
 

 

UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE, FAKULTA HUMANITNÍCH STUDIÍ 
 

 
 
 

Zobrazování protestů v Tibetu 2008 
na stránkách deníku China Daily      

BAKALÁŘSKÁ PRÁCE 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Zuzana Košková 

Praha 2012 

 

 

vedoucí práce: Mgr. Nicolas Maslowski, DEA, Ph.D. 

      



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čestné prohlášení 

Prohlašuji, že jsem tuto bakalářskou práci vypracovala samostatně s použitím literatury a 

pramenů uvedených v bibliografii. 

 

 ………………………………….. 

V Praze 17. května 2012  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poděkování 

 

 

Děkuji zejména Mgr. Nicolasi Maslowskému, DEA, Ph.D. za odborné vedení práce, 

cenné rady a věcné připomínky. 

 

 



Obsah 

1 ÚVOD ....................................................................................................................................... 3 

2 MEDIÁLNÍ PRODUKCE V KONTEXTU NEDEMOKRATICKÉHO SYSTÉMU .................................. 5 

2.1 JE ČÍNA TOTALITNÍ STÁT? ...................................................................................................... 5 

2.2 VLIV EKONOMICKÝCH REFOREM NA PROMĚNU MÉDIÍ V ČÍNĚ ................................................ 7 

2.3 KONTROLA OBSAHU MÉDIÍ ..................................................................................................... 8 

2.3.1 Cenzura .............................................................................................................................. 8 

3 ANALÝZA DENÍKU CHINA DAILY: PROTIČÍNSKÉ DEMONSTRACE V TIBETU 2008 .............. 20 

3.1 ÚVOD DO PROBLEMATIKY: PROČ JE OTÁZKA SAMOSTATNOSTI TIBETU PRO ČÍNU TAK 

PALČIVÁ? ................................................................................................................................... 21 

3.2 METODY VÝZKUMU ............................................................................................................. 23 

3.3 POSTUP ................................................................................................................................ 24 

3.3.1 Vytvoření hypotéz ........................................................................................................... 24 

3.3.2 Základní soubor a kódovací jednotka .............................................................................. 25 

3.4 ANALÝZA ............................................................................................................................ 28 

3.4.1 Rubriky ............................................................................................................................ 29 

3.4.2 Agenturní články ............................................................................................................. 30 

3.4.3 Kategorie 1: Popis událostí, vlastní interpretace a hodnocení ......................................... 32 

3.4.4 Kategorie 2: Legitimita přítomnosti Číny v Tibetu ......................................................... 35 

3.4.5 Kategorie 3: Reakce......................................................................................................... 40 

3.4.6 Kategogie 4: Národ .......................................................................................................... 44 

3.4.7 Kategorie 5: Olympijské hry ........................................................................................... 45 

4 ZÁVĚR .................................................................................................................................... 47 

LITERATURA ............................................................................................................................ 50 

PŘÍLOHY ................................................................................................................................... 54 

  



3 

 

1 Úvod 

Bakalářská práce s názvem Zobrazování protestů v Tibetu 2008 na stránkách 

deníku China Daily se zabývá fungováním médií a kontrolou jejich obsahu 

v nedemokratickém systému, konkrétně v Čínské lidové republice (ČLR).  

Čínským masovým médiím nebývá (snad kromě internetu a jeho cenzury) v našich 

zeměpisných šířkách věnována dostatečná pozornost. Je snad Čína pro Středoevropany 

stále ještě příliš vzdálenou realitou, kterou není potřeba se zabývat? To zřejmě už není ta 

pravá příčina nezájmu o čínská média. Česká sinologická věda se tradičně orientuje více na 

lingvistiku a literaturu, než na současná politická a sociologická témata, která čelí 

problému nedostatku nezávislých informačních zdrojů, protože některé informace se 

čínská vláda snaží úzkostlivě tajit, a to nejen před vnějším světem, ale i před čínskou 

veřejností.  

V nedemokratickém systému média slouží jako nástroj propagandy, který pomáhá 

udržet režim u moci. Naproti tomu v režimu demokratickém mají média upozorňovat na to, 

když je někde demokracie ohrožována a umožňovat svobodný a kritický přístup 

k informacím, který je mimo jiné podmínkou kapitalistického trhu a rozvoje vůbec.  

Toto přesvědčení (o nutném propojení demokracie, svobodných médií a 

ekonomického růstu), na kterém stojí naše západní kultura, do jisté míry zpochybňuje 

systém v současné Číně, který úspěšně kombinuje sílu trhu a moc státu. Čína nás od konce 

70. let nepřestává překvapovat svým rychlým rozvojem v prostředí, které však zdaleka 

demokratické nepřipomíná a my jsme svědky toho, že výrazný ekonomický růst je možný i 

v nedemokratickém systému. Proto má smysl věnovat situaci v Čínské lidové republice, 

která posiluje své postavení globální velmoci a stupňuje vliv na západní společnost, 

pozornost.  

Média v Číně neslouží občanům jako „hlídací pes“, který upozorňuje na nekalé 

praktiky režimu. Naopak, i přes částečnou komercializaci a orientaci na zisk, jsou média 

stále loajální straně a vládě a slouží k zajištění podpory obyvatel a stability systému. Jak 

toho v Číně dosáhli? Odpověď na tuto otázku zdá se být jednoduchá - skrze efektivní 

kontrolu médií a jejich obsahu. A právě toto je téma, kterému se práce bude věnovat 

podrobněji.  

 



4 

 

První, teoretická část práce, si klade za cíl popsat mediální prostředí v ČLR a 

způsoby kontroly obsahu médií s oporou v sekundární literatuře a dalších sekundárních 

zdrojích a prostřednictví tohoto popisu připravit platformu pro druhou, praktickou část.  

Praktická část se snaží problematiku nezávislých médií ilustrovat na konkrétním 

případě a najít důkazy pro tvrzení z části teoretické. K tomu bylo vybráno téma 

protičínských demonstrací v Tibetu 2008 na stránkách deníku China Daily a jejich analýza 

protože tzv. „tibetská otázka“ je téma, které je v Číně velmi citlivé, jak bude vysvětleno 

v úvodu druhé části a o kterém se můžeme vcelku snadno domnívat, že je předmětem 

přísné kontroly a podléhá úpravám a politickým interpretacím. 

Pro přepis čínských termínů je v práci používán koncept čínské hláskové abecedy 

pinjin.  

  



5 

 

2 Mediální produkce v kontextu nedemokratického systému 

V demokratickém systému média ideálně fungují jako tzv. „hlídací pes 

demokracie“, který má upozorňovat na zneužívání politické moci úředníky, kteří se za 

zákona musí za své činy odpovídat svým voličům. To, že média tuto roli dost často neplní 

a jsou poplatná různým tlakům (ať už ekonomickým či politickým), je předmětem ostré 

kritiky, kterou média v celém demokratickém světě sklízejí jak od svých (mediálních) 

rivalů, tak od veřejnosti, politiků a inteligence
1
. Nicméně právě fakt, že je tato kritika 

vůbec možná, je výsadou demokratické společnosti a odlišuje ji od společnosti 

nedemokratické. V režimu nedemokratickém mají média opačnou roli. Také by se zde dala 

použít metafora „hlídacího psa", ale tento hlídací pes střeží a chrání nastolený režim skrze 

snahu formovat veřejného mínění.
2
 

2.1 Je Čína totalitní stát? 

Když se mluví o Čínské lidové republice, stále se velmi často používá přívlastek 

totalitní, to ale není přesné označení.  

Slovník soudobé politiky a mezinárodních vztahů charakterizuje totalitarismus jako  

 

„…opak demokracie, jehož … základním cílem je úplná (totální) kontrola 

společnosti, odstranění všech rozdílů mezi politickou společností (státem) a občanskou 

společností. Proto vychází z priority státu, odmítá nestátní politické aktivity, podřízení 

státu právu a za jeden z hlavních úkolů státu považuje indoktrinaci celé společnosti 

v souladu s vládnoucí ideologií. Vyznačuje se vládou jednotlivce či úzké skupiny, systémem 

jedné strany, odmítnutím dělby moci v soustavě státních orgánů, instrumentálním pojetím 

práva, neexistencí nebo formálním traktováním práv a svobod občanů, pojetím ústavy jako 

politického dokumentu (fasáda). (Kroupa 2010, p. 96) 

 

Totalitní režim si nárokuje totální kontrolu nad životem celé společnosti a vstupuje 

tak i do života jedince. Rozhoduje například také o tom, kde bude bydlet, pracovat, 

studovat (zda vůbec) apod. Vyžaduje aktivní souhlas a vyjádření podpory od svých občanů 

a nepřipouští žádnou opozici. Juan J. Linz charakterizuje totalitní systémy následovně: 1) 

                                                 
1
 Výrazným kritikem v této oblasti je například Noam Chomsky, který ve své knize Media Control 

popisuje propagandistické rysy médií v americké společnosti (Chomsky 2002). 
2
 O vlivu masových médií na utváření veřejného mínění toho bylo napsáno mnoho a názory na vliv 

médií na společnost od 20. let minulého století prodělaly několik výrazných změn. Od přesvědčení, že média 

mají neomezenou moc (ve 20. letech), přes zklamání z jejich účinku (30. – 60. léta) k představě o 

dlouhodobém účinku médií na společnost (od 70. let). Dnes se vědci přiklánějí k tzv. modelu „dohodnutého 

vlivu“ masových médií a zaměřují se na zkoumání mediálních obsahů, publika a nastolování témat (tzv. 

„agenda setting“). Vycházejí tak z předpokladu, že média tím, že nastolují určitá témata, konstruují sociální 

realitu. Nicméně důležitou roli hraje také publikum, které nepřijímá vše a vytváří si svůj vlastní pohled 

(McQuail 1999, 359-364). 



6 

 

Mají jedno monistické centrum moci - jakýkoliv pluralismus odvozuje legitimitu z tohoto 

centra 2) Centrální je propracovaná ideologie, se kterou se vládnoucí skupina, nebo vůdce 

identifikuje a kterou používá jako základ pro svou politiku. Víra v cokoliv jiného, než 

v danou ideologii, je nepřípustná a nezůstane nepotrestána. 3) Obyvatelé jsou vyzývání a 

povzbuzováni k aktivnímu podílení se na politických a sociálních úkolech. K dalším 

charakteristikám patří např. napjaté vztahy mezi inteligencí/umělci a politickými 

autoritami; konflikty mezi náboženstvím a politikou; propaganda, důraz na vzdělání (v 

duchu ideologie); donucovací prostředky a teror; masové členství ve straně (Linz 2000, p. 

70-71).  

Jak již bylo řečeno, Čína se v současnosti otevírá světu a zaujímá silné postavení na 

mezinárodním poli. Politická a společenská situace uvnitř samotné země prodělává také 

vývoj a to nás nutí přehodnotit náš soud o Číně jako totalitním režimu. Dnes ji spíše 

považujeme za režim autoritářský.  

Podle slovníku je autoritarismus  

… rovněž nedemokratický politický systém. Podle J. J. Linze se odlišuje od 

totalitarianismu omezeným pluralismem (což však nevylučuje existenci jediné politické 

strany), umožňujícím např. samostatnou činnost církví či soukromého sektoru v ekonomice, 

neexistencí oficiální ideologie, nevyužíváním intenzivní politické mobilizace (s výjimkou 

určitých fází vývoje) a moc vykonávaná vůdcem, případně úzkou skupinou osob, má 

nepříliš jasně, avšak zjistitelně definované hranice (Kroupa 2010, p. 6). 

 

Na politické úrovni je v Číně pluralismus vskutku stále ještě velmi omezený. Sice 

formálně existují i další „tzv. demokratické parlamentní strany, jako např. Čínská 

demokratická liga či Revoluční výbor Kuomintangu, sdružené v rámci Čínského lidového 

politického poradního shromáždění (ČLPPS), ty jsou ale podřízeny vedoucí úloze KS Číny. 

Opoziční politické strany v zemi legálně v podstatě neexistují.“
3
 Čína má vlastní ústavu, 

zákony a právní systém, i když otázkou zůstává, do jaké míry se těmito zákony řídí a 

naplňuje je. Jako zásadní se pro proměnu systému ale jeví reformy Deng Xiaopinga (1978), 

které otevřely čínský hospodářský trh a postupně tak liberalizovaly i jiné oblasti. Umožnily 

částečný pluralismus na ekonomické úrovni, který je tak hlavní argument pro přehodnocení 

vnímání systému v ČLR jako totalitního. 

                                                 
3

 Zastupitelský úřad v Pekingu (2011, April 1). Souhrnná teritoriální informace Čína. 

BusinessInfo.cz: Oficiální portál pro podnikání a export. Retrieved May 14, 2012, from  

http://www.eifzvip.cz/dokumenty/infomat-cina.pdf 

http://www.eifzvip.cz/dokumenty/infomat-cina.pdf


7 

 

2.2 Vliv ekonomických reforem na proměnu médií v Číně 

Ekonomické reformy měly svůj pozvolný vliv i na média. Doris Fisher tvrdí, že 

mocenské elity vytvořily z médií výnosné podnikání, zatímco stále manipulují s jejich 

obsahem, aby udržely politický status quo (2009, p. 183). Nyní se podíváme na změny, 

které se od konce 80. let v souvislosti s ekonomickými reformami promítly do čínských 

médií.  

První výraznou změnou je kvantita masových médií v Číně. Od roku 1978 se 

desetkrát zvýšil počet vycházejících novin, stejně tak stouplo i množství televizních a 

radiových programů (Fisher 2009, p. 179). V současné době vychází v Číně velké 

množství deníků, z nichž ty nejdůležitější vychází v Pekingu. Nejznámější a hlavní 

celonárodní deník je „People´s Daily“ (Renmin Ribao 人民日报), který se zabývá zejména 

domácí politickou scénou (Mirsky 2008, p. 156). Mezi další významné patří například 

„Worker´s daily“ (Gongren ribao 工人日报). Deník China Daily, který bude předmětem 

analýzy v praktické části práce, je považován v současné době za nejdůležitější anglicky 

psaný deník vycházející v ČLR (tamtéž).  

Další změna se odehrála v samotné funkci čínských médií. Původně byla hlavním 

cílem médií v Číně propaganda. Média byla zdarma a volně distribuována na veřejných 

místech. Zprávám nebylo možné uniknout ani díky všudypřítomnému rozhlasu. Strana a 

vláda vydávala a organizovala veškerá média sama a měla tak nad nimi absolutní kontrolu. 

Postupně byly ale i do mediálních struktur zapojeny principy trhu
4
 a média byla částečně 

uvolněna z přímého dohledu strany, v důsledku čehož se nadále musely vyvíjet metody 

kontroly nad obsahem médií.  

Od poloviny 80. let 20. století dochází k další změně, kdy vláda svěřuje média do 

rukou svým lokálním úřadům (úřady vlády a strany v provinciích a okresech), které si 

budují vlastní vydavatelství. Média se měla stát výdělečnými podniky, nicméně finanční 

podpora státu nadále pokračovala a média musela zveřejňovat propagandu a obsah 

diktovaný státem.  

V druhé polovině 90. let dochází ke strukturální změně, kdy jsou média sdružována 

do konglomerátů (jituan 集团), které za účelem zvyšování zisků z mediální produkce 

spojují mediální produkty zaměřené na odlišné cílové skupiny a oddělují zpravodajství od 

dalších obchodních aktivit jako je reklama a distribuce. Postupně se zvyšuje poměr obsahu 

                                                 
4
 Prvním krokem k částečné komercializaci médií bylo povolení uveřejňovat reklamy (Goldkorn 

2006).  



8 

 

přímo produkovaného externími agenty. Dochází také k mohutnému rozvoji zábavní 

funkce médií a reklamy, ale produkce zpravodajství zůstává v režii státem vlastněné 

společnosti.  

Vnější pozorovatelé sice očekávali, že obsahovou komercializaci bude následovat i 

obsahová liberalizace, ale čínská vláda se rozhodla nadále kontrolovat obsah a ubíjet 

jakoukoliv opozici. Roku 2005 byly za tímto účelem zavedeny nové předpisy upravující 

administrativní dohled. Komercionalizace médií tedy vedla k omezení propagandy, ale 

nikoliv ke kritickému žurnalismu bez státní kontroly (Fisher 2009, p. 183).  

Důležitým rysem médií v Číně je tedy striktně oddělená zábavní a zpravodajská 

funkce. Zatímco v oblasti zábavy mají média relativní volnost (v mezích pravidel), tak ve 

zpravodajství většinou závisí na vládní tiskové agentuře. Agentura Nová Čína (Xinhua 新

化), která je od svého založení v roce 1931 úzce propojena s KS Číny, protože původně 

sloužila jako informační leták KS Číny (Mirsky 2008, p. 155), je největší tiskovou 

agenturou v ČLR, sídlí v Pekingu a má kanceláře ve všech čínských provinciích a po celém 

světě. 

2.3 Kontrola obsahu médií 

Bývalý čínský novinář He Qinglian ve své knize The Fog of Censorship (2008, p. 

36) říká, že Čína a Severní Korea jsou jedny z mála zemí na světě, které stále dokážou 

skrze kontrolu médií a propagandu sjednocovat veřejné mínění. My se nyní podíváme na 

nástroje, které jsou ke kontrole médií v Číně používány. 

2.3.1 Cenzura 

Mocným nástrojem kontroly obsahu médií v nedemokratickém systému je cenzura. 

Slovník mediální komunikace (Reiffová 2004, p. 26) ji definuje (v užším pojetí) jako 

„státní dohled nad šířením mediálních obsahů (tištěných médií, filmu, divadla, rozhlasu a 

televize)“ jenž je charakteristický „násilným zasahováním do práv autorů a vydavatelů“.  

Všechny systémy cenzury vycházejí z předpokladu, že média do jisté míry formují 

veřejné mínění (Jirák & Köpplová 2007, p. 156) a proto je nezbytvé je kontrolovat. Pro 

mediální prostředí v Číně je charakteristická cenzura v socialistickém slova smyslu, tedy 

zcela legální nástroj, který chrání „pravdu“ - pravdu třídního vidění světa (Reiffová 2004, 

p. 26-30). Lenin řekl, že v socialistické zemi by tisk měl být kontrolován (Luo 2005, p. 479) 

a v Číně se tím řídí. Charakteristické pro obhajobu cenzury (zejména v totalitních 

společnostech) je argument její obranné funkce, tedy zajištění bezpečnosti a pořádku ve 



9 

 

společnosti. Obhájci cenzury ji vnímají jako ochránce základních sociálních institucí: 

rodiny, náboženství a státu, kdežto její kritici jako silný nástroj moci, který ohrožuje dobrý 

vkus či mravnost. Moderní západní společnosti zastávají ono kritické stanovisko a cenzuru 

považují za nepřijatelnou, protože omezuje právo lidí na svobodu projevu (Reiffová 2004, 

p. 26-30). 

 

Organizace cenzury a kontroly médií v ČLR 

V Číně je cenzura dobře zabudovaná do vládních struktur. Cenzurou se v praxi 

zabývají vládní i stranické úřady, přičemž asi nejvyšší moc mají Všeobecná správa tisku a 

publikační činnosti a Oddělení propagandy KS Číny (Congressional – Executive 

Commission on China 2006)
5
.  

Všeobecná správa tisku a publikační činnosti („General Administration of Press 

and Publication“ (GAPP) 新闻出版总署 Xinwen Chuban Zong shu) je vládní agentura, 

která má z hlediska kontroly mediálních obsahů zásadní funkci. Sleduje, cenzuruje a má 

právo zakázat jakoukoliv publikaci v Číně. Vydává také licence a každý, kdo chce v Číně 

publikovat, od ní musí získat povolení a zavázat se k dodržování předpisů (Congressional – 

Executive Commission on China 2006). 

Všechna oddělení propagandy, která pod ní spadají, od těch na vládní úrovni až po 

provinční, mají specializované týmy pro kontrolu jednotlivých typů médií. Čtecí týmy 

(„reading teams“) kontrolují tištěná média, poslouchací týmy („listening teams“) dohlížejí 

na vysílání rádia a pozorovací týmy („viewing teams“) mají na starosti televizní programy 

a video nosiče. Do čela každého týmu je jmenován vládní úředník, kterému zpravidla 

asistuje někdo s letitými zkušenostmi v médiích. Týmům jsou přidělovány konkrétní 

mediální produkty (publikace/články/programy vysílání), na které pak vypracovávají 

recenze a posudky. Aby bylo zajištěno, že svou práci vykonávají svědomitě, spadají ještě 

pod kontrolu oddělení propagandy KS Číny (He 2008, p. 26). Pokud příspěvek projde, 

dostane se jeho recenze do měsíční zprávy, která putuje všem mediálním organizacím, jež 

ho mohou převzít. Pokud ale příspěvek neprojde a je objeveno politické pochybení, je o 

tom spraveno vedení (vysílacího) sdělovacího prostředku, které musí podniknout nezbytné 

kroky a viníka (nejčastěji tedy autora či editora) potrestat (He 2008, p. 27). 

                                                 
5
 Congressional – Executive Commission on China (2006, April 5). Agencies responsible for 

Censorship in China. Retrieved May 14, 2012, from  

http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/exp/expcensors.php 

http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/exp/expcensors.php


10 

 

Ústřední oddělení propagandy („Central Propaganda Department“ 中共中央宣传

部 Zhonggong Zhongyang Xuanchuan bu) je obdobou vládních Všeobecné správy tisku a 

publikační činnosti (GAPP) a Státní správy rádia, filmu a televize (SARFT)
6
 na úrovni 

Komunistické strany Číny. Dohlíží na to, zda vydavatelé nevydávají nic v rozporu 

s politickým dogmatem strany a instruuje média, aby psala v pozitivním duchu o politice 

vlády (He 2008, p. 23). Protože ale nemá legislativní funkci a nemůže tedy vydávat zákony, 

vydává jakási nařízení, kterými se mají mediální organizace řídit (He 2008, p. 31). 

Pravidelně informuje média a vydavatele o současném „statutu“ jednotlivých témat a 

určuje tak, co se může v tisku objevit a v jakém rozsahu a co je naopak nežádoucí (Luo 

2005, p. 479-481). Má také na starosti tzv. „jednotné zpravodajství“, tedy to, aby média 

podávala (vybrané) informace o politickém dění v souladu se stanoviskem oddělení 

propagandy. Tím se má předejít „mediálním omylům“ (He 2008, p. 33). Na veřejnost se 

tak dostanou jen pečlivě vybrané informace, v takové verzi, která není „škodlivá pro 

společnost“ (Hassid 2008, p. 425). Oddělení propagandy ÚV KS Číny vydává měsíční 

zprávy, ve kterých kritizuje mediální organizace, které v uplynulém měsíci pochybily, 

přičemž pokud jsou zmíněny jmenovitě, může to pro ně mít vážné důsledky. Poprvé je to 

chápáno jako důtka, či první varování, ale pokud je nějaká organizace kritizována 

opakovaně, je to podle He Qingliana znamení, že brzy dojde k jejímu zrušení (2008, p. 27).  

Hlavním cílem cenzury médií je šířit optimismus a vštěpovat lidem důvěru ve 

stranu a vládu. Dobré zprávy mají v novinách zahrnovat 70% veškerého obsahu (tzv. 

„seven to tree ratio“, tedy podíl 7:3) (Luo 2005, p. 479-481), což vede v krajním případě 

k tomu, že i když se stane nějaká katastrofa, noviny o ní referují zprávami, jak se situace 

zlepšuje, jak si lidé navzájem pomáhají a hrdinskými příběhy s dobrým koncem. Zprávy 

tohoto typu lze pozorovat i na zprávách o nepokojích v Tibetu 2008 v deníku China Daily.  

Kromě domácích zpráv je oko cenzury zaměřeno na zpravodajství a informace 

přicházející ze zahraničí. Zejména v souvislosti s rozšířením internetu již není možné držet 

Čínu zcela uzavřenou v informační bublině od zbytku světa. Vláda si proto u některých 

citlivých témat osvojila taktiku šíření „polopravd“, tedy jakéhosi míšení faktů a vlastní 

interpretace. Tato metoda se zdá být velmi účinná z hlediska šíření propagandy a 

formování veřejného mínění (He 2008, p. 93) a můžeme ji dokumentovat i na 

zpravodajském pokrytí nepokojů v Tibetu 2008 oficiálními čínskými médii a deníkem 

                                                 
6
 „The State Administration of Radio, Film and Television“ (国家广播电影电视总局; Guojia 

Guangbo Dianying Dianshi Zong ju) kontroluje obsah televizního vysílání, včetně zahraničního satelitního 

vysílání a internetu (Congressional – Executive Commission on China 2006). 



11 

 

China Daily. Média o událostech nejen že nemlčela, ale denně přinášela nové informace a 

vyjádření k situaci v Tibetu a velmi kriticky reagovala na odlišné interpretace přicházející 

zejména ze západu. 

Informační kancelář čínské státní rady („State Council Information Office“ 国务

院新闻办公室 Guowuyuan Xinwen bangongshi) má za úkol podporovat čínská média v 

tom, aby propagovala Čínu, její politiku, kulturu a historii v zahraničí (Congressional – 

Executive Commission on China 2006). Podle serveru Velká Epocha působí někteří čínští 

novináři v zahraničí jako špióni a cílem jejich mise je propaganda Číny a její diplomacie 

v zahraničí. Dochází prý k nepoměru zastoupení čínských novinářů v cizích zemích vůči 

zastoupení cizích novinářů v Číně. Například v ČR působí údajně šest akreditovaných 

čínských novinářů, zatímco Česká republika má v Číně mezi novináři jen dva své zástupce 

(Kateřinu Procházkovou (ČRo) a Tomáše Etzlera (ČT))
7
.  

Hlavní celní správa („General Administration for Customs“ 海关总署; Haiguan 

Zongshu) má na starosti zabavování všech materiálů, které by mohly být „škodlivé“, 

zejména tiskoviny a knihy, které lze koupit v Hongkongu
8
 (Congressional – Executive 

Commission on China 2006). 

Administrativní dohled na lokální úrovni 

Dalším nástrojem vlády pro kontrolu médií je systém registrace a schvalování 

nových médií a všech mediálních odbytišť (prodejen). Ty musí být registrovány a 

schváleny GAPP nebo některou z provinčních kanceláří.
9
 V praxi pak dohled nad obsahem 

médií nese tzv. „odpovědné oddělení“ (Department in Charge), které funguje v rámci 

každé mediální organizace a zároveň spadá pod kontrolu vládní „sponzorské 

jednotky“ (Sponsoring Unit) v dané oblasti, která zodpovídá zejména za to, že to, co budou 

noviny publikovat, se bude přísně držet stranické linie (He 2008, p. 25). Navíc hlavní 

editoři většiny významných novin mohou být přímo jmenováni a odvoláni Oddělením 

                                                 
7
 Kájínek, M. (2012, February 22). Čínská vláda má v ČR 6 zpravodajů, česká média v Číně jen 2. Velká 

Epocha. Retrieved May 14, 2012, from  

http://www.velkaepocha.sk/2012022219167/Cinska-vlada-ma-v-CR-6-zpravodaju-ceska-media-v-Cine-jen-2.html 
8
 Hongkong patří spolu s Macaem mezi dvě tzv. „zvláštní administrativní zóny“ ČLR. Hongkong, 

významné obchodní centrum a přístav, byl od konce opiových válek (1898) po dobu 100 let (tedy až do roku 

1997, kdy proběhlo předání) pronajatý Velké Británii. Díky tomuto vývoji se dnes těší zvláštním 

pravomocem a vysokému stupni autonomie. Jedná se o tzv. systém „jedna země, dva systémy“, aneb systém 

kapitalistický (prakticky) a socialistický (formálně) (Fairbank 2010, p. 520-1). Z toho důvodu je i postavení 

médií v Honkongu jiné a těší se větší svobodě. 
9
 V současnosti je téměř nemožné získat registrační číslo bez úplatku a s registračními čísly se 

otevřel nelegální obchod (He 2008, p. 25). 

http://www.velkaepocha.sk/2012022219167/Cinska-vlada-ma-v-CR-6-zpravodaju-ceska-media-v-Cine-jen-2.html


12 

 

propagandy, či přímo KS Číny, což zaručuje jejich loajalitu k Pekingu spíše než k danému 

médiu (Hassid 2008, p. 419). 

Po zavedení reforem Deng Xiaopinga byla z  přímého dohledu KS Číny uvolněna 

celá třetina médií. Podle He Qingliana dnes můžeme pozorovat rozdíly mezi médii 

spadajícími přímo pod stranu (například deník People´s Daily a zpravodajská agentura 

Xinhua), jejichž vedení je jmenováno Ústředním výborem KS Číny a je tedy politické (He 

2008, p. 43), a médii, které jsou formálně na straně nezávislé a jsou většinou i finančně 

samostatné. Například menší lokální noviny mají výhodu v tom, že nepodléhají tak přísné 

kontrole jako média celostátní a užívají tak o něco větší svobody (Luo 2005, p. 384-387). 

Nicméně pravidla pro ně platí stejná. 

V každém okrese má agentura Xinhua a deník People´s Daily svého dopisovatele, 

jenž svými články do jisté míry plní funkci jakéhosi dohledu nad místní správou a 

lokálními médii. V této souvislosti píše He Qinglian (He 2008, p. 45) o korupci a úplatcích, 

kterými si místní správa udržuje dobré vztahy s těmito dopisovateli oficiálních médií, a ti 

se je neostýchají přijímat. Ze vzájemné spolupráce tak profitují obě strany.  

Postpublikační kontrola a autocenzura 

Protože média se rozrůstají neuvěřitelnou rychlostí, není z kapacitních důvodů 

možné, aby úředníci kontrolovali vše, co jde do oběhu, ještě před publikací. Z toho důvodu 

je nyní (od 90. let) hlavní strategií vlády tzv. postpublikační kontrola, která funguje díky 

daným pravidlům a omezením
10

 a trestům pro ty, kdo je poruší. To vyžaduje velkou míru 

disciplíny a autocenzury od samotných mediálních organizací a autorů (He 2008, p. 27). 

Konkrétně od roku 2005, kdy byla přijata pravidla upravující způsob registrace 

novin („Rules for the Regulation of Newspaper Publishing“), je zavedena čtyřúrovňová 

kontrola obsahu médií, z toho na třech úrovních probíhá kontrola „postpublikační“ a jen na 

jedné probíhá předem. Mezi postpublikační kontrolu patří (1) každodenní tzv. kontrolní 

čtení „control reading“ (shendu) ve vydavatelstvích či redakcích, ale také v danweiích
11

, 

které se věnují tisku (zhuguan danwei) a ve Všeobecné správě tisku a publikační činnosti 

(GAPP), (2) pravidelně se posuzuje kvalita novinové publikace a (3) jednou do roka se 

reviduje činnost novin a administrativní pravidla (Fisher 2009, p. 189-192). Čtvrtou úrovní 

                                                 
10

 Kromě obecných pravidel, jsou vydávány regule v souvislosti s aktuálním domácím či světovým 

děním. Například v roce 1990 v souvislosti s reakcí na povstání na náměstí Nebeského klidu bylo vyhláškou 

„Notice on Strengthening the Management of the Publication of Books Dealing with the Soviet Union and 

Eastern Europe“ zakázáno publikovat knihy o demokratizačních hnutích ve východní Evropě (Luo 2005, p. 

28). 
11

 Danweie (danwei 单位), jsou jednotky, v kterých je organizována veškerá práce v ČLR.  



13 

 

kontroly jsou podle Fishera školení a kvalifikace zaměstnanců v médiích, které jsou 

nástroje předpublikační kontroly. 

Za hlavní a nejefektivnější nástroj kontroly médií je v současnosti považována 

autocenzura způsobená nejistotou z důsledků svých činů (např. zveřejnění kritického 

článku) a vágnosti pravidel, která média obestírají. Tuto vágnost ilustruje Hassid (2008, p. 

425) na návrhu zákona o Odezvách na náhlé události („Sudden Event Response Law“) 

z roku 2006, který umožňuje státu pokutovat média za zveřejňování informací o „náhlých 

událostech“ (mezi něž patří přírodní katastrofy, neštěstí, nehody v oblasti zdraví veřejnosti 

a incidentů veřejné bezpečnosti) bez předchozí autorizace nebo takovým způsobem, který 

s sebou „nese vážné důsledky“ a je „škodlivý pro společnost“. Tento režim „nejistoty“ je 

pro čínskou vládu velmi výhodný, protože není nákladný a umožňuje kontrolovat současně 

velké množství nezávislých „hráčů“ (Hassid 2008, p. 430).  

Autoři jsou neustále vystavováni strachu z prozrazení státního tajemství. Státní 

tajemství (内部 neibu) jsou v Číně definována jako „záležitosti, které se týkají bezpečnosti 

a zájmů státu“
12

 a považují se za ně i informace, které jsou v demokratických zemích 

běžně dostupné široké veřejnosti. Jedná se v podstatě o jakékoliv zprávy, které jsou straně 

a vládě nepohodlné, mohly by ohrožovat její pověst, či zkrátka z jiného důvodu nechce, 

aby o nich veřejnost věděla a diskutovala (např. údaje o nezaměstnanosti a chudobě 

obyvatel, korupci, přírodních katastrofách, pracovních nehodách a mnohé další). Tyto 

informace tedy nejsou běžně dostupné a lidé se o nich (pokud vůbec) mohou dozvědět 

pouze ze zahraničních médií (například vysílání rádií či internet), od svých příbuzných a 

přátel v cizině anebo jsou odkázáni na nejrůznější zvěsti, které mezi sebou nechávají 

kolovat. Zásadním a nebezpečným rysem těchto neibu je, že není zřejmé, která informace 

může být za státní tajemství označena.
13

 Příliš široká a nedefinovaná oblast státních 

tajemství přivedla už mnoho lidí do vězení, protože prozrazením státního tajemství 

„ohrožovali národní bezpečnost“ (He 2008, p. 52-53). 

Novinářem v Číně 

V 90. letech byla Čína na mezinárodním poli za cenzuru kritizována. Reagovala na 

to tak, že směrnice a nařízení začala šířit výhradně „interně“ (telefonicky nebo na 

                                                 
12

 Internet in China: Review of China´s Internet Regulations and Domestic Legislation. (2001). 

International Centre for Human Rights and Democratic Development  Retrieved May 14, 2012, from  

http://www.ichrdd.ca/english/commdoc/publications/globalization/legislationInternetChinaEng.pdf  
13

 Ochranu státních tajemství zajišťuje tzv. Kancelář státních tajemství („State Secrecy Bureau“ 国

家保密局 Guojia baomi ju). 

http://www.ichrdd.ca/english/commdoc/publications/globalization/legislationInternetChinaEng.pdf


14 

 

schůzkách), takže se neměly dostat na veřejnost. Na pravidelných (týdenních) redakčních 

radách se pak (v případě novin) probírají nejnovější nařízení a předpisy Ústředního výboru 

a místních oddělení propagandy (He 2008, p. 29).  

He Qinglian (He 2008, p. 29), bývalý novinář v ČLR, shrnuje pokyny a 

„pravidla“ pro zpravodajství a novináře, tzv. „propaganda disciplines“ 宣传纪律 

(xuanchuan jilü)
14

:  

1. Novináři nesmí publikovat v jiných zahraničních novinách (včetně novin 

v Hongkongu, Macau a na Taiwanu). 

2. Novinové články o důležitých společenských či hospodářských tématech 

musí být nejprve recenzovány příslušným oddělením a v případě negativního 

hodnocení nesmí být publikovány. 

3. Noviny musí omezovat množství článků o korupci ve straně a spíše se 

zaměřovat na to, jak se s korupcí (úspěšně) bojuje. 

4. Noviny by měly publikovat více článků o zadržování zločinců a méně článků 

o vraždách. Nesmí prostřednictvím těchto zpráv kritizovat stranu a vládu. 

Musí vynechat detaily, aby neinspirovaly případné další zločince.  

5. Zprávy o katastrofách a neočekávaných masových událostech musí být 

dopředu recenzovány, aby se předešlo nelibosti veřejnosti. Pokud noviny 

událost nezvládnou pokrýt, musí čerpat informace od vládních agentur. Údaje 

o počtu obětí musejí být předem recenzovány.  

6. Během „citlivých období“ (jakou jsou výročí povstání apod.) noviny nesmí 

publikovat žádné příspěvky o politice, ekonomii, nebo sociálních problémech. 

7. Noviny musí omezit senzační zprávy o vítězích loterií a užívání si bohatství a 

obecně se vyhnout tématu rozevírání nůžek mezi bohatými a chudými. Nesmí 

také informovat o zvyšování platu vládních úředníků. 

8. Nakladatelství nesmí vydávat historické knihy, které skrze minulost kritizují 

současnost. 

9. Nakladatelství a noviny nesmí publikovat knihy či pojednání o moderní 

historii, kde jistí lidé změnili verdikt historie ve svém konkrétním případě. 

Biografie a vzpomínky čínských vůdců musí být předem recenzovány.  

                                                 
14

 Protože Oddělení propagandy ÚV KS Číny není vládní institucí, ale spadá pod KS Číny, nemůže 

vydávat „zákony“ či „předpisy“. Proto jsou tato pravidla známa pod názvem „propaganda disciplines“ 宣传

纪律 (xuanchuan jilü) (He 2008, p. 31). Jedná se tedy o jakési propagandistické směrnice. 



15 

 

10. Nakladatelé musejí být obezřetní při publikaci titulů o národnostních 

menšinách (zejména Tibeťanech, Ujgurech a huiských muslimech).  

11. Organizace nesmí provádět výzkum napříč oblastmi, aby se zamezilo 

„buržoazním liberálním živlům“ šířit názory mimo svůj region.  

12. Je zakázáno publikovat jakékoliv práce, které chválí západní výklad událostí 

nebo západní hodnoty. 

13. V oblasti všeobecné vládní politiky musí média záviset na agentuře Xinhua. 

 

Novinář v ČLR musí mít velmi dobrý politický profil. Pokud poruší pravidla, 

může být potrestán „dle rozsahu přestupku“. Hrozí mu okamžitá výpověď a záznam 

„tato osoba není vhodná pro práci v oblasti šíření kultury“ do kádrového profilu, což 

v praxi znamená, že již nikdy nedostane práci ve svém oboru (He 2008, p. 44). 

V horším případě může být i uvězněn (He 2008, p. 48). Porušením předpisů a provinění 

se proti zásadám „politické korektnosti“ může znamenat pro dané médium i odebrání 

publikační licence (Fisher 2009, p. 189-192). Soustavný tlak vedoucí k autocenzuře je 

tedy vyvíjen jak na novináře, tak na celé redakce. 

I z ekonomického hlediska jsou novináři motivováni držet se stranické linie, 

protože systém odměn je založen na množství publikovaných příspěvků. Cílem každého 

novináře spíše je, aby jeho články prošly kontrolním čtením a dostaly se do tisku. Pro 

investigativní žurnalistiku tedy není v Číně, kde nelze zcela předvídat důsledky svých 

činů, vhodné prostředí a i když se občas nějaký odvážný novinář najde, naráží na 

problémy s publikací a také na omezení spojená se získáváním informací. Články či 

nasbírané dokumenty odhalující korupci, popisující katastrofy či nehody na pracovištích 

(např. výbuchy v dolech v provinciích Jiangxi a Guangxi při nichž zahynulo velké 

množství horníků) většinou neprojdou už skrz vlastní redakci. Informace o takových 

událostech se potom na veřejnost vůbec nedostanou. Pokud novinář zajde příliš daleko, 

může se lehko stát, že bude jako nepohodlný odstraněn (He 2008, p. 76-83) či jinak 

umlčen. Není výjimkou, že je proti novinářům použito násilí (He 2008, p. 83-86). 

Autocenzura je samozřejmě společná všem médiím v Číně. Netýká se výhradně 

novinových redakcí. Když autor chce, aby jeho dílo bylo publikováno, nemá jiné 

východisko, než cenzurovat sám sebe a případně nechat úředníky do jeho díla zasáhnout. 

V rozhovoru s Olgou Lomovou o potížích s vydáváním knih v Číně a fenoménu 

autocenzury a úředních zásahů hovoří spisovatel Ma Jian: „Nejdřív jsem patnáct let 



16 

 

nesměl publikovat vůbec. Poslední dva roky se mi podařilo vydat dvě knížky, ale ne pod 

svým jménem. A hlavně jsem musel dovolit, aby upravili můj text. Některé pasáže jsem 

musel vypustit úplně.“
15

 

Cenzura internetu 

Výše uvedené platí zejména pro tištěná média, rozhlasové a televizní vysílání. 

S příchodem internetu, musely čínské oficiální orgány vyvinout nové metody, jak 

kontrolovat i toto z principu svobodné médium. Ačkoliv kontrola internetu v Číně není 

hlavním předmětem této práce, myslím, že je vhodné jí zde věnovat prostor, a to z toho 

důvodu, že internet je asi nejzajímavější a nejčastěji v Číně cenzurované médium.  

Odlišnost internetu od ostatních médií spočívá v tom, že umožňuje komukoliv 

anonymně a zdarma publikovat téměř cokoliv a v reálném čase. Neustále se proměňuje 

a na rozdíl od většiny ostatních sdělovacích prostředků, které využívají jednosměrný 

komunikační model, umožňuje rychlou reakci a oboustrannou komunikaci s publikem. 

To se může zdát jako nepřekonatelný problém pro jakoukoliv kontrolu, nicméně v Číně 

funguje několika úrovňový systém, který poměrně úspěšně omezuje obsah internetu. 

Svobodný model internetu popsaný výše tak v Číně v podstatě nefunguje.  

Na první úrovni slouží tomuto účelu mohutný firewall (informační hráz), který 

brání uživatelům v pevninské Číně zobrazovat stránky se „škodlivým 

obsahem“ umístěné na zahraničních internetových serverech.
16

 Čínský firewall funguje 

podobně jako bezpečnostní brány, které používají soukromé podniky k tomu, aby 

omezovaly přístup svých zaměstnanců k internetu v pracovní době (Goldsmith & Wu 

2008, p. 114). V pevninské Číně nelze zobrazit například zahraniční stránky o lidských 

právech, náboženské weby apod. (Goldsmith & Wu 2008, p. 117)
 17

. Některé zahraniční 

internetové stránky a servery, jako Youtube, Google, sociální sítě Facebook a Twitter 

v Číně nefungují vůbec, nebo jen částečně, případně jsou dočasně (v méně politicky 

klidných obdobích) či místně blokovány. Číňané však využívají čínských alternativ 

sociálních sítí a dalších moderních výdobytků internetu, které mají velkou popularitu. 

Například Weibo
18

 (微薄) je služba mikroblogů a je tedy alternativou Twitteru. Dnes 

                                                 
15

 Lomová, O. (2006). Jestli se nezačneš chovat slušně, zařídím, abys potichu zmizel (rozhovor s Ma 

Ťienem). Literární noviny 17 (4), 15.  
16

 Houser, P. (2008). Čínská filtrace Internetu funguje překvapivě dobře. Lupa.cz. Retrieved May 12, 

2012, from http://www.lupa.cz/clanky/cinska-filtrace-internetu-funguje-prekvapive-dobre/ 
17

 Ověřit si, zda je ta která stránka v Číně právě blokována umožňuje stránka „The Great Firewall of 

China“ http://www.greatfirewallofchina.org/ 
18

 Weibo. Retrieved May 14, 2012, from http://www.weibo.com/ 

http://www.lupa.cz/clanky/cinska-filtrace-internetu-funguje-prekvapive-dobre/
http://www.greatfirewallofchina.org/
http://www.weibo.com/


17 

 

má v Číně přes 249 milionu uživatelů
19

 a toto číslo stále roste, Kaixinwang
20

 (开心网) 

je sociální síť podobná Facebooku a Tudou
21

 (土豆 ) je server pro publikování a 

prohlížení videí a je tedy obdobou Youtube.  

Na další úrovni je vnitřní kontrola čínského internetu tzv. „zlatý štít“, která 

spočívá v blokování jakéhokoliv nevhodného obsahu. Do jisté míry je tato funkce 

automatická a částečně v ní hraje svou roli i lidský faktor. Automaticky jsou blokována 

některá konkrétní slova nebo slovní spojení, která nelze vyhledávat a příspěvky, které je 

obsahují, se ani nepodaří publikovat. Jedná se například o termíny jako falun gong, 

nezávislost Taiwanu, lidská práva apod. (Goldsmith & Wu 2008, p. 118-120). Svou roli 

v kontrole internetu hrají také internetoví cenzoři (tzv. „Big Mamas“)
22

, kteří působí 

v týmech v rámci většiny internetových portálů. Mají za úkol rychle odstraňovat 

politicky citlivé příspěvky a nárazově také kontrolují e-mailové klienty. Pokud se objeví 

„závadný obsah“ na soukromé internetové stránce, úředníci z ministerstva bezpečnosti, 

kteří mají na starosti internetové záležitosti, kontaktují webmastera a přinutí ho 

„závadný“ příspěvek smazat, případně osobu odpovědnou za závadný obsah „pozvou na 

čaj“, tedy k výslechu (tamtéž). 

K ovlivňování veřejného mínění pomáhají tzv. „padesáticentoví komentátoři“, 

kteří jsou placeni za každý prorežimní komentář ve veřejných diskuzních fórech, 

blozích apod. (tamtéž). Jsou to vesměs mladí lidé s vysokoškolským vzděláním, se 

znalostmi žurnalistiky a internetu, jejichž hlavním úkolem je podporovat čínský 

nacionalismus (Goldsmith & Wu 2008, p. 120). 

I přes nejrůznější omezení a nově zavedenou nutnost registrace
23

 pod pravým 

jménem v Číně neustále roste počet aktivních bloggerů.
24 

O situaci na bloggerské scéně 

                                                 
19

 Procházková, K. (2012, April 25). Čína chystá výměnu premiéra a prezidenta, cenzura internetu 

přitvrzuje. Český rozhlas. Retrieved May 5, 2012, from 

http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/cina-chysta-vymenu-premiera-a-prezidenta-cenzura-

internetu-pritvrzuje--1051121 
20

 Kaixingwang. Retrieved May 5, 2012, from http://www.kaixin001.com/ 
21

 Tudou. Retrieved May 5, 2012, from http://www.tudou.com/ 
22

 Ng, J. (2010, April 18). Devět způsobů, jakými v Číně cenzurují internet. Velká Epocha. 

Retrieved May 14, 2012, from http://www.velkaepocha.sk/Devet-zpusobu-jakymi-v-Cine-cenzuruji-

internet.html 
23

 Procházková, K. (2012, Jan 19). Čína zpřísňuje cenzuru internetu, diskutovat mohou lidé jen pod 

skutečným jménem. Český rozhlas. Retrieved May 14, 2012, from  

http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/1005874 
24

Procházková, K. (2012, April 25). Čína chystá výměnu premiéra a prezidenta, cenzura internetu 

přitvrzuje. Český rozhlas. Retrieved May 5, 2012, from 

http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/cina-chysta-vymenu-premiera-a-prezidenta-cenzura-internetu-pritvrzuje--1051121
http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/cina-chysta-vymenu-premiera-a-prezidenta-cenzura-internetu-pritvrzuje--1051121
http://www.kaixin001.com/
http://www.tudou.com/
http://www.velkaepocha.sk/Devet-zpusobu-jakymi-v-Cine-cenzuruji-internet.html
http://www.velkaepocha.sk/Devet-zpusobu-jakymi-v-Cine-cenzuruji-internet.html
http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/1005874


18 

 

a změně, kterou autorům přinesl internet, mluví v rozhovoru pro Channel New 

Asia
25

jeden z nejznámějších a nejuznávanějších čínských bloggerů Han Han: 

V minulosti, kdy bylo možné publikovat jen v tištěných médiích, docházelo k tomu, že 

cenzoři článek upravili, vymazali z něj slovo či odstavec. To se na internetu nestane. 

Smažou příspěvek celý, ale alespoň tak nezasahují do autorovy práce a nezpůsobí, že 

celý příspěvek vyzní jinak, než autor zamýšlel. Mohou však smazat článek jen z jeho 

originálního blogu, ale už jen nedostanou z počítačů lidí, kteří si ho přečetli…. Han 

Hanův blog je nejsledovanějším blogem v Číně. Říká, že nepíše o kontroverzních a pro 

vládu citlivých tématech, ale přesto je na jeho blogu smazán, podle vlastních slov, 

průměrně jeden článek měsíčně, což ilustruje, pod jakým dohledem jsou populární a 

hojně navštěvované stránky. 

Existují ale i způsoby, jak cenzuru internetu v Číně obcházet. Neustále jsou 

vyvíjeny nové anti-cenzurní programy, které fungují tak, že uživatele v ČLR připojí na 

servery v zahraničí a z nich se pak šifrovaně připojí na stránky v Číně běžně nedostupné.  

Je možné také používat např. jiných (často slangových) označení pro blokované 

výrazy. Často bývá využíváno tzv. „marťanské písmo“, neboli huoxingwen (火星文), 

které je populární zejména mezi čínskou mládeží. Jde o neformální způsob zápisu 

nestandartními znaky vycházející z povahy čínských znaků, které mohou být 

homonymické, homografické a homofonní. V boji proti cenzuře uživatelé nejčastěji 

používají metodu tzv. rozřezání znaků
26

 nebo homofonních znaků
27

 (Pavlík 2011, p. 

120).  

Cenzura internetu v Číně tedy není dokonalá, ale jak vysvětlují J. Goldsmith a T. 

Wu v knize „Kdo řídí internet?“, tak ani nemusí být, protože počet uživatelů, kteří se ji 

snaží obejít je ve srovnání s celkovým počtem uživatelů
28

 bezvýznamný (Goldsmith & 

                                                                                                                                                    
http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/cina-chysta-vymenu-premiera-a-prezidenta-cenzura-

internetu-pritvrzuje--1051121 
25

 Wei, S. L. (2011, September 20) Conversation with Han Han, Chinese blogger. World News. 

Retrieved May 14, 2012, from http://wn.com/conversation_with_han_han 
26

 metoda řezání znaků, neboli chaizi 拆字, využívá vlastnosti čínských znaků, které se skládají 

z jednotlivých prvků, jež mohou ale zároveň stát jako samostatné znaky, nesoucí jiný význam a výslovnost. 

Například znaky pro termín lidská práva 人权 renquan se v „marťanském písmu“ mohou zapsat jako 人木又 

ren mu you. Toto spojení samo osobě nenese žádný význam, ale představíme-li si poslední 2 znaky spojené 

v jeden, dostaneme význam lidská práva.  
27

 Homofonní znaky jsou znaky, které mají stejnou výslovnost, ale jiným zápis i význam. Znaky tak 

vedle sebe dávají význam až po jejich přečtení. Například použijeme-li namísto znaku pro knihu shū 书 znak 

pro přesun 输, který se také čte shū.  
28

 Počet uživatelů Internetu v Číně už v roce 2008 dosáhl 220 milionů a sebral tak prvenství USA 

(Goldsmith & Wu 2008, p. 124). 

http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/cina-chysta-vymenu-premiera-a-prezidenta-cenzura-internetu-pritvrzuje--1051121
http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/cina-chysta-vymenu-premiera-a-prezidenta-cenzura-internetu-pritvrzuje--1051121
http://wn.com/conversation_with_han_han


19 

 

Wu 2008, p. 126). Čína přejala internet podobně, jako už v minulosti přejímala 

technické výdobytky západu a transformovala je pro své potřeby podle konceptu ti a 

yong (体用)
29

. Charakteristickým rysem čínského internetu je, že je světem sám pro 

sebe, je odpoutaný od zbytku světa a zeměpisně ohraničený. 

Internet spadá do sektoru dvou ministerstev. O jeho monitoring a filtraci 

nevhodného obsahu se stará Ministerstvo veřejné bezpečnosti („Ministry of Public 

Security“ 公安部 Gong´an bu). Ministerstvo průmyslu a informačních technologií 

(„Ministry of Industry and Information Technology“ 工业和信息化部 Gongye he xinxi 

huabu) reguluje čínské telekomunikace, softwarový průmysl a kontroluje všechny, kdo 

skrze internet šíří jakékoliv informace (Congressional – Executive Commission on 

China 2006).  

  

                                                 
29

 ti jako „podstata“ má reprezentovat čínské myšlení a yong „použít“ reprezentuje využití západní 

technologie. Tedy převzít pokročilé západní technologie aniž by tedy byla přijímána západní ideologie a 

myšlení. 



20 

 

3 Analýza deníku China Daily: Protičínské demonstrace v Tibetu 

2008 

Na čínská média jsem se rozhodla podívat i prakticky, a to proto, abych potvrdila či 

vyvrátila některé závěry a předpoklady vycházející z teoretického studia mediálního 

prostředí v ČLR. Ve výzkumu se budu snažit dokázat, že se státní kontrola médií promítá 

do obsahu konkrétního čínského deníku, a to tak, že se při zobrazování vybraného tématu 

v ohraničeném časovém úseku vyskytují a opakují určité a jednotné argumentační 

strategie, které se budu snažit popsat.  

Protože jsem však zatím limitována nedostatečnou znalostí čínského jazyka, 

vybrala jsem si k analýze čínský deník, který je psaný anglicky. Deník China Daily 

vychází v Čínské lidové republice (ČLR), spadá (jako všechna oficiální tištěná média v 

ČLR) pod vládní a stranickou kontrolu a co se zpravodajství týče, je závislý na národní 

zpravodajské agentuře Xinhua (新化 „Nová Čína“). Pro obsahovou analýzu jsem si tento 

deník vybrala také proto, že je volně dostupný na internetu a jednotlivé stránky jsou 

stažitelné ve formátu .pdf. Na stránkách deníku
30

 lze také vyhledávat pomocí klíčových 

slov, což práci usnadňuje. To, že je deník China Daily psán anglicky, znamená také, že je 

zaměřen na jiný okruh čtenářů, než běžný čínsky vycházející tisk, a to zejména na Číňany 

žijící v zahraničí, na cizince žijící v Číně či cizince, kteří se o Čínu zajímají v zahraničí. Na 

základě toho lze také předpokládat, že obsahově se bude od čínsky psaných médií lišit, což 

by bylo velmi zajímavé sledovat. Tato otázka jde ale nad rámec a možnosti tohoto 

výzkumu, jak již bylo vysvětleno výše, zejména z jazykových důvodů. 

Pro výzkum jsem vybrala konkrétní období a tématiku, kterou budu na vybraném 

vzorku sledovat. Rozhodla jsem se zkoumat pokrytí protičínských demonstrací v Tibetu na 

jaře 2008, a to proto, že tzv. „tibetská otázka“, nebo-li otázka nezávislosti Tibetu, je v Číně 

velmi citlivé téma, které (podle všeho) podléhá cenzuře a také proto, že události v Tibetu 

na jaře 2008 byly vnímány a široce reflektovány po celém světě. K Číně byla tou dobou 

obrácena pozornost v očekávání Olympijských her v Pekingu a nepokoje v Tibetu vyvolaly 

široké diskuse v západních médiích, a to nejen o jeho samostatnosti, ale o dodržování 

lidských práv obecně.  

                                                 
30

 Advanced Search. China Daily Retrieved May 8, 2012, from http://search.chinadaily.com.cn/ 

http://search.chinadaily.com.cn/


21 

 

3.1 Úvod do problematiky: proč je otázka samostatnosti Tibetu 

pro Čínu tak palčivá? 

Otázka nezávislosti Tibetu je pro Čínu velmi citlivá z několika důvodů. Území na 

Tibetské náhorní plošině je dnes spravováno v rámci Čínské lidové republiky. Čínská 

strana za Tibet považuje oblast Tibetské autonomní oblasti (TAO), která je však asi jen 

polovinou původního historického území Tibetu (tzv. „Velký Tibet“), které se skládalo 

z regionů Ü-Tsang, Amdo a Kham. Poslední dvě jmenované byly inkorporovány čínskou 

správou a jsou nadále spravovány v rámci provincií Sichuan, Qinghai, Yunnan, a Gansu. 

Původní tibetské obyvatelstvo zde ale stále žije. Na toto území, které je asi jednou 

čtvrtinou rozlohy celé ČLR, si kladou nárok někteří Tibeťané volající po nezávislosti. 

Problematické je také náboženství. Socialistickému režimu obecně jsou jakákoliv 

náboženství a ideologie jiné, než ta oficiální, nepříjemné a o Číně to platí také, zejména 

má-li daný náboženský či filosofický směr velké množství stoupenců. To lze ilustrovat 

například na postupu proti stoupencům náboženského hnutí Falun Gong, kteří jsou od té 

doby, co se jejich počet začal „nebezpečně“ rozšiřovat
31

, v ČLR pronásledováni. V Tibetu 

hraje tradičně velkou roli buddhismus, který je neodmyslitelně součástí tibetské kultury. 

Právě buddhističtí mniši jsou velcí odpůrci a kritici režimu. Nejčastěji protestují proti 

nesvobodě náboženského vyznání a za návrat dalajlamy do Tibetu. Jejich protestní 

pochody, ale i další formy protestů (v současnosti asi nejvíce tzv. „hořící pochodně“
32

) 

čínskou vládu při nejmenším znepokojují.  

Také z historického hlediska je tibetská otázka problematická. Výbojné kmeny 

Zangů
33

 způsobovaly Číňanům starosti již od 7. století, kdy došlo k jejich sjednocení a 

založení silného tibetského království u západních hranic tehdejší Číny. Interpretace 

některých dalších historických období bývají často sporné. Například 13. století, kdy byl 

Tibet ve vazalském poměru k mongolské říši, která ovládla i čínský dvůr a založila na něm 

vlastní dynastii Yuan, nelze považovat jako argument ani pro jednu ze stran sporu, neboť 

dynastie Yuan nebyla ani čínská ani tibetská a oba „národy“ si suverénně podmanila. 

                                                 
31

 k hnutí Falung Gong se na konci 90. let hlásilo několik desítek milionů lidí (více než bylo členů 

strany) včetně mnohých komunistů (Hála 2010, p. 513). 
32

 „Hořící pochodně“ je termín, který se ujal pro označení individuálních protestů Tibeťanů (mnichů 

i laiků) proti čínské správě a náboženskému útlaku v Tibetu, který používají jak média, tak organizace na 

obranu lidských práv. Jedná se o akt sebezapálení se na veřejném místě, který ve velké většině případů vede 

ke smrti či těžkým zraněním protestujícího. Viz. např. Mikoláš, R. (2012, January 14). Hořící pochodně 

Tibeťanů se šíří dál. ČT24 blogy. Retrieved May 15, 2012, from 

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/blogy/160324-horici-pochodne-tibetanu-se-siri-dal/  
33

 Zang 臧 je označení pro tibetské kmeny (a dnes Tibet) v čínštině. 

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/blogy/160324-horici-pochodne-tibetanu-se-siri-dal/


22 

 

Ačkoliv si Čína nárokuje nepřetržitou vládu nad tibetským územím od 13. století, nelze 

Tibetu upřít „faktickou samostatnost“ (Kolmaš 2004, p. 115-118), kterou získal na počátku 

20. století po pádu dynastie Qing (1911) a kterou ukončil až roku 1950 vpád čínské 

osvobozenecké armády, která Tibet obsadila („osvobodila“) a začlenila do správy Čínské 

lidové republiky (ČLR). Od roku 1965 má Tibet (jeho západní část) status autonomní 

oblasti.  

V březnu roku 1959 povstal ve Lhase tibetský lid proti čínské správě a zavádění 

socialistických reforem (znárodňování majetku a pozemků …), na které do té doby 

feudálně spravovaná země nebyla připravená. Toto povstání, jehož důsledkem byl mimo 

jiné útěk tibetského budhistického duchovního vůdce 14. dalajlamy Tändzina Gjamccho do 

exilu v Indii, bylo krvavě potlačeno. Dalajlama se usídlil v  Dharamsale, nedaleko 

čínských hranic, kde žije dodnes. Sídlí tu také tibetská exilová vláda (Ústřední tibetská 

správa) a sem také většinou směřují první kroky Tibeťanů, kteří se rozhodnou emigrovat.  

Výročí povstání z r. 1959 je dodnes často motivem dalších demonstrací a nepokojů.  

V 90. letech, s nástupem Zhang Qinliho do úřadu stranického tajemníka v TAO, 

čínská politika vůči Tibetu přitvrdila. Skrze reformy a kampaně zaměřené na potlačení 

tibetského nacionalismu, docházelo k omezování občanských, politických a kulturních 

práv Tibeťanů. V klášterech a školách byla spuštěna kampaň „vlastenecké výchovy“ a 

omezeny náboženské svobody. Bylo zakázáno vystavovat portrét dalajlamy, osobám 

veřejně činným a studentům bylo zakázáno praktikovat buddhistickou víru (Barnett 2009, 

p. 22). V roce 1999 vláda zapojila tibetské oblasti do celonárodního ekonomického plánu 

rozvoje západu
34

 („Western economic drive“ 西部大开发 Xibu da kaifa), v jehož důsledku 

byla vystupňována těžba přírodních zdrojů a ničení přírody. Na 80% tibetského 

zemědělského obyvatelstva muselo opustit své domovy a přestěhovat se k hlavním silnicím, 

nomádi byli přinuceni prodat většinu svého dobytka a usadit se. Na náhorní planinu od té 

doby proudí velké množství čínských „kolonistů“ z centrální Číny, jejichž počet roste 

zejména od roku 2005, kdy byla dokončena qinghajsko-tibetská železnice spojující Tibet 

s centrální Čínou (Richardson 2010, p. 9). V důsledku těchto reforem rostla nespokojenost 

tibetského obyvatelstva. 

 

V březnu roku 2008 – jen několik málo měsíců před Olympijskými hrami 

v Pekingu - došlo v Tibetu k jedněm z doposud největších protivládních demonstrací, které 

                                                 
34

 myšleno zde jako rozvoj západu Číny, jež je oproti východní části země značně zaostalý.  



23 

 

byly potlačeny čínskými policejními jednotkami. Tibeťané si 10. března připomínali 49. 

výročí neúspěšného povstání proti čínské okupaci. Podle Smitha se původně poklidný 

protest tibetských mnichů zvrhl v pouliční nepokoje poté, co byly obklíčeny některé 

kláštery, a mnichů se zastala veřejnost. V pátek 14. 3. vypukly násilnosti - docházelo 

k pálení a rabování. Do Lhasy byly povolány ozbrojené složky, které měly situaci uklidnit 

(Smith 2010, p. 11-13). Byl zakázán vstup zahraničním novinářům a podle dokumentu 

organizace Human Rights Watch „I saw it with my own eyes,“
35

 který je založen na 

rozhovorech a svědectvích, docházelo v následujících dnech k raziím bytů a masivnímu 

zatýkání. Ze Lhasy se však zpráva o událostech šířila po celé náhorní plošině, kde 

v následujícím měsíci probíhaly další protesty různých forem a rozsahů
36

. 

O událostech v Tibetu na jaře 2008 máme jen nepřesné informace, protože 

novinářům byl vstup do oblasti zakázán. Zároveň byl čínský postup velmi kritizován 

v zahraničí, zejména Spojenými státy, což se promítlo i do západních médií, která o 

protestech obsáhle informovala. V čínském deníku China Daily však měly demonstrace 

docela jiný obraz. 

3.2 Metody výzkumu 

Pro sledování pokrytí protičínských demonstrací deníkem China Daily jsem se 

rozhodla použít kombinaci metod kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy, tedy tzv. 

„triangulaci“ (Trampota & Vojtěchovská 2010, p. 20) a využít tak výhod obou metod - 

získat kvantitativní data statistické povahy a rozšířit je o kvalitativní analýzu souboru 

článků. 

Cílem výzkumu je (z kvantitativního hlediska) analyzovat články statisticky a 

kategorizovat je, k čemuž použiji metodu kvantitativní obsahové analýzy, která se používá 

pro „systematický a intersubjektivně ověřitelný popis komunikačních obsahů, vycházející 

z vědeckého podložení otázek“ (Trampota & Vojtěchovská 2010, p. 103). Z kvalitativního 

úhlu pohledu je cílem výzkumu analýza obsahu článků a témat, o kterých pojednávají a 

v jakém kontextu. Tomu odpovídá metoda tzv. sémiotické analýzy, jejímž „cílem je vyložit 

text s ohledem na kulturní, politické, historické či společenské tradice a 

okolnosti“ (Trampota & Vojtěchovská 2010, p. 120). Propojením těchto metod cílím podat 

podrobnou a komplexní analýzu článků o tibetských protestech v deníku China Daily a 

                                                 
35

 Richardson, S. (Ed.), (2010). I saw it with my own eyes: Abuses by Chinese Security Forces in 

Tibet, 2008-2010. New York, NY: Human Rights Watch. 
36

 Zajímavé je, že většina protestů v následujícím měsíci se odehrála mimo území TAO (viz. mapa 

v příloze) 



24 

 

kategorizovat oficiální argumentační strategie deníku, které jak předpokládám, budou 

prezentovat jediný názor v souladu s oficiálním stanoviskem vlády ČLR. 

Ačkoliv veškerá publikace v ČLR spadá pod kontrolu strany a vlády, v jejichž 

zájmu je, jak píše He Qinglian, spíše o sociálních nepokojích mlčet a veřejnosti je utajovat 

(2008, p. 52), tyto demonstrace měly značný vliv na média (v našem případě na deník 

China Daily) a jejich obsah. Demonstranti docílili toho, že média o protestech nemlčela, 

jak se běžně stává u jiných straně a vládě nepříjemných událostí. Demonstrace byly totiž 

tak rozsáhlé, že upoutaly pozornost západního tisku a veřejnosti. Vláda k nim zaujala 

vlastní oficiální stanovisko a čínská média přinášela interpretace událostí v souladu s tímto 

stanoviskem. Cílem výzkumu je zjistit, jaké argumenty a strategie China Daily při popisu 

událostí používala, jak reagovala na aktuální dění.  

3.3 Postup 

Samotnému výzkumu předcházelo pročtení všech článků deníku China Daily 

v období 14. 3. – 14. 4. 2008, které obsahovaly klíčové slovo Tibet a/nebo dalajlama 

(celkem jich bylo 204). Články jsem vyhledávala pomocí funkce „vyhledávání podle 

klíčových slov“ na internetových stránkách deníku. Do tabulky vytvořené v programu 

Excel (kódovací knihy) jsem zaznamenávala informace o každém přečteném článku zvlášť. 

Nejprve údaje potřebné k identifikaci každého článku (datum, strana, autor/zdroj, rubrika
37

) 

a poté obsah článku v češtině – jde o shrnutí obsahu, které se snaží být věrné struktuře 

článku i způsobu jeho argumentace. Po přečtení článku jsem ještě změřila jeho délku ve 

znacích (pomocí nástroje v programu Microsoft Word). 

3.3.1 Vytvoření hypotéz 

Na základě této četby jsem došla k závěru, že se v daném souboru článků vyskytují 

jisté výrazné typy argumentace, které se opakují v celém souboru, což bych nyní chtěla 

potvrdit či vyvrátit. Za hlavní hypotézu tedy můžeme považovat tvrzení, že články o 

Tibetu na stránkách deníku China Daily v období protestů na jaře 2008 reflektují 

argumentační strategii strany a vlády ČLR, což se projevuje na tom, že se na jeho 

stránkách objevují určité typy argumentů, které se opakují. Konkrétní argumenty jsem 

                                                 
37

 1.Nation, 2.Top News, 3.Comment, 4.Opinion, 5.China Scene, 6.Business, 7.International, 

8.Ostatní 



25 

 

formulovala v rámci následujících hypotéz a sledovala jako samostatné proměnné v každé 

jednotce měření (tedy článku). 

H1: Povstání jsou popisována jako násilná a dopředu připravovaná s cílem 

poškodit jednotu Číny (proměnná „popis událostí“).  

H2: Často se objevují argumenty obhajující čínskou přítomnost v Tibetu, a to 

jak argumenty o zlepšení současného stavu země (ekonomická, sociální, politická … 

situace) a jejích obyvatel (proměnná „růst“), či argumenty historické (proměnná „historie“). 

H3: Deník China Daily obhajuje čínský postup během protestů v Tibetu 

(proměnná „legitimita čínského zásahu během protestů“). 

H4: Velmi často je kritizován západ (politici, instituce a západní média) za svůj 

postoj k nepokojům a jejich zpravodajskému pokrytí. Články v China Daily se budou proti 

odlišným výkladům událostí vymezovat a budou na ně reagovat (proměnná „reakce na 

Z a západní média“).  

H5: Z organizace je viněn dalajlama, který je skrze články v deníku ostře kritizován 

(proměnná „dalajlama“). 

H6: Budou se objevovat argumenty a teze, jejichž cílem je formovat jednotný 

čínský národ (např. argumenty o jednotě čínského národa, články o tom, jak se Číňané 

spojili v boji proti nepravdivým zprávám v západních médiích (proměnná „národ“)). 

H7: Povstání jsou spojována s Olympijskými hrami v Pekingu 2008 ve smyslu 

využití situace protestujícími a v souvislosti s kritikou bojkotu OH (proměnná „OH“). 

3.3.2 Základní soubor a kódovací jednotka  

Základní soubor výzkumu je obsah (tištěného – tedy nikoliv internetové verze) 

deníku China Daily v období 14. března – 14. dubna 2008. Kódovací jednotkou je článek, 

který se vyskytuje v daném deníku a období, obsahuje klíčové slovo Tibet a souvisí 

s bouřemi v Tibetu. Vyřadila jsem tedy ze souboru ty články, které sice klíčové slovo Tibet 

obsahují, ale nevěnují se zkoumanému tématu. 

Kódovací knihu jsem rozšířila o kategorie způsobu argumentace, což jsou 

proměnné vycházející z výše uvedených hypotéz (1. Popis událostí, 2. Legitimita Číny 

v Tibetu, 3. Historické argumenty (a) čínsko-tibetské dějiny b) dějiny západu), 4. Růst-

zlepšení situace v Tibetu, 5. Legitimita zásahu během protestů, 6. Reakce na západní 

interpretace, 7. Dalajlama, 8. Olympijské hry, 9. Národ). 

Články jsem kódovala opět v chronologickém pořadí a rozřadila do nových 

kategorií. Protože jeden článek může obsahovat více možností argumentace, kategorie 



26 

 

způsobu argumentace se mohou překrývat a jeden článek tudíž může být kódován do 

několika kategorií způsobu argumentace zároveň.  

Ukázka kódovací knihy je na následujícím obrázku. Jednomu řádku odpovídá jeden 

článek. Hodnoty 1 a 0 představují přítomnost/nepřítomnost dané proměnné (typu 

argumentu) v článku. Celá kódovací kniha je součástí přílohy. 

 

 



27 

 

 

Obr.1.: Ukázka kódovací knihy 



28 

 

Články jsem kódovala sama, a to zejména z potřeby znalosti celého souboru pro 

kvalitativní analýzu. Zároveň jsem tak předešla zkreslení výzkumu způsobené větším 

počtem kódovačů.  

Ve chvíli, kdy byly všechny články zařazeny do obsahových kategorií podle 

způsobu argumentace, bylo možné začít dělat závěry kvantitativní analýzy, ale samotná 

práce na kvalitativní analýze teprve začínala. Cílem bylo popsat jednotlivé způsoby 

argumentace s ohledem na „kulturní, politické, historické či společenské tradice a 

okolnosti“ (Trampota & Vojtěchovská 2010, p. 120). Pro každou proměnnou, kterou jsem 

chtěla podrobit analýze, jsem tedy vytvořila zvláštní list (v programu Excel), do nějž jsem 

vložila údaje o článcích s danou proměnnou. V tomto pracovním listě jsem pak provedla 

potřebné výpočty ve vztahu k ostatním proměnným (pro kvantitativní analýzu). Pro 

kvalitativní analýzu jsem v jednotlivých kategoriích způsobů argumentace vybírala 

z obsahu článků jen ty „argumenty“, které danou kategorii reprezentovaly (a na základě 

nichž byl článek do kategorie zařazen). Zároveň jsem tak provedla kontrolu původního 

kódování a případné chyby opravila. Nutno podotknout, že často bylo takových argumentů 

v článku přítomno více, zejména u delších článků. Argumenty jsem pak shromáždila 

v jednom dokumentu, uspořádala a popsala. Výsledek doplněný o výsledky kvantitativní 

analýzy je představen v následujícím textu. 

3.4 Analýza  

Kategorie způsobů argumentace popíši v rámci větších tematických oblastí (1) 

Popis událostí 2) Legitimita Číny v Tibetu 3) Reakce 4) Národ a 5) Olympijské hry). 

Shrnula jsem tak některé kategorie argumentů do většího logického celku, protože spolu 

byly často pevně tematicky provázány. Například argumenty o „legitimitě přítomnosti 

Číny v Tibetu“ (vycházející z hypotézy 2), „legitimitě čínského zásahu během 

protestů“ (H3) a „historické argumenty“, které byly sice kódovány samostatně, představuji 

v jedné kapitole (2 „Legitimita přítomnosti Číny v Tibetu“), protože všechny – ač jinými 

typy argumentů obhajovaly čínskou legitimitu v Tibetu. Podobě jsem v kapitole 3. 

„Reakce“ sloučila argumenty reagující západní média a politiky (H4) a argumenty 

reagující na dalajlamu (H5). 

Po vyřazení článků, které nikterak nesouvisely s protesty
38

, zbylo v sledovaném 

souboru dat 161 článků. Průměrná délka článku je 2257 znaků. Medián odpovídá o trochu 

                                                 
38

 například článek o hynoucích gazelách na tibetské náhorní plošině: Rare gazelles starved to death 

on icy plains. (2008, March 14). China Daily, p. 4. 



29 

 

nižší hodnotě – 2014 znaků, což ukazuje na to, že se v souboru objevuje několik výrazně 

delších článků, které ovlivnily hodnotu průměru.  

Mimo mediální sadu dat jsem se podívala na to, jak se zvýšil výskyt článků 

obsahující slovo „Tibet“ v námi sledovaném období oproti celému roku 2008. 

V následujícím grafu se můžeme přesvědčit o tom, že díky protestům se o Tibetu psalo 

v China Daily několikanásobně více, než v jiných obdobích roku, což jen potvrzuje naše 

tvrzení, že ne vždy se média striktně vyhýbají popisům sociálních nepokojů. V březnu se 

počet článků, kde se vyskytovalo slovo „Tibet“ zvýšil ze 17 (za měsíc únor) na 120, 

v dubnu dokonce na 219. Podobnou tendenci zaznamenaly i články, ve kterých se 

vyskytovalo slovo „dalajlama“ (vyhledáván termín „dalai“).  

 

 

Graf 1: Výskyt slov „Tibet“ a „dalai“ v článcích deníku China Daily během roku 2008 

 

3.4.1 Rubriky 

Články o protestech v Tibetu se opakovaně objevovaly v rubrikách Nation, Top 

News, Comment, Opinion, International. V ostatních rubrikách bylo jejich zastoupení 

minimální. Nejvíce se o nepokojích psalo v rubrice Nation (celkem 67 článků), která se 

zaměřuje na domácí události a není tedy překvapující, že byla v našem vzorku nejčastější. 

Na titulní straně (rubrika Top News) se o protestech psalo také poměrně často, ale jak 

ukazuje následující graf, který srovnává zastoupení rubrik podle dvou způsobů výpočtu – 

podle počtu článků a podle počtu znaků, který lépe ilustruje skutečnou plochu věnovanou 

32 
17 

102 

219 

72 
59 

47 
39 

19 
28 24 25 

0

50

100

150

200

250

"Tibet"
"dalai"



30 

 

zprávám o událostech v Tibetu, jednalo se spíše o kratší články. Srovnatelné hodnoty mají 

rubriky Opinion a Comment, v nichž jsou (oficiálně) příspěvky čtenářů a sloupky novinářů 

a které tedy obsahovaly výrazně kritičtější články. U rubriky Comment můžeme vidět 

opačnou tendenci než u rubriky Top News, a to, že se jednalo o články spíše delší a 

nepočetné. Nejméně se o nepokojích psalo na stránkách rubriky International. Hodnoty 

v grafu jsou uváděny v procentech (graf 2). 

 

 

Graf 2: Zastoupení rubrik podle počtu článků a podle počtu znaků (v procenech) 

 

3.4.2 Agenturní články  

U článků byla z velké části uváděna jako zdroj zpravodajská agentura Xinhua. 

Články, které byly převzaty zcela či částečně od zpravodajské agentury Xinhua zabírají 

v deníku v námi sledovaném vzorku 39,75% článků (a 36,15% znaků). Průměrná délka 

takového článku je 2053 znaků, což je o trochu méně, než je průměrná délka článku (2257 

znaků). Byly to tedy spíše články kratší. Vycházely nejvíce v rubrikách Nation (40 případů) 

a Top News (16), což je zajímavé. Naznačuje to totiž souvislost mezi „oficiálními“ články 

a zpravodajstvím. Články v rubrikách Top News a Nation jsou totiž zpravodajské a 

zabývají se novinkami na domácí a zahraniční scéně. I na našem vzorku se tedy potvrzuje 

fakt, že co se zpravodajství týče, jsou média spíše závislá na státní tiskové agentuře.  

 

42 

24 

17 

13 

1 
3 

39 

17 

23 

16 

0 
5 

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

Rubriky 

podle počtu
článků

podle počtu
znaků



31 

 

První zpráva o nepokojích o délce pouhých 420 znaků (srovnáme-li s průměrnou 

délkou článků, která je 2257 znaků) se v China Daily objevuje v sobotním vydání 15. 3. a 

je zde zasazena zcela bez kontextu. Chybí v ní jakákoliv fakta, která by popisovala, co se 

ve Lhase stalo, nebo děje. Jde o krátkou zprávu převzatou od tiskové agentury Xinhua, že 

za nepokoji stojí dalajlama a jeho klika a že povstání vzbudila velký odpor mezi všemi 

etnickými skupinami v Tibetu. To může být způsobeno tím, že situace byla v tu dobu velmi 

bouřlivá a snad i nedostatkem informací a snahou nevzbudit přílišný zájem veřejnosti dříve, 

než se podaří situaci uklidnit a případně vytvořit si k ní jasné oficiální stanovisko. 

Obsáhlejší články vycházejí v deníku až po víkendu - v pondělí 17. 3. (China Daily 

v neděli nevychází). 

Na následujícím grafu se můžeme podívat na zastoupení jednotlivých druhů 

argumentů, které budou popsány na následujících stránkách. Hodnoty odpovídají počtu 

článků, které byly do dané kategorie argumentu zařazeny. Nutno poznamenat, že jeden 

článek většinou obsahoval více druhů argumentů, což neumožňuje provést procentuální 

výpočet zastoupení argumentů ani ho ilustrovat počtem znaků. Z grafu tedy vidíme, že 

nejvíce článků bylo kódováno v kategorii „Popis a hodnocení událostí“. Ostatní kategorie 

jsou – co do zastoupení – poměrně vyrovnané.  

 

 

Graf 3: Kategorie příspěvků (podle výskytu – počet případů) 

76 

55 55 

43 43 

32 32 
26 25 

4 



32 

 

3.4.3 Kategorie 1: Popis událostí, vlastní interpretace a hodnocení 

Tuto kategorii jsem vytvořila pro popisné články, které obsahovaly (1) faktické 

údaje a/nebo (2) články nějakým způsobem hodnotící události v Tibetu. 

Články v této kategorii velmi často obsahovaly konkrétní fakta (údaje o počtech 

obětí, zraněných, ztrátách na majetku, popis událostí, apod.). Jedná se o vůbec nejčastější 

sledovanou kategorii článků. Celkem jsem do ní zařadila 76 článků (viz. graf 3). 

Například: …Ve Lhase, kde protesty začaly, bylo zraněno 325 lidí a škody se 

vyšplhaly na 28 milionů dolarů, 13 civilistů bylo usmrceno, 170 lidí bylo v souvislosti s 

protesty zadrženo… (#24)
39

. 

Velmi často se v různých obměnách objevuje fráze, že se situaci daří zvládat a že se 

život ve Lhase vrací do normálu („Life in the city returns to normal“ (#31)). První taková 

zpráva „Calm returns to Lhasa after Riots“ (#7) se objevuje již 17. 3., tedy pouhé tři dny 

po vypuknutí hlavních protestů, kdy situace ještě zdaleka tak klidná nebyla. Jde tu spíš o 

znovuzískání kontroly nad Lhasou. V ulicích zničeného města byly umístěny vojenské 

jednotky, které na checkpointech kontrolovaly všechny, kdo se odvážili pohybovat v 

ulicích. Kláštery byly obklíčeny a nebylo možné se k nim dostat (Miles 2008)
 40

. Podle 

organizace Human Rights Watch, která sesbírala výpovědi očitých svědků v dokumentu „I 

Saw It With My Own Eyes“, započalo prohledávání domů a hromadné zatýkání Tibeťanů. 

Věznice se rychle zaplňovaly. Za ukrývání povstalců hrozily vysoké tresty. Lidé nesměli 

opouštět nahlášená místa trvalého pobytu. Všechny buddhistické kláštery byly uzavřeny a 

obklíčeny vojenskou policií (Richardson 2010). 

V souvislosti se ztrátami se (s časovým odstupem) objevují články referující o 

vládní podpoře postižených. Jednalo se například o daňové úlevy pro firmy a obchodníky, 

výhodné půjčky, vyplácení odškodnění příbuzným obětí, či vyplácení pojistek apod. (#128, 

#141, #150, #161, #192, #202). 

Do stejné kategorie řadím články, které obsahovaly hodnocení a interpretaci 

událostí, a to nejen protestu ve Lhase z pátku 14. března 2008, ale i dalších událostí, které 

na něj navazovaly (rozsáhlé protesty po celé náhorní plošině, mezinárodních reakce na 

události, narušování cesty olympijské pochodně jako protest proti čínskému zásahu během 

                                                 
39

 V závorkách uvádím identifikační čísla článků (ID), podle nichž je lze vyhledávat v kódovací 

knize, která je součástí přílohy. 
40

 dopisovatel listu The Economist, který byl v době vypuknutí protestů ve Lhase. Když se pokoušel 

dostat ke klášteru Sera, ale byl zastaven policií, krátce vyšetřován, fotografie z jeho fotoaparátu mu byly 

vymazány a musel se vrátit. (Miles, J. (2008, March 17). Lhasa under Siege: Our correspondent reports from 

Tibet. The Economist. Retrieved May 14, 2012, from http://www.economist.com/node/10871821) 

http://www.economist.com/node/10871821


33 

 

protestů, o němž se začalo psát na začátku dubna 2008, nebo útoky na čínské ambasády 

v jiných zemích (#100) apod.).  

Podle China Daily byly demonstrace násilné (#8, #10, #16, #43, #58, #98, #105 …). 

Reaguje tak na interpretace západních médií, která je často označovala jako poklidné 

protesty, na něž čínská vláda reagovala neadekvátním násilným zásahem. Za 

zinscenováním demonstrací stojí, podle deníku China Daily, dalajlama, respektive 

dalajlamova klika („dalailama clique“
41

), jak je nejvyšší tibetský duchovní vůdce 14. 

dalajlama Tändzin Gjamccho (a jeho stoupenci) označován v oficiálních článcích, které ho 

nechtějí jmenovat přímo (např. vyjádření čínských politiků). V článcích, které nejsou 

oficiální a které bývají ostřejšího rázu, se mluví přímo o dalajlamovi (Barnett 2009, p. 15).  

„Dalajlamovi stoupenci“ většinou, podle China Daily, pocházejí ze „zločineckých 

organizací“, které vznikají na západě za účelem podpory nezávislosti Tibetu (např. Tibetan 

Youth Congress (TYC), Tibetan Women´s Association (TWA), Students for a Free Tibet 

(SfFT), National Democratic Party of Tibet (NDPT) a Gu-Chu-Sum Movenment of Tibet 

(GCSMT)). Tyto organizace ve spolupráci s Tibetskou exilovou vládou a za finanční 

podpory dalších organizací působících na „západě“ (většinou v USA) také připravovaly 

tibetské lidové povstání (#100). Často se v této souvislosti objevuje slovo „sabotáž“ (např. 

#4, #49, #60, #114, #139). 

Nejednou jsou vypočítávány a chronologicky popisovány aktivity Tibetského 

lidového hnutí (např. #95, #114) jako schůzky a přípravy povstání. Internet, telefon v 

kombinaci s vysíláním radia Voice of America byly, podle China Daily, hlavními 

prostředky komunikace povstalců. Lidem prý organizátoři platili za účast v protestech 

(#114), někteří z nich se museli přidat pod pohrůžkou násilí (#82), nebo se přidali 

v opilosti (#37).  

Do kategorie popisu událostí spadají také četné články, které vypráví příběhy 

konkrétních lidí – civilistů a co jim povstání způsobila. Cílem takových článků nejspíš bylo 

vyvolat ve čtenáři odpor k protestům a jejich původcům skrze soucit s oběťmi. Velmi často 

se setkáváme se situací, kdy mezi oběťmi nepokojů byly děti a ženy (#29, #43, #47, #53), 

což nepochybně vyvolává silnější emoce. Stejně tak jsou časté případy článků, kdy jsou 

mezi oběťmi Tibeťané (#77), což má nejspíš dokazovat, že se nejednalo o národní 

(tibetské) povstání, ale o prosté násilné povstání, jehož potlačení bylo „nezbytné k udržení 

míru a stability v oblasti“. Často je například uváděn „fakt“, že z 18 obětí jich bylo 14 

                                                 
41

 dalajlamova klika je termín označující dalajlamu, který se v ČLR používá v oficiálních 

dokumentech. 



34 

 

tibetského původu (#202, #82). Objevují se i zprávy o hrdinech protestů, což jsou v pojetí 

China Daily např. Tibeťané, kteří se zastali hanských či huiských spoluobčanů, proti 

kterým byly násilnosti namířeny (#175). Zachovali se tak v souladu s tvrzením čínské 

propagandy, že „národnosti Číny vedle sebe žijí v harmonii a navzájem si pomáhají a 

podporují se“. Opakovaně se například objevuje příběh lékaře, který i přes své vlastní 

ohrožení chránil otce a syna hanské národnosti proti rozzuřeným tibetským povstalcům, 

přičemž sám urpěl zranění (#47). Jeho hrdinský čin byl později oceněn medailí za 

statečnost (#88). 

K dotvrzení pravdivosti interpretace událostí slouží konkrétní výpovědi a příběhy 

cizinců (často turistů, ale i čtenářů deníků) např. Američan Tonny Gleason, který ve Lhase 

pracuje a žije, se bál vyjít z hotelu, dav se choval násilnicky, házel kameny a zapaloval. 

Město je zničené. Jeho žena a dcera pro jistotu odjely zpět do USA (#62). Můžeme 

předpokládat, že China Daily, jakožto deník zaměřený na cizince žijící v Číně, bude 

hodnověrnost svých příspěvků dokládat právě vyjádřeními, komentáři a postřehy cizinců, 

kterým je věnován také prostor v rubrikách Comment a Opinion.  

Několikrát se objevuje argumentace, že protesty byly násilné, což je v rozporu 

s buddhistickým učením, tudíž mniši (případně Tibeťané, jenž jsou považováni za 

tradiční nositele buddhistického učení), kteří byli do násilností zapojeni, „hrubě porušili 

principy vlastní víry“. Např. v článku s příznačným titulkem „Budhist teachings not 

followed“ se píše „…To, co se dělo ve Lhase, je v rozporu s buddhistickým učením.… Ať už 

se za nepokoji skrývá kdokoliv, zradil buddhistickou nauku.“ (#64) Nejednou (jako 

například i zde) je v takových článcích přítomna přímá či nepřímá narážka na dalajlamu. 

Na konci sledovaného vzorku se články již zabývají spíše než povstáním samotným, 

tématy příbuznými a důsledky násilností na domácí i zahraniční půdě. Pozornost je 

věnována případům narušování cesty olympijské pochodně (#171, #174). Například, když 

byla v Paříži napadena paralympijská čínská sportovkyně, šermířka Jin Jing, které se 

útočník s vlajkou tibetské exilové vlády pokusil před zraky všech přihlížejících pochodeň 

sebrat. Objevují se zprávy o napadání čínských ambasád v zahraničí, protestech čínských 

studentů proti pokřivování faktů západními médii apod. 

Shrneme-li tedy hodnocení a jejich interpretaci, tak jak se objevovala na stránkách 

deníku China Daily, tak byly demonstrace násilné, nikoliv poklidné, jak tvrdí dalajlama, 

dalajlamova klika, jeho stoupenci po celém světě a západní média. Naopak. Byly zcela 

jistě zinscenované zvnějšku, dlouho dopředu připravované s cílem pošpinit Čínu v období 

vrcholných příprav na Olympijské hry v Pekingu 2008 a oddělit Tibet od své vlasti proti 



35 

 

vůli většiny Tibeťanů, kteří žijí v Tibetské autonomní oblasti (TAO) a přilehlých 

provinciích ČLR. 

3.4.4 Kategorie 2: Legitimita přítomnosti Číny v Tibetu 

Druhá kategorie argumentů obsahuje články obhajující legitimitu přítomnosti Číny 

v Tibetu. Jedná se o širokou kategorii, kam spadají články (a) o zlepšování situace v Tibetu 

(b) články používající historické argumenty, (c) o legitimitě čínského zásahu během 

protestů, a (d) články, které přinášejí informace o uznání čínské suverenity v Tibetu jinými 

zeměmi. 

Zlepšení situace 

Velmi časté jsou články, které se zabývají tím, jak se situace v Tibetu od jeho 

„mírového osvobození“ roku 1951 zlepšila. Celkem se jich v námi sledovaném vzorku 

vyskytuje 25. Ať už se jedná o prostá konstatování, tak o články oficiální, které přinášejí 

konkrétní čísla o růstu HDP, investic čínské vlády do TAO, zlepšení zdravotnické péče a 

zlepšení školství, s čímž souvisí snížení počtu negramotných apod. Například v článku #37 

„Centrální správa nalila do Tibetu už bilióny yuanů a jeho HDP se od r. 1949 zvýšil 

45krát.“ nebo „Před osvobozením Tibetu bylo 95% jeho obyvatel negramotných, dnes je to 

jen 4,8% mezi mladou a střední generací. Více než 98% dětí školního věku má přístup k 

základnímu vzdělání. Vláda ročně utratí 720 milionu yuanů (103 milionu dolarů) na 

podporu škol na venkově…. Zdravotnictví se také zlepšilo - do r. 2006 bylo otevřeno na 

903 nemocnic a 446 klinik a utraceno více než 2 biliony yuanů“ (#112). Nechybí ani 

výpovědi samotných Tibeťanů, že se jim daří lépe, jsou spokojení a o žádnou změnu 

nestojí (např. #156, #165). Podobný názor sdílí, podle China Daily i cizinci, kteří oblast 

navštíví: Giuseppe z Itálie, podle vlastních slov, navštívil Tibet třikrát a v rubrice 

„Opinion“ popisuje změny k lepšímu: „lidé jsou zde šťastní a jejich životní úroveň roste. 

Cesty a silnice se zlepšují, města jsou krásnější“ (#172). 

Opakují se články, které kritizují představu samostatnosti Tibetu, přičemž jedním 

z častých argumentů je, že by to byl krok zpět do temného středověku a Tibeťané mají být 

spíš vděční za pokrok a obecné zlepšení poměrů v oblasti. Např. článek #107 z rubriky 

Opinion: „Dalajlama nikdy neřekl, co si představuje pod autonomií. Pokud to znamená, že 

by se měl Tibet navrátit do středověku a že všechna půda by měla připadnout kléru, 

úředníkům a pánům, potom to všichni odmítáme. Je zřejmé, že čínská vláda nebude 

podporovat tibetský krok zpět.“ Krom popisu zlepšování situace se objevují argumenty 



36 

 

kritizující dalajlamu a tibetskou vládu (a to jak tibetskou správu v letech tzv. „faktické 

nezávislosti Tibetu“ 1912-1951 (Kolmaš 2004, p. 116), tak současnou exilovou vládu či 

představu budoucí tibetské vlády) z neschopnosti vládnout, jak to vyjádřil čtenář v článku 

#134: „Doufám, že si dalajlama uvědomí, že čínská vláda spravuje region lépe než by to 

byl dokázal on a jeho kamarádíčkové z Hollywoodu.“  

Vyzdvihována jsou také práva Tibetu, jakožto autonomní oblasti a Tibeťanů, 

jakožto národnostní menšiny, nicméně tato práva jsou pouze formální a jsou častým 

předmětem kritiky (např. Davis 2008 nebo Yeh 2009)
42

.  

Historické argumenty  

Mezi teze, které se opíraly o historické argumenty, patří jak konkrétní historické 

události a jejich popis, tak univerzálně použitelné tvrzení, že Tibet vždy byl, je a bude 

neoddělitelnou součástí Číny (a jeho jemné obměny), které se vyskytovalo velmi často a 

napříč všemi kategoriemi. Celkem používá historické argumenty 27 příspěvků. Mezi nimi 

je 5, které argumentují historií západních zemí a drtivá většina (22) se opírá historii Číny 

a/nebo Tibetu. 

Je zdůrazňována změna, k níž došlo v důsledku mírového osvobození Tibetu. Totiž, 

že „ještě před více než půl stoletím zde vládla jen elitní vrstva (5% obyvatel) úředníků, 

šlechticů a vyšších mnichů v klášterech, kteří vlastnili veškerou zemědělskou půdu, lesy, 

hory i řeky a s většinou obyvatel zacházeli jako se špinavými poddanými“ (#13). „Do r. 

1949 bylo nevolnictví v Tibetu považováno za legální a teokracie byla udržována intrikami 

a tajnými dohodami… ale roku 1950 Lidová osvobozenecká armáda osvobodila zemi a 

iniciovala mnohé reformy…“ (#90). „Po mírovém osvobození se Tibeťané znovu začali 

stávat pány nad svými životy“ (#26). Kromě otroctví jsou připomínány i další nelidské 

praktiky, které byly podle China Daily v Tibetu na denním pořádku: vypichování očí 

                                                 
42

 Formálně existuje mnoho zákonů, které TAO, stejně jako ostatním autonomním oblastem, udílejí 

zvláštní samosprávná práva (například co se týče náboženství, jazyka, nerostného bohatství, vlastního 

hospodářství, politického zastoupení apod.). V praxi ale nemají autonomní oblasti možnost vlastní legislativy, 

protože vláda TAO je ve všem podřízena státnímu sněmu, který musí veškerou její legislativu schválit (Davis 

2007, p. 160). Rozdíl mezi formálními právy a praxí bývá často ilustrován na formální svobodě 

náboženského vyznání a postavení tibetštiny. Tibetština by měla být hlavním jazykem a měla by být 

používána jako jazyk úřední, ve skutečnosti je ale pracovním jazykem vlády čínština a hanští úředníci v TAO 

tibetsky nemluví. Neuspokojivý je také výskyt tibetštiny na veřejných místech (nápisy na budovách apod.). 

Studenti středních škol sice na konci studia skládají zkoušku z tibetštiny, ale vyučovacím jazykem je čínština 

(Yeh 2009, p. 1001-2). Bez znalosti čínštiny je také obtížné najít v Tibetu zaměstnání. Podobně je na tom 

právo na svobodné vyznání. Ačkoliv je praxe buddhismu zakotvena v čínské ústavě, tak v praxi „nepsaná 

pravidla“ zakazují náboženskou praxi nejen členům strany, ale i všem státním zaměstnancům, studentům a 

žákům. Buddhističtí mniši a mnišky mají dokonce zakázaný vstup na některá veřejná místa ve Lhase (Yeh 

2009, p. 1002). 



37 

 

otrokům, sekání končetin, vytrhávání jazyka. Krutosti údajně dokládají dochované výrobky 

z lidské kůže apod. (#116, #166).  

Tvrzení, že je Tibet součástí čínského území od 13. století (#113, #193), dokládají 

některé články historickým výzkumem a fakty, jako jsou nalezené dokumenty, smlouvy 

apod. (#92, #154). Důvěryhodnost je například hájená tím, že se na výzkumech podílely 

významné (a nezávislé) instituce (#92), např. americká Stanfordská univerzita. V tomto 

případě je hájená představa suverenity Číny v Tibetu v období Čínské republiky. Čínský 

historik cituje dobové telegramy T. V. Soonga (ministr financí Kuomintangu) tehdejšímu 

čínskému vůdci a předsedovi KMT Čankajškovi z roku 1943, ve kterých ho informuje o 

své korespondenci s Winstonem Churchillem, který se v dopise vyjádřil, že se doslechl, že 

Čína soustřeďuje jednotky k napadení Tibetu. Soong mu na to odpověděl, že Tibet není 

nezávislý stát, jak Churchill tvrdí a připomněl mu, že veškeré předchozí smlouvy mezi 

Čínou a Velkou Británií uznávají čínskou suverenitu v Tibetu. Čankajšek se v odpovědi 

Soongovi pozastavuje nad tím, že Churchill považuje Tibet za nezávislé území a reaguje na 

to: „…(Churchill) narušil teritoriální integritu a suverenitu naší země. Je to velká 

urážka…“ Jak víme, v době „faktické nezávislosti Tibetu“ (1911-1950) si Čína tibetské 

území sice formálně nárokovala, nicméně reálně nad ním neměla žádnou moc (Kolmaš 

2004, p. 115-8). Není tedy překvapující, že nejvyšší vedení čínské vlády, v tomto období 

nepovažovalo Tibet za samostatné území a tyto dokumenty nelze považovat za důkazy 

suverenity Číny v Tibetu, jak to tvrdí Wu Jingping, profesor katedry historie na Fudanské 

univerzitě, který se na výzkumu a publikaci dokumentů podílel. Faktickou nezávislost 

Tibetu v tomto období koneckonců dokládá i vyjádření Winstona Churchilla, na které 

Čankajšek reaguje. Znamená to, že minimálně Velká Británie Tibet za samostatný 

považovala
43

.  

Velmi je kritizována nerovnost a rozdělení společnosti do tří sociálních vrstev před 

„mírovým osvobozením“, přičemž „… kláštery, úředníci a šlechta vlastnili a ovládali 

veškerou půdu a pastviny … a nevolníci měli status majetku - mohlo se s nimi obchodovat, 

mohli být někomu věnováni apod. V případě, že neměli peníze, byli často dohnáni k tomu, 

aby prodávali vlastní děti. 90 % z 1 milionu Tibeťanů v roce 1950 bylo bez 

domova…“ (#166). 

                                                 
43

 Tomu se však také nelze divit, protože Velká Británie na tibetském území sledovala své vlastní 

zájmy.  



38 

 

Dalším argumentem, obhajujícím čínskou suverenitu v Tibetu je tvrzení, že 

tibetského náboženského vůdce dalajlamu (vždy) jmenoval čínský císař (#193), což 

z historického hlediska také není úplně legitimní argument. Okolnosti jmenování dalajlamů 

byly mnohem složitější. Kromě toho, že se lišily v různých historických obdobích, tak 

obecně měl mnohem větší vliv na jmenování dalajlamy a později i na jeho reálnou moc 

Kashag (tibetská vláda), vysocí lámové a zejména pak regent, který v době dalajlamovy 

nezletilosti vládl (Goldstein 2007, p. 2-7).  

Dějiny západu 

V rámci historických argumentů se objevovaly také ty, které používaly k obhajobě 

legitimity čínské přítomnosti v Tibetu fakta z dějin západních zemí. Sice jich byla menšina 

(pouhých 5 příspěvků), ale představují další typ argumentace, který stojí za to si je 

představit. Jednalo se zejména o připomínání a kritiku historických momentů z dějin 

západních zemí, kdy se dopustily nějakého násilí vůči svým občanům, či jiným zemím. Je 

zmiňována například invaze USA do Iráku (#66, #91), je kritizováno období evropského 

imperialismu apod. V článku #117 je zmiňována otázka nezávislosti Quebecu, zásahy 

francouzské policie proti muslimským protestantům, povstání v Detroitu, Los Angeles a 

Chicagu v 60. letech atd., s tím, že tyto události nebyly nikdy hodnoceny jako porušování 

lidských práv a nikdy nebyla řeč o tvrdém a nelegitimním zákroku. Nejostřejší jsou pak 

příspěvky v rubrikách Comment a Opinion, kde se vyjadřují čtenáři a redakce deníku. 

Např.: „Jestliže Američani chtějí, aby Číňané opustili Tibet, ať nejdřív sami opustí Severní 

Ameriku“ (#91). Je otázkou, nakolik jsou tyto argumenty legitimní, vzhledem k časovému 

odstupu od většiny takto zmiňovaných událostí a nakolik je legitimní obhajovat násilí 

jiným násilím. 

Legitimita čínského zásahu během protestů 

Čínská média ostře reagovala na nařčení, že čínský zásah proti protestům ve Lhase, 

ale vlastně po celé náhorní plošině, kam se rozšířily, byl neadekvátní a velmi tvrdý. Ani 

sledovaný deník China Daily nebyl výjimkou. Asi nejčastěji se vyskytují teze, že povstání 

byla násilná, přímo ohrožovala civilisty na životech, zdraví a majetku a proto bylo 

naprosto legitimní proti nim zasáhnout. Způsob a povaha zásahu však už většinou 

popisovány nejsou, nicméně na několika místech články popírají, že by policejní síly 

používaly proti demonstrujícím střelné zbraně (viz. např. článek #10, který vyšel 18. 3., 

krátce po událostech ve Lhase: „Policie nepoužila žádné ostré zbraně, jen vodní děla a 

slzný plyn. Armádní síla byla použita jen při záchranných pracích.“). V článku #90 se 



39 

 

tvrdí, že 15. března začala operovat polovojenská policie. Policisté prý jen občas vystřelili 

do vzduchu, spíš jako varovný signál, než s cílem zabíjet. Podle organizace Human Rights 

Watch (HRW) však k střelbě do davu protestujících docházelo (Richardson 2010, p. 22), a 

to i v dalších dnech - 16. března v prefektuře Abu, 4. dubna v klášteře Doggu a během 

několika incidentů v prefektuře Ganzi (Richardson 2010, p. 28-30).  

V průběhu měsíců března a dubna se objevují zprávy o tom, že v buddhistických 

klášterech byly nalezeny zbraně a výbušniny (#109, #128), a to nejspíš jako obhajoba 

obléhání a zásahů v klášterech čínskými vojenskými jednotkami. Měl tak být vytvořen 

dojem, že protestující jsou součástí teroristického hnutí a že zásahem proti nim bylo 

zabráněno nebezpečí dalších teroristických útoků. Podle Smitha byly ale za 

„zbraně“ označeny středověké zbraně, které byly v klášterech tradičně uchovávány, nebo 

je klášterům věnovali ti, co se vzdali lovu. Mniši byli prý nuceni fotit se s tibetskou vlajkou 

a portréty dalajlamy, aby byli vzápětí usvědčeni z vlastizrady a mohli být zadrženi (Smith 

2010, p. 18-19). Jsou známy případy, kdy si mniši na protest ubližovali. Například když si 

dva mniši uvěznění v klášteře Drepung na protest usekli zápěstí (Smith 2010, p. 13). 

V China Daily se pak objevují zprávy typu: „… Někteří mniši se dokonce mrzačili 

navzájem, nafotili se, aby spustili světovou senzaci“ (#90). To je jeden z ukázkových 

příkladů protichůdných interpretací téhož.  

Dále byla legitimita zásahu obhajována různými obměnami teze, že Čína je 

suverénní země a má právo zasáhnout proti násilí na svém území, podle vlastního uvážení 

a jiné státy nejsou oprávněné její postup hodnotit a kritizovat. Např.: „…je právo státu 

poslat armádu kamkoliv na svém území“ (#115). Přičemž žádná země by jistě nestrpěla 

takové násilí na svých občanech. „…Nejde o porušování lidských práv ze strany čínské 

vlády. Žádná zodpovědná vláda by si nenechala líbit násilí páchané na civilistech, ničení 

majetku … Použití ozbrojené policie k zastavení nepokojů ve Lhase bylo naprosto 

oprávněné“ (#117). 

V této souvislosti je pak poukazováno na případy z minulosti (viz. kategorie 

„historické argumenty“), kdy v západních zemích bylo použito proti demonstrantům násilí 

(např. #117) a bylo to považováno za naprosto legitimní.  

V této kategorii se pak objevují také články, které popisují, které země, významné 

osobnosti či instituce vyjádřily podporu čínskému zásahu během protestů. Např. v článku 

#78 jsou vyjmenováni vůdci mnoha politických stran po celém světě, kteří vyjádřili 

podporu čínské vládě a jejímu postupu proti nepokojům ve Lhase. Tato zahraniční podpora 

může být považována za další způsob obhajoby čínské strany a legitimity zásahu. Jedná se 



40 

 

zejména o menší země, které jsou na Číně ekonomicky závislé nebo mají dlouhodobě 

dobré vztahy s Čínou (např. Pákistán a Rusko), nebo politici s levicovou orientací, levicové 

politické strany (KS) a lidé či instituce, které měly zájem na úspěšném konání 

Olympijských her v Pekingu 2008. Například ministři sportu EU, Slovinska a olympijský 

výbor (#28). 

…k protestům v Tibetu zaujímají oficiální postavení vlády a instituce po celém světě: 

Rusko vyjádřilo podporu ČLR; ministři sportu EU a olympijský výbor se postavil proti 

bojkotu olympijských her skrze události v Tibetu; slovinský ministr sportu řekl, že sport je 

prostředek mezikulturní komunikace; Pákistán uznává Tibet jako neoddělitelnou součást 

Číny, malajský tisk popsal protesty jako zpolitizování OH, Litva: Tibet je součástí ČLR. 

(#28) 

Uznání čínské suverenity jinými zeměmi 

Jako potvrzení legitimity Číny v Tibetu píše China Daily o všech mezinárodních 

uznáních práva Číny na tibetské území. Podle článků v námi sledovaném období vyjádřily 

Číně podporu státy jako Pákistán (#28, #189), Litva, Zambie, Fiji, zástupci Sýrie, 

Kazachstánu, vůdci některých politických stran (zejména levicových stran – KS Ruska a 

Brazílie), thajský ministr zahraničních věcí, australský prezident K. Rudd (#196), zástupci 

nejrůznějších institucí atp.  

Dále sem patří argumenty, kde je uváděno, že samotní Tibeťané uznávají čínskou 

správu a jsou spokojeni se situací takovou, jaká je. Tvrdí, že jen nepřizpůsobivá menšina 

volá po samostatnosti, ale oni vlastně po samostatnosti vůbec netouží. „Exulanti nemohou 

reprezentovat většinu Tibeťanů žijících v Číně“ (#130) a „to, co děsí Tibeťany, není 

ekonomická reforma ani politika KS, ale návrat feudálního otrokářského systému“ (#156). 

Podle China Daily po nezávislosti Tibetu volají hlavně cizinci a o názor Tibeťanů, kteří 

pokojně žijí na střeše světa, se nezajímají (#158). Obyčejní Tibeťané mají, podle China 

Daily, doma (stejně jako všichni Číňané) na stěně pověšený portrét Mao Zedonga (#171).  

3.4.5 Kategorie 3: Reakce 

Do třetí kategorie patří články, které nějakým způsobem reagují na vnější 

hodnocení událostí (jinými zeměmi, ale i institucemi či jednotlivci). Přičemž se k těmto 

reakcím autoři článků vymezují. Jsou to články dvojího typu – kritické a souhlasné.  



41 

 

Reakce na západní média 

Asi největší podskupinu tvoří články, které reagují na hodnocení a popis událostí 

západními médii (celkem 55 příspěvků). Jak už bylo řečeno, vyvolalo západní pojetí 

událostí bouřlivou a širokou reakci, jak oficiální (tedy vládní), tak i laickou, tedy reakci 

veřejnosti. A to se samozřejmě projevilo v médiích. 

Západní média podle China Daily podávají „zkreslené informace a popisují páteční 

nepokoje jako poklidné demonstrace“ (#26). „Šířením negativních informací se snaží 

oslabit rychlý rozvoj Číny a snaží se narušit klid a mír mezi národnostními 

menšinami“ (#34). Západ a západní média jsou kritizována za to, že uvěřila a naslouchají 

jen menšině tibetského obyvatelstva (zastoupenému dalajlamou a Tibeťany v exilu), čímž 

se zpronevěřila základním principům přesnosti a objektivity (#87). Správně by měla 

poskytnout prostor také Tibeťanům spokojeně žijícím ve svých domovech v TAO a 

Číňanům protestujícím v zahraničí. Podle názoru Xiong Leie v rubrice Comment tak 

západní média ukázala, že úplná svoboda tisku není možná (#104). 

Některá západní média sklidila ostrou kritiku za publikování fotografií, které byly, 

podle China Daily, falšované. Celý svět například obletěla fotografie policisty, který se 

napřahuje a chystá se holí uhodit mladíka ležícího na zemi. Ta sloužila jako ilustrace násilí 

čínských policistů v západních médiích. Ve skutečnosti, jak tvrdí China Daily, však byla 

tato fotografie pořízena v nepálském Káthmándú a v úplně jiných souvislostech. Podle 

China Daily se nejedná o ojedinělý případ falsifikování a jiných úprav fotografií. Západní 

média a blogy se toho dopouštěly soustavně, a to i tak uznávané mediální organizace jako 

CNN a BBC (#45). Není v našich silách hodnotit, zda byly snímky falsifikované či nikoliv, 

ale podle China Daily některá média přiznala svou vinu, když se později za jejich 

uveřejnění omluvila („German TV station apologizes for picture ´in wrong context´“ #57).  

Toto „překrucování informací“ vyprovokovalo čínské aktivisty, zejména mladé lidi 

k reakci a protiakcím. Vznikly například webové stránky www.anti-cnn.com
44

, kde lidé 

zveřejňovali případy překrucování faktů západními médii s kritickými komentáři (#68). 

Aktivisté kritizovali západní média za neobjektivitu, že kdykoliv referují o Číně, musí to 

být v negativních souvislostech a ignorují pokrok a úspěchy, kterých Čína dosáhla (#45). 

Články popisují, jak se Číňané spojují a hromadně vyjadřují svůj nesouhlas s 

                                                 
44

 Tento projekt nezůstal jen u kritiky západních médií ohledně protestů v Tibetu, ale rozšířil se. 

Dnes pod názvem 四月网 xiyue wang „Aprils media website“/„The 4th media“ (adresa se změnila na 

www.m4.cn) publikují mladí lidé své kritické příspěvky. Autoři na svých stránkách tvrdí, že poskytují jiný 

hlas (just another voice) a prostor jiným informacím (About Us. The 4th Media: Just Another 

Voice. Retrieved May 15, 2012, from http://www.4thmedia.org/aboutus/) 

http://www.anti-cnn.com/
http://www.m4.cn/
http://www.4thmedia.org/aboutus/


42 

 

„pokrytectvím západních médií“, a to například na internetu (#136, #144), ale i v zahraničí, 

kde protestovali proti tomuto překrucování faktů před ambasádami, pořádali shromáždění 

apod. (#96, #102). 

Západ je obviňován z pokrytectví a používání dvojího metru při posuzování (nejen) 

událostí v Tibetu. Jak píše Sava Hassan: „…Když nějaká země použije sílu, aby chránila 

své obyvatele, západ to označí jako "útlak a porušování lidských práv" zatímco, když se to 

samé stane na západě, jde o racionální a základní opatření“ (#66). Podle názoru některých 

čtenářů panuje na západě strach z čínského rozvoje, a proto se snaží všemožnými způsoby 

Čínu pošpinit, aby ji destabilizoval (#67).  

Na obranu západních médií lze jen konstatovat, že získat věrohodné informace 

nebylo snadné vzhledem k tomu, že celá oblast byla okamžitě uzavřena a cizincům či 

novinářům, kteří se tou dobou zrovna v Tibetu nacházeli, bylo výrazně doporučeno 

nevycházet ze svých hotelových pokojů. Asijský dopisovatel pro Guardian Jonathan Watts 

ve video reportáži popisuje, jak mu bylo několikrát zabráněno v přístupu do míst protestů. 

Po týdnu cestování po Tibetské náhorní plošině konstatuje, že nemůže potvrdit jediné 

zabití či násilí, protože mu nebylo umožněno, aby je viděl na vlastní oči (Watts, 2008).
45

  

Reakce na (západní) politiky a dalajlamu  

Velké procento článků více či méně kritizovalo dalajlamu – celkem v 55 případech. 

Samotné slovo „dalajlama“ bylo součástí více jak poloviny článků (53%). Jedinou 

informační hodnotu, kterou přinesl úplně první článek s příznačným názvem „Dalailama 

behind sabotage“, který se na stránkách China Daily objevil, bylo, že za povstáními stojí 

dalajlama a jeho klika (#4). To už naznačovalo, v jakém duchu se ponesou i další články, 

které také označovaly dalajlamu za strůjce protestů (např. #40, #41, #95, #114, …). 

Velmi často je označován přívlastkem „pokrytecký“ (#12, #17, #105, #131, 

#170, …) v tom smyslu, že ačkoliv mluví o míru a nenásilí, jeho stoupenci se ho 

dopouštějí a on sám je k tomu (údajně) vyzývá. Také tvrdí, že nepožaduje nezávislost, ale 

pouze autonomii Tibetu, ale to podle některých příspěvků v China Daily není pravda – nač 

by potom existovala Tibetská exilová vláda? (#90) Tento postoj je shrnut ve vyjádření 

Kuang Weilina, zástupce čínského konzula v New Yorku:  

„Dalajlama sice tvrdí, že se vzdal "nezávislosti Tibetu", ale to, co dělá, ukazuje na 

přesný opak. "Vysoký stupněm autonomie" v jeho pojetí znamená popření současného 

                                                 
45

 Watts, J. (2008, March 26). Seven Days Not in Tibet. The Guardian. Retrieved May 8, 2012, from 

http://www.guardian.co.uk/world/video/2008/mar/26/covering.tibet 

http://www.guardian.co.uk/world/video/2008/mar/26/covering.tibet


43 

 

systému regionální a etnické autonomie, odsun čínských jednotek z oblasti a snaha založit 

širší tibetskou oblast, která pokrývá 1/4 Číny. Dalajlama se nevzdal snu o nezávislosti. 

Dalajlamova klika si vybrala tento olympijský rok k akcím poutajícím pozornost světa, aby 

vytvořila nátlak na čínskou vládu. Jejich cílem je rozdělení Číny.“(#138)  

Dalajlama chce údajně získat pro Tibet nezávislost proti vůli jeho občanů, jde mu 

jen o to, aby získal zpět ztracenou moc a postavení. Proto se „kamarádíčkuje“ s hvězdami 

z Hollywoodu (#134) a získává si popularitu na západě. Mezinárodní společenství bývá 

v této souvislosti často vyzýváno, aby „prohlédlo dalajlamovu pravou tvář“ (#41, #70). 

Ze západních politiků a osobností byla snad nejvíce kritizována za svůj postoj 

k protestům v Tibetu mluvčí americké sněmovny Nancy Pelosi, která, jak se vyjádřil 

Wang Jiaquan v rubrice Opinion, „obhajovala gangstery a ... vůbec nebrala v potaz 18 

obětí nepokojů“ (#65). Dále byla kritizována také za to, že se setkala s dalajlamou a za 

svůj postoj k válce v Iráku. Velký odpor vyvolala rezoluce amerického kongresu, která 

byla na návrh Pelosi schválena ve středu 9. dubna (#188). Čínská strana na ni reagovala 

velmi emotivně ústy mluvčí ministerstva zahraničí Jing Yu: (Rezoluce) „výrazně 

překrucuje historii a realitu Tibetu, hulvátsky zasahuje do čínských vnitřních záležitostí a 

zraňuje city čínského lidu“ (#188). Tak ostrá slova by snad mohla zarazit, ale když se na 

dokument podíváme, zjistíme, že jsou v něm zmiňovány pro Čínu velmi citlivé záležitosti, 

které vskutku tnuly do citlivého místa.  

V šestistránkové rezoluci americká Sněmovna reprezentantů (The House of 

Representatives) nejprve shrnuje důvody, které ji vedly k danému usnesení. Mimo jiné se 

v ní tvrdí, že tibetským mnichům a mniškám bylo čínskou policií zabráněno uspořádat 

mírové demonstrace k připomenutí 49. výročí povstání proti čínské nadvládě (r. 1959), 

které přinutilo dalajlamu uprchnout do exilu, že je v Tibetu soustavně narušována 

schopnost tibetského obyvatelstva uchovat si svou specifickou kulturu, jazyk a 

náboženskou identitu a že čínský zásah, při němž zemřely stovky lidí, byl neadekvátní a 

extrémní. Na základě těchto tvrzení, vyzývá vládu Čínské lidové republiky, aby ukončila 

tvrdý zásah proti nenásilným tibetským protestujícím a kulturní, náboženský, ekonomický 

a lingvistický útlak uvnitř Tibetu (bod 1), aby započala konstruktivní dialog s jeho svatostí 

dalajlamou (bod 2), aby umožnila nezávislým novinářům a pozorovatelům vstup do TAO a 

dalších tibetských oblastí v Číně (bod 3), aby okamžitě propustila Tibeťany, kteří jsou 

uvězněni za nenásilné vyjádření nesouhlasu s čínskou vládou (bod 4). Dále vyzývá 

ministerstvo zahraničí Spojených Států, aby přehodnotilo své rozhodnutí z roku 2007 

nezahrnout ČLR mezi státy označené jako „největší systematické narušovatele lidských 



44 

 

práv“ (bod 5). Nakonec vyzývá ministerstvo zahraničí Spojených Států, aby dodrželo 

podmínku schválenou v zákoně o tibetské politice (Tibetan Policy Act of 2002: 22 U.S.C. 

6901 note) o založení amerického úřadu ve Lhase, který by monitoroval politický, 

ekonomický a kulturní vývoj v Tibetu a zároveň poskytoval konzulární ochranu a služby 

občanům v případech nouze (bod 6).
 46

  

K situaci na náhorní plošině se vyjadřovaly i další země, ale čínská strana vyjma 

Spojených Států téměř nezmiňuje rezoluce a kritická vyjádření dalších zemí. Zástupci 

České republiky se také skrze prohlášení Poslanecké Sněmovny z 19. března 2008 vyjádřili 

k situaci v Tibetu. Vyzývají v něm k ochraně lidských práv, vpuštění zpravodajů, zástupců 

OSN a Červeného kříže do oblasti za účelem vyšetření událostí atd.
47

 China Daily si však 

vystačí s jediným zástupcem západu, svým dlouholetým protivníkem -  USA. Velmi ostře 

kritizuje rezoluci kongresu USA, která „hulvátsky zasahuje do čínských vnitřních 

záležitostí a zraňuje city čínského lidu“ (#188). 

Zároveň skrze články na stránkách China Daily vyjadřuje vláda svůj ostrý postoj 

vůči jakémukoliv zasahování do vnitřních záležitostí vlastního státu: Tibet je součástí Číny 

a „čínská vláda se nikdy nepodřídí tlaku ze zahraničí“ (#183).  

Pozitivně deník reagoval na vyjádření zemí, institucí či jednotlivců, kteří naopak 

čínskou stranu podpořili a vyjádřili se v její prospěch. Tyto argumenty se však většinou 

překrývají s argumenty v kategorií uznání legitimity přítomnosti Číny v Tibetu, případně 

legitimita zásahu a byly také v těchto částech popsány.  

3.4.6 Kategogie 4: Národ 

Do této kategorie jsem řadila články, které nějakým způsobem (implicitně či 

explicitně) popisovaly národ, nebo se zabývaly národní otázkou v souvislosti s protesty. 

Celkem jich bylo 42 a nejčastěji se vyskytovaly v rubrice Nation
48

 (v 16 případech tedy 

38%) a v rubrice Comment (13 případů, 30%). 

                                                 
46

 Rezoluce je přístupná na stránkách knihovny amerického kongresu: Resolution: Calling on the 

Government of the People’s Republic of China to end its crackdown in Tibet and enter into a substantive 

dialogue with His Holiness the Dalai Lama to find a negotiated solution that respects the distinctive 

language, culture, religious identity, and fundamental freedoms of all Tibetans, and for other purposes. 

House of Representatives, 110th Cong. (Serial Nr. 1077). (2008). Retrieved May 12, 2012, from The Library 

of Congress: 

http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/BILLS-110hres1077ih/pdf/BILLS-110hres1077ih.pdf 
47

 Usnesení zahraničního výboru z 22. schůze dne 19. března 2008 k návrhu Prohlášení Poslanecké 

sněmovny k situaci v Tibetu. In: Poslanecká sněmovna, 2008, 5. volební období, 2006-2010, usnesení č. 113. 

Dostupné z: http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=26385 
48

 Rubrika Nation, jak již bylo vysvětleno výše, je rubrika pro domácí události. 

http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/BILLS-110hres1077ih/pdf/BILLS-110hres1077ih.pdf
http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=26385


45 

 

Velká část z nich mluvila o jednotném čínském národě, jehož jsou Tibeťané 

součástí, stejně tak jako všech 56 etnik žijících v Číně. Články podporují představu 

jednotného a harmonického čínského národa. Tibeťané, kteří spustili nepokoje a bojují za 

samostatnost a odtržení od Číny, představují podle China Daily jen menšinový názor 

importovaný ze zahraničí. Např.: „…většina tibetského obyvatelstva považuje Tibet za 

neoddělitelnou součást Číny, jen menšina volá po tzv. "nezávislosti" (#34) nebo „Exulanti 

nemohou reprezentovat většinu Tibeťanů žijících v Číně“ (#130). Tibeťané a Hanové drželi 

během protestů spolu, navzájem si pomáhali a podporovali se (#47). Přičemž i Tibeťané 

byli mezi oběťmi (#77, #82). Násilnosti se podle China Daily odehrály proti vůli většiny 

Tibeťanů, kteří žijí pokojně a spokojeně (#156, #158). 

Demonstrace jsou považovány za nacionalistické, namířené proti Hanům a Huiům 

(#125) s cílem podkopat harmonii mezi Tibeťany a Hany budovanou po staletí (#37). To 

dalajlama iniciuje etnický konflikt (#170). „Dalajlama lže, aby podnítil nenávist mezi 

etnickými skupinami a aby ovlivnil mezinárodní společenství“ (#164). 

Vyskytují se také články, v nichž je obhajována rovnost Tibeťanů (#148, #156) a to, 

že je s nimi dobře zacházeno.  

Do kategorie národ jsem také řadila příspěvky popisující pocity „čínského 

národa“ a specifické reakce na události. Například o snu každého Číňana hostit a 

organizovat úspěšné Olympijské hry. Voláním po jejich bojkotu či zrušení byla velmi 

zraněna národní hrdost každého Číňana (#198, #169, #201). Zprávy o protestech Číňanů 

žijících v zahraničí proti západním médiím, které mají velkou podporu (#203), svědčí o 

tom, že i Číňané žijící mimo svou vlast jsou národně uvědomělí a cítí se svými 

spoluobčany. 

V těchto článcích můžeme pozorovat snahu posilovat čínské národní uvědomění, 

které je tradičně již velmi silné a časté vymezování se proti západu. 

3.4.7 Kategorie 5: Olympijské hry 

Poslední sledovaná kategorie zahrnuje články, které protesty v Tibetu spojovaly s 

letními Olympijskými hrami v Pekingu, na které se Čína a celý svět v době protestů 

horečně připravovala. Celkem se Olympijským hrám věnovalo 43 příspěvků, a to nejčastěji 

v rubrice Nation (27,9%), nicméně velký podíl měly i rubriky Comment (23,3%) a Opinion 



46 

 

(25,6%). Je tedy vidět, že spojitost mezi protesty a Olympijskými hrami byla populární a i 

veřejnost jí vnímala jako důležitou a věnovala jí pozornost.
49

  

V souvislosti s protesty se v China Daily mluví o „snahách narušit mír a stabilitu 

v zemi před olympiádou“ (#10, #21, #152, #159, #172, #184, #194, #196…) a snahami 

získat pozornost pro „tibetskou otázku“ (#100, #105). Je kritizován bojkot olympijských 

her, ke kterému některé země, instituce či jednotlivci po celém světě v důsledku protestů 

volali (#28, #42, #111, …) Podle některých by byl bojkot OH zbytečný a nic nezmění: 

bojkot OH nepomůže ani Tibeťanům, ani nebude působit na Čínu. Je to široce rozšířený 

omyl, že tlak, kritika nebo výhružky sankcemi mohou přinést politickou změnu. (#73, 

#118…). Některé články jsou velmi emotivní a tvrdí, že volání po bojkotu OH velmi 

zasáhlo city čínského lidu: …nikdo nemá právo pohrdat enthusianismem a úsilím, který 

čínský lid do her vkládá (#169) a vyjadřují podporu čínské vládě v organizaci her. Čtenář 

z Brazílie například píše: ...Doufám, že chaos brzy skončí a čínská vláda situaci zvládne a 

že OH budou úspěšné (#172). Velmi často se argumentuje, že politika a sport by se neměly 

slučovat (#67, #93, #133, #142, …). 

Později se začínají objevovat články ostře kritizující incidenty narušování cesty 

olympijské pochodně, ke kterým docházelo ve státech, jimiž pochodeň procházela. 

Incidenty narušující cestu pochodně jsou podle článků organizovány tibetskými separatisty 

(#200). China Daily kritizovala některé země (zejména Francii), za to, že nedokázaly 

zajistit bezpečný průchod pochodně (#153, #190) a píše se o tom, že pochodeň a 

olympijské hry jsou vlastnictvím a symbolem pro celé lidstvo a že čas her je čas míru, 

podle tradice, kterou si lidstvo předává už od starověkého Řecka (#201).  

 

  

                                                 
49

 I když otázkou zůstává, do jaké míry jsou tito „čtenáři“ skuteční a reprezentují skutečný vzorek 

veřejnosti. Podle toho, co víme o čínských médiích, můžeme předpokládat, že komentář, který by kritizoval 

například postup čínské vlády a podporoval protestující Tibeťany, by tak jako tak nebyl otisknut. 



47 

 

4 Závěr 

Shrneme-li poznatky vycházející z teoretické části o situaci v mediální prostředí 

v ČLR, tak kromě postpublikační kontroly je v současné době nejúčinnějším nástrojem 

kontroly obsahu médií v Číně autocenzura založená na systému strachu a nejistoty, který 

vychází z nejasné formulace zákonů a nepsaných pravidel. Důležitým stimulem 

autocenzury je finanční a zároveň existenční motivace mediálních organizací i samotných 

novinářů. Ačkoliv uvolnění části médií z přímého dohledu KS Číny přineslo 

komercializaci a orientaci na zisk i do této oblasti, tolik očekávaná liberalizace médií se 

nekonala. Co se zpravodajství týče, média musí být jednotná a nadále se držet oficiálních 

verzí vládní tiskové agentury Xinhua a deníku People´s Daily. Pro různé typy médií se 

vyvíjejí různé způsoby kontroly stejně tak jako způsoby, jak cenzuru a oficiální zásahy 

obcházet. Nejpříznačnější a nejdynamičtější je v tomto ohledu internet, jehož kontrole je 

v Číně věnována velká pozornost.  

V praktické části práce bylo demonstrováno, jaký měly demonstrace v Tibetu na 

jaře 2008 vliv na čínský (anglicky psaný) deník China Daily a jeho obsah. Ačkoliv byl 

vstup novinářům do oblasti zakázán, čímž bylo zamezeno získání nezávislých informací, 

demonstrace se promítaly do obsahu masových médií jak v Číně, tak v zahraničí. A právě 

skutečnost, že zejména západní média o demonstracích rozsáhle referovala a zaujala silně 

kritické stanovisko k roli čínské vlády, se promítala do článků v China Daily, nejvíce. 

Čínský tisk reagoval na západní interpretace událostí neméně kriticky. O protestech se 

psalo, ačkoliv podle toho, co víme o povaze čínských médií, bychom mohli spíše 

předpokládat, že budou o protestech mlčet. Sociální nepokoje totiž jednoznačně spadají 

mezi citlivá témata, kterým se čínský tisk snaží vyhýbat (He 2008, p. 52).  

V tomto konkrétním případě se deník China Daily vyhýbal podrobnějšímu popisu 

samotných protestů, ale zaměřoval se spíše na jejich ničivé důsledky, na to jak se s nimi 

vláda (úspěšně) vypořádává, ale zejména na vyvracování západních „falešných a lživých 

interpretací“. Postupně – jak se zpravodajství odklání od událostí na Tibetské náhorní 

plošině a sleduje více dění na mezinárodní poli - se stupňuje vlastenecká kritika bojkotu 

Olympijských her, kterým na Čínu tlačily některé země a sportovci vyžadujíce otevření 

oblasti nezávislým novinářům, pozorovatelům a humanitárním organizacím. Články se 

velmi často vymezují vůči západu (a nejčastěji USA), který je v širším kontextu vnímán 

jako strůjce protestů a kritizován za svůj postoj k Číně obecně.  



48 

 

Hypotézy vznesené na začátku praktické části se do větší či menší míry prokázaly 

jako platné a kvalitativní analýza je rozšiřuje o kontext, konfrontuje se 

„západním“ výkladem událostí a doplňuje další rysy argumentů, které se do původních 

hypotéz nevešly. Povstání v Tibetu byla popisována jako násilná, vyvolaná hrstkou 

aktivistů (v čele s dalajlamou) za účelem poškodit pověst a jednotu Číny (H1) před 

připravovanými Olympijskými hrami (H7) a oddělit Tibet od vlasti. Velmi časté a 

různorodé byly argumenty o legitimitě obhajující přítomnost Číny v Tibetu na obecné 

úrovni (H2), nebo legitimitu čínského postupu vůči protestům (H3). Ostré a kritické články 

zaujaly až ofenzivní postoj vůči západním médiím, západním politikům, dalajlamovi a jeho 

„stoupencům“ (H4, H5), přičemž je zajímavé vnímat rozdíly mezi články oficiálními a 

články, které mají spíše reprezentovat názor veřejnosti v rubrikách Comment a Opinion. 

Ty jsou konkrétnější a jsou výrazně ostřejšího rázu. Teze, jež by se daly považovat za 

„národotvorné“ (formující čínský národ), o jednotě čínského národa a „ničivých snahách 

hrstky separatistů odtrhnout Tibet od své vlasti Číny“ apod., se objevují (v různých 

variantách) opakovaně a potvrzují tak hypotézu 6. Hlavní hypotéza, že články o Tibetu na 

stránkách deníku China Daily v období protestů na jaře 2008 reflektují argumentační 

strategii strany a vlády ČLR, což se projevuje na tom, že se na jeho stránkách objevují 

určité typy argumentů, které se opakují tak byla potvrzena.  

Spojíme-li sociálně-konstruktivistický předpoklad o tom, že média do jisté míry 

formují veřejné mínění
50

 s faktem, že v ČLR má na výklad a interpretaci událostí monopol 

čínská vláda a strana, pomůže nám tato analýza pochopit, proč jsou Číňané v mnohých 

názorech (zde konkrétně v otázce „nezávislosti Tibetu“) tak jednotní. Setkávají se totiž jen 

s jednou jedinou možnou interpretací, která je úměrně svému významu (v očích strany a 

vlády ČLR) také propagována. Je tedy poměrně pravděpodobné, že vlastenecké až 

nacionalistické komentáře v rubrikách Comment a Opinion nejsou menšinovým názorem 

čínské společnosti, ale naopak sdíleným přesvědčením.  

Cílem práce bylo prokázat teoreticky a prakticky vliv kontroly obsahu médií v ČLR 

na jejich obsah a manipulaci s informacemi ve prospěch vládnoucího režimu, a to na 

základě dostupné literatury v teoretické části a na konkrétním případě v části praktické. 

Viděli jsme, že typickým rysem obsahu médií v Číně pro citlivá politická témata jako byly 

protesty v Tibetu 2008, je vytváření vlastní interpretace a útočný postoj proti vnějšímu 

„nepříteli“ (západ, dalajlama, separatisté), který má sjednocovat veřejné mínění. Nicméně 

                                                 
50

 Dnes se mluví o tzv „dohodnutém vlivu médií na publikum“, které při utváření veřejného mínění 

přiznává podíl vlivu také publiku (McQuail 1999, 363). 



49 

 

je potřeba mít na vědomí, že deník China Daily a téma tibetských protestů nemůže 

reprezentovat mediální prostředí v Číně jako celek. Proto by bylo zajímavé podrobit 

podobné analýze jiný deník (zejména čínsky psaný), či sledovat pokrytí jiných témat, ať už 

stejně či méně kontroverzních a srovnat výsledky se závěry této práce.  

  



50 

 

Literatura 

 

About Us. The 4th Media: Just Another Voice . Retrieved May 15, 2012, from 

http://www.4thmedia.org/aboutus/ 

 

Advanced Search. China Daily. Retrieved May 8, 2012, from 

http://search.chinadaily.com.cn/ 

 

Barnett, R. (2009). The Tibet Protests of Spring, 2008: Conflict between the Nation and the 

State. China Perspective, 3, 6-23. 

 

Congressional – Executive Commission on China (2006, April 5). Agencies responsible for 

Censorship in China. Retrieved May 14, 2012, from  

http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/exp/expcensors.php. 

 

Davis, M. C. (2007). The Quest for the Self-rule in Tibet. Journal of Democracy. 18 (4), 

157-171. 

 

Fairbank, J. K. (2010). Dějiny Číny. (1st ed.). Praha: NLN Nakladatelství lidové noviny.  

 

Fisher, D. (2009). Censorship and marketization: Institutional change within China´s 

media. In T. Heberer & G. Schubert, Regime legitimacy in contemporary China: 

institutional change and stability (pp. 175-196). New York: Routledge. 

 

Goldkorn, J. (2006, June 6). China Media Timeline: Media and Visual Culture in the 

People's Republic of China A timeline: 1978 to 2008. Danwei: Chinese media, advertising, 

and urban life. Retrieved April 11, 2012, from  

http://www.danwei.org/internet/china_media_timeline_danwei_wo.php 

 

Goldsmith, J. & Wu, T. (2008). Kdo řídí internet? Iluze o světě bez hranic. Praha: Dokořán 

a Argo. 

 

Goldstein, M. C. (2007). A history of modern Tibet. Berkeley: University of California 

Press.  

 

Great Firewall of China. Retrieved May 5, 2012, from,  

http://www.greatfirewallofchina.org/ 

 

Hála, M. (2010). Čína na přelomu věků. In Fairbank, J. K, Dějiny Číny. (pp. 479-523) 

Praha: NLN Nakladatelství lidové noviny. 

 

Hassid, J. (2008). Controlling the Chinese Media: An Uncertain Business. Asian Survey. 

48 (3), 414-430. 

http://www.4thmedia.org/aboutus/
http://search.chinadaily.com.cn/
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/exp/expcensors.php
http://www.danwei.org/internet/china_media_timeline_danwei_wo.php
http://www.greatfirewallofchina.org/


51 

 

 

 

He, Q. (2008). The Fog of Censorship: Media Control in China. New York: Human Rights 

in China. Retrieved May 15, 2012, from 

http://hrichina.org/sites/default/files/oldsite/PDFs/Reports/HRIC-Fog-of-Censorship.pdf 

 

Houser, P. (2008, March 26). Čínská filtrace internetu funguje překvapivě dobře. Lupa.cz. 

Retrieved May 12, 2012, from http://www.lupa.cz/clanky/cinska-filtrace-internetu-

funguje-prekvapive-dobre/ 

 

Chomsky, N. (2002). Media Control: the Spectacular Achievements of Propaganda. (2nd 

ed.). New York: Seven Stories Press. 

 

Internet in China: Review of China´s Internet Regulations and Domestic Legislation 

(2001). International Centre for Human Rights and Democratic Development. Retrieved 

May 14, 2012, from  

http://www.ichrdd.ca/english/commdoc/publications/globalization/legislationInternetChinaEng.pdf 

 

Jirák, J. & Köpplová, B. (2007). Média a společnost: Stručný úvod do studia médií a 

mediální komunikace. (2nd ed.). Praha: Portál. 

 

Kaixinwang. Retrieved May 5, 2012 from http://www.kaixin001.com/ 

 

Kájínek, M. (2012, February 22). Čínská vláda má v ČR 6 zpravodajů, česká média v Číně 

jen 2. Velká Epocha. Retrieved May 14, 2012, from  

http://www.velkaepocha.sk/2012022219167/Cinska-vlada-ma-v-CR-6-zpravodaju-ceska-

media-v-Cine-jen-2.html 

 

Kolmaš, J. (2004). Tibet: Dějiny a duchovní kultura. Praha: Argo. 

 

Kroupa, J. (2010). Slovník soudobé politiky a mezinárodních vztahů. Praha: Wolters 

Kluwer.  

 

Linz, J. J. (2000). Totalitarian and authoritarian regimes. Boulder, CO: Lynne Rienner 

Publishers. 

 

Lomová, O. (2006). Jestli se nezačneš chovat slušně, zařídím, abys potichu zmizel 

(rozhovor s Ma Ťienem). Literární noviny 17 (4), 15. 

 

Luo, J. (2005). China Today: an encyclopedia of life in the People's Republic. Westport, 

Conn.: Greenwood Press. 

 

Mackerras, C. (2001). The New Cambridge Handbook of Contemporary China. New York, 

NY: Cambridge University Press. 

http://hrichina.org/sites/default/files/oldsite/PDFs/Reports/HRIC-Fog-of-Censorship.pdf
http://www.lupa.cz/clanky/cinska-filtrace-internetu-funguje-prekvapive-dobre/
http://www.lupa.cz/clanky/cinska-filtrace-internetu-funguje-prekvapive-dobre/
http://www.ichrdd.ca/english/commdoc/publications/globalization/legislationInternetChinaEng.pdf
http://www.kaixin001.com/
http://www.velkaepocha.sk/2012022219167/Cinska-vlada-ma-v-CR-6-zpravodaju-ceska-media-v-Cine-jen-2.html
http://www.velkaepocha.sk/2012022219167/Cinska-vlada-ma-v-CR-6-zpravodaju-ceska-media-v-Cine-jen-2.html


52 

 

 

McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. 

 

Miles, J. (2008, March 17). Lhasa under Siege: Our correspondent reports from Tibet. The 

Economist. Retrieved May 14, 2012, from http://www.economist.com/node/10871821 

 

Mikoláš, R. (2012, January 14). Hořící pochodně Tibeťanů se šíří dál. ČT24 blogy. 

Retrieved May 15, 2012, from http://www.ceskatelevize.cz/ct24/blogy/160324-horici-

pochodne-tibetanu-se-siri-dal/ 

 

Mirsky, J. (2008). The Britannica guide to modern China a comprehensive introduction to 

the world's new economic giant. London: Robinson/Brittanica. 

 

Ng, J. (2010, April 18). Devět způsobů, jakými v Číně cenzurují internet. Velká Epocha. 

Retrieved May 14, 2012, from http://www.velkaepocha.sk/Devet-zpusobu-jakymi-v-Cine-

cenzuruji-internet.html 

 

Pavlík, Š. (2011). Jazyk čínských chatů: marťanské písmo Huǒxīngwén. Orientalia 

Antiqua Nova X, 113-120. To be published. 

 

Procházková, K. (2012, Jan 19). Čína zpřísňuje cenzuru internetu, diskutovat mohou lidé 

jen pod skutečným jménem. Český rozhlas. Retrieved May 14, 2012, from  

http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/1005874 

 

Procházková, K. (2012, April 25). Čína chystá výměnu premiéra a prezidenta, cenzura 

internetu přitvrzuje. Český rozhlas. Retrieved May 5, 2012, from 

http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/cina-chysta-vymenu-premiera-a-

prezidenta-cenzura-internetu-pritvrzuje--1051121 

 

Rare gazelles starved to death on icy plains. (2008, March 14). China Daily, p. 4. 

 

Reiffová, I. (2004). Slovník mediální komunikace. (1st ed.). Praha: Portál. 

 

Resolution: Calling on the Government of the People’s Republic of China to end its 

crackdown in Tibet and enter into a substantive dialogue with His Holiness the Dalai 

Lama to find a negotiated solution that respects the distinctive language, culture, religious 

identity, and fundamental freedoms of all Tibetans, and for other purposes. House of 

Representatives, 110th Cong. (Serial Nr. 1077). (2008). Retrieved May 12, 2012, from The 

Library of Congress: 

http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/BILLS-110hres1077ih/pdf/BILLS-110hres1077ih.pdf 

 

Richardson, S. (Ed.), (2010). I saw it with my own eyes: Abuses by Chinese Security 

Forces in Tibet, 2008-2010. New York, NY: Human Rights Watch. 

 

http://www.economist.com/node/10871821
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/blogy/160324-horici-pochodne-tibetanu-se-siri-dal/
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/blogy/160324-horici-pochodne-tibetanu-se-siri-dal/
http://www.velkaepocha.sk/Devet-zpusobu-jakymi-v-Cine-cenzuruji-internet.html
http://www.velkaepocha.sk/Devet-zpusobu-jakymi-v-Cine-cenzuruji-internet.html
http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/1005874
http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/cina-chysta-vymenu-premiera-a-prezidenta-cenzura-internetu-pritvrzuje--1051121
http://www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/cina-chysta-vymenu-premiera-a-prezidenta-cenzura-internetu-pritvrzuje--1051121
http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/BILLS-110hres1077ih/pdf/BILLS-110hres1077ih.pdf


53 

 

Shakabpa, T.W. (2000). Dějiny Tibetu. Praha: Lidové noviny. 

 

Smith, W. W. (2010). Tibet's last stand?: the Tibetan uprising of 2008 and China's 

response. Lanham: Rowman. 

 

Trampota, T. & Vojtěchovská M. (2010) Metody výzkumu médií. (1st ed.). Praha: Portál. 

 

Tudou. Retrieved May 5, 2012, from http://www.tudou.com/ 

 

Usnesení zahraničního výboru z 22. schůze dne 19. března 2008 k návrhu Prohlášení 

Poslanecké sněmovny k situaci v Tibetu. In: Poslanecká sněmovna, 2008, 5. volební 

období, 2006-2010, usnesení č. 113. Retrieved May 5, 2012, from  

http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=26385 

 

Watts, J. (2008, March 26). Seven Days Not in Tibet. The Guardian. Retrieved May 8, 

2012, from http://www.guardian.co.uk/world/video/2008/mar/26/covering.tibet 

 

Wei, S. L. (2011, September 20). Conversation with Han Han, Chinese blogger. World 

News Retrieved May 5, 2012 from http://wn.com/conversation_with_han_han 

 

Weibo. Retrieved May 14, 2012, from http://www.weibo.com/ 

 

Yeh, E. T. (2009). Tibet and the Problem of Radical Reductionism. Antipode. 41 (5), pp. 

983-1010. Retrieved May 13, 2012, from http://doi.wiley.com/10.1111/j.1467-

8330.2009.00704.x 

 

Zastupitelský úřad v Pekingu (2011, April 1). Souhrnná teritoriální informace Čína. 

BusinessInfo.cz: Oficiální portál pro podnikání a export. Retrieved May 14, 2012, from  

http://www.eifzvip.cz/dokumenty/infomat-cina.pdf 

  

http://www.tudou.com/
http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=26385
http://www.guardian.co.uk/world/video/2008/mar/26/covering.tibet
http://wn.com/conversation_with_han_han
http://www.weibo.com/
http://doi.wiley.com/10.1111/j.1467-8330.2009.00704.x
http://doi.wiley.com/10.1111/j.1467-8330.2009.00704.x
http://www.eifzvip.cz/dokumenty/infomat-cina.pdf


54 

 

Přílohy 

 

 
Mapa protestů v Tibetu 2008. Mapa vyznačuje místa protestů od 10. 3. do 12. 4. 2008. Na 

mapě můžeme vidět, že většina protestů se odehrála mimo území Tibetské autonomní 

oblasti, zejména v provinciích Sichuan a Qinghai. (Zdroj: Barnett 2009, p. 9). 

 


