Zobrazit minimální záznam

Civic education in secondary schools during the period of transformation (1989-1995)
dc.contributor.advisorMarková, Alena
dc.creatorSokolová, Františka
dc.date.accessioned2020-08-17T11:29:14Z
dc.date.available2020-08-17T11:29:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102476
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá transformací českého vzdělávacího systému v období od listopadu 1989 do konce roku 1995. Hlavní pozornost je věnována předmětu Základů společenských věd, před rokem 1990 nazývaném Občanská nauka, vyučovaném na středních školách. Práce je založena na výzkumu primárních pramenů - učebnic, učebních osnov, časopisů a dalších zdrojů informací přibližujících transformaci středoškolského předmětu. Práce je zaměřená na transformační fázi, projevující se velkou mírou liberalizace. Projevila se jednak v rozmanitosti škol a služeb, které nabízely, jednak v jisté míře chaosu, který znemožňoval hladký přestup mezi školami. Studovala jsem, zda se tato tendence projeví i ve školním předmětu, který do značné míry změnil svou podobu. Komunistická Občanská nauka byla ideologicky ovlivněna a měla sloužit jako nástroj k reprodukování politických a ideologických idejí. Nově zavedený středoškolský předmět Základů společenských věd odmítal politický ráz a soustředil se na předávání základních znalostí z vědních disciplín jako sociologie, psychologie, politologie, ekonomie nebo filozofie. Prostřednictvím srovnávání látky obsažené v učebnicích s učebními osnovami předmětu, ale také na základě dalších ukazatelů představuji řadu rozdílů mezi učebnicemi, které byly vydány mezi lety 1989 a...cs_CZ
dc.description.abstractThis dissertation concerns changes in the Czech education system in the period from November 1989 to the end of the year of 1995. Particular emphasis is placed on the subject of Basics of Social Sciences, called Civic Education before 1990, in secondary school. My work is dissertation in based on research of primary resources - textbooks, curricula, magazines and other resources, which give insight into the transformation of the aforementioned secondary school subject. Liberalization was typical for the phase of transformation also in education. It resulted in a diversity of schools and possibilities they could offer to students. The goal of my research was to understand whether this diversity was visible in the school subject that has been newly established as the Basics of Social Sciences. Civic Education of the communist era was influenced by state ideology and the state attempted to use its means to reproduce the political and ideological ideas. The newly established secondary school subject rejected any politicaly influenced theories and focused on introducing basics of sciences such as sociology, psychology, politology, economy or philosophy. By the means of comparison, my research brings an insight on textbooks of the era of transformation in years 1989-1995 and proves the diversity could be...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleObčanská nauka na středních školách v období transformace (1989-1995)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-18
dc.description.departmentPracoviště Historické sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Historical Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId197328
dc.title.translatedCivic education in secondary schools during the period of transformation (1989-1995)en_US
dc.contributor.refereeČerný, Karel
dc.identifier.aleph002203645
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorical Sociologyen_US
thesis.degree.disciplineHistorická sociologiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Historical Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorická sociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistorical Sociologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá transformací českého vzdělávacího systému v období od listopadu 1989 do konce roku 1995. Hlavní pozornost je věnována předmětu Základů společenských věd, před rokem 1990 nazývaném Občanská nauka, vyučovaném na středních školách. Práce je založena na výzkumu primárních pramenů - učebnic, učebních osnov, časopisů a dalších zdrojů informací přibližujících transformaci středoškolského předmětu. Práce je zaměřená na transformační fázi, projevující se velkou mírou liberalizace. Projevila se jednak v rozmanitosti škol a služeb, které nabízely, jednak v jisté míře chaosu, který znemožňoval hladký přestup mezi školami. Studovala jsem, zda se tato tendence projeví i ve školním předmětu, který do značné míry změnil svou podobu. Komunistická Občanská nauka byla ideologicky ovlivněna a měla sloužit jako nástroj k reprodukování politických a ideologických idejí. Nově zavedený středoškolský předmět Základů společenských věd odmítal politický ráz a soustředil se na předávání základních znalostí z vědních disciplín jako sociologie, psychologie, politologie, ekonomie nebo filozofie. Prostřednictvím srovnávání látky obsažené v učebnicích s učebními osnovami předmětu, ale také na základě dalších ukazatelů představuji řadu rozdílů mezi učebnicemi, které byly vydány mezi lety 1989 a...cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation concerns changes in the Czech education system in the period from November 1989 to the end of the year of 1995. Particular emphasis is placed on the subject of Basics of Social Sciences, called Civic Education before 1990, in secondary school. My work is dissertation in based on research of primary resources - textbooks, curricula, magazines and other resources, which give insight into the transformation of the aforementioned secondary school subject. Liberalization was typical for the phase of transformation also in education. It resulted in a diversity of schools and possibilities they could offer to students. The goal of my research was to understand whether this diversity was visible in the school subject that has been newly established as the Basics of Social Sciences. Civic Education of the communist era was influenced by state ideology and the state attempted to use its means to reproduce the political and ideological ideas. The newly established secondary school subject rejected any politicaly influenced theories and focused on introducing basics of sciences such as sociology, psychology, politology, economy or philosophy. By the means of comparison, my research brings an insight on textbooks of the era of transformation in years 1989-1995 and proves the diversity could be...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990022036450106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV