
Abstrakt 
Bakalářská práce „Privatizace Rudého práva“ analyzuje selektované dokumenty, které byly 

zásadní pro přechod deníku z vlastnictví Komunistické strany Československé (KSČ) do rukou 

soukromého vlastníka. Na konci vlastnického vývoje deníku stojí ve sledovaném období této 

práce mediální dům Borgis a.s. pod vedením ředitele a šéfredaktora Zdeňka Porybného. Ačkoliv 

legitimita využitých mechanismů k uskutečnění privatizace deníku Rudé právo byla 

zpochybňována, vedení redakce skončilo bez postihů. Práce diskutuje právě o tom, zda bylo 

jednání redakce v průběhu privatizace deníku oprávněné. Mimo jiné mapuje tento privatizační 

proces, a demonstruje tak model mechanismu transformace celostátního média po pádu 

komunistického režimu v Československu v roce 1989. Zabývá se také specifiky privatizace 

médií v 90. letech, která vznikla dříve ve stejném století. Text se také věnuje historickému 

vývoji Rudého práva od jeho začátků ve 20. letech 20. století až po revoluční rok 1989. Popisuje 

i legislativní a ekonomické změny související s politickou transformací v zemi, které ovlivnily 

nejen mediální, ale i další aspekty československé společnosti.  

 


