Hra a socializace dítěte předškolního věku s mentálním postižením a kombinovaným postižením v porovnání s intaktními vrstevníky
Playing and socialization of preschool children with mental and multiple disabilities compared with peers
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101476Identifikátory
SIS: 147289
Kolekce
- Kvalifikační práce [19113]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Němec, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
10. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Hra, socializace, dítě předškolního věku, děti s mentálním postižením, mentální retardace, děti s kombinovaným postižením, speciální pedagogikaKlíčová slova (anglicky)
play, socialization, preschool children, children with mental disabilities, mental retardation, children with combined disabilities, special educationTématem bakalářské práce je Hra a socializace dítěte předškolního věku s mentálním postižením a kombinovaným postižením v porovnání s intaktními vrstevníky. Teoretickými východisky práce jsou poznatky vývojové a sociální psychologie dítěte předškolního věku, speciální pedagogiky zejména psychopedie a teorie hry. V práci jsou použity tyto výzkumné metody: pozorování vybraných skupin dětí a dotazníky pro pedagogy a rodiče těchto dětí. Doplňkovou metodou je též rozhovor s rodiči, dětmi i pedagogy. Práce přihlíží i k jednotlivým anamnézám osob (dětí), jež jsou předmětem výzkumu. Cílem práce je porovnání vlivu hry na sociální vývoj vybraného vzorku jedinců předškolního věku s mentálním a kombinovaným postižením s intaktními dětmi stejného věku s cílem zjistit, jaký vliv má hra na vývoj socializace těchto dětí, jakým způsobem může vhodná hra sociální vývoj pozitivně ovlivnit a jaké rozdíly v socializaci těchto dvou skupin se vyskytují. Výzkumnými prostředími byly dvě mateřské školy speciální a jedna mateřská škola s integrací. Výzkumný vzorek je tvořen šesti dětmi (dvě dívky, čtyři chlapci) s mentálním postižením nebo kombinovaným postižením. Výsledky výzkumu jsou zaznamenány do srovnávacích tabulek. Na základě zjištěných závěrů výzkumného šetření předkládám několik vhodných her pro rozvoj sociálních...
The topic of the bachelor thesis is Playing and socialization of pre-school age children with mental disability and combined disability compared to peers. The theoretical basis of the thesis are the findings of developmental and social psychology of pre-school child, special pedagogy especially psychopedics and game theory. These research methods are used in the thesis: Observation of selected groups of children and questionnaires for teachers and parents of these children. The supplementary method is also an interview with parents, children and educators. Thesis takes into account the individual anamnesis of the persons (children) undergoing research. The aim of the thesis is to compare the influence of the play on the social development of a sample of pre-school age children with mental and combined disabilities with intact children of the same age in order to find out how the playing influences the social development of these children and which differences in the socialization of these two groups occur. Research environments were two kindergartens for children with disabilities and one kindergarten with integration. The research sample consists of six children (two girls, four boys) with mental disabilities or combined disabilities. Research results are recorded in the comparative tables. Based...