
  

UNIVERZITA KARLOVA 
FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií 

Katedra žurnalistiky 

 

 

 

 

Bakalářská práce  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2024 Magdalena Malá 



  
 

UNIVERZITA KARLOVA  
FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD 

Institut komunikačních studií 

Katedra žurnalistiky 
 
 
 

 
 

 
 

Privatizace Rudého práva  
  

 
 

Bakalářská práce 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Autorka práce: Magdalena Malá 

Studijní program: Žurnalistika 

Vedoucí práce: PhDr. Jakub Končelík, Ph.D. 

Rok obhajoby: 2024 
 
 



  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Prohlášení 
 
1. Prohlašuji, že jsem předkládanou práci zpracovala samostatně a použila jen uvedené 

prameny a literaturu.  

2. Prohlašuji, že práce nebyla využita k získání jiného titulu. 

3. Souhlasím s tím, aby práce byla zpřístupněna pro studijní a výzkumné účely.  

 

V Praze dne 27. 7. 2024  Magdalena Malá 

  



  
 

Bibliografický záznam 
 
MALÁ, Magdalena. Privatizace Rudého práva. Praha, 2024. 46 s. Bakalářská práce (Bc). 

Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut politologických studií, Katedra 

žurnalistiky. Vedoucí bakalářské práce PhDr. Jakub Končelík, Ph.D. 

 

Rozsah práce: 67 067, znaků, 30 stran 

 

  



  
 

Abstrakt 
Bakalářská práce „Privatizace Rudého práva“ analyzuje selektované dokumenty, které byly 

zásadní pro přechod deníku z vlastnictví Komunistické strany Československé (KSČ) do rukou 

soukromého vlastníka. Na konci vlastnického vývoje deníku stojí ve sledovaném období této 

práce mediální dům Borgis a.s. pod vedením ředitele a šéfredaktora Zdeňka Porybného. Ačkoliv 

legitimita využitých mechanismů k uskutečnění privatizace deníku Rudé právo byla 

zpochybňována, vedení redakce skončilo bez postihů. Práce diskutuje právě o tom, zda bylo 

jednání redakce v průběhu privatizace deníku oprávněné. Mimo jiné mapuje tento privatizační 

proces, a demonstruje tak model mechanismu transformace celostátního média po pádu 

komunistického režimu v Československu v roce 1989. Zabývá se také specifiky privatizace 

médií v 90. letech, která vznikla dříve ve stejném století. Text se také věnuje historickému 

vývoji Rudého práva od jeho začátků ve 20. letech 20. století až po revoluční rok 1989. Popisuje 

i legislativní a ekonomické změny související s politickou transformací v zemi, které ovlivnily 

nejen mediální, ale i další aspekty československé společnosti.  

 

Abstract 
The bachelor's thesis "Privatization of Rudé právo" analyses selected documents that were 

crucial for the transition of the newspaper from the ownership of the Communist Party of 

Czechoslovakia (KSČ) into the hands of a private owner. The media house Borgis a.s., under 

the leadership of its director and editor-in-chief Zdeněk Porybný, was at the end of the 

ownership development of the newspaper in the period covered by this thesis. Although the 

legitimacy of the mechanisms used to carry out the privatisation of the daily Rudé právo was 

questioned, the management of the editorial office ended up without sanctions. The thesis 

discusses precisely whether the actions of the editorial staff during the privatisation of the 

newspaper were justified. Among other things, it maps this privatization process, 

demonstrating a model of the mechanism of the transformation of the national media after the 

fall of the communist regime in Czechoslovakia in 1989. It also examines the specifics of 

media privatization in the 1990s, which occurred earlier in the century. The text also examines 

the historical development of Rudé právo from its beginnings in the 1920s to the 

revolutionary year of 1989. It also describes the legislative and economic changes related to 

the political transformation in the country, which affected not only the media but also other 

aspects of Czechoslovak society.  

 



  
 

 

Klíčová slova 
Privatizace, Rudé právo, noviny, Komunistická strana Československá, politika, ekonomika 

 

Keywords 
Privatisation, Rudé právo, newspaper, The Communist party of Czechoslovakia, politics, 

economics 

 

Title/název práce 

Privatiazce Rudého práva 

The Privatisation of Rudé právo 

  



  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování 
Na tomto místě chci poděkovat panu PhDr. Jakubu Končelíkovi, Ph.D. za cenné rady a 

trpělivost při vypracování této práce. Poděkovat bych chtěla také své rodině za bezmeznou 

podporu. 



  
 

 
 



  
 

 
  



  
 

Obsah 
SEZNAM ZKRATEK .................................................................................................................................. 11 
ÚVOD ............................................................................................................................................................ 1 
TEORETICKÁ ČÁST ................................................................................................................................... 3 

1. POLITICKÝ KONTEXT VZNIKU A VÝVOJE RUDÉHO PRÁVA 1920-1989 ..................................................... 3 
2. PRIVATIZACE ............................................................................................................................................ 7 
3.1 TRANSFORMACE MÉDIÍ ....................................................................................................................... 8 
3.2 ÚPRAVA LEGISLATIVY ........................................................................................................................ 10 
3.3 MLADÁ FRONTA ................................................................................................................................. 12 

ANALYTICKÁ ČÁST ................................................................................................................................. 14 
3. MECHANISMY PRIVATIZACE RUDÉHO PRÁVA ........................................................................................ 14 
4. KLÍČOVÉ SMLOUVY ................................................................................................................................ 16 
4.1 VYDAVATELSTVÍ DELTA ..................................................................................................................... 16 
4.2 VYDAVATELSTVÍ RUDÉ PRÁVO A VYDAVATELSTVÍ FLORENC ........................................................... 16 
4.3 DELIMITAČNÍ PROTOKOL .................................................................................................................. 17 
4.4 BORGIS A.S. ........................................................................................................................................ 18 
5. DVĚ RUDÁ PRÁVA ................................................................................................................................... 22 
6. DALŠÍ ZMĚNY ......................................................................................................................................... 24 
7. NÁZEV TITULU ........................................................................................................................................ 26 

ZÁVĚR ........................................................................................................................................................ 27 
SUMMARY ................................................................................................................................................. 28 
BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE ...................................................................................................................... 31 

 



  
 

Seznam zkratek 
 
a.s. – akciová společnost 
č. - číslo 
ČSDSD – Československá sociálně demokratická strana dělnická 
ČSFR – Československá federativní republika 
ČSSR – Československá socialistická republika 
ČT – Česká televize 
HSTD – Hlavní správa tiskového dohledu 
KSČ – Komunistická strana Československa 
KSČM – Komunistická strana Čech a Moravy 
KSČS – Komunistická strana Československa 
KSS – Komunistická strana Slovenska 
kupř. – ku příkladu 
např. – například 
NK ČR – Národní knihovna České republiky 
MFNF – Mladá fronta, nakladatelství a vydavatelství 
MSNMP - Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky 
PNS – Poštovní novinová služba – ústředí expedice a dovozu tisku Praha 
RP – Rudé právo 
Sb. – Sbírky 
SNB – Vysoká škola Sboru národní bezpečnosti 
Soc. dem. – sociální demokraté 
str. - strana 
tzv. – takzvaně 
ÚV KSČ – Ústřední výbor Komunistické strany Československa 
 
 



 1 
 

Úvod 
 Bakalářská práce „Privatizace Rudého práva“ se zaměřuje na vybrané aspekty procesu 

privatizace deníku v časovém období let 1989 až 1992, namísto 1991, jak bylo uvedeno v tezi. 

V práci však představím i několik následujících let, v nichž také došlo k vydavatelským 

úpravám. Práce přináší přehled klíčových dokumentů, které provázely odstátnění deníku a 

odloučení od původního vydavatele, kterým byl Ústřední výbor Komunistické strany 

Československa (ÚV KSČ). Věnuji se specifikům podoby privatizace deníku a přibližuji 

politické události na přelomu 80. a 90. let 20. století, které přispěly podobě současného deníku 

Právo,1 který v současnosti spravuje firma Seznam2 jako nástupce předešlého vydavatele 

společnosti Borgis a.s. 

 Cílem práce je demonstrovat jeden z možných mechanismů privatizace médií, 

konkrétně celostátního plnoformátového3 periodika původně vydávaného politickou stranou4  

na příkladu Rudého práva. 

 V práci nezahrnuji zpovědi aktérů privatizace, která byla součástí předpokládané 

struktury práce v tezi. Zaměřuji se zde na osobnost Zdeňka Porybného, který dlouhodobě 

působil v čele Rudého práva a stal se jedním z nejvýznamnějších aktérů této transformace. 

Vypracování předpokládaného obsahu zabránila například obtížná dostupnost primárních 

zdrojů nebo obtížný přístup k aktérům, kteří v privatizačním procesu figurovali. 

Ústředním zaměřením práce se staly primárně dostupné klíčové dokumenty. Práci jsem 

započala identifikací těchto významných materiálů a pokračovala analýzou jejich obsahu, která 

spočívala především v hledání souvislostí mezi nimi. 

 Práce se opírá o řadu odborné literatury, hojně vychází z titulu „Vlastnictví periodického 

tisku v České republice v letech 1989-2006“ od mediálního teoretika Josefa Bendy. V díle 

shrnuje okolnosti vlastnických změn zásadních médií v České republice ve zmíněném období. 

Čerpala jsem také z archiválií uložených v Národním archivu České republiky, zejména z fondů 

Sekretariátu ÚV KSČ a Ministerstva kultury České republiky. Z archivu Komunistické strany 

 
1 Současný vydavatel přejmenoval titul Rudé právo na Právo 18. září 1995 (Databáze NK ČR, 1995). 
2 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v roce 2023 povolil společnosti Seznam, která spravuje například server 
Seznam.cz, koupi akciové společnosti Borgis, pod níž spadá i deník Právo, zpravodajský web Novinky.cz, bulvární 
Super.cz nebo Sport.cz. Seznam získal 93 % akcií firmy, zbylé patří minoritním akcionářům. Novým vedením 
společnosti Borgis a.s. se 1. července 2023 stal Vladimír Dušánek, David Pírek a Petr Šabata (Seznam Blog, 2023). 
3 Za plnoformátová označuje citovaný Josef Benda ta média, jejichž součástí jsou specializované redakce, např. 
zpravodajství, sport, kultura apod. 
4 Politické strany vydávaly celostátně také deník Lidová demokracie (Československá strana lidová) 
nebo Svobodné Slovo (Československá strana socialistická). Celostátní deníky vydávaly ale i společenské 
organizace nebo státní orgány (Benda, 2007). 



 2 
 

Čech a Moravy (KSČM), který byl jako možný zdroj práce uveden v tezi, jsem nečerpala, 

protože jsem k němu nezískala přístup. 

Text je členěn na kapitoly a podkapitoly. Je rovněž rozdělen na dvě části, teoretickou 

a analytickou, jejichž obsah shrnu v závěru práce. Od předpokládané struktury textu jsem se 

odchýlila z praktických důvodů a zvolila takové členění, které je pro text vhodnější.  

V teoretické části práce stručně představím i historii deníku od jeho vzniku na začátku 

20. let 20. století až po sametovou revoluci v roce 1989. Dále uvádím také obecné náležitosti 

privatizace v Československu, věnuji se zejména politickému a ekonomickému kontextu 

a specifikům transformace médií v první polovině 90. let. 

 V analytické části představuji roli šéfredaktora Zdeňka Porybného ve vývoji periodika 

na přelomu 80. a 90. let. Dále popisuji klíčové dokumenty související s privatizací Rudého 

práva, které zaznamenávají klikatou cestu deníku a přechod z vydavatelství ÚV KSČ, přes další 

podoby vydavatele, až po konečného vlastníka společnosti Borgis a. s. Z obsahu zkoumaného 

materiálu je zjevné, jak se postupně rozšiřoval předmět činnosti vydavatele deníku a že se 

odtržení od komunistického vlivu nekonalo ze dne na den, nýbrž že šlo o poměrně pozvolný 

proces. Primárně ovšem mapuji a kompletuji dostupné informace o tom, jak byl způsob 

privatizace Rudého práva i dalších deníků zpochybňován mimo jiné některými mediálními 

tvůrci a zda byly jejich obavy oprávněné. Uvádím také důsledky této privatizace, které se 

odrazily v podobě periodika. 

Stručně se tomuto přechodu deníku do soukromého vlastnictví věnovala už řada 

teoretiků. Práci chci nyní opřít o jejich poznatky, doplnit je o nové, a to zejména o ty, které 

vyplývají z použitých primárních zdrojů. 

 

  



 3 
 

Teoretická část 

1. Politický kontext vzniku a vývoje Rudého práva 1920-1989  

Deník Rudé právo vznikl odštěpením levicově zaměřené části redakce deníku Právo 

lidu,5 který spravovali sociální demokraté. Vznikl jako kritická reakce na směřování 

dosavadního periodika. Odloučená redakce si vytvořila vlastní noviny nazvané Staré Právo lidu, 

později Rudé právo6. Noviny se měly držet původních levicových hodnot (Končelík, Večeřa, 

& Orság, 2010). V čele stál levicový vůdce sociálních demokratů Bohumír Šmeral, který se stal 

i prvním šéfredaktorem listu (Hoření, 1980). 

V důsledku odchodu některých členů od zmíněné Československé sociálně 

demokratické strany dělnické (ČSDSD), vznikla mezi lety 1920-1921 také nová Komunistická 

strana Československa (KSČ), která deník spravovala. Na ideologii a činnost strany měla 

zásadní vliv politika Sovětského svazu, který tuzemské komunisty využíval jako „politický 

nástroj“, tedy prostředek k posílení moci v Československu (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010, 

str. 50). 

 Deník patřil spolu s dalšími podobnými listy ke stranickým deníkům7, které partaje 

využívaly k politické komunikaci s veřejností. „Stranická politika se prosazovala zejména 

v ranních vydáních deníků (tzv. ranících), kde si mohli čtenáři přečíst projevy stranických 

činitelů, obvykle stranicky zaměřené komentáře k politickým událostem, výtahy z usnesení 

různých stranických schůzí, reakce na činnost konkurenčních stran a další zprávy politického 

charakteru,“ (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019, str. 161). 

Vedle ústředního periodika Rudé právo provozovala komunistická strana zpočátku také 

odpoledník Večerník Rudého Práva (později Rudý večerník). Ten vyšel poprvé 20. září 1920. 

Následující den vyšlo první číslo Rudého práva, který ovšem navázal na formát deníku Právo 

lidu (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010). Tisk komunistické strany zahrnoval např. i časopis 

pro ženy s názvem Rozsévačka a také tituly zaměřené pro děti a mládež, např. Kohoutek 

(Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). 

 

 
5 List Právo lidu vznikl už v roce 1897 a vycházel v Lidové tiskárně, která byla součástí Lidového domu (Končelík, 
Večeřa, & Orság, 2010). 
6 Název Rudé právo se vyvinulo z toho, jak dělníci stejnojmenné tituly neoficiálně označovali. Zatímco deník 
sociálních demokratů nazývali „bílý“, list, kterého se ujali levicoví redaktoři označovali jako „starý“ nebo „rudý“ 
(Svoboda - Rudé právo, 1950). 
7 Existovaly i nezávislé tituly, které nespravovaly žádné politické strany, např. Lidové noviny nebo Národní 
politika. K určitému politickému postoji se tituly přikláněly, ale konaly tak z vlastní iniciativy (Končelík, Večeřa, 
& Orság, 2010). 
 



 4 
 

Do roku 1927 nechala KSČ svá periodika vyrábět v tiskárně Grafia (Končelík, Večeřa, 

& Orság, 2010). Poté vycházelo Rudé právo v ulici Královská 13 v Karlíně. „Byla to tiskárna 

sice malých rozměrů, ale byla to tiskárna strany, tiskárna dělnické třídy, kde se přeci jen Rudé 

právo cítilo doma, protože nebylo vystavováno zvůli nepřátel, zvláště ze strany soc. dem. 

družstevníků, kteří v tiskárně v Grafii měli tenkrát rozhodující vliv,“ (Svoboda - Rudé právo, 

1950). Místa tisku se v průběhu 20. století měnila spolu s vydavateli, což zmíním také 

v analytické části této práce. 

Oficiálním ústředním tiskovým orgánem komunistů se deník stal už 18. května 1921, 

tedy několik dní po uskutečnění sjezdu levicových stoupenců v Národním domě v pražském 

Karlíně, na kterém vznikla KSČ (Hoření, 1980). 

Ta se o vydávání deníku starala sama. Ačkoliv bylo zvykem, že se média spojila 

s vydavatelskými domy, které následně realizovaly jejich vydávání, čemuž se však případ 

tiskového orgánu KSČ vymykal (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). 

Orientace deníku se s utvrzováním komunistické ideologie v zemi silně politizovala. 

„Výsledkem byla klesající úroveň komunistického tisku, který byl chápán jako pouhý stranický 

propagandistický nástroj,“ (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010, stránky 51-52). 

V důsledku německé okupace vzniku Protektorátu Čechy a Morava na jaře 1939 si 

kromě politické scény prošla změnou i ta mediální. Moc nad oficiálními médii převzali 

okupanti, kteří přitvrdili cenzuru, kvůli čemuž se periodika spjatá s jejich odpůrci stáhla 

tzv. do podzemí. Mediální půda byla tehdy rozdělena na tři tábory.8 Jedna část působila legálně, 

přičemž musela podléhat okupační správě a její kontrole. Mezi ilegální média patřila ta 

odbojová, jejichž novináři byli v případě odhalení činnosti stíháni, a také protirežimní média 

působící z exilu (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). 

Nezákonná periodika odpůrců nacistů vycházela především v letech 1939-1941. 

Součástí domácího ilegálního tisku se stalo i komunistické Rudé právo. V ilegalitě vyšlo poprvé 

v srpnu 1939 (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). Činnost Rudého práva byla několikrát 

přerušena Gestapem. Dočasně ho tedy doprovázel i list Předvoj9, který vydávala stejnojmenná 

 
8 „Nacisté v okupovaných českých zemích získali informační monopol a podrobili si všechny druhy legálních 
médií. Odpovědí jim byl mimo jiné vznik ilegálního tisku a specifické orální interpersonální komunikace, které 
v podrobeném obyvatelstvu utvrzovaly rozpor vůči okupaci. Vedle toho měla na utváření českého veřejného 
mínění vliv také exilová média, především rozhlasová vysílání ze zahraničí, která nejen přinášel informace, ale 
také spojovala okupovaný národ s jeho politickou reprezentací za hranicemi,“ (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010, 
str. 109). 
9 Časopis Předvoj vznikl v roce 1944 a byl ilegálně založen Revoluční skupinou Předvoj (RSP) která „se považuje 
a je považována za právoplatnou složku KSČ a členové kádru RSP se stávají automaticky svým přijetím 
i do organisace členy strany,“ (Wagnerová & Janovic, 1968, str. 95). 



 5 
 

organizace komunistické mládeže. Naposledy vyšlo Rudé právo ilegálně 1. května 1945 

(Končelík, Večeřa, & Orság, 2010). 

Poválečné politické směřování státu stanovil tzv. Košický vládní program10 z 5. dubna 

1945, který byl určující pro další vývoj. Oznámil sounáležitost se Sovětským svazem, který 

hrál v následujících desetiletích ústřední roli v politickém směřování státu, a ovlivňoval i další 

společenské aspekty. Mimo jiné i ten mediální. První náznaky mediální přeměny lze spatřit 

právě ve zmíněném vládním programu, který „redefinoval společenskou roli médií, která měla 

nadále ,sloužit lidu‘, a ne soukromým zájmům,“ (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010, str. 115). 

Ministerstvo informací pod vedením redaktora Rudého práva Václava Kopeckého 

rozhodovalo, které tituly budou moci být vydávány. Dne 28. listopadu 1945 byl zástupci 

politických stran a některých organizací schválen návrh seznamu povolených listů, které 

zpracoval tiskový odbor ministerstva (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). 

Na základě tohoto povolení mohly získat „uznané politické strany, státní úřady 

a společenské organizace celonárodního významu,“ (Končelík, Večeřa, & Orság, str. 115). 

Nová strategie dohledu nad médii však zahrnovala pouze kontrolu témat, o kterých měli 

redaktoři a redaktorky psát, do pojetí tématu a způsobu, jakým mají téma zpracovat, 

ministerstvo nezasahovalo (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010). 

Po únorovém politickém převratu v roce 1948 role ministerstva posílila, v roce 1953 

ovšem ministerstvo zaniklo a o kontrolu médií se nadále staral Ústřední výbor Komunistické 

strany Československa, který však za ovládáním médií stál i při existenci ministerstva. Od roku 

1953 na média spolu s ÚV KSČ dohlížela cenzurní instituce Hlavní správa tiskového dohledu 

(HSTD) (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010). 

Rudé právo, které neslo úlohu „tlumočníka politiky strany,“ bylo v 50. a 60. letech „po 

celé toto období plně znějícím hlasem socialistických proměn,“ (Hoření, 1980, str. 199). 

Reflektovalo i narůstající vnitropolitické ideologické rozpory a snahy strany si vybudovat 

názorovou jednotu v době, kdy se názory příznivců tříštily, (Hoření, 1980). 

Stranická krize z počátku 1968, která spočívala v ideologickém střetu marxisticko-

leninských stoupenců a reformátorů, kteří požadovali například změnu struktury společnosti 

nebo zahraničního směřování státu, se podepsala i na deníku, který tehdy čelil osočování z obou 

pólů. Pro některé byl deník příliš konzervativní nebo nedostatečně argumentoval reformátorům  

(Hoření, 1980). 

 

 
10 Oficiálně Program nové československé vlády Národní fronty Čechů a Slováků (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 
2019). 



 6 
 

Poté, co na začátku roku 1968 začal Alexander Dubček vykonávat funkci prvního 

tajemníka ÚV KSČ započal tzv. obrodný proces. Součástí společenské snahy navrátit zemi 

demokratické principy známé jako tzv. pražské jaro, byl také pokus Alexandera Dubčeka 

poskytnout novinářům větší svobodu slova, což však neplynulo čistě z morálního přesvědčení, 

nýbrž z politické snahy oslovit veřejnost. „Dubček potřeboval novináře, aby mu pomohli 

oslovit veřejnost – a tu si příjemným, uvolněným vystupováním a otevřeností skutečně získal,“ 

(Končelík, Večeřa, & Orság, 2010, str. 181). 

Řada novinářů však začala požadovat další ústupky strany, včetně úplného zrušení 

cenzury. „Znovunalezená svoboda dále posílila odvahu novinářů ke kritice státní správy 

a k zasahování do politiky,“ (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010, str. 186). 

Snahy novinářů vyvrcholily přijetím zákona č. 84/1968 Sb., který označil cenzuru za 

nepřípustnou. Politické ústupky v Československu však nezůstaly dlouho bez odezvy. Sovětský 

svaz spolu s dalšími komunistickými státy apelovali na potlačení obrodných tendencí11 

v Československé socialistické republice (ČSSR) (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). 

Situace v ČSSR se podle Sovětského svazu příliš vymykala kontrole. „V noci 

z 20. na 21. srpna 1968 zahájilo pět zemí Varšavské smlouvy12 vojenskou intervenci 

do Československa,“ (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010, str. 189). Na území vtrhly, aby 

zastavily vlny reforem a zavedly v ČSSR konzervativnější vládu (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 

2019). 

Média znovu podlehla kontrole státu. V květnu 1969 vyšlo v Rudém právu tzv. pět bodů 

realizační směrnice13 stanovených ÚV KSČ, podle kterých se deník řídil, čímž se přizpůsobil 

požadavkům strany. To pokračovalo i v 70. letech v období normalizace a v 80. letech (Hoření, 

1980). 

Stranický deník si dosud nejvýznamnější proměnou prošel v důsledku událostí v letech 

1989 až 1991, které souvisely s pádem komunistického režimu. V listopadu roku 1989 započaly 

masové opoziční protesty, které odstartovaly vlnu uvolňování komunistických pravidel. Deník 

se na základě této politické transformace dostal z područí KSČ do rukou soukromého vlastníka, 

čemuž se budu nadále v práci věnovat.  

 
11 Tyto tendence vyvrcholily dne 27. června 1968 zveřejněním manifestu Dva tisíce slov sepsaným spisovatelem 
Ludvíkem Vaculíkem, v němž vyjadřuje obavy z ústupu reforem. Apeloval mimo jiné na aktivizaci občanů 
(Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). 
12 Součástí zemí Varšavské smlouvy byl Sovětský svaz, Polsko, Maďarsko, Bulharsko a Německá demokratická 
republika (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). 
13 Realizační směrnice apelovala mimo jiné na jednotu KSČ, boj proti pravicovým tendencím uvnitř i vně strany, 
posílení socialismu a akcentovala sounáležitost se Sovětským svazem (Hoření, 1980). 



 7 
 

2. Privatizace 

 Pád komunistického režimu spustil vlnu změn jak v politické, tak kulturní a ekonomické 

sféře. Přechodem od centrálně řízené ekonomiky na tržní sytém chtěla vláda České a Slovenské 

Federální republiky „likvidovat monopolní hospodářské struktury, otevřít československou 

ekonomiku světu, zrovnoprávnit všechny formy vlastnictví, nastolit směnitelnost 

československé měny a vytvořit trh kapitálu,“ (Dejmek, 2018, str. 806). 

 Přechod k novému hospodářskému systému vyžadoval změnu přístupu autorit, 

odtrhnutí se od sovětského vlivu, liberalizaci společnosti, zpřístupnění k zahraničnímu obchodu 

a omezení dotací, které dostávaly státní podniky (Dejmek, 2018). 

 Jedním z nástrojů, jak přejít na nový systém, tedy na tržní ekonomiku, byla privatizace. 

Ta „byla chápána jako součást rychlé hospodářsko-politické změny, která podle stoupenců jiné 

strategie jen málo přihlížela k širším společenským souvislostem, podcenila potřebu vytvoření 

příslušného právního a institucionálního rámce,“ (Dejmek, 2018, str. 814). 

 „Musely být schváleny jednak zákony, které umožňovaly vznik transformačních 

institucí, vymezovaly jejich stav a předmět činnosti. Na tento základní soubor zákonů ovšem 

musela navazovat rozsáhlá množina dalších zákonů, bez nichž by nebylo možné privatizační 

proces realizovat,“ (Zeman, 2017, str. 79). Některé klíčové zákony relevantní k tématu práce 

představím níže. 

Stát k privatizaci využil vícero metod. „Ve sporech o formy privatizace se prosadila 

strategie bezúplatného převodu státního majetku do rukou domácích soukromých osob 

prostřednictvím kupónové metody. Ta se však nestala převažujícím modelem,“ (Dejmek, 2018, 

str. 814). Vedle kupónového systému, který silně prosazoval tehdejší ministr financí Václav 

Klaus, se k odstátnění využívaly i běžné metody, např. veřejné soutěže a prodeje předem 

domluveným kupcům (Dejmek, 2018). 

Jedním ze způsobů transformace majetku byla také restituce.14 Restituce ovšem 

nespadaly do původního plánu odstátnění majetku, protože by jejich zavedení mohlo zpomalit 

zamýšlenou privatizaci (Dejmek, 2018). 

 

 
14 Tzv. malou restituci zajistil tzv. malý restituční zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých 
majetkových křivd (Benda, 2007), který vstoupil v platnost v listopadu 1991, a zajistil tak návrat některého ze 
znárodněného majetku po roce 1955 původním vlastníkům (Zákon č. 430/1990 Sb., o zmírnění některých 
majetkových křivd, 1990). V reakci na nedostatečnost malé restituce byl připraven i tzv. velký restituční zákon „o 
mimosoudních rehabilitacích“ č. 87/1991 Sb. z února 1991. Díky tomuto zákonu se navrátil majetek zestátněný už 
v roce 1948. Na restituci tak měli právo poškození, kteří o majetek přišli v období od 25. února 1848 do 1. ledna 
1990 (Benda, 2007). 



 8 
 

 Privatizace probíhala ve dvou fázích. V první fází navázala tzv. malá privatizace 

na předchozí restituce. K záměrům pokračování procesu odstátnění majetku sloužil zákon 

č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické 

osoby který vstoupil v platnost v říjnu 1990 s účinností od prosince téhož roku. Týkal se 

odstátnění například obchodů a restaurací nebo menších podniků poskytujících služby formou 

veřejných aukcí řízených privatizační komisí (Dejmek, 2018). 

První aukce se konala 26. ledna 1991 v Praze a do konce roku se touto metodou 

zprivatizovalo 82 % z více než dvou desítek tisíc hospodářských jednotek. Majetek komise 

nabízela nejdříve tuzemským zájemcům, případně i zahraničním (Dejmek, 2018). 

Pro velkou privatizaci byl klíčový zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku 

státu na jiné osoby z února 1991. Privatizace zahrnovala velké podniky. Převod majetku se 

týkal nemovitostí, technologií, zahraničního majetku, nehmotného práva atd. (Zeman, 2017). 

Na její přípravě spolupracovali zahraniční poradci, kteří se postarali o to, aby byl majetek 

prodán jak domácím, tak zahraničním kupcům. Byla provedena celkem pěti metodami: 

„transformací podniku na akciovou společnost a prodejem akcií, mimo jiné i kupónovou 

privatizací, přímým prodejem předem určenému vlastníkovi, veřejnou aukcí či soutěží 

a bezúplatným převodem na obce, instituce zdravotní a sociální péče, v zanedbatelné míře 

zaměstnaneckými akciemi,“ (Dejmek, 2018, stránky 817-818). 

 Schvalování majetku k privatizaci bylo především kompetencí Ministerstva financí 

ČR15, poté, co zaniklo Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České 

republiky (MSNMP) dne 1. července 1996. MSNMP bylo zodpovědné za privatizační projekty, 

které vedl nejdříve Tomáš Ježek a po něm Jiří Skalický. Ústřední orgán státní správy vznikl 

na základě zákona č. 105/1991 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní 

zprávy České republiky, a měl za úkol spravovat majetek a postarat se o jeho odstátnění 

i následnou privatizaci (Zeman, 2017). 

 

3.1 Transformace médií 
 Součástí procesu transformace se stala i některá média, která před rokem 1989 podléhala 

vlastnictví státu. Přechod periodického tisku do soukromého vlastnictví v důsledku 

 
15 Za některé případy privatizace, zejména týkající se energetiky nebo telekomunikace, zodpovídala tehdejší vláda 
(Zeman, 2017). 



 9 
 

ekonomických změn v České a Slovenské Federativní republice (ČSFR) způsobil rozkvět 

tzv. pluralismu médií16 (Benda, 2007). 

Mediální privatizaci lze podle některých teoretiků rozdělit do tří fází. Prvotní, kterou lze 

datovat od roku 1989 do roku 1992, je tzv. spontánní privatizace některých celostátních denních 

periodik. Do tohoto období spadá i deník Rudé právo. V této době přešla do soukromého 

vlastnictví některá významná média, kterým byl vedle Rudého práva například list Mladá 

fronta17. Vznikla i řada zcela nových periodik, která však krátce po vzniku zanikla18 poté, 

co na tuzemský trh přišli zahraniční mediální tvůrci (Benda, 2007). 

„Po počáteční etapě rozptýlení někdejšího státního vlastnictví v privatizaci do majetku 

milionů držitelů kuponů přeměněných na akcie následovala po roce 1995 fáze koncentrace 

vlastnictví, ve které nejdůležitějšími aktéry byly stovky investičních fondů a desítky bank. 

Někteří z nich investovali také do médií. Nicméně v oblasti periodického tisku se angažovali 

hlavně zahraniční investoři, kteří zde v průběhu první poloviny 90. let získali dominantní 

pozici, již v následujících letech upevňovali,“ (Benda, 2007, str. 86). 

 V době mezi lety 1993-2000 tudíž „došlo k masovému přechodu vlastnictví českého 

celostátního denního tisku do majetku zahraničních společností,“ (Benda, 2007, str. 87). 

Příchod těchto vydavatelů byl součástí druhé privatizační fáze médií. Někteří noví majitelé 

celostátních deníků se po přivlastnění médií obraceli na zahraniční investory, aby získali kapitál 

na další rozvoj titulů, a především redakčního vybavení. Šlo zejména o zahraniční vydavatele, 

kteří nejprve v tuzemských médiích získali minoritní podíl, později se však navyšoval. 

Do českých médií investovali například Němci nebo Švýcaři (Benda, 2007). 

Poslední fázi lze datovat léty 2001-2006, kdy došlo ke konsolidaci vlastnictví. Nové 

tituly ovládané zahraničními vlastníky působícími na českém trhu zanikly poté, co část 

zahraničních vydavatelů z českého trhu odešla. Šlo například o titul Super, Impuls 

nebo SuperSpy  (Benda, 2007). 

Období se ovšem prolínala a to, co bylo charakteristické pro jednu fázi, se mohlo objevit 

i v další. „Např. pro druhé období, se v omezené míře objevuje i v období prvním a třetím (kupř. 

zahraniční akvizice) a stejně tak příchod dalších zahraničních vydavatelů a vznik nových 

deníků, aktivita charakteristická zejména pro první období, pokračuje v omezené míře 

až do současnosti,“ (Benda, 2007, str. 87). 

 
16 Ačkoliv se teoretici neshodnou na jednotné definici pluralismu, v případě médií lze pojem chápat jako princip 
plurality názorů a možnosti svobodného vyjádření myšlenek a názorů (Benda, 2007). 
17 Stručně se Mladé frontě věnuji dále v této části práce. 
18 „Důvodem zániku byl často nedostatečný finanční kapitál a nezkušenost tuzemských vlastníků s mediálním 
byznysem v tržních podmínkách,“ (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010, str. 259). 



 10 
 

K transformaci došlo buď na základě vlastnické přeměny již existujících médií, 

nebo obnovou těch médií, kterým v komunistickém režimu nebylo dovoleno vycházet, či dosud 

vycházela samizdatově, nebo založením zcela nových titulů (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 

2019). 

 Transformaci podlehly i další mediální instituce, jako například Svaz československých 

novinářů, který ukončil činnost v lednu 1990. Jeho nástupci se staly Syndikát novinářů České 

republiky a Slovenský syndikát novinárov (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). 

Média však nebyla v době ekonomické transformace pouze subjekty privatizace. „Média 

jsou transformačním procesem podmíněna a současně do něj výrazně zasahují podle toho, 

jakým způsobem o vývoji situace ve společnosti referují, a ovlivňují tak myšlení, a tedy 

i jednání lidí,“ (Šmídová-Matoušová, 2012, str. 48). Autorka citace zde poukazuje na fakt, že na 

společenskou přeměnu měly vliv i mediální obsahy. „Média tak mohou svými texty aktivně 

připravovat živnou půdu veřejného mínění pro realizaci ekonomických, legálních a politických 

změn společenského prostředí, ve kterém sama operují,“ (Šmídová-Matoušová, 2012, str. 48). 

 

3.2 Úprava legislativy 

Možnost reálného naplnění záměrů zavedení tržní ekonomiky zajistila úprava 

legislativy. Je nezbytné dodat, že značná část mediálního vývoje ve sledovaném období 

v podstatě předcházela legislativním úpravám. „Vývoj v mediální sféře namnoze předbíhal 

ustavování mediální legislativy a děl se mimo existující právní rámec, ale v příznivém 

společenském klimatu. Příznačným rysem tohoto období je vysoká míra tolerance k ne zcela 

legálním postupům při zakládání soukromých médií, neboť tento ,mimoprávní‘ proces byl 

chápán jako součást odstátnění, tedy vytváření systému na státu nezávislých médií,“ (Bednařík, 

Jirák, & Köpplová, 2019, str. 400). 

A ačkoliv k mediální transformaci z velké části došlo mimo právní rámec (Bednařík, 

Jirák, & Köpplová, 2019), je důležité zmínit ty právní úpravy, které byly pro legální přechod 

médií k soukromým vlastníkům klíčové. Změna právního rámce nebyla jednorázovou 

záležitostí a musela čerpat ze zcela odlišných pramenů. „Vznikla tak nutnost adaptovat právní 

normy, které prakticky bez výjimky měly své kořeny v diametrálně odlišném minulém 

společensko-politickém systému, na prostředí tržní ekonomiky a dále je systematicky doplňovat 

novelizacemi,“ (Benda, 2007, str. 24). 

To se přirozeně dotklo i mediálního prostředí. „Budování nového systému médií 

v podmínkách liberální demokracie bylo podmíněno zásadní změnou mediální legislativy 



 11 
 

zajišťující oddělení státu a médií a umožňující faktické osamostatnění chodu médií od vlivu 

státního a stranického aparátu,“ (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019, str. 399). 

V mediálním kontextu byly klíčové následující zákonné změny, které umožnily 

soukromníkům legálně zakládat nová nezávislá média, nebo alespoň zajistit již existujícím 

periodikům nezávislou budoucnost. Ačkoliv vznikly i další zákony upravující například 

audiovizuální média, cílem této práce je popsat zejména ty, které se dotkly periodického tisku. 

 „Obecný legislativní rámec pro fungování médií vytvořil ústavní zákon č. 23/1991, 

kterým se součástí ústavy stala Listina základních práv a svobod. Článek 17 listiny zakotvil 

svobodu projevu a právo na informace,“ (Končelík, Večeřa, & Orság, 2010, str. 256). 

Ústavní zákon č. 135/1989 Sb., přijatý 29. listopadu 1989 Federálním shromážděním19 

zajistil odstranění článku 4 československé ústavy.20 KSČ tak ztratila vedoucí postavení 

ve státě, a média tak už nadále nekontroloval ÚV KSČ a Národní fronta (Benda, 2007). 

Podle ústavního zákona č. 496/1990 Sb., o navrácení majetku Komunistické strany 

Československa lidu České a Slovenské Federativní Republiky a zákona č. 497/1990 Sb., 

o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní 

Republiky, byl dne 16. listopadu 1990 převeden majetek komunistů do vlastnictví státu (Benda, 

2007). 

Klíčový byl pro vývoj médií také zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání 

občanů, který byl přijat 18. dubna 1990. Ten umožnil občanům zakládat a spravovat vlastní 

podniky. 

O měsíc později vyšlo „zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění 

č. 177/1990 Sb., o některých opatřeních týkajících se majetku politických stran, politických 

hnutí a společenských organizací,“ (Benda, 2007, str. 27). Vláda opatření rozšířila o další 

nařízení č. 212/1990 Sb., o odnětí nemovitého majetku státu v trvalém užívání KSČ, které se, 

jak vyplývá z názvu, týkalo i nehmotného majetku státu spravovaném KSČ (Benda, 2007). 

 Akciová společnost Borgis, jejíž vznik byl vyvrcholením vydavatelských změn v letech 

1990 až 1991, a která dosud zajišťuje vydávání nástupnického deníku Rudého Práva s názvem 

Právo, by nevznikla bez dočasného zákona č. 104/1990 Sb., o akciových společnostech 

z 18. dubna 1990. Ten 1. ledna 1992 nahradila právní úprava v obchodním rejstříku (Benda, 

2007). Společnosti Borgis se více věnuji v analytické části textu. 

 
19 Federální shromáždění byl dvoukomorový orgán složený ze Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Změnu 
zastupitelského orgánu zajistil v roce 1968 zákon č. 143/1968 Sb. (Vodička & Cabada, 2007). 
20 „Ústava Československé socialistické republiky, č. 100/1960 Sb., nabyla účinnosti 11. 7. 1960, byla zrušena 
Ústavou české republiky, která nabyla účinnosti 1. 1. 1993,“ (Benda, 2007, str. 27). 



 12 
 

 Ačkoliv neexistovala právní úprava, která by se týkala vlastnictví médií, za jakéhosi 

regulátora lze považovat zákon č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže. Předmětem 

sporu se kvůli pochybnostem o dodržování podmínek hospodářské soutěže stalo i Rudé právo, 

respektive šéfredaktor deníku Zdeněk Porybný.21 Zákon o ochraně hospodářské soutěže byl 

zrušen v červenci 1997 a nahrazen zákonem č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže 

a o změně některých zákonů (Benda, 2007). 

 

3.3 Mladá fronta  

Privatizace deníku Mladá fronta byl jakýmsi ukázkovým modelem pro ostatní média, 

jejíž redakce ve stejné době také chtěla převést vlastnictví titulů (Benda, 2007). Pro kontext 

a jako ukázku možnosti privatizace média, zde proces přivlastnění deníku Mladá fronta stručně 

popíšu. 

 Vlastnická transformace titulu Mladá fronta započala zánikem jeho původního 

vydavatele Svazu socialistické mládeže, který skončil spolu s komunistickým režimem. 

Nástupcem vydavatele se stal Svaz mládeže, který byl tedy i následným majitelem titulu, 

a správce nového podniku Mladá fronta, nakladatelství a vydavatelství (MFNV). Redaktoři 

deníku se od MFNV odloučili a založili vlastní akciovou společnost M a F zapsanou 22. srpna 

1990 do obchodního rejstříku a která začala vydávat nový titul Mladá fronta DNES (Benda, 

2007). Dne 17. května 1993 byla do obchodního rejstříku zapsána nástupnická akciová 

společnost Mladá fronta, pod kterou titul vychází dodnes (Justice.cz, Mladá fronta). 

 Jak komentuje mediální teoretik Josef Benda, který toto téma zdařile popisuje 

ve výchozím zdroji této práce, privatizační model Mladé fronty byl v podstatě „legální krádež,“ 

(Benda, 2007, str. 89). Když redakce deníku začala vydávat „nový“ deník, „nikde se neobjevilo 

ani slovo o know-how, o ochranných známkách, předplatitelském kmeni a dalších hodnotách, 

které si ,spontánní privatizátoři’ přivlastnili,“ (Benda, 2007, str. 95). Majetek Svazu mládeže, 

včetně deníku, který si redakce přivlastnila, měl totiž patřit státu.22 

 Definitivní konec spontánní privatizace jak Mladé fronty, tak ostatních podobně 

přivlastněných titulů, způsobilo trestní oznámení majitele deníku Špígl Ladislava Froňka 

z 6. května 1998. V oznámení, které podal nejvyššímu státnímu zástupci, požadoval 

přezkoumání a stíhání všech „podivně“ zprivatizovaných firem. Zmocněnci se poté zabývali 

 
21 Této kauze se více věnuji v podkapitole Borgis a.s. v analytické části této práce. 
22 Svaz mládeže plnil „funkci až do nabytí účinnosti zákona č. 497/1990 Sb., ústavního zákona o navrácení majetku 
SSM lidu České a Slovenské a Federativní Republiky,“ (Benda, 2007, str. 90). 



 13 
 

právě případem Mladé fronty. Vyšetřování však skončilo a věc byla uzavřená s tím, že ze strany 

redakce Mladé fronty k žádnému porušení pravidel nedošlo, (Benda, 2007, stránky 102-103).  



 14 
 

Analytická část 

3. Mechanismy privatizace Rudého práva 

K uskutečnění privatizace, ke které Rudé právo dospělo pozvolně a samovolně, 

v podstatě bez iniciativy politických autorit, došlo v důsledku úsilí šéfredaktora a redakce 

periodika. Ti se rozhodli sami určit obsah a vyznění listu (Šmídová-Matoušová, 2012). 

„Revoluční sebe-transformace instituce, konverze tohoto sociálního aktéra tedy nebyla 

jen vynucena okolnostmi, ale byla spojena s velmi pružnou taktikou a strategií hledání vlastní 

pozice a vlastní tváře, jež byla pro veřejnost a (potenciální) čtenáře stravitelná a přitažlivá a pro 

Rudé právo a jeho osazenstvo příhodná a do budoucna strategicky výhodná,“ (Šmídová-

Matoušová, 2012, str. 58). 

„V první polovině roku 1990 pracovala naprostá většina českých médií samosprávným 

stylem pod vedením šéfredaktorů, které si demokratickým způsobem vybrali pracovníci 

příslušných redakcí. Tato situace pak umožnila u řady deníků a dalších titulů periodického tisku 

vývoj událostí, jejž lze charakterizovat jako tzv. ,spontánní privatizaci‘ neboli divoký, neřízený 

přechod velké části českého periodického tisku do soukromých rukou,“ (Benda, 2007, str. 89). 

Zmíněnou „neřízeností“ naráží citovaný autor na fakt, že k privatizaci došlo před a během 

zavádění legislativních úprav, jak bylo zmíněno už dříve a jak už bylo představeno na příkladu 

Mladé fronty. 

V případě Rudého práva se iniciativy chopil Zdeněk Porybný. Ten doprovázel vývoj 

deníku už od 80. let a stal se ústřední postavou i jeho privatizace. Narodil se 3. prosince 1945 

v Praze. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století pracoval ve Francii, 

Španělsku a americkém Washingtonu D. C. jako zahraniční zpravodaj deníku Rudé právo. 

V roce 1985 se stal zástupcem šéfredaktora (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). Později 

nahradil dosavadního šéfredaktora Zdeňka Hořeního,23 který oficiálně opustil deník v první 

polovině roku 1990 a odešel do penze (Šmídová-Matoušová, 2012). Už na konci roku 1989 

však funkci šéfredaktora začal na doporučení předchůdce vykonávat Porybný (Bednařík, Jirák, 

& Köpplová, 2019). Stal se také ředitelem Vydavatelství Rudé právo, jehož vývoj mapuji 

v následující části. 

 

 
23 Zdeněk Hoření se narodil 9. února 1939 ve Frýdštejnu. V únoru roku 1954 začal pracovat v redakci Rudého 
práva. Mezi lety 1962-1968 byl zahraničním zpravodajem v Moskvě. Určitou dobu poté působil v týdeníku 
Tribuna, než se v roce 1969 do Rudého práva vrátil a stal se zástupcem šéfredaktora. V roce 1983 povýšil na 
šéfredaktora deníku, funkci vykonával až do roku 1989, kdy pověřil svého nástupce Zdeňka Porybného. Hoření 
byl i politicky činný. V roce 1976 byl zvolen poslancem České národní rady, (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). 



 15 
 

Pod vedením Porybného došlo od roku 1989 k významným změnám, které pokračovaly 

i v průběhu devadesátých let. Změny se týkaly jak vydavatelských poměrů, tak obsahu a úpravy 

deníku (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019). Šéfredaktor například „nechal z hlavičky listu 

odstranit heslo ,Proletáři všech zemí, spojte se!‘ a symboly a emblematické podobizny 

představitelů mezinárodního komunistického hnutí,“ (Bednařík, Jirák, & Köpplová, 2019, str. 

401). Důležité okolnosti spojené s privatizací deníku, ve kterých byl Porybný jedním 

z klíčových aktéru, popíšu v dalších kapitolách této části práce.  



 16 
 

4. Klíčové smlouvy 

Proces odstátnění a postupný odklon od minulosti spojené s komunistickou stranou lze 

demonstrovat například pomocí klíčových dokumentů. Některé z nich chronologicky 

představím v následující části. Považuji za nezbytné podotknout, že zde detailněji prezentuji 

aktuálně dostupné materiály. K některým, které zde budu zmiňovat, jsem pro účely této práce 

nedostala přístup, vycházím tedy i ze sekundárních zdrojů. 

 

4.1 Vydavatelství Delta 

Privatizační proces započala na začátku roku 1990 změna názvu dosavadního 

vydavatele deníku, kterým byl do té doby ÚV KSČ24 se sídlem Na Poříčí 30 v Praze 1 (Benda, 

2007). Přímým nástupcem původního vydavatele deníku, tedy Rudé právo, vydavatelství ÚV 

KSČ, který byl v rejstříku zapsán 29. listopadu 1970, se stalo Vydavatelství Delta (Justice.cz, 

Vydavatelství Delta). 

„Od roku 1990 byl se souhlasem zakladatele změněn název našeho zařízení z Rudé 

právo, vydavatelství ÚV KSČ na státní společnost Vydavatelství Delta.“25 (Národní archiv, 

Sdělení o změně názvu, 1990) Sídlem podniku byla nově adresa Na Florenci 19 v Praze 1. 

Do podnikového rejstříku bylo Vydavatelství Delta zapsáno 22. ledna 1990 a vymazáno 

2. dubna téhož roku poté, co došlo k další úpravě vlastníka (Justice.cz, Vydavatelství Delta), 

čemuž se budu věnovat dále v následující podkapitole. 

 

4.2 Vydavatelství Rudé právo a Vydavatelství Florenc 

Od komunistického vydavatelství, respektive od nástupnického Vydavatelství Delta, se 

nedlouho poté oddělila část redakce pod vedením Zdeňka Porybného, která založila vlastní 

Vydavatelství Rudé právo. Podle výpisu z podnikového rejstříku obvodního soudu pro Prahu 1 

bylo zapsáno dne 6. února 1990 s ověřením zápisu dne 12. února 1990 na základě zřizovací 

listiny vydané usnesením 2. schůze výkonného výboru Ústředního výboru Komunistické strany 

Československa z 27. ledna 1990. Ředitelem se stal zmíněný Zdeněk Porybný, jeho zástupci 

byli Václav Hollan a Michal Rižák. Předmětem činnosti vydavatelství, které také sídlilo 

na adrese Na Florenci 19 v Praze 1 byla zpravodajská činnost, která mimo jiné umožňovala 

 
24 Vydavatel byl uváděn jako „Rudé právo, vydavatelství ÚV KSČ“. 
25 Z původního vydavatelství se spolu s Vydavatelstvím Delta oddělilo také státní podnik Vydavatelství 
Deltapress. Oba podniky vznikly poté, co se na základě legislativních úprav převedl veškerý majetek KSČ státu. 
(Benda, 2007). Vzniklo v říjnu roku 1990 a jeho činnost trvala až do června 2000. Zaměřovala se na tisk, inzerci, 
reklamu a propagaci (Jasnadata.cz). 



 17 
 

působení zpravodajů v zahraničí, samotné vydávání periodika a také inzerční a podnikatelská 

činnost (Národní archiv, Výpis z podnikového rejstříku Obvodního soudu pro Prahu 1, 1990). 

Velmi brzy po svém vzniku změnilo vydavatelství pod taktovkou Porybného svůj název. 

V oznámení pro Ministerstvo kultury ČR o této skutečnosti informoval tehdejší ředitel 

Porybný: „Sdělujeme Vám, že název Vydavatelství Rudé právo byl na návrh zřizovatele tohoto 

podniku změněn na Vydavatelství Florenc,“ (Národní archiv, Oznámení o změně v periodickém 

tisku, 1990). 

Změnu názvu, který nově odkazoval na sídlo podniku Na Florenci 19, následovaly 

i další úpravy. K předmětu činnosti zařízení nově přibyla i obchodní činnost v zahraničí 

(Národní archiv, Výpis z podnikového rejstříku Obvodního soudu pro Prahu 1, 1990). 

 

4.3 Delimitační protokol 

Jedním z klíčových dokumentů byl delimitační protokol, který stvrdil převod vlastnické 

moci nad deníkem skupině vedené zmíněným Zdeňkem Porybným. Movitý majetek prozatím 

zůstával původnímu majiteli, tedy KSČ (Benda, 2007).26 

Delimitační protokol zajistil převod části jmění a určitých pravomocí a závazků 

spojených s vydáváním deníku ke dni 1. dubna 1990, podepsán byl zpětně 7. května 1990. 

Uzavřen byl mezi Vydavatelstvím Delta a Vydavatelstvím Rudé právo, v době přerodu 

přejmenovaném na Vydavatelství Florenc (Národní archiv, Delimitační protokol, 1990).27 

Vydavatelství Delta tím uzavřelo hospodářskou činnost, a to 31. březnu 1990. 

„Na základě zřizovací listiny podniku Vydavatelství Rudé právo, Praha byl usnesením 

výkonného výboru ÚV KSČ ze dne 27. 1. 1990 zřízen samostatný vydavatelský podnik. Článek 

IV. a V. zřizovací listiny28 stanoví objem jmění, který je svěřen Komunistickou stranou 

Československa nebo státem tak, že do tří měsíců od založení bude uveden v delimitační 

dohodě mezi podnikem Vydavatelství Delta a Vydavatelství Rudé právo,“29 (Národní archiv, 

Delimitační protokol, 1990). 

Vydavatelství Florenc díky dokumentu získalo pravomoc vydávat tituly, za které 

předtím zodpovídal původní majitel. Získal také právo evidovat personál a jeho mzdové 

 
26 Původní komunistický movitý majetek se stal předmětem převodu až později, viz podkapitola Borgis a. s. 
27 „Delimitační protokol mezi vydavatelstvím Delta a vydavatelstvím Rudé právo je východiskem pro delimitaci 
mezi vydavatelstvím Delta a ÚV KSČ jako bývalým zřizovatelem Delty,“ (Národní archiv, Delimitační protokol, 
1990). 
28 Zřizovací listina není součástí zde prezentovaných dokumentů. 
29 Ačkoliv ke dni delimitace, tedy k 1. dubnu 1990 neslo vydavatelství název Vydavatelství Florenc, v době 
příprav dokumentu bylo vydavatelství stále evidováno jako Vydavatelství Rudé právo. 



 18 
 

ohodnocení a majetek v několikamilionové hodnotě, včetně například cenných papírů akciové 

společnosti Rapid30 nebo nárok na čerpání devizových prostředků (Národní archiv, Delimitační 

protokol, 1990). 

Ačkoliv většiny movitého majetku, která se týkala především redakčního vybavení, se 

Porybný a jeho tým zatím nezmocnil, delimitací byl zajištěn převod i některého hmotného 

jmění. Vydavatelství Florenc získalo přístup například k archivnímu materiálu, 

které spravovalo původní vydavatelství. Šlo například o fotografie pořízené do roku 1989, 

přičemž platilo, že pro přejímající vydavatelství byla služba poskytnutí těchto materiálů 

zpoplatněna (Národní archiv, Delimitační protokol, 1990). Příklad lze použít jako ukázku 

způsobu, jakým si komunistická strana stále udržovala svůj vliv nad přejímajícím 

vydavatelstvím. 

 

4.4 Borgis a.s. 

Zatímco stále existovalo Vydavatelství Florenc, které v té době stále spravovalo chod 

redakce deníku a obstarávalo jeho publikaci, vznikla na základě rozhodnutí valné hromady dne 

16. září 1990 akciová společnost Borgis se sídlem v ulici Na Florenci 19 v Praze 131, která byla 

4. října téhož roku zapsána do obchodního rejstříku. Základní kapitál činil 437 000 korun 

(Justice.cz, Borgis a.s.). Předsedou představenstva akciové společnosti a většinovým 

akcionářem se stal Zdeněk Porybný, který vlastnil 60 procent akcií.32 Zbytek drželo 

68 fyzických osob, většinou členové redakce deníku, (Benda, 2007). Dalšími členy 

představenstva byli členové redakce Michal Rižák, Václav Marek, Pavel Páral, Bohumila 

Veselá, Josef Matoulek a Václav Smělý (Justice.cz, Borgis a.s.). 

Dne 16. října 1990 se stal Borgis a.s. oficiálním vydavatelem deníku Rudé právo, který 

nesl podtitul „levicový deník.“33 Bez tohoto kroku by si Porybný v budoucnu moc nad deníkem 

neudržel. Ve stejný den zaniklo dosavadní Rudé právo spravované Vydavatelstvím Florenc 

(Benda, 2007). Vydavatelství Florenc ovšem stále existovalo. Do konce roku působilo prozatím 

nadále jako soukromý podnik. 

 
30 Akciová společnost Rapid vznikla 24. listopadu 1989. Věnovala se především reklamní činnosti. Sekretariát ÚV 
KSČ schválil zakoupení akcií Rudému právu, vydavatelství ÚV KSČ v hodnotě 3 milionů korun (Národní archiv, 
Návrh účasti Rudého práva, vydavatelství ÚV KSČ, v akciové společnosti Rapid, 1989). 
31 Od ledna 1996 sídlí společnost Borgis a.s. v ulici Slezská 13 v pražských Vinohradech (Justice.cz, Borgis a.s., 
nedatováno). 
32 V průběhu let získal Porybný prostřednictvím koupě od ostatních akcionářů více akcií (Šmídová-Matoušová, 
2012). 
33 První číslo titulu Rudé právo, levicový deník vyšlo dne 2. ledna 1991 (Databáze NK ČR, 1995). 



 19 
 

Zdeněk Porybný, který byl v té době zároveň ředitelem Vydavatelství Florenc 

i předsedou představenstva společnosti Borgis a.s., uzavřel dne 1. listopadu 1990 jménem 

Vydavatelství Florenc jako nájemce smlouvu o nájmu prostorů se společností Typografie, 

tiskařské závody Praha,34 kde se nacházel majetek komunistů. Tu stejnou smlouvu ovšem 

uzavřel i ve jménu společnosti Borgis a.s. dne 1. ledna 1991, jež nahradila předešlého nájemce, 

kterým bylo Vydavatelství Florenc (Benda, 2007). 

„O několik dní dříve, 27. prosince 1990, uzavřel Porybný za Borgis a.s. smlouvu 

o dodávce, odběru a rozšiřování periodického tisku s organizací PNS – Ústřední expedice 

a dovoz tisku Praha35 na titul Rudé právo bez jakéhokoli dalšího rozšíření názvu. Dne 

29. prosince 1990 Porybný, který v tu dobu ještě stále byl ve funkci ředitele Vydavatelství 

Florenc, uzavřel za společnost Borgis a.s. s podnikem Vydavatelství Florenc zastoupeným 

Michalem Rižákem, v té době současně členem představenstva Borgis a.s., hospodářskou 

smlouvu o dočasném užívání majetku (movitých věcí), a to bez souhlasu Federálního 

ministerstva financí či jiného státního orgánu,“ (Benda, 2007, str. 97). 

Porybný tak spolu se svým týmem konečně získal přístup k movitému majetku 

komunistů, na které mělo podpisem smlouvy nárok Vydavatelství Florenc, jehož vlastnické 

poměry se brzy změnily. Vydavatelství Florenc už však nebylo schopno podnikat, protože 

většinu jeho majetku převzala společnost Borgis a.s. (Benda, 2007). 

Navíc na základě Ústavního zákona o navrácení majetku Komunistické strany 

Československa lidu České a Slovenské Federativní Republiky č. 496/1990 Sb., přešlo 

Vydavatelství Florenc dne 1. ledna 1991 do vlastnictví České a Slovenské Federativní 

republiky36 (Justice.cz, Vydavatelství Florenc). Budoucí spory společnosti Borgis a.s. 

s Vydavatelstvím Florenc se tak staly předmětem státního zájmu. 

Zmíněná hospodářská smlouva o dočasném užívání majetku se následně stala 

předmětem konfliktu. Federální ministerstvo financí podalo na základě svého zmocněnce pro 

Vydavatelství Florenc Přemysla Blaháka trestní oznámení na Zdeňka Porybného a další 

odpovědné osoby. Ti byli podezříváni z nekalé soutěže. Porušením stanovených hospodářských 

 
34 Podnik Typografie, tiskařské závody Praha sídlil v ulici Na Poříčí 30 v Praze 1 (Benda, 2007). Byl nástupcem 
Rudé právo, tiskařské závody a byl podřízen Tiskovým podnikům KSČ. Ke dni 2. července 1991 přejala práva 
a závazky podniku Česká typografie (Justice.cz; Typografie, tiskařské závody Praha). 
35 S Poštovní novinovou službou – ústředím expedice a dovozu tisku Praha (PNS) podepsalo smlouvu o dodávce, 
odběru a rozšiřování periodického tisku dne 14. listopadu 1989 i Vydavatelství ÚV KSČ Rudé Právo (Benda, 
2007). 
36 Státní podnik Vydavatelství Florenc byl rozhodnutím tehdejšího Ministerstva hospodářství České republiky 
zrušen ke dni 15. října 1993. Veškerý majetek společnosti připadl podniku Studio Florenc, s.r.o. (Justice.cz, 
Vydavatelství Florenc) 



 20 
 

podmínek si podle oznámení zajistil Borgis a.s. neoprávněné výhody tím, že porušoval 

povinnosti při správě cizího majetku (Benda, 2007). 

Porušení spočívalo v tom, „že jako ředitel Vydavatelství Florenc bez souhlasu 

příslušných státních orgánů/Federálního ministerstva financí/uzavřel smlouvu o dočasném 

užívání majetku s Borgis a.s., přičemž tato smlouva byla uzavřena zjevně účelově, neboť v době 

jejího zavření byl již Zdeněk Porybný předsedou představenstva Borgis a.s.,“ (Benda, 2007, str. 

97). Mohlo tedy dojít ke střetu zájmů a zároveň se Porybný údajně dopustil podvodu, pakliže 

deník vycházel bez přestávky v době převodu majetku a veškerý zisk šel pouze společnosti 

Borgis a.s. (Benda, 2007). 

Zjednodušeně shrnuto: „Redakční kolektiv založil akciovou společnost, pak si pronajal 

místnosti a zařízení, využil existující distribuční síť, získal u PNS kmen předplatitelů, dohodl 

se s tiskárnou a pod stejnou nebo mírně změněnou značkou pokračoval ve své práci, kterou 

dělal dříve pro svého vydavatele, a teď ve vlastní režii a s vlastním ziskem,“ (Louč.cz, 2023). 

Situaci mapoval „zvláštní tým vyšetřovatelů obou republik a federace zřízený dne 

22. 6. 1990 společným rozkazem všech tří ministrů na žádost generálního prokurátora ČSFR,“ 

(Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, 1992). Tým konal na základě ustanovení §161 odstavce 

4 trestního řízení pro vyšetřování majetkové delikvence bývalé KSČ a jejích právních nástupců 

(Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, 1992). Odhadovaná škoda Vydavatelství Florenc, který 

v důsledku počínání Porybného nemohl vykonávat činnost, dosahovala 4 134 000 korun 

měsíčně od 1. ledna 1991. 

Na jaře roku 1992 bylo zahájeno vyšetřování (Benda, 2007). Šéfredaktor Porybný i jeho 

zástupce Rižák byli na základě trestního oznámení zadrženi a vyslýcháni. Michal Rižák byl 

krátce na to propuštěn, Porybný byl později zatčen (ČT24, 2022). 

V prosinci téhož roku však bylo vyšetřování zastaveno, protože jednání Porybného 

a jeho spolupracovníků nebylo shledáno jako protiprávní (Benda, 2007). Dne 5. prosince roku 

1992 se šéfredaktor k situaci vyjádřil prostřednictvím sloupku v Rudém právu, ve kterém 

vyprávěl o svém zatčení: 

„Když mě v pondělí, 14. března před půl šestou ráno vytáhl usilovným zvoněním major 

Mrázek z postele, aby mě odvezl k výslechu do budovy bývalé Vysoké školy SNB, netušil jsem, 

že týž večer už budu spát v erární hnědé teplákové soupravě na žíněnce v cele. Neměl jsem 

pocit viny, věděl jsem, že jsme při spouštění Levicového listu Rudé právo vždy respektovali 

zákon. Nevěděl jsem ale, jak o tom přesvědčit ty, kteří mě chtěli dostat za mříže. Nezdálo se 

totiž, že by na ně jakákoliv má slova platila. Federální policisté dostali udání, které se jim na 

první pohled jevilo velmi pěkně, a tak mě bez zbytečného otálení se sháněním důkazů, které by 



 21 
 

tvrzení ,oznamovatelé‘ podpořily, sebrali. Koneckonců, bylo nedlouho před volbami. (…) 

Měsíc poté, co mě odváželi připoutaného k sedačce policejního antona do Ruzyně, shledal 

Nejvyšší soud ČR, že důvody mé vazby neodpovídají zákonu. Teď, devět měsíců po mém 

zatčení, kauza šéfredaktor RP končí. Policejní vyšetřovatel mého případu přišel k definitivnímu 

závěru, že jsem se žádného trestného činu nedopustil. Spravedlnost zvítězila, zůstala zahořklá 

pachuť křivdy,“ (Porybný, 1992). 

Zda byl způsob, kterým se redakce Rudého práva, stejně jako Mladé fronty zmocnila 

komunistického majetku, legitimní, bývá zpochybňováno řadou osobností. Jak upozornil 

šéfredaktor Britských listů Jan Čulík v pořadu Klub Netopýr v České televizi v roce 1997, 

čtenáři si v té době stěžovali na nejasné majetkové poměry médií a nedostatek transparentnosti 

a nebyl sám, kdo jednání šéfredaktorů jak Rudého práva, tak Mladé fronty, považoval za krádež. 

Kromě toho, že se redakce deníku nakonec zmocnila movitého majetku, Čulík zpochybňoval 

také způsob, jakým tým Porybného noviny získal. Upozorňoval například na to, že kvůli jednání 

Porybného neměl na nákup akcií vydavatele novin nárok běžný občan (Česká televize, 1997). 

Pakliže by noviny nezprivatizoval Porybný, jako původně komunistický majetek by totiž 

náležely státu a pravděpodobně podlehly nabídce na koupi veřejnosti, což se nestalo.  



 22 
 

5. Dvě Rudá práva 

Vycházíme-li ze sledu událostí, které následovaly po listopadu 1989, je zjevné, 

že redakce deníku v područí Porybného brzy pochopila, že pokud by zůstala spjata se stranou, 

dlouho by nevydržela. To ostatně dokazuje i vývoj stejnojmenného Rudého práva, který si 

komunistická strana chtěla udržet jako stranický deník i po pádu režimu, a který přiblížím 

v následujících řádcích. 

Pro pochopení následujícího obsahu je důležité zmínit, že po určitou dobu Ministerstvo 

kultury ČR evidovalo dva deníky s totožným názvem, tedy Rudé právo. Jedním z nich byl ten 

stejný list, který Češi a Slováci četli už několik dekád a který získal nového majitele, čemuž se 

tato bakalářská práce primárně věnuje. Druhé Rudé právo mělo zůstat stranickým médiem KSČ, 

nezačalo pravidelně vycházet. 

„Zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a ostatních hromadných sdělovacích 

prostředcích ve znění pozdějších předpisů, zvláště pak zákona 86/1990 Sb., registraci periodik 

se stejným názvem i obsahem v podstatě nevylučuje. Avšak registrace titulů periodik se stejným 

názvem, případně i obsahovým zaměřením, zakládá možnost vzniku případného sporu o právo 

na používání názvu podle příslušných ustanovení autorského zákona, občanského zákoníku, 

hospodářského zákoníku apod,“ (Národní archiv, Registrace titulu Rudé právo, 1991). 

Na základě nového Organizačního řádu Komunistické strany Československa (KSČS) 

zastřešující KSČM a KSS37 přijatého na 18. sjezdu KSČ byla 4. listopadu 1990 pověřena 

vydáváním nového stranického Rudého práva Federální rada KSČS se sídlem na adrese 

Politických vězňů 9 v Praze 1. Ministerstvo kultury změnu evidovalo k 26. listopadu 1990. 

(Národní archiv, Oznámení o změně názvu a sídla vydavatele Rudého práva, 1990). 

Protože z provozních a technických důvodů nebyla schopna Federální rada deník Rudé 

právo vydávat, čímž by však pozbyla platnost registrace a oprávnění vydávat periodický tisk, 

které si udržovala, opakovaně podala přihlášku Ministerstvu kultury ČR (Národní archiv, 

Přihláška k registraci periodického tisku, 1991). V přihlášce k registraci periodického tisku 

z 23. května 1991 představuje komunistická strana deník jako „politický a zpravodajský deník, 

který informuje čtenáře o vnitropolitickém a zahraničně politickém dění, přináší zprávy 

a komentáře z oblasti politiky, ekonomiky, sportu apod.“ Jako šéfredaktor listu byl uveden Petr 

 
37 Pokračovatelem KSČ se na českém území stala Komunistická strana Čech a Moravy. „V březnu 1990 proběhl 
zakládající sjezd samostatné KSČM,“ (Vodička & Cabada, 2007, str. 234). Ve slovenské části České a Slovenské 
Federativní republiky (ČSFR) vznikla Komunistická strana Slovenska (KSS) (Vodička & Cabada, 2007), které 
spadaly pod KSČS. 



 23 
 

Majcharčík. Za tisk měla být zodpovědná tiskárna Pragopress se sídlem na Václavském náměstí 

36 v Praze 1 (Národní archiv, Přihláška k registraci periodického tisku, 1991). 

Komunisti ovšem nebyli schopni dostát závazkům souvisejících s registrací periodika, 

tedy vydávat vlastní Rudé právo, ani následující rok, i přesto však zopakovali proces podání 

přihlášky k registraci periodického tisku. Za vydavatele tentokrát uvedli akciovou společnost 

Futura38 se sídlem na adrese Politických vězňů 9 v Praze 1 (Národní archiv, Přihláška k 

registraci periodického tisku, 1992). Namísto provozních a technických důvodů, které vydávání 

zabraňovaly, tentokrát uvedli právní důvody (Národní archiv, Přihláška k registraci 

periodického tisku, 1992). 

Podniku Futura nakonec zanikla platnost registrace a oprávnění vydávat periodický tisk. 

Zánik oprávnění způsobilo porušení podmínek stanovených Ministerstvem kultury ČR. Zrušení 

registrace totiž podmínky umožnují v případě, že vydavatel nezačne periodikum vydávat 

do jednoho roku od registrace, nebo pokud je vydávání přerušeno na více než šest měsíců 

u novin a více než jeden rok u časopisů (Národní archiv, Zánik platnosti registrace a oprávnění 

vydávat periodický tisk, 1994). Jelikož žádná evidence o vydání titulu není k dohledání, 

vydavatel tak zjevně nesplnil podmínky a list se navzdory několika pokusům nikdy nepodařilo 

vydávat jako nový komunikační nástroj strany. 

KSČM dne 3. června 1991 začala společnost vydávat titul Haló noviny (Benda, 2007). 

Tejn zanikl kvůli finančním potížím strany v dubnu roku 2022 a nahradil ho týdeník Naše 

pravda (KSČM, 2022). 

  

 
38 Akciová společnost Futura byla založena zakladatelskou smlouvou dne 19. března 1991. Předmětem činnosti 
byla například redakční a zpravodajská činnost, dále nakladatelská a vydavatelská činnost periodického tisku a 
distribuce a prodej titulů (Justice.cz, Futura a.s.). 
 



 24 
 

6. Další změny 

Politická a ekonomická transformace se v médiích nejvíce projevily v tom, že „došlo 

k výměně nejvyššího vedení redakcí těchto deníků, funkcí dříve obsazovaných na základě 

předchozího souhlasu KSČ, a v tom, že redakční kolektivy odmítaly zásahy a příkazy svých 

vydavatelů,“ (Benda, 2007, str. 88). 

Tím, že deník Rudé právo už důsledkem privatizace nepodléhal vlivu komunistické 

strany se však postupně a velmi pozvolně projevilo i v jeho podobě. Odluka se „projevuje 

na rovině článků, které se k mnohým aspektům politiky strany, zejména k otázkám vztahu 

k totalitní minulosti a otázce vyrovnání se s minulostí, staví (do té doby) nezvykle kriticky,“ 

(Šmídová-Matoušová, 2012, str. 62). 

Podrobnějšímu výkladu o změnách produkce obsahu deníku se bakalářská práce 

věnovat nebude, je však důležité připomenout, že přechod titulu do soukromého vlastnictví 

neznamenal jen právní úpravy, nýbrž i pozvolné změny v myšlenkovém směřování deníku 

a způsobu pokrývání dění. 

Změnil se také formát deníku, například grafická úprava a rozsah (Šmídová-Matoušová, 

2012). Požadavky na změnu podoby deníku přicházely ze strany redakční rady Rudého práva 

už na podzim 1989. Návrhy, které podpořilo vedení Tiskových podniků KSČ, tehdejší 

Vydavatelství Rudé Právo a Tiskařské závody Rudé právo, se týkaly například zmenšení 

formátu listu, aby z osmi velkých stran vzniklo šestnáct malých, převedším na popud 

čtenářských preferencí (Národní archiv, Změna formátu Rudého práva, 1989). 

Vyhověním čtenářským požadavkům chtěli tvůrci Rudého práva zpřístupnit list dalším 

čtenářům ze všech vrstev a věkových skupin. Ačkoliv, jak argumentovali, velký formát 

představoval symbol dominance Rudého práva nad ostatními periodiky. Symbol deníku jako 

významného celostátního informovatele pro vedení listu přetrval i po politickém převratu 

(Národní archiv, Změna formátu Rudého práva, 1989). 

Vlivem privatizace a dalších interních změn v deníku se změnilo také složení redakce, 

která se v průběhu roku 1990 zmenšila na zhruba polovinu oproti předrevolučnímu stavu. 

I úprava složení redakce byla jedním z nástrojů vedení, jak se vzdálit od komunistické 

minulosti. Vedení se totiž rozešlo zejména se staršími a konzervativnějšími redaktory, kteří byli 

vůči komunistickému vlivu méně odolní (Šmídová-Matoušová, 2012). 

V průběhu privatizačního procesu titul ztratil určitý počet čtenářů. Zatímco ještě v roce 

1988, činil náklad ve všední den přes jeden milion korun, v roce 1993 dosáhl průměrně 324 220 

(Končelík, Večeřa, & Orság, 2010). Deník si ovšem čtenáře udržel, a to například díky desítky 



 25 
 

let dlouhé tradici, ale také díky pokračování v trendu distancování se od komunistických kořenů 

(Šmídová-Matoušová, 2012).  



 26 
 

7. Název titulu 

Titul po roce 1989 postupně měnil svůj název. Původně uváděný název Rudé právo 

Orgán Ústředního výboru Komunistické strany Československa na titulní straně listu, v srpnu 

roku 1990 vystřídal název Rudé právo List Komunistické strany Československa (Šmídová-

Matoušová, 2012). Levicový list Rudé právo evidovalo Ministerstvo kultury ČR 20. prosince 

1990 (Národní archiv, Registrace titulu Rudé právo, 1991) To bylo zasíláno stejným 

předplatitelům jako původní Rudé právo vydávaným Vydavatelstvím Florenc (Benda, 2007). 

Od 1. července 1991 název dospěl k podobě Nezávislé noviny Rudé právo39 (Národní archiv, 

Registrace titulu Rudé právo, 1991), čímž se vedení chtělo konečně vymanit z komunistické, 

potažmo jakékoliv politické asociace (Šmídová-Matoušová, 2012). Dne 18. září 1995 titul 

ztratil své přídavné jméno a od té doby vychází jako deník Právo (Databáze NK ČR, 1995). 

„Takže se po 75 letech loučíme s titulem, s nímž si čtenáři a redaktoři prožili dobré i zlé, 

s titulem, který se světle zapsal do dějin protinacistického odboje, ale hrál i negativní roli 

v nedemokratických poválečných procesech. Nahradí ho Právo, tentokrát už provždy bez 

přívlastku,“ (Právo, 1995). 

  

 
39 Titul vycházel s názvem Rudé právo, „levicový list“ nebo „nezávislé noviny“ byly pouze podtitulky. 



 27 
 

Závěr 
V bakalářské práci demonstruji model privatizace deníku Rudé právo, který původně 

vlastnila Komunistická strana Československa. Od svého vzniku v roce 1920 prošel deník 

několika vydavatelskými změnami. Ty započaly v roce 1989 po pádu komunistického režimu. 

Postupně se od komunistické strany vedení deníku distancovalo jak opakovaným přechodem 

z jednoho vydavatelství k druhému, tak postupnou úpravou názvu deníku, jehož poslední název 

Právo dostal deník v roce 1995. 

Politickou, ekonomickou a společenskou transformaci po roce 1989 zajistila především 

rozsáhlá úprava legislativy. Občané mohli například nově zakládat soukromé podniky, čehož 

využily některé redakce. Změna právního rámce se ovšem nekonala ze dne na den, byla 

pozvolná a postupně doplňována. 

K vydavatelským změnám v řadě médií došlo v souvislosti s politickými změnami. 

Kromě snah oprostit se od komunistického vlivu a kontroly státu nad chodem redakcí a tvorbou 

obsahu, sílily také snahy členů některých redakcí vlastnit tituly sami, čímž mohli generovat 

vlastní zisk. Motivů k přivlastnění médií tedy bylo vícero. 

Transformace médií se tedy uskutečnila zejména díky jejich vnitřní iniciativě, tedy 

na popud řadových členů redakce i šéfredaktorů. V případě Rudého práva se postupného 

přivlastňování titulu ujal tehdejší šéfredaktor Zdeněk Porybný spolu s dalšími členy vedení 

redakce. 

Nejprve došlo ke změně názvu původního vydavatele deníku. Na počátku roku 1990 se 

z Rudého práva, vydavatelství ÚV KSČ stalo Vydavatelství Delta, které tak plnilo roli přímého 

nástupce původního vydavatele. Krátce poté se od Vydavatelství Delta oddělila část redakce 

pod vedením Porybného. Ta se pod novým názvem Vydavatelství Rudé právo, později 

Vydavatelství Florenc, ujala vydávání deníku. 

Vlastnickou moc nad deníkem zajistil Porybnému delimitační protokol. K movitému 

majetku redakce, jehož původními majiteli byli komunisté, tímto dokumentem šéfredaktor 

přístup nezískal. 

Později v roce 1990 vznikla nová akciová společnost Borgis, jejíž akcie držel většinově 

Zdeněk Porybný. Od poloviny října 1990 začal Rudé právo vydávat právě Borgis a.s., čímž si 

Porybný zajistil moc nad deníkem. Movitý majetek zatím stále zůstával v rukou Vydavatelství 

Florenc, které se nakonec vlivem privatizačních procesů stalo státním podnikem. 



 28 
 

Jelikož privatizace médií začala před nebo během formování nové legislativy, některé 

kroky, kterými se noví vydavatelé zmocnili médií, přinesly vlny pochybností, zda jednali 

spravedlivě. 

Předmětem těchto pochybností se stal i Zdeněk Porybný, který dokonce čelil trestnímu 

stíhání. Movitý majetek komunistů, který měl v důsledku privatizace náležet státu, totiž 

prostřednictvím smlouvy o pronájmu prostor, kde se majetek nacházel, získal právě Porybný. 

Ten totiž uzavřel smlouvu jak za Vydavatelství Florenc, který tehdy stále vedl, tak za Borgis 

a.s., kde vykonával roli ředitele. Porybný se ovšem proti nařčení z nelegálního jednání bránil. 

Nakonec bylo trestní stíhání zastaveno. I přesto se ve veřejném prostoru vedly debaty 

o tom, zda se noví vydavatelé zprivatizovaných médií nedopustili krádeže a zda je vlastnictví 

titulů jako Rudé právo nebo Mladá fronta transparentní. Podobně jako u Mladé fronty byla v 

případě Rudého práva redakce osočována z účelového osvojení komunistického majetku, díky 

kterému mohla vydávat titul a veškerý zisk šel jí. 

Ačkoliv redakce obou titulů postupovali podobně, trestnímu stíhání podlehl pouze 

Porybný, zatímco kroky, které vedly k privatizaci Mladé fronty, k samotnému trestnímu stíhání 

aktérů této privatizace nikdy nedošlo. 

Vývoj Rudého práva ve 20. století vyvrcholil v 90. letech tím, že si redakce vybudovala 

nezávislost na politické straně a v podobě Práva zůstal deníkem, které si čtenáře udržel i několik 

dekád po pádu komunistického režimu a odklonu od původního zaměření. 

 

Summary 
In my bachelor thesis I demonstrate a model of privatization of the daily newspaper 

Rudé právo, which was originally owned by the Communist Party of Czechoslovakia. Since its 

inception in 1920, the newspaper has undergone several editorial changes. These began in 1989 

after the fall of the communist regime. Gradually, the newspaper's management distanced itself 

from the Communist Party both by repeatedly switching from one publishing house to another 

and by gradually changing the newspaper's name, the last of which was given the name Právo 

in 1995. 

The political, economic and social transformation after 1989 was mainly due 

to extensive legislative changes. For example, citizens were newly able to set up private 

companies, which some editorial offices took advantage of. However, the change in the legal 

framework did not take place overnight, but was gradual and gradually added to. 



 29 
 

Editorial changes in a number of media outlets occurred in the context of political 

changes. In addition to the efforts to free themselves from communist influence and state control 

over the running of editorial offices and content production, there were also increasing efforts 

by members of some editorial offices to own titles themselves and thus generate their own 

profits. Thus, there were several motives for appropriating the media. 

The transformation of the media was therefore mainly due to their internal initiative, 

i.e. at the instigation of the editorial board members and editors-in-chief. In the case of Rudé 

právo, the gradual appropriation of the title was undertaken by the then editor-in-chief, Zdeněk 

Porybný, together with other members of the editorial board. 

First, the name of the original publisher was changed. At the beginning of 1990, Rudé 

právo, the publishing house of the Central Committee of the Communist Party 

of Czechoslovakia, became Delta Publishing House, which thus fulfilled the role of a direct 

successor to the original publisher. Shortly thereafter, a part of the editorial staff under 

the leadership of Porybný was separated from Delta Publishing House. The latter took over 

the publishing of the newspaper under the new name of the Rudé právo Publishing House, later 

the Florenc Publishing House. 

The ownership of the daily was secured by a delimitation protocol. This document did 

not give the editor-in-chief access to the movable property of the editorial office, whose original 

owners were the Communists. 

Later in 1990, a new joint-stock company Borgis was established, the majority of whose 

shares were held by Zdeněk Porybný. In mid-October 1990, Borgis a.s. began publishing Rudé 

právo, thus securing Porybný's power over the newspaper. Meanwhile, the movable property 

still remained in the hands of the Florenc Publishing House, which eventually became a state 

enterprise due to privatisation processes. 

As the privatisation of the media began before or during the formation of the new 

legislation, some of the steps taken by the new publishers to take over the media brought waves 

of doubt as to whether they had acted fairly. 

Zdeněk Porybný became the subject of these doubts and even faced criminal 

prosecution. It was Porybný who acquired the property of the communists, which was to belong 

to the state as a result of privatisation, through a lease agreement on the premises where 

the property was located. He had concluded the contract both for the Florenc Publishing House, 

which he still headed at the time, and for Borgis a.s., where he was a director. Porybný, however, 

defended himself against the accusation of illegal conduct. 



 30 
 

In the end, the prosecution was dropped. Despite this, there have been debates in the 

public sphere about whether the new publishers of the privatised media were guilty of theft and 

whether the ownership of titles such as Rudé právo or Mladá fronta is transparent. Similarly 

to Mladá fronta, in the case of Rudé právo, the editorial board was accused of appropriating 

communist property on purpose, which allowed it to publish the title and all the profits to go 

to it. 

Although the editors of both titles followed similar practices, only Porybný succumbed 

to criminal prosecution, while the steps that led to the privatization of Mladá fronta never led 

to actual prosecution of the actors in that privatization. 

The development of Rudé právo in the 20th century culminated in the 1990s with the 

editorial staff establishing its independence from the political party and, in the form of Právo, 

remained a daily newspaper that retained its readership even several decades after the fall of the 

communist regime and the departure from its original focus.  



 31 
 

Bibliografické údaje 
 

BEDNAŘÍK, Petr; JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara, 2019. Dějiny českých médií: od 

počátku do současnosti. 2., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-

0553-3. 

 

BENDA, Josef, 2007. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. 

Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1387-1. 

 

Blog.seznam.cz, 2023. Seznam.cz může navýšit svůj podíl ve vydavatelství Borgis. To nově 

vede tříčlenné představenstvo. Dostupné z https://blog.seznam.cz/2023/07/seznam-cz-muze-

navysit-svuj-podil-ve-vydavatelstvi-borgis-to-nove-vede-triclenne-predstavenstvo/ [dne 27. 7. 

2024]. 

 

CABADA, Ladislav a KUBÁT, Michal, 2004. Úvod do studia politické vědy. 2. rozš. a dopl. 

vyd. Politologie (Eurolex Bohemia). Praha: Eurolex Bohemia. ISBN 80-86432-63-7. 

 

Česká televize, 1997. Co není v novinách. Klub Netopýr. Dostupné z 

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1038840273-klub-netopyr/39735919132/ [dne 27. 6. 

2024]. 

 

ČT24, 2022. 30 let zpět: Zatčení šéfredaktora Rudého práva. Dostupné z 

https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/specialy/30-let-zpet-zatceni-sefredaktora-rudeho-prava-

22979 [dne 26. 4. 2024]. 

 

Databáze Národní knihovny ČR. Právo. Dostupné z 

https://web.archive.org/web/20200716163518/https://aleph.nkp.cz/F/?func=find-

b&request=01290765&find_code=SYS&local_base=nkc [dne 26. 4. 2024]. 

 

DEJMEK, Jindřich, 2018. Československo: dějiny státu. Praha: Libri. ISBN 978-80-7277-

572-9. 

 

https://blog.seznam.cz/2023/07/seznam-cz-muze-navysit-svuj-podil-ve-vydavatelstvi-borgis-to-nove-vede-triclenne-predstavenstvo/
https://blog.seznam.cz/2023/07/seznam-cz-muze-navysit-svuj-podil-ve-vydavatelstvi-borgis-to-nove-vede-triclenne-predstavenstvo/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1038840273-klub-netopyr/39735919132/
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/specialy/30-let-zpet-zatceni-sefredaktora-rudeho-prava-22979
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/specialy/30-let-zpet-zatceni-sefredaktora-rudeho-prava-22979
https://web.archive.org/web/20200716163518/https://aleph.nkp.cz/F/?func=find-b&request=01290765&find_code=SYS&local_base=nkc
https://web.archive.org/web/20200716163518/https://aleph.nkp.cz/F/?func=find-b&request=01290765&find_code=SYS&local_base=nkc


 32 
 

HOŘENÍ, Zdeněk, 1980. Naše Rudé právo. Praha: Rudé právo. Moravská zemská knihovna 
v Brně. Signatura: PK-0088.782. Dostupné z https://ndk.cz/view/uuid:2df3e110-de25-11e2-9923-
005056827e52?page=uuid:c5f23450-e3fa-11e2-9439-005056825209. 
 
Jasnadata.cz, (nedatováno). Katalog firem, Vydavatelství DELTAPRESS s.p. "v likvidaci. 
Dostupné z https://jasnadata.cz/company/00675733 [dne 26. 4. 2024]. 
 

Justice.cz, (nedatováno). Veřejný rejstřík a sbírka listin, Typografie, tiskařské závody. 

Dostupné z  https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-

firma.vysledky?subjektId=698320&typ=UPLNY [dne 26. 4. 2024]. 

 

Justice.cz. Veřejný rejstřík a sbírka listin, Borgis a.s. Dostupné z 

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=76051&typ=UPLNY [dne 26. 4. 

2024]. 

 

Justice.cz. Veřejný rejstřík a sbírka listin, Futura a.s. Dostupné z 

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=423709&typ=UPLNY [dne 26. 7. 

2024]. 

 

Justice.cz. Veřejný rejstřík a sbírka listin, Mladá fronta a.s. Dostupné z 

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=445691&typ=UPLNY [dne 26. 4. 

2024]. 

 

Justice.cz. Veřejný rejstřík a sbírka listin, Vydavatelství Florenc. Dostupné z 

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=698770&typ=UPLNY [dne 26. 4. 

2024]. 

 

Justice.cz. Veřejný rejstřík a sbírka listin, Vydavatelství Delta. Dostupné z 

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=698321&typ=UPLNY [dne 26. 4. 

2024]. 

 

KONČELÍK, Jakub; VEČEŘA, Pavel a ORSÁG, Petr, 2010. Dějiny českých médií 20. století. 

Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-698-8. 

 
KOPECKÝ, Václav, 1932. Ideologie strany komunistické. Praha: Tiskový odbor Ústředního 

svazu československého studentstva. Národní knihovna České republiky - Knihovní fondy a 

https://ndk.cz/view/uuid:2df3e110-de25-11e2-9923-005056827e52?page=uuid:c5f23450-e3fa-11e2-9439-005056825209
https://ndk.cz/view/uuid:2df3e110-de25-11e2-9923-005056827e52?page=uuid:c5f23450-e3fa-11e2-9439-005056825209
https://jasnadata.cz/company/00675733
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=698320&typ=UPLNY
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=698320&typ=UPLNY
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=76051&typ=UPLNY
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=423709&typ=UPLNY
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=445691&typ=UPLNY
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=698770&typ=UPLNY
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=698321&typ=UPLNY


 33 
 

služby. Signatura: 54 F 009600/Sv.11[a] Dostupné z https://ndk.cz/view/uuid:c9eb6500-94ff-

11ea-929f-005056827e52?page=uuid:579966c7-3524-451f-a99a-687feb4f07f6 

 

KSČM, (2022). Haló noviny po více než 30 letech nahradil týdeník Naše pravda. Dostupné z 

https://www.kscm.cz/cs/aktualne/aktuality/halo-noviny-po-vice-nez-30-letech-nahradil-

tydenik-nase-pravda/ [dne 26. 4. 2024]. 

 

Louč.cz, 2023. Pamětnické klevety 2: Zdeněk Porybný - poslední mohykán spontánní 

privatizace českého tisku. Dostupné z: http://www.louc.cz/memo/memo230719.html [dne 26. 

6. 2024]. 

 

Národní archiv. Delimitační protokol. Periodikum Rudé právo. Fond MK 1968-1992 – 

Ministerstvo Kultury ČR. Karton 65. Reg. č. 220. Folio 1-40, č. 18-25. 

 

Národní archiv. Návrh účasti Rudého práva, vydavatelství ÚV KSČ, v akciové společnosti 

Rapid. Fond 02/4 - Sekretariát ÚV KSČ. Svazek 72. Ar. j. 119. 

 

Národní archiv. Obvodní soud pro Prahu 1 rozhodl o návrhu na zápis společnosti Futura a.s. 

do podnikového rejstříku. Periodikum Rudé právo. Fond MK 1968-1992 – Ministerstvo 

Kultury ČR. Karton 65. Reg. č. 220. Folio 1-15, č. 8. 

 

Národní archiv. Oznámení o změně názvu a sídla vydavatele Rudého práva. Periodikum Rudé 

právo. Fond MK 1968-1992 – Ministerstvo Kultury ČR. Karton 65. Reg. č. 220. Folio 

1-40, č. 9. 

 

Národní archiv. Oznámení o změně v periodickém tisku. Periodikum Rudé právo. Fond MK 

1968-1992 – Ministerstvo Kultury ČR. Karton 65. Reg. č. 220. Folio 1-40, č. 1. 

 
Národní archiv. Periodikum Rudé právo. Fond MK 1968-1992 – Ministerstvo Kultury ČR. 

Karton 65. Reg. č. 220. Folio 1-40, č. 7 

 

Národní archiv. Přihláška k registraci periodického tisku. Periodikum Rudé právo. Fond MK 

1968-1992 – Ministerstvo Kultury ČR. Karton 65. Reg. č. 220. Folio 1-15, č. 4. 

 

https://ndk.cz/view/uuid:c9eb6500-94ff-11ea-929f-005056827e52?page=uuid:579966c7-3524-451f-a99a-687feb4f07f6
https://ndk.cz/view/uuid:c9eb6500-94ff-11ea-929f-005056827e52?page=uuid:579966c7-3524-451f-a99a-687feb4f07f6
https://www.kscm.cz/cs/aktualne/aktuality/halo-noviny-po-vice-nez-30-letech-nahradil-tydenik-nase-pravda/
https://www.kscm.cz/cs/aktualne/aktuality/halo-noviny-po-vice-nez-30-letech-nahradil-tydenik-nase-pravda/
http://www.louc.cz/memo/memo230719.html


 34 
 

Národní archiv. Přihláška k registraci periodického tisku. Periodikum Rudé právo. Fond MK 

1968-1992 – Ministerstvo Kultury ČR. Karton 65. Reg. č. 220. Folio 1-40, č. 32-36. 

 
Národní archiv. Přihláška k registraci periodického tisku podle zákona č. 81/1966 Sb., 

v platném znění. Periodikum Rudé právo. Fond MK 1968-1992 – Ministerstvo Kultury 

ČR. Karton 65. Reg. č. 220. Folio 1-40, č. 35. 

 

Národní archiv. Registrace periodika. Periodikum Rudé právo. Fond MK 1968-1992 – 

Ministerstvo Kultury ČR. Karton 65. Reg. č. 220. Folio 1-15, č.  2-3 

 

Národní archiv. Registrace titulu Rudé právo. Periodikum Rudé právo. Fond MK 1968-1992 – 

Ministerstvo Kultury ČR. Karton 65. Reg. č. 220. Folio 1-40, č. 37. 

 
Národní archiv. Sdělení o změně názvu. Fond MK 1968-1992 – Ministerstvo Kultury ČR. 
Karton 65. Reg. č. 220. Folio 1-40, č. 7. 
 

Národní archiv. Výpis z obchodního rejstříku Obvodního soudu pro Prahu 1. Periodikum 

Rudé právo. Fond MK 1968-1992 – Ministerstvo Kultury ČR. Karton 65. Reg. č. 220. 

Folio 1-40, č. 2-3. 

 

Národní archiv. Zánik platnosti registrace a oprávnění vydávat periodický tisk. Periodikum 

Rudé právo. Fond MK 1968-1992 – Ministerstvo Kultury ČR. Karton 65. Reg. č. 220. Folio 

1-15, č. 1. 

 

Národní archiv. Změna formátu Rudého práva. Fond 02/4 – Sekretariát ÚV KSČ. Svazek 

72/1989. Ar. j. 116 

 

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. Česká národní rada 1990-1992. Odpověď 

na interpelaci. Dostupné z https://www.psp.cz/eknih/1990cnr/tisky/t0731a00.htm [dne 26. 4. 

2024]. 

 

PORBYNÝ, Zdeněk, 1991. Návrat k totalitě není snadný. Rudé právo. Dostupné z 

https://ndk.cz/view/uuid:d6463bf7-75e0-4d8e-b2c1-e8e20f2537f4?page=uuid:01282850-

8c88-11e8-be68-5ef3fc9bb22f [dne 27. 6. 2024]. 

 

https://www.psp.cz/eknih/1990cnr/tisky/t0731a00.htm
https://ndk.cz/view/uuid:d6463bf7-75e0-4d8e-b2c1-e8e20f2537f4?page=uuid:01282850-8c88-11e8-be68-5ef3fc9bb22f
https://ndk.cz/view/uuid:d6463bf7-75e0-4d8e-b2c1-e8e20f2537f4?page=uuid:01282850-8c88-11e8-be68-5ef3fc9bb22f


 35 
 

Právo. Ročník 5/218. https://ndk.cz/view/uuid:fae1a890-e67e-11e7-8939-

5ef3fc9ae867?page=uuid:ed7705f0-e706-11e7-adb0-005056825209 [dne 26. 4. 2024]. 

 

Svoboda – Rudé právo, 1950. 30 let Rudého práva – 30 let bojů za socialismus. Praha: ZOS – 
Svoboda – Rudé právo. Národní knihovna České republiky - Knihovní fondy a služby 
Signatura: II 061053. Dostupné z: https://ndk.cz/view/uuid:8edcf900-4b61-11ec-b757-
005056827e51?page=uuid:6218225b-64d8-437b-9675-c9743137154a [dne 22. 6. 2024]. 
 

ŠMÍDOVÁ MATOUŠOVÁ, Olga, 2012. "Rudé právo psalo, že nás bylo málo--": restituce 

identity a identita restituce v diskursu Rudého práva v roce nula. Studie (Sociologické 

nakladatelství). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN 978-80-7419-065-0. 

 

VODIČKA, Karel a CABADA, Ladislav, 2007. Politický systém České republiky: historie a 

současnost. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-893-7. 

 

WAGNEROVÁ, Alena; JANOVIC, Vladimir, 1968. Neohlížej se, zkameníš. Praha: Naše 
Vojsko. Národní knihovna České republiky - Knihovní fondy a služby 
Signatura: I 186995. Dostupné z https://ndk.cz/view/uuid:aa80fc90-fb58-11e2-9923-
005056827e52?page=uuid:14120170-1578-11e3-84ec-5ef3fc9bb22f [dne 22. 6. 2024]. 
 

Zákon o zmírnění některých majetkových křivd č. 430/1990. Dostupné z 

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1990-403 [dne 26. 4. 2024]. 

 

ZEMAN, Karel, 2017. Analýza privatizace a restitucí v ČR: transformace národního 

hospodářství, zejména liberalizace vlastnických práv: privatizace, restituce a ostatní 

systémové změny. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-

3796-9. 

https://ndk.cz/view/uuid:fae1a890-e67e-11e7-8939-5ef3fc9ae867?page=uuid:ed7705f0-e706-11e7-adb0-005056825209
https://ndk.cz/view/uuid:fae1a890-e67e-11e7-8939-5ef3fc9ae867?page=uuid:ed7705f0-e706-11e7-adb0-005056825209
https://ndk.cz/view/uuid:8edcf900-4b61-11ec-b757-005056827e51?page=uuid:6218225b-64d8-437b-9675-c9743137154a
https://ndk.cz/view/uuid:8edcf900-4b61-11ec-b757-005056827e51?page=uuid:6218225b-64d8-437b-9675-c9743137154a
https://ndk.cz/view/uuid:aa80fc90-fb58-11e2-9923-005056827e52?page=uuid:14120170-1578-11e3-84ec-5ef3fc9bb22f
https://ndk.cz/view/uuid:aa80fc90-fb58-11e2-9923-005056827e52?page=uuid:14120170-1578-11e3-84ec-5ef3fc9bb22f
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1990-403

