Sociálně pedagogické aspekty dobrovolnictví u dětských pacientů
Social and pedagogical aspects of the voluntariness focused on children's patients
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10202Identifikátory
SIS: 27756
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poláčková, Věra
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem této diplomové práce je zdokumentovat téma dobrovolnictví v nemocnici se zaměřením na dětské kliniky, přispět k ucelenějšímu pohledu na danou problematiku a zvýraznit důležitost této činnosti. Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. První část se zaměřuje na vymezení základní terminologie, funkce a principů dobrovolnictvL Těžištěm teoretické části je vystižení specifičnosti dobrovolnictví v nemocnici u dětských pacientů. Pozornost je věnována programu "Dobrovolníci v nemocnici", vlivu onemocnění na psychický vývoj dítěte, sociálnímu dopadu nemoci na pacienta a jeho okolí a zároveň vymezení základních předpokladů výchovné práce s nemocnými dětmi. Cílem empirické části bylo prostřednictvím dotazníků zjistit motivaci a postoje dobrovolníků k této činnosti, způsob jejich přípravy na čas strávený s dětmi, jejich sociálně pedagogické znalosti a vliv dobrovolnictví na jejich osobní život. Dotazník pro koordinátory si kladl za cíl získat základní informace o fungování dobrovolnického programu, dále pak výhody poskytované dobrovolníkům a v neposlední řadě i subjektivní názory jednotlivých koordinátorů na dobrovolnictvL Dobrovolnictví v naší společnosti získává silné postavení, i když si to jen málokdo uvědomuje. Stále větší počet lidí věnuje část svého života ve prospěch ostatních, slabších či...
The aim of this thesis is to document volunteer program s at children's clinics. It attempts to synthesize different people's opinions about volunteering and to highlight the importance ofthe activity. The thesis has two parts: theoretic and empiric. The first part, theoretic, is focused on basic terms, function, and principles of volunteering. The main point is to speciry the activities ofvolunteers in children's clinics. Special attention is given to a program called "The Volunteers in Hospitals", which is aimed at monitoring the influence of illness on a child' s mental development in addition to the impact on his or her friends and relatives. It also tries to define the basic set of skills for those who volunteer for this program. The aim of the second part is to learn the attitudes of volunteers and their reasons for volunteering by means of a questionnaire. The goal is to leam how they prepare themselves for volunteering, to exarnine their sociological and pedagogical background, and how volunteering affects their social life. A second questionnaire asks volunteer coordinators about prograrns at the hospitals they work at. In addition, it asks about benefits offered to volunteers. Finally, coordinators give their opinion about volunteering. Despite the fact that volunteering is increasing in our...