Odraz Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání v českém základním uměleckém vzdělávání
Reflection of the Framework Educational Program for Basic Schools of Art in Czech Elementary Art Education
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103010Identifikátory
SIS: 120205
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ašenbrenerová, Ivana
Slavíková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Hudební teorie a pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
27. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
rámcový vzdělávací program, všeobecné hudební vzdělávání, umělecké vzdělávání, obsah vzdělávání, hudební nauka, hudební činnosti, metody výuky, didaktické pomůcky, soudobá pedagogická reforma, systém hudebního vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
framework educational programme, general music education, arts education, educational content, music theory lessons, music activities, methods of education, teaching aids, current pedagogical reform, system of music educationDisertační práce Odraz Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV) v českém základním uměleckém vzdělávání se zabývá vývojem současné pedagogické reformy a její aplikací v hodinách hudební nauky v základních uměleckých školách. Prostřednictvím dostupných zdrojů jsem vystihla její historický vývoj a proměny vzdělávacího obsahu, metod a organizačních forem výuky. Z výzkumu, který jsem provedla, pak vyplývá, že současná pedagogická reforma pomohla přesněji pojmenovat náplň a rozsah práce v hodinách hudební nauky. Umožnila přizpůsobit obsah hudební nauky specifickým podmínkám a profilaci jednotlivých škol, dala nový pohled na cíle výuky a posílila pozice pedagoga v tvorbě strategických dokumentů školy. Z obsahového hlediska došlo k provázanosti interpretačních dovedností s porozuměním zákonitostem hudby s dostatečným prostorem pro budování žebříčku hodnot žáků a pro formování jejich postojů. Zjistila jsem, že mezi metodami výuky se uplatňuje zejména kritické myšlení, vrstevnické učení, spolupráce ve skupinkách a činnostní výuka, to vše s důrazem na názornost. Z progresivních metod je nejčastěji zastoupena simulační metoda. Z těchto zjištění vyplývá to, co uvádím v závěru práce, že totiž hudební nauka v základních uměleckých školách stále podléhá snahám o zlepšování a...
The Ph.D. thesis Reflection of the Framework Educational Program for Basic Schools of Art in Czech Elementary Art Education deals with current development of pedagogical reform and its implication in lessons of music theory at basic schools of art. It traces its historic development and changes in educational content, methods and organizational forms of education, according to resources that are at disposal. Based on the research, current pedagogical reform helped to define content and scope of work in lessons of music theory. It enabled to adjust its educational content to specific conditions and profile of individual schools, it gave new view of teaching goals and strengthened teacher's position in creation of strategic school documents. Content based, interpretation skills are complemented with understanding of music core; pupils'values and attitudes are built. Among popular teaching methods feature critical thinking, peer learning and group work, learning through demonstration and actions. The most frequently used progressive method, according to the research, is the simulation method. Based on research findings, music theory at basic schools of art is a subject to continual improvements. Currently, according to accessible resources, there is no complex teaching material that involves modern...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Komparace českého a německého systému dalšího vzdělávání
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKosová, Barbora (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 8. 9. 2021Tato diplomová práce se zabývá dalším vzděláváním v České republice a v Německu. Jejím cílem je komparovat systémy dalšího vzdělávání v těchto zemích v oblasti legislativy a finančního zabezpečení dalšího vzdělávání státem ... -
Další vzdělávání pedagogických pracovníků středních škol ve Středočeském kraji
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVančura, Daniel (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019)Datum obhajoby: 23. 5. 2019Diplomová práce je zaměřena na další vzdělávání pedagogických pracovníků středních škol ve Středočeském kraji. Cílem této diplomové práce je zjistit, jakým způsobem a zda se pedagogičtí pracovníci dále vzdělávají. Práce ... -
Vzdělávací systém České republiky a Španělského království
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVondrouš, Jan (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 18. 1. 2018Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Katedra pedagogiky Diplomová práce Vzdělávací systém České republiky a Španělského království Educational system of the Czech Republic and the Kingdom of Spain Bc. Jan Vondrouš ...