Strategie řešení slovních úloh v závislosti na aktuálnosti kontextu
Solving strategies of word problems depending on the context topicality
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103988Identifikátory
SIS: 177226
Kolekce
- Kvalifikační práce [19353]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondrová, Naďa
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
12. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Slovní úlohy, řešení pomocí lineárních rovnic, historické souvislosti, kontext slovní úlohy, rešerše učebnic, aktuální a historické úlohyKlíčová slova (anglicky)
Word problems, solutions using linear equations, historical connections, the context of a word problem, textbook research, current and historical word problems1 Strategie řešení slovních úloh v závislosti na aktuálnosti kontextu ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá slovními úlohami řešitelnými pomocí lineárních rovnic. Cílem práce je ukázat, zda má kontext, ve kterém se slovní úloha odvíjí, vliv na to, jak žáci, kteří se zúčastnili šetření, úlohu řeší, a ověřit, zda formulace slovní úlohy a použití moderního jazyka žákům při řešení slovní úlohy pomohou. Toho je dosaženo zadáním sady různorodých slovních úloh žákům a vyhodnocením jejich řešení. Další výsledky byly získány vyhodnocením dotazníků týkajících se kontextu počítaných slovních úloh. Druhým cílem diplomové práce je seznámení s různými definicemi pojmu slovní úloha, zasazení pojmu slovní úloha do kontextu školské matematiky a stručné shrnutí historického vývoje matematiky se zaměřením na slovní úlohy. Práce je rozdělena na tři části. V první části jsou definovány pojmy úloha a slovní úloha a je ukázáno, jak jsou slovní úlohy zařazeny v rámcovém vzdělávacím programu. Slovní úlohy jsou zasazeny do historického kontextu. Ve druhé části je ukázáno pojetí slovních úloh o pohybu, slovních úloh o společné práci a slovních úloh o dělení celku na části v současných učebnicích matematiky na druhém stupni základní školy a v nižších třídách víceletého gymnázia. Třetí část práce obsahuje sadu slovních úloh, zařazených do...
1 Solving strategies of word problems depending on the context topicality ABSTRACT The thesis deals with word problems solvable by linear equations. The aim of the work is to show if the context, on which the word problem depends, influences how pupils participating in the research solve it and verify if word problem phrasing and modern language usage help pupils solve the word problem. It is accomplished by assigning pupils a set of varied word problems and assessing their solutions. More results were gained by assessing questionnaires related to the context of the word problems being calculated. The second aim of the thesis is to explain various definitions of word problems, putting the term into the context of school mathematics and a brief summary of the historical development of mathematics focusing on word problems. The work consists of three parts. In the first part, problems and word problems are defined and it is shown how word problems are included in the Framework educational programme. Word problems are put into historical context. The second part shows the conception of motion word problems, word problems on joint work and word problems on dividing a whole into parts in the present-day mathematical textbooks in the second stage of elementary schools and in the lower classes of secondary grammar...