dc.contributor.advisor | Gráf, Tomáš | |
dc.creator | Červenková, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2018-10-03T10:05:48Z | |
dc.date.available | 2018-10-03T10:05:48Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/101793 | |
dc.description.abstract | It is desirable that language learners develop their strategic competence, which allows them to communicate the intended meaning when facing breakdowns in communication. One of the manifestations of strategic competence is the use of communication strategies. The present thesis aims to observe the use of communication strategies by Czech learners of English. It focuses on the types of communication strategies used in learner language and on the relationship between their use and proficiency, fluency and task types. The data were extracted from 14 transcripts of interviews with students of English philology recorded for the purposes of the multinational learner corpus of advanced spoken English LINDSEI (2010). The proficiency of the recorded subjects ranged from B2- to C2. 319 instances of communication strategies extracted from the transcripts were categorized on the basis of an adapted taxonomy, forming two main categories: compensatory strategies (55 instances), which compensate the lack of linguistic resources, and indirect strategies (264 instances), which enhance the effectiveness of communication and keep the channel of communication open. Compensatory strategies were further divided into analytic (36), holistic (3), linguistic (6) and cooperative strategies (10). Analytic strategies were the... | en_US |
dc.description.abstract | Pro studenty jazyka je žádoucí rozvinutá strategická kompetence, která jim umožňuje vyjádřit zamýšlené sdělení v situacích, kdy čelí selhání komunikace. Jedním z projevů strategické kompetence je užívání komunikačních strategií. Tato práce se zabývá užíváním komunikačních strategií českými studenty angličtiny jako druhého jazyka. Zaměřuje se na typy komunikačních strategií, které se objevují v žákovském jazyce, a na vztah mezi užíváním komunikačních strategií a úrovní pokročilosti, plynulostí projevu a typu úlohy. Data pro tuto práci byla získána z přepisů 14 rozhovorů se studenty anglické filologie, které byly nahrány za účelem rozšiřování mezinárodního žákovského korpusu pokročilé mluvené angličtiny LINDSEI (2010). Úrovně pokročilosti subjektů se pohybovaly v rozmezí B2- až C2. Z přepisů bylo získáno 319 příkladů komunikačních strategií, které byly rozřazeny do kategorií na základě upravené taxonomie. Vytvořily dvě hlavní skupiny: kompenzační strategie (55 příkladů), které kompenzují nedostatek lingvistických prostředků, a nepřímé strategie (264 příkladů), které zvyšují efektivitu komunikace a udržují komunikační kanál otevřený. Kompenzační strategie se dále dělily na analytické (36), holistické (3), lingvistické (6) a kooperační (10). Analytické strategie byly nejvíc preferované a objevovaly se... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | strategická kompetence|komunikační strategie|kompenzační strategie|analytické strategie|pokročilost|plynulost | cs_CZ |
dc.subject | strategic competence|communication strategies|compensatory strategies|analytic strategies|proficiency|fluency | en_US |
dc.title | Verbal communication strategies in English as a foreign language | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-10 | |
dc.description.department | Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 197625 | |
dc.title.translated | Verbální komunikační strategie v angličtině jako cizím jazyce | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Šaldová, Pavlína | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English Language and Linguistics | en_US |
thesis.degree.discipline | Anglický jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglický jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English Language and Linguistics | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Pro studenty jazyka je žádoucí rozvinutá strategická kompetence, která jim umožňuje vyjádřit zamýšlené sdělení v situacích, kdy čelí selhání komunikace. Jedním z projevů strategické kompetence je užívání komunikačních strategií. Tato práce se zabývá užíváním komunikačních strategií českými studenty angličtiny jako druhého jazyka. Zaměřuje se na typy komunikačních strategií, které se objevují v žákovském jazyce, a na vztah mezi užíváním komunikačních strategií a úrovní pokročilosti, plynulostí projevu a typu úlohy. Data pro tuto práci byla získána z přepisů 14 rozhovorů se studenty anglické filologie, které byly nahrány za účelem rozšiřování mezinárodního žákovského korpusu pokročilé mluvené angličtiny LINDSEI (2010). Úrovně pokročilosti subjektů se pohybovaly v rozmezí B2- až C2. Z přepisů bylo získáno 319 příkladů komunikačních strategií, které byly rozřazeny do kategorií na základě upravené taxonomie. Vytvořily dvě hlavní skupiny: kompenzační strategie (55 příkladů), které kompenzují nedostatek lingvistických prostředků, a nepřímé strategie (264 příkladů), které zvyšují efektivitu komunikace a udržují komunikační kanál otevřený. Kompenzační strategie se dále dělily na analytické (36), holistické (3), lingvistické (6) a kooperační (10). Analytické strategie byly nejvíc preferované a objevovaly se... | cs_CZ |
uk.abstract.en | It is desirable that language learners develop their strategic competence, which allows them to communicate the intended meaning when facing breakdowns in communication. One of the manifestations of strategic competence is the use of communication strategies. The present thesis aims to observe the use of communication strategies by Czech learners of English. It focuses on the types of communication strategies used in learner language and on the relationship between their use and proficiency, fluency and task types. The data were extracted from 14 transcripts of interviews with students of English philology recorded for the purposes of the multinational learner corpus of advanced spoken English LINDSEI (2010). The proficiency of the recorded subjects ranged from B2- to C2. 319 instances of communication strategies extracted from the transcripts were categorized on the basis of an adapted taxonomy, forming two main categories: compensatory strategies (55 instances), which compensate the lack of linguistic resources, and indirect strategies (264 instances), which enhance the effectiveness of communication and keep the channel of communication open. Compensatory strategies were further divided into analytic (36), holistic (3), linguistic (6) and cooperative strategies (10). Analytic strategies were the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |