
Abstract 
The bachelor's thesis "Privatization of Rudé právo" analyses selected documents that were 

crucial for the transition of the newspaper from the ownership of the Communist Party of 

Czechoslovakia (KSČ) into the hands of a private owner. The media house Borgis a.s., under 

the leadership of its director and editor-in-chief Zdeněk Porybný, was at the end of the 

ownership development of the newspaper in the period covered by this thesis. Although the 

legitimacy of the mechanisms used to carry out the privatisation of the daily Rudé právo was 

questioned, the management of the editorial office ended up without sanctions. The thesis 

discusses precisely whether the actions of the editorial staff during the privatisation of the 

newspaper were justified. Among other things, it maps this privatization process, 

demonstrating a model of the mechanism of the transformation of the national media after the 

fall of the communist regime in Czechoslovakia in 1989. It also examines the specifics of 

media privatization in the 1990s, which occurred earlier in the century. The text also examines 

the historical development of Rudé právo from its beginnings in the 1920s to the 

revolutionary year of 1989. It also describes the legislative and economic changes related to 

the political transformation in the country, which affected not only the media but also other 

aspects of Czechoslovak society.  

 


