
 

 

UNIVERZITA KARLOVA  

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut politologických studií 

Katedra politologie 

 

 

 

 

 

Bakalářská práce  

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023                             Jakub Niebauer 

 



 

 

UNIVERZITA KARLOVA 

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut politologických studií 

Katedra politologie 

 

 

 

 

 

 
 

 

Eroze svobody médií: srovnání Polska a Slovenska 

 

 
  

 

 

Bakalářská práce 

  
 

 

 

 

 

 
 

 

 

Autor práce: Jakub Niebauer 

Studijní program: Politologie a mezinárodní vztahy 

Vedoucí práce: Dr. habil. PhDr. Petra Guasti, M.A., Ph.D. 

Rok obhajoby: 2023 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlášení 

 
1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracoval samostatně a použil jen uvedené 

prameny a literaturu.  

2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu. 

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely.  

 

 

 V Praze dne 3. května 2023 Jakub Niebauer 

 
  



 

 

Bibliografický záznam 

 

NIEBAUER, Jakub. Eroze svobody médií: Srovnání Polska a Slovenska. Praha, 2023. 45 s. 

Bakalářská práce (Bc). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut politologických 

studií, Katedra politologie. Vedoucí bakalářské práce Dr. habil. PhDr. Petra Guasti, M.A., 

Ph.D. 

 

 

 

Rozsah práce: 73 805 znaků (včetně mezer) 

 



 

 

Abstrakt 

Tato bakalářská práce se zabývá erozí svobody médií ve dvou zemích regionu střední a 

východní Evropy – Polska a Slovenska. Eroze svobody médií v zemích tohoto regionu je 

zapříčiněna pohlcením médií, ke kterému dochází prostřednictvím použití různých 

strategií. Cílem této práce je v obou zemích tyto strategie porovnat pomocí metody 

párového srovnání. Analýzy jsou zaměřeny na veřejnoprávní média, soukromá média a na 

bezpečnost novinářů. 

 

 

Abstract 

This bachelor thesis deals with the erosion of the press freedom in two CEE countries – 

Poland and Slovakia. Erosion of the press freedom in this region is caused by media 

capture, which takes place through the use of different strategies. The objective of this 

thesis is to compare those strategies in the two countries using the paired comparison 

method. The analyses are focused on public media, private media and the safety of 

journalists. 

 

 

Klíčová slova 

svoboda médií, eroze svobody médií, pohlcení médií, demokracie, demokratická eroze, 

Polsko, Slovensko 

 

 

Keywords 

press freedom, erosion of the press freedom, media capture, democracy, democratic 

erosion, Poland, Slovakia 

 

 

Title/název práce 

Erosion of the Press Freedom: Comparing Poland and Slovakia 

Eroze svobody médií: srovnání Polska a Slovenska 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování  

Na tomto místě bych rád poděkoval Dr. habil. PhDr. Petře Guasti, M.A., Ph.D. jak za rady 

při psaní této práce, tak za profesionální a vstřícný přístup. Poděkování patří také všem 

mým blízkým, kteří mi během psaní práce byli oporou. 



 

 

1 

Obsah 

Úvod ...................................................................................................................................... 2 

Stav poznání ......................................................................................................................... 4 

Význam svobody médií pro demokracii ............................................................................ 4 

Koncept pohlcení médií ..................................................................................................... 6 

Teoretický rámec ................................................................................................................. 9 

Veřejnoprávní média .......................................................................................................... 9 

Soukromá média ................................................................................................................ 9 

Bezpečnost novinářů ........................................................................................................ 11 

Metodologie, data a operacionalizace .............................................................................. 12 

Analýzy ............................................................................................................................... 14 

Polsko ............................................................................................................................... 14 

Veřejnoprávní média v Polsku ..................................................................................... 16 

Soukromá média v Polsku ............................................................................................ 18 

Bezpečnost novinářů v Polsku ...................................................................................... 20 

Slovensko ......................................................................................................................... 22 

Veřejnoprávní média na Slovensku .............................................................................. 23 

Soukromá média na Slovensku ..................................................................................... 24 

Bezpečnost novinářů na Slovensku .............................................................................. 26 

Srovnání .............................................................................................................................. 28 

Závěr ................................................................................................................................... 32 

Summary ............................................................................................................................ 34 

Použitá literatura ............................................................................................................... 36 

Seznam příloh .................................................................................................................... 45 

 



 

 

2 

Úvod 

Svoboda médií je nezbytnou podmínkou správného fungování demokratického systému. 

Nezávislá média plní roli „hlídacího psa demokracie“ – informováním veřejnosti zajišťují 

vykazatelnost politických představitelů a transparentnost, a tím i chod celého 

demokratického systému. Z těchto důvodů jsou nezávislá média a novinářská obec často 

pod útokem illiberálních politických představitelů. To můžeme sledovat hned v několika 

zemích regionu střední a východní Evropy, kde zejména v souvislosti s nástupem 

pravicově populistických stran k moci a oslabováním demokratických institucí 

probíhá také eroze svobody médií. Novinářská obec a redakce čelí stále více překážkám ve 

svobodném vykonávání své práce a v některých zemích dochází k jejich sledování 

špionážními systémy. Fenomén eroze svobody médií je v některých evropských zemích tak 

výrazný, že se Evropská komise rozhodla v září 2022 vydat návrh legislativy European 

Media Freedom Act (EK 2022). Soubor regulací bude mít za cíl chránit pluralitu a 

nezávislost veřejnoprávních i soukromých médií v Evropské unii. Regulace se mimo jiné 

budou věnovat využívání sledovacích technologií proti novinářům, nezávislému a 

přiměřenému financování veřejnoprávních médií a zajištění transparentního a 

spravedlivého přidělování příjmů ze státní reklamy. V plánu je také větší dohled nad 

koncentrací médií a založení instituce European Board for Media Services, která bude 

uplatňování zásad podporovat.  

V odborné literatuře se v souvislosti s tématem vyskytuje pojem pohlcení médií1. Tento 

trend se týká jak médií veřejnoprávních, tak i soukromých. Illiberální politici a zájmové 

skupiny sahají k nejrůznějším metodám kontroly sdělovacích prostředků. 

Z veřejnoprávních médií se po politickém ovládnutí mediálních rad stávají nástroje 

propagandy, ta soukromá zase mohou být odkupována blízkými oligarchy. Vlády však 

často mohou volit méně viditelné cesty, například privilegování vybraných médií 

prostřednictvím různých finančních cest (Mungiu-Pippidi 2008: 73–75). Faktorem, který 

oligarchům v odkupování médií výrazně napomohl, byl odchod západních vlastníků 

z menších zemí regionu po finanční krizi (Simon 2019). Jelikož má pohlcení tak velké 

množství forem, k efektivnímu řešení této situace nebude stačit pouze jedna politika 

(Schiffrin 2018: 1039). Proto je podle autorky důležité další analyzování tohoto jevu. 

 
1 Pohlcení médií (media capture) je taková situace, kdy jsou média místo plnění své kontrolní funkce 

nástrojem politického vlivu (Mungiu-Pippidi 2008: 73). 



 

 

3 

Cílem této bakalářské práce je pomocí metody párového srovnání stavu svobody médií ve 

dvou zemích regionu, v Polsku a na Slovensku, identifikovat způsoby pohlcení médií. 

Práce zodpoví na následující výzkumnou otázku: Jakými strategiemi dochází k pohlcení 

médií v Polsku a na Slovensku? Použitými zdroji jsou kromě literatury také zprávy 

mezinárodních organizací zabývajících se kvalitou demokracie a svobodou médií. 

Poznatky z těchto dvou zemí by mohly pomoci blíže určit, na jaké aspekty by se měly 

iniciativy jako je European Media Freedom Act zaměřit. V Polsku, největší zemi regionu, 

hovoříme o erozi svobody médií a pohlcení médií zejména od roku 2015, kdy moc v zemi 

převzala pravicově populistická strana Právo a spravedlnost (PiS) Jarosława Kaczyńského. 

Strana od té doby dostala veřejnoprávní média takřka pod svou plnou kontrolu a v rámci 

„repolonizace“ médií dlouhodobě usiluje o změny ve vlastnictví na mediálním trhu (BTI 

2022). Poměrně malý mediální trh naopak představuje Slovensko. Ačkoli se v souvislosti 

se Slovenskem nemluví o výrazné erozi svobody médií, nezávislost sdělovacích prostředků 

je omezena hned několika faktory (BTI 2022). Výrazná je koncentrace médií v rukou úzké 

skupiny oligarchů, z nichž výrazná část má politické vazby (Dragomir 2020: 6). Klíčovým 

bodem a bezprecedentním otřesem ve vnímání problematiky svobody médií na Slovensku 

však byla úkladná vražda novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové, ke 

které v roce 2018 došlo z důvodu investigativní činnosti novináře (Freedom House 2019). 

Tato událost rozpoutala sérii hlubokých politických změn v zemi. 

Práce je členěna do čtyř částí. V první části, věnované stavu poznání, shrnuji dosavadní 

poznatky z literatury zabývající se problematikou svobody médií a konceptu pohlcení 

médií. Druhá část, teoretický rámec, se zabývá možnými strategiemi pohlcení médií 

v rámci veřejnoprávních médií, soukromých médií a ve vztahu s bezpečností novinářů. 

V třetí části popisuji metodologii, data a operacionalizaci. Čtvrtá část se věnuje analýzám 

obou vybraných zemí a pátá část jejich srovnání. Na závěr formuluji odpověď na 

výzkumnou otázku a zasazuji oba zkoumané případy do kontextu existující literatury. 

 

 



 

 

4 

1 Stav poznání 

1.1 Význam svobody médií pro demokracii 

Svoboda médií neodmyslitelně patří k fungujícímu demokratickému vládnutí. Média jsou 

často označována za „čtvrtou moc“ či „hlídacího psa demokracie“. Tento jejich význam 

spočívá v tom, že informováním veřejnosti o politických představitelích zajišťují jejich 

vykazatelnost, čímž doplňují systém brzd a protivah zabraňující zneužití moci (Voltmer 

2010: 140). Média se řadí společně s občanskou společností mezi aktory diagonální 

vykazatelnosti (diagonal accountability) (Lührmann et al. 2020: 812–815), tím se odlišují 

od zbylých dvou typů: vertikální vykazatelnosti (vertical accountability), která je 

zprostředkovávána zejména volbami, a vykazatelnosti horizontální (horizontal 

accountability) zajišťované formálními státními institucemi zákonodárné a soudní moci. 

Funkcí médií je také nastolování agendy (agenda setting), čili vnášení témat do veřejného 

prostoru a zvyšování povědomí veřejnosti o těchto tématech (Norris a Odugbemi 2010: 

17–18). Média rozhodují i o tom, které informace budou prezentovány a jaká jim bude 

přisouzena důležitost (tamtéž: 18–19). Tato funkce se nazývá gatekeeping. Kromě toho 

mají média funkci veřejného fóra, v němž jsou vyváženě prezentovány názory reflektující 

diverzitu společnosti s celou škálou v ní vyskytujících se aktorů, skupin a zájmů (Dragomir 

2010: 259–261). Toto je důležitá funkce především v rámci volebních kampaní, kde se 

klade důraz na rovné zacházení se stranami a kandidáty.  

Eroze svobody médií je neodmyslitelně spojena s procesem demokratické eroze. Příkladem 

jsou státy regionu střední a východní Evropy, jejichž média zaznamenala po pádu 

komunismu podobné změny. Jednak se státní média transformovala na média veřejné 

služby a jednak došlo ke vzniku soukromého mediálního sektoru (Dragomir 2010: 246–

247). Jak však upozorňují Surowiec a Štětka (2020: 5–6), některé systematické problémy 

těchto mediálních krajin zůstaly nevyřešené, také nenastala změna společenského vnímání 

médií jako veřejně prospěšných institucí, což by vyvažovalo illiberální trendy v politice. 

Zároveň došlo po globální ekonomické krizi a vzestupem internetu k odlivu zahraničních 

mediálních vlastníků z regionu (Štětka 2015: 88). S erozí demokracie se pojí 

pojmy illiberalismus a illiberální demokracie, zejména od nástupu Viktora Orbána k moci 

v Maďarsku (Surowiec a Štětka: 1). Viktor Orbán jako prominentní představitel tohoto 

směru mluví o prosazování nacionalismu místo liberalismu jako hlavní státní ideologii, což 

je v praxi spojeno s útoky na demokratické instituce včetně médií. Při výrazném zkreslení 



 

 

5 

informací podávaných společnosti mohou média pomáhat illiberálním silám v udržení 

moci a tím se země ocitá v jakémsi „bludném kruhu“ (Bátorfy a Urbán 2020: 62). Jak 

poukazuje na základě dat institutu V-Dem Musgrave (2021: 5), eroze svobody médií velmi 

často předznamenává erozi svobodného a férového volebního procesu, což se ukázalo na 

příklad změn ve vlastnictví na ruském mediálním trhu po převzetí moci Vladimirem 

Putinem a následném vybudování autokratického režimu. Proto je eroze svobody 

alarmujícím znakem celkového odklonu od demokracie. 

K podrývání institucí zajišťujících vykazatelnost, jako jsou nezávislá média a justice, 

dochází v rámci procesu posilování exekutivy (executive aggrandizement) (Bermeo 2016: 

10–11). Jedná se o postupný proces, kdy v rámci vykonávání demokratického mandátu 

dochází k rozkládání institucí vyvažujících a kontrolujících exekutivu. Tento proces 

ilustruje Bermeo mimo jiné na příkladu Turecka, kde byla po převzetí moci stranou AKP 

Recepa Tayyipa Erdoğana schválena celá řada zákonů, která umožňovala mimo jiné 

kriminalizaci novinářů za poskytování informací o vybraných tématech, větší kontrolu nad 

obsahem internetu či změny ve způsobu jmenování soudců ústavního soudu, ke kterým 

došlo roku 2010 cestou celostátního referenda. 

Jako jeden z důležitých ukazatelů kvality demokracie stav svobody médií celosvětově 

sleduje několik organizací měřících kvalitu demokracie. Významnou neziskovou a 

mezinárodní organizací podporující svobodu, pluralismus a nezávislost médií jsou 

Reportéři bez hranic (RSF). Organizace každoročně sestavuje žebříček svobody tisku 

World Press Freedom Index2, který státy rozděluje do pěti kategorií podle skóre pomocí 

pěti evaluačních kritérií (RSF 2022). Svobodu médií také ve svých každoročně 

vydávaných zprávách o kvalitě demokracie zohledňuje americká organizace Freedom 

House, zejména Nations in Transit3 se zaměřují na stav kvality demokracie v regionu od 

střední Evropy po střední Asii (Freedom House 2022). Institut Varieties of Democracy (V-

Dem), který poskytuje největší dataset monitorující stav demokracie obsahující téměř 450 

indikátorů (Musgrave 2021: 3), svobodu médií vyhodnocuje v rámci vícero proměnných 

(V-Dem 2022: 4). 

 
2 World Press Freedom Index: https://rsf.org/en/index 
3 Nations in Transit: https://freedomhouse.org/countries/nations-transit/scores 



 

 

6 

1.2 Koncept pohlcení médií 

Pojem pohlcení médií se v posledních letech stále častěji objevuje jak v odborné literatuře, 

tak v médiích. Jeho počátky jsou spojeny s ekonomickou literaturou. Ekonom George 

Stigler, jako regulatory capture v článku Theory of Economic Regulation označuje stav, 

kdy je kontrolní orgán natolik svázán s těmi, které má kontrolovat, že tuto funkci není 

schopen plnit (Schiffrin 2018: 1034). 

V souvislosti s médii se tomuto fenoménu, konrétně jeho vztahu k vykazatelnosti politiků, 

věnovali Timothy Besley a Andrea Prat (2006) v článku Handcuffs for the grabbing 

hand?: media capture and government accountability. Upozorňují v něm na fakt, že 

význam regulace mediálního vlastnictví přesahuje význam běžné regulace vlastnictví – 

nespočívá pouze v regulaci vlastnictví samotné, ale také v jeho následcích na možnost 

kontroly moci (Besley a Prat 2006: 732–733). Autoři také upozorňují, že formální záruky 

svobody médií zakotvené v zákonech nezaručují, že nebude docházet k politickým 

zásahům. Důležité pro ochranu před pohlcením jsou zejména mediální pluralismus a 

nezávislé vlastnictví médií (tamtéž: 721). Dále autoři potvrzují, že větší míra pohlcení 

médií redukuje střídání politiků u moci. 

Ve sféře ekonomické literatury je dobře popsaná souvislost pohlcených médií a 

koncentrace majetku. Corneo (2006: 48) zdůrazňuje negativní důsledky pohlcených médií 

na proces demokratického rozhodování a uvádí, že při vyšší koncentraci majetku dochází k 

podkopávání jejich objektivity a usnadňuje se v nich korupci. Je to proto, že jejich 

mecenáši mají větší motivaci manipulovat elektorátem. Dále dodává, že neobjektivita 

médií se vyskytne spíše v polarizované společnosti, skupiny s extrémními názory mají 

častěji motivaci zasahovat do způsobu informování médií. Petrova (2006) popisuje vztah 

mezi ekonomickou nerovností a pohlcením médií především v kontextu vytváření politik. 

Konktrétně uvádí, že větší ekonomické nerovnosti vedou k větší míře pohlcení médií a tím 

i k menší svobodě médií. To proto, že v takové společnosti je větší zájem o přerozdělování 

mezi širokou společností (Petrova 2006: 205) a tím pádem mají ekonomické elity větší 

motivaci ovlivnit veřejné mínění ve svůj prospěch. Toto platí však více pro demokratické 

režimy, kde má názor běžného voliče mnohem větší vliv na vytváření politik než 

v autokraciích. Zde elity nemají takovou motivaci veřejné mínění utvářet a volí jiné 

metody prosazování svých zájmů. 



 

 

7 

V odborné literatuře často citovanou definici zformulovala rumunská politoložka Alina 

Mungiu-Pippidi v článku How Media and Politics Shape Each Other in the New Europe. 

Pohlcení médií zde popsala jako „stav, kdy média ztrácí autonomii a nemohou plně 

vykonávat svou funkci, protože jsou využívány k hájení zájmů, ať už zájmů vlády, či jiné 

skupiny“ (2008: 73, přeloženo autorem práce). Pohlcení médií jmenuje jako jednu z drah, 

na které se vydala média v zemích postkomunistického prostoru v rámci transformace 

(tamtéž: 72–73). Dalšími možnostmi jsou podle Mungiu-Pippidi jednak kompetitivní a 

pluralistický model, a jednak úplný návrat k cenzuře. Upozorňuje, že média jsou pohlcena 

nejen vládami, ale i jinými aktory. Pojem úzce svázala s korupcí a také s pojmem pohlcení 

státu (state capture), který označuje pohlcení jiných státních institucí. Pohlcenou mediální 

krajinu charakterizuje koncentrovaným a netransparentním vlastnictvím médií, jejich 

kontrolováním politickými aktéry, provázáním s politickými elitami a pronikáním tajných 

služeb. Pohlcení médií narušuje jejich hlavní roli v demokratickém systému, kterou je 

informování veřejnosti. Místo toho média slouží ke zprostředkovávání vlivu a 

manipulování informacemi.  

Stiglitz (2017: 11–14) navrhl čtyři kategorie pohlcení médií: prostřednictvím vlastnictví 

médií, prostřednictvím finančních stimulů, cenzuru (včetně autocenzury) a kognitivní 

pohlcení (cognitive capture), které odráží postoj autora v obsahu a které je sice 

nevyhnutelné, ale stejně erozivní jako jiné formy. 

Vliv příchodu digitálních médií na pohlcení médií se věnuje např. Schiffrin (2021: 7–8). 

Uvádí, že v rozporu s prvotními očekáváními v literatuře, že internet média od pohlcení 

osvobodí, měl tento proces úplně opačný efekt. Schiffrin tímto vyvrací argument, že 

jestliže bude větší přístup veřejnosti k médiím, zvýší se konkurence a tím i kvalita 

informování. Upozorňuje na to, že naopak kvůli přesunu příjmů z reklam do digitální sféry 

jejich hodnota klesla, z čehož profitovalo spíše méně kvalitní zpravodajství. Zároveň 

většina médií přestala být výdělečná a motivace ke koupi mediálních společností se 

změnila – přestalo jít o výdělek, ale o prosazování politické agendy. 

Dosavadní literatura se zaměřuje převážně na teoretické vymezení tohoto konceptu a na 

jeho vysvětlení – nejdříve v rámci ekonomie a poté i v rámci jeho vztahu k vykazatelnosti 

a svobodě médií. Nastíněny jsou také pohnutky politiků média ovládnout – zpravidla jde o 

snahu omezit kontrolu jimi reprezentované moci. Méně literatury však popisuje průběh 



 

 

8 

tohoto jevu a strategie, prostřednictvím kterých k tomuto jevu dochází, a také obranné 

mechanismy, na které tyto strategie naráží.  

  



 

 

9 

2 Teoretický rámec 

2.1 Veřejnoprávní média 

Veřejnoprávní média mají v mediálních systémech velmi důležitou roli a zároveň jsou vůči 

politickému ovládnutí velmi zranitelná. O tom rozhoduje hned několik faktorů. Zaprvé, 

ačkoliv jsou tato média teoreticky na státu nezávislá, jejich kontrolní orgány se často 

stávají předmětem politizace (Dragomir 2010: 251). Jestliže jsou členové těchto 

kontrolních orgánů voleni přímo parlamentem a o zvyšuje u těchto médií pravděpodobnost, 

že kontrolní rady budou osazeny lidmi blízkými politickým elitám a tato média budou na 

státních strukturách závislá, což je scénář, který lze pozorovat v mnoha zemích střední a 

východní Evropy. Druhým velmi důležitým aspektem, který určuje míru závislosti 

veřejnoprávních médií na vládě, je způsob jejich financování (tamtéž: 253). Většina těchto 

médií má způsobů financování vícero – nejčastěji se jedná o koncesionářské poplatky, 

komerční zisky a financování ze státního rozpočtu. Nejproblematičtější z nich je podle 

autora financování ze státního rozpočtu, které zvyšuje závislost médií na politicích a často 

vede k autocenzuře a menší schopnosti kritizovat vládu.  

Jako příklad pohlcení veřejnoprávních médií lze popsat Maďarsko, kde po nástupu Viktora 

Orbána k moci v roce 2010 došlo k vytvoření nového regulačního orgánu, jehož členové 

byli voleni parlamentem, kde měla strana většinu (Bajomi-Lázár 2013: 70). V rámci téhož 

zákona byla spojena všechna tři veřejnoprávní média – televize, rozhlas a tisková kancelář 

– do jednoho holdingu s názvem MTVA. Tato zdánlivě nevýznamná úprava umožnila 

v médiích personální čistku s cílem propustit kritické novináře. 

2.2 Soukromá média 

U soukromých médií jsou častou strategií změny v jejich vlastnictví. Ačkoliv existuje 

mediální pluralita, velká část majitelů médií je propojena s jinými podnikatelskými zájmy 

nebo se zájmy politickými (Mungiu-Pippidi 2013: 35). Jelikož jsou přechody mezi těmito 

sférami možné, hranice mezi politikou, médii a podnikání často chybí. Tento jev byl 

v regionu střední a východní Evropy posílen zejména ekonomickou krizí a rozvojem 

internetu, kdy došlo v regionu k odlivu zahraničních vlastníků (Simon 2019). Do 

vlastnických struktur médií se tak dostali domácí oligarchové navázaní na politické strany 

či na zájmové skupiny, nebo samotní politici (Dragomir 2019: 5). V České republice 

například aktivní politik a bývalý premiér země Andrej Babiš vlastní skupinu MAFRA, 



 

 

10 

která sdružuje jak přední tištěná média (Metro, Mladá fronta Dnes, Lidové noviny) s 2,4 

milionu čtenářů, tak významná online média (iDNES.cz, Lidovky.cz) s 3,4 milionu denních 

uživatelů (BTI 2022; Guasti 2020). V Polsku v roce 2020 koupila státní ropná společnost 

PKN Orlen vydavatelství Polska Press, které zahrnuje 140 titulů regionálního tisku a 500 

webových portálů, a síť kiosků Ruch (BTI 2022). V Maďarsku od roku 2010, kdy nastoupil 

k moci Viktor Orbán, proběhlo takovýchto změn ve vlastnických strukturách médií mnoho. 

Například Orbánovi blízký oligarcha Lőrinc Mészáros vlastní několik radiových stanic, 

televizi a mnoho tištěných titulů (Dragomir 2019: 15). V roce 2018 se okolo 470 vládě 

blízkých médií spojilo do jedné nadace s názvem KESMA (Freedom House 2022). O 

„orbanizaci“ médií mluvil také rakouský politik Heinz-Christian Strache ve videu, které 

stálo za rozpadem koaliční vlády Kurzovy Rakouské lidové strany (ÖVP) a Svobodné 

strany Rakouska (FPÖ) v roce 2019 (Sehl et al. 2022: 11). Skandál se jednal mimo jiné 

plánů předsedy FPÖ Stracheho odkoupit prostřednictvím ruských oligarchů bulvární deník 

Kronen Zeitung (ORF 2020). V Turecku zase Strana spravedlnosti a rozvoje (AKP) 

prezidenta Erdoğana vytvářela vlastní soukromá média, jejichž mecenáši byli napojeni na 

stranu AKP a již byli na Erdoğanovi závislí (Coşkun 2020).  

Jestliže vlády nechtějí přímo kontrolovat média, mohou se k jejich pohlcení přičinit jinými, 

méně viditelnými způsoby (Mungiu-Pippidi 2008: 73). Mezi tyto způsoby patří státní 

subvence, finanční pomoc při zadlužení, upřednostňování prostřednictvím nerovného 

přerozdělování státní inzerce či daňové úlevy pro mediální vlastníky. Tyto výhody média 

dostanou výměnou to, že budou vládě příznivě nakloněna. Jak popisují Bátorfy a Urbán 

(2020), právě rozdělování státní inzerce sehrála při procesu eroze svobody médií 

v Maďarsku od roku 2010 významnou roli. Od nástupu strany Fidesz Viktora Orbána 

k moci docházelo soustavně ke zvýhodňování médií, které měly vazby na vládu. V oblasti 

celostátních deníku stojí za pozornost například výrazný pokles příjmů z reklamy k této 

vládě kritickému deníku Népszabadság, který zaznamenal pokles po nástupu Orbána 

k moci v roce 2010. Naopak v té době Orbánovi nakloněnému deníku Magyar Nemzet 

příjmy od té doby prudce vzrostly. Pokles zaznamenaly od roku 2015, kdy propukl spor 

mezi Orbánem a majitelem deníku Lajosem Simicskou, v důsledku čehož začal deník 

otevřeně kritizovat vládu (Süddeutsche Zeitung 2015). Nakonec z trhu oba tyto deníky 

zmizely, Népszabadság v roce 2016 a Magyar Nemzet v roce 2018 (Bátorfy a Urbán 2020). 

V roce 2015 vznikl vládě nakloněný deník Magyar Idők, který z těchto financí profitoval v 

obrovské míře. Podobné schéma jako u tisku lze pozorovat u dvou významných online 



 

 

11 

portálů, Origo a Index, stejně u dvou významných maďarských komerčních televizí, TV2 a 

RTL Klub. Z rozdělení příjmů ze státní reklamy profitovala TV2 v maďarském vlastnictví 

významně více než RTL Klub se zahraničním vlastníkem, přestože měly oba kanály 

přibližně podobně vysokou sledovanost. V Rakousku byl z manipulace médií pomocí 

zadávání státní reklamy obviněn bývalý kancléř Sebastian Kurz, který v roce 2021 čelil 

vícero podezřením z korupce (Deutschlandfunk 2021). Mimo jiné měl Kurz a jeho okolí 

v letech 2016 a 2017 platit za podávání pozitivně laděných zpráv a falšovaných průzkumů 

mediálnímu domu Wolfganga Fellnera, pod který patří například bulvární deník 

Österreich. 

2.3 Bezpečnost novinářů 

Novináři často čelí kvůli vykonávání své práce útokům ze strany politických představitelů. 

Ve snaze zdiskreditovat jejich kritiku a investigativní činnost politici odmítají odpovědět 

na otázky médií či se přímo dopouštějí slovních útoků na konkrétní novináře či média. 

Často je nenávistný přístup k médiím součástí jejich rétoriky či volebních kampaní. U 

těchto útoků však zastrašování novinářů často nekončí. Jak zohledňuje například institut V-

Dem, novináři jsou zatýkáni a vězněni, vyústěním může být i fyzické násilí či dokonce 

vraždy (Musgrave 2021: 21). Příkladem je vražda slovenského investigativního novináře 

Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové, ke které došlo v únoru 2018 z důvodu 

investigativní činnosti novináře (Freedom House 2019). Kuciak tehdy pracoval nad 

odkrytím sítě spojení italské mafie s nejvyššími představiteli vládní strany Smer včetně 

premiéra Roberta Fica. Po události byl Fico kritizován za vytváření nepřátelské atmosféry 

vůči novinářům a vražda měla za následek rozsáhlou mobilizaci občanské společnosti a 

vládní krizi. Také na Maltě došlo byla v roce 2017 zavražděna investigativní novinářka 

Daphne Caruana Galizia, která informovala o kauze Panama Papers (Garside 2017). 

Fenoménem, který v poslední době získává čím dál větší pozornost, jakkoli není 

fenoménem novým, je odposlouchávání novinářů (Balogová 2021). Například došlo ke 

zneužívání antiteroristického odposlouchávacího spywaru Pegasus k odposlouchávání 

novinářů v různých zemích po celém světě (RSF 2021). Další metodou zastrašování 

novinářů, ale i jiných osob aktivních ve veřejném prostoru, jsou strategické žaloby proti 

účasti veřejnosti (strategic lawsuits against public participation, SLAPP). Tyto žaloby 

mají za cíl zabránit participaci veřejně angažovaných občanů, jako jsou novináři či obránci 

lidských práv (EK 2022).  



 

 

12 

3 Metodologie, data a operacionalizace 

Tato bakalářská práce zkoumá vývoj svobody médií v Polsku a na Slovensku mezi lety 

2015 a 2022 pomocí analýz tří ukazatelů: politický vliv na veřejnoprávní média, podoba 

soukromého mediálního trhu a bezpečnost novinářů. Výzkumnou metodou této práce bude 

metoda párového srovnání. Tato metoda umožňuje poměrně detailní analýzu dvou 

zkoumaných případů, kterou v případě většího počtu případů provést nelze (Tarrow 2010: 

243–244). Oproti single-case study má tu výhodu, že umožňuje, byť v omezené míře, 

srovnání vlivu jednotlivých proměnných na výsledky a vyvodit z nich obecnější poznatky. 

Práce odpovídá na výzkumnou otázku: Jakými strategiemi dochází k pohlcení médií 

v Polsku a na Slovensku? Otázka je laděna deskriptivně, cílem práce je popis tohoto jevu 

v obou zemích a srovnání, které by mělo také blíže objasnit, za jakých okolností se ta či 

ona podoba pohlcení médií v daných zemích prosadila. V rámci celého mediálního 

systému země můžeme rozlišit u pohlcení médií buď míru nízkou, v níž se vyskytují jen 

nevýrazné zásahy do svobody médií, míru střední, která naznačuje významné zásahy do 

kontrolní role médií, a míru vysokou, která označuje de facto informační monopol, 

v kterém je vykazatelnost politiků prostřednictvím médií těžko realizovatelná. Hlavní 

druhy strategií budu identifikovat tři: strategie politické, spočívající v přímé politické 

kontrole médií, strategie finanční, tedy manipulace médii finančními způsoby či změnami 

ve vlastnické struktuře, a zastrašování novinářů, které nabírá různé formy od verbálních 

útoků na novináře přes strategické žaloby až po použití násilí. 

Při volbě případů jsem použil metodou most-different systems design. Na rozdíl od druhé 

Millovy výzkumné metody, most-similar systems design, se tato metoda zaměřuje na 

odlišnosti případů (Tarrow 2010: 233–235). Mezi zvolenými zeměmi regionu střední a 

východní Evropy lze rozdílností najít vícero. První je velmi rozdílná velikost – Polsko je 

jako největší země regionu také největším mediálním trhem, zatímco Slovensko jako 

nejmenší zemi V4 řadíme k nejmenším zemím regionu. Také v zemích rozlišujeme dvě 

rozdílné situace, co se týče zkoumané problematiky – v Polsku, podobně jako v Maďarsku, 

mluvíme v posledních letech o výrazné erozi demokracie spojené s erozí svobody médií, 

zatímco na Slovensku jsou demokratické instituce včetně svobodných médií považovány 

spíše za rezilientní, podobně jako v případě Česka (Guasti 2021: 99). Fenomén pohlcení 

médií se však žádné ze zemí regionu nevyhýbá a otázka svobody médií a jejího ohrožení je 

v zemích aktuální. 



 

 

13 

Základními zdroji používanými při zpracovávání práce jsou každoroční zprávy organizace 

Freedom House, konkrétně Nations in Transit, které míru svobody médií společně s 6 

dalšími indikátory používají k rozdělení zemí na 5 typů režimů: konsolidované 

demokracie, polokonsolidované demokracie, hybridní režimy, polokonsolidované 

autoritářské režimy a konsolidované autoritářské režimy4. Z datasetu V-Dem, který 

obsahuje proměnné pro daný stát a daný rok v hodnotě 0–45, použiji dvě proměnné: vládní 

snahy o cenzuru médií a zastrašování novinářů. BTI Transformation Index stav svobody 

médií v dané zemi popisuje v sekci věnované politické participaci a používá škálu od 1 do 

106. V případě analýzy veřejnoprávních médií použiji také zákonné úpravy 

veřejnoprávních médií v obou zkoumaných zemích. Pro doplnění budu čerpat ze zpráv 

z médií. Ve všech případech se jedná o data z časového rozmezí mezi lety 2015–2022.  

 
4 Metodologie – Nations in Transit: https://freedomhouse.org/reports/nations-transit/nations-transit-

methodology 
5 Metodologie – V-Dem: https://www.v-dem.net/documents/26/methodology_v13.pdf 
6 Metodologie – BTI Transformation Index: https://bti-

project.org/fileadmin/api/content/en/downloads/codebooks/BTI2022_Codebook.pdf 



 

 

14 

4 Analýzy 

4.1 Polsko 

Podle článku 10 polské ústavy7 je politický systém Polské republiky tvořen třemi větvemi 

státní moci. Moc zákonodárnou tvoří Sejm a Senát, moc výkonnou představují prezident a 

Rada ministrů, moc soudní tvoří soudy a tribunály. Jak uvádí článek 188, rolí Ústavního 

soudu je zejména posuzování souladu zákonných norem s ústavou, úlohou Nejvyššího 

soudu je podle článků 101 a 125 potvrzování platnosti voleb a referend. V souladu s 

článkem 118 náleží zákonodárná iniciativa poslancům, Senátu, prezidentu republiky a také 

skupině nejméně 100 000 obyvatel s právem volit do Sejmu. Legislativní proces probíhá 

podle článků 119–122; návrhy zákona jsou nejdříve předloženy Sejmu, který se návrhem 

zabývá v rámci tří čtení. Ke přijetí zákona potřeba souhlas prosté většiny za účasti 

minimálně poloviny všech poslanců na hlasování. Při přijetí je návrh předložen Senátu, 

který může zákon schválit, přijmout pozměňovací návrhy, nebo zákon vrátit Sejmu. Sejm 

může senátní veto přehlasovat nadpoloviční většinou všech poslanců. Poté návrh zákona 

putuje k prezidentovi, který má možnost zákon podepsat, nechat rozhodnout o jeho 

ústavnosti Ústavní soud, nebo jej vrátit Sejmu, přičemž k přehlasování prezidentského veta 

je v takovém případě potřeba třípětinová většina hlasů přítomných poslanců. 

Klíčovým aktérem na současné polské politické scéně je strana Právo a spravedlnost 

(Prawo i Sprawiedliwość, PiS), která s dvěma menšími stranami disponuje v rámci koalice 

s názvem Sjednocená pravice (Zjednoczona Prawica) většinou v Sejmu a mezi lety 2015 a 

2019 měla zároveň většinu v Senátu. Předsedou PiSu je Jarosław Kaczyński, který je dnes 

nezpochybnitelným lídrem strany (Dobek-Ostrowska 2019: 128–129). Z vládních funkcí 

ale vykonával pouze funkci vicepremiéra mezi říjnem 2020 a červnem 2022 (TVN24 

2022). Premiérem je Mateusz Morawiecki, mezi lety 2015 a 2017 tuto funkci vykonávala 

Beata Szydło. Blízkým spojencem PiSu je prezident republiky Andrzej Duda, který do 

úřadu poprvé nastoupil v roce 2015 a byl znovuzvolen v roce 2020 (Prezident Polské 

republiky 2021). Právo a spravedlnost na jednu stranu zastává neokonzervativní a 

křesťanské hodnoty, na druhou stranu prosazuje zásady ekonomického intervencionismu a 

sociální solidarity (Dobek-Ostrowska 2019: 129). Nejvýznamnější opoziční stranou je 

Občanská platforma (Platforma Obywatelska, PO), která je stranou vycházející zejména 

 
7 Ústava Polské republiky: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/konstytucja-rzeczypospolitej-

polskiej-16798613 



 

 

15 

z liberálního křídla Solidarity (Dobek-Ostrowska 2019: 135) a která vládla mezi lety 2007 

a 2015 v koalici s Polskou stranou lidovou (Polskie Stronnictwo Ludowe, PSL), nejdříve 

s premiérem Donaldem Tuskem, který je považován v současnosti nejvýznamnějšího 

představitele, a mezi lety 2014 a 2015 pod vedením Ewy Kopacz. Od roku 2019 je strana 

vůdčí silou Občanské koalice (Koalicja Obywatelska, KO), která vznikla před volbami do 

Evropského parlamentu s cílem porazit v nich PiS (Newsweek 2019).  

Svobodu tisku a jiných hromadných sdělovacích prostředků garantuje článek 14 polské 

ústavy. Článek 54 garantuje svobodu vyjádření názorů a získávání a šíření informací. 

Zároveň je tímto článkem zakázána preventivní cenzura a koncese tisku. Orgánem 

zakotveným v článku 213 ústavy sloužícím k ochraně svobody slova, práva na informace a 

veřejného zájmu v rozhlase a televizi je Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (Krajowa 

Rada Radiofonii i Telewizji, KRRiT). Dva jeho členové jsou podle článku 214 ústavy 

povoláváni Sejmem, jeden člen Senátem a dva členi prezidentem republiky na šestileté 

období. KRRiT měl mimo jiné oprávnění jmenovat členy dozorčích rad veřejnoprávních 

médií, v roce 2016 byl však pro tento účel vytvořen nový orgán, Rada národních médií 

(Rada Mediów Narodowych, RMN) (Freedom House 2017). Veřejnoprávními médii jsou 

Polská televize (Telewizja Polska, TVP) a Polský rozhlas (Polskie Radio, PR)8, k tomu 

existuje Polská tisková kancelář (Polska Agencja Prasowa, PAP)9. 

Vztah strany Právo a spravedlnost k médiím určuje zejména vize předsedy Jarosława 

Kaczyńského, který média rozděluje na přátelská a nepřátelská (Dobek-Ostrowska 2019: 

128–129). Kaczyński hovoří o většině médií jako o součásti systému, se kterým on sám a 

jeho strana bojuje. Za nepřátelská je považováno mnoho významných médií – významné 

komerční televizní stanice skupiny TVN patřící americké skupině Warner Bros. Discovery, 

k níž patří i zpravodajská televize TVN24, dále se jedná o dvě největší rozhlasové stanice 

RMF FM a Radio Zet, významný levicový společensko-politický deník Gazeta Wyborcza a 

týdeníky s liberálním zaměřením jako jsou Polityka a Newsweek Polska. Mezi spřátelená 

média pak řadí PiS především deník Gazeta Polska Codziennie, týdeníky Gazeta Polska, 

Do Rzeczy a Sieci, stejně jako skupinu médií vlastněnou katolickým knězem Tadeuszem 

Rydzykem, tedy Radio Maryja, TV Trwam a Nasz Dziennik, které mají katolicko-národní 

 
8 Článek 26 Zákona o rozhlasovém a televizním vysílání: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-

ustaw/radiofonia-i-telewizja-16795082  
9 Zákon o Polské tiskové kanceláři: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/polska-agencja-

prasowa-16798817 



 

 

16 

charakter a sdružují konzervativně smýšlející a loajální voliče. Od roku 2016 do této 

skupiny náleží také média veřejnoprávní. Dříve se mezi tato média řadil také významný 

ekonomicko-právní deník Rzeczpospolita, který je však od roku 2012 nestranný.  

4.1.1 Veřejnoprávní média v Polsku 

Hned dva měsíce po parlamentních volbách v roce 2015, v kterých PiS získalo většinu 

v obou komorách, byla zahájena restrukturalizace veřejnoprávních médií na „národní 

kulturní instituce“ Tato změna byla představiteli vládní většiny vysvětlována tím, že do té 

doby média stranila předchozím vládám (Freedom House 2016). Prvním krokem byla 

změna Zákona o rozhlasovém a televizním vysílání10, která byla přijata Sejmem 30. 

prosince 2015. Tato změna odebrala KRRiT právo jmenovat členy dozorčích rad 

veřejnoprávních médií a tyto pravomoci byly dočasně předány jednomu z ministrů. 

Zároveň touto novelizací zanikly všechny mandáty dosavadních členů dozorčích rad. 

V roce 2016 byl pak založen nový kontrolní orgán, kterému byly tyto pravomoci uděleny. 

Nově založená Rada národních médií (Rada Mediów Narodowych, RMN) může od té 

doby podle článků 27 a 28 jmenovat a odvolávat generálního ředitele a členy dozorčích 

rad. RMN je pětičlenná, přičemž podle článku 3 Zákona o Radě národních médií11 tři členy 

vybírá Sejm a zbylé dva členy prezident. Ačkoliv jsou v souladu s článkem 6 tito dva 

členové navrhováni opozičními stranami, toto rozložení stále znamená, že strana, která 

disponuje většinou v Sejmu, nominuje automaticky většinu členů v této radě. Jak vyplývá 

z článku 5, tyto funkce mohou zastávat i například poslanci. V prvním složení RMN tak 

figurovala trojice poslanců PiSu (Wirtualne Media 2016). Touto novou institucí došlo 

k novému obsazení dozorčích rad veřejnoprávní médií a jmenování nového generálního 

ředitele TVP Jacka Kurského, bývalého poslance PiSu (Freedom House 2017). Změny ve 

vedení se promítaly i do složení redakce – mnoho novinářů bylo propuštěno, velká část 

opustila televizi dobrovolně (Freedom House 2017). Podobně situace vypadala také 

v případě PR. Na postu byl Kurski až do září 2022, kdy byl dozorčí radou z pozice náhle 

odvolán a byl zvolen jeho nástupce Mateusz Matyszkowicz (Polsat News 2022).  

Změny v dozorčích radách veřejnoprávních médií a personální čistky postupně umožnily 

přeměnu těchto médií v nástroj vládní propagandy. Veřejnoprávní média se od té doby 

 
10 Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/radiofonia-i-

telewizja-16795082 
11 Zákon o Radě národních médií: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/rada-mediow-

narodowych-18319797 



 

 

17 

vyznačují nevyváženým zpravodajstvím, které promlouvá pouze k elektorátu PiSu a 

vytváří pozitivní obraz strany (Freedom House 2020). Dokladem byly podle Freedom 

House například neúměrné podíly vysílacího času věnované představitelům vládních a 

opozičních stran – například už v prvních dvou čtvrtletích roku 2016 vládní straně náleželo 

52, respektive 59 %, zatímco PO pouze 23, respektive 16 % (Freedom House 2017). 

Televize se účastní také očerňování nevládních organizací a představitelů občanské 

společnosti, například demonstrantů proti reformě soudnictví. Očerňováni jsou také 

opoziční komunální politici – například starosta Varšavy, starosta Poznaně nebo starosta 

Gdaňsku Adam Pawłowicz, který zemřel v lednu 2019 poté, co byl pobodán útočníkem na 

charitativní akci (Freedom House 2020). Před parlamentními volbami v roce 2019 televize 

odmítla odvysílat k vládě kritický spot, což vysvětlila mimo jiné neshodami 

s programovou strategií televize (Wirtualne Media 2019). Tři dny před těmito volbami 

televize odvysílala v hlavním vysílacím čase dokumentární film „Inwazja“, který 

představoval polské LGBTQ+ organizace jako nebezpečí pro zemi a měl odkrývat jejich 

kulisy (Ambroziak 2022). V roce 2022 televize prohrála soudní řízení s jednou z těchto 

organizací a byla jí uložena peněžní pokuta, povinnost odvysílat omluvu za poškození 

dobrého jména organizace a zároveň soud kvůli negativním společenským důsledkům 

materiálu zakázal jakékoliv jeho šíření. Televize také prohrála dvě soudní řízení se stranou 

Konfederacja, kterou opomíjela ve zveřejňování průzkumu volební podpory (Freedom 

House 2020). V roce 2020 zase došlo na jedné ze stanic PR k ocenzurování žebříčku, na 

kterém první místo obsadila píseň kritizující Jarosława Kaczyńského (Freedom House 

2021). Během prezidentské kampaně v tomtéž roce informovala veřejnoprávní televize 

v prospěch kandidáta PiSu Andreje Dudy, který se ve 2. kole volby utkal s opozičním 

kandidátem a starostou Varšavy Rafałem Trzaskowským (Freedom House 2021). 

Polarizace mediální scény vynikla absencí televizního duelu mezi oběma kandidáty.  

Trzaskowski se nechtěl zúčastnit debaty v TVP, Duda zase odmítl účast na debatě 

organizované televizí TVN a webovými portály Onet a Wirtualna Polska (Gazeta 

Wyborcza 2020). V důsledků toho proběhly pouze dvě oddělené akce na rozdílných 

místech – debata Rafała Trzaskowského s novináři vícero médií a debata TVP pouze s 

Andrzejem Dudou. 

Veřejnoprávní média, obzvláště televize TVP, jsou financována v posledních letech čím 

dál větším dílem přímo ze státního rozpočtu. K tomu dochází prostřednictvím náhrad, které 

mají vykompenzovat uniklé příjmy médií z koncesionářských poplatků (Mikołajewska 



 

 

18 

2021). Od placení těchto poplatků je totiž osvobozeno minimálně 3,7 milionu lidí 

náležících do určitých společenských či věkových skupin (Gąbka 2023). Velká část 

obyvatel, kteří tuto povinnost mají, ji navíc neplní, koncesionářské poplatky platí asi jen 

třetina z nich. Pro zajištění financování veřejnoprávních médií proto v posledních letech 

plynou z rozpočtu čím dál vyšší prostředky, z nichž je většina udělena veřejnoprávní 

televizi. V roce 2017 byla veřejnoprávní televizi poskytnuta vládní půjčka ve výši 800 

milionů zlotých (Freedom House 2018). Ve stejném roce byla televizi udělena finanční 

náhrada ve výši 860 milionů zlotých. Postupně se tyto kompenzace pro veřejnoprávní 

média staly každoroční součástí státního rozpočtu a v roce 2023 jejich výše jen pro 

veřejnoprávní televizi dosáhla rekordních 2,35 miliardy zlotých (Wirtualne Media 2023). 

4.1.2 Soukromá média v Polsku 

V roce 2015 se polský mediální trh vyznačoval koncentrovaností a vysokým podílem 

zahraničních vlastníků. V případě regionálních médií šlo dokonce téměř hovořit o 

monopolu společnosti Polska Press, která tehdy vlastnila 21 z 26 regionálních titulů 

(Freedom House 2016). Na tento fakt dlouhodobě PiS upozorňovalo a kladlo si za cíl 

v oblasti soukromých médií dosáhnout tzv. „dekoncentrace“ a „repolonizace“ médií. 

Polska se také dotkl problém s příjmy médií z reklam kvůli masovému přechodu reklamy 

do digitální sféry (Freedom House 2018). Finanční problémy médií byly prohloubeny 

pandemií koronaviru (Freedom House 2021). 

První konkrétní krok směřující k „repolonizaci“ médií proběhl v roce 2020 oznámením 

odkoupení skupiny Polska Press státní petrochemickou firmou PKN Orlen od německého 

vlastníka Verlagsgruppe Passau (Freedom House 2021). Toto znamenalo přelom ve 

vlastnictví v regionálním tisku – 20 z 24 regionálních deníků se ocitlo v rukou státního 

koncernu. Ke skupině také náleží 150 regionálních týdeníků a weby se 

sedmnáctimilionovým dosahem (Freedom House 2021). PKN Orlen mimo to zakoupil síť 

trafik Ruch. 

V únoru 2021 oznámil premiér Morawiecki plánované zavedení progresivní daně 

z reklamy, která měla za cíl donutit nadnárodní digitální společnosti k placení daní 

v Polsku (Freedom House 2022). Zvýšení daně by se týkalo mimo jiné televizních a 

rozhlasových vysílatelů, vydavatelů, kin a společností provozujících outdoorové reklamy. 

Krok byl kritizován jako snaha zkrátit příjmy médií natolik, aby musela hledat nové 



 

 

19 

vlastníky v Polsku. Reakcí na plánovanou změnu byl 20. února 2021 protest s názvem 

„Media bez wyboru“, kdy 40 soukromých mediálních společností na 24 hodin zastavilo 

všechny své služby a publikovalo pouze upozornění na chystanou legislativu. Připravovaná 

změna narazila také na odpor menší koaliční strany Porozumienie a bylo od ní nakonec 

upuštěno.  

Dalším krokem směřujícím k tomuto cíli měla být změna zákona, která by zakázala 

působení těm mediálním firmám, které mají větší než 49% podíl vlastníků sídlících mimo 

území EHP (Freedom House 2022). Zákon byl chápán jako šitý na míru proti televizní 

skupině TVN, v které měla 100% podíl americká firma Discovery, proto se pro něj zažil 

v opozici a v médiích název „lex TVN“. Hned od začátku byl tento zákon sporným 

tématem i v samotné vládní koalici a z důvodu nesouhlasu s touto normou se od koalice 

odštěpila strana Porozumienie. Zákon byl přesto přijat v srpnu 2021, poté však narazil na 

odpor Senátu s opoziční většinou a byl vrácen Sejmu. Ten se tímto zákonem však 

nečekaně věnoval až 17. prosince a senátní veto v extrémně krátkém čase přehlasoval. 

Poslední slovo tak měl prezident Duda, který se ocitl pod domácím i mezinárodním 

tlakem. K zákonu se vyjádřilo mimo jiné také Ministerstvo zahraničí USA, které vydalo 

tiskové prohlášení vyzývající Dudu k vetování zákona v zájmu ochrany svobody médií a 

investičního klimatu (Ministerstvo zahraničí USA 2021). 27. prosince Duda oznámil, že 

zákon bude vetovat (Freedom House 2022). 

KRRiT několikrát využila například své pravomoci udělit médiím pokutu. Především proti 

televizní stanici TVN, kterou potrestala v roce 2017 pokutou ve výši 1,5 milionu zlotých za 

způsob informování o parlamentní krizi v roce 2016 (Flis 2017). V roce 2018 však 

v návaznosti na protesty a na intervenci ambasády USA však tato pokuta byla stažena. 

Mezi lety 2020–2021 zase rada odmítala do poslední chvíle udělit vysílací licenci 

zpravodajskému kanálu TVN24, nakonec k udělení licence došlo, ale s připomínkou 

(Kojzar 2021). V roce také 2022 došlo k přechodu komerčních televizí jako TVN a Polsat 

na vyšší vysílací standardy, zatímco veřejnoprávní TVP byla udělena výjimka umožňující 

televizi vysílat na dosavadních zásadách až do konce roku 2023, čímž se rozšířila skupina 

obyvatelstva odkázaná na její zpravodajství na 2,5 milionu (TVN24 2022). Krok byl 

kritizován jako zásah do konkurence televizních stanic na období před parlamentními 

volbami v říjnu 2023, radou byl vysvětlen nutností fungování veřejnoprávních médií 

v období bezpečnostní krize zaviněné ruskou invazí na Ukrajinu. 



 

 

20 

Během sledovaného období lze v rozdělení reklamy zadané vládou a firmami se státním 

podílem vypozorovat několik trendů naznačujících privilegování médií blízkých vládní 

straně. Jak uvádí ve své analýze těchto výdajů Kowalski (2022), patrný byl tento trend 

například u výdajů státních firem u televizních skupin. Například v roce 2021 putovalo 

53,6 % těchto prostředků do kanálů veřejnoprávní televize se sledovaností 25,2 %, 30,3 % 

do kanálů skupiny Polsat se sledovaností 18,2 % a pouhých 6,6 % těchto výdajů do kanálů 

skupiny TVN s 18% sledovaností (Kowalski 2022: 29–31). Podobný trend bylo možné 

v tom samém roce vypozorovat u rozhlasových stanic, kde byl nápadný zejména nízký 

podíl druhé nejposlouchanější stanice Radio Zet, která je vlastnickými strukturami spojena 

s deníkem Gazeta Wyborcza (tamtéž: 26–29). Stanice získala méně než 3 % těchto výdajů, 

ačkoliv je druhou nejposlouchanější stanicí v zemi. Klíčovým zdrojem příjmu jsou však 

reklamy pro tisk (tamtéž: 5). Zde vidíme jednoznačný trend – státní firmy finančně 

podporovaly deník Gazeta Polska Codziennie, u které tato reklama tvořila kolem 29 % 

celkových příjmů, zatímco například významný deník Gazeta Wyborcza, jeden 

z nejčtenějších titulů v zemi, získal tímto způsobem pouze minimum financí (tamtéž: 12). 

U týdeníků je tento jev ještě výraznější, u titulů Gazeta Polska a Sieci příjmy z reklam 

zadaných státními firmami tvořily 42,2 %, respektive 39,7 % celkových příjmů (tamtéž: 

21–22). I mezi týdeníky byly kritické či liberální tituly jako Newsweek, Polityka či 

Tygodnik Powszechny téměř zcela opomíjeny. Když k těmto příjmům přičteme ještě příjmy 

z reklamy od samotných ministerstev, zjistíme, že u některých provládních médií tvoří tyto 

příjmy podstatnou část celkových příjmů: u týdeníku Sieci je to 63 %, u týdeníku Gazeta 

Polska 58 % a u deníku Gazeta Polska Codziennie je to 45 % (tamtéž: 36). 

4.1.3 Bezpečnost novinářů v Polsku 

Antagonistický vztah PiSu k novinářům se projevil mnoha incidenty, které mířily 

k deligitimizaci novinářů. Tento jev sílí s celkovou polarizací společností (RSF 2023). 

Obvyklými se staly verbální výpady politiků na jednotlivé novináře a média, především ta 

s liberálním či levicovým profilem, či média se zahraničními vlastníky, především 

německými. Během prezidentské kampaně v roce 2020 například obviňoval Andrzej Duda 

bulvární deník Fakt vlastněný švýcarsko-německým konglomerátem Ringier Axel Springer 

z pokusu o ovlivnění výsledku polských voleb (Freedom House 2021).  

Novináři čelí v Polsku několika legálním překážkám ve vykonávání své práce. Například 

v roce 2021, během uprchlické krize na polsko-běloruské hranici vyvolané režimem 



 

 

21 

Alexandra Lukašenka, bylo novinářům zakázán vstup do určitých oblastí a docházelo 

k nahodilým a násilným zatýkáním (RSF 2023). Trestný čin pomluvy je upraven v Polsku 

článkem 212 trestního zákoníku12, který v případě užití prostředků masové komunikace 

k tomuto činu sankcionuje pokutou, omezením svobody, či dokonce až ročním trestem 

odnětí svobody, což umožňuje jeho zneužití proti médiím a novinářům a může vést k 

autocenzuře (Wójcik 2019). Tento článek je objektem kritiky mnoha mezinárodních 

organizací a novinářských organizací. ESLP možnost uložení trestu odnětí svobody uznal 

za nepřiměřenou. V roce 2019 dokonce Sejmem prošel návrh zpřísnění tohoto zákona, 

později však bylo od tohoto plánu upuštěno (TVN24 2019). Polska se dotkl také skandál 

okolo odposlouchávání osob aktivních ve veřejném prostoru prostřednictvím systému 

Pegasus. Jak odhalila kanadská organizace Citizen Lab, odposloucháván byl Tomasz 

Szwejgiert, který psal knihu o ministru Mariuszovi Kamińském (Głowacki 2022). 

Strategické žaloby proti účasti veřejnosti (SLAPP) jsou v Polsku velmi rozšířeným 

fenoménem, který se do velké míry dotýká také médií a novinářů. Například deníku 

Gazeta Wyborcza byla roku 2020 udělena finanční pomoc Evropského centra pro svobodu 

tisku a médií (ECPMF) v rámci mechanismu Media Freedom Rapid Response, protože se 

od roku 2015 do té doby potýkala s 55 takovými žalobami – podanými vládou, poslanci 

PiSu, státními firmami, veřejnoprávní televizí TVP či jinými institucemi spojenými 

s vládou (Freedom House 2021). S deníkem se soudil také například Jarosław Kaczyński 

v roce 2019, a to za články o jeho zapojení v kontroverzním realitním projektu (Freedom 

House 2020). V listopadu 2021 byla novinářka týdeníku Polityka Ewa Siedlecka 

odsouzena za psaní fejetonů a komentářů o aféře spojené s vládou (Jałoszewski 2021). 

Dochází však také k fyzickým útokům na novináře. Jejich intenzita kulminovala během 

protestů proti zpřísnění protipotratového práva v roce 2020 (RSF 2023). Tyto útoky podle 

Reportérů bez hranic ukázaly, že bezpečnostní složky nebyly schopny zajistit bezpečnost a 

práva přítomných novinářů. K fyzickým útokům na novináře došlo například na pride 

pochodech v Lublinu a Bělostoku v roce 2019 (Freedom House 2020), v červnu a srpnu 

2020 na provládních demonstracích (Freedom House 2021), v říjnu 2020 na protestech 

proti zpřísnění protipotratového práva a v listopadu 2020 bylo několik novinářů zbito 

policií na Pochodu nezávislosti, na kterém se účastní zejména polská krajně pravicová 

scéna.  
 

12 Článek 212 polského trestního zákoníku: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-karny-

16798683/art-212 



 

 

22 

4.2 Slovensko 

Zákonodárnou moc ve slovenském politickém systému tvoří podle článku 72 slovenské 

ústavy13 Národní rada Slovenské republiky (NR SR). Jak uvádí články 101 a 108 ústavy, 

výkonnou moc mají prezident, který má roli převážně reprezentativní a je zodpovědný za 

řádný chod ústavních orgánů, a vláda. Vrcholným orgánem moci soudní je podle článku 

124 Ústavní soud Slovenské republiky (ÚS SR), orgánem soudcovské legitimity je podle 

článku 141a Soudní rada Slovenské republiky. Jak uvádí článek 149 a 150, Prokuratura 

Slovenské republiky chrání práva a zákonem chráněné zájmy fyzických a právnických 

osob státu a v jejím čele stojí generální prokurátor jmenovaný a odvolávaný prezidentem 

na návrh NR SR. Veřejný ochránce práv je podle článku 151a zodpovědný za ochranu 

základních práv a svobod. Zákonodárnou iniciativu přisuzuje článek 87 výborům NR SR, 

poslancům a vládě. Národní rada Slovenské republiky je podle článku 84 usnášeníschopná 

v případě účasti minimálně nadpoloviční většiny poslanců a její usnesení je v případě 

běžných zákonů platné s nadpoloviční většinou hlasů.  Poté zákon podle článku 87 

podepisují prezident, předseda NR SR a předseda vlády. Jak uvádí článek ústavy 102, 

prezident může zákon vrátit NR SR s připomínkami do 15 dnů od doručení zákona, 

v případě přehlasování veta je podle článku 87 zákon vydán i bez podpisu prezidenta. 

V analyzovaném období byla vládní stranou SMER – sociální demokracie, konkrétně 

v rámci druhé vlády Roberta Fica (2012–2016), třetí vlády Roberta Fica (2016–2018) 

v koalici se Slovenskou národní stranou (SNS) a stranou Most-Híd, po Ficově demisi 

navazovala vláda Petra Pellegriniho (2018–2020) a od roku 2020 je vládní stranou OĽaNO 

(jako vedoucí strana koaliční vlády Igora Matoviče (2020–2021) se stranami Sme rodina, 

Za ľudí a Svoboda a Solidarita (SaS), a vlády Eduarda Hegera od roku 2021 ve stejném 

složení, od vládní krize na konci roku 2022 však bez SaS). Prezidentem Slovenské 

republiky byl mezi lety 2014 a 2019 Andrej Kiska, od roku 2019 je prezidentkou Zuzana 

Čaputová. 

Svobodu projevu a právo na informace zajišťuje článek 26 slovenské ústavy. 

Veřejnoprávní média – Slovenský rozhlas a Slovenská televize – jsou od roku 2011 podle 

Zákona o RTVS14 sloučeny do jedné instituce s názvem Rozhlas a televize Slovenska 

(RTVS). Podle článku 9 Zákona o RTVS je její rada devítičlenná, členové rady jsou voleni 

 
13 Ústava Slovenské republiky: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1992/460/ 
14 Zákon o RTVS z roku 2010: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2010/532/20140101.html 



 

 

23 

NR SR nadpoloviční většinou přítomných poslanců a musí v ní zasedat 3 odborníci na 

rozhlasové vysílání, 3 odborníci na televizní vysílání, 2 odborníci na ekonomii a 1 

odborník na právo. Funkce je podle neslučitelná s mnoha politickými funkcemi 

jmenovanými v článku 10. Jak úvádí článek 11, funkční období je šestileté, každé dva roky 

se obměňuje třetina rady. Jak úvádí články 15–17, RTVS má také generálního ředitele, 

který je volen rovněž NR SR a jeho mandát je pětiletý. Kromě RTVS byla také zřízena 

veřejnoprávní Tisková agentura Slovenské republiky (TASR)15. Regulátorem médií v zemi 

je Rada pro mediální služby, která před rokem 2022 nesla název Rada pro vysílání a 

retransmisi16 (RVR) a jejíž devět členů je podle § 114 voleno a odvoláváno NR SR. Tito 

členové podle § 113 volí svého předsedu a ředitele. 

4.2.1 Veřejnoprávní média na Slovensku 

Jako krok k politizaci veřejnoprávního rozhlasu a televize bylo vnímáno zvolení Jaroslava 

Rezníka na post generálního ředitele RTVS v červnu roku 2017 (Freedom House 2018). 

Rezník, který zvítězil v druhém kole volby nad stávajícím šéfem Václavem Mikou, byl na 

post zvolen hlasy nejen koaličních stran Smer, SNS a Most-Híd, ale i hlasy ĽSNS Mariána 

Kotleby (Mikušovič 2017). Období Rezníkova vedení RTVS bylo poznamenáno mnoha 

skandály týkajících se vedení zpravodajství těchto médií. Mezi redaktory a vedením došlo 

v období po této volbě ke konfliktu, který se vyostřil v roce 2018 zrušením 

investigativního pořadu „Reportéri“ a zákazem nošení odznaků připomínajících vraždu 

Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové v roce 2018 (Urbániková 2021). Toto napětí mezi 

vedením a reakcí vyústilo v odchod 12 redaktorů z RTVS a jak upozorňuje Urbániková, 

redakce k ochraně novinářské autonomie, kterou vnímala pod novým vedením jako 

ohroženou, využila dříve jiných metod, jako jsou petice či otevřené dopisy, ty však byly 

bez úspěchu. Vůči veřejnoprávním médiím se v době Rezníkova vedení také objevovala 

výhrada, že média stranila vládní straně SNS, což analyzovala například Transparency 

International Slovensko (2019). Z analýzy vyplývá, že bylo SNS nejen vyhrazeno více 

vysílacího času, ale také byly zprávy laděny častěji pozitivně než ve zpravodajství televizí 

Markíza a Joj. Zároveň je vypozorováno, že kauzám spojeným s SNS věnovala RTVS 

výrazně méně pozornosti než jiné televize. Zpravodajství RTVS bylo kritizováno také 

 
15 Zákon o Tiskové agentuře Slovenské republiky z roku 2008: https://www.culture.gov.sk/wp-

content/uploads/2019/12/Zakon_c._385-2008_Z._z._1546592144.pdf 
16 § 236 Zákona o mediálních službách z roku 2022: https://www.slov-

lex.sk/static/pdf/2022/264/ZZ_2022_264_20230101.pdf 



 

 

24 

v období zahájení ruské invaze na Ukrajinu, kvůli neobjektivitě některých diskusních 

pořadů na téma Ukrajiny zahájila proti RTVS správní řízení Rada pro vysílání a 

retransmisi (RVR) (TASR 2022).  

Po převzetí moci koaliční vládou Igora Matoviče v roce 2020 se objevovaly hlasy volající 

po zásahu do vedení RTVS, k zásadním změnám však nedošlo (Freedom House 2021). 

OĽaNO v roce 2021 navrhovalo založení nové etické rady v RTVS, která by zajistila 

kontrolu nad generálním ředitelem a umožnila jeho odvolání (Struhárik 2021). Tato komise 

však nakonec založena nebyla, návrhu chyběla podpora strany Sme rodina (Denník N 

2021). Rezník nakonec odsloužil celý svůj pětiletý mandát a na pozici skončil v létě 2022. 

I přes neshody v koalici ohledně toho, kdo má Rezníka nahradit, byl Rezník v červnu 2022 

nahrazen nově zvoleným ředitelem Ľubošem Machajem, který získal v druhém kole volby 

dostatečnou koaliční podporu (Cuprik 2022). 

Financování RTVS zajišťují jednak příjmy z reklam a jednak koncesionářské poplatky ve 

výši 4,64 eura za měsíc, přičemž k změně výše těchto poplatků nedošlo od roku 2003 

(Denník N 2022). V roce 2016 se hovořilo o zvýšení poplatků, toto však bylo zablokováno 

SNS (Freedom House 2017). 22. prosince 2022 bylo Národní radou odhlasováno zrušení 

koncesionářských poplatků s platností od července 2023 (Denník N 2022). Za návrhem stál 

Richard Sulík z SaS. Úprava prošla nečekaně jako pozměňovací návrh k jinému zákonu, 

návrh SaS prošel výměnou za podporu SaS státního rozpočtu na rok 2023. RTVS bude od 

zrušení poplatků částečně financována ze státního rozpočtu a příjmy z reklam bude mít 

nadále. Částka ročně vyplácená RTVS ze státní kasy by měla být fixována na částku 

rovnající se 0,17 % hrubého domácího produktu Slovenska (Struhárik 2023). 

4.2.2 Soukromá média na Slovensku 

Slovensko vykazuje trend oligarchizace médií, který lze pozorovat obecně v zemích střední 

a východní Evropy. V důsledku ekonomické krize a rozvoje internetu média ztrácejí svou 

výdělečnost. Slovensko tento trend pociťuje obzvláště – jedná se o malý mediální trh, 

v kterém je pro média přežít o to obtížnější (Chlebcová Hecková et al. 2019: 25). Západní 

společnosti se zříkávají vlastnictví médií a opouštějí trhy zemí tohoto regionu, čímž 

dochází k velkému množství změn v mediálním vlastnictví. Do vlastnických struktur se 

dostávají místní oligarchové, kteří i přes jejich ztrátovost média zakupují a mají tak média 

potenciálně k dispozici k hájení politických či komerčních zájmů (Freedom House 2016). 



 

 

25 

Dlouhodobě je důležitým hráčem na trhu například Ivan Kmotrík s vazbami na SNS, který 

vlastní zpravodajskou televizi TA3 (BTI 2022), od roku 2013 je na slovenském mediálním 

trhu Andrej Babiš, který odkoupil v roce 2013 Hospodárske noviny od českého podnikatele 

Zdeňka Bakaly (Čikovský 2018). Na slovenský trh vstoupili čeští podnikatelé Ivo Valenta, 

který v Česku stojí za webem Parlamentní listy a který v březnu 2018 odkoupil slovenský 

deník Pravda a Petr Kellner, jehož skupina PFF koupila řadu středoevropských televizních 

kanálů, například českou Novu a slovenskou Markízu (Freedom House 2020). Druhou 

významnou komerční televizí je TV Joj, jež je vlastněna skupinou J&T zapojenou do 

několika kauz (Čikovský 2018). Předsedou strany Sme rodina Borisem Kollárem je zase 

vlastněno soukromé Fun rádio, což je kritizováno v kontextu možného střetu zájmů 

(Mikušovič 2020). 

O posilování pozice na slovenském mediálním trhu usilovala během zkoumaného období 

dále ve velké míře investiční skupina Penta, která už před rokem 2015 vlastnila několik 

tiskových titulů, zejména týdeník Trend, týdeník Plus 7 dní, bulvární Plus Jeden deň, a 

také měla podíl v Petit Press, vydavatele významného deníku SME (Čikovský 2018). 

V roce 2017 se Penta vzdala 5 % svého podílu na Petit Press, získala však dva 

maďarskojazyčné tituly – deník Új Szó a týdeník Vasárnap. K tomu proběhla koupě titulů 

od švýcarsko-německé firmy Ringier Axel Springer, pouze Nový Čas, který je společně 

s deníkem Plus Jeden deň významným bulvárním titulem a jehož akvizice by narazila na 

nesouhlas antimonopolního úřadu, získal Anton Siekel, který měl vazby na stranu SNS a 

zároveň styky s Pentou. Z vlastnických struktur Petit Press, který vydává deník SME, Penta 

odešla v roce 2021, kdy byl její podíl odkoupen především fondem Media Development 

Investment Fund (MDIF) spojeným s miliardářem Georgem Sorosem (Struhárik 2021). 

Zároveň Penta dlouhodobě projevovala zájem o komerční TV Markíza, kterou koupila od 

americké CME skupina PFF českého podnikatele Petra Kellnera v říjnu 2020 (Freedom 

House 2020). Penta hraje klíčovou roli v korupční kauze Gorila (Chlebcová Hecková et. al. 

2019: 25). Její spolumajitel Jaroslav Haščák byl zadržen policií a umístěn do vazby 

v prosinci 2020, v lednu 2021 byl však propuštěn rozhodnutím Nejvyššího soudu (SITA 

2022). Změny ve vlastnické struktuře médií, konkrétně zakoupení podílu na vydavateli 

deníku SME firmou Penta v roce 2014, daly vznik alternativním formám vlastnictví – v 

lednu 2015 došlo k založení crowdfundingového Denníku N (Freedom House 2016). Tento 

deník má šest investorů, nejdůležitějším zdrojem financování deníku jsou však digitální 



 

 

26 

předplatná uživatelů, v roce 2017 toto financování poprvé deníku zajistilo dosažení zisku 

(Fila 2018). 

4.2.3 Bezpečnost novinářů na Slovensku 

Bezpečnost novinářů je limitována společenskými i právními podmínkami. Společenská 

atmosféra se vyznačovala silným napětím mezi politiky a novináři, která nezřídka 

vyúsťovalo ve verbální útoky. Ilustrací je incident, kdy Robert Fico v roce 2016 na tiskové 

konferenci, na níž bránil svého vládního kolegu Miroslava Lajčáka, prohlásil, že „někteří 

novináři jsou špinavé protislovenské prostitutky“ (Tódová 2016). Zásadní změna nepřišla 

ani po nástupu nové vlády k moci, V září 2022 například vyšlo společné prohlášení 

šéfredaktorů slovenských médií odsuzující Matovičovy výpady na média, zejména jeho 

prohlášení, v kterém novináře nazval „progresivními fašisty“ (Denník N 2022). Jak také 

upozorňuje zpráva Freedom House z roku 2017, na Slovensku platí jeden z nejpřísnějších 

trestů pro pomluvu v Evropě – za určitých okolností se jedná až o osmiletý trest odnětí 

svobody17. V červnu 2016 se soudil například politik Štefan Harabin s veřejnoprávní 

RTVS a médiu byla uložena pokuta ve výši 10 000 eur (Freedom House 2017). Zároveň 

žalob několikrát užila například společnost Penta proti Denníku N, jen v roce 2015 tohoto 

využila čtyřikrát (Freedom House 2016), přičemž se vždy jednalo o žaloby za kritické 

články. Kontroverzním tématem byla otázka práva na odpověď, tedy možnosti politiků 

zveřejnit reakci na články v médiích, které bylo schváleno v roce 2019 za hlasité kritiky 

médií i opozice (TASR 2019). V roce 2022 schválila Matovičova vláda v rámci změny 

mediálního zákona podobnou úpravu, tzv. právo na vyjádření (Struhárik 2022). 

Úkladná vražda investigativního novináře webu Aktuality.sk Jána Kuciaka a jeho 

snoubenky Martiny Kušnírové, ke které došlo v únoru 2018, znamenala bezprecedentní 

přelom ve vnímání problematiky. Kuciak se zabýval převážně korupčními kauzami 

spojenými s vrcholnými politiky a podnikateli. V poslední reportáži, která byla zveřejněna 

až po jeho úmrtí a kterou sdílelo množství zpravodajských webů, se Kuciak věnoval 

napojení italské mafiánské skupiny 'Ndrangheta, konkrétně jeho představitele Antonia 

Vadaly působícím na východním Slovensku, na nejvyšší patra slovenské politiky (Kuciak 

2018). Především pak na samotného premiéra Fica, který s ním měl propojení 

prostřednictvím své asistentky Márie Troškové a poslancem Smeru Viliamem Jasaněm. 

 
17 § 373 slovenského trestního zákoníku: https://www.slov-

lex.sk/static/pdf/2005/300/ZZ_2005_300_20220717.pdf 



 

 

27 

Vražda investigativního novináře a odhalení rozměru korupce spojené se Smerem měly 

výrazné politické důsledky. Mnohatisícové demonstrace organizované nově založenou 

iniciativou Za slušné Slovensko vyvíjely na vládu čím dál větší tlak a brzy získaly vlivného 

spojence – prezidenta Kisku, který vyzval Fica k odstoupení (Kosatík 2022: 144–147). 

Nestačily tak už demise lidí zapojených do kauzy Kuciakovy vraždy, opustit svůj post 

musel nakonec i sám Fico, nástup Petera Pellegriniho do této funkce byl však změnou 

spíše personální.  

Otázka důkladného vyšetření vraždy a potrestání viníků je stále významným 

celospolečenským tématem. Jako první byl odsouzen Zoltán Andruskó, zprostředkovatel 

vraždy, kterému Specializovaný trestní soud v Pezinku uložil trest 15 let odnětí svobody 

(SITA 2022). Miroslav Marček, který novináře a jeho snoubenku zastřelil, se k činu přiznal 

během procesu, který začal v lednu 2020, a v dubnu 2020 mu byl vyměřen trest 23 let 

vezení. Tomáš Szabó, spoluvykonavatel vraždy, který vinu popíral, dostal v září 2020 

25letý trest. Marián Kočner a Alena Zsuzsová, kteří byli obžalováni z objednávky vraždy, 

byli zproštěni viny. Tento rozsudek byl však zrušen v červnu 2021 Nejvyšším soudem a 

tím byl případ vrácen zpět před soud do Pezinku (Kellöová 2021). Trest Szabóa byl však 

tímto potvrzen. Druhý proces s Kočnerem a Zsuzsovou byl zahájen 28. února 2022 (SITA 

2022). Zprostředkovatel vraždy Zoltán Andruskó trvá na tom, že si u něj vraždu objednali 

Alena Zsuzsová a Marián Kočner (Madleňák 2022). 

Po vraždě také začaly narůstat požadavky na zlepšení bezpečnostní situace novinářů. 

Několik dní po vraždě vydalo 12 šéfredaktorů slovenských médií společné prohlášení, 

v kterém od státu požadovali nejen vypátrání viníků, ale i větší ochranu bezpečnosti 

novinářů (Aktuality.sk 2018). Jak upozornili Reportéři bez hranic, i pět let po vraždě zůstal 

nevyřešený problém právní zodpovědnosti politiků za útoky na novináře, zároveň 

organizace vyzvala stát k implementování doporučení EK ze září 2021 Recommendation 

on the protection, safety and empowerment of journalists (RSF 2023). Průzkum, které mezi 

slovenskými novináři provedlo na přelomu roku 2022 a 2023 Investigativní centrum Jána 

Kuciaka, ukazuje, že v uplynulém roce 66,2 % slovenských novinářů zažilo osobní útok či 

vyhrožování, přičemž nejčastěji šlo o osobní či online verbální útoky (Struhárik 2023). 

Přes 4 % zažilo fyzický útok, téměř 2,5 % SLAPP či právní hrozbu. 16 % novinářů 

přiznalo autocenzuru. Investigativní centrum Jána Kuciaka stojí za webem „Bezpečná 

žurnalistika“, který poskytuje novinářům v těchto situacích právní rady. 



 

 

28 

5 Srovnání 

Veřejnoprávní média byla v analyzovaném období v obou zemích pod určitým politickým 

tlakem, rok 2015 však znamenal důležitý mezník, od kterého v zemích sledujeme rozdílný 

vývoj, což dokazují i data V-Dem na Grafu 1. Polská veřejnoprávní média se od tohoto 

roku stala předmětem politizace a postupně došlo k jejich úplnému podřízení vládní straně 

Právo a spravedlnost. Tato situace byla umožněna delegováním pravomoci jmenovat jejich 

kontrolní orgány do rukou nově zřízené instituce navržené tak, aby v ní většinu členů 

nominovala strana s většinou v dolní komoře parlamentu, a zrušením mandátů všech 

dosavadních členů dozorčích rad. Rozsáhlé personální změny ve veřejnoprávních médiích 

měly za následek situaci, kdy tato média ztratila svou kontrolní roli a začala sloužit jako 

nástroj propagandy zajišťující vládní straně voličskou podporu, diskreditující opozici a 

podporující světonázor blízký straně. V případě slovenských veřejnoprávních médií bylo 

důležitým momentem zvolení nového generálního ředitele Rezníka v rámci standardní 

volby v Národní radě v roce 2017, které v důsledku oslabilo objektivitu a kontrolní roli 

veřejnoprávních médií a vyústilo ve spory mezi redakcí a vedením médií. Rezník byl po 

uplynutí svého mandátu v roce 2022 nahrazen novým generálním ředitelem Machajem. 

K trvalým strukturálním změnám ve veřejnoprávních médiích, které lze sledovat v Polsku, 

v případě Slovenska nedošlo. Financování veřejnoprávních médií prostřednictvím 

koncesionářských poplatků nebylo udržitelné ani v jedné ze zemí. V případě Polska jsou 

nedostatečné příjmy médií veřejné služby kompenzovány přímými příspěvky ze státního 

rozpočtu, o jejichž výši každoročně rozhoduje vládní většina, zatímco na Slovensku byly 

koncesionářské poplatky na konci roku 2022 úplně zrušeny a média budou od roku 2023 

financována zafixovanou částkou ze státního rozpočtu. 



 

 

29 

Graf 1: Vládní snahy o cenzuru médií v Polsku a na Slovensku (2015–2022) 

 

Zdroj: V-Dem dataset 13 

Ordinální škála: 0: Snahy o cenzuru jsou přímé a běžné; 1: Pokusy o cenzuru jsou nepřímé, avšak běžné; 2: Pokusy o 

cenzuru jsou přímé, ale omezené na obzvláště citlivá témata; 3: Pokusy o cenzuru jsou nepřímé a omezené na obzvláště 

citlivá témata; 4: Vláda usiluje o cenzuru médií zřídka, jestliže k ní však dojde, zodpovědný veřejný činitel jsou obvykle 

potrestáni. 

V oblasti soukromých médií zachovaly v obou zemích mediální krajiny svou různorodost, 

kvůli podstatně menší velikosti tamního mediálního trhu se však v regionu obecně 

přítomný trend odlivu zahraničních mediálních společností dotkl intenzivněji Slovenska. 

Zde došlo k mnoha změnám ve vlastnictví médií, což umožnilo oligarchizaci části 

slovenského mediálního trhu a možnost využití médií jejich majiteli k hájení svých 

politických, komerčních či jiných zájmů. Na slovenském mediálním trhu se v reakci na 

tento trend částečně prosadil fenomén crowdfundingu. V případě Polska i přes intenzivní 

snahy vlády o „dekoncentraci“ a „repolonizaci“ medií většina zahraničních vlastníků na 

trhu zůstala, významným krokem v tomto směru bylo však odkoupení vydavatelství Polska 

Press státní firmou PKN Orlen na konci roku 2020, což jí umožnilo dominanci především 

na trhu regionálního tisku. Pokusy polské vlády o zavedení mediální daně či omezení 

vlastnictví na země EHP v roce 2021, které by přinutily média ke změně vlastníků, 

narazily na odpor. Ohrožení nezávislosti televize TVN by také znamenalo provokaci 

důležitého bezpečnostního partnera, Spojených států amerických. V Polsku se odráží 

rozdělování médií vládní stranou na přátelská a nepřátelská v nerovnoměrném 



 

 

30 

přerozdělovaní reklam jak ministerstvy, tak firmami se státním podílem, přičemž u 

některých tištěných titulů jsou tyto příjmy pro jejich financování klíčové.  

Jak dokládají i data V-Dem zobrazená na Grafu 2, zastrašování novinářů je přítomno v 

obou zemích, na rétorické rovině se projevovalo slovními útoky vůči novinářům či 

médiím. K těm docházelo ústy představitelů různých politických stran v obou zemích, 

především strany Právo a spravedlnost v Polsku, ale také strany Smer i jiných slovenských 

stran. Novináři a média musí při vykonávání své práce překonávat také jiné překážky, 

v obou zemích jsou běžně například používány strategické žaloby proti účasti veřejnosti 

(SLAPP). Hrozba zneužití trestního stíhání za pomluvu prostřednictvím § 212 polského 

trestního zákoníku umožňujícím jednoletý trest vězení, či obdobným slovenským zákonem 

umožňujícím až osmiletý trest, mají u novinářů a médií za následek autocenzuru. V Polsku 

bylo zaznamenáno množství fyzických útoků na novináře a jeden případ odposlouchávání 

novináře pomocí programu Pegasus. Jediným případem vraždy novináře je úkladná vražda 

Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové 21. února 2018, která měla mnoho 

rozsáhlých společenských a politických následků a znamenala zlom ve vnímání 

problematiky bezpečnosti novinářů na Slovensku. Potrestáni za tento čin byli do konce 

roku 2022 dva vykonavatelé vraždy a její zprostředkovatel, zatímco objednavatelé vraždy 

odsouzeni nebyli. Po vraždě investigativního novináře a jeho snoubenky vzrostl požadavek 

na větší ochranu bezpečnosti novinářů. 



 

 

31 

Graf 2: Zastrašování novinářů v Polsku a na Slovensku (2015–2022) 

 

Zdroj: V-Dem dataset 13 

Ordinální škála: 0: Žádní novináři se neodváží zapojit do novinářské činnosti, která by se dotkla mocných aktérů, protože 

by se objevilo zastrašování či horší jednání; 1: Někteří novináři se příležitostně dotýkají mocných aktérů, ale setkávají se 

téměř vždy se zastrašováním či horším jednáním a jsou nakonec donuceni k zanechání činnosti; 2: Někteří novináři, kteří 

se dotýkají mocných aktérů jsou nuceni k zanechání činnosti, jiní však vykonávají žurnalistickou profesi svobodně po 

delší časová období; 3: Novináři jsou zřídkakdy zastrašováni za dotčení mocných aktérů, a pokud k tomu dojde, 

zodpovědní za zastrašování jsou identifikováni a potrestáni; 4: Novináři nikdy nejsou zastrašováni ani vládními, ani 

nevládními aktéry při vykonávání legitimních žurnalistických aktivit. 

  



 

 

32 

Závěr 

Tato bakalářská práce měla za cíl zanalyzovat strategie pohlcení médií v Polsku a na 

Slovensku mezi lety 2015 a 2022. Zodpovězení výzkumné otázky Jakými strategiemi 

dochází k pohlcení médií v Polsku a na Slovensku? má za cíl ilustrovat škálu strategií 

používaných nejen vládami, ale i jinými aktéry při snaze o ovládnutí médií. Zároveň bylo 

cílem nastínit, jak specifické znaky činí mediální krajiny Polska a Slovenska více či méně 

rezilientní vůči tomuto fenoménu. 

Případ Polska se vyznačuje snahou vládní strany PiS postupovat podle stejného scénáře, 

který k pohlcení tamější mediální krajiny použil maďarský premiér Viktor Orbán od roku 

2010. Politické strategie, především kontrola dozorčích rad veřejnoprávních médií tak byly 

použity krátce po převzetí moci v roce 2015. Byla také vypozorována postupná změna 

hlavního zdroje financování veřejnoprávních médií. Finanční strategie narazily však 

v případě polských soukromých médií na množství překážek. Jsou jimi zejména ochota 

zahraničních majitelů setrvat na polském mediálním trhu a důležité postavení televizní 

skupiny TVN jako významné americké investice. Dochází však k manipulaci 

s financováním médií pomocí státní reklamy. S narůstající polarizací společnosti a médií se 

zhoršuje bezpečnostní situace novinářů. Novináři jsou slovně napadáni především politiky 

vládní většiny a je rozšířeno používání strategických žalob proti novinářům a mediím. 

Na Slovensku politické strategie dlouhodobě prosazeny nebyly, ačkoliv také došlo k 

výrazným změnám ve financování veřejnoprávních médií v roce 2022, které mohou 

potenciálně znamenat méně finanční nezávislosti těchto médií v budoucnu. Proběhlo 

vícero změn ve vlastnictví médií na Slovensku směřujících k oligarchizaci, avšak ne v 

takové míře, kterou sledujeme v Maďarsku. Zastrašování novinářů a násilí vůči novinářům 

bylo zmírněno po změně vládnoucích stran v roce 2020, byly však i nadále přítomné. 

Zdaleka nejzávažnější událostí v tomto ohledu byla vražda investigativního novináře Jána 

Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové. Jsou doloženy případy použití strategických 

žalob proti novinářům a médiím. 

Rozdílné dráhy vývoje vztahu mezi politikou a médii v různých zemích regionu střední a 

východní Evropy popsané Mungiu-Pippidi mohou být částečně ilustrovány tímto párovým 

srovnáním, přičemž Slovensko reprezentuje spíše pluralistický model a Polsko pohlcení 

médií, ačkoliv ne plně rozvinuté. Jak Mungiu-Pippidi také upozorňuje, nejen vlády, ale i 

jiní mocní aktéři mohou pohlcovat média, jako například oligarchové s vazbami na 



 

 

33 

politiku, což vede k situaci, kdy se rozmazávají hranice mezi politikou a podnikáním, jak 

lze sledovat především na příkladě Slovenska. 

Ačkoliv rozdílné případy nabídly určitou představu o obecně používaných strategiích 

pohlcení médií v zemích střední a východní Evropy, jejich zobecnění pro celý region je 

však možné jen do omezené míry kvůli specifickým znakům mediální krajiny každé země. 

Přínosem pro literaturu by proto byly analýzy strategií pohlcení médií také v jiných zemích 

regionu jako jsou Slovinsko, Srbsko či Bulharsko, kde v posledních letech také sledujeme 

erozi svobody médií. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

34 

Summary 

The aim of this bachelor thesis was to analyze media capture strategies in Poland and 

Slovakia between 2015 and 2022. Answering the research question Through which 

strategies did media capture take place in Poland and Slovakia? intends to illustrate 

the variety of strategies used not only by governments, but also by other powerful actors 

when trying to take over media. Furthermore, an objective was to shed light on how 

specific characteristics make Poland’s and Slovakia‘s media landscapes more or less 

resilient to this phenomenon. 

The case of Poland is characterized by government efforts to capture the media using the 

same strategies Hungary’s prime minister Viktor Orbán used since 2010 when gaining 

control over the Hungarian media landscape. Political strategies, most importantly taking 

over public media oversight bodies, have taken place in Poland short after PiS took power 

in 2015. A gradual change in the main source of public media financing has also been 

observed. Nevertheless, financial strategies have met with resistence on the Polish private 

media market. This stems from the foreign media companies‘ determination to remain on 

the Polish media market and a special position of TVN Group as an important American 

investment. A manipulation of media financing through state advertising is present. As 

polarization of the society and the media deepens, safety of journalists worsens in Poland. 

Journalists are verbally attacked mainly by the politicians of the ruling majority and the use 

of strategic lawsuits against public participation against journalists and media outlets is 

widespread. 

In Slovakia, political media capture strategies did not break through in the long term, a 

major change in public media financing, however, took place in 2022, potentially meaning 

media’s less financial independence in the future. There have been several changes in 

media ownership in Slovakia heading towards oligarchization, but not to the extent we 

observe in Hungary. Harassment of journalists and violence towards journalists were 

becoming less frequent after a change of those in power in 2020, but they remained present 

after it as well. The by far most severe event was the killing of Ján Kuciak, an investigative 

journalist, and his fiancée Martina Kušnírová. There is evidence of strategic lawsuits 

against public participation being used against journalists and media outlets. 

Divergent paths of relations between politics and media as a whole in the CEE region 

described by Mungiu-Pippidi can be in part illustrated by this paired comparison, Slovakia 



 

 

35 

representing rather the pluralistic model and Poland representing evolving media capture, 

although not fully developed. As Mungiu-Pippidi also suggests, not only governments, but 

also other powerful actors can capture media, such as oligarchs with close ties to politics, 

resulting in boundaries between politics and business blurring, as we see especially in the 

case of Slovakia.  

Although the most-different case design used by this thesis permitted some insight in most 

commonly used media capture strategies in the CEE countries, a generalization for the 

whole region can only be made to a limited extent due to different characteristics of 

different media landscapes. Thus, it would be worth analyzing the media capture strategies 

in other CEE countries such as Slovenia, Serbia or Bulgaria, where freedom of the press 

has also been eroding during the last few years. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

36 

Použité zdroje 

Literatura: 

ANDREA CHLEBCOVA HECKOVA, Chlebcova Heckova, Bekmatov ARTUR 

BEKMATOV, Kuciak JAN KUCIAK a Dobrotkova MIROSLAVA 

DOBROTKOVA. Slovak Mass Media in the 21st Century: Current Challenges. Peter Lang 

Group, 2019. ISBN 9783631799994. 

BAJOMI-LÁZÁR, Péter. The Party Colonisation of the Media. East European politics and 

societies [online]. Los Angeles, CA: SAGE Publications, 2013, 27(1), 69-89 [cit. 2023-01-

26]. ISSN 0888-3254. Dostupné z: doi:10.1177/0888325412465085 

BÁTORFY, Attila a Ágnes URBÁN. State advertising as an instrument of transformation 

of the media market in Hungary. East European politics [online]. Abingdon: Routledge, 

2020, 36(1), 44-65 [cit. 2022-12-12]. ISSN 2159-9165. Dostupné z: 

doi:10.1080/21599165.2019.1662398 

BERMEO, Nancy. On Democratic Backsliding. Journal of democracy [online]. Baltimore: 

Johns Hopkins University Press, 2016, 27(1), 5-19 [cit. 2022-12-12]. ISSN 1045-5736. 

Dostupné z: doi:10.1353/jod.2016.0012 

BESLEY, Timothy a Andrea PRAT. Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture 

and Government Accountability. American Economic Review [online]. Nashville: 

American Economic Association, 2006, 96(3), 720-736 [cit. 2022-06-20]. ISSN 0002-

8282. Dostupné z: doi:10.1257/aer.96.3.720 

CORNEO, Giacomo. Media capture in a democracy: the role of wealth concentration. 

Munich: University of Munich, Center for Economic Studies, 2005, 36 p. 4.  

COSKUN, Gulcin Balamir. Media capture strategies in new authoritarian states: the case 

of Turkey. Publizistik [online]. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2020, 65(4), 

637-654 [cit. 2022-12-12]. ISSN 0033-4006. Dostupné z: doi:10.1007/s11616-020-00600-

9 

DRAGOMIR, Marius. Central and Eastern Europe. In: NORRIS, Pippa, ed. Public 

sentinel: News media and governance reform [online]. World Bank, 2010 [cit. 2023-01-

26]. ISBN : 978-0-8213-8200-4. Dostupné z: doi:10.1596/978-0-8213-8200-4 

GUASTI, Petra. Democratic Erosion and Democratic Resilience in Central Europe during 

COVID-19. Mezinárodní vztahy [online]. Prague: Institute of International Relations 

(Prague), 2021, 56(4), 91-104 [cit. 2023-03-12]. ISSN 0323-1844. Dostupné z: 

doi:10.32422/mv-cjir.1818 

GUASTI, Petra. Populism in Power and Democracy: Democratic Decay and Resilience in 

the Czech Republic (2013–2020). Politics and governance [online]. Lisbon: Cogitatio 

Press, 2020, 8(4), 473-484 [cit. 2023-05-03]. ISSN 2183-2463. Dostupné z: 

doi:10.17645/pag.v8i4.3420 

KOSATÍK, Pavel. Slovensko 30 let poté. Praha: Práh, 2022, 253 stran : fotografie ; 20 cm. 

ISBN 978-80-7252-949-0. 



 

 

37 

LÜHRMANN, Anna, KYLE L. MARQUARDT a Valeriya MECHKOVA. Constraining 

Governments: New Indices of Vertical, Horizontal, and Diagonal Accountability. The 

American political science review [online]. New York, USA: Cambridge University Press, 

2020, 114(3), 811-820 [cit. 2023-01-26]. ISSN 0003-0554. Dostupné z: 

doi:10.1017/S0003055420000222 

MUNGIU-PIPPIDI Alina. Freedom without impartiality: The vicious circle of media 

capture. In: GROSS, Peter a Karol. JAKUBOWICZ. Media transformations in the post-

communist world Eastern Europe's tortured path to change. Lanham: Lexington, 2013, 1 

online resource (224 p.). ISBN 0-7391-7495-9. 

MUNGIU-PIPPIDI, Alina. How Media and Politics Shape Each Other in the New Europe. 

Romanian journal of political science [online]. Romanian Academic Society (SAR), 2008, 

8(1), 69-78 [cit. 2022-06-20]. ISSN 1582-456X. 7.  

NORRIS, Pippa a ODUGBEMI, Sina. Evaluating Media Performance. In: NORRIS, Pippa, 

ed. Public sentinel: News media and governance reform [online]. World Bank, 2010 [cit. 

2023-01-26]. ISBN : 978-0-8213-8200-4. Dostupné z: doi:10.1596/978-0-8213-8200-4 

PETROVA, Maria. Inequality and media capture. Journal of public economics [online]. 

Elsevier B.V, 2008, 92(1), 183-212 [cit. 2022-06-20]. ISSN 0047-2727. Dostupné z: 

doi:10.1016/j.jpubeco.2007.04.004 8.  

SEHL, Annika, Felix M. SIMON a Ralph SCHROEDER. The populist campaigns against 

European public service media: Hot air or existential threat?. The international 

communication gazette [online]. London, England: SAGE Publications, 2022, 84(1), 3-23 

[cit. 2022-12-12]. ISSN 1748-0485. Dostupné z: doi:10.1177/1748048520939868 

SCHIFFRIN, Anya. Introduction to Special Issue on media capture. Journalism: theory, 

practice, and criticism [online]. London ; Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2018, 

19(8), 1033-1042 [cit. 2022-06-20]. ISSN 1464-8849. Dostupné z: 

doi:10.1177/1464884917725167 9.  

SCHIFFRIN, Anya. Media capture: how money, digital platforms, and governments 

control the news. New York, New York State: Columbia University Press, 2021, 1 online 

resource (326 pages) : illustrations. ISBN 0-231-54802-8. Dostupné z: 

doi:10.7312/schi18882 

STIGLITZ, Joseph E. Toward a taxonomy of media capture. In: SCHIFFRIN, Anya, ed. In 

the service of power: Media capture and the threat to democracy. [online]. Center for 

International Media Assistance, 2017. [cit. 2022-06-20]. ISBN 978-0-9818254-2-7.   

SUROWIEC, Paweł a Václav ŠTĚTKA. Introduction: media and illiberal democracy in 

Central and Eastern Europe. East European politics [online]. Abingdon: Routledge, 

2020, 36(1), 1-8 [cit. 2023-01-26]. ISSN 2159-9165. Dostupné z: 

doi:10.1080/21599165.2019.1692822 

ŠTĚTKA, Václav. The Rise of Oligarchs as Media Owners. In: ZIELONKA, Jan. Media 

and Politics in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective [online]. United 



 

 

38 

Kingdom: Oxford University Press, 2015 [cit. 2023-05-03]. ISBN 9780198747536. 

Dostupné z: doi:10.1093/acprof:oso/9780198747536.003.0006 

TARROW, Sidney. The Strategy of Paired Comparison: Toward a Theory of Practice. 

Comparative political studies [online]. Los Angeles, CA: SAGE Publications, 2010, 43(2), 

230-259 [cit. 2022-07-15]. ISSN 0010-4140. Dostupné z: doi:10.1177/0010414009350044 

URBANIKOVA, Marina. Resisting Perceived Interference in Journalistic Autonomy: The 

Study of Public Service Media in Slovakia. Media and communication (Lisboa) [online]. 

Lisbon: Cogitatio Press, 2021, 9(4), 93-103 [cit. 2023-04-28]. ISSN 2183-2439. Dostupné 

z: doi:10.17645/mac.v9i4.4204 

VOLTMER, Katrin. The Media, Government Accountability, and Citizen Engagement. In: 

NORRIS, Pippa, ed. Public sentinel: News media and governance reform [online]. World 

Bank, 2010 [cit. 2023-01-26]. ISBN : 978-0-8213-8200-4. Dostupné z: doi:10.1596/978-0-

8213-8200-4 

Další zdroje: 

Aktuality.sk. Vyhlásenie šéfredaktorov k vražde Jána Kuciaka. Aktuality.sk [online]. 2018 

[cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://www.aktuality.sk/clanok/567821/vyhlasenie-

sefredaktorov-k-vrazde-jana-kuciaka/ 

AMBROZIAK, Anton. TVP zapłaci za homofobiczny reportaż "Inwazja". KPH wygrywa 

w sądzie. OKO.press [online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://oko.press/tvp-

zaplaci-za-homofobiczny-reportaz-inwazja-sad-mogl-miec-wplyw-na-decyzje-wyborcze 

BALOGOVÁ, Beata. Kto a prečo sleduje alebo odpočúva novinárov? - Komentáre 

SME. SME [online]. 2021 [cit. 2023-01-26]. Dostupné z: 

https://komentare.sme.sk/c/22767794/kto-a-preco-sleduje-alebo-odpocuva-novinarov.html  

Bertelsmann Stiftung, BTI 2022 Country Report — Czech Republic. [online]. Gütersloh: 

Bertelsmann Stiftung, 2022 [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: https://bti-

project.org/en/downloads 

Bertelsmann Stiftung, BTI 2022 Country Report — Poland. [online]. Gütersloh: 

Bertelsmann Stiftung, 2022 [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: https://bti-

project.org/en/downloads 

Bertelsmann Stiftung, BTI 2022 Country Report — Slovakia. [online]. Gütersloh: 

Bertelsmann Stiftung, 2022 [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: https://bti-

project.org/en/downloads 

Coppedge, Michael, John Gerring, Carl Henrik Knutsen, Staffan I. Lindberg, Jan Teorell, 

David Altman, Michael Bernhard, Agnes Cornell, M. Steven Fish, Lisa Gastaldi, Haakon 

Gjerløw, Adam Glynn, Sandra Grahn, Allen Hicken, Katrin Kinzelbach, Kyle L. 

Marquardt, Kelly McMann, Valeriya Mechkova, Anja Neundorf, Pamela Paxton, Daniel 

Pemstein, Oskar Rydén, Johannes von Römer, Brigitte Seim, Rachel Sigman, Svend-Erik 

Skaaning, Jeffrey Staton, Aksel Sundström, Eitan Tzelgov, Luca Uberti, Yi-ting Wang, 

Tore Wig, and Daniel Ziblatt. 2023. "V-Dem Codebook v13" Varieties of Democracy (V-

Dem) Project. 

https://www.aktuality.sk/clanok/567821/vyhlasenie-sefredaktorov-k-vrazde-jana-kuciaka/
https://www.aktuality.sk/clanok/567821/vyhlasenie-sefredaktorov-k-vrazde-jana-kuciaka/
https://oko.press/tvp-zaplaci-za-homofobiczny-reportaz-inwazja-sad-mogl-miec-wplyw-na-decyzje-wyborcze
https://oko.press/tvp-zaplaci-za-homofobiczny-reportaz-inwazja-sad-mogl-miec-wplyw-na-decyzje-wyborcze
https://komentare.sme.sk/c/22767794/kto-a-preco-sleduje-alebo-odpocuva-novinarov.html
https://bti-project.org/en/downloads
https://bti-project.org/en/downloads
https://bti-project.org/en/downloads
https://bti-project.org/en/downloads
https://bti-project.org/en/downloads
https://bti-project.org/en/downloads


 

 

39 

CUPRIK, Roman. Voľba šéfa RTVS: Ľuboš Machaj bude novým riaditeľom. SME 

[online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://domov.sme.sk/c/22950845/machaj-

rtvs-riaditel-volba-sef-televizia.html 

 

ČIKOVSKÝ, Konštantín. Sledujte peniaze a pochopíte, ktorým médiám veriť. Denník N 

[online]. 2018 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://e.dennikn.sk/1089939/sledujte-

peniaze-a-pochopite-ktorym-mediam-verit/ 

 

Debata prezydencka. Duda w Końskich, Trzaskowski w Lesznie. Gazeta Wyborcza 

[online]. 2020 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://wyborcza.pl/7,75398,26102575,debata-prezydencka-duda-w-konskich-trzaskowski-

w-lesznie.html 

DRAGOMIR, Marius. Media Capture in Europe. Media Development Investment Fund 

[online]. 2019 [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: https://www.mdif.org/wp-

content/uploads/2019/07/MDIF-Report-Media-Capture-in-Europe.pdf 

DRAGOMIR, Marius. Media Influence Matrix: Slovakia. Center for International Media 

Assistance [online]. 2020 [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: 

https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1322/mimslovakia2020f

ull.pdf 

DVB-T2/HEVC. Zmiana standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej odroczona dla 

telewizji rządowej (TVP). Nowa data. TVN24 [online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/dvb-t2hevc-zmiana-standardu-nadawania-naziemnej-

telewizji-cyfrowej-odroczona-dla-telewizji-rzadowej-tvp-nowa-data-5766273 

European Media Freedom Act. Evropská komise [online]. 2022 [cit. 2022-12-12]. 

Dostupné z: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/new-

push-european-democracy/european-democracy-action-plan/european-media-freedom-

act_en 

FILA, Lukáš a Redakčný blog Denníka N. Denník N dosiahol v roku 2017 prvýkrát zisk 

(list vydavateľa). Denník N [online]. 2018 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://e.dennikn.sk/1011090/dennik-n-dosiahol-v-roku-2017-prvykrat-zisk-list-vydavatela 

 

FLIS, Daniel. Zaczęło się. 1,5 mln kary dla TVN24 na podstawie opinii z uczelni Rydzyka, 

po atakach Krystyny Pawłowicz. OKO.press [online]. 2017 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://oko.press/zaczelo-sie-15-mln-kary-dla-tvn24-podstawie-opinii-uczelni-rydzyka-

atakach-krystyny-pawlowicz 

GĄBKA, Adrian. Podwyżka Abonament RTV jakie opłaty jak uniknąć płacenia 

kontrolerzy. Wirtualne Media [online]. 2023 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podwyzka-abonament-rtv-jakie-oplaty-jak-uniknac-

placenia-kontrolerzy 

GARSIDE, Juliette. Malta car bomb kills Panama Papers journalist. The Guardian 

[online]. 2017 [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: 

https://www.theguardian.com/world/2017/oct/16/malta-car-bomb-kills-panama-papers-

journalist 

 

https://domov.sme.sk/c/22950845/machaj-rtvs-riaditel-volba-sef-televizia.html
https://domov.sme.sk/c/22950845/machaj-rtvs-riaditel-volba-sef-televizia.html
https://e.dennikn.sk/1089939/sledujte-peniaze-a-pochopite-ktorym-mediam-verit/
https://e.dennikn.sk/1089939/sledujte-peniaze-a-pochopite-ktorym-mediam-verit/
https://wyborcza.pl/7,75398,26102575,debata-prezydencka-duda-w-konskich-trzaskowski-w-lesznie.html
https://wyborcza.pl/7,75398,26102575,debata-prezydencka-duda-w-konskich-trzaskowski-w-lesznie.html
https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1322/mimslovakia2020full.pdf
https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1322/mimslovakia2020full.pdf
https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/dvb-t2hevc-zmiana-standardu-nadawania-naziemnej-telewizji-cyfrowej-odroczona-dla-telewizji-rzadowej-tvp-nowa-data-5766273
https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/dvb-t2hevc-zmiana-standardu-nadawania-naziemnej-telewizji-cyfrowej-odroczona-dla-telewizji-rzadowej-tvp-nowa-data-5766273
https://e.dennikn.sk/1011090/dennik-n-dosiahol-v-roku-2017-prvykrat-zisk-list-vydavatela
https://oko.press/zaczelo-sie-15-mln-kary-dla-tvn24-podstawie-opinii-uczelni-rydzyka-atakach-krystyny-pawlowicz
https://oko.press/zaczelo-sie-15-mln-kary-dla-tvn24-podstawie-opinii-uczelni-rydzyka-atakach-krystyny-pawlowicz
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podwyzka-abonament-rtv-jakie-oplaty-jak-uniknac-placenia-kontrolerzy
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podwyzka-abonament-rtv-jakie-oplaty-jak-uniknac-placenia-kontrolerzy
https://www.theguardian.com/world/2017/oct/16/malta-car-bomb-kills-panama-papers-journalist
https://www.theguardian.com/world/2017/oct/16/malta-car-bomb-kills-panama-papers-journalist


 

 

40 

GŁOWACKI, Witold. Pegasus. Parlament Europejski szykuje własną komisję. OKO.press 

[online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://oko.press/parlament-europejski-

rozmawia-o-pegasusie-w-polsce-i-szykuje-wlasna-komisje-sledcza 

Hungary: Freedom in the World 2022 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 

2022-12-12]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/hungary/freedom-world/2022 

Chronologie: Ein Jahr „Ibiza-Affäre“. ORF [online]. 2020 [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: 

https://orf.at/stories/3165401/ 

Jacek Kurski odwołany ze stanowiska prezesa TVP. Jest nazwisko następcy. Polsat News 

[online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-

09-05/jacek-kurski-odwolany-ze-stanowiska-prezesa-tvp-jest-nazwisko-nastepcy/ 

JAŁOSZEWSKI, Mariusz. Ewa Siedlecka skazana za pisanie o aferze hejterskiej. 

Wyjaśniamy, dlaczego to groźne dla prasy. OKO.press [online]. 2021 [cit. 2023-05-01]. 

Dostupné z: https://oko.press/ewa-siedlecka-skazana-za-pisanie-o-aferze-hejterskiej-

wyjasniamy-dlaczego-to-grozne-dla-prasy 

Jarosław Kaczyński odchodzi z rządu. Mariusz Błaszczak nowym wicepremierem. TVN24 

[online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://tvn24.pl/polska/jaroslaw-kaczynski-

odchodzi-z-rzadu-mariusz-blaszczak-nowym-wicepremierem-5757845 

KELLÖOVÁ, Laura. Vražda Jána Kuciaka: Najvyšší súd zrušil rozsudok, Kočnera a 

Zsuzsovú budú opäť súdiť v Pezinku. Aktuality.sk [online]. 2021 [cit. 2023-05-01]. 

Dostupné z: https://www.aktuality.sk/clanok/899445/online-vrazda-jana-kuciaka-najvyssi-

sud-rozhodne-o-kocnerovi-a-spol-zsuzsova-nepride/ 

 

KOJZAR, Katarzyna. 594 dni. Tak długo TVN24 czekał na koncesję. KRRiT ją 

przedłużyła. OKO.press [online]. 2021 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://oko.press/594-dni-tak-dlugo-tvn24-czekal-na-koncesje-krrit-ja-przedluzyla-ale-

stawia-warunki 

Komise přijímá opatření proti zneužívajícím soudním řízením proti novinářům a obráncům 

lidských práv (tzv. „SLAPP“). Evropská komise [online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné 

z: https://czechia.representation.ec.europa.eu/komise-prijima-opatreni-proti-zneuzivajicim-

soudnim-rizenim-proti-novinarum-obrancum-lidskych-prav-2022-04-27_cs 

 

Kowalski, Tadeusz. (2022). OKRES RZĄDÓW ZJEDNOCZONEJ PRAWICY. Analiza 

wydatków reklamowych spółek skarbu państwa (SSP) w latach 2016-2021. Aneks. 

Wydatki reklamowe ministerstw i centralnych urzędów w 2021 roku. (na podstawie 

monitoringu firmy Kantar Media). 10.13140/RG.2.2.21679.41123. 

 

Krzysztof Czabański, Joanna Lichocka i Elżbieta Kruk wybrani przez Sejm do Rady 

Mediów Narodowych. Wirtualne Media [online]. 2016 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krzysztof-czabanski-joanna-lichocka-i-elzbieta-

kruk-wybrani-przez-sejm-do-rady-mediow-narodowych 

KUCIAK, Ján. Talianska mafia na Slovensku. Jej chápadlá siahajú aj do politiky. 

Aktuality.sk [online]. 2018 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://www.aktuality.sk/clanok/568007/talianska-mafia-na-slovensku-jej-chapadla-

https://oko.press/parlament-europejski-rozmawia-o-pegasusie-w-polsce-i-szykuje-wlasna-komisje-sledcza
https://oko.press/parlament-europejski-rozmawia-o-pegasusie-w-polsce-i-szykuje-wlasna-komisje-sledcza
https://freedomhouse.org/country/hungary/freedom-world/2022
https://orf.at/stories/3165401/
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-09-05/jacek-kurski-odwolany-ze-stanowiska-prezesa-tvp-jest-nazwisko-nastepcy/
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-09-05/jacek-kurski-odwolany-ze-stanowiska-prezesa-tvp-jest-nazwisko-nastepcy/
https://oko.press/ewa-siedlecka-skazana-za-pisanie-o-aferze-hejterskiej-wyjasniamy-dlaczego-to-grozne-dla-prasy
https://oko.press/ewa-siedlecka-skazana-za-pisanie-o-aferze-hejterskiej-wyjasniamy-dlaczego-to-grozne-dla-prasy
https://tvn24.pl/polska/jaroslaw-kaczynski-odchodzi-z-rzadu-mariusz-blaszczak-nowym-wicepremierem-5757845
https://tvn24.pl/polska/jaroslaw-kaczynski-odchodzi-z-rzadu-mariusz-blaszczak-nowym-wicepremierem-5757845
https://www.aktuality.sk/clanok/899445/online-vrazda-jana-kuciaka-najvyssi-sud-rozhodne-o-kocnerovi-a-spol-zsuzsova-nepride/
https://www.aktuality.sk/clanok/899445/online-vrazda-jana-kuciaka-najvyssi-sud-rozhodne-o-kocnerovi-a-spol-zsuzsova-nepride/
https://oko.press/594-dni-tak-dlugo-tvn24-czekal-na-koncesje-krrit-ja-przedluzyla-ale-stawia-warunki
https://oko.press/594-dni-tak-dlugo-tvn24-czekal-na-koncesje-krrit-ja-przedluzyla-ale-stawia-warunki
https://czechia.representation.ec.europa.eu/komise-prijima-opatreni-proti-zneuzivajicim-soudnim-rizenim-proti-novinarum-obrancum-lidskych-prav-2022-04-27_cs
https://czechia.representation.ec.europa.eu/komise-prijima-opatreni-proti-zneuzivajicim-soudnim-rizenim-proti-novinarum-obrancum-lidskych-prav-2022-04-27_cs
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krzysztof-czabanski-joanna-lichocka-i-elzbieta-kruk-wybrani-przez-sejm-do-rady-mediow-narodowych
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krzysztof-czabanski-joanna-lichocka-i-elzbieta-kruk-wybrani-przez-sejm-do-rady-mediow-narodowych
https://www.aktuality.sk/clanok/568007/talianska-mafia-na-slovensku-jej-chapadla-siahaju-aj-do-politiky/


 

 

41 

siahaju-aj-do-politiky/ 

 

Kuciakova vražda sa vracia na súd, Kočner čelí obžalobe aj v príprave vrážd Lipšica či 

Žilinku. SITA [online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://sita.sk/kuciakova-

vrazda-sa-vracia-na-sud-kocner-celi-obzalobe-aj-v-priprave-vrazd-lipsica-ci-zilinku/ 

MADLEŇÁK, Tomáš. Kauza Kuciak: Andruskó opäť vypovedal, že objednávateľom 

vraždy je Kočner a sprostredkovateľkou Zsuzsová. Investigatívne Centrum Jána Kuciaka 

[online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://www.icjk.sk/190/Kauza-Kuciak-

Andrusko-opat-vypovedal-ze-objednavatelom-vrazdy-je-Kocner-a-sprostredkovatelkou-

Zsuzsova 

 

Lex TVN. Departament Stanu USA zwrócił się do Dudy, by ten "potwierdził swoje słowa". 

Gazeta Wyborcza [online]. 2021 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://wyborcza.pl/7,75399,27934583,lex-tvn-departament-stanu-usa-zwrocil-sie-do-

dudy-by-ten-potwierdzil.html 

 

Methodology used for compiling the World Press Freedom Index. RSF [online]. [cit. 2022-

12-12]. Dostupné z: https://rsf.org/en/index-methodologie-2022 

Methodology used for compiling the World Press Freedom Index. RSF [online]. [cit. 2023-

05-01]. Dostupné z: https://rsf.org/en/index-methodologie-2022 

MIKOŁAJEWSKA, Bianka. Telewizja Polska dostała 5,9 mld pomocy publicznej w 4 lata. 

OKO.press [online]. 2021 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://oko.press/tvp-blisko-6-

miliardow-zlotych-pomocy-w-4-lata 

MIKUŠOVIČ, Dušan. Kollár ako majiteľ Fun rádia koalíciu nevyrušuje. Nech Boris rádio 

má, hovorí aj Matovič. Denník N [online]. 2020 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://dennikn.sk/2002060/kollar-ako-majitel-fun-radia-koaliciu-nevyrusuje-nech-boris-

radio-ma-hovori-aj-matovic/ 

 

MIKUŠOVIČ, Dušan. Novým riaditeľom RTVS bude Jaroslav Rezník, získal až 95 hlasov, 

podporili ho fašisti aj Most. Denník N [online]. 2017 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://dennikn.sk/800956/novym-riaditelom-rtvs-bude-jaroslav-reznik-ziskal-az-95-

hlasov/ 

 

MUSGRAVE, Kate. Tipping Point: Democratic Erosion and the Assault on Press 

Freedom. Center for International Media Assistance [online]. 2021 [cit. 2023-01-26]. 

Dostupné z: https://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2021/10/CIMA_V-Dem-

Report_web_150ppi.pdf 

Nations in Transit. Freedom House [online]. [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: 

https://freedomhouse.org/report/nations-transit 

Newsweek. Powstała Koalicja Obywatelska. „Mamy apetyt na zwycięstwo”. Newsweek 

[online]. 2019 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://www.newsweek.pl/polska/polityka/powstala-koalicja-obywatelska-mamy-apetyt-

na-zwyciestwo/e77sym4 

https://www.aktuality.sk/clanok/568007/talianska-mafia-na-slovensku-jej-chapadla-siahaju-aj-do-politiky/
https://sita.sk/kuciakova-vrazda-sa-vracia-na-sud-kocner-celi-obzalobe-aj-v-priprave-vrazd-lipsica-ci-zilinku/
https://sita.sk/kuciakova-vrazda-sa-vracia-na-sud-kocner-celi-obzalobe-aj-v-priprave-vrazd-lipsica-ci-zilinku/
https://www.icjk.sk/190/Kauza-Kuciak-Andrusko-opat-vypovedal-ze-objednavatelom-vrazdy-je-Kocner-a-sprostredkovatelkou-Zsuzsova
https://www.icjk.sk/190/Kauza-Kuciak-Andrusko-opat-vypovedal-ze-objednavatelom-vrazdy-je-Kocner-a-sprostredkovatelkou-Zsuzsova
https://www.icjk.sk/190/Kauza-Kuciak-Andrusko-opat-vypovedal-ze-objednavatelom-vrazdy-je-Kocner-a-sprostredkovatelkou-Zsuzsova
https://rsf.org/en/index-methodologie-2022
https://rsf.org/en/index-methodologie-2022
https://oko.press/tvp-blisko-6-miliardow-zlotych-pomocy-w-4-lata
https://oko.press/tvp-blisko-6-miliardow-zlotych-pomocy-w-4-lata
https://dennikn.sk/2002060/kollar-ako-majitel-fun-radia-koaliciu-nevyrusuje-nech-boris-radio-ma-hovori-aj-matovic/
https://dennikn.sk/2002060/kollar-ako-majitel-fun-radia-koaliciu-nevyrusuje-nech-boris-radio-ma-hovori-aj-matovic/
https://dennikn.sk/800956/novym-riaditelom-rtvs-bude-jaroslav-reznik-ziskal-az-95-hlasov/
https://dennikn.sk/800956/novym-riaditelom-rtvs-bude-jaroslav-reznik-ziskal-az-95-hlasov/
https://freedomhouse.org/report/nations-transit
https://www.newsweek.pl/polska/polityka/powstala-koalicja-obywatelska-mamy-apetyt-na-zwyciestwo/e77sym4
https://www.newsweek.pl/polska/polityka/powstala-koalicja-obywatelska-mamy-apetyt-na-zwyciestwo/e77sym4


 

 

42 

NSO/Pegasus: 17 journalists from 7 countries join RSF’s complaint in Paris and before the 

UN. RSF [online]. 2021 [cit. 2023-01-26]. Dostupné z: https://rsf.org/en/nsopegasus-17-

journalists-7-countries-join-rsf-s-complaint-paris-and-un 

 

Poland: Nations in Transit 2016 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 2022-12-

12]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/poland/nations-transit/2016 

 

Poland: Nations in Transit 2017 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 2022-12-

12]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/poland/nations-transit /2017 

Poland: Nations in Transit 2018 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 2022-12-

12]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/poland/nations-transit /2018 

Poland: Nations in Transit 2020 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 2022-12-

12]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/poland/nations-transit /2020 

Poland: Nations in Transit 2021 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 2022-12-

12]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/poland/nations-transit /2021 

Poland: Nations in Transit 2022 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 2022-12-

12]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/poland/nations-transit /2022 

„Polska to chory kraj” kampania Okręgowa Izba Lekarska: TVP odmówiła emisji spotu. 

Wirtualne Media [online]. 2019 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-to-chory-kraj-kampania-okregowa-izba-

lekarska-tvp-odmowila-emisji-spotu 

Poslanci schválili zrušenie koncesionárskych. Denník N [online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. 

Dostupné z: https://e.dennikn.sk/minuta/3163467 

 

Rada pre vysielanie a retransmisiu začala voči RTVS v súvislosti s Čarnogurským správne 

konanie. SME [online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://domov.sme.sk/c/22857576/rada-pre-vysielanie-a-retransmisiu-zacala-voci-rtvs-v-

suvislosti-s-carnogurskym-spravne-konanie.html 

 

Rücktritt von Sebastian Kurz - Der Kanzler, die Medien und die 

Korruptionsvorwürfe. Deutschlandfunk [online]. 2021 [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: 

https://www.deutschlandfunk.de/ruecktritt-von-sebastian-kurz-der-kanzler-die-medien-

und-100.html 

 

SIMON, Krisztián. Media Capture Central European Style. Heinrich Böll Stiftung [online]. 

2019 [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: https://www.boell.de/en/2019/01/31/media-

capturecentral-european-style 

Slovakia. RSF [online]. [cit. 2022-12-12]. Dostupné z: https://rsf.org/en/country/slovakia 

Slovakia: Fifth anniversary of Kuciak and Kusnirova’s killing marked by fragile press 

freedom progress. RSF [online]. 2023 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://rsf.org/en/slovakia-fifth-anniversary-kuciak-and-kusnirova-s-killing-marked-fragile-

press-freedom-progress 

 

https://rsf.org/en/nsopegasus-17-journalists-7-countries-join-rsf-s-complaint-paris-and-un
https://rsf.org/en/nsopegasus-17-journalists-7-countries-join-rsf-s-complaint-paris-and-un
https://freedomhouse.org/country/poland/nations-transit/2016
https://e.dennikn.sk/minuta/3163467
https://domov.sme.sk/c/22857576/rada-pre-vysielanie-a-retransmisiu-zacala-voci-rtvs-v-suvislosti-s-carnogurskym-spravne-konanie.html
https://domov.sme.sk/c/22857576/rada-pre-vysielanie-a-retransmisiu-zacala-voci-rtvs-v-suvislosti-s-carnogurskym-spravne-konanie.html
https://www.deutschlandfunk.de/ruecktritt-von-sebastian-kurz-der-kanzler-die-medien-und-100.html
https://www.deutschlandfunk.de/ruecktritt-von-sebastian-kurz-der-kanzler-die-medien-und-100.html
https://www.boell.de/en/2019/01/31/media-capturecentral-european-style
https://www.boell.de/en/2019/01/31/media-capturecentral-european-style
https://rsf.org/en/country/slovakia
https://rsf.org/en/slovakia-fifth-anniversary-kuciak-and-kusnirova-s-killing-marked-fragile-press-freedom-progress
https://rsf.org/en/slovakia-fifth-anniversary-kuciak-and-kusnirova-s-killing-marked-fragile-press-freedom-progress


 

 

43 

Slovakia: Freedom in the World 2019 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 

2022-12-12]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/slovakia/freedom-world/2019 

Slovakia: Nations in Transit 2016 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 2023-05-

01]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/slovakia/nations-transit/2016 

Slovakia: Nations in Transit 2017 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 2023-05-

01]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/slovakia/nations-transit/2017 

Slovakia: Nations in Transit 2020 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 2023-05-

01]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/slovakia/nations-transit/2020 

Slovakia: Nations in Transit 2021 Country Report. Freedom House [online]. [cit. 2023-05-

01]. Dostupné z: https://freedomhouse.org/country/slovakia/nations-transit/2021 

Structure of V-Dem Indices, Components, and Indicators. V-Dem [online]. 2022 [cit. 2023-

01-26]. Dostupné z: https://www.v-dem.net/documents/4/structurev12.pdf 

STRUHÁRIK, Filip a ČTK. Penta predala podiel v spoločnosti Petit Press, ktorá vydáva 

denník SME. Denník N [online]. 2021 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://e.dennikn.sk/2361736/penta-predala-podiel-v-spolocnosti-petit-press-ktora-vydava-

dennik-sme/ 

 

STRUHÁRIK, Filip. Dve tretiny novinárov čelia útokom, preto vzniká nový systém na ich 

ochranu. Denník N [online]. 2023 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://dennikn.sk/3248129/dve-tretiny-novinarov-celia-utokom-preto-vznika-novy-

system-na-ich-ochranu/ 

 

STRUHÁRIK, Filip. Koalícia na poslednú chvíľu zmenila mediálne zákony, politikom 

dala právo na vyjadrenie. Denník N [online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://dennikn.sk/2905643/koalicia-na-poslednu-chvilu-zmenila-medialne-zakony-

politikom-dava-moznost-zasahovat-do-obsahu/ 

 

STRUHÁRIK, Filip. OĽaNO chce pritlačiť na Rezníka, kontrolovať ho má nová etická 

komisia. Denník N [online]. 2021 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: 

https://dennikn.sk/2304763/olano-chce-pritlacit-na-reznika-kontrolovat-ho-ma-nova-

eticka-komisia/ 

 

STRUHÁRIK, Filip. RTVS by mala budúci rok dostať 180 miliónov eur, ministerstvo 

kultúry predstavilo nový model financovania. Denník N [online]. 2023 [cit. 2023-05-01]. 

Dostupné z: https://e.dennikn.sk/3261330/rtvs-by-mala-buduci-rok-dostat-180-milionov-

eur-ministerstvo-kultury-predstavilo-novy-model-financovania 

 

The V-Dem Dataset. V-Dem [online]. [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://v-

dem.net/data/the-v-dem-dataset/ 

 

TÓDOVÁ, Monika. Fico novinárom: Ste špinavé protislovenské prostitútky (+video). 

Denník N [online]. 2016 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://dennikn.sk/614939/fico-

novinarom-ste-spinave-protislovenske-prostitutky/ 

 

Transparency International Slovensko. Po TASR pomáha Rezník Dankovi aj v RTVS. SME 

[online]. 2019 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://blog.sme.sk/transparency/politika/po-

https://freedomhouse.org/country/slovakia/freedom-world/2019
https://freedomhouse.org/country/slovakia/nations-transit/2021
https://www.v-dem.net/documents/4/structurev12.pdf
https://e.dennikn.sk/2361736/penta-predala-podiel-v-spolocnosti-petit-press-ktora-vydava-dennik-sme/
https://e.dennikn.sk/2361736/penta-predala-podiel-v-spolocnosti-petit-press-ktora-vydava-dennik-sme/
https://dennikn.sk/3248129/dve-tretiny-novinarov-celia-utokom-preto-vznika-novy-system-na-ich-ochranu/
https://dennikn.sk/3248129/dve-tretiny-novinarov-celia-utokom-preto-vznika-novy-system-na-ich-ochranu/
https://dennikn.sk/2905643/koalicia-na-poslednu-chvilu-zmenila-medialne-zakony-politikom-dava-moznost-zasahovat-do-obsahu/
https://dennikn.sk/2905643/koalicia-na-poslednu-chvilu-zmenila-medialne-zakony-politikom-dava-moznost-zasahovat-do-obsahu/
https://dennikn.sk/2304763/olano-chce-pritlacit-na-reznika-kontrolovat-ho-ma-nova-eticka-komisia/
https://dennikn.sk/2304763/olano-chce-pritlacit-na-reznika-kontrolovat-ho-ma-nova-eticka-komisia/
https://e.dennikn.sk/3261330/rtvs-by-mala-buduci-rok-dostat-180-milionov-eur-ministerstvo-kultury-predstavilo-novy-model-financovania
https://e.dennikn.sk/3261330/rtvs-by-mala-buduci-rok-dostat-180-milionov-eur-ministerstvo-kultury-predstavilo-novy-model-financovania
https://v-dem.net/data/the-v-dem-dataset/
https://v-dem.net/data/the-v-dem-dataset/
https://dennikn.sk/614939/fico-novinarom-ste-spinave-protislovenske-prostitutky/
https://dennikn.sk/614939/fico-novinarom-ste-spinave-protislovenske-prostitutky/
https://blog.sme.sk/transparency/politika/po-tasr-pomaha-reznik-dankovi-aj-v-rtvs


 

 

44 

tasr-pomaha-reznik-dankovi-aj-v-rtvs 

 

TVP Polskie Radio 2,7 mld zł rekompensata abonament obligacje. Wirtualne Media 

[online]. 2023 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvp-

polskie-radio-2-7-mld-zl-rekompensata-abonament-obligacje  

Ungarn - Orbán droht ein neuer Medienkrieg - Politik. Süddeutsche Zeitung [online]. 2015 

[cit. 2022-12-12]. Dostupné z: https://www.sueddeutsche.de/politik/ungarn-orban-droht-

ein-neuer-medienkrieg-1.2340927 

V RTVS nebude nová etická komisia, Sme rodina. Denník N [online]. 2021 [cit. 2023-05-

01]. Dostupné z: https://dennikn.sk/minuta/2315065/ 

 

V sídle Penty zasahovali policajti so samopalmi, Haščáka zadržali a obvinili z prania 

špinavých peňazí. SITA [online]. 2022 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://sita.sk/v-

budove-v-ktorej-sidli-penta-zasahuju-desiatky-policajtov-so-samopalmi/ 

Verejní činitelia majú mať opäť právo na odpoveď. SME [online]. 2019 [cit. 2023-05-01]. 

Dostupné z: https://domov.sme.sk/c/22214452/verejni-cinitelia-maju-mat-opat-pravo-na-

odpoved.html 

 

Vyhlásenie šéfredaktorov: Novinári odmietajú Matovičove útoky. Denník N [online]. 2022 

[cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://dennikn.sk/3033395/vyhlasenie-sefredaktorov-

novinari-odmietaju-matovicove-utoky/ 

 

WÓJCIK, Anna. Knebel dla mediów. Wyrzućmy art. 212.2 z polskiego prawa. OKO.press 

[online]. 2019 [cit. 2023-05-01]. Dostupné z: https://oko.press/knebel-dla-mediow-

zwlaszcza-lokalnych-wyrzucmy-art-212-2-z-polskiego-prawa 

Ziobro wycofuje się ze zmiany artykułu 212 Kodeksu karnego. TVN24 [online]. 2019 [cit. 

2023-05-01]. Dostupné z: https://tvn24.pl/polska/ziobro-wycofuje-sie-ze-zmiany-artykulu-

212-kodeksu-karnego-ra937838-2304335 

 

 

 

 

 

 

  

https://blog.sme.sk/transparency/politika/po-tasr-pomaha-reznik-dankovi-aj-v-rtvs
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvp-polskie-radio-2-7-mld-zl-rekompensata-abonament-obligacje
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvp-polskie-radio-2-7-mld-zl-rekompensata-abonament-obligacje
https://www.sueddeutsche.de/politik/ungarn-orban-droht-ein-neuer-medienkrieg-1.2340927
https://www.sueddeutsche.de/politik/ungarn-orban-droht-ein-neuer-medienkrieg-1.2340927
https://dennikn.sk/minuta/2315065/
https://domov.sme.sk/c/22214452/verejni-cinitelia-maju-mat-opat-pravo-na-odpoved.html
https://domov.sme.sk/c/22214452/verejni-cinitelia-maju-mat-opat-pravo-na-odpoved.html
https://dennikn.sk/3033395/vyhlasenie-sefredaktorov-novinari-odmietaju-matovicove-utoky/
https://dennikn.sk/3033395/vyhlasenie-sefredaktorov-novinari-odmietaju-matovicove-utoky/
https://oko.press/knebel-dla-mediow-zwlaszcza-lokalnych-wyrzucmy-art-212-2-z-polskiego-prawa
https://oko.press/knebel-dla-mediow-zwlaszcza-lokalnych-wyrzucmy-art-212-2-z-polskiego-prawa
https://tvn24.pl/polska/ziobro-wycofuje-sie-ze-zmiany-artykulu-212-kodeksu-karnego-ra937838-2304335
https://tvn24.pl/polska/ziobro-wycofuje-sie-ze-zmiany-artykulu-212-kodeksu-karnego-ra937838-2304335


 

 

45 

Seznam příloh 

Příloha č. 1: Vládní snahy o cenzuru médií v Polsku a na Slovensku (2015–2022) (graf) 

Příloha č. 2: Zastrašování novinářů v Polsku a na Slovensku (2015–2022) (graf) 

 


