Význam integrace stínových projekcí v učení C. G. Junga pro teologickou etiku mezilidského vztahu
The integration of shadow projections in the teaching of C.G. Jung and its possible benefits for theological ethics of interpersonal relationships
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105121Identifikátory
SIS: 193547
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bouma, David
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Aplikovaná etika
Katedra / ústav / klinika
Katedra systematické teologie a filosofie
Datum obhajoby
14. 1. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
C. G. Jung, psychologická projekce, etika, teologie, psychologie, typologie osobnosti, stín, analytická psychologie, hlubinná psychologie, mezilidský vztah, individuace, dobro, zloKlíčová slova (anglicky)
C. G. Jung, psychological projection, ethics, theology, psychology, personality typology, shadow, analytical psychology, depth psychology, interpersonal relationship, individuation, good, evilTato práce se v první části zabývá psychologií C. G. Junga, konkrétně pak tou oblastí jeho učení, která nějak souvisí s mezilidským vztahem. To znamená především psychologické projekce a mechanismy, které tyto projekce zapříčiňují. Mezi tyto mechanismy patří dynamika vědomí - nevědomí, stín a vědomé funkce. Vedle samotných pojmů a mechanismů, zkoumá také to, jakou cestu Jung navrhuje k práci se stínovými projekcemi, ve prospěch mezilidských vztahů. V zásadě jde o proces individuace, se zaměřením specificky k integraci stínu. Druhá část práce se pokouší o teologicko-etickou reflexi Jungovy psychologie v těchto kontextech. Vymezuje vlastní teologicko-etická kritéria pro dobrý vztah a snaží se zjistit, za jakých podmínek může teologie s psychologií C. G. Junga spolupracovat a vzájemně se obohacovat svými poznatky.
In the first part, this thesis is examining the psychology of C. G. Jung, especially those parts, which are somehow connected to interpersonal relationships. That means foremostly the psychological projections and mechanisms, which are causing those projections. By those mechanisms, I mean the dynamics of consciousness - unconsciousness, the shadow and the cognitive functions. Besides those concepts and mechanisms, the thesis aims to explore the way which Jung ascribes to deal with those shadow projections - in favor of improving the interpersonal relationships. This deed lays mainly in the so-called individuation, with main focus on the shadow integration. The aim of the second part of this thesis is to reflect upon the C. G. Jung's psychology from the theological ethics point of view. The thesis is defining the criteria of goodness of the interpersonal relationship from the theological ethics standpoint. Then further uses those criteria to clarify the conditions under which could be maintained the dialogue and cooperation between theology and psychology and thus, under which conditions is theologically acceptable to utilize C. G. Jung's findings.