Kognice a Ritual: Aplikace Whitehousovy teorie modů religiozity na židovskou rituální praxi komunity Bejt Praha
Cognition and Ritual: Application of divergent Modes of Religiosity Theory to the Jewish Ritual Praxis of the Community Bejt Praha
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102971Identifiers
Study Information System: 189647
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Biernot, David
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Jewish Studies - Religious Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kognitivní věda o náboženství, teorie modů religiozity, židovská rituální praxe, komunita Bejt PrahaKeywords (English)
Cognitive Science of Religion, the divergent Modes of Religiosity theory, Jewish ritual praxis, community of Bejt PrahaPředmětem diplomové práce s názvem "Kognice a Rituál: Aplikace Whitehousovy teorie modů religiozity na židovskou rituální praxi komunity Bejt Praha" je aplikace této teorie na etnografická data. Teorie modů religiozity se zakládá na kontrastu doktrinální a imagistické rituální dynamiky s ohledem na fungování kognitivních procesů. Aplikace je založena na textové analýze Whitehousovy teorie a etnografických datech o židovské reformované komunitě Bejt Praha. Data o komunitě byla získána kvalitativními metodami výzkumu. Hlavním cílem této diplomové práce je kritické zhodnocení Whitehousovy teorie modů se zřetelem na výsledky vlastního etnografického výzkumu.
The diploma thesis "Cognition and Ritual: Application of the divergent Modes of Religiosity Theory to the Jewish Ritual Praxis of the Community Bejt Praha" presents the application of the divergent Modes of Religiosity theory to the Jewish ritual praxis. The thesis is based on the method of textual analysis and ethnographic data collection. The theory by anthropologist Harvey Whitehouse seeks to explain ritual dynamics of the doctrinal mode and of the imagistic mode in terms of underlying cognitive mechanisms. I show the limitations of Whitehouse's cognitive model with regard to the application of the theory to the ethnographic data. The main goal of the thesis is the critical evaluation of the divergent Modes of Religiosity argument.