Aspects of artistic training and patronage in Bohemia in the second half ot the 17th century. The case of Christian Schröder (1655-1702)
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100530Identifiers
Study Information System: 143617
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Volrábová, Alena
Oulíková, Petra
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Art
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
25. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Sbírání, Christian Schröder, Gundakar Dietrichstein, Jan Jáchym Slavata, Libochovice Zámek, KopieKeywords (English)
Collecting, Christian Schröder, Gundakar Dietrichstein, Jan Jáchym Slavata, Libochovice Castle, copiesOsobnost Christiana Schrödera byla záminkou pro nasměrování pozornosti předkládané práce k několika problematickým oblastem v rámci dějin novověkého umění v Českých zemích. Za účelem jejich objasnění byl sledován vývoj umělecké kariéry tohoto malíře. O jeho počátečním působení jako dvorním malíři hraběte Slavaty nemáme mnoho zpráv. Nalezené archivní prameny naopak dokládají jeho studijní cestu do Itálie, která se úzce váže na fenomén české malířské scény v novověku, kdy umělci hojně cestovali za inspirací a studiem do této země. Po Schröderově návratu do Prahy byl postaven před rozhodnutí, zdali se stát cechovním malířem nebo zastávat funkci císařského malíře, jímž se nakonec stal. Následně získal místo správce Obrazárny Pražského hradu a byl učitelem mnoha umělců, k nimž patřil například i Petr Brandl. Práce ve světle uměleckého dění v Praze poslední dekády 17. století přehodnocuje Schröderův učitelský význam. Objednávka Gundakara Dientrichsteina pro zámek Libochovice, která se týkala vytvoření 43 kopií dle obrazů nacházejících se ve sbírkách Pražského hradu, se stala výjimečným historickým pramenem vedoucím k poznání původních kompozic pláten a vzhledu dnes již neexistujících pláten. Libochovická série kopií tak zapadá do hledání funkcí velmi oblíbených kopií významných maleb v českých a...
English The figure of Christian Schröder has been the pretext to address the attention to several problematic in the History of Modern Art in Bohemia. The issues are modelled on the evolution of the painter's career. Speaking about his beginnings at the service of Count Slavata, the function of Schröder as court painter has been discussed. The discover of archival documents concerning his study trip to Italy opens to the discussion on the artistic training in Italy as a phenomenon common to many painters from Bohemia. After his return in Prague, Schröder faced the choice to submit to the guild of painters or to get the post of Imperial painter which he finally obtained. Shortly after, he passed to the function of keeper of the Prague Castle picture gallery affirming himself as teacher of a group of students, among them Petr Brandl. Schröder's role as teacher is rethought on the light of the artistic situation of the last decade of the 17th century in Prague. The commission entrusted to Schröder by Gundakar Dietrichstein to paint forty-three copies after original paintings once located in the collections of the Prague Castle for the Libochovice estate has proved to be an help to affirm the passage of important original paintings through the picture gallery of Prague Castle and in few cases to...