Ztráta a znovunabytí dobré vůle u Augustina
Loss and renewal of good will in Augustine
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10504Identifikátory
SIS: 37064
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirsa, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
13. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
V úvodu jsme si položili otázku, zda jsou lidské bytosti schopny dojít vlastními silami nápravy. Za účelem zodpovězení této otázky jsme se rozhodli prozkoumat nauku svatého Augustina, který se problémem intenzivně zabýval. Nejprve jsme se snažili nalézt Augustinovu definici hříchu. Poté jsme hledali původ zlých činů a pokusili se stručně definovat Augustinovu vůli (voluntas). Pátrali jsme po důvodu schopnosti svobodné volby v člověku a provedli srovnání této svobody volby se svobodou samou. V závěru jsme se ptali po příčině a podobě současné lidské nesvobody i po možnosti osvobození člověka. Nakonec se nám podařilo nalézt uspokojivou odpověď na otázku z úvodu práce. Dosud vykonané činy ovlivňují budoucí chování člověka. Časté zvrácené jednání způsobuje neznalost dobra a obtížnost ve snaze o jeho uskutečnění. Přesto jsem přesvědčena, že člověk je schopen nabýt pravé ctnosti. Věřím totiž, že může dospět k vědění o povaze jednotlivých činů a cvičením posilovat svou vůli k dobru.
ln the preface we asked the question whether human beings are able to reach atonement on their own. We decided to explore the doctrine of Saint Augustine who had been dealing with this theme intensively. Firstly we aimed to find Augustine' s definition of sin. Then we searched for the origin of bad deeds and attempted to define Augustine's will (voluntas) brietly. We looked for the reason of the facuIty of free choice in man and compared this freedom of choice with freedom itself. We searched for the cause and the form of the present human lack of freedom and tried to find out whether and how the liberation of man possible is. Lastly we have found a satisfactory answer to our question. Acts so far intluence man' s future behaviour. Frequent bad actions cause the ignorance of and the difficuIty in carrying out the good. In spíte of this I am convínced that man is able to achieve the genuine virtue because I believe he can comprehend the nature of single acts and strengthen his will to the good by practice.