dc.contributor.advisor | Stehlíková, Eva | |
dc.creator | Kočí, Julie | |
dc.date.accessioned | 2017-04-03T12:48:49Z | |
dc.date.available | 2017-04-03T12:48:49Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/10158 | |
dc.description.abstract | V rámci této práce se pokusím nastínit souvislosti vývoje romského divadla a dramatické literatury v Čechách a na Slovensku od v současnosti známých počátků tohoto vývoje po jeho soudobý vrchol, který představuje tvorba romského Divadla Romathan. Divadlo Romathan působí od roku 1992 ve slovenských Košicích a svou tvorbou reprezentuje dramatickou a divadelní kulturu Romů žijících na území Slovenské, ale také České republiky a jejich blízkého okolí. Vznik Divadla Romathan představuje v kulturní historii Romů žijících v uvedené oblasti důležitý mezník, neboť znamenalo vyvrcholení jejich úsilí o založení profesionálního romského divadla jako svébytné instituce, která svou tvorbou usiluje o uchování a trvalý rozvoj hodnot romské národní kultury. Založení Divadla Romathan, jehož vznik byl umožněn na základě politické a společenské transformace po roce 1989, se tak stalo jedním z výrazů sílícího etnoemancipačního hnutí Romů 1 na Slovensku a vzhledem k tomu, že divadlo svou tvorbou naplňuje ideály romského etnoemancipačního hnutí v jeho celosvětovém měřítku je třeba chápat jeho význam právě v tomto smyslu. | cs_CZ |
dc.description.abstract | My thesis presents a concise outline of the development of Romany dramatic and theatre culture from its Indian origins to the Slovak oiginated Theatre Romathan, which represents the actual artistic and intellectual development peak. Further on, the work deals with the crucial developmental tendencies of the artistic production within the Theatre Romathan. It also highlights the importance of the Theatre Romathan in the European context. ln the first part of my thesis I briefly point out the development of Romany theatre, drama, and theatricality in genera\. My main argument is that Romany theatricality stems from three different sources. Firstly, the roots of Romany theatricality are to be found in Doms musicians' performances in ancient India. Secondly, one has to look for the roots in the competition of Romany performers with the non-Romany artistic production of medieval mimes, histriones, ioculatores and musicians. And finally, the source of the theatricality lies in the Romany folk culture, which is manifested in songs, stories, musical and musical-dramatic performances, ceremonies, and rituals. ln the second part of my work I analyse the beginnings and the development of Romany theatre wthin the territory of former Czechoslovakia. I argue that the very beginning of Romany theatre is connected with the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Divadlo Romathan (Cestou romského divadla: Z indických kořenů k divadlu Romathan) | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-05-30 | |
dc.description.department | Departement of Theatre Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 28034 | |
dc.title.translated | The theatre Romathan (along the paths of Romany theatre: from Indian origins to the theatre Romathan) | en_US |
dc.contributor.referee | Christov, Petr | |
dc.identifier.aleph | 000963286 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Divadelní věda | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Theatre Studies | en_US |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Departement of Theatre Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Divadelní věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Theatre Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | V rámci této práce se pokusím nastínit souvislosti vývoje romského divadla a dramatické literatury v Čechách a na Slovensku od v současnosti známých počátků tohoto vývoje po jeho soudobý vrchol, který představuje tvorba romského Divadla Romathan. Divadlo Romathan působí od roku 1992 ve slovenských Košicích a svou tvorbou reprezentuje dramatickou a divadelní kulturu Romů žijících na území Slovenské, ale také České republiky a jejich blízkého okolí. Vznik Divadla Romathan představuje v kulturní historii Romů žijících v uvedené oblasti důležitý mezník, neboť znamenalo vyvrcholení jejich úsilí o založení profesionálního romského divadla jako svébytné instituce, která svou tvorbou usiluje o uchování a trvalý rozvoj hodnot romské národní kultury. Založení Divadla Romathan, jehož vznik byl umožněn na základě politické a společenské transformace po roce 1989, se tak stalo jedním z výrazů sílícího etnoemancipačního hnutí Romů 1 na Slovensku a vzhledem k tomu, že divadlo svou tvorbou naplňuje ideály romského etnoemancipačního hnutí v jeho celosvětovém měřítku je třeba chápat jeho význam právě v tomto smyslu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | My thesis presents a concise outline of the development of Romany dramatic and theatre culture from its Indian origins to the Slovak oiginated Theatre Romathan, which represents the actual artistic and intellectual development peak. Further on, the work deals with the crucial developmental tendencies of the artistic production within the Theatre Romathan. It also highlights the importance of the Theatre Romathan in the European context. ln the first part of my thesis I briefly point out the development of Romany theatre, drama, and theatricality in genera\. My main argument is that Romany theatricality stems from three different sources. Firstly, the roots of Romany theatricality are to be found in Doms musicians' performances in ancient India. Secondly, one has to look for the roots in the competition of Romany performers with the non-Romany artistic production of medieval mimes, histriones, ioculatores and musicians. And finally, the source of the theatricality lies in the Romany folk culture, which is manifested in songs, stories, musical and musical-dramatic performances, ceremonies, and rituals. ln the second part of my work I analyse the beginnings and the development of Romany theatre wthin the territory of former Czechoslovakia. I argue that the very beginning of Romany theatre is connected with the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra divadelní vědy | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009632860106986 | |