
UNIVERZITA KARLOVA

FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD

Institut komunikačních studií a žurnalistiky

Katedra marketingové komunikace a public relations

Komparativní analýza reakce západních a východních médií
na ruskou invazi na Ukrajinu

Bakalářská práce

Autor práce: Jakub Neumann

Studijní program: Komunikační studia

Vedoucí práce: JUDr. Ing. Petr Koblovský, Ph.D.

Rok obhajoby: 2023



Prohlášení

1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracoval samostatně a použil jen uvedené prameny a

literaturu.

2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu.

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely.

V Praze dne 28.7.2023 Jakub Neumann



Bibliografický záznam

Neumann, J. (2023). Komparativní analýza reakce západních a východních médií na ruskou invazi na

Ukrajinu (Bakalářská práce). Praha.

Rozsah práce: 63923 znaků



Abstrakt

Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu rétoriky média Izvestija v reakci na ruskou invazi

na Ukrajinu. Na základě pečlivého zkoumání a kritické analýzy zkoumaných článků, tato

bakalářská práce porovnává a kontrastuje způsoby, jakými se západní a východní média zabývají

tímto konfliktem, zvláště vzhledem k jejich zpravodajským zájmům a propagandě. Následně

poté zmapuje, které narativy médium Izvestija používá a které jsou v jejich článcích nejčastější.

Výsledky ukazují časté používání lživých či zavádějících tvrzení média Izvestija. Zároveň také

zobrazují v konkrétních článcích odlišné zobrazení reality mezi západními a východními médii.

Abstract

This bachelor thesis focuses on the analysis of the rhetoric of the Izvestia media in response to

the Russian invasion of Ukraine. Based on a careful examination and critical analysis of the

articles examined, this bachelor's thesis compares and contrasts the ways in which Western and

Eastern media outlets have dealt with this conflict, especially in light of their news interests and

propaganda. It then goes on to map which narratives the Izvestia media use and which are most

common in their articles. The results show the frequent use of false or misleading claims by the

news outlet Izvestia. They also show the different portrayal of reality between Western and

Eastern media in specific analyzed articles.



Klíčová slova

Propaganda, Izvestija, CNN, Fox News, Al-Jazeera, The Moscow Times, ruská invaze na

Ukrajinu, narativ, analýza médií

Keywords

Propaganda, Izvestia, CNN, Fox News, Al-Jazeera, The Moscow Times, Russian invasion of

Ukraine, narrative, media analysis

Title

Comparative analysis of differences between western and eastern news outlets reporting on the Russian

invasion of Ukraine



Poděkování

Na tomto místě bych rád poděkoval JUDr. Ing. Petrovi Koblovskému, Ph.D. za odborné vedení

práce a cenné rady, mé babičce za pomoc s překlady a také kamarádce Julií Valko za pomoc

s překlady.



Obsah
Úvod ..........................................................................................................................................3

1. Teoretická část ...................................................................................................................4

1.1 Propaganda .........................................................................................................................4

1.2 Gatekeeping........................................................................................................................6

1.3 Manipulační techniky .........................................................................................................6

1.3.1 Cherry-Picking a využití principu konfirmačního zkreslení.......................................7

1.3.2 Rámcování ..................................................................................................................8

1.3.3 Senzacechtivost...........................................................................................................9

1.3.4 Appeal to authority....................................................................................................10

1.3.5 Fake news..................................................................................................................10

1.3.6 Stádový efekt ............................................................................................................11

1.4. Popis jednotlivých médií a jejich organizace ..................................................................12

1.4.1 Východní...................................................................................................................12

1.4.1.1 Izvestija ......................................................................................................12

1.4.1.2 The Moscow Times....................................................................................13

1.4.2 Západní .....................................................................................................................14

1.4.2.1 Fox News ...................................................................................................14

1.4.2.2 CNN ...........................................................................................................15

1.4.2.3 Al-Jazeera...................................................................................................16

1.5. Moderní ruská propaganda ..............................................................................................16

1.5.1 Je velkoobjemová a multikanálová...........................................................................16

1.5.2 Je rychlá, nepřetržitá a často se opakuje ..................................................................17

1.5.3 Chybí jí závazek k objektivní realitě ........................................................................17

1.5.4 Chybí jí závazek k zachování konzistence ...............................................................18

1.6. Zavedené narativy ...........................................................................................................18

1.6.1 Na Ukrajině vládnou nacisti a banderovci/Je tam nelegitimní vláda........................18

1.6.2 Na Ukrajině probíhala genocida ..............................................................................18

2. Praktická část ...................................................................................................................19

1



2.1. Metodika výzkumu ...........................................................................................................19

2.2. Statistické data media Izvestija .........................................................................................21

2.3. Hlavní chronologická linka narativů ruského média Izvestija..........................................21

2.3.1 Fáze – 1. 2. 2022 – 14. 2. 2022 .................................................................................22

2.3.2 Fáze – 15. 2. 2022 – 20. 2. 2022 ...............................................................................23

2.3.3 Fáze – 21. 2. – 23. 2. 2022 ........................................................................................24

2.3.4 Fáze – 24. 2. 2022 .....................................................................................................25

2.3.5 Fáze – 25. 2. 2022 – konec pozorování ....................................................................25

2.4. Case studies jednotlivých událostí popisované různými médii ........................................27

2.4.1 Posilování vojsk NATO a vojenská cvičení na začátku února 2022.........................27

2.4.2 Informování o přesunu finálového zápasu Ligy mistrů UEFA z Petrohradu............30

2.4.3 Rasismus na Ukrajině v době počátku invaze...........................................................30

2.5. Statistické údaje jednotlivých narativů .............................................................................31

2.6. Diskuse a shrnutí výzkumu...............................................................................................34

3. Limity a doporučení pro další výzkum ..........................................................................36

Závěr .......................................................................................................................................37

Summary.................................................................................................................................38

Bibliografie .............................................................................................................................39

Přílohy .....................................................................................................................................43

2



Úvod

V současném světě je informační válka v plném proudu. Média – tradiční i digitální – hrají klíčovou roli ve

formování veřejného mínění a mohou také ovlivnit politický diskurz. V této informační bitvě o naklonění

si veřejného mínění může být rétorika velmi mocnou zbraní. Východní a západní média mohou k dosažení

svých cílů používat odlišné strategie, jako například využívání principu gatekeepingu, manipulačních

technik a opakování svých specifických narativů. Jedním z nejzřetelnějších příkladů tohoto “boje” může

být situace, která se začala odehrávat v únoru 2022. Během tohoto období začala ruská média silně

prosazovat své narativy, aby tak připravila své obyvatelstvo na případnou nadcházející politickou a sociální

situaci. Tyto události nám poté poslouží jako podnětný příklad pro naše další zkoumání.

Tato práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení a definování

klíčových pojmů a konceptů, kterým je důležité rozumět při čtení praktické části této práce. Zároveň také

rozeberu popisy jednotlivých médií a určení jejich vlastnické struktury a financování. Praktická část se poté

zabývá zkoumáním zpravodajství média Izvestija v době od 1.2.2022 do 6.3.2022. Zjistím, jak se s

postupem času měnilo a jaké jsou používány narativy. Zároveň se také zaměřím na jejich četnost a výskyt

ve článcích. Z těchto dat poté vytvořím časovou linku této rétoriky, která bude určená k lepšímu pochopení,

jak se informační válka ze strany Ruska vyvíjela a měnila. V závěru této práce své poznatky shrnu a popíšu

případné náměty k dalšímu zkoumání.

Na závěr úvodu bych také rád popsal své odklonění od schválené teze. Jelikož hlavní část zkoumání

proběhla kvalitativní metodou, rozhodl jsem se, že se zaměřím primárně na popsání média Izvestija. Je to

způsobeno tím, že tato média nemají tolik konkrétních společných zpráv, abych o tom napsal celou práci.

Ostatní média mi poslouží hlavně k porovnání, jak byly jednotlivé konkrétní zprávy podány. Zároveň jsem

také zmenšil počet médií z osmi na pět, vyřazením médií ČT, Aeronet a BBC. A zkrácením sledovaného

období na 34 dní.

3



1. Teoretická část

1.1. Propaganda

Při zkoumání rétoriky a komunikace médií během vyostřených situací a konfliktů, se musíme zaměřit nejen

na to, co nám média sdělují, ale i jakým způsobem. Propaganda jako forma komunikace slouží

k přesvědčování lidí, aby si mysleli to stejné, co propagandista (Jowett, & O'Donnell, 2006).

Slovo propaganda vzniklo v roce 1622, když papež Řehoř XV. založil instituci Sacra Congregatio de

Propaganda Fide, která sloužila k propagaci křesťanství v krajích tzv. Nového světa. V této době však toto

slovo nemělo negativní konotace jako dnes. Jeho vnímání se změnilo až v době první a druhé světové války.

Jelikož moderní společnost potřebovala přesvědčit o správnosti těchto konfliktů, začínala se využívat nejen

bílá propaganda, ale i šedá a černá (viz dělení propagandy). Například ve Spojených státech amerických

vznikly propagandistické agentury, které měly za úkol “prodat” tuto válku veřejnosti a zaručit plynulý

provoz průmyslu. Propaganda v této době nebyla založena na podvodu a přímé lži, ale zároveň velmi

apelovala na krutost druhé strany. Jako příklad bych uvedl známý plakát “Destroy this mad brute –

ENLIST”, kde byla německá strana zobrazována jako šílená opice, která zabíjí americké ženy a chce

rozšiřovat svoji “kultur” (Jowett, & O'Donnell, 2006).

Propaganda však dosáhla svého zenitu během druhé světové války. Nacistická propagandistická mašinérie

vedená Josephem Goebbelsem je pravděpodobně nejznámějším příkladem, která šířila antisemitská a

pronacistická poselství, již v době před válkou. Propaganda v té době cílila již i na děti. Jako příklad může

sloužit kniha “der Giftpilz”, která měla děti učit, jak rozeznat dobrou houbu (árijec) a jedovatou houbu

(Žid).

Při studiu propagandy můžeme narazit na tři druhy propagandy, které se liší podle transparentnosti zdroje

a udávání pravdy.

4



Nejpravdomluvnější je propaganda bílá. Vyznačuje se tím, že podané informace jsou z větší části pravdivé,

a také tím, že v samotném sdělení je správně identifikován zdroj informací. Údaje však mohou být

prezentovány zaujatým nebo selektivně příznivým způsobem (viz cherry-picking) s cílem podpořit určitý

pohled nebo událost, jako například podpora amerických atletů v TV při Olympijských hrách. Její hlavní

funkcí je vyvolání dojmu, že propagandistická strana je důvěryhodná a má ve svém zájmu konat dobro pro

publikum přijímající informace. (Jowett, & O'Donnell, 2006). Tímto druhem lze také budovat

důvěryhodnost naší platformy k pozdějšímu použití černé či šedé propagandy

Černý druh propagandy je naprostý opak bílé. Jejich hlavním cílem je rozšiřovat lži, pomluvy a výmysly z

naprosto neidentifikovatelného, falešného nebo anonymního zdroje. Jejím cílem je vyvolat co nejsilnější

emoce, které mohou buď vyburcovat populaci k akci, nebo naopak demotivovat protivníka. Její úspěch

přímo závisí na příjemcích. Pokud si propagandista špatně vytyčí cílovou skupinu, nebo vytvoří lež, která

je na první pohled zřejmá, může vyvolat podezření, které vyústí v neúspěch. (Jowett, & O'Donnell, 2006)

Šedá propaganda je prakticky mezistupeň mezi bílým a černým druhem propagandy, jelikož má znaky obou

druhů. Její zdroj může, ale zároveň nemusí být identifikovaný a samotné informace mohou být zkreslené,

či jinak upravené. Pro přiblížení bych použil příklad, kdy se v roce 2003 v amerických novinách objevovaly

dopisy od vojáků sloužících v Iráku, které popisovaly úspěchy přestavby a revitalizace této země. Když

poté novinářský holding Gannet vypátral údajné autory těchto dopisů, dotazovaní odmítli, že by takové

texty někdy napsali. Je však potřeba dodat, že všichni přiznali, že s texty souhlasí a že jsou napsané

pravdivě. Z tohoto příkladu je vidět, jak šedá propaganda funguje – informace pocházejí z

neidentifikovatelného zdroje (černá propaganda), ale zároveň jsou pravdivé (bílá propaganda). (Jowett, &

O'Donnell, 2006)

5



1.2. Gatekeeping

Při rozebírání rétoriky a biasu nesmíme opomenout pojem gatekeeping, neboli „hlídání u brány“. Tento

pojem označuje proces vybírání zpráv určených ke zveřejnění. Při zkoumání médií je totiž také důležité si

všímat i jaké zprávy dané médium nezveřejňuje. V případě Ruských médií tak mohou například zveřejňovat

zprávy o vítězstvích své armády, ale nikoliv o jejich neúspěších.

Jako první zdokumentoval tento jev Kurt Lewin, který zkoumal potravinové nákupní chování rodin. Všiml

si, že informace chodí tzv. vchodovou oblastí, kde se podle pozitivních i negativních vlivů rozhoduje, jestli

projdou dále či nikoliv. Stejný koncept se později začal využívat i v oblasti mediální teorie při výběru zpráv

v novinách. Prvotně se tento koncept studoval v subjektivní rovině – jak se “gatekeeper” rozhoduje, co přes

tento vstupní bod vpustí dále do finálního produktu. Později se však výzkum přesunul na zkoumání

institucionálních vlivů, které se rozdělily do “organizačních” a “ideologických”. Prvním druhem vlivu je

působení interních procesů organizace a její byrokratické uspořádání. Ideologické jsou poté závislé na

morálních hodnotách, kulturním tlaku a také politickém uspořádání (McQuail, 2007). Galtung a Ruge

(Galtung, & Ruge, 1965) toto rozvedli dál uvedením dvanácti faktorů. Čím více faktorů zpráva obsahuje,

tím větší pravděpodobnost je, že zpráva bude zveřejněna. Mezi ně patří například negativní faktory

(negativní zprávy), personifikace, elitní národy a lidé, nečekanost nebo také vyváženost typů zpráv (noviny

nemůžou být jen černá kronika).

McQuail (2007) však uvádí, že teorie gatekeepingu má svá omezení. V reálném světě nemusí být vždy

pouze jedna finální pravda, jež je poté upravována médii. Je tedy na samotných redaktorech, aby se

„syrovými” zprávami nakládali, jak nejlépe mohou.

6



1.3. Manipulační techniky

Při rozebírání různých narativů představenými médii je důležité se seznámit s různými manipulačními

technikami, argumentačními fauly a také poruchami naší mysli, které poté mohou propagandisté využít.

Proto je v následující kapitole přiblížím a zasadím do kontextu.

1.3.1. Cherry-Picking a využití principu konfirmačního zkreslení:

Anglický pojem „cherry-picking“ (česky vybírání či sbírání třešní) je definován jako neobjektivní výběr

údajů o sociálních ukazatelích na podporu předem vytvořených představ. Vznikl z metafory, kdy se při

sběru třešní vybírají jen vhodné kusy ke konzumaci (Klass, 2009). Tato manipulační technika využívá

principu konfirmačního zkreslení. Tuto kognitivní chybu bychom mohli popsat jako chybu našeho systému

1 (část myšlení, jež jedná rychle a používá zkratky k pohotové reakci). Vzniká tak, že naše myšlení může

přehlížet nebo nedostatečně zohlednit důkazy, jež jsou v rozporu s naším názorem. Naopak však může

přikládat velkou váhu důkazům, které ho podporují. To může vést k nadměrné důvěře v osobní přesvědčení

a může naopak posílit vlastní názor i přes prezentaci faktů, které jsou v rozporu k tomuto smýšlení

(Kahneman, 2012).

Tyto principy mohou být uplatněny tak, že médium představí jen pohled jedné strany, nebo dá velký prostor

zprávě, jež se hodí do jeho narativu a zcela ignoruje nebo informuje méně o zprávách, které tento narativ

vyvracejí nebo jinak upravují (Schatz, 2019).

V kontextu ruských médií bychom mohli uplatnit situaci, kdy píší pouze o protestech a shromáždění, která

podporují „speciální operaci“. Zmínku o z naší perspektivy mnohem častějších protestech proti můžeme

najít pouze zřídkakdy, a to ještě jinak představenou.

7



1.3.2. Rámcování:

Manipulační techniky se často kombinují, a proto nyní navážu na předchozí kapitolu. Když opět vezmeme

příklad zpráv o protestech proti invazi, můžeme si všimnout, že je nepokládají jako protesty proti ruským

krokům, ale jako příklady rusofobie v zahraničí.1

Rámcování se tedy v podstatě dá popsat jako zvýraznění určitých částí vnímané reality. Takto předložená

informace podporuje “chtěné” pochopení problému, anebo navrhnuté způsoby řešení situace. Komunikátor

se prakticky snaží, aby byla tato zvýrazněná informace zpracována, a tím také zapamatována. (Entman,

1993)

Kahneman (2012, s.88) uvádí: “Různé způsoby prezentace stejných informací často vyvolávají různé emoce.

Tvrzení, že "šance na přežití jeden měsíc po operaci je 90 %", je více uklidňující než ekvivalentní tvrzení,

že "úmrtnost do jednoho měsíce po operaci je 10 %".”

Při rámcování se také často uplatňuje již zmíněný princip cherry-picking, kdy si vybíráme informace, které

by odpovídaly našemu rámci a vylučujeme ty které ne.

Rámcování můžeme dělit na tři druhy:

Rámce v komunikaci se vyznačují různými slovy, definicemi, frázemi a prezentačními styly, které řečník

nebo žurnalista využívá. Jako příklad mohu uvést krajně pravicový pochod – buď o něm lze mluvit v

kontextu, že účastníci využívají své právo na svobodu slova, nebo o tomto pochodu můžeme referovat ve

smyslu, že ohrožují veřejnou bezpečnost.

1 Konkrétní příklad z mého zkoumání – IZ205 (viz popsání systému ID v metodologii), kde Izvestija použila fotku
protestu před Dublinskou ambasádou jako zobrazení rusofobie

8



Rámce v myšlení se projevují uvnitř člověka. Pokud jako příklad použiji již zmiňovaný pochod, může se

nám vybavit fráze “svoboda slova“ nebo také “ohrožení veřejné bezpečnosti”.

Rámce v komunikaci často hrají důležitou roli při utváření rámců v myšlení. Tento proces se nazývá "efekt

zarámování" a dochází k němu, když v průběhu popisu problému řečník zdůrazní některé vlastnosti tématu,

což způsobí, že se jednotlivci při vytváření svých názorů na tyto vlastnosti více zaměří. Pokud například

popíšeme zmíněný pochod z hlediska svobody projevu, pak posluchači následně založí své názory na

úvahách o svobodě projevu a možná podpoří právo na shromáždění. Naopak pokud řečník použije rámec

veřejné bezpečnosti, publikum bude své názory zakládat na úvahách o veřejné bezpečnosti a možná bude

proti shromáždění. (Druckman, 2020)

1.3.3. Senzacechtivost:

Pro to, aby se zprávy co nejvíce šířily, musí čtenáře zaujmout. Média proto mohou psát tak, aby vyvolala

ve čtenáři nějakou emoci, vzrušení či empatii. Senzacechtivost se však netýká jen obsahu zpráv, ale také

způsobu, jakým jsou prezentovány.

Změny ve formě prezentace zahrnují tendence ke kratším příběhům, většímu počtu obrázků a jednodušší

slovní zásobě a syntaxi. Z toho vyplývá, že takovéto bulvární zpravodajství má tendenci používat méně

složité jazykové struktury a neformálnější tón, díky čemuž mohou být zprávy přístupnější širšímu publiku.

Může se také ale jednat o manipulativní prvky, jako šokující titulky, přehnaná tvrzení nebo emotivní výrazy,

jež přitahují pozornost a vyvolávají silné pocity. (Otto & Glogger, & Boukes, 2017)

9



1.3.4. Appeal to Authority:

I přestože koronavirová krize způsobila pokles důvěry lidí k expertům a vědcům, stále máme důvěru v

autority (Kennedy & Tyson, & Funk, 2022). Je to způsobeno hlavně výchovou (rodiče jako hlavní autorita),

ale také vírou v to, že se experti na svojí pozici dostali díky svým znalostem a schopnostem. Jejich radám

tedy velmi často důvěřujeme. V potaz však nebereme legitimitu těchto expertů a možnost, že svou pozici

mohli získat také jinými způsoby než svou kompetencí. (Cialdini, 2012)

Tohoto principu proto mohou využívat média, jež si pozvou na rozhovor experta, který může potvrdit daný

narativ anebo vyřknout naprosto nepotvrzená “fakta”2. Nemusí to však býti jen údajní experti na danou

problematiku, ale také slavní lidé (umělci, herci atp.). Dále také mohou média vyjmout autorova slova

z kontextu a tím dát legitimitu jejich tvrzení.

1.3.5. Fake News:

„Fake news”, neboli falešné zprávy jsou součástí černé propagandy. Jsou nejčastěji vytvářeny “novináři”,

již se neřídí zavedenou novinářskou etikou (Lazer et al., 2018). Tyto zprávy jsou tvořeny za účelem získání

zisku (peníze z kliků či reklam) nebo pro jejich manipulační hodnotu. Rozšíření fake news také často

podporují automatické a falešné naprogramované účty, čímž se jejich účinnost šíření mnohonásobně

zvyšuje (Desai, & Oehrli, 2023).

Následky falešných zpráv mohou být katastrofální. Dodnes existují spekulace, že americké volby v roce

2016 byly zmanipulovány. Americky výzkum z roku 2016 ukazuje, že pouze 32 % americké populace věří

2 Konkrétní příklad z mého zkoumání – IZ18 (viz popsání systému ID v metodologii), v tomto článku je komentář
generalporučíka ruské armády, který úvádi jak je system THAAD horší než ruská alternativa této zbraně

10



v masová média. Pokud rozdělíme víru v média mezi voliče demokratů a republikánů, dozvíme se, že 51

% demokratů a pouze 14 % republikánů věří, že tato média prezentují celé a přesné informace (Swift, 2016).

1.3.6. Stádový efekt

Schmitt-beck (Schmitt-Beck, 2015) popisuje stádový efekt jako „fenomén veřejného mínění, které naráží

samo na sebe: Lidé mají tendenci se ve svých politických preferencích a postojích připojovat k tomu, co

považují za existující, nebo očekávané většiny či dominantní pozice ve společnosti. Nejintenzivněji se o

něm hovoří v souvislosti s volbami a postoji k otázkám”3.

Jako manipulační taktika může být zneužita, když vytvoříme mínění, že je některá myšlenka populární a

věří ji většina populace4. Vzbuzuje se tím pocit, že by se měl člověk přizpůsobit a přidat se ke stádu. Tohoto

efektu si byl dobře vědom ministr propagandy nacistického Německa Joseph Goebbels. Apeloval hlavně

na lid šířením a používáním nacistického hesla “jeden lid, jedna říše, jeden vůdce”. Jeho snahou bylo

vytvořit mínění, že celé Německo kroky této prohnilé vlády podporuje. Na nacistických demonstracích, se

snažili vytvořit pocit “rausch”, pocit kolektivní jednoty. (Fontana, 2021)

Tento princip úzce souvisí s teorií konformity, což je tendence upravení našeho jednání podle ostatních lidí.

Několikeré výzkumy dokázaly, že princip konformity funguje natolik, že dokážeme absolutně přestat věřit

vlastní mysli a zcela se poddáme stádovému myšlení. Dokazuje to například experiment psychologa S.E.

Asche, který zadal testovaným subjektům jednoduchý úkol – ukázal jim dvě kartičky a měli porovnat, na

které z kartiček je delší čára. Co však testovaní nevěděli, že ostatní osoby dostaly za úkol odpovídat špatně.

Své mínění museli prezentovat nahlas, a tím vznikal společenský tlak. Tento experiment byl v historii

3 Přeloženo autorem viz příloha 2
4 Konkrétní příklad z mého zkoumání – IZ2 (viz popsání systému ID v metodologii), kde medium Izvestija prezentuje
informace, že Ukrajinci jsou unavení z oslavování Majdanu a proto odkládají stavbu nových památníků, či ničí staré

11



několikrát opakován a chybovost se pohybovala v průměru okolo 75 %, což dokazuje, že konformita na

nás má mimořádný vliv (Šedý, 2021).

1.4. Popis jednotlivých médií a jejich organizace

Při zkoumání biasu a rétoriky médií je nutné se také zaměřit na strukturu daného média.

D. McQuail (2007, s. 214) pokládá dvě základní otázky:

“Jakou míru svobody má mediální organizace ve vztahu k okolní společnosti a jak velká míra svobody je

možná uvnitř samotné organizace?” a “Jak je výsledný produkt ovlivněn mediálně-organizačními rutinami

a postupy při výběru a zpracování obsahu?”

Podle Jiráka a Köpplové (Jirák, & Köpplová, 2015) jsou k pochopení důležité tři faktory: vlastnictví médií,

způsob financování a míra vnitřní autonomie. Vlastnictví můžeme rozdělit na média sloužící k zisku

(soukromě vlastněná média) a média, která slouží neekonomickým zájmům (ve státním vlastnictví, veřejné

služby a komunitní média). McQuail (McQuail, 2007, p. 189) také zmiňuje Altshullův druhý zákon

žurnalistiky “Obsah médií vždy odráží zájmy těch, kdo tato média financují.” Avšak z tohoto citátu může

vyvstat otázka, kdo financuje tato média? Zřejmá odpověď je vlastník, ale financování se týká i investorů,

inzerentů, publika či státních orgánů. Je proto důležité, si při zkoumání médií vyjasnit také i zájmové

skupiny.

1.4.1. Východní

1.4.1.1. Izvestija

Jedná se o jedny z nejstarších stále působících ruských (vezmeme-li v potaz, že Rusko je pokračovatelským

státem SSSR) novin. Je nutno říci, že v této bakalářské práci budu pracovat pouze s jejich webovým

ekvivalentem iz.ru, nikoli se samotnými tištěnými novinami.

12



Izvestija byla založena roku 1917, během Únorové revoluce. Zatímco “konkurenční” a “konzervativní”

Pravda byly oficiální noviny komunistické strany, liberálnější Izvestija byla hlasem vlády a měla také větší

svobodu (co to jen v SSSR šlo) (Amos, 2017). Důkazem toho bylo, že oproti Pravdě, Izvestija vydávala i

negativní zprávy (Wimberg, 2007). Za to byl později v monstrprocesu odsouzen šéfredaktor Nikolai

Bukharin. Po druhé světové válce se však noviny vrátily ke svému liberálnějšímu postoji, často informovaly

o zahraniční politice, a proto byla Izvestija často čtena vzdělanějším publikem.

Po rozkladu SSSR a během státní privatizace se Izvestija zbavila své komunistické minulosti a rebrandovala

se jako liberální noviny. Roku 2005 však většinový podíl koupila ruská státní firma Gazprom a noviny

znovu propadly cenzuře. Důkazem může být nucená rezignace hlavního editora Rafa Šakirova kvůli

zpravodajství listu o čečenském teroristickém útoku ve městě Beslan. Ačkoliv byl jeho odchod prezentován

jako dobrovolné odstoupení, sám Šakirov později tuto akci označil jako Putinův první útok na nezávislá

média. Tento incident byl začátkem úpadku nezávislosti těchto novin. V roce 2008 noviny odkoupil ruský

oligarcha Jurij Kovalčuk a jeho firma The National Media Group (Amos, 2017). Kovalčuk je označován

jako “pravá ruka” ruského prezidenta a jeho nejbližší spojenec. Jeho holding vlastní podíly v dalších

populárních ruských médiích jako Channel One, REN TV a sociální síť VKontakte. Kovalčuk je zároveň

od roku 2014 postihnut západními sankcemi (Hyatt, 2022).

1.4.1.2. The Moscow Times

Historie těchto novin (dnes dostupné jen online) sahá do dob rozpadu Sovětského svazu. Byly založeny

nizozemským podnikatelem Derkem Sauerem roku 1992. Působily hlavně jako nezávislé noviny pro

anglicky mluvící přistěhovalce, kteří po pádu komunismu odjeli do Ruska podnikat. Po Ruské anexi

poloostrova Krym byl v Rusku přijat zákon, jenž limitoval vlastnictví ruských společností zahraničními

13



občany na 20 %, proto byly The Moscow times prodány ruskému podnikateli Demjanovi Kudrjavcevovi.

(Luhn, 2015)

Roku 2017 vyšel poslední výtisk a toto médium přešlo pouze do online verze. Zároveň s tím se k působení

vrátil jeho původní zakladatel Derk Sauer. (The Moscow Times, 2017)

V současné době je majoritním vlastníkem Sauerův přítel, ruský podnikatel Vladimír Jao. Sám Sauer má

nyní 19 % podíl (v souladu s ruským zákonem), dle jeho slov však Jao do chodu novin nezasahuje.

(Meduza.io, 2017)

Nezávislé projekty monitorující objektivitu a bias médií hodnotí The Moscow Times jako důvěryhodné

médium s lehkým příklonem k politické levici (Mediabiasfactcheck.com, 2023), (Ad Fontes, n. d.).

1.4.2. Západní

1.4.2.1. Fox News

Stanice Fox je od svého založení úzce spjata s australsko-americkým mediálním magnátem Rupertem

Murdochem. Stejně jako v Rusku nyní platil i v USA zákon, že majoritní podíl v médiích, mohou vlastnit

pouze Američané. Proto se Murdoch v roce 1985 vzdal australského občanství ve prospěch amerického a

odkoupil firmu 20th Century Fox (Ray, 2023). Murdoch se nikdy netajil se svým

pravicovým/konzervativním biasu, jako například když v roce 1992 spustil ve svých britských novinách

The Sun masivní prokonzervativní kampaň. Po výhře konzervativní strany byl otištěn kontroverzní titulek

“It’s the sun Wot Won it” (The Sun to vyhrálo), kde si připisoval tuto politickou výhru (Dowell, 2012).

Když v roce 1996 zakládal samotné Fox News, přibral do vedení bývalého poradce Richarda Nixona,

Reagana a George Bushe – Rogera Ailese. Fox se prezentoval jako férová alternativa mainstreamu, který

14



měl podle Murdocha liberální bias. Jejich slogan byl “We report, you decide” (“My podáváme zprávy, vy

se rozhodněte”). Velký zlom přišel před prezidentskými volbami 2016 a s příchodem Donalda Trumpa na

politickou scénu. Trump a Murdoch (přinejmenším veřejně) sdíleli mezi sebou velké sympatie (Ray, 2023).

Jako příklad může posloužit jejich interakce při 75. výročí bitvy v Korálovém moři, kde po Murdochově

představení Trumpa, ho Trump označil za “Dobrého přítele” a “Toho jediného Ruperta, kterého známe“

(Youtube, 2017). Od roku 2016 začal moderovat politickou talk show jeden z nejznámějších politických

komentátorů Tucker Carlson. Ve stejném roce podala bývalá moderátorka na Ailese trestní oznámení za

sexuální obtěžování a mnoho dalších žen se k ní přidalo. Po této události Ailes odešel z Foxu a s ním i

slogany, které Fox označují jako férové a objektivní médium. Nový slogan je “Nejvíce sledovaný,

nejdůvěryhodnější” (Ray, 2023). Pew research center zjistil, že až 47 % konzervativců používá FOX jako

svůj hlavní zdroj politických informací a 88 % FOXu věří. (Mitchell & Gottfried & Kiley, & Matsa, 2014)

Nezávislé projekty monitorující objektivitu a bias médií hodnotí Fox News jako polarizující, ale spíše

důvěryhodné médium s větším příklonem k politické pravici (mediabiasfactcheck.com, 2023) (Ad Fontes,

n. d.).

1.4.2.2. CNN

CNN bylo založeno jako první novinová televizní stanice, která poskytovala zpravodajství 24 hodin denně.

Byla založena americkým podnikatelem Tedem Turnerem, nyní je však vlastněna firmou Warner Bros.

Discovery. Zakládá si na objektivitě, avšak kritiky je nazývána jako levicová a prodemokratická (demokraté

jako politická strana), z důvodu politických názorů komentátorů, kteří byli dříve většinově prodemokratičtí

(Erickson, 2023). Z již zmíněného výzkumu (Mitchell & Gottfried & Kiley, & Matsa, 2014) vyplývá, že

CNN důvěřují spíše levicoví (demokratičtí) voliči nežli pravicoví republikáni. I kvůli tomuto se CNN v

čele se svým novým CEO Chrisem Lichtem rozhodlo k návratu ke svým začátkům objektivního žurnalismu.

Jejich plánem je utlumit komentátorské pořady a dát větší prostor ve vysílání republikánům.

15



Nezávislé projekty monitorující objektivitu a bias médií hodnotí CNN jako spíše důvěryhodné médium s

příklonem k politické levici (mediabiasfactcheck.com, 2023) (Ad Fontes, n. d.) .

1.4.2.3. Al-Jazeera

Al-Jazeera vznikla za podpory katarského šejka Hamada bin Chalífa Ál Tháního a profiluje se jako

nezávislý subjekt. Televizní stanice je však nadále podporována katarským státem. Od roku 2006 také

publikuje zprávy v anglickém jazyce. Je nutné dodat, že i přes většinové vnímání objektivního vysílání

zpráv byla Al-Jazeera několikrát obviněna pro svůj neobjektivní postoj (hlavně ve své arabské verzi) a

prezentaci zpráv, které se týkaly katarské vlády a jejich kroků. Při krizi arabské ligy v roce 2017 byl jedním

z požadavků na Katar pozastavení činnosti tohoto média, jelikož bylo osočeno z destabilizace regionu

(Zeidam, 2023).

Nezávislé projekty monitorující objektivitu a bias médií hodnotí Al-Jazeeru jako spíše důvěryhodné

médium s minimálním příklonem k politické levici. Je však třeba zmínit, že často podporují politiku Kataru

(mediabiasfactcheck.com, 2023) (Ad Fontes, n. d.).

1.5. Moderní ruská propaganda

Americká nezisková organizace RAND Corporation (Paul, & Matthews, 2016) identifikuje čtyři

charakteristické rysy moderní ruské propagandy:

1.5.1. Je velkoobjemová a multikanálová

Ruská propaganda je vytvářena pomocí masivního množství příspěvků a zpráv. Tyto příspěvky jsou poté

distribuovány pomocí tradičních médií jako je rádio, televize a internetové zpravodajské weby. Zároveň ale

16



využívají tzv. trollí farmy, kde ruští propagandisté sdílí jak zprávy převzaté z již zmíněných kanálů, ale

zároveň také naprosto smyšlené informace. Když internetoví uživatelé získají tyto zprávy z více zdrojů, je

větší pravděpodobnost, že těmto zprávám uvěří. Využije se tím tedy stádový efekt, kdy se na

propagandistické účty nabalí i běžní uživatelé, a tím se zprávy šíří dále. Zároveň také přestane být důležitý

pro “manipulované osoby” prvotní zdroj, jelikož informace sdílí lidé, kterým důvěřují jejich známí nebo

jiný pro ně důvěryhodný účet.

1.5.2. Je rychlá, nepřetržitá a často se opakuje

Jelikož se propaganda často neváže na realitu, nemusí se při zpracovávání zpráv čekat na

zjištění pravdivých informací. Proto je možné skoro instantně reagovat na aktuální dění ve světě. Když s

nějakou upravenou zprávou přijdou jako první, vytvoří tím v populaci nějaké mínění, které je poté již

složitější vyvracet. Zároveň tyto manipulované pravdy často opakují. Tato technika byla využívána již v

nacistickém Německu – tak dlouho bylo opakováno, že Židé jsou nepřátelé a stojí za ponižující porážkou,

že tomu většina populace fanaticky uvěřila. Tento jev je dobře zdokumentován – účastníci experimentů

označili zprávy jako pravdivější, pokud je již někdy slyšeli (Hasher & Goldstein, & Toppino, 1977). Souvisí

to také s teorií systému 1 - aby ušetřili energii, převezmou si zprávy, které již slyšeli a označí je jako

pravdivé.

1.5.3. Chybí jí závazek k objektivní realitě

Ruská propaganda často využívá pravdivý základ, ale přetvoří jej do nepoznatelné podoby, aby to

souhlasilo s narativem, jenž chtějí rozšířit. Používají praktiky jako je vytrhnutí slov z kontextu, přiřazení

chybného kontextu k videu/audiu nebo třeba video montáže. Často také využívají negativních komentářů

na západních sociálních médiích či novinových stránkách, které potom využijí jako obraz, jak se cítí celá

společnost.

17



1.5.4. Chybí jí závazek k zachování konzistence

Různá propagandistická média často nemusí vysílat stejná sdělení nebo popis událostí. Často mohou

zkoušet, která témata či “fakta” budou s diváky rezonovat. Může se stát, že pokud něco nebude přijato dle

plánu, mohou náhle otočit a rozjet šíření opačného narativu. Tím mohou také způsobit zmatení, lidé potom

neví, čemu mohou věřit. Mohou poté apelovat na experty (viz kapitola 1.3.4), čímž získají zpátky svou

legitimitu a důvěryhodnost.

1.6. Zavedené narativy

Jak jsem zmínil v předchozí kapitole, ruská propaganda často využívá opakování. V této kapitole bych rád

poukázal na již vypracované výzkumy a vytipoval bych dva zdokumentované narativy.

1.6.1. Na Ukrajině vládnou nacisti a banderovci/Je tam nelegitimní vláda

Častým narativem je, že po Euromajdanu (proevropské protesty, které způsobily pád proruské vlády) se do

čela vlády dostaly banderovské a nacistické síly. Dle jejich narativu si toto nenechala líbit ruská minorita

žijící hlavně na východě země. Země se tedy dostala do stavu občanské války, kde hrdinní Rusové bojují

proti nacistům, kteří chtějí na jejich obyvatelstvu provést genocidu. Jak jsem již zmínil, často nemají

zavedený jeden ustálený narativ, proto se také objevuje, že naopak Ukrajina není suverénním státem.

Uvádějí, že je řízená zeměmi NATO nebo EU (DRUGĂ, 2023).

1.6.2. Na Ukrajině probíhala genocida

Jako jeden z hlavních narativů ruské propagandy musí být, že důvodem ruské agrese byla ochrana ruské

minority na Ukrajině proti genocidě a agrese ze strany nacistických vládních milic a vojsk. Častými

klíčovými slovy jsou “rusofobie a genocida”. Často zneužívají statistiky civilních obětí – připisují veškeré

civilní úmrtí ruskému obyvatelstvu (Fortuin, 2022).

18



2. Praktická část

V první části práce jsem se zaměřil na teoretickou strukturu propagandy a její užití v podání médií

sponzorovaných Ruskou federací. V následující, praktické části, jsem nasměroval své zkoumání převážně

na ruské médium Izvestija. Kvalitativním výzkumem jsem určil narativy tohoto média. Při výzkumu rámců

a narativů je nutné určit jejich významnost a četnost (Entman, 1993). Zároveň jsem porovnal, jestli se mé

objevy shodují s předchozími pracemi. Poté jsem vybral články z různých médií, jež informují o stejné

zprávě nebo narativu a porovnal jejich rétoriku a rozdíly. Z tohoto popisu problému jsem proto určil

následující výzkumné otázky:

VO1: Jakým způsobem se vyvíjely narativy s blížícím se datem 24.2.2022 a po něm?

VO2: Jaké narativy byly u média Izvestija nejčastější?

VO3: Jakým způsobem se lišilo mediální zpravodajství mezi západními a východními médii u konkrétních

zpráv?

2.1. Metodika výzkumu

Prvním krokem bylo shromáždění všech článků do jednoho seznamu (viz Příloha 1). Sběr článků probíhal

v rozmezí od 1. 2. 2022 do 6. 3. 2022 dvěma způsoby – z webových serverů, pokud měly dostatečný interní

vyhledávač a u ostatních byl použit vyhledávač Google s přesnými parametry. U všech vyhledávaných

informací bylo zadáno klíčové slovo “Ukraine”, jelikož v době průběhu výzkumu převažovaly informace

o napětí mezi Ukrajinou a Ruskou federací. Fox News a The Moscow Times mají interní vyhledávače,

jimiž lze filtrovat nejen dle klíčových slov, ale i dle časového období. U ostatních médií jsem musel použít

19



vyhledávač google.com. Při vyhledávání jsem přepnul na „zprávy”5, zadal klíčové slovo a pomocí

parametru site: ”jméno webu” jsem vyfiltroval dané články. V části case studies jsem dohledával také

individuální články k tématu, proto jsou referencované tak vysokými čísly. Toto vyhledávání není perfektní,

musí se filtrovat den ode dne a u vícejazyčných médií, jako CNN bylo třeba vyfiltrovat španělskou a

arabskou verzi webu. Všechny tyto články jsem poté zadal do excelové tabulky a přiřadil jsem jim ID+číslo

článku - IZ1, FOX1, CNN1, Al-J1, TMT1. V následující části jsem články citoval dle jejich ID v databázi,

jež je přístupná jako Příloha 1.

Poté jsem podrobným studiem a analýzou informací z nalezených článků vyhledal jednotlivé souvislosti a

zprávy, které přinášejí informace o stejných událostech napříč médii. Ty jsem poté porovnal a zpracoval

rozdíly v reportování, emoční rovině, v citacích a také jsem zjišťoval, jaké byly použity narativy. Více jsem

se zaměřil na médium Izvestija a vyhodnotil předkládané narativy v textu. Ty jsem popsal a také statisticky

zanalyzoval – jejich počet apod.

5 Nezaměnit se stránkou news.google.com - používají jiné algoritmy!

20



2.2. Statistické údaje článků z média Izvestija

Celkově médium Izvestija vydalo v mém zkoumaném období (34 dnů) 258 článků. V následujícím grafu

jsem rozvrhl četnost článků dle data.

Na tomto grafu si můžeme povšimnout postupného navyšování příspěvků, které vyvrcholilo 24.2., právě v

den invaze.

2.3.Hlavní chronologická linka narativů ruského média Izvestija

Při analyzování článků jsem zjistil, že Izvestija, jako médium, uspělo ve vykreslení pevného obrázku sletu

událostí. Své poznatky jsem rozdělil do pěti fází, podle toho, jak se narativy a zprávy vyvíjely. První a

poslední fáze mají definované hranice pouze vybraným sledovaným obdobím a jejich začátek a konec je

určen dobou trvání mého zkoumání.

21



2.3.1. Fáze - 1.2.2022 - 14.2.2022

V této fázi jasně dominovaly tři hlavní narativy. Prvním a nejsilnějším bylo jasné odmítání a popírání

připravované invaze. Často bylo použito nezaujaté spojení “ruská strana (Kremlin, Moskva atp.) odmítá,

že by se měla invaze stát”. Druhým opakovaným narativem bylo upozorňování na vše špatné, co se na

Ukrajině děje a poukazování na nespokojenost běžných občanů Ukrajiny a jejich nesouhlas s kroky vlády,

které občanům ubližují v zájmu mezinárodní politiky6. Toto vykreslování obyčejného člověka funguje

hlavně pro ruský domácí mediální trh. Snahou je tímto vykreslit Ukrajince a Rusy jako jeden národ, avšak

s tím rozdílem, že dobré Rusko na své občany myslí, přičemž vláda Ukrajiny pouze oslavuje Banderu a

Majdan. Abych tento narativ lépe vykreslil, chtěl bych představit článek “Bude to prázdné: Ukrajinci jsou

unaveni z oslavování "hrdinů Majdanu"7 (IZ2). V tomto článku je popisován vandalismus na památnících

zemřelých při Euromajdanu a celková nevole vůči stavění nových památníků. Ačkoliv je těžké nyní ověřit,

jaká nálada ohledně těchto památníků opravdu panovala, případy vandalismu zmíněné v článku byly

způsobeny občany z okupovaných oblastí jako Krym nebo Donbas (Radio Free Europe/Radio Liberty,

2017). Zajímavý je také například poměrně zcestný článek, v němž upozorňují na nekontrolovatelně vysoké

ceny pečiva (IZ12) nebo také (podle ruské strany nesmyslné) spojení ukrajinské energetické sítě s

6 “Naprosté většině Ukrajinců není vůbec jasné, o co v konfliktu, který trvá již osm let, jde. Na základě
geografické polohy Zakarpatí se lze jen divit, že se tam takové iniciativy v zásadě objevují. Jednak kvůli
specifickému národnostně-etnickému vzorci. Za druhé je to nejvzdálenější bod Ukrajiny od Donbasu.
Válka se samozřejmě nepřímo dotkla i západu republiky. Ale pro mnoho lidí v Užhorodě a v celém
regionu stále vyvstává otázka: jak se jich to týká? Obyvatelé nevnímají události, které se odehrávají na
Donbasu, jako něco blízkého a bolestného.” (Přeložená citace z článku IZ2, viz příloha 2)
7 Překlad z originálu, viz příloha 2

22



evropskou, což by mělo za následek zdražení energií (IZ19). Články poukazují na údajný špatný život

obyvatel Ukrajiny a porovnávají s údajně dobrou životní úrovní obyvatel Ruska.89

Dále také upozorňují na agresivitu nacistické vlády Ukrajiny společně s NATO (IZ23), která provádí

agresivní vojenské manévry (cvičení) u hranic s Donbasem. V tuto dobu však proběhlo podobné cvičení i

na ruské straně. Předmětem diskuse bylo také posilování vojsk NATO na jeho východním křídle (IZ8, IZ10)

a také benefity případného zhoršení konfliktu na Ukrajině. Odůvodňují tím “dezinformace” západu o blížící

se válce. Právě těmito prognózami se dle jejich informací USA snaží podpořit svůj energetický sektor.

Vyvoláním strachu chtějí nastartovat svůj export zkapalněného zemního plynu do Evropy (IZ6).

2.3.2. Fáze - 15.2.2022 - 20.2.2022

Ve druhé fázi se již mezi stranami zvyšovalo napětí. Stále častější prognózy o ruské invazi západním

politikům nevycházely a ruští politici se je proto snažili zesměšnit. Vytvořili například kompilaci videí

všech neúspěšných predikcí a vyzvali západní stranu, ať pošlou seznam všech plánovaných invazí, ať si

mohou naplánovat dovolenou (IZ46). Zároveň však v tomto období upozornili na údajné útoky ze strany

Ukrajiny na území neuznaných lidových republik Doněck a Luhansk. U těchto zpráv se poprvé objevuje

mnohokrát opakovaný odstavec “Od roku 2014 vede kyjevská vláda vojenskou operaci proti obyvatelům

Donbasu, kteří odmítají uznat výsledky státního převratu a novou vládu na Ukrajině.

Kyjev zároveň ze současné situace obvinil Moskvu. Rusko opakovaně prohlásilo, že není stranou vnitřního

ukrajinského konfliktu. O jeho urovnání se jedná v minské a normandské formě”10 (IZ51, IZ53). Velmi

8 „Podle Maxima Borodenka, vedoucího projektu Gorčakovovy nadace a juniorního vědeckého pracovníka
Ekonomického institutu Ruské akademie věd, neexistují pro Ukrajinu a Moldavsko žádné finanční a energetické
výhody. Podle jeho názoru spočívá snaha o odpojení od energetických sítí Ruska a Běloruska v politické sféře. Prvním
důvodem je politika. Kyjev a Kišiněv v posledních letech demonstrativně odmítají vazby s Ruskou federací, a to i přes
ekonomické ztráty. Druhým důvodem je, že lze předpokládat vytvoření některých nových schémat, například pro
dovoz elektřiny z EU. Všechny rozsáhlé ukrajinské projekty na odmítnutí dodávek ruského plynu a uhlí z Donbasu
jsou realizovány pouze slovně. Ve skutečnosti Ukrajina nadále nakupuje, nikoliv však přímo, ale prostřednictvím
zprostředkovatelských schémat, na nichž vydělávají určití lidé.“ (přeložená citace z článku IZ19, viz příloha 2)
9 Jako další příklady mohou posloužit třeba články IZ7 (Ukrajina chce podepsat nevýhodnou dohodu s Tureckem,
kvůli politickým důvodům) a později popsaný článek IZ204 o rabování v Kyjevě.
10 Překlad z originálu viz příloha 2

23



zajímavě byla také převzata slova ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského na Mnichovské

bezpečnostní konferenci. Na ní apeloval na dodržování Budapešťského memoranda, které by mělo

garantovat územní celistvost Ukrajiny výměnou za denuklearizaci ukrajinského arzenálu. Ve svém

proslovu se vyjádřil, že pokud nebudou nadále Ruskem dodržovány podmínky (okupace poloostrova Krym

a podporování DLR a LLR), bude považovat tuto dohodu za neplatnou. Izvestija ho poté nazvala šílencem,

jenž požaduje po západu ozbrojení Ukrajiny atomovými zbraněmi. Zároveň však zdůraznili, že ukrajinská

vláda dostala peněžní odškodnění za likvidaci a přesun zbraní do Ruska. (IZ67, IZ71)

2.3.3. Fáze - 21.2.2022 - 23.2.2022

Jak se můžeme přesvědčit na Grafu 1, začal v tomto období stoupat počet denních článků. Hlavním tématem

bylo ohrožení slušných obyvatel DLR a LLR “nacistickými vojsky či banderovci”. Podle článků ukrajinská

vojska několikrát denně porušila zavedené příměří. Často se také objevily články ukazující devastaci po

bombardování a rozporující “fejky” ukrajinské strany – naznačující, že Ukrajina je agresor a DLR A LLR

se pouze brání. Ukrajinská strana prý proto ukazuje

fotky “po výbuchu”, kde ale nejsou rozbitá ani roztříštěná okna, a proto jsou tímto médiem považovány za

falešné.

V tomto období se také častěji objevily články o roli západu v uvedeném konfliktu. Nejvíc nápadný

je v tomto ohledu narativ, že “západu” nejde o ochranu Ukrajiny, ale o destrukci Ruska. Na ruský národ

jsou proto uvaleny sankce, jež však nejsou reakcí na události, ale slouží pouze jako ekonomické zbraně.

Zároveň také viní západ za nepokoje v zemích přidružených Rusku jako je Bělorusko nebo Kazachstán

(IZ79).

Toto vyústilo v žádost o uznání republik Doněck a Luhansk. Při schvalovacím procesu se

opakovaly narativy jako třeba označování Euromajdanu za násilný puč, který nebyl částí obyvatel přijat,

nebo také že se od té doby ruská strana snažila diplomaticky vyjednávat, ale ukrajinská strana všechny

dohody porušovala (IZ81, IZ85, IZ88). I po přijetí zákona, který stanovil uznání DLR a LLR, však ruská

24



strana zdůrazňovala, že s oficiální vojenskou pomocí nemohou republiky počítat – s výjimkou ochrany státu

– podobně jako pátý článek NATO (IZ88, IZ96).

2.3.4. Fáze - 24.2.2022

Poté, co ruský prezident Vladimír Putin oznámil “speciální vojenskou operaci na území Donbasu”, se počet

příspěvků dramaticky zvedl. V souladu s oficiální propagandou byla nazývána speciální operací a ne válkou

– je to z toho důvodu, že RF je otevřená dialogu, ale ne s nacistickými silami UA, a proto musí zabránit

dalšímu krveprolití na Donbasu (IZ104). Celá “speciální operace” měla proto za úkol ochránit obyvatele,

kteří nesouhlasí s kroky ukrajinské vlády, jež nikdy nezapomněla “svobodnou volbu” vyhlášení

nezávislosti. Právě narativ “nacistických sil” v ukrajinské vládě a armádě byl nejsilnější. Putin ve svých

projevech otevřeně nevystupoval proti celému ukrajinskému lidu, ale pouze proti nacionalistům a

nepřátelům Ruska v moderní Ukrajině. Sám je označoval za Hitlerovy spolupachatele ve Velké vlastenecké

válce (IZ 104, IZ114, IZ118). Zároveň neopomněl údajnou roli západu a USA, které označil jako světového

hegemony, kteří mjí své vlastní vidění světa. Připomněl například jugoslávské války, Sýrii a Lýbii jako

oběti amerického imperialismu – fenomén, jenž se údajně snaží touto speciální operací zastavit.

Hned od začátku byly oslavovány úspěchy ruské armády a neúspěchy ozbrojených sil Ukrajiny. Několikrát

byla zmíněna údajná informace, že ukrajinské pohraniční stráže odmítli bojovat a raději zběhli na ruské

území (IZ104, IZ105).

2.3.5. Fáze 25.2.2022 - konec pozorování

Již od druhého dne invaze se naplno rozběhla informační válka. Ruské médium Izvestija se tím vydalo na

samozvanou válku proti “fejkům” a dezinformacím. V tuto chvíli je bohužel nemožné určit se stoprocentní

jistotou, jestli se rozporované zprávy skutečně objevily na sítích podporující ukrajinskou stranu. Během

rešerše a výzkumu jsem našel jen minimum těchto rozporovaných zpráv na zahraničních serverech.

Většinově se objevily pouze na ruských stránkách s popíráním pravdivosti daných zpráv (IZ116, IZ128,

25



IZ131, IZ133, IZ258). Často však zmiňují, že tyto informace byly vyvráceny na internetu (doslova V síti -

“В Сети”), čímž přesouvají svou odpovědnost na internetovou komunitu (IZ157). Tuto taktiku však

používali i u jiných zpráv, kdy poukazovali na to, jak se v zahraničí vysmívají svým politikům. Nejčastější

obětí těchto posměchů bývá americký prezident Joe Biden, kterého provází série přešlapů, přeřeků či záměn

určitých faktů. Jako příklad bych uvedl článek IZ253, kde řekl že “Putin vojensky napadl Rusko”. V tomto

článku naznačují, že prezident Biden již nemá na své straně většinu Američanů. Tyto komentáře byly

převzaty z protrumpovských, či proruských účtů, které zveřejnily pouze část z delšího rozhovoru, krátké

deseti sekundové video. Biden se však hned v další větě omluvil a uvedl informaci na pravou míru (Liles,

2022).

Dále také informovali o veškeré podpoře pro ruskou stranu. Zmínili například různé umělce a další elity

(IZ102, IZ107, IZ164), proruské shromáždění (IZ211) a také podporu celých států (IZ163, IZ239). Na

druhou stranu však nesdílí názory opozice této invaze. Prezentovali pouze informace o utlačování Rusů v

západních zemích a popsali případy rusofobie (IZ205). Často diskutovaným tématem byly také sankce a

jejich dopady. Ve zkoumaném období byly sankce zmiňovány velmi okrajově, dopady byly zlehčovány a

realita značně upravena ve prospěch Ruska. Dle mínění zmiňovaného média budou mít sankce negativní

dopad hlavně pro západ a Rusko následky přežije a poradí si s nimi (IZ243, IZ232, IZ161, IZ224). Jediný,

skutečně negativní článek, byl v souvislosti odstřižením Ruska od sítě SWIFT (IZ150).

Noviny také zintenzivnily narativ nacismu na Ukrajině. Popisují například všechny “hrůzy”, co ukrajinští

nacisté údajně vykonali (IZ191, IZ209). Dále popisují zločiny banderovců v Kyjevě. Údajně měli v Kyjevě

rabovat a obtěžovat místní populaci (IZ204) - opět se objevuje narativ obyčejného obyvatele Ukrajiny, který

je obtěžován ukrajinskými nacisty. Západní média však přinášela zcela opačné informace o dění na

Ukrajině. V Kyjevě „raubíři“ dle dostupných informací skutečně byli. Byli však veřejně označeni jako

“мародер” (záškodník či lupič), kteří byli přivazováni ke sloupům, biti a také svlékáni (Lauvergnier, 2022).

V neposlední řadě noviny oslavovaly úspěchy, hrdinství a sebeobětavost (IZ226, IZ223). Při zmiňování

těchto příběhů byla použita spojení jako “zemřel při speciální operaci, aby bránil obyvatele Donbasu”.

26



Popisovali také příběhy obyvatel Luhanské oblasti, kde podle jejich slov poprvé není slyšet dunění děl, a

proto vyjadřují radost z “armády osvoboditelů” (IZ241).

2.4. Case studies jednotlivých událostí popisované různými médii.

2.4.1. Posilování vojsk NATO a vojenská cvičení na začátku února 2022

V této kapitole jsem se snažil rozebrat jednotlivé zprávy o zbrojení a navyšování vojsk zemí NATO,

Ukrajiny, Ruska a Běloruska a sílícího napětí.

Ruské médium Izvestija o tomto tématu informovalo poměrně extenzivně. Během mého sledování jsem

zaznamenal celkem 14 článků informujících o tomto námětu. Poskytovaly údaje o profesionalizaci a

zvětšení armády Ukrajiny, ale zároveň sdělily, že toto zbrojení je způsobeno hysterií západu, který nadále

trvá na informaci, že se blíží rozsáhlá invaze Ukrajiny. Citovaly také poslance proruské strany “Opoziční

platforma – pro život” který řekl, že je pro západní státy výhodné tyto fámy rozšiřovat (IZ3, IZ4, IZ25).

Obvinily západ z destabilizace situace, uvedly připravované doručení systému protivzdušné obrany

THAAD. Hlavním tématem bylo, že tento systém dokáže vypozorovat objekty nad ruským územím (IZ13,

IZ14). V kontrastu se “strachem” z těchto systémů byl poté článek, který tento systém označoval za

nedostatečný a zároveň horší verzí ruských zbraní S-500 (IZ18). Naprosto stejně byl prezentován britský

lodní raketový systém “SPEAR”. Nejprve byla v článcích popisována destabilizace situace a zmíněna

západní a ukrajinské agrese a poté byl tento systém označen jako nejen horší verze ruských zbraní Oniks,

ale i americké Harpoon (IZ32). Největším vojenským tématem této doby však byla armádní cvičení všech

zapojených států, jež probíhala příhodně v podobných termínech. V souvislosti s cvičením vojsk NATO,

byly informace prezentovány poměrně neutrálně, avšak zároveň byli zmíněni ruští politici, kteří vyjadřovali

27



znepokojení nad výstavbou vojenské infrastruktury okolo Kaliningradu a zároveň ji označili jako další krok

provokace (IZ8, IZ10). Ruské cvičení popsali jako úspěch, ale kategoricky odmítali, že by tato speciální

operace měla něco společného s údajnou invazí. Běloruský lídr Lukašenko říkal, že válka blízko není,

pokud někteří šílení ukrajinští nacisté nevykonají nějakou provokaci (IZ23). Silně negativně informovali o

cvičení ozbrojených sil Ukrajiny. Dle slov jejich expertů a ruských politiků se tímto Ukrajina chystala na

agresivní útok na Donbas. Označili to za “extrémně nebezpečné kroky”, které kopírovaly začátky mnoha

konfliktů, jež začaly právě takovým vojenským cvičením. Diskutovali také o výhodách takového konfliktu

pro prezidenty Bidena a Zelenského, jelikož se ve svých zemích netěší velké popularitě (IZ21, IZ23, IZ26,

IZ39). Objevily se zprávy o neschopnosti “nepřítele” – o situaci, kdy do sebe při cvičení narazilo vozidlo

BMP-1 a tank T-64BV přímo před prezidentem Zelenským (IZ55). Tuto informaci bohužel nemohu ověřit

– objevila se na ruských webech a také na britském serveru Dailymail.com, avšak odkaz již není funkční.

Novináři Fox News reportovali o těchto událostech a následném napětí z republikánského hlediska. Často

zkoumali a kritizovali kroky prezidenta Bidena (FOX2). Ačkoliv explicitně neodmítali varování vlády,

zvali experty a komentátory, kteří nemají vyhraněné proukrajinské názory. Často také upozornili na situaci

v USA a zaujali klasickou pozici “America first” - vláda by měla nejdříve vyřešit situaci u hranic s

Mexikem, než bude řešit okolní svět (FOX13, FOX23). Vinili také prezidenta Bidena za nevydařené stažení

vojsk z Afghanistánu a uvedli, že tím Amerika ukázala slabost, kterou teď prezident Putin využívá (FOX7,

FOX8, FOX13, FOX21, FOX26). O posilování vojsk NATO informovali neutrálně až pozitivně, avšak

zdůraznili, že hlavním konkurentem a prioritou by měla být Čína (FOX3, FOX10, FOX22). Zmínili také

pozici Bílého domu, upozornili na hromadění vojenských sil u ukrajinské hranice a rusko-běloruské cvičení

označují jako nebezpečné (FOX4, FOX6, FOX20).

Oproti Fox News nebylo CNN k prezidentovi Bidenovi jakkoliv kritické. Neinformovali tolik o samotných

cvičeních, pouze o pohybu ruských vojsk a jednotek NATO. Fakt, že se jedná o cvičení, byl vedlejší

28



(CNN8). Zobrazovali hlavně satelitní snímky na hranicích s Ukrajinou, které ukazovaly ruská vojska

(CNN5, CNN9, CNN11, CNN16, CNN19). V souvislosti s těmito zprávami také informovali, že jako

rozbuška pro konflikt by mohla být tzv. operace pod falešnou vlajkou (CNN11).

Al-Jazeera o problematice vojenských cvičení prakticky neinformovala, pouze zmiňovala, že Spojené státy

jsou z nich znepokojené (AL-J18). Informovala o často zvýšeném napětí a citovala objektivní prohlášení

států jednotlivých stran. Prostor pro subjektivní názor dostal také například komentátor, který prohlašoval,

že ruská válka s Ukrajinou není v jejich geopolitickém zájmu. V období, kdy ostatní média probírala již

zmiňovaná cvičení, se Al-Jazeera zaměřovala na názory a hodnocení situace dotčených skupin – mladých

Rusů a Ukrajinců, Ukrajinců žijících v Rusku či krymských Tatarů. (AL-J34, AL-J49, AL-J58).

The Moscow times celkově vydal v tomto období před válkou nejvíce článků. Informovali například také

o cvičení v Transnistrii, o kterém ve zkoumaném období žádný další server nic neuvádí (TMT6). O posílení

vojsk NATO a Ruska informovali objektivně přes citace veřejných činitelů obou stran. Často však kroky

ruské vlády kritizovali. (TMT10, TMT12). Zajímavé ale je, že detailněji informovali o událostech po konci

ruského cvičení, kdy se ruská strana snažila západ uklidnit s tím, že vojska stahují (TMT86, TMT103).

Ukrajinské cvičení prezentovali jako ukázku síly Rusku, a také, že se v případě potřeby budou bránit

(TMT114). Dávali také prostor zprávám, které ukazovaly údajnou nespokojenost některých ruských

obyvatel, kterým se nelíbí toto napětí a s ním spojená ekonomická situace, která se po koronavirové krizi

nezlepšuje (TMT1, TMT11, TMT19, TMT22, TMT35, TMT109). Jejich cílem bylo ukázat, že ne všichni

Rusové jsou západu nepřátelští (TMT22).

29



2.4.2. Informování o přesunu finálového zápasu Ligy mistrů UEFA z Petrohradu

Izvestija tuto událost prezentovala hlavně z pohledu ruské vlády. Ostatní servery to prezentovaly poměrně

objektivně, ale přidávaly citace západních politiků místo ruských. Je zajímavé, že oficiální stanovisko bylo,

že je Rusku velice líto, že nemohla být tato sportovní událost uspořádána v Petrohradě, ale zároveň odmítali,

že by toto rozhodnutí pramenilo z politických důvodů. Neuváděli však z jakých důvodů toto rozhodnutí

vzniklo. Celkově tuto událost rychle přešli a většina článků zabírala již popsaný formát nakopírovaných

informací, které se v úplně stejném znění vyskytoval i v ostatních článcích. Popisovali například důvody

spuštění „speciální operace”, nebo že v roce 2014 byl na Ukrajině puč (IZ113, IZ259). Oproti tomu ostatní

novinové stránky zmiňovaly politický tlak na toto rozhodnutí, obzvláště ze strany poslanců Evropského

parlamentu (FOX167, CNN127, AL-J117, TMT250).

2.4.3. Rasismus na Ukrajině v době počátku invaze

O tomto tématu, dle mého vyhledávání, informovali pouze Fox News, Izvestija a CNN, nenašel jsem žádné

články od serveru Al-Jazeera a The Moscow Times.

Toto srovnání je zajímavé tím, jakou měrou dávali za vinu ukrajinským úřadům a pořádkovým službám.

Izvestija dávala právě těmto elementům vinu největší, popisovala a zvýraznila příběhy těchto studentů,

jejich trable a utrpení. V textech bylo také zmíněno vyjádření ministerstva zahraničí Jihoafrické republiky.

Zprávy měly investigativní novinářský tón a naznačovaly, že vinu na těchto diskriminačních incidentech

nese především celý ukrajinský systém, nikoli jednotlivci (IZ193, IZ198). CNN ve své reportáži také

zmínilo příběhy studentů. Autor textu kladl vinu ukrajinským úřadům a bezpečnostním složkám za jejich

zjevně předpojaté zacházení s těmito studenty a cizinci. Zároveň však zdůraznil tlak na ukrajinské

pohraniční služby a informoval o oficiálním vyjádření těchto služeb, kde byly jakékoli segregační praktiky

popírány. Tón tohoto článku byl sympatický vůči problémům zahraničních studentů, ale zároveň se snažil

30



poskytnout vyvážený pohled na celkovou situaci. Zmíněn byl také například vlažný postoj nigerijské vlády

(CNN91).

Fox News celou situaci popisovalo očima afroamerické žurnalistky New York Times Nikole Hannah-

Jonesové. Ve svém komentáři explicitně nekritizovala ukrajinské úřady, ale samotné žurnalisty. Těm

doporučila neskrývat své biasy, ale otevřeně je přiznat a pracovat proti nim. Dále uvedla, že by se měli lidé

na tragédii na Ukrajině zaměřovat kvůli podstatě věci, a ne kvůli tomu že jsou kulturně i rasově podobní

průměrnému Američanovi (FOX 168).

2.5. Statistické údaje jednotlivých narativů

Během svého sledování jsem si všiml šesti hlavních opakovaných narativů, jejichž četnost jsem také

zaznamenával. Rozdělil jsem je podle období sledování do tří skupin – ty, které mají smysl sledovat do

začátku invaze (24.2.2022), ty které lze sledovat po celou dobu a ty, které se objevují po začátku invaze.

Zaznamenal jsem také jednu zajímavost – u článků před 24.2, se zpětně objevuje tag či rozkliknutelná

rubrika “speciální operace na Ukrajině”. Znamená to, že někdo zpětně takto dooznačil související články.

Všiml jsem si však, že se takto dělo selektivně pouze u článků, které mluví o Ukrajině negativně. Proto

jsem sledoval četnost tohoto označení a v následující kapitole také uvedu příklady článků, které se editor

rozhodl neoznačit. Sledování tohoto má však smysl pouze do začátku “speciální operace”, jelikož je jasné,

že poté už nebyly články označovány zpětně.

Před počátkem invaze budu sledovat 2 témata: Odmítání invaze z ruské strany, Ukrajina se připravuje na

válku/je agresorem, či tu válku sami chtějí a údajné šíření hysterie ze strany Spojených států. Zároveň také

budu sledovat četnost užití již zmíněného tagu

31



Z grafu si můžeme všimnout navýšení užívání tagu po 17.2., což je datum, které Rusové označují jako

počátek eskalace z Ukrajinské strany.

Po celou dobu budu sledovat četnost čtyř motivů: Ukrajina je v tomto konfliktu agresor, boj proti

dezinformacím, či “fejkům”, porušování lidských práv, či cílené bombardování civilního obyvatelstva

(ukrajinskou stranou) v Luhanské a Doněcké oblasti a ukrajinská vláda a někteří obyvatelé jsou

nacisti/fašisti/banderovci.

32



Z grafu je zřejmá četnost opakování ze strany Ruska, že je v tomto konfliktu agresorem Ukrajina. Zároveň

od 24.2 roste počet zpráv, které zmiňují boj proti dezinformacím.

33



Za sledované období jsem do 24. 2. 2022 zapsal 102 článků. Téma odmítání agresivní invaze se objevilo

v 31 z nich, což tvoří 30,3 %. O západu, který rozšiřuje pro svůj zisk hysterii se psalo celkem 26krát, což

tvoří 25,4 %.

U sledovaných narativů celou dobu jasně vedlo téma, že Ukrajina je agresorem. Celkově to bylo zmíněno

ve 134 článcích, což z celkového počtu 258 článků tvoří 51,9 %. Boj proti „fejkům“ se objevil v článcích

28krát neboli v 10,8 % článcích. Je však nutné podotknout, že tyto zprávy se začaly hojněji objevovat

hlavně až po invazi. Válečné zločiny, či úmyslné bombardování civilního obyvatelstva tvořily druhou

nejpočetnější skupinu. Tento motiv se objevil celkem 66krát, což tvoří 25,5 %. Jako poslední jsem sledoval

narativ, že na Ukrajině je spousta nacistů – ať již u ozbrojených vojsk, ve vládě nebo také v obecné populaci.

Toto téma bylo probíráno v 36 článcích neboli v 13,9 % celkového počtu.

2.6. Diskuse a shrnutí výzkumu

Cílem tohoto výzkumu bylo na základě analýzy článků Izvestiji zmapovat vývoj narativů v období před,

během a po začátku ruské invaze na Ukrajinu. Během tohoto výzkumu bylo tak za cílem zjistit jaké stejné

zprávy, se západními a opozičními médii, přinášela Izvestija a poté porovnat, jak se způsob podání

informací o těchto zprávách lišil.

V první části výzkumu jsem představil, jak postupně Izvestija budovala určité údajné prostředí, ve kterém

byli Ukrajinci nespokojeni se svou vládou. Snažili se co nejvíce popírat nadcházející invazi, a dokonce

zesměšňovali ostatní média a politiky, kteří tvrdili opak. S postupem času začali (retrospektivně – před

24.2., začátkem invaze) označovat články pod rubrikou „Speciální operace“. V těchto článcích označovali

ukrajinskou stranu jako agresora, který nedodržuje příměří, a dokonce chce získat atomové zbraně. V reakci

na to upozorňovali, že minority nakloněné Rusku (či etničtí Rusové), jsou ohroženi před „banderovskými“

34



jednotkami, a proto je třeba uznat nezávislost Doněcké a Luhanské republiky. Po uznání těchto republik se

začalo spekulovat o tom, zda jim Rusko poskytne pouze ekonomickou a humanitární pomoc, či přímo

vojenskou. Po začátku invaze se naplno rozšířilo tzv. „vyvracení fejků“. Uživatelé internetu, nebo přímo

nějaký expert, si vzali těžko dohledatelnou informaci, která nebyla v souladu s oficiálním narativem a tu

poté vyvrátili – nejčastěji uživatelé internetu nebo přímo nějaký expert. Zároveň také v tomto období

vzrostlo množství článků, které upozorňovaly na válečné zločiny. S tím také koreloval počet článků, které

zobrazovaly Ukrajince jako nacisty či banderovce. V závěrečné fázi mého zkoumání jsem se zaměřil na

časté zobrazování hrdinství ruských vojsk, jejich úspěchy, a naopak neúspěchy Ukrajinců.

Pokud se na sledované narativy podíváme statisticky, nejčastěji zmiňovaným narativem za celé období

bylo, že ukrajinská strana je agresor. Celkově to bylo zmíněné v 51,9 % článků. Mezi další často zmiňované

narativy patří: motivy válečných zločinů či úmyslné bombardování civilního obyvatelstva (v 25,5 %

článků), narativ ukrajinských nacistů/banderovců (v 13,9 % článků), odmítání agresivní invaze (celkově

v 12 % článků, avšak motiv se objevoval pouze do 24.2., v tomto období byl zmíněný v 30,3 % článků),

boj proti „fejkům“ (v 10,8 % článků) a rozšiřování hysterie západními politiky či médii (v 10 % článků

avšak motiv se objevoval pouze do 24.2., v tomto období byl zmíněný v 25,4 % článků).

Při porovnávání specifických článků jsem si všiml, že oproti ostatním médiím se Izvestija zabývala otázkou

zbrojení mnohem více. Zároveň udávali, že Ruská strana má na vojenské cvičení právo, ale vojenské

cvičení NATO a Ukrajiny je provokace. Při popisování rasismu na začátku Invaze neposkytovali žádný

pohled ukrajinských úřadů, pouze pohled obětí. Tím nechci tyto případy rasismu vyvracet, spíše tím chci

ukázat, jak využijí jakékoliv situace pro své potřeby, bez možnosti obhajoby. Při porovnávání zpráv okolo

přesunutí finále ligy mistrů z Petrohradu se informace moc nelišili. Pouze byl poskytnut zajímavý komentář

tiskového mluvčí Kremlu Peskova, který uvedl, že za tímto přesunem nejsou politické důvody. Oproti tomu

ostatní média uváděla oficiální stanovisko UEFA, ve kterém bylo potvrzeno, že zápas byl skutečně přesunut

z důvodu ruské agrese.

35



V průběhu mého zkoumání jsem si ale také povšiml rozdílů mezi zpravodajstvím CNN a Fox News. Fox

news často kritizuje prezidenta Bidena, a celkově jejich články i pozvaní hosté mluví v duchu tzv. „America

First“. Oproti tomu CNN tyto problémy či kritiku tolik nezobrazují.

3. Limity a doporučení pro další výzkum

Jako ostatní akademické práce má i tato své limity, které je třeba uvést.

Tato práce zkoumá pouze období 1. 2. 2022 – 6.3.2022, nelze proto vytvářet všeobecné závěry o zmíněných

médiích. Zároveň zkoumá pouze jedno médium, které uvádí ruskou perspektivu. Ve článcích tohoto média

také převládají oficiální stanoviska ruské vlády nad subjektivním reportingem. Proto bych zde doporučil

komplexnější zkoumání v delším období

Jelikož je tato práce psaná po roce od vydání těchto článků, mohlo se stát, že byly některé smazány či

upraveny. To samé platí o zprávách, které by prezentované informace mohli potvrdit nebo vyvrátit11.

Při čtení této práce je také nutné zohlednit případný autorův „lidský faktor“. I přes to, že jsem se snažil být

co nejvíce objektivní, mohl se například při porovnávání rétoriky mezi médii, objevit můj skrytý bias. S tím

také souvisí určitá jazyková bariéra, jelikož nejsem rodilý Rus. Články jsem se snažil přeložit co nejlépe, a

také jsem využil onlinové překladače deepl.com a občasně také Google překladač. Zároveň jsem některé

překlady konzultoval s mojí babičkou, která má kořeny na Ukrajině, a také s ukrajinskou kamarádkou

z Erasmu Julií Valkovou. Tento faktor jsem se také snažil eliminovat analýzou článku jako celku a

analyzovat samotné věty či slova co nejméně.

11 Například zmíněný smazaný článek dailymail, který údajně zveřejnil video, které medium Izvestija vyvracelo.

36



Závěr

Tématem této bakalářské práce bylo analýza komunikace média Izvestija a komparativní analýza

se západními médii na začátku války na Ukrajině. Hlavním cílem bylo hlubší poznání toho, jak funguje část

neboli jedno médium, ruské propagandy a pokusit se najít určité prvky informační války. V této práci jsem

nejprve popsal základní koncepty spojené s propagandou a manipulačními technikami. Poté jsem určil

důležitost pochopení vlastnické struktury médií, které jsem také popsal.

V praktické části jsem se hlavně věnoval psaným narativům média Izvestija, které jsem poté zasadil do

časové linky. Tyto narativy jsem poté statisticky zaznamenal a zasadil je do grafů, které zobrazovaly jejich

četnost a vývoj během zkoumaného času. V poslední řadě jsem porovnal konkrétní vydané zprávy a

vytvořil z nich určité závěry.

Výsledky mého zkoumání potvrzovaly již zdokumentované případy ruské propagandy, jako například

údajné porušování lidských práv a zobrazování Ukrajinců jako nacistů. Zároveň také doplnily chybějící

motivy, jako například nejčastěji zmiňovaný narativ „Ukrajina je v tomto konfliktu agresorem“.

Při komparaci jsem si také všiml určitých prvků zesměšňování či shazování „nepřítele“, jako třeba

porovnávání (a hanobení) amerických systémů THAAD a ruských S-500. Tím se také ukázalo určité

prezentování falešných či zavádějících informací, jako například důvody přesunutí finálového zápasu Ligy

mistrů UEFA.

Motivací k vypracování této práce bylo prozkoumat podrobněji vliv těchto médií a potenciální propagandy.

Není možné považovat výstupy této analýzy za všeobecně platné, nicméně mohou posloužit jako základ

pro více rozsáhlé a komplexní výzkumy na toto téma.

37



Summary

The topic of this bachelor thesis was the analysis of the communication of the media Izvestia and

comparative analysis with the Western media at the beginning of the war in Ukraine. The main goal was to

gain a deeper understanding of how a part of Russian propaganda works (or rather a single media outlet)

and to try to find certain elements of information warfare. In this work I first described the basic concepts

associated with propaganda and manipulation techniques. I then identified the importance of understanding

the ownership structure of news outlets, which I also described.

In the practical part, I mainly focused on the written narratives of the Izvestia news site, which I then put

into perspective by describing it in a chronological order. I then recorded these narratives statistically and

put them into graphs, that showed their frequency and evolution over time. Finally, I compared specific

news stories and drew some conclusions from them.

The results of my research confirmed already documented instances of Russian propaganda, such as alleged

human rights violations and the portrayal of Ukrainians as Nazis. At the same time, I also added some

missing themes, such as the most frequently cited narrative of "Ukraine is the aggressor in this conflict."

When comparing, I also noticed certain elements of mocking or putting down the "enemy", such as

comparing the US THAAD and Russian S-500 systems (and in turn praising the Russian weapons system).

This also showed some false or misleading information, such as the reasons for the postponement of the

UEFA Champions League final match.

The motivation for this thesis was to explore the influence of these media and potential propaganda in more

detail. It is not possible to consider the outputs of this analysis as universally valid, however, they can serve

as a basis for more extensive and comprehensive research on this topic.

38



Bibliografie

Ad Fontes. (n. d.). Al-Jazeera Bias and Reliability. Retrieved from:
https://adfontesmedia.com/al-jazeera-bias-and-reliability/

Ad Fontes. (n. d.). CNN Bias and Reliability. Retrieved from: https://adfontesmedia.com/cnn-
bias-and-reliability/

Ad Fontes. (n. d.). Fox News Bias and Reliability. Retrieved from:
https://adfontesmedia.com/fox-news-bias-and-reliability/

Ad Fontes. (n. d.). The Moscow Times Bias and Reliability. Retrieved from:
https://adfontesmedia.com/moscow-times-bias-and-reliability/

Amos, H. (2017). Izvestia at 100: A Russian Century Through the Lens of the Top Soviet
Newspaper. The Moscow Times. Retrieved from:
https://www.themoscowtimes.com/2017/03/13/rise-fall-stagnation-100-years-of-izvestia-a57392

Cialdini, R. (2012). Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. V Brně: Jan Melvil.

Desai, S., & Oehrli, J. (2023). "Fake News," Lies and Propaganda: How to Sort Fact from
Fiction. Library, University of Michigan. Retrieved from: https://guides.lib.umich.edu/fakenews

Dowell, B. (2012). Rupert Murdoch: 'Sun wot won it' headline was tasteless and wrong.
theguardian.com. Retrieved from: https://www.theguardian.com/media/2012/apr/25/rupert-
murdoch-sun-wot-won-it-tasteless

Druckman, J. (2020). Framing. In Clark, R., Foster, K., Radcliff, B., & Bests, S. Polling
America: An Encyclopedia of Public Opinion. (2., pp. 212-216). Greenwood Publishing Group.

DRUGĂ, D. (2023). WAR IN UKRAINE: RUSSIAN PROPAGANDA THEMES. Strategic
Impact, 84(3-4), pp. 80-93.

Entman, R. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of
Communication, 43(4), pp. 51-58.

Erickson, H. (2023). CNN. Retrieved from: https://www.britannica.com/topic/CNN

Fontana, S. (2021). Permeating the Human Psyche: The Role of Emotions in Nazi Propaganda
(Master of research, Western Sydney University, Sydney).

Fortuin, E. (2022). “Ukraine commits genocide on Russians”: the term “genocide” in Russian
propaganda. Russian Linguistics, 46(3), pp. 313-347.

Galtung, J., & Ruge, M. (1965). The Structure of Foreign News. Journal of Peace Research,
2(No. 1), pp. 64-91.

39



Hasher, L., Goldstein, D., & Toppino, T. (1977). Frequency and the conference of referential
validity. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 16(1), pp. 107-112.

Hyatt, J. (2022). Meet The Oligarch Who Whispers In Putin’s Ear. Forbes.com. Retrieved from:
https://www.forbes.com/sites/johnhyatt/2022/03/18/meet-the-man-who-whispers-in-putins-ear/

Jirák, J., & Köpplová, B. (2015). Masová média. (2., přepracované vydání). Praha: Portál.

Jowett, G., & O'Donnell, V. (2006). Propaganda and persuasion. (Fourth edition). Los Angeles:
Sage.

Kahneman, D. (2012). Thinking, Fast and Slow. Penguin UK.

Kennedy, B., Tyson, A., & Funk, C. (2022). Americans’ Trust in Scientists, Other Groups
Declines. Pewresearch.org. Retrieved from:
https://www.pewresearch.org/science/2022/02/15/americans-trust-in-scientists-other-groups-
declines/

Klass, G. (2009). Just Plain Data Analysis: Common Statistical Fallacies in Analyses of Social
Indicator Data. ResearchGate.

Lauvergnier, C. (2022). Ukraine: People accused of looting tied to poles, stripped and beaten.
France24. Retrieved from: https://observers.france24.com/en/europe/20220404-ukraine-poles-
public-humiliation-punishment-looting

Lazer, D., Baum, M., Benkler, Y., Berinsky, A., Greenhill, K., Menczer, F., Metzger, M., Nyhan,
B., Pennycook, G., Rothschild, D., Schudson, M., Sloman, S., Sunstein, C., Thorson, E., Watts,
D., & Zittrain, J. (2018). The science of fake news. Science, 359(6380), pp. 1094-1096.

Liles, J. (2022). Did Biden Say, 'Putin Decides He's Gonna Invade Russia'?. Retrieved from:
https://www.snopes.com/fact-check/biden-putin-invade-russia

Luhn, A. (2015). Russia's last independent English newspaper ends daily edition.
theguardian.com. Retrieved from: https://www.theguardian.com/world/2015/nov/06/russia-
moscow-times-weekly

McQuail, D. (2007). Úvod do teorie masové komunikace. (Vyd. 3). Praha: Portál.

mediabiasfactcheck.com. (2023). Al Jazeera – Bias and Credibility. Retrieved from:
https://mediabiasfactcheck.com/al-jazeera/

mediabiasfactcheck.com. (2023). CNN – Bias and Credibility. Retrieved from:
https://mediabiasfactcheck.com/left/cnn-bias/

mediabiasfactcheck.com. (2023). Fox News (foxnews.com) – Bias and Credibility. Retrieved
from: https://mediabiasfactcheck.com/fox-news-bias/

40



Mediabiasfactcheck.com. (2023). Moscow Times – Bias and Credibility. Retrieved from:
https://mediabiasfactcheck.com/moscow-times/

Meduza.io. (2017). The Moscow Times' new majority owner is a Russian catering company
executive. Meduza.io. Retrieved from: https://meduza.io/en/news/2017/10/11/the-moscow-times-
new-majority-owner-is-a-russian-catering-company-executive

Mitchell, A., Gottfried, J., Kiley, J., & Matsa, K. (2014). Political Polarization & Media Habits.
Pewresearch.org. Retrieved from:
https://www.pewresearch.org/journalism/2014/10/21/political-polarization-media-habits/

Otto, L., Glogger, I., & Boukes, M. (2017). The Softening of Journalistic Political
Communication: A Comprehensive Framework Model of Sensationalism, Soft News,
Infotainment, and Tabloidization. Communication Theory, 27(2), pp. 136-155.

Paul, C., & Matthews, M. (2016). The Russian "Firehose of Falsehood" Propaganda Model.
Rand.org. Retrieved from: https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html

Radio Free Europe/Radio Liberty. (2017). 'Heavenly Hundred' Memorial Destroyed In Kyiv,
Suspect Detained. Retrieved from: https://www.rferl.org/a/ukraine-heavenly-hundred-memorial-
destroyed-kyiv/28775564.html

Ray, M. (2023). Fox News Channel. Britanica. Retrieved from:
https://www.britannica.com/topic/Fox-News-Channel

Ray, M. (2023). Fox News Channel. Britannica. Retrieved from:
https://www.britannica.com/topic/Fox-News-Channel

Schatz, I. (2019). Cherry Picking: When People Ignore Evidence that They Dislike.
effectiviology.com. Retrieved from: https://effectiviology.com/cherry-
picking/#Cherry_picking_in_the_media

Schmitt-Beck, R. (2015). Bandwagon effect. In: The International Encyclopedia of Political
Communication.

Šedý, J. (2021). Kritické myšlení. (První vydání). Praha: Galén.

Swift, A. (2016). Americans' Trust in Mass Media Sinks to New Low. Retrieved from:
https://news.gallup.com/poll/195542/americans-trust-mass-media-sinks-new-low.aspx

The Moscow Times. (2017). The Moscow Times Closes Print Edition. The Moscow Times.
Retrieved from: https://www.themoscowtimes.com/2017/07/05/russian-extends-tit-for-tat-food-
ban-till-the-end-of-2018-a58293

Wimberg, E. (2007). Socialism, democratism and criticism: The Soviet press and the national
discussion of the 1936 draft constitution. Soviet Studies, 44(2), pp. 313-332.

41



Youtube. (2017). WATCH: Rupert Murdoch Introduces President Donald Trump In New York
(FNN). Retrieved from:
https://www.youtube.com/watch?v=t4K1BIwKJIk&ab_channel=LiveNOWfromFOX

Zeidam, A. (2023). Al Jazeera. Retrieved from: https://www.britannica.com/topic/Al-Jazeera

42



Seznam příloh:

Příloha č.1: tabulka zkoumaných článku s příslušnými ID

Příloha č.2: Překlady

Seznam grafů:

Graf č.1: Počet článků

Graf č.2: Vývoj počtu narativů před 24.2.2022

Graf č.3: Vývoj počtu narativů

Graf č.4: Celkový počet narativů

Přílohy:

Příloha č. 1: tabulka zkoumaných článků s příslušnými ID

Jelikož je soubor příliš velký na přímé vložení do této práce, uploadnul jsem ho na cloudové

úložiště. Všechny odkazy obsahují ten stejný soubor

https://drive.google.com/drive/folders/1YUeafKOS7pv0pqX4SEe5T0MDIKdV9J7X?usp=sharin

g

https://uloz.to/shared/folder/Hnsg0Jirh8Ef#!ZGOuAQR2AGIzL2ExBTEuA2ZlATHlZJMSBTuU

rKIhIGOvHJV5Zj==

https://www.dropbox.com/sh/1iwrzwp4dgzoj4f/AABWkw5QST9gu94vUEFfXrdRa?dl=0

43

https://drive.google.com/drive/folders/1YUeafKOS7pv0pqX4SEe5T0MDIKdV9J7X?usp=sharing
https://drive.google.com/drive/folders/1YUeafKOS7pv0pqX4SEe5T0MDIKdV9J7X?usp=sharing
https://uloz.to/shared/folder/Hnsg0Jirh8Ef#!ZGOuAQR2AGIzL2ExBTEuA2ZlATHlZJMSBTuUrKIhIGOvHJV5Zj==
https://uloz.to/shared/folder/Hnsg0Jirh8Ef#!ZGOuAQR2AGIzL2ExBTEuA2ZlATHlZJMSBTuUrKIhIGOvHJV5Zj==
https://www.dropbox.com/sh/1iwrzwp4dgzoj4f/AABWkw5QST9gu94vUEFfXrdRa?dl=0


Příloha č.2: Překlady

Strana 11

“Phenomenon of public opinion impinging upon itself: In their political preferences and positions people

tend to join what they perceive to be existing or expected majorities or dominant positions in society. It has

been most intensely discussed with regard to elections and issue attitudes.”

(fenomén veřejného mínění, které naráží samo na sebe: Lidé mají tendenci se ve svých politických

preferencích a postojích připojovat k tomu, co považují za existující, nebo očekávané většiny či dominantní

pozice ve společnosti. Nejintenzivněji se o něm hovoří v souvislosti s volbami a postoji k otázkám)

Strana 22

„Пусто будет: украинцам надоело славить «героев Майдана»”

“Bude to prázdné: Ukrajinci jsou unaveni z oslavování "hrdinů Majdanu"

Strana 23

„С 2014 года киевские власти проводят военную операцию против жителей Донбасса, которые

отказались признавать итоги государственного переворота и новую власть на Украине. При этом в

сложившейся ситуации Киев винит Москву. Россия неоднократно заявляла, что не является

стороной внутриукраинского конфликта. Вопросы его урегулирования обсуждаются в минском и

нормандском форматах.“

(Od roku 2014 vede kyjevská vláda vojenskou operaci proti obyvatelům Donbasu, kteří odmítají uznat

výsledky státního převratu a novou vládu na Ukrajině.

Kyjev zároveň ze současné situace obvinil Moskvu. Rusko opakovaně prohlásilo, že není stranou vnitřního

ukrajinského konfliktu. O jeho urovnání se jedná v minské a normandské formě)

44



Poznámka pod čarou

Для подавляющего большинства украинцев совершенно не очевидно, что представляет

собой конфликт, который продолжается уже восемь лет. Исходя из географического расположения

Закарпатья, можно только удивляться, что подобные инициативы там в принципе появляются. Во-

первых, из-за специфического национально-этнического уклада. Во-вторых, это самая удаленная от

Донбасса точка Украины. Естественно, война опосредованно затронула и запад республики. Но для

многих людей в Ужгороде и регионе в целом всё равно возникает вопрос: они-то каким образом

вовлечены в нее?Население не воспринимает происходящие в Донбассе события как что-то близкое,

болезненное

(Naprosté většině Ukrajinců není vůbec jasné, o co v konfliktu, který trvá již osm let, jde. Na základě

geografické polohy Zakarpatí se lze jen divit, že se tam takové iniciativy v zásadě objevují. Jednak kvůli

specifickému národnostně-etnickému vzorci. Za druhé je to nejvzdálenější bod Ukrajiny od Donbasu. Válka

se samozřejmě nepřímo dotkla i západu republiky. Ale pro mnoho lidí v Užhorodě a v celém regionu stále

vyvstává otázka: jak se jich to týká? Obyvatelé nevnímají události, které se odehrávají na Donbasu, jako

něco blízkého a bolestného)

Poznámka pod čarou

Финансовых и энергетических плюсов для Украины и Молдавии нет, считает

руководитель проекта Фонда Горчакова, младший научный сотрудник Института

экономики РАН Максим Бороденко. По его мнению, желание отключиться от энергосетей

России и Белоруссии лежит в политической плоскости.

45

https://iz.ru/story/situatciia-na-iugo-vostoke-ukrainy
https://iz.ru/tag/ukraina


— Первая причина — политика. В последние годы Киев и Кишинев демонстративно

отказываются от связей с РФ, несмотря на экономические убытки. Вторая — можно

предположить, что будут созданы какие-то новые схемы, к примеру, по импорту

электроэнергии из ЕС. Все масштабные украинские проекты по отказу от поставок

российского газа и угля из Донбасса реализуются лишь на словах. На деле Украина

продолжает закупать, не напрямую, а через посреднические схемы, на которых

зарабатывают определенные люди.

(Podle Maxima Borodenka, vedoucího projektu Gorčakovovy nadace a juniorního vědeckého

pracovníka Ekonomického institutu Ruské akademie věd, neexistují pro Ukrajinu a Moldavsko

žádné finanční a energetické výhody. Podle jeho názoru spočívá snaha o odpojení od

energetických sítí Ruska a Běloruska v politické sféře. Prvním důvodem je politika. Kyjev a

Kišiněv v posledních letech demonstrativně odmítají vazby s Ruskou federací, a to i přes

ekonomické ztráty. Druhým důvodem je, že lze předpokládat vytvoření některých nových

schémat, například pro dovoz elektřiny z EU. Všechny rozsáhlé ukrajinské projekty na odmítnutí

dodávek ruského plynu a uhlí z Donbasu jsou realizovány pouze slovně. Ve skutečnosti Ukrajina

nadále nakupuje, nikoliv však přímo, ale prostřednictvím zprostředkovatelských schémat, na

nichž vydělávají určití lidé)

Teze BP

46






