kromě naskenovaných stran však databáze umožňovala

práci přímo s jednotlivými texty, jež z nich byly vyříznuty. Jak strany, tak jednotlivé výřezy,

zároveň obsahovaly podrobné informace o svých rozměrech, uvedených v milimetrech.

Abstrakt, který byl součástí každé z publikací, také obsahoval informace o autorech, datum

publikování a v některých případech i přepis samotného textu. Ne všechny články však

obsahovaly všechny tyto informace.

V případě části textů nedošlo k naskenování článku samotného, což vedlo k jejich

automatickému vyjmutí z výzkumu. Na rozdíl od Rudého práva došlo také k výrazné

proměně zkoumaného vzorku. Zatímco český deník pracoval s pevným počtem stran v

rozmezí od čtyř do osmi, rozsah The Washington Post byl značně variabilní. Počet tiskových

stran se pohyboval v rozmění od 78 až po enormních 517 stran. Značná část tohoto obsahu

však byla pro výzkum nepodstatnou výplní reklam a inzercí. Většina zkoumaných článků

byla publikovaná v hlavní části deníku, jež byla označena písmenem A. V omezeném

množství se pak nacházely v částech B, C a D.

Pomocí výše uvedeného klíče bylo v období od 17. ledna 1991 do 28. února 1991

vyhledáno celkem 874 textů, jež relevantní termín obsahovaly. Toto číslo však bylo značně

zredukováno. Tématicky odlišné články byly stejně jako v případě Rudého práva vyřazeny.

38



Stejně tak byla část článků vyřazena nesprávným uložením v databázi. Příkladem vyřazeného

článku může ten ze dne 1. únor 1991, „Blízkovýchodní konflikt poškodil obchod se stopami:

Sázkaři zůstávají doma a sledují zprávy.“97 Ačkoliv text klíčový termín obsahoval, zabýval se

dostihovými závody, jež trpěli kvůli konfliktu nižším zájmem diváků. Po filtraci tak pro

potřeby výzkumu došlo k určení celkově 349 textů viz graf 6.

Graf 6 – Počet vyhledaných článků The Washington Post

Narozdíl od Rudého práva však zájem o sledované téma neupadl hned týden po vpádu

spojeneckých vojsk do Kuvajtu. Vysokou frekvenci publikování si deník udržel téměř po

celou sledovanou dobu. Z průměru se tak vymykal pouze druhý pozorovaný týden viz graf 7.

Tato skutečnost byla dána dvěma faktory. Tím prvním byla skutečnost, že z tohoto období

bylo chybně nahráno větší množství textů, druhým faktorem pak bylo tématické odklonění

části publikací.

97 The Washington Post, č. 58, 1.2.1991, s. B8

39



Graf 7 – Počet analyzovaných článků The Washington Post ve sledovaném období

Za účelem určení velikosti obsahu deníku The Washington Post bylo nezbytné

kalkulovat se všemi přílohami, jež některé z vydání obsahovaly. Pro tento výpočet došlo ke

zprůměrování stran publikovaných vydání s ohledem na přílohy. Narozdíl od Rudého práva

vycházel americký deník každý den včetně neděle. V sledovaném úseku bylo vydáno celkem

43 publikací o celkovém obsahu 8 044 tiskových stran. Průměrně tak na jedno vydání

připadlo 187 stran.

Přestože byla plocha každého vydání jednotná, pro účely výzkumu bylo počítáno s

plochou uvedenou v online databázi, která byla variabilní. Stejně jako u počtu stran proto

došlo k jejímu zprůměrování. Na základě těchto výpočtů byl stanoven rozsah 260 milimetrů

na šířku a 465 milimetrů na výšku. Velikost jedné strany tedy činila 1 209 cm2. Celkově tak

ve sledovaném úseku vyšlo úctyhodných 9 725 196 cm2 tiskového obsahu, tedy 972,5 m2. Pro

lepší představu se jedná o téměř ⅘ velikosti jednoho olympijské plaveckého bazénu o

rozměrech 25 x 50 metrů. Celková tisková plocha The Washington Post byla vůči Rudému

právu více než třicetinásobná.

Všechny zkoumané texty zaujímaly celkovou plochu 166 391,6 cm2. Články samotné

tak popsali 137,6 stran. Průměrná velikost jednoho článku byla 476,7 cm2. S ohledem na

rozsah příloh a inzercí nelze relevantně porovnat jejich rozměry vůči celkovému rozsahu

deníku. Pokud bychom tak učinili, jednalo by se pouze o 1,7% obsahu. V každém

40



jednotlivém vydání bylo tématu věnováno průměrně 3,2 strany. V jednotlivých týdnech byla

pokrytá plocha proměnlivá stejně jako množství článků viz graf 8.

Graf 8 – Obsahová plocha článků The Washington Post v jednotlivých týdnech

Značné rozměry článků podtrhuje i jejich umístění na titulních stranách. Na těch se

objevily celkem 68 krát. Stejně jako v případě Rudého práva tomu tak bylo v každém vydání.

V průměru připadlo na každou titulní stran 1,6 článů. Hlavní sekci novin, označené

písmenem A se nacházelo 295 textů, tedy 85 % všech vybraných publikací.

5.2.2 Způsob reflektování o válce v Zálivu
Stejně jako v případě Rudého práva, i u deníku The Washington Post došlo k

hodnocení textů z hlediska jejich objektivity. Ta byla v případě amerického deníku nižší, než
tomu bylo u toho českého. Původ této skutečnosti můžeme spatřovat opět ve zdroji článků.
Ty byly z velké části vlastními texty redakčních autorů, nikoliv pouze převzatými zprávami
tiskových kanceláři. Díky tomu tak byla část textů ovlivněna názorovým smýšlením svých
tvůrců. Tématu se v redakci věnovalo několik desítek publicistů. Mezi těmi častějšími byly
například Nora Boustany či Molly Moore. Bez označení autora bylo publikováno 28 textů.
Cílem práce není posuzovat pravdivost uváděných informací. Pakliže byla zaujatost článků
způsobená cíleným podáváním zkreslených informací, v objektivně vyznívajícím textu, pak
tato skutečnost nebude ve výzkumu reflektována.

I přes vyšší zaujatost tvořily objektivní články 86% zkoumaného vzorku. Zaujatých
článků bylo celkem 49 viz graf 9.

41



Graf 9 - Objektivita článků The Washington Post

Kromě nižší objektivity vůči Rudému právu je zajímavá i skutečnost, že většina
zaujatých článků byla namířená proti Spojeným státům. Tyto články tvořily téměř 60 % všech
neobjektivních textů. Příkladem může být text z 20. ledna 1991, Moudří muži, nebo
sebevražední blázni?. Článek je kritikou přístupu vlády k dění v Kuvajtu. V textu se mimo
jiné píše, „Spojené státy mohly ke zmírnění sporu se Saddámem Husajnem použít čtyři
klasické techniky řízení konfliktů. Tyto techniky se úspěšně používají k odstranění rozbrojů v
rodinách, na pracovištích a ve školách v komunitách po celé Americe. Zdá se, že je zná každý
kromě Bílého domu. Konfliktům, které mohou u jedněch vyvolávat ušlechtilost a u druhých
malichernost, se nelze vyhnout. Jejich destruktivní řešení mohou.“ 98

Našly se však i takové články, které zásah USA podporovaly. Jedním z nich je text ze
17. ledna 1991. Proč bojujeme, tak zní titulek publikace, ve které autor vyjadřuje podporu
postoji vlády, která se rozhodla pomoci zahraničnímu spojenci. V textu samotném pak
vyzdvihuje potřebu reagovat na mezinárodní problémy, „Jsme však - nebo bychom měli být -
strážcem, který je připraven čelit závažným útokům na životní zájmy mezinárodního
společenství.“

98 The Washington Post, č. 46, 1.2.1991, s. F2

42



Závěr

Cílem této bakalářské práce bylo popsání událostí spojených s operací Pouštní bouře v
období od 17. ledna do 28. února roku 1991 v kontextu mediálních studií. Tento několika
týdenní konflikt totiž zcela zásadně změnil podobu toho, jak se oblast Blízkého východu
rozvíjela v následujících desetiletích. Pro komplexnější představu o této problematice byl
nastíněn také historický a geopolitický vývoj oblasti. Bylo popsáno, jak se v čase měnila
politická struktura Iráku, jakou roli sehrálo nemalé nerostné bohatství této západoasijské
země, ale také to, jak samozvaní vůdci dovedli zemi do konfliktu s celým západním světem.
Současně bylo přiblíženo, jak se v čase vyvíjely vztahy se Spojenými státy americkými, které
měly zásadní vliv na utváření tehdejší podoby Iráku.

Práce vykreslila tento konflikt v kontextu médií a toho, jakým způsobem jej
reflektovaly, jak se tento přístup změnil proti předchozím konfliktům a jaký vliv na jejich
práci měla omezení ze strany armády a vlády. Za tímto účelem byla formulována jasná
metodologie výzkumu včetně stanovení výzkumných otázek, jež bylo třeba zodpovědět. Byla
zvolena relevantní tištěná média, která v zemích svého původu hrála zásadní roli v utváření
veřejného mínění, a v konečném důsledku také toho, jak veřejnost tento konflikt měla
možnost vnímat. Pro aplikování výzkumu a definování otázek byla vybrána dvě periodika. Za
účelem pochopení mediálního obrazu v tehdejším Československu byl zvolen deník Rudé
právo, který, ač ve své svobodné podobě fungoval teprve několik měsíců, byl jednou z
nejčtenějších pravidelně vycházejících publikací v zemi. Protože patřila klíčová role v
konfliktu zejména Spojeným států americkým, bylo zároveň vybráno anglicky psané
periodikum, které patřilo k těm největším a zároveň nejstarším v zemi, každý den vycházející
The Washington Post.

Jejich publikace byly ve zkoumaném období podrobeny analýze, jejímž cílem bylo
zjistit, jaký prostor konflikt dostával a jakým způsobem byl přibližován čtenářům. Na základě
stanovených kritérií bylo celkem vybráno 454 článků. U jednotlivých deníků došlo k popsání
jejich velikost, počtu stran a celkového množství výtisků během zkoumaného období. Po
zjištění těchto údajů byl obdobný postup zvolen u samotných textů. Dále u nich byla změřena
plocha, zaujatost a jejich celkové množství. Tato data byla následně porovnána s celkovou
velikostí deníků. V neposlední řadě tato práce zkoumala a porovnala zaujatost publikovaných
článků.

Na základě výše uvedené analýzy bylo zjištěno, že obě periodika věnovala událostem
spojených s Válkou v zálivu a operací Pouštní bouře značnou pozornost, avšak v číselném
porovnání otištěných publikací deník The Washington Post značně předčil československé
periodikum Rudé Právo. Ze získaných dat vyplynulo, že deník Rudé právo otiskl o 70 %
méně článku než americký deník The Washington Post. Dle výpočtu textová plocha Rudého

43



práva dosáhla ve zkoumaném období velikosti 22 294,8 cm2, v případě amerického deníku to
bylo 166 391,6 cm2. Z tohoto výsledku lze konstatovat, že z hlediska textové plochy byl
rozdíl v pokrytí více než 85 %. Deník The Washington Post tak v porovnání s Rudým právem
věnoval sledovaným událostem sedmkrát větší prostor. Dále lze shledat, že při srovnání této
plochy s celkovou tiskovou plochou periodik by samotné články pokryly 20,8 a 137,6 stran.
V poměru vůči veškeré tiskové ploše všech zkoumaných vydání se pak jednalo o pokrytí
Rudého práva 7,7 % u deníku The Washington Post pak 1,7 %.

Na závěr bylo zjištěno, že objektivita vybraných periodik byla značně odlišná.
Výzkum ukázal, že větší objektivity dosáhlo Rudé právo. Analýza odhalila, že významná
část textů československého periodika byla původem pouhým přebíráním zpráv tiskové
kanceláře a oficiálních prohlášení. Ty jako takové obsahovaly zejména nezaujaté informace,
míra zaujatosti tak u Rudého Práva dosáhla pouhých 6,5 %. Naopak The Washington Post
měl v poměru k celku více než dvojnásobek neobjektivních článků, které ze všech
zkoumaných textů tvořily 14 %. Významná část z těchto publikací byla kritikou přístupu
vlády Spojených států amerických. Příčinou této skutečnost je fakt, že většina textů byla
autorskými díly redaktorů, kteří do textů promítali osobní postoje ke konfliktu.

44



Seznam zkratek

CIA Central Intelligence Agency

Ústřední zpravodajská služba

CNN Cable News Network

IKS                Komunistická strana Iráku

IPC Iraq Petroleum Company

Irácká ropná společnost

KSČ               Komunistická strana Československa

OSN               Organizace spojených národů

USA United States of America

Spojené státy americké

45



Seznam grafů

Graf 1 – Počet vyhledaných článků Rudého práva

Graf 2 – Počet analyzovaných článků Rudého práva ve sledovaném období

Graf 3 – Obsahová plocha článků Rudého práva v jednotlivých týdnech

Graf 4 – Srovnání publikací dle stran umístění

Graf 5 – Objektivita článků Rudého práva

Graf 6 – Počet vyhledaných článků The Washington Post

Graf 7 – Počet analyzovaných článků The Washington Post ve sledovaném období

Graf 8 – Obsahová plocha článků The Washington Post v jednotlivých týdnech

Graf 9 – Objektivita článků The Washington Post

46



Seznam použitých pramenů a literatury

Periodika

Rudé právo, 1991

The Washington Post, 1991

Literatura

ABOUL-ENEIN, Youssef H. ABOUL-ENEIN, Basil H. The secret war for the Middle East :

the influence of Axis and Allied intelligence operations during World War II. Annapolis, MD:

Naval Institute Press, 2013.

AL ANSARI, Nadhir. Topography and Climate of Iraq. Journal of Earth Sciences and

Geotechnical Engineering, Vol. 11, No. 2, 2021. 1-13.

AL-ARIF, Ismael. Iraq Reborn: A Firsthand Account of the July 1958 Revolution and After,

Vantage Press and C Trench, 1982.

AMBROSE, Stephen E. Rise to Globalism : American Foreign Policy since 1938. New York,

N.Y., U.S.A.: Penguin Books, 2011.

ANDERSEN, Robin. A century of media, a century of war. New York: Peter Lang, 2007.

ASHTON, Nigel John. The Hijacking of a Pact: The Formation of the Baghdad Pact and

Anglo-American Tensions in the Middle East, 1955-1958. Review of International Studies,

1993.

BEDNAŘÍK Petr, JIRÁK Jan, KÖPPLOVÁ Barbara. Dějiny českých médií, Grada

Publishing a.s., 2019.

BLACKWELL, Stephen. A desert squall: Anglo‐American planning for military intervention

in Iraq, Middle Eastern Studies, 1-18, 1999.

BOURQUE, Stephen Alan. Jayhawk! The 7th Corps in the Persian Gulf War. Center of

Military History, United States Army, 2001.

COUGHLIN, Con. Saddam: his rise and fall. New York, NY: Harper Perennial, 2005. 30 s.

47



DODGE, Toby. The British Mandate in Iraq, 1920-1932. The Middle East Online Series 2:

Iraq 1914-1974. Cengage Learning EMEA Ltd, Reading, 2006.

DOGAN, Mehmet Ali. SHARKEY J., Heather. American Missionaries and the Middle East:

Foundational Encounters. Salt Lake City: The University of Utah Press, 2011.

DOLEJŠÍ, Vojtěch. Noviny a novináři, Nakladatelství politické literatury, 1963.

DOUDĚRA, Karel. Naše Rudé právo, Rudé právo, 1980.

EMBERLING, Geoff. Pioneers to the past: American archaeologists in the Middle East,

1919-1920. Chicago, IL: Oriental Institute of the University of Chicago, 2010.

FAROUK-SLUGLETT, Marion, SLUGLETTOVÁ. Irák od roku 1958, Volvox Globator,

2003.

FINLAN, Alastair. The Gulf War 1991. Oxford: Osprey Pub., 2003.

FISK, Robert. The great war for civilisation: the conquest of the Middle East (Fourth Estate),

2005.

FRIEDMAN, Alan. Spider's web: the secret history of how the White House illegally armed

Iraq. New York: Bantam Books, 1993.

GIBSON, Bryan R. Sold out?: US foreign policy, Iraq, the Kurds, and the Cold War. New

York, NY: Palgrave Macmillan, 2015.

GOMBÁR, Eduard a Lukáš PECHA. Dějiny Iráku. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové

noviny, 2013.

GOTTSHALK, Marie.'Operation Desert Cloud: The Media and the Gulf War', World Policy

Journal , sv. 9, 1992.

HAHN, Petr. A Century of U.S. Relations with Iraq, Origins,  2012.

HAMMOND, William M. Public Affairs: The Military and the Media 1962-1968. Defense

Dept., Army, Center of Military History, 1988, 429.

48



HOIBY, Marte, OTTOSEN, Rune. Journalism under pressure in conflict zones: A study of

journalists and editors in seven countries.“ Media, War & Conflicts, 2017, 69–86.

HOLLINGWORTH, Clare. The Ba’athist Revolution in Iraq. The World Today, 1963.

225–230.

JACOBSEN, Edvin. A Coincidence of Interests: Kennedy, U.S. Assistance, and the 1963

Iraqi Ba’th Regime, Diplomatic History, 2013.

KNIGHTLEY, Paul. The first casualty: the war correspondent as hero and myth-maker from

Crimea to Iraq. Baltimore: John Hopkins University Press, 2004.

KORNBLUH, Peter, Nicaragua: The Price of Intervention : Reagan's Wars Against the

Sandinistas, Inst for Policy Studies, 1987.

KONČELÍK, Jakub, Pavel VEČEŘA a Petr ORSÁG. Dějiny českých médií 20. století. Praha:

Portál, 2010.

MARR, Phebe, AL-MARASHI, Ibrahim. The modern history of Iraq. Fourth edition.

[Boulder, CO]: Westview Press, 2017.

MCLAUGHLIN, Greg. The war correspondent. Sterling, Va.: Pluto Press, 2002.

NOORANI, A.G. Válka v Zálivu a cenzura, Ekonomický a politický týdeník, 1991.

PONÍŽILOVÁ, Martina. Irák. Praha: Libri, 2011. Stručná historie států.

PEDEN, George C, Arms, Economics and British Strategy: From Dreadnoughts to Hydrogen

Bombs, Cambridge University Press, 2009.

RADĚJ, Tomáš. Irácké povstání v letech 2003 - 2008 [online]. Brno, 2010 [cit. 2022-08-01].

Dostupné z: https://is.muni.cz/th/a18p8/. Disertační práce. Masarykova univerzita, Fakulta

sociálních studií. Vedoucí práce Miroslav MAREŠ.

RIEDEL, Bruce. Pakistan and Terror: The Eye of the Storm, AmericanAcademy of Political

and Social Science, 2008.

49



ROBINSON, Piers. The CNN Effect: Can the News Media Drive Foreign Policy, Cambridge

University Press, 1999.

RUBIN, Barry, Lebanon: Liberation, Conflict, and Crisis, Palgrave Macmillan, 2010.

SALVAGE, Jane, Collateral damage the health and environmental costs of war on Iraq,

Medact, 2002.

SANJIAN, Ara. The formulation of the Baghdad pact, Middle Eastern Studies, 1997.,

226-266.

SCHLAEPFER, Aline. 3 Anciennes Et Nouvelles Allégeances: Le Sionisme, Le

Communisme Et Les Partis De Gauche (1941-1951). Les Intellectuels Juifs De Bagdad, vol.

3, 2016 167 - 246.

SINGH, Zorawar Daulet. India’s role during the 1956 Suez Crisis: Between peacemaking and

postcolonial solidarity. India Review, 2018, 456-475.

SMITH, Perry M. How CNN Fought the War. New York, NY: Birch Lane Press, 1991.

ŠKOLKAY, Andrej. Média a globalizácia. Bratislava: Škola komunikácie a médií, 2009.

TAYLOR, Philip M. War and the Media, Manchester University Press, 1998.

TINDALL, George Brown a SHI, David E. Dějiny Spojených států amerických. Překlad

Alena Faltýsková. 5., dopl. vyd. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008.

TUCKER, Spencer, ROBERTS, Priscilla Mary. The encyclopedia of Middle East wars: the

United States in the Persian Gulf, Afghanistan, and Iraq conflicts. Santa Barbara, Calif.:

ABC-CLIO, 2010.

YESILBURSA, Behçet Kemal. CENTO: the forgotten alliance in the Middle East

(1959-1979), Middle Eastern Studies, 2020, 854-877.

50



Internetové zdroje

BOMB PARTS SEIZED ON WAY TO IRAQ [online]. [01-07-2022]

<https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1990/03/29/bomb-parts-seized-on-way-to
-iraq/27d653b5-f9f6-43ea-9f4d-6893ebc4c598>.

RANKED: The world's 20 strongest militaries [online]. [01-06-2022]

<https://www.businessinsider.in/defense/ranked-the-worlds-20-strongestmilitaries/slidelist/51
930339>.

South Africa President Rejects British Envoy’s Peace Plan [online]. [01-07-2022]

<https://apnews.com/article/2ac029c8261c44e1b886a7c465a9e3bd>.

Television - The persian gulf war [online]. [13-07-2022]

<https://www.americanforeignrelations.com/O-W/Television-The-persian-gulf-war.html#b%
23ixzz1uKXkqB1>.

Television Coverage of the Vietnam War and the Vietnam Veteran [online]. [04-07-2022]

<https://www.warbirdforum.com/media.htm>

The Iran-Contra Scandal: A Postmortem [online]. [07-06-2022]

<http://www.jstor.org/stable/40209076>.

Washington Post company history [online]. [01-07-2022]

<https://www.washingtonpost.com/company-history/#Early>.

51

https://www.americanforeignrelations.com/O-W/Television-The-persian-gulf-war.html#b%23ixzz1uKXkqB1
https://www.americanforeignrelations.com/O-W/Television-The-persian-gulf-war.html#b%23ixzz1uKXkqB1
http://www.jstor.org/stable/40209076


52



53



54


