Zobrazit minimální záznam

Parental Competence and Resilience of Preschool Children
dc.contributor.advisorHoráková Hoskovcová, Simona
dc.creatorPražáková, Eva
dc.date.accessioned2018-07-20T09:54:34Z
dc.date.available2018-07-20T09:54:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/100241
dc.description.abstractCílem této práce je ověření vztahu mezi vnímanými rodičovskými kompetencemi otců a matek a resiliencí dětí předškolního věku. V teoretické části je představen koncept resilience dítěte, její vývoj v kontextu socializace i faktory ovlivňující rozvoj resilientního chování. Dále je přiblížen koncept vnímané rodičovské kompetence v kontextu pozitivního rodičovství. Empirická část se zabývá analýzou vztahu mezi resiliencí předškolního dítěte a úrovní vnímané rodičovské kompetence jeho rodičů. Data byla získávána prostřednictvím standardizovaných dotazníků zjišťujících rozsah sledovaných proměnných. Výzkumný soubor tvořilo 62 matek a otců dětí předškolních dětí. Výsledky analýzy neprokázaly statisticky významný vztah mezi resiliencí dítěte a celkovou úrovní vnímané rodičovské kompetence jeho rodičů, avšak byla zjištěna souvislost mezi resiliencí dítěte a jednou z dimenzí vnímané rodičovské kompetence - rodičovskou Efficacy jeho matky. Současně nebyly prokázány rozdíly v úrovni vnímané rodičovské kompetence otců a matek předškolních dětí ani závislost těchto kompetencí na věku, pohlaví a sourozeneckém pořadí dětí. Byla však prokázána závislost vnímané rodičovské kompetence otců i matek na jejich vzdělání. Klíčová slova: Psychická odolnost, resilience, vnímaná rodičovská kompetence, dítě předškolního...cs_CZ
dc.description.abstractThe presented work aims to verify whether there is a relationship between the perceived parental competence of fathers and mothers and the resilience of their pre-school children. The theoretical part of the work introduces the concept of children's resilience, its development in the context of socialization and the factors that affect the development of resilient behaviour. Then, it focuses on the parenting sense of competence in relation to positive parenting. The empirical part analyses the relationship between the resilience of pre- school children and the parenting sense of competence as perceived by their parents. The data were gathered by means of standardized questionnaires that determined the range of the observed variables. The research questionnaire sample comprised 62 mothers and fathers of pre-school children. The results of the analysis did not prove a statistically significant relationship between a child's resilience and the perceived parental compentence. Nevertheless, there was a link between a child's resilience and between one of the aspects of the parenting competence, i.e. the parental efficacy of its mother. At the same time, the study did not prove any differences in the perceived parental competence between mothers and fathers of pre-school children. It did not prove any...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectResilience|perceived parental competence|preschool child|resilience developmenten_US
dc.subjectPsychická odolnost|resilience|vnímaná rodičovská kompetence|dítě předškolního věku|vývoj resiliencecs_CZ
dc.titleRodičovské kompetence a psychická odolnost dítěte předškolního věkucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-05-21
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId189770
dc.title.translatedParental Competence and Resilience of Preschool Childrenen_US
dc.contributor.refereeMertin, Václav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této práce je ověření vztahu mezi vnímanými rodičovskými kompetencemi otců a matek a resiliencí dětí předškolního věku. V teoretické části je představen koncept resilience dítěte, její vývoj v kontextu socializace i faktory ovlivňující rozvoj resilientního chování. Dále je přiblížen koncept vnímané rodičovské kompetence v kontextu pozitivního rodičovství. Empirická část se zabývá analýzou vztahu mezi resiliencí předškolního dítěte a úrovní vnímané rodičovské kompetence jeho rodičů. Data byla získávána prostřednictvím standardizovaných dotazníků zjišťujících rozsah sledovaných proměnných. Výzkumný soubor tvořilo 62 matek a otců dětí předškolních dětí. Výsledky analýzy neprokázaly statisticky významný vztah mezi resiliencí dítěte a celkovou úrovní vnímané rodičovské kompetence jeho rodičů, avšak byla zjištěna souvislost mezi resiliencí dítěte a jednou z dimenzí vnímané rodičovské kompetence - rodičovskou Efficacy jeho matky. Současně nebyly prokázány rozdíly v úrovni vnímané rodičovské kompetence otců a matek předškolních dětí ani závislost těchto kompetencí na věku, pohlaví a sourozeneckém pořadí dětí. Byla však prokázána závislost vnímané rodičovské kompetence otců i matek na jejich vzdělání. Klíčová slova: Psychická odolnost, resilience, vnímaná rodičovská kompetence, dítě předškolního...cs_CZ
uk.abstract.enThe presented work aims to verify whether there is a relationship between the perceived parental competence of fathers and mothers and the resilience of their pre-school children. The theoretical part of the work introduces the concept of children's resilience, its development in the context of socialization and the factors that affect the development of resilient behaviour. Then, it focuses on the parenting sense of competence in relation to positive parenting. The empirical part analyses the relationship between the resilience of pre- school children and the parenting sense of competence as perceived by their parents. The data were gathered by means of standardized questionnaires that determined the range of the observed variables. The research questionnaire sample comprised 62 mothers and fathers of pre-school children. The results of the analysis did not prove a statistically significant relationship between a child's resilience and the perceived parental compentence. Nevertheless, there was a link between a child's resilience and between one of the aspects of the parenting competence, i.e. the parental efficacy of its mother. At the same time, the study did not prove any differences in the perceived parental competence between mothers and fathers of pre-school children. It did not prove any...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV