dc.contributor.advisor | Marková, Alena | |
dc.creator | Sokolová, Františka | |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T11:29:14Z | |
dc.date.available | 2020-08-17T11:29:14Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/102476 | |
dc.description.abstract | Předkládaná diplomová práce se zabývá transformací českého vzdělávacího systému v období od listopadu 1989 do konce roku 1995. Hlavní pozornost je věnována předmětu Základů společenských věd, před rokem 1990 nazývaném Občanská nauka, vyučovaném na středních školách. Práce je založena na výzkumu primárních pramenů - učebnic, učebních osnov, časopisů a dalších zdrojů informací přibližujících transformaci středoškolského předmětu. Práce je zaměřená na transformační fázi, projevující se velkou mírou liberalizace. Projevila se jednak v rozmanitosti škol a služeb, které nabízely, jednak v jisté míře chaosu, který znemožňoval hladký přestup mezi školami. Studovala jsem, zda se tato tendence projeví i ve školním předmětu, který do značné míry změnil svou podobu. Komunistická Občanská nauka byla ideologicky ovlivněna a měla sloužit jako nástroj k reprodukování politických a ideologických idejí. Nově zavedený středoškolský předmět Základů společenských věd odmítal politický ráz a soustředil se na předávání základních znalostí z vědních disciplín jako sociologie, psychologie, politologie, ekonomie nebo filozofie. Prostřednictvím srovnávání látky obsažené v učebnicích s učebními osnovami předmětu, ale také na základě dalších ukazatelů představuji řadu rozdílů mezi učebnicemi, které byly vydány mezi lety 1989 a... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This dissertation concerns changes in the Czech education system in the period from November 1989 to the end of the year of 1995. Particular emphasis is placed on the subject of Basics of Social Sciences, called Civic Education before 1990, in secondary school. My work is dissertation in based on research of primary resources - textbooks, curricula, magazines and other resources, which give insight into the transformation of the aforementioned secondary school subject. Liberalization was typical for the phase of transformation also in education. It resulted in a diversity of schools and possibilities they could offer to students. The goal of my research was to understand whether this diversity was visible in the school subject that has been newly established as the Basics of Social Sciences. Civic Education of the communist era was influenced by state ideology and the state attempted to use its means to reproduce the political and ideological ideas. The newly established secondary school subject rejected any politicaly influenced theories and focused on introducing basics of sciences such as sociology, psychology, politology, economy or philosophy. By the means of comparison, my research brings an insight on textbooks of the era of transformation in years 1989-1995 and proves the diversity could be... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.title | Občanská nauka na středních školách v období transformace (1989-1995) | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-18 | |
dc.description.department | Pracoviště Historické sociologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Historical Sociology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 197328 | |
dc.title.translated | Civic education in secondary schools during the period of transformation (1989-1995) | en_US |
dc.contributor.referee | Černý, Karel | |
dc.identifier.aleph | 002203645 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Historical Sociology | en_US |
thesis.degree.discipline | Historická sociologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Pracoviště Historické sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Historical Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Historická sociologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Historical Sociology | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná diplomová práce se zabývá transformací českého vzdělávacího systému v období od listopadu 1989 do konce roku 1995. Hlavní pozornost je věnována předmětu Základů společenských věd, před rokem 1990 nazývaném Občanská nauka, vyučovaném na středních školách. Práce je založena na výzkumu primárních pramenů - učebnic, učebních osnov, časopisů a dalších zdrojů informací přibližujících transformaci středoškolského předmětu. Práce je zaměřená na transformační fázi, projevující se velkou mírou liberalizace. Projevila se jednak v rozmanitosti škol a služeb, které nabízely, jednak v jisté míře chaosu, který znemožňoval hladký přestup mezi školami. Studovala jsem, zda se tato tendence projeví i ve školním předmětu, který do značné míry změnil svou podobu. Komunistická Občanská nauka byla ideologicky ovlivněna a měla sloužit jako nástroj k reprodukování politických a ideologických idejí. Nově zavedený středoškolský předmět Základů společenských věd odmítal politický ráz a soustředil se na předávání základních znalostí z vědních disciplín jako sociologie, psychologie, politologie, ekonomie nebo filozofie. Prostřednictvím srovnávání látky obsažené v učebnicích s učebními osnovami předmětu, ale také na základě dalších ukazatelů představuji řadu rozdílů mezi učebnicemi, které byly vydány mezi lety 1989 a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This dissertation concerns changes in the Czech education system in the period from November 1989 to the end of the year of 1995. Particular emphasis is placed on the subject of Basics of Social Sciences, called Civic Education before 1990, in secondary school. My work is dissertation in based on research of primary resources - textbooks, curricula, magazines and other resources, which give insight into the transformation of the aforementioned secondary school subject. Liberalization was typical for the phase of transformation also in education. It resulted in a diversity of schools and possibilities they could offer to students. The goal of my research was to understand whether this diversity was visible in the school subject that has been newly established as the Basics of Social Sciences. Civic Education of the communist era was influenced by state ideology and the state attempted to use its means to reproduce the political and ideological ideas. The newly established secondary school subject rejected any politicaly influenced theories and focused on introducing basics of sciences such as sociology, psychology, politology, economy or philosophy. By the means of comparison, my research brings an insight on textbooks of the era of transformation in years 1989-1995 and proves the diversity could be... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990022036450106986 | |