Zobrazit minimální záznam

The theatre Romathan (along the paths of Romany theatre: from Indian origins to the theatre Romathan)
dc.contributor.advisorStehlíková, Eva
dc.creatorKočí, Julie
dc.date.accessioned2017-04-03T12:48:49Z
dc.date.available2017-04-03T12:48:49Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/10158
dc.description.abstractV rámci této práce se pokusím nastínit souvislosti vývoje romského divadla a dramatické literatury v Čechách a na Slovensku od v současnosti známých počátků tohoto vývoje po jeho soudobý vrchol, který představuje tvorba romského Divadla Romathan. Divadlo Romathan působí od roku 1992 ve slovenských Košicích a svou tvorbou reprezentuje dramatickou a divadelní kulturu Romů žijících na území Slovenské, ale také České republiky a jejich blízkého okolí. Vznik Divadla Romathan představuje v kulturní historii Romů žijících v uvedené oblasti důležitý mezník, neboť znamenalo vyvrcholení jejich úsilí o založení profesionálního romského divadla jako svébytné instituce, která svou tvorbou usiluje o uchování a trvalý rozvoj hodnot romské národní kultury. Založení Divadla Romathan, jehož vznik byl umožněn na základě politické a společenské transformace po roce 1989, se tak stalo jedním z výrazů sílícího etnoemancipačního hnutí Romů 1 na Slovensku a vzhledem k tomu, že divadlo svou tvorbou naplňuje ideály romského etnoemancipačního hnutí v jeho celosvětovém měřítku je třeba chápat jeho význam právě v tomto smyslu.cs_CZ
dc.description.abstractMy thesis presents a concise outline of the development of Romany dramatic and theatre culture from its Indian origins to the Slovak oiginated Theatre Romathan, which represents the actual artistic and intellectual development peak. Further on, the work deals with the crucial developmental tendencies of the artistic production within the Theatre Romathan. It also highlights the importance of the Theatre Romathan in the European context. ln the first part of my thesis I briefly point out the development of Romany theatre, drama, and theatricality in genera\. My main argument is that Romany theatricality stems from three different sources. Firstly, the roots of Romany theatricality are to be found in Doms musicians' performances in ancient India. Secondly, one has to look for the roots in the competition of Romany performers with the non-Romany artistic production of medieval mimes, histriones, ioculatores and musicians. And finally, the source of the theatricality lies in the Romany folk culture, which is manifested in songs, stories, musical and musical-dramatic performances, ceremonies, and rituals. ln the second part of my work I analyse the beginnings and the development of Romany theatre wthin the territory of former Czechoslovakia. I argue that the very beginning of Romany theatre is connected with the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleDivadlo Romathan (Cestou romského divadla: Z indických kořenů k divadlu Romathan)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-30
dc.description.departmentDepartement of Theatre Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra divadelní vědycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId28034
dc.title.translatedThe theatre Romathan (along the paths of Romany theatre: from Indian origins to the theatre Romathan)en_US
dc.contributor.refereeChristov, Petr
dc.identifier.aleph000963286
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDivadelní vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineTheatre Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra divadelní vědycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Departement of Theatre Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDivadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheatre Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV rámci této práce se pokusím nastínit souvislosti vývoje romského divadla a dramatické literatury v Čechách a na Slovensku od v současnosti známých počátků tohoto vývoje po jeho soudobý vrchol, který představuje tvorba romského Divadla Romathan. Divadlo Romathan působí od roku 1992 ve slovenských Košicích a svou tvorbou reprezentuje dramatickou a divadelní kulturu Romů žijících na území Slovenské, ale také České republiky a jejich blízkého okolí. Vznik Divadla Romathan představuje v kulturní historii Romů žijících v uvedené oblasti důležitý mezník, neboť znamenalo vyvrcholení jejich úsilí o založení profesionálního romského divadla jako svébytné instituce, která svou tvorbou usiluje o uchování a trvalý rozvoj hodnot romské národní kultury. Založení Divadla Romathan, jehož vznik byl umožněn na základě politické a společenské transformace po roce 1989, se tak stalo jedním z výrazů sílícího etnoemancipačního hnutí Romů 1 na Slovensku a vzhledem k tomu, že divadlo svou tvorbou naplňuje ideály romského etnoemancipačního hnutí v jeho celosvětovém měřítku je třeba chápat jeho význam právě v tomto smyslu.cs_CZ
uk.abstract.enMy thesis presents a concise outline of the development of Romany dramatic and theatre culture from its Indian origins to the Slovak oiginated Theatre Romathan, which represents the actual artistic and intellectual development peak. Further on, the work deals with the crucial developmental tendencies of the artistic production within the Theatre Romathan. It also highlights the importance of the Theatre Romathan in the European context. ln the first part of my thesis I briefly point out the development of Romany theatre, drama, and theatricality in genera\. My main argument is that Romany theatricality stems from three different sources. Firstly, the roots of Romany theatricality are to be found in Doms musicians' performances in ancient India. Secondly, one has to look for the roots in the competition of Romany performers with the non-Romany artistic production of medieval mimes, histriones, ioculatores and musicians. And finally, the source of the theatricality lies in the Romany folk culture, which is manifested in songs, stories, musical and musical-dramatic performances, ceremonies, and rituals. ln the second part of my work I analyse the beginnings and the development of Romany theatre wthin the territory of former Czechoslovakia. I argue that the very beginning of Romany theatre is connected with the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědycs_CZ
dc.identifier.lisID990009632860106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV