Víra a pověra v moravské lidové písni
Faith and superstition in Moravian folk song
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102632Identifikátory
SIS: 198731
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájek, Matěj
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra religionistiky
Datum obhajoby
17. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
folklór, křesťanství, moravská lidová píseň, František Bartoš, František Sušil, religiozita, heterodoxieKlíčová slova (anglicky)
folklore, Christianity, moravian folk song, František Bartoš, František Sušil, religiosity, heterodoxyBakalářská práce se věnuje fenoménu moravské lidové písně, nebo alespoň z české jazykové oblasti, z hlediska vlivů, které měly na utváření jejích textů představy pohanské, biblické a křesťanské všeobecně se zvláštním přihlédnutím k heterodoxním formám křesťanství. Má za cíl ve vybraných písňových textech nalézt a analyzovat motivy, jež svou inspiraci čerpají právě z takových představ. Tyto motivy práce dále usiluje popsat a rozebrat, a pokud je to možno uvést k nim paralely jak uvnitř, tak vně náš kulturní okruh. Přitom srovnává varianty týchž písňových textů popřípadě i varianty obsažené v dalších písních. V neposlední řadě stojí též vliv, který následně tyto výtvory lidové kultury měly na pozdější uměleckou tvorbu, v níž vyniká především dílo K. J. Erbena. Zvolené písně mají jako příklady demonstrovat v co největší šíři rozmanitost myšlenek a námětů i bohatství pramenů a zdrojů inspirace. Zde práce cílí na místa, v nichž si uchovala lidová kultura svůj svéráz tváří tvář křesťanství, i kde se ocitá v jisté tenzi s pravověřím nezávisle na stáří svých stanovisek. Daleko větší měrou se však nechává lidová kultura křesťanskými prvky prostoupit. Toto vzájemné propojení křesťanství s jinými prvky, lépe řečeno jejich absorpce, konstituuje právě zvláštní lidovou zbožnost, která našla své vyjádření taktéž v...
This bachelor's thesis deals with the phenomenon of the folk song as it was recorded in Moravia, or at least in the Czech language region, in terms of pagan, biblical and commonly Christian influences giving consideration to heterodox forms of Christianity which acted in the process of shaping of its lyrics. Its aim is to find and analyse motives in the lyrics that draw their inspiration from that kind of influences. The thesis strives afterwards to describe and to analyse these motives and if it is possible to introduce their parallels both inside and outside of our cultural area. At the same time it compares variants of the same lyrics or also variants contained in other songs. Finally there is also impact made by these products of folk culture on later art production represented mainly by the work of K. J. Erben. Chosen songs may in the greatest extent demonstrate the diversity of thoughts and themes, as well as the wealth of sources and springs of inspiration. Thus the thesis targets on the places where the folk culture preserved its peculiarity face to face the Christianity and also where it is founded in some tension with the orthodoxy regardless of the age of such opinions. However the folk culture is much more imbued by Christianity. This mutual connection of Christianity with other elements...