Dětský spánek v zajetí normality
Baby sleep in the grip of normality
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101710Identifikátory
SIS: 186217
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wolfová, Alžběta
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
12. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Dětský spánek je předmětem zkoumání přírodních i sociálních věd. Snaha uzavřít ho do statistických tabulek a zobecnit jeho podobu na celou populaci dětí s nálepkou normální, je nejčastěji viditelná v medicínském diskurzu. Normální dětský spánek jako zdravý a správný se značně objevuje také v mém terénním výzkumu. Co je tedy to "normální" v dětském spánku? Kde končí hranice normálnosti a začíná spánková porucha u dětí? Proč se v antropologii vůbec dětským spánkem zabývat? To jsou otázky, které si kladu už několik let v rámci svého terénního výzkumu. Můj výzkum začal ve Velké Británii a postupně se rozrostl na etnografický výzkum ve stovkách domácností po celé České republice. Pozorovala jsem, jak se tady spánek utváří v rodinách, v našich hodnotách, přístupu k dítěti, ale také v medicínském a společenském diskurzu a naopak jak spánek tyto diskurzy mění a jak sám utváří biologii (normální/ patologický spánek) a společnost (hodné/ zlobivé dítě, špatný/ dobrý rodič). V práci se snažím popisovat, jak se dětský spánek mění a konstruuje v kontextu lokální biologie. Poukazuji na to, že právě kvůli mnoha rozdílným vlivům napříč světem je důležité v medicínském i společenském diskurzu více otevírat diskusi o fluiditě hranic normálního dětského spánku. Veřejná a mezioborová diskuse o variabilitě dětského...
1 ABSTRACT Child sleep is subject to research of many nature and social sciences. Efforts to limit it into statistical charts and generalise its nature for entire population of children, while labelling it as normal, is mostly seen in medical discourse. Normal child sleep, as a healthy and reasonable feature, has occurred in my research work, as well. What is normal in child's sleep then? Where ends the normal sleep and starts the child sleep deprivation? Why should anthropology deal with child sleep at all? These are the questions I have been asking for quite some time in my research work. My research started in Great Britain and has slowly grown into an ethnographic study of hundreds of households in Czech Republic. I observed how the sleep is being formed in families, in our values, reflecting approach to a child, as well as in the medical and sociological discourse and vice versa, how the sleep changes those discourses and how it forms the biology itself, (regular/pathological sleep patterns) and society (good/bad child, bad/good parent). In my thesis I describe, how the sleep modifies and constructs in context of local biology. I claim that because of the different influences across the world it is important to open a discussion in medical and sociological discourse about fluid sleep schedules of the...