
 

 

UNIVERZITA KARLOVA 

FAKULTA HUMANITNÍCH STUDIÍ 

 

Studium humanitní vzdělanosti 

 

Interpretace požáru v Domě odborů v Oděse dne 2.5.2014 v ukrajinském 

a ruském mediálním prostoru 

 

 

Bakalářská práce 

Yelyzaveta Mykhaylova 

 

 

 

 

Vedoucí práce: Mgr. Karel Svoboda, Ph.D. 

Praha, 2024 



1 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlašuji, že jsem práci vypracoval/a samostatně. Všechny použité prameny a literatura 

byly řádně citovány. Práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu. 

 

V Praze dne 27.06.2024, Yelyzaveta Mykhaylova    _____________________________ 

 

 



2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování 

Tímto bych ráda poděkovala svému vedoucímu práce Mgr. Karlu Svobodovi PhD. za jeho 

souhlas s její vedením, vstřícnost a rady při zpracování bakalářské práce. Současně bych 

ráda vyjádřila zvláštní poděkování PhDr. Vladimíru Novákovi za jeho podporu a pomoc, 

kterou mi poskytoval po celou dobu psaní práce.   



3 

 

Obsah 

 

1. Úvod…………………………………………………………………………………..…….5 

2. Historický kontext: Postsovětský vývoj Ukrajiny a Ruska………………………………8   

2.1. Rozpad Sovětského svazu a vznik nezávislých států……………………………….…..8 

2.2.Rozdílné cesty po roce 1991…………………………………………………………….8 

2.3.Cesta Ukrajiny k západní integraci a vnitropolitický kontext během Janukovyčova 

prezidentství (2010-2014)…………………………………………………..….………..8 

2.4.Ruská cesta centralizace a autoritářství………………………………………...………11            

3. Pozadí požáru v Oděse: vliv Euromajdanu a „ruského světa“…………………………13 

3.1. Hnutí Euromajdanu a jeho dopady………………………………………….................14 

3.2. Ideologie "ruského světa " a její dopady……………………………………………....15 

4. Požár v Domě odborů: Chronologie událostí……………………………………………16 

4.1. Předehra k tragédii…………………………………………………………………….17 

4.2. Střety ze 2. května 2014…………………………………………………….................18 

5. Teoretický rámec práce…………………………………………………………………..19 

5.1. Teorie mediálního rámování a Model propagandy…………………………................19 

5.2. Informační válka a její mechanismy…………………………………………………...22 

5.3. Mechanismy informační války………………………………………………………...24 

5.4. Strategická komunikace a narativ…………………………………………………..….24 

6. Úkoly praktické části práce, využité výzkumné metody a její teoretický 

rámec…………………………………………………………………………….………..28 

7. Vybraná ukrajinská a ruská média……………………………………………………..28  

7.1. Ukrajinská média……………………………………………………………………...29 

7.2. Ruská média…………………………………………………………………………...30 

8. Mechanika informační války: využití médií jako zbraně……………………………....32 

8.1. Propaganda a dezinformace………………………………………………...…………32  

8.2. Manipulování s emocemi……………………………………………………………...34 

8.3. Historické paralely…………………………………………………………………….35 

8.4. Vytváření obrazu nepřítele ukrajinskými a ruskými médií……………….....................35 

       8.4.1. Techniky používané ruskými a ukrajinskými médii pro vytvoření obrazu 

nepřítele……………………………………………………………………………………36 

9. Obsahová analýza mediálního pokrytí události………………………………………...38 



4 

 

9.1. Techniky rámování ukrajinských médií……………………………………………….38 

9.2. Techniky rámovaní ruských médií…………………………………………………….40 

9.3. Model ukrajinské mediální propagandy……………………………………………….41 

9.4. Model ruské mediální propagandy…………………………………………………….42  

9.5. Mediální přístup 4GW na Ukrajině……………………………………………………43 

9.6. Mediální přístup 4GW v Rusku………………………………………………………..43 

10. Srovnávací analýza mediálních narativů v Rusku a na Ukrajině……………………...44 

10.1. Metody rámování v ukrajinských médiích v kontextu jimi využívaných 

narativů…………………………………………………………………………………….44  

10.2. Metody rámování v ruských médiích v kontextu jimi využívaných 

narativů…………………………………………………………………………………….45  

10.3. Klíčoví aktéři, jak je zobrazovala ukrajinská média……………………….................46 

10.4. Klíčoví aktéři, jak je zobrazovala ruská média…………………………….................47 

11. Závěr……………………………………………………………………………………....49 

12. Literatura a internetové zdroje…………………………………………………….……50 

13. Články a reportáže……………………………………………………………………..…54 

16.1. Ruská mediální zdroje……………………………………………………………..…54 

16.2. Ukrajinská mediální zdroje………………………………………………………..…54 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



5 

 

1. Úvod 

Tragické události, které se odehrály 2. května 2014 v Oděse, vedly ke střetům mezi aktivisty 

Euromajdanu a Antimajdanu a vyvrcholily ničivým požárem Domu odborů, představují 

důležitou kapitolu v novodobé historii vztahů mezi Ruskem a Ukrajinou. Tyto události hrají 

doposud významnou roli v probíhajícím konfliktu mezi oběma státy, který 24. února 2022 

vyústil v ruskou invazi na Ukrajinu. Ačkoli šlo původně o události lokálního charakteru, 

rychle nabyly značného významu jak na Ukrajině, tak v Rusku, zdůraznily hluboké sociální 

a politické rozpory a staly se důležitým bodem mediálních narativů v kontextu obou zemí. 

Způsob, jakým byly tyto události mediálně zarámovány a jak o nich bylo informováno, měl 

značný dopad na veřejné mínění a politickou realitu na Ukrajině i v Rusku. 

Pochopení toho, jak tyto události interpretovala a rámovala média na Ukrajině a v Rusku, je 

klíčové z několika důvodů. Mediální reprezentace utvářejí vnímání veřejnosti a ovlivňují 

politický diskurz, což může vést k eskalaci napětí nebo podpoře usmíření. Analýzou 

mediálních interpretací můžeme získat vhled do širších strategií, které oba státy používají k 

ovládání veřejných narativů a ovlivňování domácího i mezinárodního publika. Toto 

zkoumání umožňuje hlouběji pochopit mechanismy propagandy a informační války, které 

jsou stále aktuálnější v digitálním věku, kdy se konflikty často přesouvají z konvenčních 

bojišť do informačního prostoru. 

Předchozí výzkumy se rozsáhle zabývaly úlohou médií v konfliktních situacích, zejména v 

kontextu propagandy a informační války. Například práce Gadi Wolfsfeld "Media and 

Political Conflict: News from Middle East" se zabývá tím, jak může mediální zpravodajství 

utvářet politickou scénu během konfliktů (Wolsfeld, 1998). Podobně studie jako "Fake 

News: The Narrative Battle over the Ukrainian Conflict" od Iriny Khaldarové a Mervi 

Panttiové zkoumá, jak ukrajinská i ruská média používala dezinformace k ovlivňování 

veřejného mínění během ukrajinské krize (Khaldarova a Pantti, 2016). Tyto práce zdůrazňují 

využití médií jako strategického nástroje v konfliktu a podtrhují důležitost porozumění 

mediálním interpretacím. 

Tato práce má za cíl doplnit provedenou komparativní analýzou ukrajinského a ruského 

mediálního pokrytí oděských událostí poznání o mediálním zpracování těchto událostí, 

kterému byla doposud věnována jen omezená pozornost. Předchozí výzkum Bindera a 

Kaltseise (Binder et al., 2020) zkoumal alternativní zpravodajství (včetně talk show) se 

zaměřením na techniky rámování a propagandy používané k ovlivňování veřejného mínění 



6 

 

a politického diskurzu. Podobně Hale, Shevel a Onuch (Hale et al., 2018) zkoumali jak 

identita, mediální konzumace a kognitivní předsudky ovlivnily přesvědčení a vnímání 

Ukrajinců během tragédie v Oděse v roce 2014, zatímco Baysha (Baysha, 2021) se zabývala 

tím, jak ukrajinská média použila konspirační diskurz ke konstrukci obrazu "nebezpečného 

ruského jiného" po tragédii v Oděse, a analyzovala rovněž důsledky těchto reprezentací pro 

ukrajinskou národní identitu a politické narativy. Tyto práce se však primárně soustředily 

buď na zobrazování událostí v ruských médiích, kognitivní zpracování mediálních sdělení, 

nebo na rámování v rámci ukrajinských médií. Podle mínění autorky práce je zapotřebí 

komplexní studie, která by srovnávala mediální narativy z ukrajinské i ruské perspektivy. 

Pro tyto cíle bude v práci využito teorie mediálního rámování, modelu propagandy a teorie 

Williama S. Linda války čtvrté generace (4GW). 

Hlavní výzkumná otázka, na kterou tato práce hledá odpověď, zní: Jak ukrajinská a ruská 

média informovala o událostech ze 2. května 2014 v Oděse, jak publikované informace 

rámovala a jaké narativy a propagandistické techniky obě strany při tvorbě mediálních 

výstupů s tímto tématem používaly? 

Pro zodpovězení této otázky metodologie práce zahrnuje komparativní obsahovou analýzu 

mediálních výstupů z ukrajinských i ruských zdrojů z období bezprostředně následujícího 

po završení oděských událostí. Tato analýza určí klíčová témata, techniky rámování a 

propagandistické strategie používané jak ruskými, tak i ukrajinskými médii. Tato práce 

rovněž zohlední širší historický a politický kontext a bude zkoumat, jak tyto mediální 

postupy zapadají do probíhající informační války mezi Ukrajinou a Ruskem. 

Historická část práce je nezbytná pro pochopení kořenů současného rusko-ukrajinského 

konfliktu a role médií při utváření veřejného mínění. To zahrnuje shrnutí základních 

informací o vzniku a vývoji Ukrajiny a Ruska jako nezávislých států po rozpadu SSSR, jejich 

politického a ekonomického vývoje a rostoucího napětí mezi oběma státy, které nakonec 

vedlo k protestům Euromajdanu. Historický kontext poskytuje pozadí pro pochopení 

hluboce zakořeněných problémů, které konflikt proruských a proukrajinských sil, jehož 

součástí byly i oděské události z roku 2014, na Ukrajině podnítily, a významu těchto událostí 

v širším geopolitickém boji.  

Praktická část práce sleduje dva hlavní úkoly. Jejím prvním cílem je analyzovat, jak ruská a 

ukrajinská média prezentují oděské události tak, aby odpovídaly strategickým zájmům jejich 

států. Jejím druhým cílem je osvětlit způsob, jakým média utvářejí a udržují negativní 



7 

 

vnímání protistrany, ovlivňují veřejné mínění a případně také i zintenzivňují nepřátelství k 

protistraně.  

Tato část práce využívá postupu, který zahrnuje porovnávání mediálních zpráv a provádění 

obsahové analýzy. Hlavními tématy obsahové analýzy budou jazyk, obraznost a strategie 

rámování použité v mediálních výstupech. Lepší pochopení narativních metod používaných 

ruskými a ukrajinskými médii umožní srovnávací studie, která upozorní na jejich rozdíly i 

podobnosti.  

Teoretický rámec, který se skládá z teorie čtvrté generace konfliktu Williama S. Linda  

(Řehka, 2017), modelu propagandy (Herman a Chomsky, 2002) a teorie mediálního 

rámování (Entman, 1993) bude sloužit jako základ našeho výzkumu. Tyto teorie nabízejí 

pevný rámec pro zkoumání způsobů, jakými média vytvářejí a šíří narativy, zejména ty 

využívané v případě určitého konfliktu. Náš výzkum se pokusí odhalit záměrné využívání 

médií při ovlivňování politických událostí a veřejného mínění tím, že tyto teoretické  

přístupy aplikuje na mediální pokrytí událostí v Oděse.  

Pro posouzení mediálního pokrytí událostí v Oděse bylo třeba vybrat reprezentativní vzorek 

médií, která odrážejí převládající narativy v ukrajinském a ruském prostředí. Vybrána byla 

tato média: TSN, ICTV, Ukrajinska pravda a Korrespondent z Ukrajiny a První kanál, 

Izvestija, Komsomolskaja pravda a RIA Novosti z Ruska. Ta byla autorkou práce vybrána 

na základě jejich širokého dosahu a tím i schopnosti efektivně ovlivňovat veřejné mínění. 

Jak již bylo uvedeno výše pro potřeby této práce byla daná média vybrána na základě kritéria 

jejich popularity, při čemž autorka vycházela z dat zveřejněných ve výzkumech agentury 

Levada Center (Levada Center, 2014) pro ruskou mediální scénu a z dat publikovaných 

agenturami Nielsen a Gemius pro mediální scénu ukrajinskou (Detector Media, 2015), (NV, 

2018). Práce zkoumá publikace, které pokrývaly události z 2. května v Oděse a byly 

publikovány od 2.5.2014 do 12.5.2014. 

Pro autorku má toto téma osobní význam, neboť se narodila a vyrůstala v Oděse a byla i 

přímým svědkem těchto událostí. Tato jedinečná perspektiva poskytuje cenný vhled do 

kontrastních mediálních vyprávění z ukrajinských a ruských zdrojů. Do roku 2014 byla v 

Oděse snadno dostupná ruská státní televize, což autorce umožnilo pozorovat dichotomii v 

mediálním pokrytí dlouho předtím, než se rozhodla toto téma zkoumat. 

 



8 

 

2. Historický kontext: Postsovětský vývoj Ukrajiny a Ruska 

2.1. Rozpad Sovětského svazu a vznik nezávislých států 

Pro pochopení příčin a souvislostí současného konfliktu mezi Ukrajinou a Ruskem, na který 

se tato práce zaměřuje optikou tragických událostí v Oděse ze 2. května 2014, je nezbytné 

nejprve prozkoumat historické aspekty jejich vzájemných vztahů. Složité vztahy mezi těmito 

dvěma moderními státy mají hluboké historické kořeny, které sahají několik století do 

minulosti. Pro účely této práce se však zaměříme na období počínající rozpadem SSSR. 

Rozpad Sovětského svazu v roce 1991 znamenal začátek nové éry pro všechny bývalé 

sovětské republiky a zásadně změnil politickou, ekonomickou a sociální scénu Ukrajiny a 

Ruska. Jejich vznik jako nezávislých suverénních států připravil půdu pro budoucí konflikty 

a neshody. Obě země čelily šoku z přechodu od centrálně plánovaného hospodářství k tržně 

orientovanému a současně nově definovaly svou národní identitu a politickou orientaci. 

 

2.2. Rozdílné cesty po roce 1991 

Pád železné opony byl pro Ukrajinu i Rusko přelomovou událostí. V prvních letech 

nezávislosti se Ukrajina potýkala s řadou výzev, včetně přechodu na tržní hospodářství, 

politických turbulencí a utváření svébytné národní identity. Souběžně s tím se Rusko 

potýkalo s podobnými výzvami, ale zároveň si chtělo udržet svůj zásadní mocenský vliv na 

postsovětském prostoru. Geopolitické změny v regionu, zejména rozšiřování NATO směrem 

na východ, byly pro Rusko obzvláště nepříjemné, a s nimi spojenou ztrátu svého 

velmocenského postavení i vůdčí role ve vztahu k bývalým sovětským republikám vnímalo 

velmi bolestně a dá se říci, že i se značnou nelibostí. 

Navzdory uvedeným a de facto identickým výzvám se Ukrajina a Rusko vydaly v oblasti 

svého politicko-společenského po výrazně odlišných trajektoriích. Ukrajinské kroky 

směrem k západním institucím a na ně navazující aspirace na evropskou integraci ostře 

kontrastovaly s ruským přístupem, který zahrnoval recentralizaci a konsolidaci moci 

symbolizovanou především způsobem vlády prezidenta Vladimira Putina. 

 

2.3. Cesta Ukrajiny k západní integraci a vnitropolitický kontext během Janukovyčova 

prezidentství (2010-2014) 



9 

 

Od získání nezávislosti Ukrajina aktivně prosazovala politiku posilování své suverenity a 

integrace do západních struktur, jako je Evropská unie (EU) a NATO. Tato ambice se 

projevovala různými politickými a ekonomickými reformami, jejichž cílem bylo sladit 

Ukrajinu se západními normami a standardy. Významným milníkem na cestě Ukrajiny k 

integraci byl podpis Dohody o partnerství a spolupráci s EU v roce 1994. Tato dohoda 

položila základy komplexního vztahu zahrnujícího politickou, hospodářskou a obchodní 

spolupráci. 

Impuls k západní integraci dále posílila Oranžová revoluce v roce 2004, série protestů a 

politických událostí vyvolaná zprávami o rozsáhlých volebních podvodech během 

prezidentských voleb. Revoluce vedla ke zrušení výsledků voleb a k opakování 

prezidentského hlasování, v němž nakonec zvítězil prozápadní kandidát Viktor Juščenko. 

Oranžová revoluce byla bezesporu klíčovým okamžikem v novodobých dějinách Ukrajiny 

a zdůraznila snahu země o  zavedení skutečně demokratického způsobu vládnutí a navázání 

užší spolupráce se západní Evropou. 

Po oranžové revoluci znamenalo přijetí akčního plánu EU-Ukrajina v roce 2005 a následný 

podpis dohody o přidružení, včetně prohloubené a komplexní zóny volného obchodu 

(DCFTA), významné kroky k integraci Ukrajiny do evropských hospodářských a 

politických struktur. Cílem těchto dohod bylo podpořit politické přidružení a hospodářskou 

integraci, což odráželo závazek Ukrajiny dodržovat evropské normy a hodnoty. 

Cesta Ukrajiny k západní integraci však byla provázena vnitřními problémy a politickou 

nestabilitou, zejména během prezidentství Viktora Janukovyče v letech 2010-2014. 

Janukovyčovo působení bylo poznamenáno přetrvávající fiskální krizí, která se vyznačovala 

rozpočtovými deficity, neefektivitou a rostoucím zadlužením. V tomto období docházelo k 

nárůstu chudoby a vzniku rozsáhlé nespokojenosti v ukrajinské společnosti, kterou 

vládnoucí politická garnitura nebyla ochotna přiznat, natož ji účinně řešit. 

Ukrajinský politický systém byl v době Janukovyčova prezidentství silně oligarchizovaný a 

moc se soustředila v rukou několika vlivných klanů. Nejvýznamnějšími z nich byly 

dněpropetrovský a doněcký klan. Janukovyčův nástup k moci vynesl do významných pozic 

jeho "rodinu" - úzkou skupinu spojenců a blízkých osob, které ovládaly významné státní a 

hospodářské sektory (Leshchenko, 2013). Toto agresivní upevňování moci omezilo přístup 

ostatních vlivných skupin k možnosti podílet se na vývoji v klíčových oblastech ekonomiky 

Ukrajiny a vyvolalo značnou nespokojenost v řadách ukrajinské elity (Freedman, 2019). 



10 

 

Janukovyčovy pokusy o centralizaci moci a napodobení autoritářského modelu, který by byl 

kopií mocenského přístupu uplatňovaného v té době Vladimirem Putinem v Rusku, se 

setkaly se značným odporem. Na rozdíl od Putina čelil Janukovyč silné opozici v 

ukrajinských parlamentních institucích a mezi podnikatelskými elitami. Jeho snahy o změnu 

ukrajinské ústavy s cílem rozšířit prezidentské pravomoci a posunout se směrem k 

prezidentsko-parlamentní republice naznačovaly jeho záměry zavést autoritativnější režim. 

Tyto kroky spolu s přísnými úspornými opatřeními v ekonomice a rozsáhlou korupcí však 

dále podnítily nespokojenost veřejnosti a vedly k další aktivizaci protestů. 

Hospodářské podmínky v době Janukovyčova prezidentství krizi ještě prohloubily. Globální 

hospodářský pokles snížil poptávku po ukrajinském exportu, což donutilo vládu zavést 

nepopulární úsporná opatření. Tato opatření zahrnovala zvýšení daní, důchodové reformy a 

škrty ve veřejných výdajích, což bylo v rozporu s Janukovyčovými populistickými sliby 

(Dymov, 2012). Výsledné hospodářské potíže spolu se skandály spojenými se zneužíváním 

veřejných prostředků podkopaly důvěryhodnost a legitimitu vlády. 

Janukovyčova neschopnost účinně řídit ekonomiku a řešit korupci vedla ke vzniku 

masových sociálních protestů, včetně "Majdanu podnikatelů" a "Majdanu veteránů 

afghánské války" (Samokhvalov, 2015). Tyto protesty byly prvními ukazateli širší 

nespokojenosti veřejnosti, která později vyvrcholila v hnutí Euromajdan. 

Politickou situaci na Ukrajině v době Janukovyčova prezidentství dále komplikovala 

přítomnost významných opozičních frakcí v parlamentu. Do popředí se dostaly nové 

politické síly, jako například strana UDAR vedená Vitalijem Kličkem a nacionalistická 

strana Svoboda, které odrážely frustraci obyvatelstva ze stávajícího politického uspořádání 

(Samokhvalov, 2015). 

Janukovyčovy pokusy o konsolidaci moci brzdila také menší velikost ukrajinské ekonomiky 

a nižší výnosnost podnikatelských aktiv ve srovnání s Ruskem. To Janukovyčovi ztěžovalo 

zajištění stejné úrovně kontroly nad podnikatelskými elitami, jaké dosáhl Putin v Rusku. 

Rostoucí vliv Janukovyčovy "rodiny" v klíčových hospodářských odvětvích vyvolával 

obavy mezi oligarchy, což vedlo k dalšímu zvýšení napětí uvnitř ukrajinské elity 

(Leshchenko, 2013). 

Kulminace těchto faktorů vedla k Janukovyčovu pádu. Jeho politika, která se vyznačovala 

korupcí, špatným hospodařením a pokusy o centralizaci moci, mobilizovala masy proti jeho 

režimu. Protesty Euromajdanu, podpořené širokou nespokojeností a touhou po užší integraci 



11 

 

s Evropou, nakonec vedly k Janukovyčovu svržení a útěku do Ruska v únoru 2014. 

Jak poznamenává Sean Walker, „Janukovyč byl neužitečný demokrat; byl také neužitečný 

autokrat. Specializoval se na represe, které byly dostatečně brutální, aby podnítily další 

Ukrajince k akci, ale ne dostatečně brutální, aby potlačily revoluční impulsy strachem. 

Západní vůdci jím opovrhovali pro jeho nedemokratické impulsy a Moskva jím opovrhovala 

pro jeho neochotu dotáhnout je dostatečně daleko.“ (Freedman, 2019). 

Janukovyčův odchod vytvořil mocenské vakuum a delegitimizoval státní instituce, což 

přispělo k následným politickým otřesům a nestabilitě na Ukrajině (Shevsky, 2020). Vnitřní 

konflikt elit, vyvolaný vyčerpáním zdrojů a korupčními praktikami, vedl k mobilizaci 

obyvatelstva proti politickému režimu. Výsledkem bylo nejen svržení Janukovyče, ale také 

výrazná proměna politického systému a fakticky i územní celistvosti Ukrajiny. 

 

2.4. Ruská cesta centralizace a autoritářství 

Formování Ruska po rozpadu SSSR bylo stejně složité a bouřlivé jako vývoj Ukrajiny 

v tomto období. Přechod od komunistického režimu ke kapitalistické společnosti 

představoval značné výzvy a nejistoty. V průběhu 90. let se Rusko potýkalo s významnými 

problémy včetně finanční krize v roce 1998, první čečenské války (1994-1996) a politických 

otřesů, které vyvrcholily ozbrojenými střety během ústavní krize v roce 1993. 

Po odstoupení prvního ruského prezidenta Borise Jelcina v roce 1999 byl úřadujícím 

prezidentem jmenován Vladimir Putin. Po volbách do Státní dumy v roce 1999 získal Putin 

v ruském parlamentu výraznou proprezidentskou většinu, což mu umožnilo za příznivých 

podmínek provést administrativní centralizaci (Åslund 2008). Putinovo vítězství v 

prezidentských volbách v roce 2000 znamenalo počátek postupného přechodu k 

autoritářskému režimu, spojenému s ekonomickými reformami a deregulací malých a 

středních podniků. 

Tato opatření spolu s přílivem petrodolarů pomohla Putinovi získat loajalitu obyvatelstva 

(Åslund 2008). Dvě čečenské války a jejich mediální pokrytí však poskytly záminku k 

rostoucí státní kontrole veřejné sféry. V průběhu let Putin upevnil svou moc, byl několik 

funkčních období prezidentem a stal se de facto autokratem. Centralizace moci a vytvoření 

loajální "mocenské vertikály" v Rusku ostře kontrastovaly s politickým prostředím na 



12 

 

Ukrajině, které se vyznačovalo častými změnami ve vedení a roztříštěnější mocenskou 

strukturou. 

Kromě centralizace politické moci provedla Putinova administrativa významné ekonomické 

reformy, jejichž cílem bylo upevnit kontrolu nad klíčovými průmyslovými odvětvími a 

obnovit pozici Ruska jako významného globálního hráče. Jedním z klíčových kroků byla 

renacionalizace kritických odvětví, včetně energetického průmyslu. Společnosti jako 

Gazprom a Rosněfť, které byly dříve privatizovány, byly vráceny pod státní kontrolu, což 

zajistilo, že si vláda zachovala vliv na životně důležité ekonomické zdroje (Åslund a Fisher, 

2020). 

Dále Putinova vláda zavedla politiku posilování státní kontroly nad médii a občanskou 

společností. Nezávislá média byla kooptována nebo rušena a byly zavedeny nové zákony 

omezující činnost nevládních organizací, zejména těch, které dostávají finanční prostředky 

ze zahraničí. Tato opatření byla formulována jako nezbytná pro zachování národní 

bezpečnosti a stability, ale primárně sloužila jako účinný nástroj pro omezení disentu a 

opozice (Wallander, 2021). 

Na mezinárodní scéně se ruská zahraniční politika pod Putinovým vedením vyznačovala 

snahou o zachování a rozšíření vlivu v postsovětském prostoru. Tato strategie často 

zahrnovala rámování ruských akcí jako obranu etnických Rusů a ruskojazyčného 

obyvatelstva v zahraničí. Anexe Krymu v roce 2014 a podpora separatistických hnutí na 

východní Ukrajině byly ospravedlňovány právě těmito důvody. 

Zahraničněpolitické iniciativy Ruska se neomezovaly pouze na Ukrajinu. Země se snažila 

prosadit svůj vliv v dalších bývalých sovětských republikách různými prostředky, včetně 

ekonomického tlaku, vojenských intervencí a politické podpory spřátelených režimů 

(Inozemtsev, 2020). Založení Euroasijské ekonomické unie (EAEU) v roce 2015, která 

zahrnuje Bělorusko, Kazachstán, Arménii a Kyrgyzstán, je příkladem snahy Ruska vytvořit 

hospodářský blok, který by byl protiváhou Evropské unii a udržel jeho regionální hegemonii. 

Pro pochopení událostí v Oděse je zásadní historický kontext politického a ekonomického 

vývoje Ruska za Putinovy vlády. Ruská centralizovaná kontrola, autoritářská politika a 

strategické využívání médií a propagandy k ovlivňování veřejného mínění a 

ospravedlňování akcí na Ukrajině přímo souvisí s mediálními narativy zkoumanými v této 

práci. Na základě pochopení vývoje soudobého Ruska můžeme lépe pochopit motivace, 



13 

 

které stály za zobrazením událostí v Oděse ruskými médii a širší informační válku mezi 

Ukrajinou a Ruskem.  

Pochopení postsovětských trajektorií Ukrajiny a Ruska poukazuje na rozdílné cesty, kterými 

se tyto dvě země vydaly. Snaha Ukrajiny o západní integraci a demokratické vládnutí se 

střetla se snahou Ruska udržet si vliv a centralizovat moc v rámci autoritářského režimu. 

Vnitřní politická dynamika na Ukrajině, zejména v době Janukovyčova prezidentství, 

připravila půdu pro protesty na Euromajdanu a následné konflikty. 

Složitá souhra ekonomických, politických a sociálních faktorů v obou zemích přispěla k 

vývoji událostí, které vedly k tragickým incidentům v Oděse 2. května 2014. Pro hlubší 

pochopení kontextu těchto událostí je zásadní proniknout do pozadí požáru v Oděse a 

prozkoumat vliv Euromajdanu a ideologie "ruského světa" na region. Toto zkoumání umožní 

hlouběji porozumět tomu, jak tyto faktory přispěly k eskalaci napětí a následnému vypuknutí 

násilí v Oděse. 

 

3. Pozadí požáru v Oděse: vliv Euromajdanu a "ruského světa" 

Hnutí Euromajdan, které vzniklo koncem roku 2013 jako série protestů proti rozhodnutí 

prezidenta Janukovyče pozastavit podpis asociační dohody s Evropskou unií, se rychle 

vyvinulo v širší hnutí požadující politické reformy, likvidaci korupce a užší vazby se západní 

Evropou. Hnutí vyvrcholilo Janukovyčovým svržením v únoru 2014, které výrazně změnilo 

ukrajinskou politickou scénu. 

Současně se objevil koncept "ruského světa" (Russkij Mir) jako ústřední princip ruské 

zahraniční politiky pod vedením Vladimira Putina. Tato ideologie zdůrazňuje ochranu a 

propagaci ruské kultury, jazyka a hodnot, zejména mezi ruskojazyčným obyvatelstvem v 

bývalých sovětských republikách (Aridici, 2019). V souvislosti s Ukrajinou byl narativ 

"ruského světa" použit k ospravedlnění ruských akcí na Krymu a podpory separatistických 

hnutí na východní Ukrajině. 

Oděsa, strategicky významné město na jihu Ukrajiny s významným počtem ruskojazyčného 

obyvatelstva, se stala jedním z míst intenzivního střetnutí těchto protichůdných ideologií. 

Díky geopolitickému významu města a jeho různorodému obyvatelstvu se stalo 

mikrokosmosem širšího napětí mezi proevropskými aspiracemi Ukrajiny a snahou Ruska 

prosadit svůj vliv na jejím území. 



14 

 

Události, které vedly k požáru v Domě odborů 2. května 2014, byly poznamenány eskalací 

napětí mezi euromajdanskými a antitimajdanskými skupinami (někdy se rovněž označují 

jako "stoupenci jednotné Ukrajiny" a "stoupenci federalizace".) (Council of Europe, Report 

of the International Advisory Panel on the events in Odessa of 2 May 2014, 2015). Střety 

mezi těmito skupinami v Oděse odrážely širší národní konflikt, který byl živen rozdílnými 

vizemi budoucnosti Ukrajiny. Pochopení vlivu hnutí Euromajdanu a ideologie "ruského 

světa" na události v Oděse je zásadní pro analýzu mediálních narativů a rámcových strategií, 

které ukrajinská a ruská média použila po tragédii. 

V následující části se budeme věnovat konkrétním událostem z 2. května 2014 v Oděse, 

uvedeme podrobnou chronologii a prozkoumáme klíčové incidenty a akce různých 

zúčastněných skupin. Tím připravíme půdu pro naši následnou analýzu mediálního pokrytí 

a informační války, která po těchto událostech následovala. 

 

3.1. Hnutí Euromajdanu a jeho dopady 

Události v Oděse v květnu 2014 úzce souvisejí s protesty v Kyjevě probíhajícími zde od 21. 

listopadu 2013 do 22. února 2014, známými jako Euromajdan nebo "Revoluce důstojnosti". 

Protesty Euromajdanu začaly 21. listopadu 2013 a zpočátku se jich účastnilo více než 1 000 

účastníků, převážně studentů, kteří se shromáždili na Majdanu Nezávislosti v Kyjevě na 

protest proti rozhodnutí prezidenta Viktora Janukovyče pozastavit podpis asociační dohody 

s Evropskou unií. Protesty rychle nabývaly na velikosti a intenzitě a v polovině února 2014 

zaplnilo náměstí více než 25 000 lidí, a to i přes násilné zásahy provládních polovojenských 

jednotek, zejména tzv. Berkutu, které si vyžádaly přes 100 mrtvých demonstrantů (OHCHR, 

2016). 

Demonstrace na Euromajdanu zmobilizovaly značnou část ukrajinského obyvatelstva. Do 

prosince 2013 se rozsah protestů výrazně zvýšil a 73 % demonstrantů deklarovalo ochotu 

pokračovat v protestech v Kyjevě. Do začátku února 2014 se tento podíl zvýšil na 82 %. 

Většina účastníků těchto protestů pocházela ze západní Ukrajiny (51,8 %), významné 

zastoupení měly i východní a centrální regiony (17,3 %) (Shevsky, 2020). 

Protesty byly původně vyvolány Janukovyčovým odmítnutím podepsání asociační dohody 

mezi EU a Ukrajinou, která byla vnímána jako významná příležitost pro Ukrajinu posílit 

obchod, dosáhnout hospodářského růstu a upevnit své mezinárodní postavení. Podle 



15 

 

průzkumu IRI provedeného v srpnu a září 2013, tedy ještě před protesty na Euromajdanu, se 

48 % Ukrajinců domnívalo, že podpis asociační dohody bude mít na Ukrajinu pozitivní 

dopad, a 48 % se také domnívalo, že se jím zlepší životní úroveň občanů Ukrajiny. Průzkum 

také ukázal, že Ukrajinci upřednostňují reformy v oblasti hospodářství, zdravotnictví a 

sociálních služeb inspirované západní Evropou (International Republican Institute, 2021). 

Janukovyčovo rozhodnutí upřednostnit užší vazby s Ruskem a Euroasijskou hospodářskou 

unií před EU tak touto částí populace bylo vnímáno jako zrada snah ukrajinského lidu o 

evropskou integraci a realizaci demokratického modelu vládnutí. 

Protesty Euromajdanu ve svém důsledku přerostly v nepřátelskou konfrontaci jejich 

účastníků s vládou, při níž bylo zabito 108 protestujících a 13 policistů (OHCHR, 2016). 

Násilí vyvrcholilo v únoru 2014, a to zejména mezi 18. a 20. únorem, kdy byly zabity desítky 

lidí a stovky jich byly zraněny. 

Koncem ledna 2014 se masové protesty rozšířily do mnoha regionů Ukrajiny, docházelo k 

obsazování administrativních budov a spontánnímu odvolávání místních úředníků účastníky 

protestů. Tuto vlnu protestů podnítily "zákony ze 16. ledna", známé také jako "diktátorské 

zákony", jejichž cílem bylo zpřísnit kontrolu nad občanskou společností a omezit svobody 

občanů na Ukrajině. Do 24. ledna byly obsazeny budovy místních samospráv v osmi 

oblastech (Kyjevské, Lvovské, Ternopilské, Chmelnycké, Rivnenské, Černivecké, 

Žytomyrské a Ivano-Frankovské).  

V Oděse se místní úřady obávaly útoku aktivistů Euromajdanu na radnici. V reakci na to 

začalo město organizovat "skupiny sebeobrany" zaměřené speciálně na ostrahu budov 

regionální správy a kanceláře starosty. Dne 21. února bylo oznámeno vytvoření "Oděské 

skupiny sebeobrany Euromajdanu", která měla zajistit bezpečnost lidí účastnících se 

proevropských integračních shromáždění (2 May Group, 2015). Podobné struktury založili 

také aktivisté Antimajdanu. Do konce února se ve městě objevily svévolně vzniklé síly 

lokální domobrany jako prevence proti pokusům řešit politické problémy silou. Toto období 

intenzivních politických nepokojů nakonec vyvrcholilo tragickými událostmi z 2. května 

2014, kdy si násilné střety v Oděse vyžádaly mnoho mrtvých a zraněných. 

 

3.2. Ideologie "ruského světa" a její dopady 



16 

 

Souběžně s uvedeným vývojem na Ukrajině formulovalo Rusko svou zahraniční politiku, 

jejímž základem byl koncept "ruského světa" (Russkij Mir). Tato ideologie, jejímž 

zastáncem byl Vladimir Putin, usilovala o ochranu a propagaci ruské kultury, jazyka a 

hodnot mezi ruskojazyčným obyvatelstvem v bývalých sovětských republikách (Aridici, 

2019). Narativ "ruského světa" byl obzvláště silný na Ukrajině, kde se používal k 

ospravedlnění takových akcí, jako byla anexe Krymu a podpora separatistických hnutí na 

východě Ukrajiny (Csis.org, 2023). 

Oděsa je město značného strategického významu na jihu Ukrajiny s významným počtem 

ruskojazyčného obyvatelstva. Geopolitický význam města a specifické demografické 

složení jeho obyvatel z něj učinily prostorem, kde se projevovalo značné napětí mezi 

aspiracemi Ukrajiny na užší vazby se západní Evropou a snahou Ruska udržet si v tomto 

regionu svůj vliv (Sakwa, 2020). 

Ukrajina byla ostře rozdělena na ty, kteří usilovali o větší integraci s Evropskou unií, a na 

ty, kteří dávali přednost udržování užších vazeb s Ruskem. Západní regiony Ukrajiny obecně 

více podporovaly evropskou integraci, zatímco východní a jižní regiony měly silnější vazby 

na Rusko a SNS. Průzkum provedený Ukrajinským centrem pro ekonomické a politické 

studie v roce 2003 ukázal, že 57 % obyvatelstva podporuje členství Ukrajiny v EU, přičemž 

mezi regiony byly značné rozdíly (Centrum Razumkov, 2002). Na západní Ukrajině se pro 

členství v EU vyslovily tři čtvrtiny obyvatel, zatímco na jižní Ukrajině ho podporovala méně 

než polovina (Wolczuk, 2003). K proruským náladám přispěla přítomnost etnických ruských 

komunit a historické vazby na Rusko, zejména na Krymu a východní Ukrajině. 

Jazyková situace na Ukrajině je složitá, s rozšířeným bilingvismem a hybridním dialektem 

kombinujícím ruské a ukrajinské prvky, zejména na východě a jihu země. Navzdory 

velkému počtu rusky mluvících obyvatel se mnozí identifikují jako Ukrajinci, zejména v 

regionech jako Doněck a Luhansk, kde etničtí Ukrajinci tvoří většinu (Minority Rights 

Group International, 2018). Vzájemné působení jazyka, etnické příslušnosti a regionální 

identity spolu s historickými, politickými a kulturními faktory ovlivňuje dynamiku ruských 

komunit na Ukrajině. Tyto faktory přispívají k napětí a konfliktům, zejména v souvislosti s 

ruskou anexí Krymu a probíhajícím konfliktem na východě Ukrajiny. V Oděse se tyto 

rozpory projevily ve střetech mezi proukrajinskými a proruskými skupinami, které vedly k 

tragickým událostem z 2. května 2014. 

 



17 

 

4. Požár v Domě odborů: Chronologie událostí 

Požár v Domě odborů v Oděse 2. května 2014 byl tragickým vyvrcholením stupňujícího se 

násilí mezi proukrajinskými a proruskými aktivisty. Sled událostí, které vedly k požáru a 

jeho průběh, je dobře zdokumentován ve vyšetřováních Mezinárodní poradní skupiny (IAP) 

(Council of Europe, Report of the International Advisory Panel on the events in Odessa of 2 

May 2014, 2015), Úřadu vysokého komisaře OSN pro lidská práva (OHCHR, 2016) a 

Expertní analytické agentury "2 May Group" (2 May Group, 2015). 

 

4.1. Předehra k tragédii 

Po svržení prezidenta Janukovyče a odstoupení klíčových státních činitelů koncem února 

2014 konflikt mezi ukrajinskými úřady a účastníky Euromajdanu utichl. Na jaře 2014 se 

však objevily skupiny protestujících, které prosazovaly federalizaci a vyjadřovaly různou 

míru odporu vůči nové vládě. Tyto skupiny se pohybovaly od prostého nesouhlasu až po 

prosazování federalizace Ukrajiny nebo dokonce odtržení některých regionů a jejich 

připojení k Ruské federaci. Aktivisté Euromajdanu reagovali protesty ve prospěch jednotné 

Ukrajiny, a byli tak označováni jako aktivisté "pro jednotu" (Council of Europe, Report of 

the International Advisory Panel on the events in Odessa of 2 May 2014, 2015). 

Oděsa v tomto období zažívala značnou nestabilitu, docházelo k velkým shromážděním, 

obsazování veřejných budov, podněcování k násilí a střetům mezi stoupenci federalizace a 

jednoty. Dne 3. března 2014 svolala Oděská oblastní rada zvláštní zasedání, aby projednala 

situaci v regionu a na Ukrajině jako celku. Rada přijala usnesení, v němž vyjádřila rozhodný 

nesouhlas s extremismem a jakýmikoli pokusy o narušení územní celistvosti Ukrajiny. 

Vyzvala rovněž politické strany, hnutí a občany Oděsy, aby se neúčastnili nezákonných 

masových akcí a hledali řešení demokratickými prostředky  (2 May Group, 2015). 

Oděské městské úřady v této souvislosti plánovaly uspořádat oslavy Dne vítězství (9. května) 

na Kulikově poli, náměstí poblíž vlakového nádraží, které se obvykle pro takové akce 

využívá. Úřady začaly vyjednávat s účastníky protestů proti Majdanu, aby opustili svůj 

tábor, který náměstí obsadil. Podle zprávy Prozatímní vyšetřovací komise Nejvyšší rady 

dosáhly místní policie a oděská radnice dohody, podle níž aktivisti Antimajdanu svůj tábor 

postupně přemístí (2 May Group, 2015). Oděská oblastní státní správa o nuceném přemístění 

tábora oficiálně informovala na svých internetových stránkách. Někteří aktivisti 



18 

 

Antimajdanu však odmítli odejít a pokračovali ve stavění barikád na Kulikově poli (Sakwa, 

2020). 

 

4.2. Střety ze 2. května 2014 

Dne 2. května 2014 se měl v Oděse v 17:00 konat fotbalový zápas mezi místním týmem 

Čornomorec a charkovským Metalistem. Před zápasem plánovalo asi 2 000 lidí, včetně 

fanoušků obou týmů, místních aktivistů Euromajdanu a obyvatel, uspořádat v 15:00 

shromáždění na podporu jednoty Ukrajiny. S vědomím příjezdu fotbalových fanoušků a v 

očekávání možných násilností se v centru města, poblíž místa, kde se shromažďovali 

aktivisté Euromajdanu, začali shromažďovat také aktivisté Antimajdanu. 

V centru města následně došlo k prvním aktivním střetům mezi stoupenci Euromajdanu a 

Antimajdanu. Počáteční konfrontace vedla ke ztrátám na životech mezi účastníky pochodu 

jednotné Ukrajiny, což dále eskalovalo napětí. Reakce policejních složek byla zpočátku 

zdrženlivá, ale jejich následná nečinnost přispěla k nárůstu násilí. Na videozáznamech 

zveřejněných na internetu bylo vidět, jak ozbrojení demonstranti podporující federalizaci 

střílejí zpoza policejních zátarasů, aniž by se je policie pokusila zadržet. Někteří policisté 

používali červenou lepicí pásku k připevnění ochranných pomůcek, které připomínaly pásky 

na ruce používané příznivci federalizace, což vyvolalo podezření o jejich spolčení. 

Střety v okolí centra města pokračovaly přibližně do 19:00 a vyžádaly si šest mrtvých a řadu 

zraněných. Aktivisté Euromajdanu nakonec vytlačili protestující Antimajdanu z centrálních 

ulic a pronásledovali je na Kulikovo pole. Někteří aktivisté Antimajdanu se rozhodli 

zabarikádovat v Domě odborů, který se nacházel naproti stanovému městečku na druhé 

straně náměstí. Kolem 18:50 do budovy vtrhli aktivisté Antimajdanu, kteří s sebou přinesli 

krabice se zápalnými lahvemi a další prostředky, které bylo možné využít jako zbraň. 

Zablokovali vchody a i uvnitř budovy postavili barikády. 

Po příchodu na Kulikovo pole kolem 19:20 začali aktivisté Euromajdanu demontovat a 

zapalovat stany antimajdanovců. Ústředním bodem konfrontace se stal Dům odborů. V 

budově vypukl kolem 19:45 požár, který vznikl na pěti konkrétních místech uvnitř. Pozdější 

forenzní expertiza zjistila, že požár nebyl založen úmyslně. Uzamčené dveře a komínový 

efekt schodiště způsobily, že se oheň rychle rozšířil do vyšších pater a výrazně zvýšil vnitřní 

teplotu. V době vzniku požáru nebyly na Kulikově poli přítomny žádné jednotky policie ani 



19 

 

požární ochrany. První hasičské vozy přijely až po více než 30 minutách, a to i přes blízkost 

nejbližší požární stanice. Podle zpráv dal šéf Státní záchranné služby Oděské oblasti 

dispečerům pokyn, aby hasičské vozy posílali pouze na jeho přímý příkaz, aby nedošlo k 

ohrožení záchranářů, vzhledem k tomu, že jedno hasičské auto bylo dříve během dne 

zabaveno demonstranty. Požár byl uhašen kolem 20:50, přičemž bylo zachráněno a 

evakuováno 330 osob. Po uhašení požáru vstoupila do budovy policie a zadržela zde 63 

stoupenců federalizace. Oficiální údaje uvádějí, že v důsledku výše uvedených střetů 2. 

května 2014 zemřelo v Oděse 48 lidí. 

Požár Domu odborů v Oděse byl tragickou událostí, která byla důsledkem silných 

politických a sociálních otřesů na Ukrajině během hnutí Euromajdanu a vzestupu ideologie 

"ruského světa". Násilné střety, následný požár a jejich tragické následky poukazují na 

hluboké rozpory v tehdejší ukrajinské společnosti a na širší geopolitický boj mezi Ukrajinou 

a Ruskem. Pochopení pozadí a chronologie těchto událostí je zásadní pro pochopení širšího 

kontextu, v němž k nim došlo. 

Pro důkladnou analýzu toho, jak byly tyto události reprezentovány v ukrajinských a ruských 

médiích, je nezbytné použít relevantní teoretické rámce, které mohou objasnit mechanismy 

a strategie používané v mediálních narativech. V následující části se proto budeme zabývat 

teoriemi mediálního rámování a modelu propagandy, které poskytují analytické nástroje 

nezbytné k rozboru a pochopení mediálního pokrytí oděských událostí. Tyto teorie nám 

pomohou prozkoumat, jak různá média konstruovala svá narativní sdělení a jaké důsledky 

mají tato sdělení pro vnímání veřejnosti a politický diskurz. 

 

5. Teoretický rámec práce 

5.1. Teorie mediálního rámování a Model propagandy 

Pro pochopení toho, jak byly události v Oděse zobrazovány v ukrajinských a ruských 

médiích, je zásadní použít relevantní teoretické rámce, které nám pomohou analyzovat 

narativy vytvořené těmito médii. Tato část se bude zabývat dvěma klíčovými teoriemi: 

Teorií mediálního rámování a modelu propagandy. Tyto teorie poskytují analytické nástroje 

nezbytné k pochopení mechanismů a strategií používaných v mediálních narativech. 

Teorie mediálního rámování, kterou vytvořil Erving Goffman a byla popularizována vědci 

jako Robert Entman, zkoumá, jak média konstruují a prezentují informace, aby utvářela 



20 

 

vnímání veřejnosti. Tato teorie předpokládá, že způsob, jakým jsou informace rámcovány 

(prostřednictvím výběru, zdůraznění, vyloučení a rozpracování informací), významně 

ovlivňuje to, jak publikum interpretuje a chápe události (Entman, 1993). 

Klíčové součásti teorie mediálního rámování: 

1. Výběr: Média se rozhodují, které aspekty příběhu zdůrazní a které budou ignorovat. Tento 

proces určuje důležitost určitých informací oproti jiným. Například v souvislosti s událostmi 

v Oděse se média mohla rozhodnout vyzdvihnout násilí páchané jednou skupinou, zatímco 

podobné činy jiné skupiny bagatelizovat nebo zcela ignorovat. 

2. Zdůraznění: Některým prvkům příběhu je věnována větší pozornost. To se promítá do 

použití hlavních titulků, umístění ve zpravodajství a množství zpráv věnovaných konkrétním 

aspektům. Ukrajinská média mohou zdůrazňovat hledisko zastánců jednoty a vykreslovat je 

jako obránce národní integrity, zatímco ruská média mohou vyzdvihovat činy zastánců 

federalizace a vykreslovat je jako oběti agrese. 

3. Vyloučení: Prvky, které nezapadají do požadovaného narativu, jsou vynechány. To může 

vést ke zkreslenému zobrazení událostí, kdy je prezentována pouze jedna strana příběhu. 

Například ruská média mohou vyloučit násilné akce stoupenců federalizace, zatímco 

ukrajinská média mohou vynechat jakékoli stížnosti, které tyto osoby vyjádřili. 

4. Zpracování: Uvedení dalších souvislostí nebo podrobností, které podporují zvolený 

narativ. Může jít o historické reference, názory expertů nebo emotivní jazyk, který má 

formovat vnímání veřejnosti. Ukrajinská média mohou například rozvádět historický boj za 

nezávislost, zatímco ruská média se mohou odvolávat na koncept "ruského světa", aby 

ospravedlnila podporu stoupenců separatismu. 

Prostřednictvím těchto procesů může mediální rámování významně ovlivnit způsob, jakým 

publikum interpretuje události. Tím, že ukrajinská média zarámují střety v Oděse jako 

důsledek ruské agrese, mohou podpořit pocit národní jednoty a odporu. Naopak ruská média 

mohou události zarámovat jako fašistický převrat a ospravedlnit tak svou podporu 

separatistickým hnutím. 

Model propagandy, který vytvořili Edward S. Herman a Noam Chomsky, nabízí rámec pro 

pochopení strukturálních vlivů, které stojí za mediálním obsahem. Podle tohoto modelu 

slouží média zájmům dominantních elitních skupin prostřednictvím několika filtrů, které 

formují produkci a šíření zpráv (Herman a Chomsky, 2002). 



21 

 

Klíčové filtry modelu propagandy: 

1. Vlastnictví: Vlastnictví médií je soustředěno v rukou několika velkých korporací nebo 

státních subjektů, což ovlivňuje typ produkovaného obsahu. Na Ukrajině a v Rusku může 

vlastnictví médií oligarchy, respektive státem, vychýlit zpravodajství směrem k zájmům 

těchto vlastníků.  

    - Vlastnictví ukrajinských médií: Na Ukrajině média často ovládají oligarchové, kteří svá 

média využívají k prosazování svých politických a ekonomických zájmů. To ovlivňuje 

redakční politiku tak, aby odpovídala jejich zájmům, a utváří obraz událostí tak, aby 

podporoval jejich politická spojenectví a obchodní cíle. 

    - Vlastnictví ruských médií: V Rusku jsou média z velké části pod kontrolou státu nebo 

jsou jím silně ovlivňována, což zajišťuje, že obsah odpovídá vládnímu narativu. Ruská vláda 

má v těchto mediálních subjektech významný podíl a zajišťuje, aby jejich zpravodajství 

podporovalo státní politiku a narativy. 

2. Ideologie a vliv vlády: Média se často přizpůsobují dominantním politickým ideologiím 

a dostávají se tak pod přímý nebo nepřímý vliv vlády. To může vést k neobjektivnímu 

zpravodajství, které podporuje vládní politiku a narativy. 

    - Ideologické zaměření: Ukrajinská média, zejména v období Euromajdanu a následného 

konfliktu, byla ovlivněna převládající proevropskou a nacionalistickou ideologií. Toto 

ideologické zaměření se odráží v tom, že média rámcují události tak, aby zdůrazňovala boj 

Ukrajiny za nezávislost a demokracii proti ruské agresi. Naopak ruská média, ovlivněná 

narativy Kremlu, často zdůrazňují témata ochrany etnických Rusů a boje proti fašismu. 

Ústřední roli v tomto ideologickém rámci hraje již zmíněný koncept "ruského světa" 

(Russkij Mir), který ospravedlňuje akce na Ukrajině jako nezbytné k obraně ruskojazyčného 

obyvatelstva. 

Teorie mediálního rámování a model propagandy nabízejí robustní rámce pro analýzu 

mediálního pokrytí oděských událostí. Tyto teorie pomáhají odhalit mechanismy a strategie, 

které ukrajinská a ruská média používají ke konstrukci narativů, jež odpovídají jejich 

politickým a ideologickým programům. Pochopení těchto procesů je klíčové pro pochopení 

širší role médií při utváření veřejného mínění a politického diskurzu během vnitrostátních či 

mezinárodních konfliktů. 



22 

 

V další části se budeme zabývat konceptem informační války a zkoumat, jak se tento 

teoretický rámec vztahuje na taktiky a mechanismy používané ukrajinskými i ruskými médii. 

Zkoumáním metod informační války můžeme lépe pochopit širší strategické cíle, které stojí 

za mediálními narativy, a jejich dopad na konflikt mezi Ukrajinou a Ruskem. To připraví 

půdu pro hlubší analýzu mediálního pokrytí událostí v Oděse, která bude ilustrovat průnik 

konceptů mediálního rámování, propagandy a informační války. 

 

5.2. Informační válka a její mechanismy 

Informační prostředí současných konfliktů je stejně dynamické jako samotné bojiště, kde 

probíhají. Pochopení toho, jak se vytvářejí a šíří narativy, je pro orientaci ve složitých 

podmínkách moderní války zásadní. Tato část naší práce zkoumá požár Domu odborů v 

Oděse optikou teorie čtyř generací válečnictví Williama S. Linda. Ačkoli se Lindova teorie 

primárně zaměřuje na taktiku na bojišti, její základní princip "evolučních tendencí v 

konfliktu" lze aplikovat i na toto téma, a to konkrétně na informační válku. 

Analýzou kontrastních pohledů ukrajinských a ruských médií na oděskou tragédii můžeme 

zkoumat, jak se informace stávají zbraní v jednadvacátém století. Podle Linda "válka čtvrté 

generace (4GW) zdůrazňuje funkci nestátních aktérů a nekonvenční taktiky" (Řehka, 2017). 

V tomto kontextu lze média považovat za klíčové hráče při formování veřejného mínění a 

ovlivňování průběhu událostí. Zkoumání mediálních narativů kolem požáru v Oděse optikou 

4GW nám umožňuje zvážit následující skutečnosti: 

- Dezinformace a propaganda: Jak ukrajinská a ruská média zobrazují události a jaké taktiky 

používají k ovlivňování veřejného mínění. 

- Stírání hranic mezi pravdou a fikcí: Jak takovéto přístupy přispívají k “mlze války“ -

k zamlžování podstaty události znesnadňujícímu rozpoznání její skutečné podstaty i dílčích 

aspektů. 

- Manipulace s emocemi a podání historických událostí: Jak takovéto interpretační postupy 

využívají existujícího napětí a pocitu historické nespravedlnosti k dosažení určitých cílů. 

S využitím Lindova rámce se pokusíme jít nad rámec prostého srovnání mediálního 

zpravodajství a proniknout do jádra strategií, které používají ukrajinská a ruská média. 



23 

 

Teorie čtyř generaci válečnictví Williama S. Linda poskytuje rámec pro pochopení vývoje 

konfliktů v průběhu dějin a zdůrazňuje, že každá generace přináší nové aktéry, strategie a 

cíle: 

1. První generace (1648-1860): Charakteristické jsou lineární bitvy mezi národními státy s 

organizovanými armádami a jasnými bojovými liniemi. Kontrola informací byla omezená a 

zprávy se šířily pomalu. 

2. Druhá generace (1860-1914): Průmyslová revoluce zavedla strategické manévrování a 

vynikající palebnou sílu. Komunikační technologie jako telegraf umožnily rychlejší šíření 

informací. 

3. Třetí generace (1914-1945): Vyznačovala se "totální válkou", kdy se celé národy staly 

účastníky války. Propaganda se stala klíčovou pro mobilizaci obyvatelstva a démonizaci 

nepřítele. Technologický pokrok, například rozhlas, umožnil rozsáhlé šíření informací. Tato 

generace byla svědkem děsivého pokroku ve zbrojení, od chemických zbraní po atomovou 

bombu. Cíl války se změnil z porážky nepřátelské armády na zničení národa. První a druhá 

světová válka byly příkladem této brutální generace vedení války. 

4. Válka čtvrté generace (4GW): Tato generace je pro naši analýzu požáru v Oděse 

nejdůležitější. Vzestup nestátních aktérů, jako jsou povstalci a separatisté, využívajících 

nové strategie, jako je psychologická válka, kybernetické útoky a lokální územní ohniska 

ozbrojeného konfliktu, charakterizuje 4GW. Kriticky je třeba zdůraznit také stírání hranic 

mezi válkou a mírem, přičemž hlavní roli hraje informační manipulace a propaganda. V 

kontextu 4GW se média stávají klíčovými aktéry a používají informace jako zbraň. Konflikt 

Ruska s Ukrajinou trvající od roku 2014 je příkladem 4GW. 

V kontextu požáru v Oděse lze média považovat za klíčové aktéry války čtvrté generace. 

Následující body ilustrují, jak mediální narativy vytvořené jako ohlas této události 

odpovídají zásadám 4GW: 

- Dezinformace a propaganda: Jak ukrajinská, tak ruská média líčila dotyčné události 

způsobem, který podporoval jejich politickou agendu. Ukrajinská média incident 

vykreslovala jako součást širšího boje za národní jednotu proti ruské agresi, zatímco ruská 

média jej líčila jako útok ukrajinských nacionalistů na etnické Rusy. 



24 

 

- Stírání hranic mezi pravdou a fikcí: Mediální zpravodajství přispělo k "mlze války", která 

ztěžuje rozpoznání skutečných podrobností události. Obě strany využívaly selektivní 

zpravodajství a senzacechtivost k utváření veřejného mínění. 

- Manipulace s emocemi a podáním historických událostí: Mediální narativy využívaly 

existujícího napětí a pocitu historické křivdy k mobilizaci podpory a ospravedlnění násilných 

akcí. Ruská média se například odvolávala na koncept "ruského světa", aby ospravedlnila 

svou podporu separatistických hnutí na východní a jižní Ukrajině. 

 

5.3. Mechanismy informační války 

Informační válka v kontextu oděských událostí zahrnovala několik klíčových mechanismů: 

1. Vlastnictví a kontrola médií: Vlastnictví médií na Ukrajině a v Rusku je soustředěno mezi 

oligarchy, respektive státní subjekty. Tato koncentrace ovlivňuje typ produkovaného obsahu 

a propagovaných narativů. 

2. Vliv vlády: Ukrajinská i ruská média se často přizpůsobují dominantním politickým 

ideologiím a získávají přímý nebo nepřímý vliv ze strany vládní moci. To vede k 

neobjektivnímu zpravodajství, které podporuje vládní politiku a s ní spojené narativy. 

3. Dezinformační kampaně: Obě strany se zapojily do dezinformačních kampaní s cílem 

ovlivnit veřejné mínění.  

4. Emocionální a psychologická manipulace: Ve zpravodajství médií se často používala 

emocionální a psychologická manipulace s cílem ovlivnit veřejné mínění. Zaměřením na 

nejdramatičtější a nejsenzačnější prvky mohla média u svých diváků vyvolat silné 

emocionální reakce. 

5. Historický kontext a symbolika: Ukrajinská i ruská média využila historický kontext a 

symboliku k zarámování událostí v Oděse. Ukrajinská média zdůrazňovala narativ národní 

jednoty a odporu proti ruské agresi, zatímco ruská média se odvolávala na historické křivdy 

a potřebu ochrany etnických Rusů. 

 

5.4. Strategická komunikace a narativ 



25 

 

Narativ neboli příběh je důležitou součástí strategické komunikace. Ve vojenské kampani 

jej lze využít k zajištění jasnosti a konzistence hlavních sdělení předávaných státem. Význam 

mají nejen slova, ale také obrazy a symboly, které je podporují. Narativ lze chápat jako 

uspořádaný a tematický popis událostí, jehož prostřednictvím autorka vysvětluje 

zúčastněným osobám, co tyto události znamenají (Řehka, 2017). Schopnost médií utvářet 

narativy a ovlivňovat nálady veřejnosti poukazuje na důležitou roli, kterou hrají mediální 

zdroje při rámcování historických událostí formováním veřejného mínění. 

Příkladem tohoto vlivu je vznik a rozvoj bulvárního tisku během války mezi Spojenými státy 

a Španělskem na konci devatenáctého století. Bulvární tisk, známý svým senzacechtivým 

chováním a zveličováním faktů, hrál významnou roli při podněcování protišpanělských 

nálad ve Spojených státech během konfliktu mezi oběma zeměmi. Vydavatelé jako Joseph 

Pulitzer a William Randolph Hearst využívali své noviny k rozdmýchávání protišpanělských 

nálad v USA, zejména se zaměřením na boj Kuby za nezávislost (Kuba byla v té době 

španělskou kolonií). Zdůrazňovali krutost španělské nadvlády a publikovali ve svých 

periodicích nepravdivé příběhy, podporujícím jak tento proamerický narativ, tak i prodejnost 

jimi vydávaných novinových titulů. 

Potopení lodi USS Maine v havanském přístavu v roce 1898, při němž zahynuli američtí 

námořníci, se stalo takovou senzací, že na jejím základě Hearst a Pulitzer zveřejnili zvěsti o 

spiknutí s cílem potopit tuto loď, a když pozdější vyšetřování amerického námořnictva 

přisoudilo výbuch mině nacházející se ve vodách přístavu, bulvární tisk se toho chopil a 

vyzval k válce. Není možné tvrdit, že Hearst a Pulitzer, jako představitelé bulvárního tisku, 

byli přímo zodpovědní za rozpoutání španělsko-americké války. Jejich emotivní 

zpravodajství o situaci však přesvědčilo čtenáře o nutnosti války. To zase usnadnilo vládě 

USA, která již hledala záminku k válce se Španělskem v Karibiku, zahájit vojenskou akci, 

aniž by veřejně diskutovala o její nutnosti (Griffin, 2019). 

Tento příklad ilustruje, jak mohou mediální zdroje ovlivňovat veřejné mínění, formovat 

politická rozhodnutí, a dokonce přispívat k mezinárodním konfliktům, jako byla válka mezi 

Spojenými státy a Španělskem. Schopnost médií utvářet narativy a ovlivňovat veřejné 

mínění poukazuje na důležitou roli, kterou hrají mediální zdroje při utváření historických 

událostí, ať už prostřednictvím bulvárního tisku, propagandy nebo selektivního 

zpravodajství, které mohou ovlivňovat veřejné mínění a chování společnosti, přispívat k 

šíření dezinformací, zasévat neshody a podkopávat důvěru ve státní instituce. 



26 

 

Média rovněž hrají zásadní roli při utváření obrazu nepřítele. Prostřednictvím své funkce 

nastolování agendy média určují, na kom ve světě záleží a na kom ne. Prostřednictvím 

rámování média určují, které země a národy mají být vnímány pozitivně a které negativně 

(Brewer et al., 2003). 

Média, ačkoli jsou obvykle prostředníkem vládní zahraničněpolitické agendy, mohou také 

hrát nezávislou roli při podpoře obrazu nepřítele tím, že pomáhají tato sdělení posilovat. 

Zdůrazňováním nejdramatičtějších a nejsenzačnějších prvků příběhu nabízejí média verzi 

jisté události, která je do značné míry podívanou a velmi se liší od reality (Bahador, 2015). 

Pokud jde o informování o protivníkovi v rámci určitého konfliktu, znamená to, že jsou 

zdůrazňovány pouze jeho nejhrozivější aspekty a širší politický kontext je ignorován, čímž 

se zpravodajství redukuje na sérii iracionálních epizodických útoků. Takové zpravodajství 

přesahuje rámec pouhého šíření vládních zpráv a mění média v katalyzátor nepřátelství. 

Tímto způsobem média rozdmýchávají plameny nenávisti a přispívají k eskalaci konfliktu 

(Bahador, 2015). 

Teorie mediálního rámování, teorie propagandy a teorie čtyř generaci válečnictví (4GW) 

Williama S. Linda sice nabízejí spolehlivé rámce pro analýzu mediálního pokrytí událostí v 

Oděse, pro autorku této práce však rovněž bylo rovněž důležité zvážit i možnost využití 

alternativních perspektiv při analýze mediálního obsahu. A to teorií, jakými jsou Agenda-

Setting Theory a Cultivation Theory. Přestože tyto teorie poskytují cenné poznatky o 

mediálních efektech, jsou pro konkrétní kontext událostí podle našeho názoru v Oděse méně 

vhodné než tři vybrané teorie uvedené výše, a to z několika následujících důvodů. 

Agenda-Setting Theory (teorie nastolování agendy), kterou v 70. letech 20. století 

vypracovali Maxwell McCombs a Donald Shaw, tvrdí, že média neříkají lidem, co si mají 

myslet, ale spíše o čem mají přemýšlet. Tato teorie zdůrazňuje roli médií při ovlivňování 

významu témat ve veřejné agendě. Výběrem určitých témat, kterým se budou média 

intenzivně věnovat, mohou formovat veřejné preference (McCombs a Shaw, 2016). Teorie 

nastolování agendy je sice užitečná pro pochopení toho, jak média ovlivňují to, která témata 

jsou považována za důležitá, ale nezabývá se hlouběji konkrétními technikami rámování a 

narativními technikami, které se používají k formování vnímání a emocí. V případě událostí 

v Oděse je pochopení konkrétních taktik dezinformací, propagandy a manipulace s 

historickým narativem klíčové. Teorie nastolování agendy se proto plně nezabývá složitostí 

způsobu, jakým o těchto událostech různá média informovala a jak je interpretovala. 



27 

 

Cultivation Theory (teorie kultivace), kterou vyvinul George Gerbner v 60. a 70. letech 20. 

století, zkoumá dlouhodobý vliv televize na vnímání reality diváky. Tato teorie předpokládá, 

že televizní diváci s větší pravděpodobností vnímají reálný svět způsobem, který odráží 

nejčastěji se opakující a konzistentní sdělení televizního světa, což často vede ke 

zkreslenému pohledu na realitu (Gerbner, 1980). Teorie kultivace sice nabízí pohled na to, 

jak může dlouhodobé vystavení určitým typům mediálního obsahu formovat vnímání 

veřejnosti v průběhu času, chybí jí však podrobný rámec pro analýzu strategického využití 

médií v konfliktních situacích. Události v Oděse však vyžadují v mediálním kontextu 

pochopení taktického využití dezinformací a propagandy, kterým se teorie kultivace 

dostatečně nevěnuje. 

Jak teorie nastolování agendy, tak teorie kultivace poskytují širší pochopení vlivu médií, ale 

nedokážou zachytit konkrétní dynamiku a strategie použité při mediálním pokrytí událostí v 

Oděse. Strategické využívání médií různými aktéry v konfliktních situacích vyžaduje 

diferencovanější přístup. 

Teorie mediálního rámování je zároveň nezbytná pro analýzu toho, jak média konstruují a 

prezentují informace a formují vnímání veřejnosti prostřednictvím výběru, vyloučení, 

zdůraznění a rozpracování určitých aspektů příběhu. Tato teorie pomáhá odhalit narativní 

techniky používané k definování problémů, diagnostikování příčin a vynášení morálních 

odsudků. Je zvláště relevantní pro události v Oděse, kde různá média rámovala události tak, 

aby odpovídaly jejich politickým a ideologickým agendám. 

Model propagandy, který vypracovali Edward S. Herman a Noam Chomsky, poskytuje širší 

kontext pro pochopení strukturálních vlivů na mediální narativy. Zdůrazňuje, jak vlastnictví 

médií a ideologie ovlivňují mediální obsah, aby sloužil dominantním zájmům elit. Tento 

model je užitečný pro zkoumání základních ekonomických a politických tlaků, které formují 

mediální pokrytí událostí v Oděse. 

Teorie Williama S. Linda o čtyřech generacích válečnictví je pro analýzu oděských událostí 

obzvláště vhodná, protože zdůrazňuje roli nestátních aktérů a nekonvenčních taktik v 

moderních konfliktech. Zaměření této teorie na psychologickou válku, kybernetické útoky a 

využití médií jako zbraně se dobře shoduje se způsoby, jakými byla ukrajinská a ruská média 

využívána k ovlivňování veřejného mínění a prosazování strategických cílů v souvislosti s 

požárem v Oděse. 



28 

 

Souhrnně lze říci, že ačkoli teorie nastolování agendy a teorie kultivace nabízejí cenné 

poznatky o účincích médií, plně nevystihují specifické narativní strategie a ideologické 

funkce mediálního rámování a propagandy v kontextu událostí v Oděse. Teorie mediálního 

rámování, model propagandy a válka čtvrté generace poskytují komplexní rámec pro 

pochopení strategických narativů používaných ukrajinskými a ruskými médii. Tyto modely 

zdůrazňují mechanismy, jejichž prostřednictvím mohou média ovlivňovat veřejné mínění a 

politický diskurz, a jsou tak ideální pro analýzu zpravodajství o událostech v Oděse. 

 

6. Úkoly praktické části práce, využité výzkumné metody a její teoretický rámec 

Praktická analýza si klade dva hlavní úkoly. Jejím prvním cílem je analyzovat, jak ruská a 

ukrajinská média prezentují události v Oděse ze 2. května 2014 tak, aby odpovídaly 

strategickým zájmům jejich států. Jejím druhým cílem je osvětlit způsob, jakým média 

utvářejí a udržují negativní vnímání protistrany, ovlivňují veřejné mínění a případně také i 

zintenzivňují nepřátelství k protistraně.  

Tato studie využívá postupu, který zahrnuje porovnávání mediálních zpráv a provádění 

obsahové analýzy. Hlavními tématy obsahové analýzy budou jazyk, obraznost a strategie 

rámování použité v mediálních výstupech. Lepší pochopení narativních metod používaných 

ruskými a ukrajinskými médii umožní srovnávací studie, která upozorní na jejich rozdíly i 

podobnosti.  

Teoretický rámec, který se skládá z teorie čtvrté generace konfliktu Williama S. Linda  

(Řehka, 2017), modelu propagandy (Herman a Chomsky, 2002) a teorie mediálního 

rámování (Entman, 1993), je nastíněn v první části této práce a bude sloužit jako základ 

našeho výzkumu. Tyto teorie nabízejí pevný rámec pro zkoumání způsobů, jakými média 

vytvářejí a šíří narativy, zejména ty využívané v případě určitého konfliktu. Náš výzkum se 

pokusí odhalit záměrné využívání médií při ovlivňování politických událostí a veřejného 

mínění tím, že tyto teoretické přístupy aplikuje na mediální pokrytí událostí v Oděse.  

 

7. Vybraná ukrajinská a ruská média  

Mezi způsobem organizace mediálního prostoru v Rusku a na Ukrajině je dostatečné 

množství rozdílů. Ovšem pro účely této analýzy autorka používá pouze dva relevantní 

ukazatele těchto rozdílů, a to jejich vlastnictví a podřízení se ideologickému zprostředkování 



29 

 

ze strany vlád zemí, v nichž média působí. V Rusku jsou média převážně kontrolována 

státem nebo vlastněna subjekty loajálními Kremlu, což zajišťuje vysokou míru souladu s 

vládní propagandou (BBC, Russia media guide, 2023). Naproti tomu na Ukrajině je mediální 

prostředí pluralitnější, se směsicí soukromých médií, která často odrážejí širší škálu 

politických názorů, i když jsou stále pod vlivem mocných oligarchů (Media Ownership 

Monitor, 2024). 

Pro posouzení mediálního pokrytí událostí v Oděse bylo třeba vybrat reprezentativní vzorek 

médií, která odrážejí převládající narativy v ukrajinském a ruském prostředí. Vybrána byla 

tato média: TSN, ICTV, Ukrajinska pravda a Korrespondent z Ukrajiny a Pervyj kanal, 

Izvestija, Komsomolskaja pravda a RIA Novosti z Ruska, a to na základě jejich širokého 

dosahu a tím i schopnosti efektivně ovlivňovat veřejné mínění. Pro potřeby této práce byla 

tedy daná média vybrána na základě kritéria jejich popularity, při čemž autorka vycházela z 

dat zveřejněných ve výzkumech agentury Levada Center (Levada Center, 2014) pro ruskou 

mediální scénu a z dat publikovaných agenturami Nielsen a Gemius pro mediální scénu 

ukrajinskou (Detector Media, 2015), (NV, 2018).  

Pro analýzu bylo autorkou práce vybráno 7 mediálních výstupů ruské a 7 mediálních výstupů 

ukrajinské provenience (šlo vždy o 5 článků a 2 reportáže ve video formátu, které z ruského 

a ukrajinského jazyka přeložila sama autorka práce). Tyto materiály byly publikovány v 

období od 2. května do 12. května 2014, kdy byla tomuto tématu věnována médii obou zemí 

maximální pozornost. Autorka práce konstatuje, že se jedná o všechny dostupné mediální 

výstupy, které bylo možné v období od ledna do června 2024, kdy tato práce vznikala, 

dohledat ve výše uvedených ruských a ukrajinských médiích. Tyto mediální obsahy 

umožňují adekvátní komparativní zkoumání tím, že nabízejí důkladný obraz toho, jak se 

propaganda a mediální rámování projevují ve zpravodajství o téže události. Níže autorka 

práce uvádí přehled médií, jejichž výstupy se staly předmětem praktické části této práce, 

spolu s jejich základní charakteristikou. 

 

7.1. Ukrajinská média  

1. Televizní zpravodajská služba neboli TSN 

TSN je na Ukrajině populární zpravodajský pořad, který se vysílá na televizní stanici 1+1, 

jedné z nejsledovanějších televizních stanic v zemi. TSN má významný vliv na veřejné 



30 

 

mínění na Ukrajině. V inkriminované době se nacházela pod kontrolou mediální společnosti 

1+1 ukrajinského mediálního magnáta a oligarchy Ihora Kolomojského (Media Ownership 

Monitor, 2024). Podle údajů analytické agentury Nielsen byl televizní kanál  1+1 v roce 

2014 třetím nejsledovanějším televizním kanálem u ukrajinských diváků ve věku 18-54 let. 

Jeho zpravodajský pořad TSN patřil mezi pět nejsledovanějších pořadů ukrajinských 

televizních kanálů (Detector Media, 2015). Internetová verze tohoto zpravodajského 

projektu patřila mezi 15 nejoblíbenějších ukrajinských zpravodajských webů a nacházela se 

mezi nimi z pohledu popularity na 4. místě (NV, 2018). 

2. Mezinárodní komerční televize neboli ICTV  

Známý ukrajinský mediální magnát  a oligarcha Viktor Pinčuk byl v inkriminované době 

vlastníkem mediální skupiny StarLightMedia, jejíž součástí byla i ICTV, která byla 

významným hráčem na ukrajinské mediální scéně (Media Ownership Monitor, 2024). Na 

základě údajů poskytnutých analytickou agenturou Nielsen byla ICTV v roce 2014 pátým 

nejsledovanějším televizním kanálem u ukrajinských diváků ve věku 18-54 let a patřila mezi 

šest nejsledovanějších ukrajinských televizních kanálů (Detector Media, 2015). Online verze 

tohoto zpravodajského projektu patřila mezi 15 nejoblíbenějších ukrajinských 

zpravodajských webů za rok 2015 a nacházela se mezi nimi z pohledu popularity na 10. 

místě (NV, 2018). 

3. Ukrajinska pravda  

Novinář Georgij Gongadze založil v roce 2000 internetový zpravodajský zdroj Ukrajinska 

pravda, který byl v době oděských událostí na Ukrajině velmi populární. Byl známý svými 

investigativními reportážemi a ostrým vystupováním proti nepravostem páchaným 

vládnoucí politickou mocí (Media Ownership Monitor, 2024). Podle zjištění analytické 

agentury Gemius se zpravodajský web Ukrajinska pravda umístil na 3. místě v žebříčku 15 

nejpopulárnějších ukrajinských zpravodajských webů za rok 2015 (NV, 2018). 

4. Korrespondent 

Korrespondent byl založen v roce 2000 a existoval významným ukrajinským online 

zpravodajským médiem. Jedním z jeho vlastníků byl i oligarcha Serhij Kurčenko, dobře 

známý svými úzkými vazbami na Janukovyčův režim. Toto médium bylo součástí mediální 

skupiny United Media Holding (UMH) (Media Ownership Monitor, 2024). Zpravodajský 



31 

 

web Korrespondent se podle zjištění analytické agentury Gemius umístil na 4. místě v 

žebříčku 15 nejpopulárnějších ukrajinských zpravodajských webů za rok 2015 (NV, 2018). 

 

7.2. Ruská média  

1. První kanál (Pervyj kanal) 

Jedním z nejpopulárnějších a nejsledovanějších televizních programů v Rusku byl 

v inkriminované době První kanál, v němž měl většinový podíl ruský stát a velkou část jeho 

akcií držely státní podniky (BBC, Russia media guide, 2023). První kanál měl v rámci naší 

práce zásadní význam pro pochopení fungování státem ovlivňovaných mediálních narativů 

v Rusku, protože široce pokrývá domácí i zahraniční události a často opakuje oficiální vládní 

stanoviska. Jeho rozsáhlé zpravodajství a oficiální vlastnictví podtrhují, jak zásadní význam 

měl pro šíření názoru Kremlu na jím popisované události. Podle zjištění analytické agentury 

Levada Center z roku 2014 sledovalo První kanál 82 % obyvatel Ruska (Levada Center, 

2014). 

2. Izvestija  

Ruský deník Izvestija, jehož dlouhá historie sahá až hluboko do sovětské éry, byl vlastněn 

společností National Media Group, kterou řídil blízký spojenec Vladimira Putina Jurij 

Kovalčuk (BBC, Russia media guide, 2023). Deník Izvestija byl na základě zjištění 

analytické agentury Levada Center šestým nejčtenějším zdrojem informací v Rusku v roce 

2014 (Levada Center, 2014). 

3. Komsomolskaja pravda  

Jeden z nejčtenějších ruských deníků, Komsomolskaja pravda, vlastnila společnost Media 

Partner pod dohledem Grigorije Berezkina, jejíž finanční zájmy byly silně provázány s 

vládní agendou (BBC, Russia media guide, 2023). Komsomolskaja Pravda byla podle 

zjištění analytické agentury Levada Center čtvrtým nejčtenějším zdrojem informací v Rusku 

v roce 2014 (Levada Center, 2014). 

4. RIA Novosti  

Státní ruská zpravodajská agenturu RIA Novosti je součástí mediální skupiny Rossija 

Segodňa, která se nachází pod přímou vládní kontrolou. Vzhledem k tomu, že je vlastněna 

státem a má funkci jedné z hlavních zpravodajských organizací, je cenným zdrojem 



32 

 

informací nezbytných pro pochopení fungování mediálního rámování a propagandy 

v kontextu ruského mediálního prostoru. V inkriminované době se jednalo o jednu z 

nejvlivnějších zpravodajských agentur na ruském mediálním trhu (Novaya Gazeta Europe, 

2021). 

 

8.  Mechanika informační války: využití médií jako zbraně 

Informace dnes hrají v moderní válce stejnou roli jako konvenční vojenská síla. Při 

pokrývání událostí v Oděse ruská i ukrajinská média používala techniky informační války a 

proměňovala mediální platformy v bojiště, kde byly pečlivě vytvářeny a využívány příběhy 

s cílem rozvrátit nepřítele, formovat veřejné mínění a prosazovat státní politické zájmy. 

Mechanismy informační války, jako jsou propaganda a dezinformace, manipulace s 

emocemi, využívání historických narativů, vytváření obrazu nepřítele, budou představeny 

níže a analyzovány na příkladech obsažených v analyzovaných článcích. 

 

8.1.Propaganda a dezinformace  

Propaganda je forma komunikace, jejímž cílem je ovlivnit postoje, přesvědčení a chování 

lidí k určité věci nebo postoji. Často je využívána k prosazování určitého politického cíle 

nebo ideologie a je tendenční nebo klamavá. Propaganda využívá různé mediální platformy 

k šíření informací, které jsou emocionálně nabité, selektivně prezentované a mají vyvolat 

silnou reakci cílové skupiny. Konečným cílem propagandy je ovlivnit veřejné mínění a 

formovat vnímání veřejnosti tak, aby byly prosazeny cíle propagandisty (Smith, 2024). 

Dezinformace je definována jako informace, která byla záměrně vytvořena a šířena s cílem 

oklamat nebo lhát. Dezinformace je záměrně vytvořena s cílem klamat a manipulovat, na 

rozdíl od dezinformace, která je nepřesnou informací šířenou náhodně. V informační válce 

se dezinformace často používají jako taktika, která má uvést v omyl, zasít pochybnosti a 

podkopat důvěru v úřady nebo lidi. Jedná se o taktický nástroj, který se používá k zamezení 

toku pravdivých informací, k formování veřejného mínění a k dosažení určitých politických, 

ekonomických nebo sociálních cílů (Palfrey, 2024). 

Pochopení těchto pojmů je zásadní pro pochopení širších důsledků pro vnímání veřejnosti 

stejně jako pro metody, jimiž mohou být mediální narativy utvářeny. Tyto postupy používají 



33 

 

při ovlivňování veřejného mínění jak ruská, tak ukrajinská média, jejichž obsah je 

předmětem analýzy v praktické části této práce.  

Požár v Oděse byl v ruských médiích často líčen jako "masakr" naplánovaný ukrajinskými 

nacionalisty s cílem démonizovat proruské demonstranty. Například v článku Komsomolské 

pravdy se píše: “...v Domě odborů se pokusili brutální masové vraždy zamaskovat za požár. 

A většina obětí stále leží ve sklepě tohoto popraviště.“ (Komsomolskaja pravda, „Lidé v 

Oděse byli nejprve zabiti a pak upáleni, aby se zahladily stopy“, 5.5.2014). Pomocí vášnivé 

rétoriky a pečlivě vybraných filmových záběrů a fotografií zdůrazňovali autoři tomuto 

tématu věnovaného obsahu v těchto médiích brutalitu a nelidskost ukrajinské strany ve snaze 

podnítit rozhořčení vůči ukrajinské vládě a sympatie k proruským demonstrantům. Autoři 

deníku Izvestija tak ve svém článku tak napsali: „...práva velké části občanů Ukrajiny uvnitř 

tohoto státu nikdo nechrání! Lidé jsou beztrestně unášeni a odváženi neznámo kam, okrádáni 

a zabíjeni. Orgány, které mají být odpovědné za pořádek, jsou nečinné. Samozvaná vláda 

podněcuje a všemožně přispívá k podněcování mezietnické nenávisti a genocidě části 

vlastního národa!” (Izvestija, „Ukrajinská vláda se bude zodpovídat z tragédie v Oděse před 

ESLP“, 5.3.2014).  

Navzdory nedostatku konkrétních důkazů na podporu tohoto tvrzení se článek „Lidé v Oděse 

byli nejprve zabiti a pak upáleni, čímž se zahladily stopy“ Komsomolské pravdy zaměřil na 

spolupráci policie s provokatéry, kteří údajně byli zodpovědní za zahájení střetů „...policie 

loajální Kyjevu pracovala v kontaktu s těmito tajemnými provokatéry.“ (Komsomolskaja 

pravda, „Lidé v Oděse byli nejprve zabiti a pak upáleni, aby se zahladily stopy“, 5.5.2014), 

zatímco reportáž Prvního kanálu „Oděská tragédie zanechává mnoho otázek“  se soustředila 

na tvrzení, že ukrajinští aktivisté byli použiti k rozehnání účastníků Antimajdanu - odpůrců 

současné ukrajinské vlády “...důvodem tragédie v Oděse byla provokace s cílem rozehnat a 

zatknout účastníky několikaměsíčních protestů na Kulikově poli proti současné vládě - rukou 

fanoušků. Za tímto účelem byli v obou davech provokatéři.“ (První kanál, „Oděská tragédie 

zanechává mnoho otázek“, 4.5.2014; Komsomolskaja pravda, “Lidé v Oděse byli nejprve 

zabiti a pak upáleni, čímž se zahladily stopy“, 5.5.2014). Kromě toho bylo v další reportáži 

Perveho kanalu jménem nejmenovaných "nezávislých expertů" poukázáno i na krutosti 

radikálních účastníků Euromajdanu vůči aktivistům Antimajdanu: „...provokatéři Pravého 

sektoru nevtáhli lidi do budovy náhodou. Udělali to záměrně - aby mohli beztrestně, s 

potěšením a beze svědků zabíjet ještě živé lidi.” (První  kanál, „V Oděse může být počet 

mrtvých v Domě odborů vyšší, než tvrdí oficiální vláda“, 6.5.2014). 



34 

 

Ukrajinské mediální organizace, jako například TSN a Ukrajinska pravda, se naproti tomu 

soustředily na prezentaci proruských demonstrantů jako agresivních provokatérů, kteří jsou 

součástí širšího záměru Kremlu narušit pořádek v zemi. Minimalizovaly zmínky o 

jakémkoliv použití síly ze strany proukrajinských hnutí „...Aktivisté Antimajdanu 

vyprovokovali boj s ultras“, (Ukrajinska pravda, „Jak Oděsa přestala být mírumilovná“, 

3.5.2014) a tvrdily, že krveprolití zahájili ozbrojení separatisté: „Ozbrojení separatisté 

zaútočili na proukrajinský mítink v Oděse“ (TSN, „Při požáru v Oděse zahynulo 15 Rusů a 

pět občanů Podněstří“, 2.5.2014). Některé články také častěji zdůrazňovaly vazby na 

zahraniční podporu a uváděly její možné ruské nebo podněsterské kořeny: „V Oděské oblasti 

působily extremistické a zločinecké skupiny, které dělaly vše pro to, aby situaci v regionu 

destabilizovaly. Spolupracovaly s některými strukturami cizích zemí, aby vyvolaly 

nespokojenost proruského obyvatelstva regionu.“ (Korrespondent, „Oděská tragédie: kdo je 

vinen a co dělat?“, 8.5.2014). Cílem tohoto rámování bylo posílit vnímání jednotné Ukrajiny, 

která je odolná vůči vnitřní neloajalitě i vnějšímu útoku.   

 

8.2. Manipulování s emocemi  

Ruská i ukrajinská média využívala manipulaci s emocemi k ovlivňování veřejného mínění 

a shromažďování podpory. Využívání šokujícího obrazového materiálu, osobních příběhů a 

expresivního jazyka vyvolávalo u diváků intenzivní emocionální reakce.  

Ruská média často zobrazovala požár v Oděse jako děsivou tragédii pomocí fotografií 

popálených obětí a rozhovorů se zdrcenými rodinnými příslušníky. Zvláště v reportážích 

Prvního kanálu byly použity videozáznamy a fotografie, jakož i krátké komentáře obětí a 

údajných svědků událostí. Takto komentovali reportéři Prvního kanálu některé 

videozáznamy a fotografie: 

"V jedné z kanceláří Domu odborů je slyšet křik ženy. Zároveň se někteří ze shromážděných 

na ulici dožadovali, aby byla umlčena. Křik utichá. Později se v okně, odkud se ozývala 

prosba o pomoc, objeví ukrajinská vlajka." (První kanál, „V Oděse může být počet mrtvých 

v Domě odborů vyšší, než tvrdí oficiální vláda”, 6.5.2014).  

"V kanceláři nejsou žádné známky požáru, ale všude jsou stopy po boji. Podle všeho byla 

těhotná žena uškrcena drátem." tento text je v reportáži doplněn záběrem na mrtvé ženské 



35 

 

tělo" (První kanál, „V Oděse může být počet mrtvých v Domě odborů vyšší, než tvrdí 

oficiální vláda”, 6.5.2014).  

Cílem použití této strategie bylo vyvolat u ruských diváků smutek, vztek a touhu po pomstě, 

podpořit příběh o ukrajinské krutosti a obhájit pozici Ruska jako síly určené k ochraně 

ruskojazyčného obyvatelstva Ukrajiny.  

Na druhé straně ukrajinská média zdůrazňovala statečnost proukrajinských demonstrantů a 

údajnou vážnou hrozbu ze strany proruských separatistů: „Ozbrojení separatisté zaútočili na 

proukrajinský mítink v Oděse […] Nakonec se proukrajinským demonstrantům podařilo 

separatisty přemoci.“ (TSN, „Při požáru v Oděse zahynulo 15 Rusů a pět občanů Podněstří“, 

2.5.2014). V reportáži TSN se také uvádí, že prvními oběťmi byli účastníci Euromajdanu: 

“…první obětí střetů se stal účastník pochodu „Jednotná Ukrajina“. Příznivci Jednotné 

Ukrajiny odrazili útok proruských aktivistů a zatlačili je zpět na Kulikovo pole". (TSN, 

Zpráva TSN. Mimořádné vysílání od 3 května 2014). 

 

8.3. Historické paralely 

Ruská média pravidelně využívala vzpomínky na druhou světovou válku a boj proti nacismu, 

aby ukrajinskou vládu a její příznivce vykreslila jako neonacisty, a oživila tak živou a 

emocionálně vypjatou historickou analogii:  

„To, co se stalo v Oděse, připomíná zločiny nacistů za druhé světové války.“ (RIA Novosti, 

„Sluckij: události v Oděse připomínají nacistické zločiny za druhé světové války“, 2014).; 

„K čemu je nám přehlídka na počest vítězství nad Hitlerem, když jeho přímí dědicové 

opakují jeho činy tady a teď na území, které jsme osvobodili přesně před 70 lety […] Nebylo 

to Rusko a nebyli to Rusové, kdo začal tuto válku. Ale je v naší moci ji ukončit. A pokud to 

neuděláme, historie nám to neodpustí.“ (Komsomolskaja pravda, „Oděská Chatyň“, 

3.5.2014). 

Ospravedlňovala proruské akce jako nutnou obranu proti novým nebezpečím a líčila situaci 

na Ukrajině jako pokračování historického boje proti nacismu: „Banderovská Ukrajina je již 

ve válce proti Rusku a Rusům […] Pokud se do války nezapojíme, mír neudržíme...“ 

(Komsomolskaja pravda, „Oděská Chatyň“, 3.5.2014). 



36 

 

Na základě provedené analýzy autorka práce v tomto kontextu konstatuje, že ve výstupech 

publikovaných ukrajinskými médii historické paralely prováděny nebyly, což ukazuje na 

absenci využití daného mechanismu informační války z jejich strany.   

 

8.4. Vytváření obrazu nepřítele ukrajinskými a ruskými médií 

Pro politické elity slouží vytváření obrazu nepřítele k vyplnění řady důležitých funkcí, jako 

je zorganizování obyvatelstva, obrana proti násilnostem, zajištění moci a zachování autority. 

Umožňuje jim sjednotit obyvatelstvo za společným přesvědčením, které usnadňuje 

ospravedlnění použití síly proti společností přijatému nepříteli (Bahador, 2015). Političtí 

lídři mohou protivníka využít jako vhodného obětního beránka, aby si udrželi narativní 

kontrolu a zbavili se odpovědnosti za problematické události či jevy, což jim pomáhá upevnit 

jejich autoritu.  

K vytváření obrazu nepřítele v souvislosti s událostmi v Oděse přispěla jak ruská, tak 

ukrajinská média. Ruská média často používala terminologii jako "Oděská Chatyň"1 

(Komsomolskaja pravda, „Oděská Chatyň“, 3.5.2014), aby evokovala historickou tragédii, 

srovnávala ji s nacistickými zločiny a vykreslovala ukrajinské národovce jako fašisty a 

radikály: „K čemu je nám přehlídka na počest vítězství nad Hitlerem, když jeho přímí 

dědicové opakují jeho činy…“ (Komsomolskaja pravda, „Oděská Chatyň“, 3.5.2014). 

Záměrem tohoto líčení bylo dehumanizovat ukrajinské aktivisty a racionalizovat prorusky 

orientovanou akci jako ochranu etnických Rusů a ruskojazyčného obyvatelstva.   

Ukrajinská média naproti tomu proruské separatisty často vykreslovala jako násilnické 

fanatiky, zahraniční agresory a osoby napojené na ruské zájmy. Používáním výrazů jako 

"separatisté" a "proruští aktivisté" - “v Oděse došlo k masovým střetům mezi stoupenci 

jednoty Ukrajiny a proruskými separatisty.“ (ICTV, „V síti se objevilo video, na kterém hoří 

budova odborů v Oděse“, 3.5.2014) - zdůrazňovala hrozbu, kterou tyto osoby představují, a 

shromažďovala podporu pro kroky ukrajinské vlády na domácím i zahraničním poli. 

Upevnění národní jednoty i prezentace boje jako obrany proti vnějšímu útoku z tohoto 

zarámování značně těžily.  

 
1 Pojem chatyňská tragédie se vztahuje k masakru, který se odehrál 22. března 1943, kdy německé 

nacistické  jednotky SS s pomocí ukrajinských i místních kolaborantů zničili běloruskou vesnici 

Chatyň a v odvetě za útoky sovětských partyzánů zde zabili 149 obyvatel, včetně 75 dětí. 



37 

 

 

8.4.1. Techniky používané ruskými a ukrajinskými médii pro vytvoření obrazu 

nepřítele  

1. Rámování: Média informovala pouze o některých částech incidentu a vytvářela obraz, 

který posiloval předem vytvořené představy. Například ruská média charakterizovala 

aktivisty proti Majdanu jako oběti obklopené ukrajinskými radikály: “Střety v Oděse a požár 

v Domě odborů, kde se aktivisté Antimajdanu ukrývali před radikály z Pravého sektoru, si 

vyžádaly 42 mrtvých a asi 200 zraněných.“ (RIA Novosti, „Sluckij: události v Oděse 

připomínají nacistické zločiny za války“, 3.5.2014). Naproti tomu ukrajinská média 

odkazovala na provokace proruských extremistů, včetně státních příslušníků Ruska a 

Podněstří: „Sabotáž v Oděse měla být počátkem rozkolísání situace ve všech jižních 

oblastech Ukrajiny” (TSN, Zpráva TSN. Mimořádné vysílání od 3 května 2014). 

2. Propaganda: K šíření nepříznivého dojmu byly použity emotivní obrazy, tendenční 

zpravodajství a okázalý jazyk. V některých ukrajinských médiích se objevily hanlivé urážky 

na adresu účastníků Antimajdanu, kteří byli nazýváni "kolorády" (Protivníkem do země 

dopravenými nepřáteli - použitý výraz odkazoval na ukrajinský název pro mandelinku 

bramborovou, která jako symbol vnějšího nepřítele sehrála důležitou roli v 

sovětské protiamerické propagandě. Proruští aktivisté rovněž jako jeden ze svých symbolů 

používali tzv. georgijevskou stuhu, která svými barvami také mandelinku bramborovou 

připomínala.). Ukrajinska pravda ve své podrobné reportáži s komentáři účastníků a svědků 

střetů v Oděse poukázala na příklady projevů některých účastníků střetů, kteří se stavěli proti 

protestujícím Antimajdanu: "Jsi kolorádo! Kolorádo! Vrať se do Ruska! - křičí na něj a 

nechávají ho odejít." (Ukrajinska pravda, „Jak Oděsa přestala být mírumilovná“, TSN, 

3.5.2014). Ruská média zase líčila účastníky Euromajdanu jako "radikály" a "fašisty" 

(Komsomolskaja pravda, „Oděská Chatyň“ 3.5.2014; První kanál, „V Oděse může být počet 

mrtvých v Domě odborů vyšší, než tvrdí oficiální vláda.“, 6.5. 2014). 

3. Dehumanizace: Nepřítel byl zbaven lidských vlastností a zobrazován jako barbar a hrozba 

pro národní společenství. Dehumanizace zbavovala příjemce mediálního obsahu empatie a 

připravovala půdu pro budoucí agresi. Ruská média zobrazovala účastníky Euromajdanu 

jako "karatele" a "fašisty" (První kanál, „V Oděse může být počet mrtvých v Domě odborů 

vyšší, než tvrdí oficiální vláda.“, 6.5.2014). Ukrajinská média naopak používala pro 

účastníky Antimajdanu ve svých textech hanlivé označení pro hmyz "kolorádi", i když toto 



38 

 

slovo u nich bylo původně uváděno jako citace projevů účastníků mítinku podporujícího 

ideu jednotné Ukrajiny (Ukrajinska pravda, „Jak Oděsa přestala být mírumilovná“, 

3.5.2014). 

4. Eliminace identity: Jedinečnost účastníků oděských událostí byla eliminována tím, že 

média používala široké kolektivní kategorie. Negativní rysy jedné strany byly prezentovány 

jako norma celé skupiny. Zatímco ruská média často označovala účastníky Euromajdanu 

jako "radikály z Pravého sektoru" (První kanál, „V Oděse může být počet mrtvých v Domě 

odborů vyšší, než tvrdí oficiální vláda“, 6.5.2014), ukrajinská média označovala účastníky 

antimajdanu jako "proruské separatisty" (ICTV, „V síti se objevilo video, na kterém hoří 

budova odborů v Oděse“, 3.5.2014). 

Na základě výše uvedeného lze usoudit, že média často zdůrazňovala dramatické, 

spektakulární a senzační aspekty příběhu oděských událostí, aby podpořila svůj narativ. To 

zahrnovalo ostré dějové linie, které pomocí výrazných obrazů stavěly do kontrastu 

znepřátelené strany. Média omezovala zpravodajství o událostech na epizodické útoky na 

stranu protivníka tím, že zdůrazňovala nejděsivější charakteristiky protivníka a opomíjela 

širší politické pozadí. To posilovalo negativní postoje a bránilo diferencovanějšímu chápání 

příčin střetnutí a jeho následků.  

 

9. Obsahová analýza mediálního pokrytí události 

Způsob, jakým ruská i ukrajinská média informovala o událostech v Oděse ze 2. května 

2014, můžeme použít jako příklad toho, jak lze informace interpretovat a využívat k 

prosazování různých politických a ideologických programů. Způsob, jakým byly tyto 

narativy vytvářeny a jak ovlivnily vnímání veřejnosti, můžeme zkoumat pomocí 

teoretických rámců teorie mediálního rámování, modelu propagandy a teorie války čtvrté 

generace (4GW). Posledně jmenovaná teorie zahrnuje netradiční metody vedení konfliktů, 

jako jsou psychologické operace, propaganda a informační válka. Na příkladu několika 

vybraných článků a reportáží srovnáme v této části mediální narativy využívané ruskou a 

ukrajinskou stranou konfliktu.  

 

9.1. Techniky rámování ukrajinských médií 



39 

 

1. TSN: Skutečnost, že mezi oběťmi oděských událostí byli i cizinci, byla ve zpravodajství 

TSN zdůrazněna, čímž byly zvýrazněny vnější faktory, které měly přispět ke vzniku 

násilností v Oděse. Například v článku publikované tvrzení, že "oběťmi požáru bylo 15 Rusů 

a pět občanů Podněstří" (TSN, „Při požáru v Oděse zahynulo 15 Rusů a pět občanů 

Podněstří“, 2.5.2014), naznačuje, že na nepokojích se kromě vnitřních sporů podílely i 

významné zahraniční provokace. Reportáž, která shrnuje větší násilná střetnutí mezi 

proruskými separatisty a proukrajinskými demonstranty ze 2. května 2014, také uvádí, že 

zdroje požáru jsou zatím neznámé. Podle ní ozbrojení separatisté vtrhli na proukrajinskou 

demonstraci, což vyvolalo rozsáhlé potyčky a nakonec i požár Domu odborů (TSN, Zpráva 

TSN. Mimořádné vysílání od 3 května 2014). Reportáž TSN také zdůrazňovala zapojení 

domácích i mezinárodních aktérů: “střety financovali bývalí úředníci Janukovyčova aparátu 

- Arbuzov a Klimenko“; “střety v Oděse proběhly za účasti nelegálních vojenských formací 

z Podněstří a byly koordinovány diverzními jednotkami z Ruska“. (TSN, Zpráva TSN. 

Mimořádné vysílání od 3 května 2014). 

2. ICTV: Článek „V síti se objevilo video, na kterém hoří budova odborů v Oděse“ 

(3.5.2014) citoval videozáznam, který dokazoval, že příznivci jednotné Ukrajiny, kteří vnikli 

do budovy, požár Domu odborů nezaložili. To je v rozporu s širším příběhem konfliktů mezi 

proruskými a proukrajinskými stranami. Cílem zprávy ICTV bylo nabídnout jiný pohled na 

věc a naznačit, že hrůzný závěr události není tak zřejmý.  

3. Ukrajinská pravda: Investigativní zpravodajství deníku Ukrajinska pravda poskytlo 

důkladný popis politického a společenského klimatu před událostmi. Zdůrazňovalo roli 

důležitých osob “Gennadij Truchanov, kandidát na starostu Oděsy, přišel na Kulikovo pole 

a nabídl jim (aktivistům Antimajdanu, pozn. autorky) peníze za opuštění tábora“ a skupin 

zapojených do konfliktů a podrobně popisovalo přípravy a provokace obou stran: “Na 

Kulikovském poli se mezitím lidé připravují na mítink za jednotnou Ukrajinu, který je 

plánován na 2. května. Silní muži v maskáčích a neprůstřelných vestách se procházejí před 

domem důstojnictva. Mají u sebe vojenské nože, někteří pistole“; „...v Oděse již nějakou 

dobu probíhá výcvik skupin lidí, kteří se připravují na boj v případě vstupu ruských vojáků 

do města.“ („Jak Oděsa přestala být mírumilovná“, 3.5.2014).  

4. Korrespondent: Tento zdroj 1. zdůraznil zapojení vnějších aktérů do oděských událostí: 

“V Oděské oblasti působily extremistické a zločinecké skupiny, které dělaly vše pro 

destabilizaci situace v regionu. Spolupracovaly s některými strukturami cizích zemí, aby 



40 

 

vyvolaly nespokojenost mezi prorusky orientovaným obyvatelstvem regionu.“ („Oděská 

tragédie: kdo je vinen a co dělat?“, 8.5.2014) a rovněž i fakta týkající se toho, že 

Bezpečnostní služba Ukrajiny (SBU) zadržela jednoho z organizátorů oděských nepokojů, 

místního vůdce radikální skupiny, který se skrýval před úřady, a že došlo k zadržení 

sabotérské skupiny ze zakázané organizace "Ruská jednota".  

Za 2. rovněž publikoval teorii o podpoře proruských aktivistů ze strany ukrajinských 

policejních složek, jejíž věrohodnost podložil vyjádřením generálního prokurátora Oleha 

Machnického, který prohlásil, že události byly předem promyšlené a že policie se na 

protiukrajinských aktivitách ze 2. května 2014 v Oděse podílela, což tento činitel podpořil 

fotografiemi a videozáznamy ukazujícími nečinnost policie: „Dnes můžeme říci, že šlo o 

plánovanou akci. Dnes můžeme mluvit nejen o nečinnosti policie, ale také o spoluvině. 

Existují videa a fotografie, které ukazují, že policisté vůbec nekonali. Záměr byl již předem 

určen. Existovala dohoda mezi policií a bandity“. Článek „Oděská tragédie: kdo je vinen a 

co dělat?“ se rovněž zabýval zapojením extremistických skupin a bývalých vládních činitelů 

do destabilizace regionu a zdůraznil prohlášení gubernátora, který odmítl myšlenku ohledně 

zapojení vnějších nepřátel do oděských událostí.  

 

9.2. Techniky rámovaní ruských médií 

1. První kanál: Kanál vysílal několik narativu najednou.  Narativ, který zpochybňoval 

skutečný počet obětí oděských událostí, naznačoval, že počet mrtvých je vyšší, než se 

oficiálně uvádí, a tvrdil, že mnoho obětí se pohřešuje: „Je tu spousta mrtvých. A na základě 

údajů, které máme, jsme začali počítat lidi, kteří odešli na Kulikovo pole a nevrátili se domů. 

Takových lidí je asi 200. Nejsou mezi pacienty v nemocnicích, mezi mrtvými, mezi 

zadrženými.“ („V Oděse je počet obětí v Domě odborů možná vyšší, než tvrdí oficiální 

vláda“, 6.5.2014), prezentoval První kanál, který události v Oděse rámoval jako masakr 

zorganizovaný ukrajinskými nacionalisty a kladl velký důraz na vykreslení proruských 

aktivistů jako pokojných demonstrantů brutálně napadených radikály: “…při masakru byli 

zbiti a zadrženi obyčejní obyvatelé města.“; „Neozbrojení lidé, kteří se schovávali za dveřmi 

v přízemí (Domu odborů, pozn. autorky), byli napadeni extremisty, kteří tam byli dávno před 

zahájením popravy.” („V Oděse je počet obětí v Domě odborů možná vyšší, než tvrdí 

oficiální vláda“). Ve stejné reportáži byl použit videomateriál z místa požáru, na kterém byla 



41 

 

v záběru vidět tabule s nápisem “Oděská Chatyň“. Tyto pojmy byly použity k vyvolání 

historických vzpomínek na nacistická zvěrstva. 

2. Izvestija: Článek „Ukrajinská vláda se bude zodpovídat z tragédie v Oděse před ESLP“ 

informoval o snaze Veřejné komory Ruské federace postavit ukrajinské úřady před Evropský 

soud pro lidská práva (ESLP) kvůli masovému zabíjení v Oděse a smrti civilistů v dalších 

ukrajinských městech: „Zástupci Veřejné komory připravují žalobu k Evropskému soudu 

pro lidská práva (ESLP), v níž budou požadovat postavení ukrajinských úřadů před soud a 

posouzení jejich viny na masové vraždě občanů v Oděse.“ („Ukrajinská vláda se bude 

zodpovídat z tragédie v Oděse před ESLP“, 5.5.2014) Zdůrazňoval, že se ukrajinské orgány 

snaží obvinit z vlastních zločinů mýtické ruské provokatéry: “Ony (ukrajinské úřady) teď 

musí všechno na někoho svést a vysvětlit Evropanům, že za všechno mohou bájní 

provokatéři z Ruska.” Naznačoval, že ukrajinská vláda porušila lidská práva ve velkém 

měřítku, a vyzvala k mezinárodní odpovědnosti: „Aktivisté vyzývají ESLP, aby ukrajinské 

úřady postavil před trestní odpovědnost za zločiny proti vlastním občanům“; “... 

(představitelé ukrajinské vlády, pozn. autorky) bili a zabíjeli lidi v Oděse a na jihovýchodě 

Ukrajiny [...] Kyjev to dělá proto, aby zajistil rychlý průběh prezidentských voleb a 

legitimitu nelegitimní vlády“. Izvestija tak rámovala násilí jako výsledek agrese 

ukrajinských nacionalistů a zdůrazňovala viktimizaci proruských aktivistů.   

3. Komsomolskaja pravda: Komsomolskaja pravda prezentovala události v Oděse jako 

záměrný akt brutality ze strany ukrajinských nacionalistů a srovnávala je s minulými 

tragédiemi, jako byl masakr v Chatyni: “Tragédie z Chatyně se opakovala v centru Oděsy” 

(„Oděská Chatyň“, 3.5.2014). Líčila proukrajinské síly jako ty, které provádějí promyšlenou 

likvidaci proruských aktivistů, a podrobně popisovala  scény násilí a krutosti: “Pravý sektor 

a ultras upalovali lidi zaživa, dusili je kouřem, nutili zkrvavené oběti vylézat z oken a pak je 

zabíjeli pálkami, jednomu z aktivistů usekli nohu lopatou přímo před videokamerou” 

(„Oděská Chatyň“, 3.5.2014). Cílem zpravodajství bylo vyvolat silné emocionální reakce a 

racionalizovat ruskou intervenci.   

4. RIA Novosti: Byl publikován článek „Sluckij: události v Oděse připomínají nacistické 

zločiny za války“ (3.5.2014), v němž šéf výboru Státní dumy pro záležitosti SNS Leonid 

Sluckij přirovnal události v Oděse k nacistickým zločinům za druhé světové války a 

zdůraznil, že za násilnosti, které si vyžádaly 42 mrtvých a přibližně 200 zraněných, jsou 

odpovědné radikální složky "Pravého sektoru": „...aktivisté Antimajdanu se ukrývali před 



42 

 

radikály z Pravého sektoru, kteří zabili 42 lidí a asi 200 dalších zranili.“. V článku také 

odsoudil reakci Západu a obvinil jej z přílišné shovívavosti vůči ukrajinské vládě: 

„…zvláštní rozhořčení vyvolává "příznivá reakce Západu na zločiny takzvaných kyjevských 

úřadů proti vlastnímu národu“. Podobně jako Komsomolskaja pravda i RIA Novosti 

přirovnala události v Oděse k nacistickým zločinům za druhé světové války: „To, co se stalo, 

zejména požár v Domě odborů, připomíná zločiny nacistů za druhé světové války. Je to nová 

Chatyň a Osvětim“ (Sluckij: události v Oděse připomínají nacistické zločiny za války, 

3.5.2014) 

 

9.3. Model ukrajinské mediální propagandy 

Potřeby jejich vlastníků a jejich politické zájmy ovlivňovaly ukrajinská média jako TSN, 

ICTV či Korrespondent. Jejich výsledkem byl produkovaný obsah, který byl v souladu s 

politickými a ekonomickými zájmy vlastníků a propagoval proukrajinský a zároveň i 

protiruský postoj. Ukrajinská média se často opírala o oficiální prohlášení vládních 

představitelů a orgánů činných v trestním řízení, například o zprávy Bezpečnostní služby 

Ukrajiny o zapojení nelegálních vojenských formací z území Podněstří (Zpráva TSN. 

Mimořádné vysílání od 3 května 2014) a Hlavního územního vedení Ministerstva pro 

mimořádné situace Ukrajiny ohledně odpovědnosti za žhářský útok Domu odborů (ICTV, 

Kde byla policie, když v oděském Domě odborů hořeli lidé zaživa? Fakta týdne, 04.05, 

6.5.2014).  Toto opírání se o oficiální zdroje posilovalo státní narativ a minimalizovalo 

prostor pro publikaci odlišných názorů. Například článek Korrespondentu o zadržení vůdců 

radikálních skupin a sabotérů hojně citoval oficiální zdroje, aby legitimizoval kroky vlády. 

Uvádí se v něm: „SBU identifikovala a zadržela jednoho z organizátorů masových nepokojů 

v Oděse. Uvádí se, že 26letý místní obyvatel, vůdce radikální skupiny, se před policejními 

orgány skrýval v pronajatém bytě. Tajná služba rovněž oznámila zadržení sabotážní skupiny, 

jejímiž členy byli členové na Ukrajině zakázané organizace Ruská jednota.” (Oděská 

tragédie: kdo je vinen a co dělat?, 8.5.2014) 

Je zřejmé, že cílem zpravodajství ukrajinských médií bylo vyvolat odpor proti proruským 

separatistům a jejich údajným stoupencům. Zdůrazňováním hrozby vnějších provokací a 

hrdinství proukrajinských aktivistů se média snažila získat podporu veřejnosti a 

zdiskreditovat proruské síly. To je zvláště dobře vidět v jedné ze zpráv TSN:  

https://www.youtube.com/watch?v=tEFO2uqFPrE


43 

 

„Sabotáž v Oděse měla být počátkem rozkolísání situace ve všech jižních oblastech 

Ukrajiny” (Zpráva TSN. Mimořádné vysílání od 3 května 2014); 

Příznivci Jednotné Ukrajiny porazili útok proruských aktivistů a zatlačili je zpět na Kulikovo 

pole" (Zpráva TSN. Mimořádné vysílání od 3 května 2014). 

Používání rétoriky národní obrany a rámování konfliktu jako boje za suverenitu sloužilo jako 

ideologické filtry. Tento narativ rezonoval s vlasteneckým cítěním publika a historickým 

kontextem ukrajinských hnutí za nezávislost.  

 

9.4. Model ruské mediální propagandy  

Ruský stát měl v inkriminované době na ruská média významný vliv, protože vlastnil nebo 

kontroloval média jako První kanál a RIA Novosti. Takováto vlastnická struktura 

zajišťovala, že dotyčnými médii publikované narativy byly v souladu s vládní politikou, a 

podporovaly tak prokremelskou agendu. Ruská média se často opírala o oficiální prohlášení 

vládních představitelů jako například Leonid Sluckij, šéf výboru Dumy pro záležitosti SNS, 

a dalších státních úředníků. Toto spoléhání se na oficiální zdroje posilovalo státní narativ a 

minimalizovalo zahrnutí odlišných názorů. Líčení událostí v Oděse ruskými médii mělo za 

cíl vyvolání kritiky ukrajinské vlády a jejích západních příznivců. Zdůrazňováním shovívavé 

reakci západních zemí se ruská média snažila zdiskreditovat a delegitimizovat ukrajinské 

orgány (RIA Novosti, „Sluckij: události v Oděse připomínají nacistické zločiny za války“, 

3.5.2014). Používání antifašistické rétoriky a historických srovnání s nacistickými zločiny 

sloužilo jako ideologický filtr, který konflikt rámoval v termínech morálního boje proti 

fašismu. Tento narativ rezonoval s historickou a kulturní pamětí v Rusku a posiloval 

legitimitu akcí Kremlu.  

 

9.5. Mediální přístup 4GW na Ukrajině 

Koordinovaný narativ v různých ukrajinských médiích prokázal systematické 

propagandistické úsilí o kontrolu informačního prostoru. Prezentací jednotného a 

konzistentního narativu média posilovala státní narativ a potírala opačné názory. Rámování 

událostí v Oděse ukrajinskými médii jako obrany proti vnějším provokacím sloužilo k 

podkopání důvěryhodnosti a legitimity proruských sil. Cílem této taktiky informační války 

bylo jednoznačně posílení vnitřní soudržnosti Ukrajiny. Ukrajinská média použila 



44 

 

psychologickou taktiku, aby zdůraznila hrdinství proukrajinských aktivistů a hrozbu, kterou 

představují proruští separatisté.  

 

9.6.  Mediální přístup 4GW v Rusku 

Ruská média použila psychologickou taktiku, aby události v Oděse vykreslila jako brutální 

masakr spáchaný ukrajinskými nacionalisty a vyvolala historické vzpomínky na nacistická 

zvěrstva. První kanál například používal výrazy jako "Oděská Chatyň", aby vytvořil paralely 

s historickými událostmi, čímž u ruských diváků vyvolal pocit morálního rozhořčení a 

vnímání proruských aktivistů jako nevinné oběti. Tato taktika měla posílit nacionalistické 

nálady a ospravedlnit potenciální ruskou intervenci. Ruská média jako Izvěstija a RIA 

Novosti, systematicky šířila narativ, který vykresloval ukrajinskou vládu a její stoupence 

jako nelegitimní a fašistické. Důsledným zobrazováním proruských aktivistů jako 

mírumilovných obětí se tato média snažila delegitimizovat ukrajinské orgány a získat 

sympatie pro ruskou perspektivu. Toto propagandistické úsilí zahrnovalo zdůrazňování 

obvinění ukrajinských nacionalistů z porušování lidských práv a zdůrazňování potřeby 

mezinárodního odsouzení (Izvěstija, „Ukrajinská vláda se bude zodpovídat z tragédie v 

Oděse před ESLP“, 5.5.2014). Rámování událostí v Oděse ruskými médii jako pokračování 

historického boje proti fašismu sloužilo jako taktika informační války s cílem podkopat 

důvěryhodnost a legitimitu ukrajinské vlády. Přímým srovnáváním s nacistickými zločiny a 

zdůrazňováním brutality ukrajinských nacionalistů se ruská média snažila oslabit 

mezinárodní podporu Ukrajiny a ospravedlnit geopolitický postoj Ruska. Používání 

emotivního jazyka a názorných popisů násilí tento narativ podporovalo.  

Zdůrazňováním témat viktimizace, historických zvěrstev a morálního boje ruská média 

účinně konstruovala narativ, který podporoval cíle Kremlu a ovlivňoval domácí i 

mezinárodní publikum. Naproti tomu ukrajinská média měla tendenci rámovat události v 

kontextu národní obrany a odporu proti zahraniční agresi a vykreslovala proukrajinské 

aktivisty jako obránce a proruské aktivisty jako provokatéry. 

Pochopení ruských a ukrajinských mediálních strategií otevírá cestu k hloubkové 

komparativní studii obou mediálních diskurzů. V další části se proto budeme zabývat 

paralelami a rozdíly v konstrukci mediálních narativů.  

 



45 

 

10. Srovnávací analýza mediálních narativů v Rusku a na Ukrajině 

Část práce věnovaná konstrukci narativů v ukrajinských a ruských médiích se snaží 

nabídnout důkladnou komparativní studii, která klade důraz na strategie rámování, 

reprezentaci důležitých postav a širší důsledky medializovaných příběhů spojených 

s oděskými událostmi.  

 

10.1. Metody rámování v ukrajinských médiích v kontextu jimi využívaných 

narativů 

S cílem posílit národní soudržnost a poskytnout podporu činům ukrajinské vlády 

prezentovala ukrajinská média události v Oděse jako obranu proti vnější agresi i vnitřnímu 

separatismu. Mezi příklady takového rámování patří tyto narativy:  

- Narativ se soustředil na hrdinství proukrajinských jednotek a zmatek vyvolaný 

ozbrojenými separatisty; TSN zdůrazňovala přítomnost cizinců mezi oběťmi, čímž 

naznačovala, že násilí bylo iniciováno vnějšími provokatéry, a nebylo čistě vnitřní záležitostí 

Ukrajiny („Při požáru v Oděse zahynulo 15 Rusů a pět občanů Podněstří“, 2.5.2014). 

- ICTV publikuje názor, že viníkem požáru Domu odborů nebyly proukrajinští aktivisté a na 

základě zprávy Hlavního územního vedení Ministerstva pro mimořádné situace Ukrajiny 

vytváří verzi, že hlavními viníky požáru v Domě odborů byli aktivisté Antimajdanu, neboť 

se předpokládá, že to byli oni, kdo házeli molotovovy koktejly ze střechy budovy: “V 

důsledku použití zápalných lahví vypukl požár, který se z horních pater rozšířil na velkou 

část budovy“ (Kde byla policie, když v oděském Domě odborů hořeli lidé zaživa? Fakta 

týdne, 04.05, 6.5.2014). 

- Deník Ukrajinska pravda zdůraznil složitost situace a vnější provokace, které prohloubily 

vnitřní rozpory; podrobně popsal politické a sociální napětí, které událostem předcházelo, a 

zdůraznil nedostatky práce policejních orgánů a vliv ruské propagandy („Jak Oděsa přestala 

být mírumilovná“, 3.5.2014). 

-   V Korrespondentu  publikovaný příběh se snažil ukázat rozsah spiknutí proti ukrajinské 

suverenitě a obtíže, kterým země čelí: „V Oděské oblasti působily extremistické a zločinecké 

skupiny, které dělaly vše pro destabilizaci situace v regionu. Spolupracovaly s některými 

strukturami cizích zemí, aby vyvolaly nespokojenost mezi prorusky orientovaným 

obyvatelstvem regionu.“ („Oděská tragédie: kdo je vinen a co dělat?“, 8.5.2014). Autor 



46 

 

tohoto článku zdůraznil roli policejních orgánů a zapojení vnějších aktérů a události vykreslil 

jako předem promyšlenou akci, která byla realizována, za spolupráce policie.  

 

10.2. Metody rámování v ruských médiích v kontextu jimi využívaných narativů  

Ruská média zdůrazňovala viktimizaci proruských aktivistů s cílem vyvolat silné 

emocionální reakce a ospravedlnit ruskou účast na událostech v Oděse. Docilovala toho s 

využitím takovýchto narativů:  

- První kanál zdůrazňoval vyšší počet obětí, než jaký byl oficiálně uváděn, a naznačoval, že 

ukrajinské orgány neříkají o průběhu a následcích oděských událostí vše. Líčil události jako 

záměrný brutální zásah ukrajinských nacionalistů proti proruským aktivistům a používal 

historické analogie s nacistickými zvěrstvy, aby vyvolal morální pobouření („V Oděse je 

počet obětí v Domě odborů možná vyšší, než tvrdí oficiální vláda“, 6.5.2014). 

- Izvestija kladla velký důraz na viktimizaci proruských aktivistů a na roli, kterou v 

násilnostech sehráli ukrajinští nacionalisté; publikovaný článek se rovněž snažil pohnat 

ukrajinskou vládu, která byla považována ruskou stranou za hrubého narušitele lidských 

práv, k mezinárodní odpovědnosti za své jednání („Ukrajinská vláda se bude zodpovídat z 

tragédie v Oděse před ESLP“, 5.5.2014).  

- Aby vyvolal silné emoce a obhájil účast proruských sil na násilných událostech, přirovnal 

deník Komsomolskaja pravda oděské události k minulým tragédiím, jako byl masakr 

v Chatyni, což podpořil zdůrazňováním tragických detailů oděských událostí („Oděská 

Chatyň“, 3.5.2014). Jiné články deníku také poukazují na pronásledování prorusky 

naladěných aktivistů: “V Oděse začal "hon na čarodějnice". Na sociálních sítích "aktivisté" 

zveřejňují adresy a telefonní čísla lidí, které považují za proruské, a vyzývají k jejich 

likvidaci” („Masakr v Oděse: scénář byl napsán v Kyjevě“, 5.5.2014).  

- RIA Novosti ve svém článku “Sluckij: události v Oděse připomínají nacistické zločiny za 

války” (3.5.2014) přirovnala události v Oděse k nacistickým zločinům a použila emotivní 

jazyk k přímému srovnání s historickými hrůzami žijícími v kolektivní paměti ruské 

společnosti: „To, co se stalo, zejména požár v Domě odborů, připomíná zločiny nacistů za 

druhé světové války. Je to nová Chatyň a Osvětim”.  

 



47 

 

10.3. Klíčoví aktéři, jak je zobrazovala ukrajinská média 

Vládní orgány: Zatímco některá média, jako například TSN ve své reportáži „Zpráva TSN. 

Mimořádné vysílání od 3 května 2014“ ze 3.5.2014, líčila ukrajinské státní úředníky ve 

víceméně pozitivním světle a vyzdvihovala jejich úsilí o ochranu ukrajinského národa 

odvoláním klíčových úředníků a představitelů policie Oděské oblasti i provedením 

vyšetřovacích úkonů události, jiná, jako například Ukrajinska pravda, byla kritičtější a 

zaměřovala se na jejich nekompetentnost, obzvlášť policie. Ve svém článku “Jak Oděsa 

přestala být mírumilovná” (3.5.2014) uvádí projev jednoho z účastníků násilného střetu u 

oděského Domu odborů: “Na policisty, kteří uzavřeli vchod do budovy (Domu odborů, pozn. 

aut.), létají nadávky: "Pro koho pracujete? Nebýt vaší nečinnosti, nic z toho by se nestalo!" 

Policisté mlčí.“ Obecně lze říci, že ukrajinská média vykreslovala státní orgány buď jako ty, 

kdo se snaží udržet pořádek, nebo jako ty, kdo naopak nedokážou zabránit násilí.  

Aktivisté: Novináři posilovali představu Ukrajiny jako země v obležení nepřátel tím, že 

proukrajinské aktivisty vykreslovali jako vlastence a strážce národní suverenity bránící se 

nebezpečí ze strany vnitřních separatistů a vnější invazi (TSN, Zpráva TSN. Mimořádné 

vysílání od 3 května 2014; ICTV, Kde byla policie, když v oděském Domě odborů hořeli 

lidé zaživa? Fakta týdne, 04.05, 4.5.2014).  

 

10.4. Klíčoví aktéři, jak je zobrazovala ruská média 

Vládní orgány: Na základě obsahu zkoumaných článků můžeme říci, že s výjimkou několika 

osob, které média citovala jako například šéfa výboru Státní dumy pro záležitosti SNS 

Leonida Sluckého, se o ruských vládních orgánech zmiňovala jen minimálně a publikované 

články nevyjadřovaly žádné pochybnosti o legitimitě zasahování do vnitropolitického života 

Ukrajiny z jejich strany. Například článek v Komsomolské pravdě o tom uváděl následující: 

"Pro ruský lid je to velmi podobné začátku třetí vlastenecké války. Nikdo nás nepřesvědčí, 

že jde o "lokální konflikt" v sousední cizí zemi, že existují nějaké ekonomické a geopolitické 

zájmy, které mohou diktovat nevměšování. Nebudeme moci žít klidně s vědomím, že někde 

velmi blízko naší rodné země, a připomínám, že většina z nás se narodila ve stejné zemi jako 

Oděsa, chodí násilnické zrůdy" („Oděská Chatyň“, 3.5.2014).  

Ruská média pravidelně vykreslovala ukrajinské vládní představitele jako nelegitimní a 

fašistické: „Ozbrojenci ničí civilisty, bijí a zabíjejí lidi v Oděse a na jihovýchodě Ukrajiny 

https://www.youtube.com/watch?v=dRtRbyE6TlY
https://www.youtube.com/watch?v=tEFO2uqFPrE


48 

 

[...] Kyjev to dělá proto, aby se rychle konaly prezidentské volby a nelegitimní vláda se stala 

legitimní“ (Izvestija, Ukrajinská vláda se bude zodpovídat z tragédie v Oděse před ESLP, 

5.5.2014). Komsomolskaja pravda a Izvestija je často přirovnávaly k historickým 

fašistickým postavám a zdůrazňovaly jejich roli při organizování násilí proti proruským 

aktivistům:  

“K čemu je nám přehlídka na počest vítězství nad Hitlerem, když jeho přímí dědicové 

opakují jeho činy tady a teď na území, které jsme osvobodili přesně před 70 lety.“ 

(Komsomolskaja pravda, „Oděská Chatyň“, 3.5.2014). 

„K dnešnímu dni práva velké části občanů Ukrajiny uvnitř tohoto státu nikdo nechrání! Lidé 

jsou beztrestně unášeni a odváženi neznámo kam, okrádáni a zabíjeni. Orgány, které mají 

být odpovědné za pořádek, jsou nečinné. Samozvaná vláda podněcuje a všemožně přispívá 

k podněcování mezietnické nenávisti a genocidě části vlastního národa!“ (Izvestija, 

„Ukrajinská vláda se bude zodpovídat z tragédie v Oděse před ESLP“, 5.5.2014). 

Aktivisté: Komsomolskaja pravda a První kanál využívaly dramatický jazyk a příběhy 

údajných očitých svědků i účastníků oděských události, když popisovaly události v Oděse, 

aby vzbudily rozhořčení nad konáním ukrajinských aktivistů, které prezentovaly jako 

nacionalisty, a sympatie k proruským aktivistům, kteří byli prezentováni jako mírumilovní 

demonstranti napadení násilnickými nacionalisty. Takto byli například vylíčeni proukrajinští 

aktivisté v článku deníku Komsomolskaja pravda: “Pravý sektor a ultras upalovali lidi 

zaživa, dusili je kouřem, nutili zkrvavené oběti vylézat z oken a pak je zabíjeli pálkami, 

jednomu z aktivistů usekli nohu lopatou přímo pod videokamerou” („Oděská Chatyň“, 

3.5.2014). 

První kanál se ve svých článcích a reportážích "V Oděse může být počet mrtvých v Domě 

odborů vyšší, než tvrdí oficiální vláda" (6.5.2014) a "Oděská tragédie zanechává mnoho 

otázek" (4.5.2014)  často uchyloval k využívání názorů bezejmenných "nezávislých 

odborníků" a svědků, kteří okolnosti událostí sdělovali svými vlastními slovy a činili tak 

svou zkušenost a slova věrohodnými. Například takto očitý svědek Aleksander popisuje své 

zkušenosti ze setkání s údajnými aktivisty Euromajdanu, čehož První kanál využívá k popisu 

bezbrannosti odpůrců příznivců Euromajdanu. “Šel jsem z práce. Přišli ke mně a začali se 

mě vyptávat. Hned jsem jim vysvětlil, že jsem z Oděsy. Začala rvačka, udělali mi díru do 

krku, zlomili mi žebra. Hystericky jsem křičel, že jsem Oděsan, jako by mě někdo 



49 

 

zkratoval.“ (V Oděse může být počet mrtvých v Domě odborů vyšší, než tvrdí oficiální 

vláda, 6.5.2014). 

Srovnávací analýza ukazuje, jak média v Rusku i na Ukrajině využívala sofistikované 

techniky rámování a propagandy k prosazování svých politických programů a formování 

veřejného mínění. Ruská média upřednostňovala viktimizaci aktivistů vystupujících proti 

Euromajdanu, paralely s historickými zvěrstvy a morální ospravedlnění proruského pokusu 

o intervenci do vnitrostátních záležitostí Ukrajiny, zatímco ukrajinská média se soustředila 

na témata národní obrany a odporu vůči vnějším hrozbám.  

Výsledky naší analýzy podtrhují význam nutnosti mediální gramotnosti a kritického myšlení 

při rozeznávání motivací, které stojí za mediálními obrazy, a širších geopolitických důsledků 

těchto narativů. Identifikované strategické využívání mediálních narativů poukazuje na 

zásadní roli informační války v současných konfliktech. Manipulací s veřejným míněním 

mohou média ovlivňovat politický diskurz, mobilizovat podporu a ospravedlňovat 

různorodé události jak na domácí, tak i na mezinárodní scéně.  

 

11.  Závěr 

Tato práce zkoumala zobrazení událostí v Oděse ze 2. května 2014 v ukrajinských a ruských 

médiích s využitím modelu propagandy, teorie mediálního rámování a teorie války čtvrté 

generace (4GW). Analýza odhalila výrazné kontrasty v narativech prezentovaných 

ukrajinskými a ruskými médii v souvislosti s nimi, které odrážejí rozdílné politické a 

ideologické cíle. 

Ukrajinská média zobrazovala proukrajinské aktivisty jako obránce suverenity, kteří čelí 

hrozbám ze strany proruských separatistů. Významná média jako TSN, ICTV, Ukrajinska 

pravda a Korrespondent události rámovala jako obranu proti vnější agresi a vnitřnímu 

separatismu, přičemž vyzdvihovala statečnost proukrajinských sil a selhání policie a 

vládních představitelů při prevenci násilí. 

Ruská média naopak používala emotivní jazyk, živé popisy násilí a historické analogie, aby 

vytvořila narativy morálního rozhořčení a viktimizace. Vlivná média jako První kanál, 

Izvěstija, Komsomolskaja pravda a RIA Novosti události v Oděse rámovaly jako masakr 

zorganizovaný ukrajinskými nacionalisty a zdůrazňovaly viktimizaci proruských aktivistů. 

Cílem tohoto líčení bylo vyvolat silné emocionální reakce, ospravedlnit ruskou intervenci 



50 

 

do vnitrostátního vývoje Ukrajiny a delegitimizovat ukrajinskou vládu tím, že se v něm 

objevily paralely s historickými zločiny, jakých se dopouštěli například nacisté za druhé 

světové války. 

Pro pochopení významu těchto mediálních narativů je zásadní historický kontext vztahů 

mezi Ukrajinou a Ruskem. Od rozpadu Sovětského svazu Ukrajina usiluje o integraci se 

západními institucemi, jako je Evropská unie a NATO, což ostře kontrastuje s cílem Ruska 

udržet si hegemonii v postsovětském prostoru. Tento rozpor vedl k různým politickým, 

ekonomickým a sociálním konfliktům, které se odrážejí v mediálním pokrytí událostí v 

Oděse. 

Teoretické rámce použité v této studii - teorie mediálního rámování, model propagandy a 

teorie 4GW - poskytly cennou optiku pro analýzu těchto událostí. Teorie mediálního 

rámování nám umožnila analyzovat, jak jsou informace selektivně prezentovány, aby 

utvářely vnímání veřejnosti. Model propagandy nám pomohl pochopit strukturální vlivy, 

které stojí za mediálním obsahem, včetně vlastnictví médií a ideologických předsudků. 

Teorie 4GW Williama S. Linda zdůraznila roli nestátních aktérů a nekonvenčních taktik v 

moderních konfliktech a vyzdvihla strategické využití médií v informační válce. 

Zkoumáním toho, jak ukrajinská a ruská média interpretovala a rámovala události v Oděse, 

jsme odhalili širší narativy a strategie používané v informační válce mezi oběma státy. Tato 

analýza odhalila konkrétní techniky propagandy a dezinformační strategie a poskytla vhled 

do role médií při formování veřejného mínění a politického diskurzu. Praktická analýza 

zahrnovala podrobné zkoumání vybraných mediálních zdrojů se zaměřením na techniky 

rámování, zobrazování klíčových aktérů a základní sdělení, která média předávala. 

Poznatky získané z této analýzy přispívají k hlubšímu pochopení rusko-ukrajinského 

konfliktu a širších důsledků mediálního rámování a propagandy. Tato komparativní analýza 

zdůrazňuje význam porozumění mediálním narativům v současných konfliktech a 

strategickou roli médií v informační válce.  

Zaměřením se na konkrétní způsoby, jakými ukrajinská a ruská média informovala o 

událostech v Oděse, tato práce vyplňuje mezeru v dosavadním výzkumu tím, že poskytuje 

komplexní komparativní analýzu s využitím teorie mediálního rámování, modelu 

propagandy a teorie 4GW. Zdůrazňuje potřebu mediální gramotnosti a kritického myšlení 

pro orientaci ve složitém prostředí moderní informační války. Pochopení těchto mediálních 



51 

 

strategií je klíčové pro pochopení širší dynamiky ukrajinsko-ruského konfliktu a probíhající 

informační války, která je charakteristická pro moderní geopolitické konflikty. 

 

12. Literatura a internetové zdroje 

 

1. 2 May Group. (2015). Prehistory of the Odessa tragedy of May 2, 2014. Dostupné z: 

https://2mayodessa.org/predystoriya-odesskoj-tragedii-2-maya-2014-g/ 

2. ÅSLUND, Anders. (2008). An Assessment of Putin’s Economic Policy. CESifo Forum. 9. 

16-21. 

3. ÅSLUND, A., & FISHER, S. (2020). New challenges and dwindling returns for Russia’s 

national champions, Gazprom and Rosneft. Atlantic Council. Dostupné z: 

https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/new-challenges-and-

dwindling-returns-for-russias-national-champions-gazprom-and-rosneft/ 

4. ARIDICI, N. The power of civilizational nationalism in Russian foreign policy making. Int 

Polit 56, 605–621 (2019). https://doi.org/10.1057/s41311-018-0159-8  

5. BAHADOR, B. The media and deconstruction of the enemy image. In: Communication and 

Peace. Routledge, 2015, s. 120-132. ISBN 113801804X. Dostupné 

z: https://doi.org/10.4324/9781315773124-9. 

6. BAYSHA, O. (2021). The dangerous Russian other in Ukrainian conspiratorial discourse: 

Media representations of the Odessa tragedy. In Conspiracy Theories in Eastern Europe (pp. 

167–185). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429326073-12. 

7. BBC. Russia media guide. (2023). BBC. 6.3.2023. Dostupné z: 

https://www.bbc.com/news/world-europe-17840134  

8. BINDER, E; KALTSEIS, M. Odessa 2014: alternative news and atrocity narratives on 

Russian TV. Culture & Theory| Volume 193, 2020, 185. 

9. BREWER, Paul R.; GRAF, J. a WILLNAT, L. Priming or Framing: Media Influence on 

Attitudes Toward Foreign Countries. Online. Gazette (Leiden, Netherlands). 2003, roč. 65, 

č. 6, s. 493-508. ISSN 0016-5492. Dostupné 

z: https://doi.org/10.1177/0016549203065006005. [cit. 2024-06-06]. 

10. Centrum Razumkov. (2002). Sociální a politické procesy na Ukrajině: Pohled do roku 2002. 

Národní bezpečnost a obrana, č. 6, s. 35-45. Dostupné z 

https://razumkov.org.ua/uploads/journal/ukr/NSD26_2002_ukr.pdf 

https://2mayodessa.org/predystoriya-odesskoj-tragedii-2-maya-2014-g/
https://2mayodessa.org/predystoriya-odesskoj-tragedii-2-maya-2014-g/
https://2mayodessa.org/predystoriya-odesskoj-tragedii-2-maya-2014-g/
https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/new-challenges-and-dwindling-returns-for-russias-national-champions-gazprom-and-rosneft/
https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/new-challenges-and-dwindling-returns-for-russias-national-champions-gazprom-and-rosneft/
https://doi.org/10.1057/s41311-018-0159-8
https://doi.org/10.4324/9781315773124-9
https://doi.org/10.4324/9780429326073-12
https://doi.org/10.4324/9780429326073-12
https://www.bbc.com/news/world-europe-17840134
https://doi.org/10.1177/0016549203065006005
https://razumkov.org.ua/uploads/journal/ukr/NSD26_2002_ukr.pdf
https://razumkov.org.ua/uploads/journal/ukr/NSD26_2002_ukr.pdf
https://razumkov.org.ua/uploads/journal/ukr/NSD26_2002_ukr.pdf


52 

 

11. Council of Europe. Report of the International Advisory Panel on the events in Odessa of 2 

May 2014. (2015). Council of Europe. Dostupné z  

https://www.coe.int/en/web/portal/international-advisory-panel/-

/asset_publisher/EPeqGGDr0yBr/content/iap-report-on-odessa-events 

12. Detector Media. (2015). Підсумки 2014 року: канал "Україна" вийшов на друге місце за 

комерційною аудиторією. 30.1.2015. Dostupné z: https://detector.media/pres-

reliz/article/103136/2015-01-30-pidsumky-2014-roku-kanal-ukraina-vyyshov-na-druge-

mistse-za-komertsiynoyu-audytoriieyu/ 

13. DYMOV, V. (2012). Partiya regionov tochit zub na Poroshenko? [Pustí se Strana regionů 

do Porošenka?]. UNIAN News. Dostupné z: https://www.unian.net/politics/644360-partiya-

regionov-tochit-zub-na-poroshenko.html  

14. ENTMAN, R. (1993). Framing: Toward Clarification of A Fractured Paradigm. The Journal 

of Communication. 43. 51-58.  

15. FREEDMAN, L. Ukraine and the art of strategy. New York: Oxford University Press, 2019. 

ISBN 978-0-19-090288-9. 

16. GERBNER, G, et al. The “mainstreaming” of America: Violence profile number 11. Journal 

of communication, 1980, 30.3: 10-29. 

17. GRIFFIN, B. Yellow journalism, sensationalism, and circulation wars. New York: 

Cavendish Square, 2019. ISBN 1-5026-3472-4. 

18. HALE, H. E., SHEVEL, O., & ONUCH, O. (2018). Believing Facts in the Fog of War: 

Identity, Media and Hot Cognition in Ukraine’s 2014 Odesa 

Tragedy. Geopolitics, 23(4),851–881. https://doi.org/10.1080/14650045.2018.1465044 

19. HERMAN, Edward S. a CHOMSKY, N. Manufacturing consent: the political economy of 

the mass media. New York: Pantheon Books, c2002. ISBN 0-375-71449-9 

20. Inozemtsev, V. (2020). Russia and the Eurasian Economic Union. Center for International 

Private Enterprise. Dostupné z: https://www.cipe.org/resources/russia-and-the-eaeu/ 

21. International Republican Institute. (2021). IRI Ukraine survey: Ukrainians positive about 

association agreement with the EU. Retrieved from https://www.iri.org/resources/iri-

ukraine-survey-ukrainians-positive-about-association-agreement-with-the-eu/ 

22. KHALDAROVA, I., & PANTTI, M. (2016). Fake News: The narrative battle over the 

Ukrainian conflict. Journalism Practice, 10(7), 891–901. https://doi-

org.ezproxy.is.cuni.cz/10.1080/17512786.2016.1163237 

https://www.coe.int/en/web/portal/international-advisory-panel/-/asset_publisher/EPeqGGDr0yBr/content/iap-report-on-odessa-events
https://www.coe.int/en/web/portal/international-advisory-panel/-/asset_publisher/EPeqGGDr0yBr/content/iap-report-on-odessa-events
https://www.coe.int/en/web/portal/international-advisory-panel/-/asset_publisher/EPeqGGDr0yBr/content/iap-report-on-odessa-events
https://www.coe.int/en/web/portal/international-advisory-panel/-/asset_publisher/EPeqGGDr0yBr/content/iap-report-on-odessa-events
https://detector.media/pres-reliz/article/103136/2015-01-30-pidsumky-2014-roku-kanal-ukraina-vyyshov-na-druge-mistse-za-komertsiynoyu-audytoriieyu/
https://detector.media/pres-reliz/article/103136/2015-01-30-pidsumky-2014-roku-kanal-ukraina-vyyshov-na-druge-mistse-za-komertsiynoyu-audytoriieyu/
https://detector.media/pres-reliz/article/103136/2015-01-30-pidsumky-2014-roku-kanal-ukraina-vyyshov-na-druge-mistse-za-komertsiynoyu-audytoriieyu/
https://detector.media/pres-reliz/article/103136/2015-01-30-pidsumky-2014-roku-kanal-ukraina-vyyshov-na-druge-mistse-za-komertsiynoyu-audytoriieyu/
https://www.unian.net/politics/644360-partiya-regionov-tochit-zub-na-poroshenko.html
https://www.unian.net/politics/644360-partiya-regionov-tochit-zub-na-poroshenko.html
https://doi.org/10.1080/14650045.2018.1465044
https://www.cipe.org/resources/russia-and-the-eaeu/
https://www.cipe.org/resources/russia-and-the-eaeu/
https://www.iri.org/resources/iri-ukraine-survey-ukrainians-positive-about-association-agreement-with-the-eu/
https://www.iri.org/resources/iri-ukraine-survey-ukrainians-positive-about-association-agreement-with-the-eu/
https://www.iri.org/resources/iri-ukraine-survey-ukrainians-positive-about-association-agreement-with-the-eu/
https://doi-org.ezproxy.is.cuni.cz/10.1080/17512786.2016.1163237
https://doi-org.ezproxy.is.cuni.cz/10.1080/17512786.2016.1163237


53 

 

23. LESHCHENKO, S. Ukraine: Yanukovych's 'Family' spreads its tentacles. OpenDemocracy, 

29.1.2013. Dostupné z: https://www.opendemocracy.net/en/odr/ukraine-yanukovychs-

family-spreads-its-tentacles/  

24. Levada Center. (2014). Российский медиа-ландшафт: телевидение, пресса, интернет. 

17.6.2014. Dostupné z: https://www.levada.ru/2014/06/17/rossijskij-media-landshaft-

televidenie-pressa-internet/ 

25. MCCOMBS, M. a SHAW, D. The Agenda-Setting function of mass media. In: Agenda 

Setting: Readings on Media, Public Opinion, and Policymaking. 2016, s. 17-26. ISBN 

1134963718. Dostupné z: https://doi.org/10.4324/9781315538389. 

26. Media Ownership Monitor. (2024). Who owns the Media in Ukraine? Dostupné z: 

https://ukraine.mom-gmr.org/en/ 

27. Novaya Gazeta Europe. (2021). Propaganda. Dostupné z: 

https://propaganda.novayagazeta.eu/ 

28. NV. (2018). NV визначило 15 найбільш популярних українських новинних сайтів. NV. 

Archivováno na Wayback Machine. Dostupné z: 

https://web.archive.org/web/20181128183913/http://nv.ua/ukr/techno/gadgets/nv-

viznachilo-15-najbilsh-populjarnih-ukrajinskih-novinnih-sajtiv-83776.html 

29. Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights (OHCHR). (2016). 

Report on the human rights situation in Ukraine: 16 February to 15 May 2016. Dostupné z: 

https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Countries/UA/OHCHRThematicRepo

rtUkraineJan2014-May2016_EN.pdf 

30. PALFREY, J. (2024, June 21). misinformation and disinformation. Encyclopedia 

Britannica. https://www.britannica.com/topic/misinformation-and-disinformation  

31. Minority Rights Group International. (2018). Russians and Russian speakers. Dostupné z:  

https://minorityrights.org/communities/russians-and-russian-speakers-2/ 

32. ŘEHKA, Karel. Informační válka. Praha: Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2770-2. 

33. SAKWA, Richard. Frontline Ukraine: crisis in the borderlands. London, England: I.B. 

Tauris, 2020. ISBN 0-7556-0375-3. Dostupné z: https://doi.org/10.5040/9780755603756. 

34. SAMOKHVALOV, V. “Ukraine between Russia and the European Union: Triangle 

Revisited.” Europe-Asia Studies, vol. 67, no. 9, 2015, pp. 1371–93. JSTOR, 

http://www.jstor.org/stable/24536967. Accessed 6 June 2024. 

https://www.opendemocracy.net/en/odr/ukraine-yanukovychs-family-spreads-its-tentacles/
https://www.opendemocracy.net/en/odr/ukraine-yanukovychs-family-spreads-its-tentacles/
https://www.levada.ru/2014/06/17/rossijskij-media-landshaft-televidenie-pressa-internet/
https://www.levada.ru/2014/06/17/rossijskij-media-landshaft-televidenie-pressa-internet/
https://doi.org/10.4324/9781315538389
https://ukraine.mom-gmr.org/en/
https://propaganda.novayagazeta.eu/
https://web.archive.org/web/20181128183913/http:/nv.ua/ukr/techno/gadgets/nv-viznachilo-15-najbilsh-populjarnih-ukrajinskih-novinnih-sajtiv-83776.html
https://web.archive.org/web/20181128183913/http:/nv.ua/ukr/techno/gadgets/nv-viznachilo-15-najbilsh-populjarnih-ukrajinskih-novinnih-sajtiv-83776.html
https://web.archive.org/web/20181128183913/http:/nv.ua/ukr/techno/gadgets/nv-viznachilo-15-najbilsh-populjarnih-ukrajinskih-novinnih-sajtiv-83776.html
https://web.archive.org/web/20181128183913/http:/nv.ua/ukr/techno/gadgets/nv-viznachilo-15-najbilsh-populjarnih-ukrajinskih-novinnih-sajtiv-83776.html
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Countries/UA/OHCHRThematicReportUkraineJan2014-May2016_EN.pdf
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Countries/UA/OHCHRThematicReportUkraineJan2014-May2016_EN.pdf
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Countries/UA/OHCHRThematicReportUkraineJan2014-May2016_EN.pdf
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Countries/UA/OHCHRThematicReportUkraineJan2014-May2016_EN.pdf
https://www.britannica.com/topic/misinformation-and-disinformation
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Countries/UA/OHCHRThematicReportUkraineJan2014-May2016_EN.pdf
https://minorityrights.org/communities/russians-and-russian-speakers-2/
https://minorityrights.org/communities/russians-and-russian-speakers-2/
https://minorityrights.org/communities/russians-and-russian-speakers-2/
https://doi.org/10.5040/9780755603756
http://www.jstor.org/stable/24536967


54 

 

35. SHEVSKY, D. (2020). The Causes and Mechanisms of the Ukrainian Crisis of 2014: A 

Structural–Demographic Approach. Cliodynamics: The Journal of Quantitative History and 

Cultural Evolution. 11. 10.21237/C7CLIO11142348. 

36. SMITH, B. Lannes (2024, May 30). propaganda. Encyclopedia Britannica. 

https://www.britannica.com/topic/propaganda  

37. The Russian World in Moscow’s Strategy (csis.org)  

38. WALLANDER, C. (2021). How the Putin Regime Really Works. Journal of Democracy, 

32(3), 178-83. 

39. WOLCZUK, K. "Ukraine’s policy towards the European Union: a case of ‘declarative 

Europeanization’." Paper for the Stefan Batory Foundation Project, The Enlarged EU and 

Ukraine: New Relations (2003): 1-28. 

40. WOLFSFELD, G. Media and Political Conflict: News from the Middle East. 

Online. International studies quarterly. 1998, roč. 42, č. 1, s. 157. ISSN 0020-8833. [cit. 

2024-06-24]. 

 

13. Články a reportáže 

13.1. Ruská mediální zdroje 

 

1. Izvestija. 2014. Ukrajinská vláda se bude zodpovídat z tragédie v Oděse před ESLP. 

Izvestija, May 5, 2014. Украинские власти ответят за одесскую трагедию в ЕСПЧ | 

Статьи | Известия (iz.ru) 

2. Komsomolskaja pravda. 2014. Masakr v Oděse: scénář byl napsán v Kyjevě. 

Komsomolskaja pravda, May 5, 2014. Бойня в Одессе: сценарий писали в Киеве - KP.RU  

3. Komsomolskaja pravda. 2014. Lidé v Oděse byli nejprve zabiti a pak upáleni, aby se 

zahladily stopy. Komsomolskaja pravda, May 5, 2014. Людей в Одессе сначала убивали, 

а потом сжигали, заметая следы - KP.RU 

4. Komsomolskaja pravda. 2014. Oděská Chatyň. Komsomolskaja pravda, May 3, 2014. 

Одесская Хатынь - KP.RU 

5. Pervyj kanál. 2014. Oděská tragédie zanechává mnoho otázek. Pervyj kanál, May 4, 2014. 

Одесская трагедия оставляет много вопросов. Новости. Первый канал (1tv.ru) 

6. Pervyj kanál. 2014. V Oděse je počet obětí v Domě odborů možná vyšší, než tvrdí oficiální 

vláda. Pervyj kanál, May 6, 2014. В Одессе количество погибших в Доме профсоюзов 

может быть больше, чем утверждают официальные власти. Новости. Первый канал 

(1tv.ru) 

https://www.britannica.com/topic/propaganda
https://www.csis.org/analysis/russian-world-moscows-strategy
https://iz.ru/news/570271
https://iz.ru/news/570271
https://www.kp.ru/daily/26227.5/3110069/
https://www.kp.ru/daily/26227.5/3110207/
https://www.kp.ru/daily/26227.5/3110207/
https://www.kp.ru/daily/26226/3109739/
https://www.1tv.ru/news/2014-05-04/40906-odesskaya_tragediya_ostavlyaet_mnogo_voprosov
https://www.1tv.ru/news/2014-05-06/41070-v_odesse_kolichestvo_pogibshih_v_dome_profsoyuzov_mozhet_byt_bolshe_chem_utverzhdayut_ofitsialnye_vlasti
https://www.1tv.ru/news/2014-05-06/41070-v_odesse_kolichestvo_pogibshih_v_dome_profsoyuzov_mozhet_byt_bolshe_chem_utverzhdayut_ofitsialnye_vlasti
https://www.1tv.ru/news/2014-05-06/41070-v_odesse_kolichestvo_pogibshih_v_dome_profsoyuzov_mozhet_byt_bolshe_chem_utverzhdayut_ofitsialnye_vlasti


55 

 

7. RIA Novosti. 2014. Sluckij: události v Oděse připomínají nacistické zločiny za války]. RIA 

Novosti, May 3, 2014. Слуцкий: события в Одессе напоминают преступления нацистов 

в войну - РИА Новости, 01.03.2020 (ria.ru) 

 

13.2. Ukrajinská mediální zdroje 

 

1. ICTV. 2014. Kde byla policie, když v oděském Domě odborů hořeli lidé zaživa? Fakta 

týdne, 04.05. YouTube, May 6, 2014. Где была милиция, пока люди сгорали заживо в 

Одесском доме профсоюзов? Факты недели, 04.05 (youtube.com) 

2. ICTV. 2014. V síti se objevilo video, na kterém hoří budova odborů v Oděse. ICTV, May 3, 

2014. У мережі з'явилося відео, як загорівся Будинок профспілок в Одесі | Факти ICTV 

(fakty.com.ua) 

3. Korrespondent. 2014. Oděská tragédie: kdo je vinen a co dělat?. Korrespondent, May 8, 

2014. Одеська трагедія: хто винен, і що робити? - Korrespondent.net 

4. TSN. 2014. Parubij: Do budovy odborů v Oděse byly před požárem vneseny výbušniny. 

TSN, May 12, 2014. Перед пожежею у Будинок профспілок в Одесі занесли вибухівку 

– Парубій — Політика (tsn.ua) 

5. TSN. 2014. Při požáru v Oděse zahynulo 15 Rusů a pět občanů Podněstří. TSN, May 2, 2014. 

Жертвами пожежі в Одесі стали 15 росіян та п'ятеро громадян Придністров'я — 

Політика (tsn.ua) 

6. TSN. 2014. Zpráva TSN. Mimořádné vysílání od 3 května 2014. YouTube, May 3, 2014. 

Випуск ТСН.Спецвипуск за 3 травня 2014 року (youtube.com) 

7. Ukrajinska pravda. 2014. Jak Oděsa přestala být mírumilovná. Ukrajinska pravda, May 3, 

2014. Як Одеса перестала бути мирною | Українська правда (pravda.com.ua) 

https://ria.ru/20140503/1006370447.html
https://ria.ru/20140503/1006370447.html
https://www.youtube.com/watch?v=tEFO2uqFPrE
https://www.youtube.com/watch?v=tEFO2uqFPrE
https://fakty.com.ua/ua/ukraine/polituka/20140503-1513819/
https://fakty.com.ua/ua/ukraine/polituka/20140503-1513819/
https://ua.korrespondent.net/ukraine/comunity/3360286-odeska-trahediia-khto-vynen-i-scho-robyty
https://tsn.ua/politika/pered-pozhezheyu-u-budinok-profspilok-v-odesi-zanesli-vibuhivku-parubiy-349013.html
https://tsn.ua/politika/pered-pozhezheyu-u-budinok-profspilok-v-odesi-zanesli-vibuhivku-parubiy-349013.html
https://tsn.ua/politika/zhertvami-pozhezhi-v-odesi-stali-15-rosiyan-ta-p-yatero-gromadyan-pridnistrov-ya-347944.html
https://tsn.ua/politika/zhertvami-pozhezhi-v-odesi-stali-15-rosiyan-ta-p-yatero-gromadyan-pridnistrov-ya-347944.html
https://www.youtube.com/watch?v=dRtRbyE6TlY
https://www.pravda.com.ua/articles/2014/05/3/7024257/

