Postoje a zkušenosti pedagogů vybrané základní školy s inkluzí žáků s mentálním postižením
The attitudes and experience of Primary school teachers with inclusion of pupils with mental disabilities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101380Identifiers
Study Information System: 188031
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Felcmanová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mentální postižení, inkluze, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, postoje učitelů, podpůrná opatření, společné vzděláváníKeywords (English)
intellectual disability, inclusion, pupils with special educational needs, teachers&apos, attitudes, supportive measures, inclusive educationDiplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v běžných školách se zaostřením na postoje a zkušenosti pedagogů vybrané základní školy k této problematice. Teoretická část vymezuje pojem inkluze v kontextu českého vzdělávacího systému a legislativní opatření související s tímto tématem. Shrnuje pojem mentální postižení, popisuje, co je mentální postižení, s čím se potýká rodina dítěte s mentálním postižením a vymezuje specifika edukace žáka s mentálním postižením. Dále se zabývá speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a opatřeními pro vzdělávání žáků s tímto postižením, která jsou zakotvena ve školském zákoně a mají inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením podporovat. Výzkumná část analyzuje rozhovory s pedagogy vybrané základní školy ve Středočeském kraji, které byly v průběhu výzkumu nashromážděny formou polostrukturovaných rozhovorů, a popisuje, jak se vybraní pedagogové k této problematice staví. V závěrečné části jsou shrnuty a graficky zpracovány poznatky z kvalitativního výzkumu a doporučení pro další možné zkoumání i pedagogickou praxi.
The thesis deals with the issue of inclusive education of pupils with mild intellectual disabilities in Czech mainstream schools focusing on attitudes and experiences of teachers of a selected elementary school on this issue. The theoretical part defines the concept of inclusion in the context of the Czech educational system and legislative measures related to this topic. It summarizes the concept of intellectual disability, describes what an intellectual disability is, what families of a child with intellectual disabilities are facing, and defines the specifics of educating a pupil with an intellectual disability. It also deals with special educational needs and measures for the education of pupils with this disability, which are embedded in the education act and aim to support the inclusive education of pupils with mild intellectual disabilities. The empirical part of the thesis analyses the interviews with teachers of a selected elementary school in the Central Bohemian Region. While conducting the research, the semi-structured interviews were gathered and the attitudes of teachers towards the explored issues were described. The final part summarizes and graphically elaborates findings of the qualitative research and suggests recommendations for possible further research and teaching practice.