Kognice a Ritual: Aplikace Whitehousovy teorie modů religiozity na židovskou rituální praxi komunity Bejt Praha
Cognition and Ritual: Application of divergent Modes of Religiosity Theory to the Jewish Ritual Praxis of the Community Bejt Praha
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102971Identifikátory
SIS: 189647
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Biernot, David
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Judaistika - Religionistika
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra religionistiky
Datum obhajoby
26. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kognitivní věda o náboženství, teorie modů religiozity, židovská rituální praxe, komunita Bejt PrahaKlíčová slova (anglicky)
Cognitive Science of Religion, the divergent Modes of Religiosity theory, Jewish ritual praxis, community of Bejt PrahaPředmětem diplomové práce s názvem "Kognice a Rituál: Aplikace Whitehousovy teorie modů religiozity na židovskou rituální praxi komunity Bejt Praha" je aplikace této teorie na etnografická data. Teorie modů religiozity se zakládá na kontrastu doktrinální a imagistické rituální dynamiky s ohledem na fungování kognitivních procesů. Aplikace je založena na textové analýze Whitehousovy teorie a etnografických datech o židovské reformované komunitě Bejt Praha. Data o komunitě byla získána kvalitativními metodami výzkumu. Hlavním cílem této diplomové práce je kritické zhodnocení Whitehousovy teorie modů se zřetelem na výsledky vlastního etnografického výzkumu.
The diploma thesis "Cognition and Ritual: Application of the divergent Modes of Religiosity Theory to the Jewish Ritual Praxis of the Community Bejt Praha" presents the application of the divergent Modes of Religiosity theory to the Jewish ritual praxis. The thesis is based on the method of textual analysis and ethnographic data collection. The theory by anthropologist Harvey Whitehouse seeks to explain ritual dynamics of the doctrinal mode and of the imagistic mode in terms of underlying cognitive mechanisms. I show the limitations of Whitehouse's cognitive model with regard to the application of the theory to the ethnographic data. The main goal of the thesis is the critical evaluation of the divergent Modes of Religiosity argument.