
   

 

 
 

Univerzita Karlova 

Filozofická fakulta 

Ústav světových dějin 

 

 

 

 

Matěj Fousek 

Korejská válka v amerických regionálních 

denících 

Coverage of Korean war in American regional newspapers 

 

Bakalářská práce 

 

 

 

 

 

Praha 2024 

 

Vedoucí bakalářské práce: PhDr. Ondřej Vojtěchovský, Ph.D. 

 



   

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování 

Rád bych vyjádřil poděkování prof. PhDr. Ondřeji Vojtěchovskému, Ph.D. za odborné vedení 

práce, trpělivost a cenné rady, a také celé fakultě za příjemnou a přátelskou atmosféru během 

mého studia. 

 

 

 

 



   

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čestné prohlášení 

Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci na téma „Korejská válka v amerických regionálních 

denících“ vypracoval samostatně a bez použití umělé inteligence. Všechny mnou použité 

literární prameny byly řádně uvedeny v seznamu literatury. 

V Praze dne 7. 8. 2024                             ...............................................  

                                                                            Matěj Fousek 

 



   

 

 
 

Abstrakt  

Bakalářská práce analyzuje a porovnává dobové zprávy z amerických novinových deníků, 

zabývající se událostmi korejské války. Cílem práce je analyzovat informační obsah a 

interpretační rámec deníků patřících do různých názorových proudů americké politiky a jak se 

způsob referování o válečných událostech v průběhu trvání války posouval či měnil. Pro 

analýzu jsou záměrně vybrána regionální periodika Republikánské a Demokratické strany, 

která odrážejí názorové platformy stoupenců obou dominantních politických stran v USA. 

Klíčová slova  

Korejská válka; Studená válka; Spojené státy americké v 50. letech 20. století; Média; Válečné 

zpravodajství; Politika. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



   

 

 
 

Abstract 

This bachelor thesis analyzes and compares coverage of the Korean war in American daily 

newsapers. The aim of this work is to analyze the informational content and its interpretation 

by daily newspapers belonging to different political circles and also take a look at how the 

information and view of the war changed with the wars progress. For the analyzing I 

purposefully chose regional daily newspapers of Republican and Democratic party. 

Keywords 

Korean war; Cold war; United States in the 1950s; Media; War Reporting; Politics. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



   

 

 
 

Obsah 

Úvod a historie deníků ……...…………………………………………………. 7 

1 Počátek války…………...……………………………………………………. 10 

2 Cenzura a propaganda, jak fungovalo zpravodajství? …….……………….. 13 

3 Invaze v médiích …...………………………………………………………. 22 

4 Pohled na nepřítele …………………………………………………………. 33 

5 Důležité osobnosti války očima tisku .…………..…………………………. 37 

5.1 Generál MacArthur …………………………………………………………. 37 

5.2 Kim Il Sung, Mao a Stalin ………………………………………………….. 40 

5.3 Truman …………………………………………………………………….... 41 

5.4 McCarthy …………………………………………………………………… 42 

5 Váleční zajatci ……………………………………………………………… 45 

6 Důležité momenty války ………………………………………………….... 48 

6.1 Čínská intervence …………………………………………………………… 48 

6.2 Ústup vojsk UN a obrana Soulu roku 1951 ………………………………… 49 

6.3 Kesong a Pchanmundžom jednání o příměří ………………………...……... 51 

6.4 Stalinova smrt ………………………………………………………………. 54 

7 Válečné zločiny …………………………………………………………….. 56 

8 Závěr ……………………………………………………………………….. 59 

9 Seznam literatury …………………………………………………………... 63 

 

 

 



   

 

7 
 

Úvod 

Korejská válka je poměrně komplexním konfliktem, který ovlivnil politický vývoj v celé 

východní Asii. Angažovalo se v něm mnoho členů Spojených národů a vyvstávaly zde neustálé 

obavy z jaderné války a vítězství komunismu, neboť ve Spojených státech probíhala tzv. éra 

rudého strachu. Tento konflikt byl prvním velkým soubojem mezi státy Západu a 

komunistickým blokem. Došlo k upevňování amerického vlastenectví a nenávisti vůči 

komunismu a důležitým činitelem v tomto procesu byly právě novinové deníky kterými se 

v této práci zabývám. Média informovala veřejnost o probíhajícím konfliktu a tvořila si svůj 

názor na jejich základě. V práci se snažím ukázat, jak tento proces probíhal a jak se média 

vyjadřovala k těmto událostem. 

Cílem této práce je zjistit, jak na tento konflikt pohlížely americké regionální deníky, které 

byly jedním z nejdůležitějších zdrojů informací pro americké obyvatelstvo. V práci se pokusím 

zjistit a ukázat, jak tyto deníky události popisovaly, jak se popis mezi jednotlivými deníky lišil 

a do jaké míry byly informace ovlivňovány cenzurou a propagandou. Toto období je 

charakterizováno strachem z komunismu a globální jaderné války a toto se také promítlo do 

dobových médií a já se pokusím zobrazit, do jaké míry se tato mentalita promítala do denního 

zpravodajství a jaký byl pohled na události vztahující se ke konfliktu doma i v zahraničí. 

Většina literatury k tomuto tématu se zabývá především vojenskými a politickými událostmi 

války. Médiím a propagandě je většinou věnována jedna menší kapitola, takže se nám ne vždy 

dostává hlubšího pohledu na tuto problematiku. Obzvláště médiím jako novinovým deníkům, 

které měly velký vliv na veřejnost, je věnováno velmi málo pozornosti. Kniha Selling the 

Korean War je dobrým doplněním právě k médiím a propagandě vztahujícím se ke Korejské 

válce. Steven Casey je expertem na americkou historii a zahraniční politiku, tudíž tato kniha, 

založená na široké škále primárních zdrojů skvěle vysvětluje funkci propagandy v průběhu 

Korejské války a nejdůležitější události a osobnosti, které ovlivňovaly válku, média a veřejné 

mínění. Obecně vybraná literatura dává dobrý základ k problematice tohoto konfliktu a jeho 

obrazu v mediálním prostoru. Obraz války v denících, především těch regionálních, je ovšem 

stále velmi málo dokumentované téma. Kapitoly obecně o průběhu války, ale i některých 

specifických tématech, jsou doplněny obecnou literaturou o tomto konfliktu jak od českých, 

tak zahraničních autorů. 

Základní vybranou literaturou pro chronologii konfliktu je Korejská válka od Briana Catchpola 

historika a veterána Korejské války, který ve své knize podává jak podrobný popis událostí a 



   

 

8 
 

politiky Korejské války, tak svědectví účastníků tohoto konfliktu. Jeho kniha inkorporuje také 

informace z v té době čerstvě odtajněných ruských a čínských archivů, čímž podává ucelený a 

kvalitní přehled o událostech tohoto konfliktu. Dále pak kniha Roberta J. Dvorchaka, který se 

také kromě války obecně věnuje jejímu podání očima zpravodajů Associated Press, tudíž 

přidává hodnotné informace o funkci zpravodajství a zpravodajcích na korejském bojišti. 

Dvorchak sám byl válečným zpravodajem AP, což vysvětluje zaměření této knihy. Od 

profesora Vladimíra Nálevky je zde použita krátká kniha Stalinova hra o zemi jitřní svěžesti, 

která i ve své krátkosti velmi dobře sumarizuje události korejského konfliktu, a také díky 

faktům z archivů všech stran, které v této době byly dostupné, podává ucelený a bohatý 

přehled. V českém prostředí není Korejská válka velmi diskutovaným tématem, tudíž je tato 

kniha přínosným dílem. Pro doplnění jsem pak jako poslední použil také dílo amerického 

historika a profesora východoasijských studií Bruce Cummingse, jehož dílo také podává velmi 

bohatý a kvalitní přehled o událostech a politice okolo tohoto konfliktu založený na široké 

škále dobových dokumentů a dílech dalších renomovaných autorů jako např. právě Stevena 

Caseyho. K některým specifickým kapitolám mojí práce jsou pak použity akademické články, 

které detailně analyzují dané téma. Vložení části práce novináře I.F.Stona má také za cíl doplnit 

práci více neortodoxním dobovým pohledem který nenásledoval vládní narativu, jako kontrast 

s tím co bylo psáno v médiích. Vybraná literatura a akademické texty pokrývají všechny 

důležité roviny tohoto konfliktu a dobře doplňují vybrané novinové prameny, a také slouží při 

jejich porovnávání a analýze. 

Jak již bylo zmíněno, noviny představovaly nejdůležitější zdroj informací vedle rozhlasu v této 

době a velká část Američanů preferovala média regionální, také přirozeně díky tomu, že 

přinášela informace navíc vztahující se k jejich státu, či městu, které by se z jiných deníků 

nedozvěděli. Co se týkalo zpráv, byly noviny také obsahově mnohem bohatější než rozhlas. 

Z důvodu lepší možnosti výzkumu a lepšího obsahu je práce založena právě na denících. 

Metodologie výzkumu spočívala v načrtnutí základních otázek a to především, jaké byly 

nejdůležitější události války, jak média tyto události a válku obecně prezentovala americké 

veřejnosti, jak moc byla zaujatá a jak nahlížela na spojence a nepřítele. Stěžejní otázkou je, zda 

byl nějaký rozdíl mezi jednotlivými deníky dle jejich politické příslušnosti a jestli ovlivňovala, 

jak deníky tyto informace podávaly/interpretovaly. Z tohoto důvodu byly deníky v této práci 

vybrány tak, aby zastupovaly obě strany americké politiky. Ke každé otázce/tématu byly 

vybrány články, které o něm hovoří a je zde snaha načrtnout nejdůležitější úseky války očima 



   

 

9 
 

těchto médií, porovnat je mezi sebou a zároveň dát ucelený pohled na průběh tohoto konfliktu, 

jak ho média sledovala od začátku až do konce.  

Deníky byly vybrány hledáním v mediálních online archivech tak, aby splňovaly kritéria 

potřebná k výzkumu, tedy politickou příslušnost, a aby byly regionální. Ze všech přečtených 

článků bylo okolo 80. těch obsahově nejdůležitějších a nejvíce vypovídajících o dané 

problematice vloženo do této práce. Z důvodu délky konfliktu a obsáhlosti deníků byly články 

vybírány metodou sondy v rámci právě vybraných důležitých událostí války a klíčových slov 

vztahujících se k tématu daných kapitol. 

Historie deníků 

Deníky, jak bylo řečeno, byly vybrány tak, aby pokryly politické spektrum tehdejší doby. Tedy 

jsou rozděleny na dva regionální, s příslušností k Republikánské a Demokratické straně a 

jedním více neutrálním deníkem. Vybrané deníky mají všechny dlouhou historii a hrály 

důležitou roli v mediálních dějinách své oblasti.  

Winona Republican Herald byl založen ve Winoně ve státě Minnesota roku 1855 a je druhým 

nejstarším deníkem v tomto státě. Roku 1954 byl přejmenován na Winona Daily News. Altus 

Times Democrat byl založen roku 1901 ve městě Altus v Oklahomě a v roce 1928 sloučen s 

dalšími dvěma deníky. Roku 1984 byl přejmenován na Altus Times. Brooklyn Daily Eagle byl 

vydáván mezi lety 1841-1955 a po určitou dobu byl deníkem s největším oběhem v celém 

USA. Tyto vybrané deníky tvoří jádro mé práce. 

Náklad novin v době 50. let není znám, ale alespoň pro představu měla v roce 2023 Winona 

náklad 1927 kusů denně, Altus 5000 kusů dle statistiky z roku 2010 a Brooklyn Daily Eagle 

(znovu vydáván od 90. let) pak 15 000 dle statistiky z roku 2017. Vzhledem k 

mnohem menšímu odběru novin v dnešní době byl náklad těchto deníků v době 50. let 

pravděpodobně značně vyšší. 

Pro zjednodušení jsou jednotlivé deníky v textu psány zkratkou. 

WRH – Winona Republican Herald 

ATD – Altus Times Democrat 

BDE – Brooklyn Daily Eagle 

 

  



   

 

10 
 

Počátek války 

Osud Koreji byl již načrtnut v průběhu druhé světové války, kdy se Roosevelt a Stalin dohodli 

na spolupráci a diskutovali o její samostatnosti. Byla to čistě pragmatická dohoda, protože 

Roosevelt nepočítal s rychlým vítězstvím nad Japonskem a žádal o pomoc od Sovětského 

Svazu. Svržení jaderných bomb na Hirošimu a Nagasaki ovšem porážku Japonska značně 

uspíšilo, ale sovětská vojska si již s minimálním odporem probíjela cestu Mandžuskem a 

američtí stratégové se obávali, že by mohlo dojít k sovětské okupaci celé Koreje. Byl tedy 

přednesen plán na rozdělení poloostrova podél 38. rovnoběžky, Sověti souhlasili a obě strany 

tedy započaly spravovat svoji polovinu země.1 

Na Jihu byl dosazen Syngman Rhee, typický antikomunistický diktátor poválečné éry (lze 

nejlépe srovnat s Jižním Vietnamem), který tvrdě nakládal s odpůrci a komunisty. Prezident H. 

Truman i generál D. MacArthur (v té době americký guvernér Japonska) si byli vědomi jeho 

způsobu vlády a bylo jim jasné, že pomalu přetváří Jih v policejní stát. Kvůli hrozbě ze Severu, 

kde byl pod vedením sovětské okupační moci budován komunismus, však nedemokratické 

poměry na Jihu ignorovali. Dle rozhodnutí kongresu se roku 1949 americké jednotky postupně 

z Koreje stahovaly, přenechávaly její obranu nově vzniklé jihokorejské armádě (sovětské 

jednotky se stáhly již o rok dříve) a přešly na systém materiální podpory Jižní Koreje. Kongres 

ovšem nebyl politickým vývojem na Jihu nadšen, a proto vojenskou materiální pomoc pro Jižní 

Koreu neustále zdržoval.2 

Vůdce Severu Kim Ir Sen, původně partyzánský vůdce bojující proti Japoncům, budoval 

komunistický Sever za pomoci SSSR. Také zároveň podporoval partizánské skupiny na Jihu s 

cílem svrhnout režim Syngmana Rhee. Díky materiální podpoře od SSSR a zkušenosti s bojem 

proti Japoncům získával Sever postupně výhodu.3 

Kim byl pravděpodobně přesvědčen, že USA nezasáhne a snažil se získat podporu k invazi od 

svých spojenců. Stalin ho nejprve odmítl, ale později přislíbil podporu, pokud se přidá i Čína. 

Američtí zpravodajci již na začátku roku 1950 podávali zprávy o pravděpodobnosti útoku ze 

Severu, a to se také záhy potvrdilo. Spojené státy si chtěly udržet dohled nad Asií, Truman 

zároveň opovrhoval appeasementem 30. let a zastával názor, že ústupky SSSR a Severní Koreji 

by vedly k další světové válce. Někteří revizionističtí historici, jako například I. F. Stone, 

 
1 CATCHPOLE, Brian. Korejská válka 1950-53. Praha: BB art, 2003, s. 15-16. 
2 Tamtéž, s. 16-18. 
3 Tamtéž, s. 16-18. 



   

 

11 
 

poukazovali na to, že USA velmi dobře věděly o severokorejském zbrojení, ale podcenili ho a 

nevěnovali mu dostatečnou pozornost i přes veškeré informace, které jim zpravodajci 

dodávali.4 

Bývalý senátor a budoucí státní tajemník John Foster Dulles podnikl diplomatickou cestu do 

Jižní Koreji týden před samotnou invazí. Novinář, který s ním cestoval, poznamenal, že Rhee 

prosazuje militantní sjednocení Koreje a je schopen zaútočit na Sever, i pokud by to přineslo 

otevřený konflikt pro USA a komunistické země. Zmíněný novinář zde debatuje, zda 

přítomnost Dullese nemohla vyprovokovat Severokorejce. Jejich invaze ovšem již byla 

naplánována měsíce předtím kvůli jejich neúspěchu svrhnout režim Jihu pomocí guerillové 

války.5 

25. června severokorejské jednotky překročily 38. rovnoběžku a započaly rychlý postup na jih. 

Málo početné, špatně organizované a vyzbrojené jihokorejské jednotky kladly slabý odpor a 

postupně byly drceny severokorejskými tanky následovanými elitními jednotkami pěchoty. 

Američané byli poněkud překvapeni, protože útok i přes zpravodajské informace nečekali a 

většina poradců nebyla nikde poblíž fronty.6 

Truman, jak již bylo zmíněno se obával vypuknutí třetí světové války a také komunisty 

považoval za jednotnou skupinu, takže dle něj musel příkaz k útoku vydat sám Stalin. Reakce 

byla rychlá. Byl odsouhlasen přísun amerických sil z nejbližších základen a bombardování 

severokorejských letišť. Situace se i tak nadále zhoršovala.7 

Jihokorejské jednotky měly kvůli špatnému výcviku a organizaci, nepopularitě Syngmana 

Rhee i mnoha armádních důstojníků, kteří původně sloužili v japonské armádě, z valné většiny 

minimální bojovou hodnotu. Velká část jich tak byla rozbita při prvním kontaktu s nepřítelem, 

což způsobilo rychlý pád Soulu. Docházelo i k povstáním některých jednotek, které odmítly 

bojovat a někdy i dezertovaly.8 

Generál MacArthur byl značně nespokojen, americké jednotky byly až na výjimky zpohodlnělé 

ze služby v Japonsku a často i špatně vyzbrojeny, což zhoršovalo jejich bojeschopnost. Kvůli 

přílišnému optimismu a rasovým předsudkům někteří očekávali lehkou porážku 

Severokorejců. Tyto představy se však rychle zhroutily při prvním kontaktu s nepřítelem. 

 
4 CATCHPOLE, Brian. Korejská válka 1950-53. Praha: BB art, 2003, s. 19-21;24. 
5 CUMINGS, Bruce. In: The korean war: a history. New York: Modern Library, 2011, s. 6-9. 
6 CATCHPOLE, Brian. Korejská válka 1950-53. Praha: BB art, 2003, s. 24-28. 
7 Tamtéž, s. 24-28. 
8 CUMINGS, Bruce. In: The korean war: a history. New York: Modern Library, 2011, s. 10-11. 



   

 

12 
 

Rychle nasazené americké jednotky se snažily získat čas pro přísun posil ze vzdálenějších 

základen a z USA. Zatím byly nuceny k ústupu severokorejskými tanky, které se jim nedařilo 

díky jejich zastaralé výzbrojí porazit.9 

Jak také můžeme vidět z novinových článků, oficiálně byl severokorejský útok prezentován 

jako překvapivý., Jako nečekané přepadení ze zálohy útok tlumočilo rovněž komuniké 

ministerstva i Komise Spojených národů pro Koreu. Jak ovšem poznamenává I. F. Stone, byly 

zde náznaky, že útok očekáván byl, pobočník ministra obrany dle něj v soukromém rozhovoru 

poznamenal, že invazi očekávali a poukázal na fakt, že byly připraveny lodě pro evakuaci 

amerických civilistů z Koreje.10 

Dle Stona je dosti zarážející, že i přes údajné zprávy o přesunech severokorejských jednotek k 

hranicím nebyla učiněna žádná politická opatření, ani vydána prohlášení v novinách.11 

Již v květnu informovaly zdroje ze Soulu o přesunech severokorejských jednotek k 38. 

rovnoběžce a prezident Rhee žádal o vojenská letadla, neboť následující měsíce měly být pro 

budoucnost jižní Koreje klíčové. Je tudíž podivuhodné, že nepřišla ze strany Spojených států 

na tyto alarmující zprávy žádná vážnější reakce.12 

Jihokorejské porážky tedy nezpůsobovalo překvapení z útoku, jako spíše špatné a nedostatečné 

vybavení, morálka a naprosto neadekvátní organizace jednotek. Zpravodajci o špatném 

vybavení informovali již v předchozích měsících, ale situace nebyla v čase invaze nijak 

zlepšena. Důležitou poznámkou také je, že jeden z dokumentů v rámci svazku ministerstva 

obrany White paper on Korea byl datován 24. června, tedy den před samotnou invazí.13 

Stone a jeho pohled na počátek války nám podává zajímavý kontrast k dobovým médiím, která 

následovala vládní narativ. 

  

 
9 CATCHPOLE, Brian. Korejská válka 1950-53. Praha: BB art, 2003, s. 24-28. 
10 STONE, Isidor Feinstein. The Hidden History of the Korean War. 2. Monthly Review Press, 1952, s. 1-6. 
11 Tamtéž, s. 1-6. 
12 STONE, Isidor Feinstein. The Hidden History of the Korean War. 2. Monthly Review Press, 1952, s. 7-9. 
13 Tamtéž, s. 7-9. 



   

 

13 
 

Cenzura a propaganda, jak fungovalo zpravodajství? 

Před tím, než si chronologicky rozebereme pohled deníků na tento konflikt, je důležité se 

podívat, jak tato média fungovala, jakých informací se jim dostávalo a jakým způsobem 

pracovala propaganda a cenzura, která je ovlivňovala a omezovala. 

Korejská válka byla posledním konfliktem, který byl většinově prezentován jen v tištěných 

médiích. Televize byla v počátcích a mělo ji jen velmi malé procento populace, reportáže také 

byly promítány ve filmových týdenících. Každopádně noviny a rozhlas byly obecně hlavním 

zdrojem informací. Rozhlas byl velmi diverzifikován, takže kromě novin zde bylo přirozeně 

mnoho hudby a zábavních programů. Proto noviny poskytovaly hlubší přehled, co se týče 

událostí a politiky. 

V průběhu 50. let také docházelo k postupnému rozšíření televize, na jejich počátku ovšem 

stále byla poněkud luxusem a velká část veřejnosti se tak o válce mohla informovat jen 

prostřednictvím tištěných médií a rozhlasu. V této práci je věnována pozornost tisku, protože 

se dá lépe studovat a zachytit. 

Televize se v průběhu války postupně více rozšířila, a hlavně v její druhé polovině se již 

objevují pořady zobrazující události z války a jednotlivé vojáky v ní bojující s cílem propojit 

obyvatelstvo s válkou a přiblížit jim ji. I přes to ale noviny zůstávaly hlavním médiem po celá 

50. léta.14  

V průběhu roku 1950 se počet amerických reportérů v Koreji vyšplhal z pěti na 238. Mezi 

velením a reportéry panovaly spíše špatné vztahy. Velení si stěžovalo na nedostatečnou 

cenzuru, která nezabránila ani tomu, aby se zprávy o vylodění v Inčchonu neobjevily v médiích 

dříve, než započalo samotné vylodění. Ke zpřísnění cenzury došlo po smrti generála Walkera 

a částečně i na vlastní žádost zpravodajů, kteří v rámci stávající sebecenzury často nevěděli, co 

by měli a neměli do svých článků psát. Reportéři se také někdy snažili získávat informace 

prostřednictvím kontaktu s reportéry z druhé strany, což velení odsuzovalo obzvláště kvůli 

risku prozrazení informací nepřátelské straně.15 

Propaganda vždy mířila dvěma směry, jedním vůči nepříteli a jedním vůči vlastní populaci. 

Správná volba propagandy vůči vlastnímu obyvatelstvu může rozhodnout výsledek války a 

jedním z hlavních důvodů například amerického fiaska ve Vietnamu byla ztráta veřejné 

 
14 CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 311-313. 
15 DVORCHAK, Robert J. Korejská válka 1950-1953: dějiny konfliktu očima korespondentů Associated Press. 

Brno: Jota, 1996, s. 214-216. 



   

 

14 
 

podpory. Pro vládu je nutné vždy legitimizovat válku a udržet obyvatelstvo při názoru, že 

konflikt je nevyhnutelný a je v jeho zájmu. 

Americké obyvatelstvo většinou nebylo válkou výrazně ovlivněno a nemělo znalosti o oblasti 

konfliktu ani žádnou vazbu na ni, tudíž bylo pro vládu snazší je propagandou ovlivnit a prosadit 

své narativy. Jediní Američané v oblasti konfliktu byli většinou příslušníci armády. Informace 

z armádního prostředí je snadné filtrovat či utajit. Pro porovnání, za války ve Vietnamu se nám 

objevuje více nefiltrovaných reportáží a zpráv a společnost je také silně ovlivněna televizními 

přenosy, které lépe ukazují realitu bojů. 

Byly vytvořeny zákony, které měly vládě znemožnit distribuci propagandy určené pro 

zahraniční účely vlastnímu obyvatelstvu (propaganda pro domácí prostředí byla mírnější a 

samozřejmě orientována specificky na to, co americké obyvatelstvo ovlivní nejvíce). Zákon se 

ale plně nevztahoval na ministerstvo obrany. Nařízení Spojených národů také omezovalo 

použití propagandy s cílem vedení války (ofenzivní propaganda podporující válku) a 

požadovalo od všech signatářů zákaz takovýchto praktik. Spojené státy i přes svůj status 

signatáře odmítly souhlasit s tímto nařízením. Jedním z důležitých způsobů propagandy bylo 

vystrašit obyvatelstvo. Hrozba globální války, svržení jaderných bomb či rozšíření komunismu 

byly symbolem počátku studené války a obzvláště pak 50. let. Strach z nepřítele a z jaderné 

války byl nejlepším způsobem, jak si zajistit podporu obyvatelstva v boji proti této hrozbě.16 

Samozřejmě propagandu nepředstavují jen lživé manipulace. Z velké části bylo hlavně jejím 

úkolem povzbudit v americkém obyvatelstvu patriotismus a vysvětlit mu nutnost a správnost 

této války, a zároveň ukázat špatnost nepřítele, proti kterému USA bojují (samozřejmě, že i do 

tohoto mohou v případě potřeby být zapracovány lži a manipulace). Propagandu přímo či 

nepřímo využívá každý politický režim a má mnoho podob. Nejlépe tuto dobovou propagandu 

popisuje právě kniha Selling the Korean War od Stevena Caseyho. 

Pro porovnání je dobré nahlédnout i na to, jak vypadala propaganda přímo na korejském bojišti 

a jak se využívala vůči nepříteli. 

Letáková válka byla jedním z nejrozšířenějších způsobů propagandy. Severní Korea se snažila 

podkopat důvěru vojáků a hrát na jejich city (touha po návratu k rodině atd.). Státy válčící pod 

vlajkou OSN pak hlavně zdůrazňovaly svoji převahu ve zbraních a technice. Specifické letáky 

například ukazovaly turecký útok bajonety, který měl zastrašit nepřítele. Po rozdrcení turecké 

 
16 Seagren, Chad W., and David R. Henderson. “Why We Fight: A Study of U.S. Government War-Making 

Propaganda.” The Independent Review, vol. 23, no. 1, 2018, pp. 69–90. 



   

 

15 
 

brigády ovšem čínští vojáci tyto letáky pokládali za lež. Jak je možno vidět, pravda se 

zaměřením na specifická fakta či události není vždy nejlepší propagandistickou volbou, protože 

při změně tohoto faktu může ztratit svoji věrohodnost a účinek. Např. právě glorifikace 

tureckých jednotek ztratila na propagandistické hodnotě po jejich porážce a Severokorejci ji již 

nebrali vážně. OSN se zaměřila hlavně na psaní obecné pravdy, tedy informací, které lze těžko 

nějakým způsobem vyvrátit.17 

Neúspěšné byly rovněž letáky, které se snažily čínské vojáky přesvědčit, že válka je důsledkem 

Stalinova ruského imperialismu, který je jen využívá. Indoktrinovaní čínští vojáci ovšem věřili, 

že Stalin je velkým přítelem Číny a Mao Ce-Tunga a někteří se mylně domnívali, že bojují v 

Mandžusku, které bylo napadeno OSN.18 

Čínské letáky byly velmi propracované. Hlavně se tázaly, proč zde Američané bojují, proč zde 

pokládají své životy, zatímco váleční spekulanti si užívají s jejich dívkami a rodiče se modlí za 

jejich návrat domů. Byla zde zejména snaha přimět je sliby o dobrém zacházení a lékařské péči 

k tomu, aby se vzdali. V letácích se psalo o zrádném kapitalismu a boháčích, co profitují z 

války a posílají tyto obyčejné hochy zemřít v cizí válce. Letáky tak sdělovali, že Číňané 

nechtějí být nepřáteli obyčejných Američanů, kteří nemají důvod zde umírat. Místo toho by se 

měli čínští i řadoví američtí vojáci spojit proti kapitalistům jako společnému nepříteli. Letáky 

zaměřené vůči Britům se snažily na své čtenáře působit přesvědčováním, že USA ničí britské 

impérium.19 

Letáková propaganda a časopis Mír však na vojáky neměly účinek. Američanům paradoxně 

poskytovaly materiál zpravodajské hodnoty, protože se z nich dal vyčíst čínský způsob 

uvažování a čeho se Číňané obávají.20 

Veřejnosti se dostávalo pouze informací z amerických médií, takže zde nebyla možnost rozšířit 

si přehled. Společnost podporovala tento boj proti komunismu, i když nastaly jisté krize v této 

podpoře s postupem války, o kterých budu později hovořit. Oproti tomu socialistické země se 

snažily o konfliktu psát co nejvíce a využít ho k propagandě. Lidé se obávali, aby konflikt 

nepřerostl v jadernou válku a konflikt globálního rozměru. S tím byly také spojeny odmítavé 

postoje některých členů americké i zahraničních vlád k ofenzivě jednotek OSN na Sever. 

 
17 CATCHPOLE, Brian. Propaganda a veřejné mínění. Korejská válka 1950-53. Praha: BB art, 2003, s. 245-

258. 
18 Tamtéž, s. 245-258. 
19 Tamtéž, s. 245-258. 
20 Tamtéž, s. 245-258. 



   

 

16 
 

Populace USA ovšem víceméně jednohlasně stála za názorem, že komunisté byli v této válce 

agresory a většinou podporovali angažmá v konfliktu i přes určité výkyvy v rámci krizového 

období okolo vstupu Číny a ústupu OSN.21 

Pro kontextualizaci je důležité se podívat, jak se jednotlivé noviny snažily prokázat lživost 

nepřátelské propagandy. Článek v BDE 1. srpna 1951 komentuje zprávy, které se v posledních 

dnech objevily v sovětském zpravodajství, zprávy o chudobě, dětské práci a vysoké kriminalitě 

v kapitalistických zemích, která měla být znakem rozpadajícího se prohnilého systému. 

Americký list upozorňoval na zavádějící způsob sovětského zpravodajství, které mělo podle 

amerického autora ovlivnit demokratické země a vzájemně je znepřátelit. Například když 

sovětský tisk hovořil o tom, že USA chtějí obnovit japonský militarismus, anebo že chtějí 

okupovat Skandinávii atd. Podává také poměrně detailní popis, jak celkově byla propaganda 

v SSSR připravována, jak celý systém fungoval v rámci zpravodajství a cenzury.22 

Přes oběti podstoupené válčenými zpravodajci se nedařilo veřejnost upoutat k válce déle než 

dva roky. Veřejné mínění odsoudilo některé akce Jihu poté, co se objevily zprávy např. o tom, 

jak se Rhee choval k politickým odpůrcům. Obyvatelé se zajímali více o ekonomiku a o to, co 

je přímo ovlivňovalo, než o vojenskou situaci jako takovou. Média o válce psala postupně stále 

méně.23 

Po ustálení fronty se také změnila situace médií. Nejznámější a často také kontroverzní 

zpravodajové se z Koreje vrátili zpět do USA, protože již neprobíhaly žádné velké bitvy a 

podobné události, a tudíž nebylo tolik o čem psát. Armáda teď také měla možnost více 

kontrolovat, kde se zpravodajové pohybovali. Z toho důvodu se často novináři nemohli dostat 

do oblastí přímého boje a frontové linie obecně, jako tomu bývalo v předchozích letech. Díky 

tomu zprávy o válce již tak často necharakterizují obsáhlé články barvitě popisující urputné 

bitvy a boje, jak tomu bývalo v počáteční fázi války.24 

Pokud se podíváme na WRH, můžeme jasně vidět tento vývoj. První rok války je 

charakterizován tučnými nadpisy na první straně hovořícími o nejnovějším vývoji ve válce a v 

textu článků barvitě popisujících právě probíhající boje. Pokud se ale podíváme na čísla 

z pozdějších let války, Korea se mnohdy na hlavním titulku neobjevuje a často, pokud ano, tak 

 
21 CATCHPOLE, Brian. Propaganda a veřejné mínění. Korejská válka 1950-53. Praha: BB art, 2003, s. 245-

258. 
22 GONZALES, Donald J. Propaganda a Potent Weapon for Soviet. Brooklyn Daily Eagle, 1951, 19.1.1951.  
23 Tamtéž, s. 245-258. 
24 CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 307-308. 



   

 

17 
 

ve spojitosti s diskusemi o obavách z jaderné války. Je zde jasně vidět nárůst nezájmu a 

opomíjení války obzvláště po jejím zabřednutí do pozičních bojů. Média se zajímala především 

o velká vítězství a ofenzivy, které charakterizovaly roky 1950-51. 

V článcích se většinou vyskytují opakující se propagandistické pojmy, nejdůležitějším je 

název, kterým označují komunisty slovem the reds (rudí). Tento název je obecně používán pro 

všechny komunistické režimy, takže pokud chceme vědět, o kterém se zrovna hovoří, musíme 

tak vyčíst z kontextu článku, protože se málokdy uvádí jejich pravé jméno. Například místo 

Severovietnamci jsou to rudí v Indočíně atd… 

Články také často poukazují na hrozbu šíření komunismu, hlavně pak možnost čínské invaze 

na Formosu (Taiwan) a dokonce se zde hovoří i o možnosti japonské komunistické revoluce a 

invazi japonské lidové armády s pomocí SSSR. Toto je označováno za doslova noční můru, 

protože kvůli zapojení do Korejské války by americká armáda nemohla efektivně zasáhnout.25 

V novinách vždy visí hrozba jaderné války a zdůrazňují zde neustálé přípravy na jaderný 

konflikt, ale také fakt, že Spojené státy nehodlají shodit jadernou bombu, pokud tak Východ 

neučiní jako první. Také se v denících píše o zpřísnění zákonů proti špionáži a monitorování 

cizinců a komunistických organizací. Dle článku mělo vyjádření prezidenta Trumana za cíl 

zablokovat vydání nové legislativy nesoucí jméno Republikánské strany.26 

V průběhu října 1950, noviny obecně psaly o válce jako o hotové věci s jistým vítězstvím pro 

síly OSN. Vojska měla být evakuována do Japonska a zpět domů, některé americké jednotky 

měly být doma již na Den díkuvzdání a kontrola měla být převzata jihokorejskými jednotkami. 

Informace a svědectví získané od některých severokorejských zajatců sice již hovořily o 

přítomnosti čínských jednotek na severu, ale nebyla jim přikládána velká důvěryhodnost, 

obzvláště ze strany MacArthura. Válka byla považována téměř za ukončenou, což se záhy 

ukázalo jako mylný názor. Můžeme vidět jistý rozdíl mezi pohledem deníků na tyto zprávy. 

Například ATD psal, že čínské jednotky pravděpodobně překročily hranici a střetávají se 

s jihokorejskými, zatímco WRH považoval zprávy o čínských jednotkách za nedůvěryhodné.27 

Armádní cenzura v průběhu korejské války nebyla úplná, neboť mohla kontrolovat pouze 

korespondenty v Koreji a Japonsku, ale neměla žádnou moc nad novinami a jednotlivci ve 

 
25 ALSOP, Stewart. A-Bomb May Make Russ Think. Winona Republican Herald, 1950, 2.8.1950. 
26 WASHINGTON AP. Truman Urges Tighter Law On Espionage. Tamtéž, 1950, 8.8.1950. 
27 Chinese Fire On U.S, Planes Along Border. Tamtéž, 1950, 24.10.1950. 

    LAMBERT, Tom. Chinese Reds Reported With Korean Units. Tamtéž, 1950, 27.10.1950. 

    South Koreans Reported At Border Of Manchuria.  Altus Times-Democrat, 1950, 26.10.1950. 



   

 

18 
 

Spojených státech. Pokud se tedy podařilo obejít cenzory a dostat informaci do USA, bylo 

těžké ji pak nějakým způsobem zastavit. MacArthur hned po začátku konfliktu poznamenal, že 

nechce obnovit cenzuru tisku tak, jak existovala za druhé světové války, ale chce, aby tisk 

ustanovil dobrovolnou cenzuru, která zaručí, že se nepřítel nebude moci zmocnit žádných 

strategicky důležitých informací. Slovo cenzura nebylo v MacArthurově slovníku, ctil svobodu 

slova a tisku, která dle něj byla nedílnou součástí demokracie.28  

Toto bylo zajímavou změnou oproti období druhé světové války, kdy i MacArthur udržoval 

přísnou cenzuru a často jediné zprávy pocházely z jeho oficiálních komuniké. Po pěti letech 

v Japonsku a debatách o svobodě tisku se jeho názory poněkud uvolnily a také se snažil ukázat 

světu rozdíl mezi nepřátelskými komunisty a americkou demokracií, s čímž také souvisela 

právě svoboda tisku. Mělo to ale také praktický důvod, protože armádní úřad pro veřejné 

informace v Tokiu neměl na úplnou cenzuru a kontrolu personál a stávající personál byl 

zaneprázdněn odpovídáním na otázky novinářů a zajišťováním jejich přepravy do Koreje.29 

MacArthur ovšem velmi rychle začal přehodnocovat své nařízení, protože reportáže novinářů 

poněkud podlamovaly morálku vzhledem k mnoha porážkám a chaosu počáteční fáze války, o 

které psaly. MacArthur si stěžoval, že někteří reportéři zmínili pohyby amerických jednotek či 

nadsadili bojové ztráty, také došlo k vyhoštění několika reportérů z Koreje. Jejich reportáže 

nebyly lživé, ale dle velení příliš podlamovaly morálku vojáků OSN a povzbuzovaly nepřítele 

kvůli popisu bojových útrap vojsk Spojených národů. Reportéři buďto měli možnost řídit se 

podle pokynů MacArthura a jeho štábu a občas od nich dostat nějaké lepší informace anebo jít 

na vlastní pěst a snažit se psát i o více nežádoucích věcech, čímž riskovali jistou šikanu a tresty 

ze strany MacArthurova štábu.30 

Problémem ''dobrovolné'' cenzury bylo, že armáda nedávala přesné pokyny, co je a co není 

užitečné pro nepřítele a o čem se nemá psát, což dále jen vzbuzovalo zmatení a nejistotu mezi 

reportéry, také díky již zmíněným vyhoštěním ze země.31 

 
28 FAZIO, Daniel. “Censorship in the Korean War: Press - Military relations, June 1950 - January 1951.” 

Australasian Journal of American Studies, vol. 26, no. 2, 2007, pp. 1–19. 

    CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 45. 
29 CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 46-47. 
30 FAZIO, Daniel. “Censorship in the Korean War: Press - Military relations, June 1950 - January 1951.” 

Australasian Journal of American Studies, vol. 26, no. 2, 2007, pp. 1–19. 

    CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 48. 
31 FAZIO, Daniel. “Censorship in the Korean War: Press - Military relations, June 1950 - January 1951.” 

Australasian Journal of American Studies, vol. 26, no. 2, 2007, pp. 1–19. 



   

 

19 
 

Reportéři byli varováni, aby nezmiňovali žádné citlivé informace ani nic, co by mohlo podpořit 

morálku nepřítele. Ostrá či neopodstatněná kritika armády a velení byla také zakázána. Velení 

poznamenalo, že je možné nechat si své články zkontrolovat, aby novináři předešli jakékoliv 

chybě z nevědomosti.32 

Vylodění v Inčchonu bylo tak špatně utajeno, že se mu přezdívalo ''Operation Common 

Knowledge'' (Operace obecná vědomost). 33 

Po vstupu Číny do války a ústupu vojsk OSN MacArthur započal pomalu zpřísňovat cenzuru, 

protože dle jeho názoru nekontrolovaný přísun informací z Koreje podlamoval morálku 

obyvatelstva. Postupně byla zavedena cenzura a články byly prověřovány a v případě podezření 

z porušení nařízení byl vybraný článek zaslán na MacArthurovo velitelství. Oficiálně byla 

cenzura pod dohledem armády zavedena 21. prosince 1950.34 

Hned po zavedení cenzury ovšem došlo ke kauze, kdy přes výslovný zákaz reportéři oznámili 

smrt generála Walkera, což způsobilo další utahování cenzury a omezení reportérů jen na dva 

kontrolované telefony ve štábu armády.35 

Korea byla zemí neznámou americké veřejnosti a reportéři se kromě popisu bojů snažili 

přiblížit ji americkému obyvatelstvu. Psaly se i články informující o korejském obyvatelstvu, 

jeho zvycích, vzhledu, také popisovaly krajinu a představovaly tamní klima, průmysl, přírodní 

zdroje a podobně.36 

Dostávat zprávy z korejského bojiště bylo složité, neboť všechny musely jít skrze Tokio, kde 

působila armádní cenzura a k dispozici bylo jen několik telefonních linek, které často byly 

obsazeny armádou. Pohybovat se po bojišti, aby bylo možné vůbec nějaké zprávy získat, bylo 

také dosti problematickou záležitostí.37 

Zpřísňující se cenzura neodradila některé reportéry od psaní o událostech a informacích, které 

by cenzurou neprošly, i když výrazně ztížila jejich odesílání.38 

 
32 FAZIO, Daniel. “Censorship in the Korean War: Press - Military relations, June 1950 - January 1951.” 

Australasian Journal of American Studies, vol. 26, no. 2, 2007, pp. 1–19. 
33 Tamtéž. s. 1-19. 
34 Tamtéž. s. 1-19. 
35 Tamtéž. s. 1-19. 
36 Choi, Suhi. “The Repertoire, Not the Archive: The 1950 ‘Life’ and ‘Time’ Coverage of the Korean War.” 

Media, War & Conflict, vol. 8, no. 2, 2015, pp. 264–280. 
37 Tamtéž. s. 264-280 
38 Choi, Suhi. “The Repertoire, Not the Archive: The 1950 ‘Life’ and ‘Time’ Coverage of the Korean War.” 

Media, War & Conflict, vol. 8, no. 2, 2015, pp. 264–280. 



   

 

20 
 

V BDE můžeme 19. ledna 1951 dohledat zajímavý článek, který řeší otázku nově zavedené 

přísné cenzury. Článek se odkazoval na text uveřejněný v Trade Magazine, který kritizoval onu 

novou cenzuru a citoval MacArthurovu odpověď, že cenzura byla zavedena na požadavek 

médií samotných (což z valné většiny bylo pravdou). Někteří představitelé deníku 

poznamenali, že neprosazovali plnou vojenskou cenzuru, ale jen požadovali asistenci od 

armády, tudíž tato situace způsobila menší rozepře mezi médii a MacArthurem.39 

Mnoho zpravodajů postupovalo spolu s vojáky na frontové linii a trávilo s nimi veškerý čas, 

účastnili se vylodění v Inčchonu i padákových výsadků a dalších operací, díky čemuž se 

čtenářům dostaly detailní reportáže z pohledu vojáka.40 

Kvůli McCarthysmu se nestávalo, že by některý novinář psal proti válce. Jistá kritika se 

vyskytovat mohla, ale protiválečné články se neobjevovaly, neboť válka v Koreji byla 

jednoznačně rámována jako obranná válka proti komunismu. Novináři se také nejspíše obávali, 

že při vybočení by byli zdiskreditováni, což byla reálná hrozba. S detailem byly obzvláště 

popisovány zločiny páchané Severokorejci na zajatcích i obyvatelstvu s jistou analogií 

nacistických zločinů, občasně se ale objevily i články o brutalitě Jihokorejců, i když ve velmi 

malém měřítku.41 

Civilní obyvatelstvo z valné většiny nemluvilo anglicky, tudíž nenajdeme reportáže hovořící o 

válce z jejich pohledu, ale jen se dočteme o jejich chování a davech, které údajně nadšeně vítaly 

americké jednotky postupující na sever. Dále také popisovaly proudy uprchlíků a utrpení 

civilního obyvatelstva, které američtí vojáci spatřili.42 

Noviny místy samy hovořily o cenzuře, i si na ni jistým způsobem stěžovaly. Např. po 

komunistické ofenzivě, která započala 22. dubna 1951, tedy pár měsíců po zavedení úplné 

cenzury, ve článku uveřejněném 23. dubna WRH píše, že z důvodu cenzury byly zprávy o 

ofenzivě zdrženy o 14,5 hodiny a ty informace, které poté dorazily, podávaly jen útržkovitý 

přehled o bitvě.43 

O podobě cenzury před jejím zpřísněním se také můžeme dočíst v článku Daily Eagle z 2. 

července 1950. Ten přiznával, že zprávy se podřizují sebecenzuře, neboli takzvané 

 
39 Mac Says Press Asked Censorship. Brooklyn Daily Eagle. 1951, 19.1.1951. 
40 Choi, Suhi. “The Repertoire, Not the Archive: The 1950 ‘Life’ and ‘Time’ Coverage of the Korean War.” 

Media, War & Conflict, vol. 8, no. 2, 2015, pp. 264–280. 
41 Tamtéž. s. 264-280. 
42 Tamtéž. s. 264-280. 
43 CLEMENTS, Olen. Allies Roll With Punch in North Korea. Winona Republican Herald. 1951, 23.4.1951. 



   

 

21 
 

gentlemanské dohodě, což znamená, že nejsou vydávány detailnější zprávy o specifických 

jednotkách a často ani nejsou udávána jména některých bojišť. Návrat MacArthura z Koreje 

do Japonska dle jeho rozkazu měl být hlášen až 24 hodin po jeho návratu, ale jak noviny píší, 

informace se často dostaly na veřejnost i přes tyto dohody a nařízení.44 

Špatnou cenzuru prvního roku války, zapříčiněnou právě zmíněnou sebecenzurou, která ne 

vždy byla plně dodržována si můžeme ilustrovat na některých článcích. Tak třeba WRH 16. 

září píše o bojích v Soulu a popisuje obsazení letiště a počátek nové ofenzivy v oblasti, jakým 

způsobem ofenziva pokračuje a v jakém bodě fronty je momentálně nejúspěšnější a kde se 

nejlépe daří postupovat do nepřátelského území. Takovéto informace, i když zrovna nepodávají 

přesný seznam jednotek účastnících se bojů, mohou stále být přínosné pro nepřítele, pokud 

jsou vydány příliš brzy, neboť díky tomu může posílit nejvíce ohrožené úseky fronty.45 

V průběhu 1950 unikalo nejvíce nefiltrovaných zpráv z války díky špatné a skoro neexistující 

cenzuře, podává nám náhled na detaily bojů a celkový vývoj konfliktu. S postupným nástupem 

cenzury se detailnost zpráv postupně snižuje a často se v denících objevují se zdržením. Také 

se již moc nedovídáme o politicky citlivých informacích, obzvláště pokud vrhaly špatné světlo 

na jihokorejský režim. 

Musíme si uvědomit, že i přes špatnou vojenskou cenzuru v Koreji/Tokiu stále probíhala 

cenzura na několika rovinách. Díky McCarthysmu a obecně politické atmosféře této doby se 

nedostávaly do novin politické články, které by byly levicově zaměřeny, nebo se snažily, 

jakkoliv pozitivněji hovořit o nepříteli (komunistických zemích), neboť autoři i redakce si 

uvědomovaly následky které by to mohlo přinést. Tudíž většina nevhodných informací, které 

unikly a byly otištěny, byly hlavně vojenského/strategického charakteru. Informace o zločinech 

Jihu byly také velmi rychle zakázány a cenzurovány. Toto je zobrazeno v kapitole o válečných 

zločinech. Média také občas otiskovala články ze sovětských novin, aby americká společnost 

mohla vidět, jak je USA pošpiňováno komunistickými médii.  

 
44 UNITED PRESS. Gentleman’s Pact Binds War Scribes. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 2.7.1950. 
45 ERICKSON, Leif. Tank-Led Assault Pierces Seoul. Winona Republican Herald. 1950, 16.9.1950. 



   

 

22 
 

Invaze v médiích 

Již v pondělí 26. června, tedy den po začátku invaze, oznamoval WRH na své titulní straně 

článkem „Red invaders‘ tanks reach Seoul“, že tanky rudých útočníků dosáhly Soulu. Článek 

popisuje boje kolem Soulu, přípravy na evakuaci americké ambasády a dále se především 

věnuje dalším přípravám na obranu. Generál MacArthur okamžitě započal s přípravami 

pomoci pro Jižní Koreu, zatím co dle novin si Severokorejci probíjeli poměrně snadno cestu k 

Soulu nejen díky vojenské převaze ale také díky hluboké demoralizaci jihokorejských 

jednotek. Nad Soulem mezitím probíhaly vzdušné souboje mezi stíhacími letouny americké a 

sovětské výroby. Zajímavé je, že zde noviny referují v jedné části článku o zemi ne jako 

Korejské republice, ale Spojenými státy podporované Korejské republice, což se může zdát 

poněkud zbytečné, ale pokud si uvědomíme znalosti o zahraniční politice a geografii, které v té 

době pravděpodobně měl průměrný Američan, takováto podrobnější vysvětlení dávají smysl.46 

Noviny sdělovaly, že prezident Truman veřejně odsoudil nezákonnou akci Severokorejců a 

přislíbil podporu Spojených národů. To spustilo všeobecnou diskusi o tom, do jaké míry jsou 

Spojené státy momentálně schopny materiálně podpořit Jihokorejce. Zajímavé jsou také 

nejrůznější krátké vložky, jako například zpráva z Velké Británie, kde konzervativní člen 

parlamentu Peter G. Roberts přednesl návrh na svržení jaderné bomby na Severní Koreu.26 

Dalo by se říct, že již první den je pohled na události poměrně objektivní. Ukazuje se zde 

průběh invaze, porážky jihokorejských jednotek a obavy z pokračující ofenzivy, zároveň ale je 

obsažen i jistý optimismus kvůli připravovaným obranným protiopatřením. Jako poslední je 

ukázána i rychlá zahraniční reakce na útok. Špatná morálka, výzbroj a překvapení z útoku jsou 

udávány jako hlavní důvody porážek. Důvod špatné morálky není diskutován. 

V dalším krátkém článku na 9. straně, napsaném D. Mackenziem, specialistou Associated Press 

pro zahraniční styky je také položena otázka, jaké by mohly být motivy Číny a Sovětského 

svazu. Mackenzie píše, zda invaze na jih Koreje nemá jen odvést pozornost od jiných 

připravovaných ofenziv, či jestli není hlavním úkolem získat pro komunistické síly vedené 

SSSR novou základnu ve strategické oblasti. Také zde autor zhodnocuje strategický význam 

Korejského poloostrova. Toto zhodnocení je propojeno s diskusí o rusko-japonské válce, která 

byla vedena právě z důvodu toho, že Japonsko Koreu považovalo za dýku ve svých zádech. 

Američtí stratégové mezitím debatovali, do jaké míry se Sovětský svaz angažoval v invazi a 

 
46 Red Invaders Tanks Reach Seoul. Winona Republican Herald. 1950, 26.6.1950. 

    Use of Atom Bomb Sought. Tamtéž. 1950, 26.6.1950. 



   

 

23 
 

předpokládali, že jedním z cílů bylo také vyzkoušet sílu „svobodného světa“ v otevřeném 

boji.47 

ATD vesměs píše stejné zprávy o invazi (neutváří žádné přehnané závěry a snaží se prezentovat 

fakta o průběhu bojů a pouze spekuluje o některých možnostech), ale jednou ze zajímavých 

poznámek je, že republikáni v Senátu se nechtěli zapojit do války na pomoc Jižní Koreji, což 

evokuje pokus nějakým způsobem ukázat opozici v horším světle.48 

Rozdíl mezi demokratickými a republikánskými novinami tkvěl nikoliv ve výběru informací a 

v jejich podání, ale ve zhodnocení vyhlídek na další průběh války. Demokratický list 

neprojevoval na rozdíl od republikánských novin takový optimismus. Předpokládají pád Soulu 

v rozmezí jednoho až dvou dnů a hovoří o rozsáhlých úspěších severokorejské ofenzivy, 

obklíčení Soulu a útěku jihokorejské vlády dále na jih. 

Komise Spojených národů v Koreji sděluje své obavy, že Severokorejci možná dokončí 

obsazení Jihu v několika dnech. Opět zde přetrvávají obavy, že je to pokus postupně okupovat 

celou Asii a rozšířit komunismus. 

Pokud se podíváme na politiku obou zemí, i tyto články, je jasné, že vůdcové znepřátelených 

států prosazovali politiku sjednocení poloostrova, který byl defacto uměle rozdělen. Takže 

invaze z jedné či druhé strany dávala naprostý smysl a v případě Číny a SSSR by podpořila 

jejich ambice a napomohla k šíření komunismu a získání nových strategických pozic. Hlavně 

pak pro šíření komunismu v celém zbytku Asie. 

Ve svém vydání z 27. června WRH řeší hlavně materiální a leteckou podporu Jihu a také 

námořní ochranu Formosy (Taiwanu) pod podmínkou, že čínští nacionalisté zastaví jakoukoliv 

válečnou činnost vůči ČLR. Také hovoří o zvýšené materiální podpoře ze strany USA jak pro 

ČLR, tak pro Francouze v Indočíně. Dále rozebírá průběžnou evakuaci amerických občanů, 

přičemž je v tomto článku také zpráva o čtyřech severokorejských stíhacích letounech, které 

byly sestřeleny Američany při pokusu evakuaci narušit.49 

Noviny v těchto dnech jasně ilustrují obrat americké politiky, neboť proti předpokladům 

Východního bloku USA okamžitě zesílily podporu všech spojenců v Asii a úplně znemožnily 

 
47 MACKENZIE, D. Russ Aims In Korea Criticized. Winona Republican Herald. 1950, 26.6.1950. 
48 Chief Promises Full Support Of Invaded Sector. Altus Times-Democrat. 1950, 26.6.1950. 
49 WASHINGTON AP. U.S. Ships, Planes To Aid Korea; Pacific Line Drawn Against Reds. Winona 

Republican Herald. 1950, 27.6.1950. 



   

 

24 
 

předpokládanou invazi na Formosu, kde předtím Čínská republika dostávala jen minimální 

podporu americké vlády. 

28. června se již dovídáme o pádu Soulu. WRH také rozebírá článek ze sovětské Pravdy, který 

kritizoval USA a obviňoval je z agrese jak na Formose, tak v Koreji a tázal se, kdo jim dal 

oprávnění takto činit. Tyto články tak čtenářům dávaly náhled na sovětskou propagandu s 

jejími narativy, kterou se snažila prezentovat své veřejnosti. Kromě poznámek doplňujících 

výroky sovětského tisku je zde především poznámka, že článek v pravdě byl nejspíše vydán 

před odsouhlasením rezoluce OSN a z toho důvodu Pravda obviňovala USA z vedení války 

bez souhlasu Spojených národů.50 

Zajímavý je článek na straně 11 od Jamese Marlowa z Washington AP, který rozebírá historii 

Koreje, zejména japonskou okupaci, kterou částečně také způsobila politika USA, a pak druhou 

světovou válku a následné rozdělení a vznik nynějších států. Článek také hovoří o pokusech o 

sjednocení a komunistické nevoli se čemukoliv podřídit, rozebírá diskuze o sjednocení a 

„ruském“ zákazu vstupu na území Severu pro komisi OSN a postupný konec pokusů o 

kompromis a vytvoření dvou vlád. Článek je velmi zajímavý a podává dobrý vhled, který 

pomáhá pochopit situaci, která v Koreji právě probíhala.51 

Samozřejmě jako vždy je nutno tyto články brát s rezervou, neboť obhajují, či příliš hluboce 

nezmiňují, režim Syngmana Rhee a nehovoří o možnosti svobodných voleb, či alternativy pro 

korejský lid. Dá se říci, že jsou vždy psány z pohledu amerických politických a ekonomických 

zájmů v oblasti. 

U článku v ATD si hned můžeme všimnout jiného výběru slov, zatímco WRH vždy používá 

slovo reds (rudí), ATD píše „Commies capture Seoul“ (Komouši obsadili Soul), slovo komouš 

je více lidový výraz, který se v médiích vídá méně a všechny deníky z valné většiny používají 

výraz rudí, až na občasné výjimky jako je tato. Jinak se obecně zmíněný článek také zaobírá 

pádem Soulu a leteckými útoky. Dle zpráv pád Soulu prvně ohlásilo propagandistické rádio 

Severokorejců, které bylo okamžitě v Soulu spuštěno. Popisován je zde také útěk amerických 

poradců, kteří se po vyhození mostů do povětří, museli přebrodit a přeplavat na druhou stranu 

 
50 BRINES, Russel. Reds Take Seoul; U.S. Jets Attack. Winona Republican Herald. 1950, 28.6.1950. 

    GILMORE, Eddie. Pravda Charges U.S. With Aggression. Tamtéž. 1950, 28.6.1950. 
51 MARLOW, James. Defense, State Departments Sponsored Splitting of Korea. Tamtéž. 1950, 28.6.1950. 



   

 

25 
 

řeky Han, přičemž zde došlo ke zranění dvou zpravodajů. Dle mluvčího americké armády 

Jihokorejci ustupují spořádaně a nepřítele se daří držet na sever od řeky Han.52 

ATD zde také hovoří o útocích sovětského tisku a rozhlasu vůči Trumanovi a USA, kde je 

válka označena za agresi USA a Jihokorejců, kteří prý zaútočili první. Článek spekuluje o tom, 

jestli SSSR pošle do boje vlastní jednotky, což by znemožnilo lokalizaci konfliktu a 

pravděpodobně započalo třetí světovou válku. Na 6. straně je pak poznamenáno, že byly 

načrtnuty plány na přídělový režim, pokud by korejský konflikt zatáhnul USA do opravdové 

války. Tyto výše zmíněné články dobře ilustrují napjatou situaci v tomto období, spojenou s 

rudým strachem a hrozbami třetí světové války a možnosti jaderného konfliktu, který se jevil 

jako reálná hrozba.53 

BDE píše, že dle zpráv z fronty Soul padl, došlo k rozložení fronty a rozbité jihokorejské 

jednotky utíkají v beznadějném zmatení, zatímco Severokorejci jsou již deset mil za Soulem. 

To kompletně bořilo tehdejší vyjádření americké armády, že ústup probíhá spořádaně a bez 

větších problémů. Jasně na tomto příkladu můžeme vidět rozdíl mezi narativem, který se 

snažila prezentovat armáda a realitou, kterou prezentovaly cenzurou nijak neomezované 

sdělovací prostředky.54 

Zajímavá je také poznámka k vyjádření státního průmyslového komisaře (state industrial 

commissioner) E. Corsiho o situaci v Koreji, že současná situace je produktem americké 

politiky, která léta sponzorovala zkorumpovanou a nepopulární čínskou vládu, čímž uvrhla 

Čínu do rukou komunistů. Takový názor v této době zazníval výjimečně a vyčníval tak z 

obvyklé rétoriky boje proti komunismu všemi prostředky, což také znamenalo podporu 

Kuomintangu, jako jednoho ze hlavních odpůrců komunismu.55 

WRH pak 29. června psal, že dle informátorů v Japonsku již byly některé americké pozemní 

jednotky uvedeny do stavu pohotovosti, ale to, jestli budou vyslány do Koreji, nebylo 

potvrzeno. Dále hovořil o návrhu Republikánské strany na zavedení registrace komunistů, která 

by umožnila jejich kontrolu a znemožnila jim získat jakákoliv vládní pracovní místa.56 

 
52 Commies Capture Seoul. Altus Times-Democrat. 1950, 28.6.1950. 
53 Soviet Press Charges U.S. As Aggressor. Tamtéž. 1950, 28.6.1950. 

    Rationing And Control Plans Set If Needed. Tamtéž. 1950, 28.6.1950. 
54 UNITED PRESS. Reds Capture Seoul. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 28.6.1950. 
55 Corsi Lays Korea War To U.S. China Policy. Tamtéž. 1950, 28.6.1950. 
56 HIGHTOWER, John M. Use Of Land Forces Up To Truman. Winona Republican Herald. 1950, 29.6.1950. 

    HAAKINSON, Edwin B. Communist Control Law Asked for U.S. Tamtéž. 1950, 29.6.1950. 



   

 

26 
 

Co se týče bojů, probíhala stabilizace fronty na řece Han a neustávaly bombardovací operace 

amerického letectva. Sovětské noviny stále informovaly o průběhu bojů každý den a 

odsuzuovaly akce USA. Hovoří se také o MacArthurově první návštěvě frontové linie.57 

ATD hovoří o destrukci komunistického předmostí námořnictvem a jihokorejském protiútoku, 

o ztrátách na životech amerických vojáků a ještě nepotvrzené, ale pravděpodobné, smrti šesti 

letců. Nejdůležitější zprávou dne bylo, že Indie opustila neutralitu a připojila se k rezoluci USA 

a Spojených národů uvalující sankce na Severní Koreu a mobilizovala svoji armádu společně 

s dalšími státy OSN.58 

O MacArthurově cestě a návratu na velitelství v Tokiu informovaly noviny skoro okamžitě. 

Dle zpráv byl prý údajně ten stejný letoun, kterým před tím přiletěl MacArthur, napaden 

severokorejským stíhacím letounem, který byl posléze zahnán. Je možné spekulovat o tom, zda 

to byla náhoda, či plánovaný útok na základě informací získaných právě z amerického tisku.59 

BDE přinášel zajímavý článek o MacArthurovi a jeho vojenské kariéře. Především vyzdvihl 

jeho slavnou obranu Bataanu a legendární návrat na Filipíny. Hovořil též o jeho statečné 

výpravě do Koreje nebezpečným vzdušným prostorem blízko fronty, tvořil paralely s druhou 

světovou válkou a vykreslil tak novou kapitolu v kariéře slavného generála.60 

Také BDE tohoto dne rozebírá protesty členů Komunistické strany USA, kteří požadují stažení 

amerických vojenských sil z Koreje a zrušení embarga na Sovětský svaz a Čínu. Název článku 

je psán jako u většiny článků tohoto typu s poněkud negativním tónem: „Levičáci pranýřují 

pomoc Koreji jako imperialistickou“.61 

30. června se už v denících hovoří o přesunu amerických pozemních sil do Koreje. Dle 

mluvčích armády (nejsou uvedena jejich jména) je tajné, které jednotky přesně míří na 

poloostrov, ale WRH zde podává přehled všech čtyř divizí, které má MacArthur k dispozici a 

spekuluje o tom, kdo všechno by tam mohl být poslán. Především potřebné jsou dle situace 

protitankové jednotky, neboť severokorejský obrněný klín prorazil frontu na jih od Soulu.62 

 
57 ASSOCIATED PRESS. Koreans Hold Line South of Seoul. Winona Republican Herald. 1950, 29.6.1950. 
58 UNITED PRESS. South Koreans Hit Back With Counter Offensive. Altus Times-Democrat. 1950, 29.6.1950. 
59 ASSOCIATED PRESS. Koreans Hold Line South of Seoul. Winona Republican Herald. 1950, 29.6.1950. 
60 HOBERECHT, Earnest. M’Arthur Back In Tokyo After Visit To Korea. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 

29.6.1950. 
61 Leftists Flay Korean War Aid as Imperialist. Tamtéž. 1950, 29.6.1950. 
62 ASSOCIATED PRESS U.S. Ground Troops Sent To Korea. Winona Republican Herald. 1950, 30.6.1950. 



   

 

27 
 

Dále zde WRH rozebírá politickou stránku války. Současné akce podniknuté vládou a armádou 

mají mít odstrašující účinek za účelem přinutit Moskvu odvolat své loutky a ukončit invazi. Je 

zde ovšem jasně uvedeno, že pokud odstrašení nepřinese žádné výsledky, nesmí se plány 

přerušit, ale je třeba pokračovat v momentálních závazcích a bránit Koreu vlastními silami. 

Před válkou, když byl připravován dokument na postup při hypotetické invazi Jihu, byla 

armáda i letectvo proti nasazení pozemních sil v případě konfliktu, tudíž prezident odsouhlasil 

jejich rozhodnutí. Nyní ovšem při reálné hrozbě byla situace úplně jiná, protože, jak 

poznamenal Dean Acheson, politický dopad ztráty Koreje si USA nemůže za žádnou cenu 

dovolit. Armáda ovšem nebrala ohled na politickou stránku věci, protože dle jejich 

představitelů nebylo možné Koreu ubránit v případě větší (nejspíše globální) války mezi 

Východem a Západem.63 

Spojené státy marně doufaly, že slabá jihokorejská armáda, které neposkytly dostatek výzbroje, 

zázračně zastaví dobře plánovaný útok nově vyzbrojené severokorejské armády. Během 

několika dnů bylo jasné, že tak tomu opravdu nebude a prezident byl nucen změnit své 

předchozí stanovisko a vyslat jednotky k obraně. 

Situace neposkytnutí podpory se příliš nelišila v případě čínských nacionalistů. I přes lobování 

Čankajška mezi kontakty v Republikánské straně politika USA zůstávala na pozici 

neposkytnutí pomoci Kuomintangu, ani v případě útoku čínských komunistů na Formosu, 

stejně tak jako nejdříve odmítalo podporovat Jižní Koreu. Tato politika se okamžitě změnila 

po počátku Korejské války. Jedním z důvodů k této změně také byly ostré útoky senátora 

McCarthyho, který osočoval všechny, kteří byli skeptičtí k Čankajškovi, že jsou ''rudí''.64 

ATD tlumočil další vyjádření sovětské vlády, která poté, co byla požádána, aby přinutila 

Severokorejce ke stažení zpět, ohlásila, že se nehodlá jakýmkoliv způsobem angažovat v této 

válce a je také ostře proti vměšování jiných států. Neboť, jak již prohlásila dříve, byl prvotní 

útok proveden jednotkami Jihu a Jih by tedy měl nést plnou zodpovědnost za své činy. Dle 

jejího prohlášení sovětská vláda ctí svou dlouholetou tradici nevměšovat se do vnitřních 

záležitostí ostatních států (ATD pouze tlumočí tento výrok).65 

 
63 ALSOP, Joseph. ALSOP, Stewart. U.S. Means Business in South Korea. Winona Republican Herald. 1950, 

30.6.1950. 
64 STONE, Isidor Feinstein. The Hidden History of the Korean War. 2. Monthly Review Press, 1952, s. 19-20. 
65 ASSOCIATED PRESS. Russians Turn Down U.S. Plea To End Fight. Altus Times-Democrat. 1950, 

30.6.1950. 



   

 

28 
 

BDE hovoří o hrozbách předsedy čínské vlády Čou En-Laie, který prohlásil, že pošle vojenské 

síly proti americké 7. flotile, která brání Formosu a že všichni Číňané budou bojovat 

jednomyslně za osvobození Formosy. Také poukázal na smlouvu o třicetiletém přátelství a 

spolupráci se Sovětským svazem, kterou nedlouho předtím čínští komunisté podepsali a podle 

které se budou společně bránit, pokud Japonsko nebo některý z jeho spojenců zaútočí vůči 

jednomu ze signatářů.66 

Dle zpravodajců Čankajšek plánoval nabídnout vojenskou pomoc v Jižní Koreji. Austrálie již 

dala k dispozici své námořní síly a Brazílie prohlásila, že jsou připraveni udělat, co je třeba pro 

obranu Koreje. Valné shromáždění OSN diskutovalo o plánech v případě vstupu SSSR do 

války. I přes sovětské prohlášení o neutralitě mezi účastníky panovala silná skepse, neboť dle 

zpravodajských služeb, byli Sověti v nejhorším případě připraveni situaci eskalovat.67 

BDE zde také popisuje první jednání mezi SSSR a USA, která potvrzují sovětskou politiku 

neintervenovat v Koreji a zmírňují tak hrozbu třetí světové války. Dle Washingtonu není šance 

na rychlý konec korejské anabáze a jsou očekávány americké ztráty. I přes optimismus 

některých politiků vojenské kruhy očekávaly, že americké pozemní jednotky budou muset 

zasáhnout, neboť dle vojenských zpráv jihokorejská armáda již ztratila až 50 % bojových stavů. 

Američtí piloti poznamenali, že někteří nepřátelští letci vykazují značné letecké zkušenosti, a 

mají dojem, že se bojů účastní i sovětští letci v barvách Severní Koreje. To ovšem nebylo 

možné, neboť, jak dnes již víme ze sovětských dokumentů, první sovětští letci začali v Koreji 

operovat až v listopadu 1950.68 

I když nejdůležitější události zmiňují oboje noviny, každé mají pak tendenci vybírat si jiné 

vedlejší události vztahující se k válce. Takže nejlépe dáme dohromady celou politickou a 

vojenskou situaci, pokud nahlédneme do všech třech listů, neboť každý většinou mívá nějaký 

zajímavý článek o válečných událostech, který se nenachází v dalším z deníků. Tak se nám 

celý podrobný obraz skládá až po přečtení všech, a to i přes to, že kvůli cenzuře a omezenému 

počtu zpravodajců většina informací pocházela ze stejných zdrojů. 

 
66 UNITED PRESS. China Reds Warn They’ll Fight U.S. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 30.6.1950. 
67 UNITED PRESS. China Reds Warn They’ll Fight U.S. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 30.6.1950. 

    UNITED PRESS. Australia Makes Planes Available To MacArthur. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 30.6.1950. 

    UNITED PRESS. Brazil Pledges Aid. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 30.6.1950. 
68 UNITED PRESS. Capital Already Blasted, Reds Say – South Army Gains. 1950, 30.6.1950. 



   

 

29 
 

Pro co nejlepší porozumění a rozbor této problematiky se zaměřuji na chronologický popis a 

porovnání základní literatury a novinových deníků, které nám ukazuje poměrně jednotný popis 

událostí mezi deníky pouze s občasnými rozdíly ve výběru informací pro hlavní články. 

Začátek července je charakterizován neustávajícím postupem severokorejských jednotek dále 

na jih. Narychlo přisunuté americké jednotky se začínají připravovat na přesun směrem k 

frontové linii. 

Severokorejci nadále postupovali a 11. července došlo k proražení linie nově příchozích 

amerických jednotek. 

WRH hovoří o tankových útocích, které se probily americkými postaveními a nepřátelských 

vojácích, kteří v přestrojení infiltrovali americké linie. Také se již objevují zprávy o válečných 

zločinech, neboť se můžeme dočíst o nálezu 18 amerických vojáků, popravených se svázanýma 

rukama. Také je poznamenáno, že komuniké generála MacArthura (jedním z hlavních zdrojů 

informací) jsou vydávána až 12-24 hodin od příchodu zpráv z bojiště.69 

ATD hlouběji hovoří o zločinech a přikládá svědectví o vraždění raněných Američanů v 

opuštěných pozicích. O vraždách Korejců se tak často nedovídáme, pravděpodobně protože 

američtí vojáci byli pro domácí čtenáře důležitější. Co se týče severokorejského postupu, tak 

řešil jejich útok směrem k Tedžonu, ke kterému se blížili po proražení amerických linií. Dle 

zpráv bylo na bojišti až 75 000 severokorejských vojáků.70 

Hlavní článek v BDE přinášel zprávy o rozbití fronty, útoku na Tedžon, problémech se 

severokorejskými tankovými klíny a nedostatkem protitankových zbraní potřebných k jejich 

zastavení, popravení amerických zajatců je také zmíněno.71 

Americké jednotky se snažily tvořit nové obranné linie, které byly postupně rozbíjeny a 19. až 

20. července již Severokorejci postupně dobývali Tedžon a donutili Američany ustoupit dále 

na Jih. 

20. července WRH informoval o útoku na Tedžon a těžkých bojích probíhajících v okolí tohoto 

města, obzvláště pak o přepadu obránců z boku poté, co severokorejské jednotky obešly město.  

 
69 MOORE, William H. Prisoners Slain By Korean Reds. Winona Republican Herald. 1950, 11.7.1950. 

    60 – Ton Russian Tanks Crack U.S. Line. Tamtéž. 1950, 11.7.1950. 
70 UNITED PRESS. Korean Reds Kill U.S. Wounded, Officer Declares. Altus Times-Democrat. 1950, 

11.7.1950. 

    UNITED PRESS. Yanks Reel Backwards. Tamtéž. 1950, 11.7.1950. 
71 UNITED PRESS. Koreans Mass For New Drive as Showdown Nears. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 

11.7.1950. 



   

 

30 
 

Píše také o zmizení generála Deana, který byl od počátku ústupu pohřešován. Jak již víme, po 

špatném odbočení se generál dostal do zajetí.72 

Také je popsáno důležité komuniké generála MacArthura, ve kterém sděluje, že útočníci ztratili 

svou velkou šanci na vítězství a jejich ofenziva byla otupena americkým odporem. Lze však 

očekávat další ústup, dokud vojska OSN nebudou schopna proti severokorejským jednotkám 

zahájit protiútok.73 

To bylo velmi optimistické prohlášení, neboť americké jednotky byly stále pod velkým tlakem 

a ústup pokračoval až do ustálení v malém území, tzv. Pusanského perimetru, který bylo 

potřeba držet do příchodu posil. Ty byly teprve na cestě. Celý vývoj války pak závisel na tom, 

zda oslabené americké a jihokorejské jednotky zvládnou ustoupit, vytvořit a následně ubránit 

onu poslední obrannou linii na poloostrově. 

BDE referoval o bojích a ústupu, ale zatím nezmiňoval zmizení generála Deana. Jen popisoval 

jeho ústup a boj se severokorejskými tanky, při kterém generál sám jeden nepřátelský stroj 

zničil. 74 

25. července WRH píše o ústupu od Jongdongu a obecně pokračujícím ústupu za neustálého 

boje. Hlavním tématem byla opakující se infiltrace amerických linií Severokorejci v civilních 

šatech, tudíž byl vydán rozkaz vyklidit oblast od civilního obyvatelstva a znemožnit nepříteli 

pokračovat v sabotážní činnosti.75 

O ústupu se široce rozepisoval i BDE. Zaměřoval se především na severokorejský postup na 

jihozápad k cípu poloostrova, který ohrozil bok americké obrany a dostal se na 100 mil od 

Pusanu, který je hlavní a poslední velkou základnou a přístavem na poloostrově v rukou USA 

a Jihu. Také se zde opakují zprávy o severokorejských guerillách infiltrujících linie a úkrytech, 

které mají vytvořeny v horách.76 

31. července se můžeme ve WRH již dozvědět o příchodu amerických posil v podobě druhé 

pěchotní divize, která okamžitě započala vyplňovat mezery v obranných liniích. Ty jsou v té 

 
72 ASSOCIATED PRESS. 24th Quits Taejon; Dean Missing. Winona Republican Herald. 1950, 20.7.1950. 
73 Tamtéž. 1950, 20.7.1950. 
74 UNITED PRESS. Reds Take Taejon. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 20.7.1950. 
75 ASSOCIATED PRESS. 1st Division Driven Out Of Yongdong. Winona Republican Herald. 1950, 25.7.1950. 
76 UNITED PRESS. Reds Drive Yanks Out of Yongdong, On Road to Pusan. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 

25.7.1950. 



   

 

31 
 

době místy již pouhých 50 mil od Pusanu. Objevily se odhady severokorejských ztrát, které dle 

zpráv již dosáhly 37 500 mrtvých.77 

Začátkem srpna byla fronta již 40 mil od Pusanu. WRH 3. srpna píše, že nepřítel se připravuje 

na poslední útok, fronta byla ustálena na řece Naktong a doplněna nově příchozími posilami. 

Protiútok s podporou tanků prorazil severokorejskou linii a americké jednotky získaly 

nepřátelské dokumenty a výzbroj jako zpravodajský materiál.78 

Obrana Pusanu trvala celý měsíc, než přišly všechny posily a mohla být zahájena nová 

ofenziva. Útok započal 6. srpna a jednotky Jihu a vojsk OSN se postupně se probíjely 

nepřátelskými liniemi. 15. srpna se spojenecké jednotky již vylodily v Inčchonu a okamžitě 

začaly postupovat k Soulu. 

Postup jednotek OSN na sever ukončil první fázi války. 

Počátek konfliktu byl značně kritický, neboť novináři velmi živě a detailně popisovali invazi a 

totální rozklad jihokorejské armády, což MacArthura značně rozhořčilo. I přes dobrovolnou 

cenzuru se MacArthur snažil trestat novináře, kteří překročili určitou mez a instruoval svůj 

štáb, aby se snažili zamezit šíření strategických informací.79 

MacArthurův štáb se ve svých komuniké snažil zlehčovat situaci a ilustrovat porážky a ústupy 

jako taktické přesuny do lepších pozic, což mělo zlepšit morálku a zabránit panice. Zpravodajci 

v Koreji ovšem odesílali mnohem depresivnější informace, které často ukazovali velmi temnou 

realitu a bořili narativ, který se snažil MacArthur prosadit.80 

Kritika MacArthura a jeho rozhodnutí ovšem neobjevila. Novináři si uvědomovali riziko, které 

by taková kritika přinesla, především tedy hrozba vyhoštění z Koreje. Zpravodajci tedy své 

negativní názory (pokud nějaké měli) mírnili, či nezmiňovali veřejně.81 

Jednotlivé noviny také občas vydávají různé doplňující články známějších reportérů 

z Associated Press, United Press International atd… Pro příklad zajímavým je článek, který 

diskutuje o probíhajících bojích a jeho jméno je „Co je špatně v korejském tažení? Je to další 

Pearl Harbor a Bataan.“ Zde řeší překvapivý útok Severu a porážky amerických jednotek, které 

byly narychlo v Koreji nasazeny a poznamenává že jejich malý počet a špatná výstroj, která 

 
77 MORIN, Relman. Fresh U.S. Troops Land In Korea. Winona Republican Herald. 1950, 31.7.1950. 
78 ASSOCIATED PRESS. Yanks On Last Defense Line. Tamtéž. 1950, 3.8.1950. 
79 CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 49. 
80 CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 50. 
81 CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 56. 



   

 

32 
 

vede k jejich neschopnosti zastavit nepřítele, připomíná boje o Bataan na Filipínách po útoku 

na Pearl Harbor. Také ovšem je optimistický a hovoří o tom, že situace se zlepší, až dorazí 

posily ze Spojených států. Toto porovnání dává ještě větší smysl, pokud se podíváme na 

uvedeného autora, jímž je Frank Tremaine, první novinář, který odeslal zprávu o útoku na Pearl 

Harbor v prosinci 1941.82 

Počátek invaze byla charakterizován překvapením a začnou skepsí vůči vítězství Jihu, ale po 

vstupu USA do války se deníky stávají optimističtějšími, i když stále píší o prohrách a ústupu 

vojsk Jihu a USA a jejich neschopnosti zastavit postupující severokorejské tankové klíny 

klestící si cestu směrem k Pusanu. Noviny se snaží nepodlamovat morálku veřejnosti, ale 

zároveň netají špatnou situaci na frontě. 

  

 
82 TREMAINE, Frank. What’s Wrong With The Korean Campaign? Its Another Pearl Harbor and Bataan. Altus 

Times-Democrat. 1950, 12.7.1950. 



   

 

33 
 

Pohled na nepřítele 

Severokorejci byli považováni za přirozeně násilného protivníka a jako součást širšího 

komunistického spiknutí, které má za cíl pohltit asijské státy a rozšířit sféru vlivu Moskvy. 

Pokud některé zprávy zajatců tento narativ nějakým způsobem popíraly a hovořily i o 

Severokorejcích, kteří se k nim chovali lépe, média se ho držela, i když připouštěla, že někteří 

Severokorejci by mohli být potenciálními přáteli Američanů a odpůrci komunistického režimu. 

Četná svědectví o brutalitě a masakrech zajatců v prvních měsících války udržovala 

přesvědčení o severokorejské brutalitě. Z politických důvodů se o masakrech páchaných 

Jihokorejci skoro nikdy nemluvilo, až na pár výjimek. 

Obecně obyvatelé USA byli učeni na severní Koreu nahlížet jako na barbary, také díky vysoké 

úmrtnosti amerických zajatců a jejich příběhům o hrůzném zacházení ze strany Severu, které 

podporovali tento narativ. 

Jak můžeme vidět z předchozích článků, Severní Korea byla také vždy považována pouze za 

loutku Číny a SSSR, které ji používaly k prosazení svých politických zájmů a k šíření 

komunismu. Dle médií neměla žádnou vlastní agendu nebo vyšší cíle, které by nebyly tím, co 

po nich chtěla Čína a SSSR.83  

V americké kultuře kolovalo slovo ''Gook'', což byl hanlivý název pro příslušníky asijské rasy. 

Rasismus byl obecně dosti rozšířený, i když byl zaměřen především vůči Severu, přestože 

Jihokorejci a Severokorejci byli rasově totožní. Tento výraz můžeme slyšet mezi příslušníky 

americké armády a společnosti obecně již v rámci boje s Japonci i později s Vietnamci. Ze 

začátku jím američtí vojáci referovali i o Jihokorejcích ale s postupem času, kdy vznikalo jisté 

válečné bratrství mezi nimi, tento výraz přestali používat.84 

Docházelo k velké medializaci severokorejských masakrů a jiných zločinů, zatímco o 

zločinech druhé straně se americká média přirozeně nezmiňovala s výjimkou několika poprav 

politických vězňů. A to i přes to, že Jihokorejci zmasakrovali tisíce politických vězňů a 

údajných kolaborantů s komunisty, kteří byli nezřídka obviněni falešně.85 

 
83 PEARSON, Drew. Moscow Korean Strategy Was Secret to Chinese. Winona Republican Herald. 1950, 

7.7.1950; SOKOLSKY, George. Japanese Treaty Should Be Approved. Tamtéž. 1951, 21.7.1951; PEARSON, 

Drew. While MacArthur Dispute Rages, Lobbyists Hustle. Tamtéž. 1951, 24.5.1951. 
84 ASSOCIATED PRESS. Wounded Brother Died in His Arms. Tamtéž. 1950, 20.9.1950; BOYLO, Hal. Gooks 

Label Vanishes. Tamtéž. 1951, 24.1.1951. 
85 ASSOCIATED PRESS. Chinese Troops Join North Korean Forces. Tamtéž. 1950, 30.10.1950; WAUGH, 

William J. Mass Execution Denied, But Kim Admits 242 Shot. Tamtéž. 1950, 21.12.1950. 



   

 

34 
 

B. Gauthier ve své práci říká, že tyto asijské národy byly tehdy označovány, jako tradičně 

násilné, bylo to prý součástí jejich orientální kultury. Ve spojitosti se Severní Koreou přímo 

doboví autoři hovořili, že smrt v neúprosné krajině Severu byla pro Korejce denním chlebem 

a byli na ni zvyklí, o Jihu se ve spojitostí s tímto nezmiňovali.86 

Na americké straně probíhal rozsáhlý psychologický výzkum zaměřený na zkušenosti zajatců 

s cílem zjistit, jak je s nimi nakládáno a jak se jejich věznitelé chovají.87  

Tento výzkum také dodal médiím mimo jiné materiál o podmínkách v zajateckých táborech. 

Noviny občas tedy popisovaly brutální chování věznitelů, o dobrém zacházení v rukou 

věznitelů se ale většinou nepsalo. Podle novinových zpráv byli Severokorejci především 

fyzicky brutální. Čínští vojáci se oproti tomu snažili ovlivnit americké zajatce ideologicky. 

Někteří američtí navrátilci ze zajetí ovšem zase prohlašovali, že Severokorejci nebyli tak špatní 

a netýrali je, více svědectví se však spíše přiklánělo k tvrzení, že Severokorejci byli ve srovnání 

s Číňany brutálnějšími vězniteli. Zkušenosti ze zajetí byly i podle psaní amerického tisku 

různé. Vojáci se také setkávali s přívětivostí severokorejských civilistů, kteří jim někdy 

věnovali tabák či jídlo, což pro vojáky bylo poněkud překvapující.88 

Mezi velením a vojáky jsou zde někdy snahy odlišovat brutální barbarské severokorejské 

komunisty a přátelské Severokorejce. Dle slov zajatého generála Deana Severokorejci nebyli 

násilnými vrahy ovládanými Moskvou, ale komunismus si zvolili sami a opravdu věřili, že je 

to cesta k lepšímu životu. Takováto to svědectví byla médii ovšem velmi málo zmiňována či 

vůbec. Vymývání mozků také bylo jedním z velmi diskutovaných témat, a tudíž se kladné 

názory vůči věznitelům často braly s podezřením. Názor, že Severní Korea je satelitním státem 

ovládaným a vykořisťovaným Čínou, převládal i dlouho po válce a byl oficiálním narativem 

jihokorejské vlády.89 

Pohled na nepřítele se objevuje v nejrůznějších článcích. Na titulní straně BDE z 20. července 

1950 zaujme článek, který rozebírá důvody, proč severokorejští vojáci bojují tak urputně a jaká 

je úroveň jejich výcviku. Odpověď na tuto otázku dávají výslechy zajatců, které ukazují, že 

severokorejští vojáci očekávají, že v případě zajetí budou popraveni (což často bývalo pravdou 

v případě zajetí Jihokorejci). Poté co zjistí, že tomu tak není (hlavně díky zajetí Američany), 

 
86 Gauthier, Brandon K. “A Tortured Relic: The Lasting Legacy of the Korean War and Portrayals of ‘North 

Korea’ in the U.S. Media, 1953-1962.” The Journal of American-East Asian Relations, vol. 22, no. 4, 2015, pp. 

343–67. 
87 Tamtéž. s. 343–67. 
88 Tamtéž. s. 343–67. 
89 Tamtéž. s. 343–67. 



   

 

35 
 

jsou otevřenější a hovoří o poměrech v armádě a dalších důležitých informacích, ze kterých lze 

například zjistit, že spousta branců prodělala před odesláním na bojiště jen naprosto minimální 

výcvik.90 

Zajímavé jsou také některé články zabývající se mentalitou korejských a čínských vojáků, 

články bývají většinou poměrně umírněné a analytické, ale například článek G.E. Sokolskyho 

hovoří o tom, že se má počítat se zabíjením zajatců kvůli asijské tradici (v textu používá slovo 

Asiatic místo Asian které by se dnes dalo pokládat za poněkud rasistické). Asijské národy 

považuje za velmi fanatické a bez úcty k základním lidským hodnotám, jako jsou péče o 

nepřátelské raněné a dobré zacházení se zajatci, které jsou naopak podle autora výdobytkem 

západní civilizace. Propojuje to ale také s katyňským masakrem a jeho nedávným zveřejněním. 

Nedá se určit, zda propojení znamená, že považuje Sověty za Asiaty, či je to spojení s obecnou 

brutalitou komunismu. Sokolskyho článek lze pokládat za názorově radikálnější, neboť 

Sokolsky patřil k nejvíce pravicovému křídlu republikánské strany. Zároveň byl ale pokládán 

za experta na Asii a asijskou mentalitu díky svému 15 let dlouhému působení v Číně.91 

Po celou dobu konfliktu můžeme ve sledovaných novinových textech pozorovat určitou 

nadřazenost nad nepřítelem a obecnou tendenci zobrazovat nepřítele jako násilného barbara. 

Naopak příslušníky jednotek OSN líčily dotyčné americké deníky coby civilizované vojáky, 

kteří ctí pravidla války a slušně zacházejí se zajatci. O tom svědčí i dříve zmíněné články o 

vraždách amerických zajatců a také o brutalitě v severokorejských zajateckých táborech, které 

se budu věnovat v jedné z dalších kapitol. Nejlepší ukázkou xenofobního pohledu je právě 

Sokolskyho článek zmíněný v předchozím odstavci. 

Sledovaný americký tisk průběžně odsuzoval jednání Severokorejců jako barbarské. Například 

článek uveřejněný ve WRH 12. července 1950 referoval o nálezu čtyř popravených amerických 

zajatců a popisoval MacArthurovu reakci, kterou americký generál odsoudil severokorejské 

barbarství a prohlásil, že viníci budou v případě dopadení popraveni.92 

Pohled na nepřítele byl tedy charakterizován rasovými/kulturními předsudky a stereotypy, byla 

vyzdvihována jeho brutalita a označována za součást jeho kultury. Severokorejské zločiny a 

brutalita se neustále dokola objevují v článcích. Také je zde opakující se pohled na Sever a 

 
90 UNITED PRESS. Koreans, Fearing Execution, Fight to Last Ditch for Reds. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 

20.7.1950. 
91 SOKOLSKY, George E. We Must Expect Slaying of Prisoners. Winona Republican Herald. 1950, 

28.10.1950; The Press: The Man in the Middle. Time Magazine. 1954, 24.5.1954. 
92 JORDEN, William. North Korean Leaders Warned On Atrocities. Winona Republican Herald. 1950, 

12.7.1950. 



   

 

36 
 

Čínu jako loutku Moskvy a válku jako spiknutí světového komunismu se sídlem právě 

v Moskvě. Diskutovalo se také o životních poměrech v Koreji (především na Severu) a jejich 

vlivu právě na mentalitu Korejců. Zároveň docházelo k výslechům navrátivších se amerických 

zajatců, díky kterým se do médií dostávalo mnoho detailnějších informací o poměrech 

v severokorejském a čínském zajetí.  



   

 

37 
 

Důležité osobnosti války očima tisku  

Generál MacArthur 

Excentrický generál, veterán první a druhé světové války, hrdina od Bataanu a osvoboditel 

Filipín. Douglas MacArthur za sebou měl dlouhou kariéru a jeho činy na bojištích Pacifiku za 

druhé světové války ho vynesly na vrchol popularity. Po skončení konfliktu mu byla svěřena 

okupační správa Japonska a při výkonu tohoto postavení ho také zastihla invaze do Jižní 

Koreje.93 

Bylo mu svěřeno velení nad operacemi v Koreji, které konal svědomitě. Po vstupu Číny do 

konfliktu a počátku neúspěchů se ovšem generál, který byl znám svojí občasnou arogantností, 

začal dostávat do konfliktu s prezidentem, což nakonec vyústilo v jeho odvolání, které 

způsobilo rozruch ve Spojených státech a o němž budeme hovořit v této kapitole. 

MacArthur odmítl rozhodnutí politického vedení USA udržet po ustálení fronty roku 1951 

konflikt jen v prostoru Korejského poloostrova a snažil se prosadit útoky na pevninskou Čínu 

a zapojení Kuomintangu do války. A to navzdory tomu, že OSN chtěla započít diplomatické 

vyjednávání před opětovným pokusem překročit 38. rovnoběžku. Americké velení si přálo, aby 

jeho jednotky zůstaly v kontaktu s nepřítelem, ale aby se nepouštěly do žádné větší ofenzivy.94 

Kvůli neustálým snahám o eskalaci konfliktu a přestupování udělených pravomocí prezident 

Truman gen. MacArthura odvolal 11. dubna 1951 a nahradil ho generálem Ridgewayem. 

MacArthurovo odvolání bylo provázeno rozsáhlými protesty jeho příznivců, ani to mu ovšem 

nedokázalo jeho post navrátit.95 

MacArthur se nejdříve vyjádřil, že jeho prohlášení bylo pouze rutinním komuniké, ale pro 

prezidenta to bylo formulování americké politiky bez souhlasu Washingtonu a takovéto 

porušování kázně již déle nemohl tolerovat.96  

 
93 HOBERECHT, Earnest. M’Arthur Back In Tokyo After Visit To Korea. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 

29.6.1950. 
94 NÁLEVKA, Vladimír. Stalinova hra o Zemi jitřní svěžesti: korejská válka 1950-1953. Praha: Epocha, 2009, 

s. 79-81; DVORCHAK, Robert J. Korejská válka 1950-1953: dějiny konfliktu očima korespondentů Associated 

Press. Brno: Jota, 1996, s. 197.  
95  NÁLEVKA, Vladimír. Stalinova hra o Zemi jitřní svěžesti: korejská válka 1950-1953. Praha: Epocha, 2009, 

s. 79-81; DVORCHAK, Robert J. Korejská válka 1950-1953: dějiny konfliktu očima korespondentů Associated 

Press. Brno: Jota, 1996, s. 197. 
96 DVORCHAK, Robert J. Korejská válka 1950-1953: dějiny konfliktu očima korespondentů Associated Press. 

Brno: Jota, 1996, s. 198; CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 

2008, s. 233-234. 

 



   

 

38 
 

Poté, co státní tajemník Dean Acheson oznámil MacArthurovo odvolání, představitel 

Republikánské strany Joseph Martin se za generála postavil. Prohlásil, že souhlasí s jeho 

návrhem poslat čínské nacionalisty do boje proti komunistům, protože, jak se domníval, na 

vítězství v Asii závisela budoucnost Evropy. Z důvodu očekávaného politického boje bylo 

odvolání MacArthura potvrzeno jen po jednomyslném odsouhlasení prezidentovým 

kabinetem. Truman byl ovšem značně rozhněván MacArthurovým počínáním a jeho poradci 

jej museli uklidnit, aby před veřejností zachoval svou profesionalitu.97 

Prezident původně poslal MacArthurovi telegram, ve kterém vyzdvihoval jeho zásluhy a 

příkladnou službu a vysvětloval nutnost jeho odvolání. Telegram ovšem nedorazil včas a 

zpráva o odvolání se dostala do tisku, tudíž prezident narychlo vydal prohlášení o odvolání, 

které se rozhlasem doneslo až k MacArthurovi. Pýcha starého generála byla uražena.  Okamžitě 

se vydal na cestu zpět do Spojených států. Po cestě se s ním loučily davy Japonců a v San 

Franciscu na něj čekal dav půl milionu lidí. Veřejnost zjevně nechápala, proč byl odvolán.98 

V procesu, který měl dát generálovi šanci na obhajobu, se MacArthur snažil obhájit své názory 

a vysvětlit své kroky na pozadí vylíčení vývoje války v Koreji. Postupně byl ale veřejností 

zapomenut. Ztratil sympatie v armádních kruzích. Rozhodnutí o odvolání bylo v procesu 

komisí potvrzeno.99 

BDE informoval o odvolání MacArthura 11. dubna.  List sděloval, že se republikáni připravují 

proti odvolání protestovat, zatímco demokraté se chystají podpořit prezidenta. ATD hlavně 

zmiňuje hněv republikánů a jejich výhružky o impeachmentu prezidenta Trumana a státního 

tajemníka Deana Achesona.100 

WRH s tónem jistého pobouření na titulní straně píše, ''MacArthur vyhozen, Kongres vře, 

diskuze o impeachmentu''. Referoval především o plánech republikánů ospravedlnit generála a 

o jejich snahách získat generálovi prostor k projevu, ve kterém by se mohl obhájit. List dále 

nastiňoval, jak republikáni hodlají postupovat, a to zejména na půdě kongresu. Okrajově se 

deník zmiňoval o MacArthurově pravděpodobné kandidatuře na prezidenta za Republikánskou 

 
97 DVORCHAK, Robert J. Korejská válka 1950-1953: dějiny konfliktu očima korespondentů Associated Press. 

Brno: Jota, 1996, s. 198; CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 

2008, s. 233-234. 
98 DVORCHAK, Robert J. Korejská válka 1950-1953: dějiny konfliktu očima korespondentů Associated Press. 

Brno: Jota, 1996, s. 202-203; CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 

2008, s. 233-234. 
99 DVORCHAK, Robert J. Korejská válka 1950-1953: dějiny konfliktu očima korespondentů Associated Press. 

Brno: Jota, 1996, s. 207. 
100 UNITED PRESS. G.O.P. Hurls Threats To Impeach Truman. Brooklyn Daily Eagle. 1951, 11.4.1951. 



   

 

39 
 

stranu ve volbách roku 1952 a o tom, že by se v primárkách mohl postavit dalšímu 

zvažovanému kandidátovi D. Eisenhowerovi.101 

Článek z 19. dubna popisoval sovětskou reakci na MacArthurovo odvolání. Parafrázoval 

tvrzení sovětské Pravdy, že prezident Truman odvolal MacArthura, protože nebyl schopen 

provést údajně plánovanou invazi do Mandžuska.102 

Kauze MacArthurova odvolání se nejobšírněji list věnoval ve svém vydání 13. dubna.  

Podrobně popisoval, jak k odvolání generála došlo, jak na ně reagovali vojenští představitelé a 

jak proběhlo vystřídání MacArthura generálem Ridgewayem. Autor článku spekuloval, že 

prezident Truman ohlásil odstranění generála MacArthura o tři dny dříve, než bylo v plánu, 

protože nechtěl riskovat, že ho generál opět předběhne se svým vyjádřením k věci. Autor zde 

také hovoří o hlavním důvodu propuštění MacArthura, tedy jeho velké strategii vůči Číně, a 

věnuje s jejímu rozboru.103 

O MacArthurově odvolání se 11. dubna dopodrobna rozepsal také ATD, ale samozřejmě bez 

rozhořčení typického pro republikánské noviny. Demokratický list ovšem popisoval 

republikánskou reakci a také mezinárodní ohlasy, mimo jiné pozitivní komentář od britských 

labouristů. Podle těchto novin mohlo MacArthurovo odvolání pozitivně přispět k jednání o 

mírové dohodě se Severem, což ovšem konstatoval i republikánský deník.104 

ATD také 12. dubna stručně informoval o protiakci demokratů, kteří požadovali řádné 

vyšetřování a aby byl MacArthur kvůli svým přestupkům podroben výslechu.105 

Tento „útok demokratů“ více do hloubky rozebral WRH, přičemž kritizoval výroky některých 

demokratických představitelů a jejich pokusy zablokovat MacArthurův plánovaný projev 

v kongresu a zabránit mu tak, aby mohl volně a jednostranně hovořit. Deník také pokračoval 

v pokusech jistým způsobem ospravedlňovat MacArthura. 

Oba deníky se tak podle svého politického zaměření stavěly k MacArthurově kauze značně 

odlišně. Evidentně tak tato kauza měla kromě vojenského i politický rozměr a stala se tak 

předmětem boje mezi demokraty a republikány. Zmínka o tom, jak se k této situaci stavěly 

 
101 BELL, Jack. Truman Fires MacArthur; Congress in Uproar; Impeachments Discussed. Winona Republican 

Herald. 1951, 11.4.1951. 
102 ASSOCIATED PRESS. Russians Explain MacArthur Firing. Winona Republican Herald. 1951, 19.4.1951. 
103 BELL, Jack. Congress Ready To Hear Report From MacArthur. Winona Republican Herald. 1951, 

13.4.1951. 
104 UNITED PRESS. M’Arthur Ouster Brings Talk of Impeachments From Angry Republicans. Altus Times-

Democrat. 1951, 11.4.1951. 
105 UNITED PRESS. Democrats Seek Chance To Question MacArthur. Altus Times-Democrat. 1951, 12.4.1951. 



   

 

40 
 

sovětské noviny v rámci svojí propagandy je pro nás také zajímavým porovnáním vůči 

americkým médiím. 

 

Kim Ir Sen, Mao a Stalin 

Vůdce Severní Koreje Kim Ir Sen v průběhu japonské okupace vedl komunistický odboj spolu 

s čínskými komunisty pod velením Mao Ce-Tunga. Po utvoření komunistické vlády na Severu 

byl dosazen jako její hlavní představitel. Stejně jako jeho sok na Jihu chtěl obě poloviny 

sjednotit pod jednou vlajkou, což vedlo k horečnému zbrojení a neustálému lobování u Stalina 

za účelem získat podporu pro invazi. 

Sledovaný americký tisk však Kimovi nevěnoval takovou pozornost, jakou by si jistě zasloužil. 

Více se totiž zaměřoval na Kimovy patrony, tedy na Mao Ce-tunga a Stalina. Ty totiž američtí 

žurnalisté považovali za hlavní postavy konfliktu a domnívali se, že Severní Koreu využívají 

jen jako loutku k prosazení svých zájmů. Americká média tak často hovořila o Stalinově a 

Maově roli v této válce, zatímco o Severu se zmiňovala jen povšechně a o osobní motivy a roli 

jejího vůdce se nezajímala. Například WRH se 25. září 1950 zabýval probíhajícím konfliktem 

v článku: „Mír nebo válka je na Stalinovi“. Uváděl, že Stalin prohrává velkou sázku, když se 

invazí snažil prosadit své dobyvačné zájmy v Asii. Deník uvažoval, jaké měl Stalin k agresi 

důvody a zda do boje zapojí i sovětské jednotky. Celý článek vlastně bez pochybností pracuje 

s přesvědčením, že válka je vedena z Moskvy, jako hlavním organizátorem a vůdcem 

světového komunismu. Američtí žurnalisté tak s jistotou předpokládali, že Moskva přímo 

ovládá všechny ostatní komunistické režimy, včetně severokorejského. O komunistickém 

partizánském odboji, který byl aktivní na Jihu, či o jakékoliv autentické podpoře sjednocení 

pod vedením Pchjongjangu se pochopitelně noviny nezmiňovaly.106 

Stejně tak i Mao Ce-tunga američtí novináři považovali za jakousi loutku Kremlu. Článek ve 

WRH z 3. února 1951 „Mao si jede pro rozkazy do Moskvy“, krásně ilustruje tento narativ. 

Pojednává o Maově cestě do Moskvy, aby jednal se Stalinem a získal od něho  nové rozkazy. 

Mao v článku vystupuje pouze jako velký dálněvýchodní vazal Kremlu.107 

Jasně se nám zde rýsuje celý pohled na tyto osobnosti, které byly vedoucími postavami této 

války. Stalin a Sovětský Svaz jako takový byli považováni za hlavního strůjce nejen tohoto 

 
106 ALSOP, Stewart. Peace or War Up To Stalin Winona Republican Herald. 1950, 25.9.1950. 
107 UNITED PRESS. Mao to Get Orders In Moscow. Winona Republican Herald. 1951, 3.2.1951. 



   

 

41 
 

konfliktu ale celosvětového komunismu a ostatní režimy byly označovány jako loutky či 

vazalové Kremlu. I když to bylo částečně založeno na pravdě, jak již víme, plán invaze na Jih 

byl vehementně prosazován spíše Kim Ir Senem, než že by byl nařízen a zorganizován z 

Kremlu. Západní, a především americká média si ovšem neuvědomovala, či nepřipouštěla 

popularitu komunismu ve světě a takovéto akce byly interpretovány jako spiknutí agentů 

Moskvy. 

Truman 

Harry S. Truman nahradil v dubnu 1945 ve funkci zesnulého prezidenta Roosevelta. V průběhu 

vyhrocených poválečných let prohluboval antisovětskou politiku USA a boj proti světovému 

komunismu. I přes svůj antikomunistický postoj se snažil, aby se USA držely v jihovýchodní 

Asii stranou v případě Formosy a Koreje. Snažil se tak vyhnout potenciálním ohniskům 

konfliktu, který by mohl přerůst do globálních rozměrů. Tato politika byla velmi rychle 

zapomenuta v momentě severokorejské invaze roku 1950.108 

Trumanova popularita postupně upadala. Stále se protahující válka, kontroverzní odvolání 

MacArthura a McCarthyho neustálé řádění značně poškodily Trumanův obraz ve veřejném 

mínění, kvůli kterému z postu odešel jako jeden z nejméně populárních amerických 

prezidentů.109 

WRH v mnoha článcích průběžně hovoří o souboji Trumana a Eisenhowera, a především 

Trumanovy pokusy poškodit Eisenhowerovu pověst a zlepšit tak šanci na vítězství demokratů 

v prezidentských volbách.  

Například 2. září 1952 WRH píše o tom, jak Truman osočil Eisenhowera z eskalace a zvýšení 

rizika jaderné války kvůli jeho projevu o osvobození národů východní Evropy. 17. října 1952 

pak hovoří o Trumanově útoku na Eisenhowera. Eisenhower prý prohlásil, že chce stáhnout 

americké jednotky z Koreje a přenechat boj jihokorejské armádě, což je dle Trumana levný 

pokus získat si volební hlasy. Takovýchto článků ukazujících Trumanovy útoky vůči svému 

protikandidátovi najdeme mnoho a ukazují jakési Trumanovo zoufalství a snahu získat volební 

hlasy.110 

 
108 HAMBY, Alonzo L. HARRY S. TRUMAN: IMPACT AND LEGACY. Online. Miller center University of 

Virginia. 
109 Tamtéž. 
110 VACCARO, Ernest B. Ike Increasing Atom War Risk, Truman Charges. Winona Republican Herald. 1952, 

2.9.1952; VACCARO, Ernest B. Truman Assails Ike for Urging We Quit Korea. Tamtéž. 1952, 17.10.1952. 



   

 

42 
 

ATD se přirozeně snaží nahrávat více Trumanovi, 17. října 1952 se dočteme o tom, jak 

demokratičtí politici hovoří o Eisenhowerovi a říkají, že neustále „mění barvy“ a je 

nejednoznačný v tom, co chce prosadit. ATD 19. října zase například hovoří o republikánském 

senátorovi, který označil Eisenhowera za loutku zlých a reakcionářských sil a demokratovi, 

který o Eisenhowerovi hovoří jako o demagogovi. Tímto se deník také snažil ukázat, že 

Eisenhower má odpůrce i ve vlastní straně.111 

Z těchto článků lze vidět urputný politický boj, který probíhal v předvečer prezidentských 

voleb, které skončily jednoznačným vítězstvím Dwighta D. Eisenhowera a pohled jednotlivých 

deníků na tento souboj, který popisovaly dle své politické příslušnosti. 

McCarthy 

Obyčejný senátor z Wisconsinu se rychle dostal na vrchol americké politiky poté, co přednesl 

svůj projev roku 1950 o infiltraci americké vlády komunistickými živly. Spojené státy se 

připravovaly na intervenci v Koreji a boj proti komunismu, tudíž jeho projev u veřejnosti 

rezonoval. McCarthy se zapřisáhl najít a zlikvidovat ony levicové živly ve vládních kruzích. 

Jeho obvinění byla však často nepodložená a jen pouhé předvolání před jeho komisi mohlo 

člověku zničit kariéru. Mnoho osob bylo dáno na takzvanou černou listinu, pokud byli komisí 

označeni za nepřátelskou osobu. Byl protiústavně zvýšen policejní dohled a sepisovány 

seznamy podezřelých občanů. Jeho pád přišel roku 1953 poté, co začal prohlašovat, že 

infiltrována komunisty je také americká armáda. Byla mu vyslovena nedůvěra a odešel do 

ústraní. Toto období jeho působení je vrcholem toho, co nazýváme „rudý strach“ (red scare) 

neboli doba, kdy americká veřejnost žila v největším strachu z komunismu a jeho infiltrace do 

americké společnosti.112 

McCarthyho počínání si můžeme ilustrovat na článku WRH z 31. července 1950. Tento článek 

hovoří o McCarthyho boji za odvolání státního tajemníka Deana Achesona, kvůli kterému se, 

dle jeho názoru, nedostávalo plánované finanční pomoci Jižní Koreji. Acheson také prý 

oslaboval americké jednotky, obzvláště pak v Evropě, a vystavoval je nebezpečí útoku ze 

strany sovětských vojsk ve Východním Německu. McCarthy označil Achesona za hlavní 

mozek katastrofy pro Ameriku a vítězství komunismu na Východě. Také zde hovoří o tom, jak 

 
111 UNITED PRESS. State Democrats Told Ike Keeps Changing Color. Altus Times-Democrat. 1952, 

17.10.1952; UNITED PRESS. Republican Solon Hits Eisenhower’s Taft Ties, Bolts. Tamtéž. 1952, 19.9.1952. 
112 Wisconsin Historical Society. McCarthyism, Korea and the Cold War. Online. W History. 

    NÁLEVKA, Vladimír. Stalinova hra o Zemi jitřní svěžesti: korejská válka 1950-1953. Praha: Epocha, 2009, 

s. 82-83. 



   

 

43 
 

demokraté odsoudili jeho prohlášení o komunistech ve vládě, což jej velmi rozhořčilo. Expert 

na dálněvýchodní vztahy Owen Lattimore, kterého McCarthy označil za největšího ruského 

špiona v zemi, označil McCarthyho za demagoga a uvedl, že jeho vlastní příběh je jasnou 

ukázkou, jak se nařčení z komunismu může přihodit každému.113 

ATD většinou tlumočí stejné informace jako WRH a nesnaží se nějakým způsobem na 

McCarthyho útočit. Ukázat si to lze na příkladu některých článků o konfliktu mezi McCarthym 

a novinářem D. Pearsonem, který byl zapřisáhlým odpůrcem McCarthyho. Ve WRH i ATD se 

můžeme dočíst o jejich fyzickém souboji, ke kterému došlo v prosinci 1950. Zde obé noviny 

rozebírají onen souboj a uvádějí verzi obou zúčastněných, kdy McCarthy tvrdil, že dal 

Pearsonovi facku a Pearson zase, že McCarthyho dvakrát silně nakopl. I přes jejich politickou 

příslušnost se ani jedny noviny jasně nestaví za specifickou osobu. Jediný rozdíl, který často 

vidíme u novin republikánských je, že jejich články o McCarthym jsou často více obsáhlé a 

často více rozebírají jeho motivy, zatímco noviny demokratické jsou při popisu jeho aktivit 

mnohem stručnější. BDE například tento konflikt vůbec nezmiňuje.114 

V roce 1953 již za vlády prezidenta Eisenhowera stále pokračovaly McCarthyho aktivity. 

Otázkou ovšem je, zda se změnil pohled médií. Nejlepším příkladem je McCarthyho kampaň 

v druhé polovině roku 1953 kdy bojoval za ukončení jakéhokoliv obchodu s komunistickou 

Čínou, což ho přivedlo do konfliktu především se státním tajemníkem Johnem Fosterem 

Dullesem kvůli MacCarthyho útokům a také jeho příznivcům, kteří zaplavovali vládu dopisy a 

telegramy.  

WRH zdlouhavě rozebíral konflikt McCarthyho a Dullese a Dullesovu odpověď, jeho 

rozhořčení a protiútok, načež dodával, že prezident dal plnou podporu Dullesovi, což i přes 

jeho veřejnou neutralitu ukazuje prezidentův skutečný (negativní) názor na McCarthyho.115 

ATD také rozebírá tuto situaci, ale konfliktu Dullese a McCarthyho se příliš nevěnuje. Jedním 

z hlavních bodů článku byly McCarthyho poznámky na účet demokratů a také o honu na 

komunisty v rámci Demokratické strany, ke kterému měl dát republikánům prezident 

povolení.116 

 
113 ASSOCIATED PRESS. McCarthy Demands Acheson Be Fired. Winona Republican Herald. 1950, 

31.7.1950. 
114 ASSOCIATED PRESS. McCarthy And Pearson Tangle. Winona Republican Herald. 1950, 14.12.1950; 

UNITED PRESS. McCarthy And Pearson Differ On Fight View. Altus Times-Democrat. 1950, 14.12.1950. 
115 ALSOP, Stewart. Dulles Set To Battle McCarthy. Winona Republican Herald. 1953, 4.12.1953. 
116 UNITED PRESS. McCarthy Denies Challenging Ike’s Leadership of Party. Altus Times-Democrat. 1953, 

3.12.1953. 



   

 

44 
 

Situace kolem McCarthyho je jednou z nejlepších ukázek toho, jak tyto deníky fungovaly. I 

přes zřejmou politickou příslušnost k Republikánské či Demokratické straně si stále 

zachovávaly určitou dávku neutrality, respektive se nesnažily konflikt dále zostřovat. 

Popisovaly události více očima své politické strany, ale zároveň většinou uváděly i názory a 

motivy strany druhé. 

  



   

 

45 
 

Váleční zajatci 

V průběhu války se otázka zajatců často vztahovala právě k dříve zmíněné brutalitě Severu a 

později Číny a diskutovalo se o zavražděných zajatcích jejichž pečlivě vybrané fotografie (tak 

aby neukazovali jejich identitu) byly občas vpuštěny do novin. Později se začaly objevovat 

první diskuse se zajatci, poté co se někteří začali navracet. S koncem války se na stránkách 

tisku často objevovala otázka návratu a výměny zajatců.117 

Během roku 1951 byli váleční zajatci postupně přemisťováni do čínských zajateckých táborů 

z důvodu velmi špatného zacházení v rukou Severokorejců a zjednodušení logistiky. V 

počátečních fázích války Severokorejci často nebrali zajatce, obzvláště v případě Američanů. 

Naopak zajaté Jihokorejce častokrát verbovali do svých řad.118 

Při rozhovorech v Kesongu začala debata o repatriaci zajatců. Severokorejci a Číňané uvedli 

mnohem méně zajatců, něž kolik jich vojska OSN pohřešovala. Čínští a severokorejští zajatci 

byli internováni na ostrově Kodžedo. Komunistické režimy požadovaly výměnu všech za 

všechny, aby znemožnily emigraci. To v květnu 1952 vyvolalo vzpouru vězňů, z nichž mnozí 

chtěli odejít na Tchaj-wan či do Jižní Koreje. V prosinci 1952 byla odsouhlasena Indická 

rezoluce, která dávala zajatce do správy neutrální komise, pod kterou dostali možnost 

svobodného výběru, zda se chtějí navrátit či zůstat. Truman a Acheson prohlásili, že násilně 

navracet zajatce, kteří nechtějí, či se obávají případné popravy, by bylo proti jakýmkoliv 

zásadám lidských práv.119 

WRH 30. září 1953 řeší klasifikaci amerických zajatců. Někteří zajatci spolupracovali s Číňany 

a Severokorejci a byli rozděleni do tří skupin. V první skupině byli ti, kteří kolaborovali a 

donášeli na spolubojovníky s cílem zlepšit své postavení. V druhé ti, kteří pod tlakem a 

výhružkami podepsali falešná přiznání a účastnili se propagandistických vysílaní, a ve třetí 

skupině ti, kteří odmítli repatriaci a rozhodli se zůstat (v této kategorii bylo pouze 23 z 3000 

zajatých Američanů). Bylo naznačeno, že velení bude shovívavé k těm ostatním, pokud vezme 

v potaz jejich utrpení, které v zajetí zažili.120 

 
117 CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 279-280. 
118 Fearer, Brett, ""Prodigals of Traitors: American POWs during the Korean War, Brainwashing, and National 

Security"" (2023). 
119 CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 286. 
120 WHITEHEAD, Don; MARLOW, James. We Can’t Ignore Ugly Side of POW Picture. Winona Republican 

Herald. 1953, 30.9.1953. 



   

 

46 
 

Problémem bylo, že jakákoliv kolaborace, i když nucená, byla pro velení a vládu nebezpečnou 

ukázkou toho, že i přes antikomunistickou indoktrinaci se takové věci mohou stát. Případy 

kolaborace přinesly i obavy, že v případě další, pravděpodobně větší války proti komunismu 

se může kolaborace opakovat ve větším měřítku. Takové znepokojivé případy byly podnětem 

k výzkumu, zda se takové možnosti dá předejít a co může způsobovat větší náchylnost ke 

spolupráci s nepřítelem.121 

Pokud byli vojáci za nějaký způsob kolaborace souzeni, verdiktem většinou bylo pouze 

nečestné propuštění (dishonorable discharge) z armády. Za to také loboval prezident 

Eisenhower, který jako válečný veterán chápal utrpení zajatců a nechtěl udělovat žádné tvrdé 

tresty.122 

V novinovém článku se také píše, že někteří vězni odporovali nátlakům i za hrozby ztráty 

života a někteří na to také doplatili. Zmíněn je právě i generál Dean, který prohlásil, že svým 

věznitelům řekl, ať mu klidně vyříznou jazyk, ale propagandu pro ně dělat nebude. 

Návratem zajatců se zabýval také BDE. Popisoval, co na zajatce po návratu domů čeká a jak o 

ně bude postaráno. Některé články jsou doplněny fotkami a popisy o bídném zdravotním stavu 

zajatců, do kterého se v rukou komunistů dostali. 

V průběhu války sledované deníky rozvažovaly o osudu zajatců, porovnávaly seznamy 

pohřešovaných a seznamy zajatců, které přišly ze Severu a které vzbudily pochyby o jejich 

pravdivosti. Předpokládalo se, že zajatců je více, než nepřátelská strana přiznává. Patrně také 

dochází k jejich vraždění, protože normální instinkty a humánní vedení války nejsou podle 

autorů takových komentářů něčím, čím by Severokorejci a Číňané byli pověstní. 

Jednotlivé noviny se velmi často v průběhu roku 1953 zabývaly konflikty s čínskými a 

severokorejskými zajatci, kteří odmítali návrat na Sever. Došlo k několika útěkům a konfliktům 

se strážnými, které si vyžádaly ztráty na životech, což poškodilo vztahy mezi silami OSN a 

Jihokorejci, kteří si chtěli tyto antikomunisty ponechat. Některé útěky dle článku v BDE byly 

přímo řízeny či podpořeny Jihokorejci, jako například masový útěk 18. června 1953.123 

 
121 Fearer, Brett, ""Prodigals of Traitors: American POWs during the Korean War, Brainwashing, and National 

Security"" (2023). 
122 Fearer, Brett, ""Prodigals of Traitors: American POWs during the Korean War, Brainwashing, and National 

Security"" (2023). 
123 UNITED PRESS. Rhee Revolt Jeopardizes Truce Plans. Brooklyn Daily Eagle. 1953, 18.6.1953. 



   

 

47 
 

Ve vydání všech sledovaných novin z 22. a 23. prosince 1951 se můžeme dočíst o 

vyjednáváních, výměně zajatců a vánočním příměří, které se jevilo jako velmi 

nepravděpodobné. Komunisté byli obviňováni, že vyjednávají jen proto, aby v budoucnu opět 

zaútočili. Tomu prý nasvědčoval severokorejský požadavek, aby získali souhlas druhé strany 

s výstavbou letišť v průběhu případného příměří. Takovéto zprávy důležitějšího charakteru 

často ukazují na omezené možnosti získávání informací, které musely před uveřejněním projít 

vojenskou cenzurou. V různých novinách se proto vyskytují články s téměř totožnými větami 

a odstavci.124 

I když válečné zločiny komunistů byly zmiňovány často, většinou se nevyskytovaly na titulní 

straně a když už, tak ne jako hlavní článek. Na druhé straně BDE z 27. listopadu 1950 se 

například dočteme o tom, že 22 amerických a 250 jihokorejských zajatců bylo zmasakrováno 

při pochodu smrti z Taegu. Přeživší popsal počínání severokorejských vojáků, kteří jejich 

druhy povraždili.125 

Ve věci válečných zajatců noviny vesměs nepřítele vykreslovaly jako násilné barbary nebo 

jako politické manipulátory. Výpovědi zajatců, které byly často velmi odlišné, utvoření 

jednotného názoru nepomáhaly, i když se média snažila vždy psát jen o negativních zážitcích 

a událostech, aby prohloubila nenávist vůči nepříteli a udržela veřejnou podporu války. Ztráty 

na životech a utrpení ovšem často také vzbuzovaly spíše opačné názory v americké společnosti, 

která byla válkou postupně stále více unavena, přála si její konec a obzvláště návrat zajatých 

Američanů domů. 

  

 
124 TUCKMAN, Robert B. UN Asks Reds To Exchange Sick, Wounded. Winona Republican Herald. 1951, 

22.12.1951; UNITED PRESS. Allies Try for Mercy Exchange of Prisoners. Altus Times-Democrat. 1951, 

23.12.1951; UNITED PRESS. 50-50 Chance Seen for Mercy PW Exchange. Brooklyn Daily Eagle. 1951, 

23.12.1951. 
125 UNITED PRESS. 272 Slain By Reds on March. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 27.11.1950. 



   

 

48 
 

Důležité momenty války 

Čínská intervence 

Čínská intervence zprvu vzbuzovala mnoho pochyb. Americké vedení mělo v plánu válečné 

tažení dokončit do Vánoc a díky rapidnímu postupu jeho jednotek se opravdu zdálo, že tomu 

tak bude. Tudíž, když začaly přicházet první zprávy o čínských vojácích v Koreji, velení, 

obzvláště pak MacArthur, bylo velmi skeptické a buď jim nevěřilo, či je pokládalo jen za malé 

skupinky dobrovolníků. 

BDE 25. října 1950 píše, že dle zprávy od válečného zajatce 20 000 čínských vojáků překročilo 

severokorejskou hranici a 27. října hovoří již o minimálně 40 000 čínských vojácích a jejich 

aktivním zapojení do konfliktu. Podle amerických důstojníků se údajně na Severu pohybovali 

také sovětští poradci.126 

Teprve 30. října WRH potvrdil informace o zapojení silných čínských jednotek do bojů 

v Koreji. Tento článek ovšem není tentokrát hlavní zprávou dne tak, jako ty předchozí, a to 

pravděpodobně z důvodu, aby nealarmoval obyvatelstvo. Jak článek zmiňuje, situace byla 

velmi vážná, neboť nebylo jasné, zda útok považovat za otevřenou intervenci Číny. Jsou 

popisovány těžké boje a rozdrcení roty amerických mariňáků, zároveň deník hovoří o přehradě 

v Chesanu, jejíž hydroelektrická elektrárna zásobovala Mandžusko a byla tudíž jedním 

z hlavních cílů komunistické ofenzivy. WRH vlastně až do poslední chvíle spekuloval o 

pravdivosti zpráv a posléze o hlášeném počtu čínských jednotek.127 

ATD více méně od prvních zpráv bere přítomnost čínských jednotek jako fakt a 30. října 1950 

definitivně potvrzuje přítomnost silných čínských uskupení s cílem obsadit Hamhung a 

Chesan. Dle zpráv tokijských zpravodajců stále chyběly ovšem důkazy o čínské intervenci. 

Situace na frontě však byla jednoznačná. První čínští vojáci padli do zajetí již v polovině 

měsíce, i když se stále předpokládalo, že jsou to jen menší posily pro doplnění stavu 

severokorejských divizí. 128 

 
126 UNITED PRESS. Report China Red Troops In N. Korea. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 25.10.1950. 
127 ASSOCIATED PRESS. Chinese Red Troops Join North Korean Forces. Winona Republican Herald. 1950, 

30.10.1950. 
128 UNITED PRESS. South Koreans Reel Back Under Red Counterattack. Altus Times-Democrat. 1950, 

30.10.1950. 



   

 

49 
 

Jedním ze stěžejních bodů této ofenzivy byla Chesanská přehrada, jejíž elektrárny zásobovaly 

Sever a část Mandžuska a její obrana americkou námořní pěchotou a jejich následný ústup se 

stal jednou z nejznámějších bitev této války. 

Jednou z hlavních ofenziv, s cílem překvapit jednotky OSN, byl útok u Unsanu. 25. října 1950 

jihokorejské jednotky postoupily na sever. Od zajatce zjistily, že 10 000 čínských posil již 

čekalo na povel k útoku, a zaujalo obranné pozice. V BDE se 27. října můžeme dočíst o 

zprávách o přísunu až 40 000 čínských posil přes hranice směrem k Unsanu, což bylo 

předzvěstí nadcházející, nyní již ne tak tajné, ofenzivy. I přes zřejmé skutečnosti se zde stále 

můžeme dočíst o pochybách generála MacArthura, který věřil, že Čína se aktivně do války 

nezapojí a spekuloval, že posily představují jen Korejci z Mandžuska vycvičení Čínou.129 

Jak je vidět, deníky také více či méně sdílely jistou skepsi vůči informacím o čínských 

jednotkách, ale většinou je zároveň nebraly na lehkou váhu tak jako samotný MacArthur. Ve 

svých článcích zhodnotily všechny dostupné informace, čímž dávaly čtenáři dobrý obraz toho, 

co se pravděpodobně právě dělo na frontové linii. 

 

Ústup vojsk OSN a obrana Soulu roku 1951 

Čína a Severní Korea potřebovaly postoupit a prolomit patovou situaci na frontě, také kvůli 

nátlaku Stalina, který si přál válku ukončit. Byla připravena další ofenziva, která započala 22. 

dubna 1951, hlavní nápor byl zachycen belgickými a britskými jednotkami. Celý týden 

vzdorovala kóta 235 bráněná Gloucesterským praporem. Jednotky Číny a Severu dále 

postoupily do údolí řeky Kapchjong, kde kóty 504 a 677 držely jednotky Commonwealthu, a 

kromě obsazení kóty 504 se dále neprobily. Jednotky OSN se stáhly k nové obranné linii a 

zastavily postupujícího nepřítele na předměstí Soulu.130 

Více na východě ve středním úseku fronty došlo k rozkladu jihokorejských jednotek a vznikl 

16 km velký průlom v linii fronty. Americká 1. divize námořní pěchoty byla vyslána k 

zablokování průlomu, který ohrožoval křídlo amerických jednotek. Američtí mariňáci pak byli 

vystaveni vlnám útočící čínské armády.131 

 
129 UNITED PRESS. 40,000 Cross Border From Manchuria. Brooklyn Daily Eagle. 1950, 27.10.1950. 
130 NÁLEVKA, Vladimír. Stalinova hra o Zemi jitřní svěžesti: korejská válka 1950-1953. Praha: Epocha, 2009, 

s. 84-85. 
131 DVORCHAK, Robert J. Korejská válka 1950-1953: dějiny konfliktu očima korespondentů Associated Press. 

Brno: Jota, 1996, s. 212-213. 



   

 

50 
 

Boj slavného Gloucesterského praporu na již zmíněné kótě, přinesl Číňanům ztrátu 10 000 

mužů, ale stál Gloucesterské 1000 raněných a zabitých a také mnoho zajatých. Díky jejich 

urputné obraně byl ale zpomalen útok na Soul a vojska OSN dostala tolik potřebný čas připravit 

obranu.132 

Kvůli problémům se zásobováním byla čínsko-severokorejská ofenziva 29. dubna zastavena. 

Čínský útok přes řeku Han byl odražen. Po doplnění zásob šestá fáze ofenzivy započala 16. 

května na východní části fronty a zničila dvě jihokorejské divize, americká 2. pěší divize 

dostala za úkol uzavřít průlom a pronikající čínské jednotky byly postupně zastaveny. Poté 

americká 8. armáda překročila 38. rovnoběžku.133 

WRH píše 23. dubna, že rudí mají 700 000 mužů připravených na frontě. Masivní útok zatlačil 

místy jednotky OSN až 12 mil a čínské a severokorejské jednotky překročily řeku Imjin v šíři 

15 mil až do vzdálenosti 30 mil od Soulu. Jednotky OSN nato vyhodily do povětří mosty. 

Noviny také poznamenávají útržkovitost dostupných informací kvůli cenzuře.134  

Článek v ATD hovořící o této ofenzivě je překvapivě mnohem podrobnější a popisuje všechny 

směry komunistické ofenzivy, ústup vojsk OSN, přesný čas zničení jednoho ze strategických 

mostů, a také detaily střetů se Severokorejci v rámci jejich pokusů získat strategický vrch a 

překročit řeku. Jsou zde popsány události na všech třech částech fronty. Zmíněny jsou také 

spekulace generála van Fleeta o sovětských dobrovolnících a japonských zajatcích 

vycvičených Sověty.135  

BDE píše o ofenzívě stejným způsobem, noviny sdílejí některé odstavce skoro doslovně. 

Článek v ATD je celkově ale nejdetailnější, všechny deníky se zaměřují hlavně na značné oběti 

komunistů, kterých jsou dle novin tisíce a dělostřelectvo i letectvo jim způsobují značné ztráty. 

Důraz je také kladen na fakt, že ústup je spořádaný a nejde o žádný nepřátelský průlom, ale jen 

o taktický ústup a konsolidaci sil.136 

I přes úspěch nepřátelského útoku z taktického hlediska je samozřejmě z propagandistických 

důvodů v médiích vždy kladen důraz na úspěchy vlastní strany a značné ztráty nepřítele. 

 
132 Tamtéž. s. 213-217. 
133 Tamtéž. s. 218-219. 
134 CLEMENTS, Olen. Big Red Attack Advances 12 Miles. Winona Republican Herald. 1951, 23.4.1951. 
135 UNITED PRESS. Allies Fall Back Across Hantan as Reds Open Up. Altus Times-Democrat. 1951, 

23.4.1951. 
136 UNITED PRESS. 700,000 Reds Force Allies To Retreat Toward Parallel. Brooklyn Daily Eagle. 1951, 

23.4.1951. 



   

 

51 
 

Tyto události byly těžkou ránou pro veřejné mínění, dle průzkumů podpora prezidenta spadla 

v roce 1951 na 23 procent a názor, že USA udělalo chybu zapojením do války vzrostl z pětiny 

na celou polovinu obyvatelstva. Po ustálení fronty se v průběhu roku 1952 názor obyvatelstva 

opět posunul k více proválečnému, ale podpora prezidenta nepřesáhla 32 procent. Média a 

jejich regulace byly jedním z nejužitečnějších nástrojů k udržení podpory obyvatelstva.137 

 

Kesong a Pchanmundžom – jednání o příměří 

Diskuse byly zahájeny 10. července 1951 byly o příměří v Kesongu, ale křehké dohody se 

podařilo dosáhnout až 27. listopadu. Severokorejci navrhli jednání v Kesongu již mezi 10.-15. 

červencem. Generál Ridgeway se obával, že Číňané využijí přerušení bojů ke konsolidaci sil a 

novému útoku, a nechtěl tak přerušit svoje vlastní bojové operace. Diskuse o zahájení mírových 

rozhovorů ovšem započaly i přes kategorické odmítnutí příměří ze strany Syngmana Rhee, 

který stále chtěl sjednotit celý poloostrov. Jednání byla plná překážek a komunisté nejdříve 

požadovali stažení jednotek na původní hranice států a odchod cizích armád z poloostrova, což 

nepřicházelo v úvahu. Navíc město Kesong bylo v komunistické části fronty s vojenským 

táborem, což dávalo komunistům možnost ukazovat svoji sílu a chovat se nadřazeně. Západní 

reportéři ani neměli přístup k jednáním a vyjednavači OSN byli v neustálé karanténě a pod 

dohledem. Reportéři ovšem po nějaké době začali hlasitě protestovat a oběma zúčastněnými 

stranami jim nakonec byl povolen přístup k jednání. I přes přístup do Kesongu se jim dostávalo 

jen minimum informací.138 

27. listopadu WRH rozebíral podmínky příměří a odmítavý postoj komunistů, aby kdokoliv 

vstoupil na území Severu. Bylo dohodnuto dočasné příměří a výměny vězňů. Komunikace však 

neustále narážela na problémy a bylo složité úmluvy o klidu zbraní dodržet. 28. listopadu již 

hlavní titulek ohlašuje klid zbraní na frontě a vydání rozkazu, který zakazoval americkým 

jednotkám střílet na nepřítele, pokud nejsou napadeni jako první, dále pak popisuje klid na 

frontě. Dle interview ze strany zpravodajců byli vojáci velmi optimističtí k vývoji příměří. 29. 

listopadu již noviny hlásily dělostřeleckou palbu podél linie, neboť generál Van Fleet prohlásil, 

že rozkaz nebyl k zastavení veškeré palby ale jen k ofenzivním operacím, a tudíž dělostřelectvo 

 
137 CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 292-293. 
138 DVORCHAK, Robert J. Korejská válka 1950-1953: dějiny konfliktu očima korespondentů Associated Press. 

Brno: Jota, 1996, s. 223-227. 

    CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 269;273. 



   

 

52 
 

z jeho rozkazu začalo ostřelovat koncentrace nepřátelských sil. Tím byla započata otázka o 

interpretaci a reálném znění rozkazů z Washingtonu.139 

27. listopadu ATD tlumočil stejné informace o postupu jednání a severokorejských protestech 

vůči inspekci neutrálních komisí OSN na Severu. Obdobně jako WRH řešil i demokratický 

regionální list 29. listopadu místy pokračující boje a americký rozkaz neútočit jako první. Dle 

vojenských zpráv vzdušná a námořní válka pokračuje bez větších omezení. Deník zde řeší 

podobu pravděpodobného příměří, pokud ho bude dosaženo, a také ATD poznamenává, že i 

přes podepsání příměří by bylo třeba v Koreji ponechat větší posádku, protože komunistům se 

nedá věřit.140 

BDE ve vydání 29. listopadu na první straně pod palcovým titulkem „Válka v plné zběsilosti, 

bitvy rychle končí falešné příměří“ hovoří vesměs o stejném průběhu událostí.141 

V průběhu těchto dnů, především pak 30. listopadu, se hlavně často řeší letecké operace, které 

zneškodnily velké množství nepřátelských letadel a nákladních vozů. Je poznamenáno, že 

komunisté využívají relativního klidu na přísun zásob a posil, což se letectvo OSN snaží 

zbrzdit, jak nejlépe to jde. Komunisté prý v předchozí debatě odmítli požadavek OSN na 

zastavení přísunu posil obou stran.142 

WRH ten den pak také sdílí prezidentovo prohlášení, že je třeba být na pozoru, neboť je vysoká 

pravděpodobnost, že nepřítel podnikne útok. Nedá se mu věřit a než dojde k podepsání příměří, 

je nutno být v bojové pohotovosti. Republikánský deník také uvádí na pravou míru jakékoliv 

zprávy z dalších médií, které mylně považovaly vývoj na frontě za úplný klid zbraní.143 

ATD má jako hlavní téma divize oklahomské Národní gardy, které jsou posílány do Koreji, 

což je právě dobrou ukázkou regionálních informací, které se zobrazují v jednotlivých 

denících. Kromě informací o regionálních armádních jednotkách deníky také často přinášely 

 
139 ASSOCIATED PRESS. Officers Debate Supervision Of Armistice. Winona Republican Herald. 1951, 

27.11.1951; ASSOCIATED PRESS. Shooting Stops In Korea. Tamtéž. 1951, 28.11.1951; ASSOCIATED 

PRESS. Van Fleet Order Misinterpreted. Tamtéž. 1951, 29.11.1951. 
140 UNITED PRESS. Reds Quick To Reject Truce Period Checkup. Altus Times-Democrat. 1951, 27.11.1951; 

UNITED PRESS. Reds Make Way For Compromise. Tamtéž. 1951, 29.11.1951; 
141 UNITED PRESS. War On In Full Fury, Battles End False Truce. Brooklyn Daily Eagle. 1951, 29.11.1951. 
142 UNITED PRESS. UN Jets Down 11 Red Planes. Tamtéž. 1951, 30.11.1951. 
143 ASSOCIATED PRESS. Truman Warns Of Red Trap In Cease-Fire. Winona Republican Herald. 1951, 

30.11.1951. 



   

 

53 
 

zprávy o vojácích z jejich státu/oblasti, kteří byli zabiti, raněni, povýšeni, či získali medaili za 

svoji službu. 144 

Každé noviny řešily poněkud jiné hlavní téma a nepostupovaly v přístupu k právě probíhajícím 

událostem v Koreji jednotně. U regionálních novin často můžeme vidět, že i některé hlavní 

zprávy z války jsou upozaděny nějakou regionální událostí, která je pro čtenáře pravděpodobně 

důležitější. 

 

Pchanmundžom 

Po krachu jednání v Kesongu se hledalo nově místo pro pokračování mírových jednání. Výběr 

nakonec padl na malou vesnice Pchanmundžom, kde byla 25. října 1951v nově postaveném 

táboře jednání obnovena. Rozhovory se táhly dlouhé měsíce, mimo jiné i kvůli neochotě Jihu 

upustit od plánu sjednocení a pro neustálé neshody v otázce válečných zajatců. V domácím 

prostředí zároveň probíhaly spory, protože někteří byli toho názoru, že s komunisty by se vůbec 

nemělo kvůli jejich brutálnímu zacházení se zajatci vyjednávat. Otázka zajatců se postupně 

stala jedním z hlavních témat v médiích v letech 1952 až 1953.145 

ATD i WRH 8. října 1951 píší o novém místu jednání v Pchanmundžomu po tom, co generál 

Ridgeway odmítl konat jednání znovu v Kesongu a také o dohodě mezi představiteli Severu a 

OSN o ustavení bezpečné zóny okolo Pchanmundžomu. Jediný rozdíl mezi oběma deníky byl 

ve způsobu, kterým uváděly název místa jednání. Zatímco WRH používal transkripce 

Panmunjom, ATD užíval podobu Pan Mun Jom.146 

Noviny pravidelně popisovaly průběh jednání a jejich krachy, často informace z jednání již 

nedostávaly hlavní titulek a často nefigurovaly ani na titulní straně. Kvůli nevalným výsledkům 

a neustálým průtahům totiž zdlouhavá jednání nepřinášela nic zajímavého. 

WRH 10. října 1952 například až na šesté straně píše o krachu jednání, které prý bylo opět 

důsledkem otázky zajatců, protože OSN kategoricky odmítalo násilím navrátit zajatce, kteří 

 
144 UNITED PRESS. Informed Capitol Sources Says 45th Is Korea Bound. Altus Times-Democrat. 1951, 

30.11.1951. 
145 CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008, s. 277-282. 
146 ASSOCIATED PRESS. Ridgway Accepts New Red Plan. Winona Republican Herald. 1952, 8.11.1951. 

      Altus Times-Democrat. 1952, 8.11.1951. 



   

 

54 
 

chtěli zůstat na Jihu. Jednání posledních měsíců v Pchanmundžomu jsou označena za frašku a 

je poznamenáno, že komunisté a USA si onen konflikt zájmů budou řešit opět na půdě OSN.147 

O novém započetí jednání píše WRH opět 10. dubna 1953. Hlavním tématem byla znovu 

diskuse o výměně a návratu zajatců a snaha dosáhnout kompromisu o osudu zajatců, kteří se 

nechtěli vrátit domů. Čína a Severní Korea byly ochotny jednat o tom, že by takoví zajatci 

mohli by tak být předáni do rukou neutrálního státu. Zároveň ale nechtěly upustit od svého 

záměru repatriovat všechny své zajatce.148 

Jak již bylo řečeno, zprávy z jednání byly z velké části zaměřeny právě na otázku zajatců, která 

charakterizovala jejich průběh až do samotného konce, všechny sledované deníky rozebíraly 

toto téma a postoje obou stran. Příměří bylo stanoveno na 27. července 1953, tento den je 

v médiích charakterizován především popisem posledních dělostřeleckých a leteckých 

soubojů. Dle zpráv komunisté započali mohutné dělostřelecké útoky těsně před dohodnutým 

koncem válčení jako poslední útok války.149  

Diskuse o mírových jednáních většinou dostávaly prostor na titulních stranách, ale s jejich 

nevalnými výsledky byly postupně upozaďovány do té doby, než se naskytl nějaký průlom. 

S postupem války nabývala na důležitosti otázka válečných zajatců, až se stala z pohledu 

americké veřejnosti tou nejdůležitější. Na této otázce také závisel celý postup jednání. 

 

Stalinova smrt 

Cesta k příměří se otevřela po Stalinově smrti. Moskva oznámila Číně a Severokorejcům, že je 

v jejich zájmu vleklou válku co nejrychleji ukončit. Tomuto pokynu se oba komunistické státy 

podřídily a akceptovaly i koncept dobrovolné repatriace. V červnu došlo bez účasti Jihokorejců 

k dohodě o zajatcích a podepsání mírové dohody.150 

 
147 MARLOW, James. Korean Peace Remote No Success in Talks. Winona Republican Herald. 1952, 

10.11.1952. 
148 TUCKMAN, Robert B. Exchange All POWs, Reds Propose. Tamtéž. 1953, 10.4.1953. 
149 EDWARDS, Forrest. Fighting Stops, War in Korea Over. Tamtéž. 1953, 27.7.1953. 
150 NÁLEVKA, Vladimír. Stalinova hra o Zemi jitřní svěžesti: korejská válka 1950-1953. Praha: Epocha, 2009, 

s. 122-124. 



   

 

55 
 

Deníky referovaly o stavu Stalinova zdraví pravidelně. V den, kdy sovětský vůdce zemřel, 5. 

března 1953, WRH informoval o jeho zdravotním stavu a pravděpodobné blízké smrti, která 

byla podle západních lékařských expertů nevyhnutelná.151 

Stalinovu smrt potvrdil WRH 6. března. Popisoval celkovou atmosféru v Moskvě a zabýval se 

budoucností sovětské politiky. Předpokládal, že politika Sovětského svazu bude v současné 

době pokračovat stejnou cestou jako za Stalinova života.152 

9. března WRH přinesl informace o pohřbu a parafrázoval projev G. Malenkova, který 

prohlásil, že smrt Stalina nepoškodí schopnost Sovětského svazu bránit se proti jakékoliv 

agresi. SSSR bude nadále bojovat proti jakémukoliv vnějšímu i vnitřnímu nepříteli. Zároveň 

ale také hovořil o víře, že komunistické a kapitalistické státy mohou vedle sebe koexistovat v 

míru. Noviny tedy naznačily jistou šanci na mír v Koreji.153 

Změny v sovětské politice po smrti Stalina velkým dílem přispěly ke konci Korejské války, 

neboť sovětská vláda chtěla prosadit mírovou cestu a ukončit zdlouhavý konflikt i přes odpor 

Číny. 

  

 
151 GILLMORE, Eddy; WHITNEY, Thomas. Stalin in Coma, Close to Death. Winona Republican Herald. 1953, 

5.3.1953. 
152 GILLMORE, Eddy; WHITNEY, Thomas. No Hint of Dead Stalin’s Successor. Tamtéž. 1953, 6.3.1953. 
153 WHITNEY, Thomas. Reds Talk Peace at Stalin Rites. Tamtéž. 1953, 9.3.1953. 



   

 

56 
 

Válečné zločiny 

Nejčastěji se přirozeně objevují zprávy o zločinech Severokorejců. Ve vydání z 30. října se 

například můžeme ve WRH dozvědět o nálezu 80 těl severokorejských civilistů 46 mil od 

Pchjongjangu. Otázkou ovšem je pravdivost těchto nálezů nebo přesněji skutečný původce 

těchto zločinů, vzhledem k mnoha masakrům spáchaných Jihokorejci v průběhu konfliktu. I 

když válečné zločiny Jihokorejců se moc nezmiňují, můžeme se například ve WRH z 22. 

prosince 1950 dočíst, že v rámci amnestie bylo propuštěno značné množství vězňů 

odsouzených za válečné zločiny. Což naznačuje, že jihokorejský režim do jisté míry postihoval 

některé válečné zločiny, ale tento fakt není nijak dokumentován.154  

Republikánský deník 29. října 1953 spekuloval o přibližném počtu Američanů, kteří se stali 

oběťmi čínských a severokorejských zločinů. Je zde uvedeno 6113 pravděpodobných obětí na 

americké straně a celkem 29 815 osob všech národností. Dle zpráv komise většina z nich 

zahynula v prvním roce války během první invaze, kdy také došlo k největšímu počtu zločinů 

na civilním obyvatelstvu, hlavně pak v průběhu září 1950.155 

Zajímavé jsou také protesty ze strany Severokorejců, kteří využívali každé šance k útoku na 

jednotky OSN. Po povstání zajatců na ostrově Kodžedo vznesli Severokorejci protest proti 

“masakru“ vězňů spáchaných vojáky OSN. Ti totiž zastřelili několik desítek vězňů během 

násilných potyček ve věznici, což se ovšem nedalo srovnávat s popravami provedenými 

Severokorejci, neboť v tomto případě vězni brutálně napadli strážné.156 

Tento incident byl samozřejmě skvělým propagandistickým materiálem pro Sever a státy 

Východního bloku a kvůli jeho rozsahu se americkému velení nepodařilo ho udržet v tajnosti. 

V novinách se průběžně objevovaly zprávy o masakrech. Například 29. září 1950 list ohlašoval 

objevení 400 zavražděných Jihokorejců v hrobech u Tedžonu a 23. října 1950 o masakru 68 

amerických zajatců v Sunčonském tunelu a záchraně přeživších díky rychlé akci velícího 

generála.157 

I když některé zločiny Jihokorejců byly známy, a to hlavně díky svědectvím amerických 

vojáků, z propagandistických důvodů se o nich v amerických novinách tehdy nepsalo. Hlavním 

 
154 ASSOCIATED PRESS. Chinese Troops Join North Korean Forces. Winona Republican Herald. 1950, 

30.10.1950. ASSOCIATED PRESS. Rhee Proclaims Partial Amnesty. Tamtéž. 1950, 22.12.1950. 
155 PAY, Elton C. 6113 Americans Victims Of Communist Atrocities. Tamtéž. 1953, 29.10.1953. 
156 ASSOCIATED PRESS. Reds Protest U.N. Treatment Of Prisoners. Tamtéž. 1952, 23.2.1952. 
157 PRICE, Bem. 400 South Koreans Found Massacred. Tamtéž. 1950, 29.9.1950. 

      WHITEHEAD, Don. Reds Massacre 68 Americans. Tamtéž. 1950, 23.10.1950. 



   

 

57 
 

tématem byl vždy popis zločinů komunistů. Obzvláště pokud došlo k zavraždění amerických 

vojáků, dostáváme velmi detailní a barvitý popis celé události.  

Párkrát se v novinách objevují zmínky o údajných popravách politických vězňů jihokorejským 

režimem a jsou zde jisté úvahy o jejich rozsahu a oprávněnosti. Jeden článek přímo 

poznamenává, že americké jednotky by se takto nezachovaly, ale že je těžké Jihokorejce soudit, 

protože orientální mentalita je jiná než ta západní, což se dá brát jako jisté ospravedlňování 

těchto akcí. Takových článků ale bylo velmi málo v porovnání s články o popravách 

amerických vězňů, jihokorejských civilistů a obecně o komunistické brutalitě. Jeden článek 

z 6. listopadu 1950 také velmi barvitě popisoval průběh jedné popravy, kterou vykonali 

Jihokorejci na údajných kolaborantech s komunisty.  Noviny také líčily, jak odsouzenci 

prohlašovali, že jsou nevinní. To mohlo bezpochyby u čtenářů vzbudit pochyby, zda byly 

takové akce Jihokorejců skutečně oprávněné. Autor článku navíc dále poznamenal, že novináři 

dostali zákaz účastnit se jakýchkoliv dalších poprav. Články s takovým obsahem se nikdy 

nevyskytly na předních stranách deníků. Reportérům bylo velmi rychle velením zakázáno 

kritizovat americké spojence (především Jižní Koreu) a jakékoliv masakry, či zprávy o nich 

byly skrývány a cenzurovány.158 

V rámci snah ukázat hrůzy komunismu a jeho barbarské praktiky byla roku 1952 na stránkách 

sledovaných novin připomínána otázka masakru v Katyni roku 1940. Masakr 22 000 

příslušníků polského důstojnictva a inteligence nejdříve Sovětský svaz utajoval, a poté sváděl 

na Německo. Důkazy ovšem byly jasné a nyní na vrcholu eskalace počátku studené války a v 

rámci propagandistického boje proti mezinárodnímu komunismu vedeného Sovětským svazem 

se tento zločin hodil jako skvělá záminka k slovním útokům na SSSR. Článků na katyňské 

téma se objevilo bezpočet, a to hlavně ve spojitosti s Koreou. WRH 2. července píše o verdiktu 

kongresu, který obvinil Sovětský svaz z vraždy 15 000 Poláků v Katyni (skutečné číslo obětí 

nebylo známo až do odtajnění dokumentů Gorbačovem roku 1990) a volal po zákroku 

Spojených národů a započetí vyšetřovaní dalších zločinů tohoto charakteru. Katyňský zločin 

však především měl sloužit jako paralela k aktuálním masakrům páchaným komunistickou 

stranou v Koreji, které dle verdiktu byly přesným duplikátem praktik prováděných Sověty 

právě v Katyni a měly tak ukázat zločiny a barbarství páchané komunisty.159  

 
158 CUMINGS, Bruce. In: The korean war: a history. New York: Modern Library, 2011, s. 83-84. 

      WAUGH, William J. Mass Execution Denied but Kim Admits 242 Shot. Winona Republican Herald. 1950, 

21.12.1950. SHINN, Bill. 16 Men, 4 Women Executed by ROKs. Tamtéž. 1950, 6.11.1950. 
159 BRINES, Russel. Russians Killed 15 000 Poles Congress Finds. Winona Republican Herald. 1952, 2.7.1952. 



   

 

58 
 

O začátku vyšetřování referoval 26. září 1951 BDE. Zmiňoval přitom, že katyňský masakr byl 

již za války vyšetřován komisí Červeného kříže a spojeneckých válečných zajatců, která 

jednoznačně potvrdila, že byl proveden Sověty. Ti ovšem jakoukoliv odpovědnost popřeli. 

Zpráva a dokument o vyšetřování byly tehdy utajeny a založeny z důvodu zachování 

přátelských vztahů. Nyní byly ovšem odtajněny, aby byl započat proces a dodatečné 

vyšetřování masakru.160  

WRH se zmiňoval o katyňském zločinu už 28. října 1950 v Sokolskyho článku o barbarství 

komunistů a o tom, že je třeba se v Koreji připravit na vraždění zajatců a další zločiny. Na 

Katyň článek odkazoval jako příklad barbarství a zrůdnosti komunistů.161 

Katyň tak skvěle posloužila k antisovětské propagandě a byla v tomto ohledu hojně využívána 

v průběhu celého roku 1952. Následující rok o ni zmínky ve WRH zcela mizí a ostatní deníky 

ji zmiňují jen zřídka. Dalo by se spekulovat, že došlo k omezení útoků na Sovětský svaz kvůli 

smrti Stalina a potřeby navázaní diplomatických vztahů za účelem ukončení korejské války. 

Z tohoto nám tedy celkově vyplývá, že i přes pár zmínek o jihokorejských zločinech se velmi 

rychle narativ ustálil na informování o masakrech a brutalitě ze strany Severu a zločiny Jihu se 

objevují až mnoho let po konci války. 

 
160 BROWN, Constantine. House Opens Probe Next Month On Soviet Murder of 15 000 Poles. Brooklyn Daily 

Eagle. 1952, 26.9.1951. 
161 SOKOLSKY, George E. We Must Expect Slaying of Prisoners. Winona Republican Herald. 1950, 

28.10.1950. 



   

 

59 
 

Závěr 

Korejská válka je velmi komplexním tématem. Z důvodu dlouhého trvání války je těžké 

zobrazit, jak všechny její události byly prezentovány americké veřejnosti. Z toho důvodu práce 

podává jen výsek nejdůležitějších a nám nejvíce přínosných částí. 

Výklad tehdejší situace jednotlivými americkými deníky nebyl až tak rozdílný, jak by někteří 

mohli očekávat. Všechny podávají poměrně objektivní a obsáhlý pohled na válku a její průběh. 

Jsou zde samozřejmě vždy snahy ukázat krutosti nepřítele a ukázat obyvatelstvu nutnost 

angažmá v této válce. Rudý strach a hrozba komunismu jsou vždy jedním z předních témat, a 

to je neustále zdůrazňováno. Velmi důležitým pilířem celého narativu, který nás provází při 

čtení těchto deníků, je názor, že válka a celý „světový komunismus“ jsou organizovány přímo 

z Moskvy a že sovětští vůdci ovládají ostatní komunistické státy jako své loutky. Z tohoto 

důvodu nevidíme mnoho diskusí o vedoucích činitelích Severu, ale hlavní pozornost je upřena 

na Stalina a jeho politbyro. 

Hlavní rozpor mezi deníky přichází v případě vnitřní politiky USA, kde se přirozeně staví na 

stranu politické strany, ke které přísluší. Tento trend je nejvíce patrný při prezidentských 

volbách roku 1952, ale jisté rozepře můžeme například vidět i při debatách na počátku války 

ve sporech o zapojení do konfliktu. 

Přesto zde většinou nezaznamenáváme žádný urputný politický souboj, či snahy přímo pošpinit 

druhou stranu. Nejlépe se nám vnitřní politika ukazuje v rámci diskusí o McCarthym, kdy 

můžeme vidět, že obě strany podávají informace o jeho aktivitách a konfliktech objektivně a 

nesnaží se ho většinou více očernit či ospravedlnit a pouze informují o dané události, často i 

očima obou zúčastněných stran. 

Jedním z dalších důležitých rozdílů byly také články, které deníky uváděly na titulní straně, 

protože regionální deníky na ni umísťovali přednostně články důležité pro jejich stát. Například 

ATD psal o jednotce Oklahomské národní gardy, která byla odeslána do Koreje, což je článek, 

který bychom v jiném deníku nenašli, protože není důležitý pro jiný než tento region a pokud 

už by se vyskytoval, nebyl by na první straně. 

Co se týče podání válečných zpráv, rozdíly lze vysvětlit různým původem informací. Pokud 

každé noviny měly zprávy z jiného zdroje, popsaly můžeme vidět větší odlišnosti. Velmi často 

se ale stávalo, že informace přišly od stejného zpravodaje a po cenzuře především z armádního 

komuniké. Pak se také stávalo, že noviny zveřejňovaly články, které byly téměř doslovně 

identické. Zároveň také jedny noviny občas stejnou informaci interpretovaly jinak než noviny 



   

 

60 
 

druhé. Například při zmíněném vstupu čínské armády do Koreje, kdy každé noviny měly jiný 

postoj k pravdivosti dostupných informací. Informace většinou pocházely buďto od zpravodajů 

Associated Press nebo United Press, které byly nejdůležitějšími zpravodajskými agenturami. 

Pohled deníků na nepřítele je velmi zajímavý, neboť zde lze vidět poněkud stereotypní pohled 

na asijské národy ze strany Američanů. Asijské národy, především ty nepřátelské, jsou 

pokládány za barbarské a násilnické, schopné páchat zvěrstva a zločiny, kterých by se 

příslušníci západní civilizace nedopustili. Tyto poněkud rasistické pohledy dobře ilustrují 

dobový dominantní názor na rozdíl kultur a také stále trvající atmosféru rasové segregace, která 

tehdy ve Spojených státech panovala. Spřátelené asijské země jsou samozřejmě vyobrazovány 

v lepším světle i přesto, že většina z nich se dopustila stejných zločinů jako ty nepřátelské. 

Přirozený sklon k brutalitě byl ovšem také používán zároveň k ospravedlnění brutality 

Jihokorejců. 

Otázka propagandy nám ukazuje, jakým způsobem jednotlivé strany vysvětlovaly původ 

konfliktu svému obyvatelstvu a jak odůvodňovaly nutnost se v něm angažovat. Jednotlivé 

strany se snažily svalit počátek konfliktu na toho druhého. Obzvláště přínosné jsou také 

převzaté články ze sovětské Pravdy, které deníky někdy interpretují a dávají tehdejším 

čtenářům cenný pohled na to, jak fungovala propaganda v Sovětském svazu. Nám ukazují, jak 

tyto články byly tehdy interpretovány, či komentovány americkými médii. Postupně můžeme 

vidět všechny její typy, ať již obyčejnou propagandu, která se jen snaží povzbudit patriotismus 

a získat podporu obyvatelstva, tak i tu více negativní, která zatajuje či pokřivuje informace a 

snaží se průběh války ukázat v lepším světle, než jak skutečně probíhala. 

V dnešní době je mediální prostředí často plné propagandy, dezinformací a obecně snah nás 

ovlivnit častokrát negativně. Zároveň ale máme jedinečnou možnost získávat informace ze 

široké škály zdrojů, porovnávat je a ověřovat si jejich pravdivost a tím si utvořit vlastní názor 

a přehled. V době Korejské války samozřejmě takové možnosti nebyly a informovanost 

obyvatelstva z valné většiny závisela jen na lokálně dostupných médiích jako byly tyto deníky, 

což znamenalo, že jakákoliv dezinformace, která se dostala do tisku, byla většinou přijata jako 

fakt, neboť nebylo možné si zprávy ověřit jinde. 

Cenzura byla důležitým tématem a je podstatná i pro porozumění ostatním americkým 

konfliktům. Původně minimální cenzura se ukazovala být nedostatečnou a z důvodu udržení 

podpory obyvatelstva a nevyzrazení důležitých informací nepříteli byl zaveden stejný systém 

armádní cenzury jako za druhé světové války. Toto je důležité si dát do kontextu například s 



   

 

61 
 

válkou ve Vietnamu, odkud přicházelo mnoho necenzurovaných fotografií, zpráv a filmových 

nahrávek, které ve spojení s narůstající nespokojeností obyvatelstva a zvětšujícím se počtem 

protiválečných skupin postupně podlomily ochotu americké společnosti angažovat se ve válce. 

Zatímco u Korejské války společnost i média válku spíše upozaďují, po zabřednutí do 

pozičních bojů se o ní hovoří ve větší míře jen tehdy, pokud dojde k nějaké velmi důležité 

události. Při porovnání novin a sekundární literatury také zjišťujeme složitost celého tématu 

cenzury, neboť sami zpravodajové si zažádali o jistou cenzuru, protože sami nevěděli, co 

mohou a nemohou zveřejňovat a chtěli se tak vyhnout případnému postihu. Noviny si naopak 

potom místy stěžují, že cenzura zpožďuje získávání zpráv a je zbytečně přísná. 

Jak již bylo řečeno, s postupem času zájem o válečné dění v Koreji upadal. Nejaktivnější byl v 

letech 1950 až 1951, kdy se fronta dramaticky pohybovala a docházelo k ofenzivám. Postup 

severokorejských jednotek, a obrana amerických a jihokorejských vojsk, a jejich následný 

protiútok a postup na sever, byly barvitě vykreslovány v každodenních zprávách. Čínský vstup 

do války byl nejdříve přijat médii i velením, jak můžeme vidět, se značnou skepsí a 

nedůvěřivostí, i když například WRH byl zprvu k informacím skeptičtější než ATD. Velmi 

sledována byla také protiofenziva Severu, až do ustálení fronty na 38. rovnoběžce.  

V pozdějších fázích války na důležitosti nabírala hlavně otázka amerických zajatců. Americké 

deníky řešily, jak se se zajatci zacházelo, a především se zajímaly o svědectví navrátivších se 

zajatců vypovídající o brutalitě v zajateckých táborech. Obzvláště pak v roce 1953 přinášely 

noviny zprávy o návratu všech zajatců, o případných trestech pro ty, co kolaborovali a o těch, 

kteří dobrovolně na Severu zůstali. Případ čínských a severokorejských zajatců byl také ostře 

sledován, neboť jejich vlády požadovaly repatriaci zajatců přesto, že mnoho z nich chtělo 

zůstat na Jihu. Diskuse o těchto událostech byly mezi nejdůležitějšími tématy závěru války. 

Otázka zajatců a neschopnost obou stran se dohodnout na jejím řešení byla také jedním 

z důvodů, proč mírové diskuse několikrát zkrachovaly a proč jejich průběh trval více než rok. 

Otázka válečných zločinů, jak jsme viděli, byla probírána vesměs jen v případě zločinů, které 

byly dílem vojáků Číny a Severní Koreje. Tyto znepokojující zprávy měly burcovat veřejné 

mínění, aby podporovalo americkou účast ve válce a aby ukázalo barbarství a špatnost 

nepřítele. Zločiny Jihu se v médiích i přes četná svědectví vojáků neobjevují, aby 

nepodkopávaly víru obyvatelstva ve spravedlnost amerického válečného úsilí ve vzdálené 

asijské zemi. Zprávy o masakrech spáchaných Jihokorejci se nám několikrát objevují 

v počátečním půlroce války, ale velmi rychle dochází k zákazu kritiky spojenců. Reportéři měli 



   

 

62 
 

nadále zakázáno účastnit se poprav nepřátel. Pod kontrolou armády se propříště dostávali jen 

k informacím o masakrech, které pocházely ze svědectví amerických vojáků. I takové zprávy 

však byly cenzurovány, a tudíž se zmínky o zločinech vlastní válečné strany postupně 

z amerického tisku vytrácí. 

Média jako tyto deníky nám podávají nenahraditelný zdroj informací, který nám ukazuje 

charakter té doby, myšlení a pohled na dobové události a podrobný popis těchto událostí a 

jejich průběhu. Při porovnání těchto informací s odbornou literaturou se nám utvoří celistvý a 

obsáhlý přehled o této problematice a dá nám možnost jejího dalšího rozboru a výzkumu. 

Na závěr tedy nezbývá než ještě jednou si položit hlavní otázku této práce. Existoval podstatný 

rozdíl mezi sledovanými deníky v pohledu na válku v Koreji v závislosti na jejich politickém 

stranickém ukotvení? Odpověď, která vyplynula z mého výzkumu dobového amerického tisku, 

je záporná. Jak již bylo řečeno, určité rozdíly lze nalézt především v rozboru vnitřní politiky 

USA, což je přirozené. V obecném smyslu nám ale noviny podávají stejné informace o 

konfliktu samotném a jediné, čím se liší, jsou některé jejich politické či regionální priority ve 

výběru zpráv či událostí, které chtěly akcentovat. Ani v případě důležitých vnitropolitických 

sporů se však noviny příliš neodlišují, a i když se samozřejmě často přiklání více ke svojí 

politické straně, stále si vesměs zachovávají objektivitu a snaží se ukázat obě strany. 

  



   

 

63 
 

Prameny a literatura 

Prameny 

Winona Republican Herald. 1901-1954. 

Altus Times-Democrat. 1919-1984. 

Brooklyn Daily Eagle. 1841-1955. 

 

Literatura 

DVORCHAK, Robert J. Korejská válka 1950-1953: dějiny konfliktu očima korespondentů 

Associated Press. Military (Jota). Brno: Jota, 1996. 

CATCHPOLE, Brian. Korejská válka 1950-53. Praha: BB art, 2003. 

CASEY, Steven. In: Selling the Korean War. New York: Oxford University Press, 2008. 

CUMINGS, Bruce. In: The korean war: a history. New York: Modern Library, 2011. 

STONE, Isidor Feintein. The Hidden History of the Korean War. 2. Monthly Review Press, 

1952. 

NÁLEVKA, Vladimír. Stalinova hra o Zemi jitřní svěžesti: korejská válka 1950-1953. 

Polozapomenuté války. Praha: Epocha, 2009. 

14- HAMBY, Alonzo L. HARRY S. TRUMAN: IMPACT AND LEGACY. Online. MILLER 

CENTER UNIVERSITY OF VIRGINIA. UVA Miller Center. Dostupné z: 

https://millercenter.org/president/truman/impact-and-legacy. [cit. 2024-04-17]. 

WISCONSIN HISTORICAL SOCIETY. McCarthyism, Korea and the Cold War. Online. 

WISCONSIN HISTORICAL SOCIETY. W History. Dostupné z: 

https://www.wisconsinhistory.org/Records/Article/CS420. [cit. 2024-04-17]. 

Fearer, Brett, ""Prodigals of Traitors: American POWs during the Korean War, Brainwashing, 

and National Security"" (2023). History Theses and Dissertations. 18. 

https://scholar.smu.edu/hum_sci_history_etds/18 

https://millercenter.org/president/truman/impact-and-legacy
https://www.wisconsinhistory.org/Records/Article/CS420
https://scholar.smu.edu/hum_sci_history_etds/18


   

 

64 
 

Seagren, Chad W., and David R. Henderson. “Why We Fight: A Study of U.S. Government 

War-Making Propaganda.” The Independent Review, vol. 23, no. 1, 2018, pp. 69–90. JSTOR, 

http://www.jstor.org/stable/26591800. Accessed [17 Apr. 2024]. 

Choi, Suhi. “The Repertoire, Not the Archive: The 1950 ‘Life’ and ‘Time’ Coverage of the 

Korean War.” Media, War & Conflict, vol. 8, no. 2, 2015, pp. 264–80. JSTOR, 

http://www.jstor.org/stable/26000984. Accessed [17 Apr. 2024]. 

Gauthier, Brandon K. “A Tortured Relic: The Lasting Legacy of the Korean War and Portrayals 

of ‘North Korea’ in the U.S. Media, 1953-1962.” The Journal of American-East Asian 

Relations, vol. 22, no. 4, 2015, pp. 343–67. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/43898436. 

Accessed [17 Apr. 2024]. 

FAZIO, DANIEL. “CENSORSHIP IN THE KOREAN WAR: PRESS - MILITARY 

RELATIONS, JUNE 1950 - JANUARY 1951.” Australasian Journal of American Studies, 

vol. 26, no. 2, 2007, pp. 1–19. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/41054073. Accessed [17 

Apr. 2024]. 

http://www.jstor.org/stable/26591800
http://www.jstor.org/stable/26000984
http://www.jstor.org/stable/43898436
http://www.jstor.org/stable/41054073

