Působení křížovníků s červenou hvězdou v západních a severozápadních Čechách do roku 1526. Majetková držba, špitálnictví a farní správa
Working of crusaders of red star in West and North-west Bohemia by 1526. Possession of property, hospices and parish administration
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10179Identifikátory
SIS: 51463
Kolekce
- Kvalifikační práce [23749]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hledíková, Zdenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
21. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Při svém studiu na Filozofické fakultě Karlovy univerzity jsem navštěvovala historický seminář PhDr. Blanky Zilynské, v jehož rámci jsme měli možnost zapojit se do práce v grantovém projektu Gotika v severozápadních Čechách. Tato oblast se mi jevila z historického hlediska jako velice zajímavá, proto jsem ráda tuto nabídku přijala a vybrala jsem si jako téma své práce činnost řádu křížovníků s červenou hvězdou v dané oblasti. Téma, jež bylo a je, podle mého názoru, poněkud stranou historického bádání. Cílem předkládané diplomní práce je výzkum působení řádu křfžovníků s červenou v hvězdou v oblasti západních, severozápadních a částečně i severních Čech. Řád křížovníků s červenou hvězdou, řehole sv. Augustina, jediný mužský řád českého původu, se v počátcích svého vývoje věnoval charitativní péči o nemocné, chudé a zestárlé v mnoha špitálech, jež během staletí získal nebo sám založil. Později byl křížovnický řád uveden do oblasti duchovní správy a po husitských válkách, kdy většinu špitálů řád ztratil nebo byly zničeny a současně došlo k poklesu počtu duchovenstva v českých zemích, byl tento špitální řád přetvořen v řád řeholních kanovníků, jejichž hlavní činností byla duchovní správa a péče o hospodářské nadání kostelů, které řád spravoval.
Knight order of crusaders of red star is the only male catholic church order of Czech origin. lt is connected to the beginning of Franciscan movement in the Czech lands and to the personality of St. Agnes the Czech, who founded a hospic for the poor, sick and elderly in 1233. This hospic was built together with cloister of female branch of the Franciscan order in neighbourhood of St. Hastal church in the Old Town of Prague. Running of the hospic was apointed to lay fraternity. In 1234, king Wenceslas 1. adressed a protec ti ve document to the fraternity, shortly followed by a Papal bull, which ensured subordination of Na Františku cloister directly to Papal stooJ. Another buJ] from 1237 became also the confirmation document of the new order, appointed to run the hospic. The order became independent by-law, but property-wise it stayed dependent on the St. Frances cloister. The following year, Agnes in behalf of the c10ister gaye up aU their fortune and the Pope Gregory IX gaye the hospic together with all its belongings to master and friars of the hospic order. In 1252 the base stone was laid to the new hospic and church of the order, the central residence at the end of the old Judith's Bridge. Moving to the new quarters marked the end of a first phase of order's development and it was a beginning of a new...