Rozvíjení psychické odolnosti učitelů na základní škole
Developing the psychological resilience of primary school teachers
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105230Identifikátory
SIS: 204796
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Křišťan, Alois
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Pastorační a sociální práce
Katedra / ústav / klinika
Jabok
Datum obhajoby
29. 1. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Odolnost, resilience, učitelé, stres, program odolnosti, aktivityKlíčová slova (anglicky)
Resistance, resilience, teachers, stress, resistance programme, activitiesBakalářská práce se zabývá problematikou náročných a stresujících situací u učitelů a jejich možným zvyšováním odolnosti (resilience) prostřednictvím programu, který je na to zacílen. Cílem práce je proto na základě prostudování konceptu odolnosti (resilience) vytvořit a následně zrealizovat program zaměřený na zvyšování psychické odolnosti učitelů vůči náročným situacím, zvláště ve spojitosti s přímou prací v ZŠ. Dvě úvodní kapitoly se věnují pojmům odolnost - resilience, jejich vývoji, vymezení a charakteristice. Dále je pojem odolnost (resilience) zacílen konkrétněji, podrobněji jsou zkoumány možnosti rozvoje odolnosti u učitelů/učitelek na ZŠ. Druhá kapitola se rovněž soustředí na pojmy náročná situace či stres a jeho druhy, uvedeno je několik příkladů souvisejících s učitelským prostředím. V bakalářské práci jsou také popsány metody vhodné k rozvoji odolnosti vůči náročným situacím pro danou cílovou skupinu. Třetí kapitola popisuje tvorbu programu a následnou realizaci praktických aktivit pro učitele na ZŠ. Program tvořilo osm dílčích aktivit a sestaven byl takovým způsobem, aby měl oporu v teoretické rovině a zároveň byl zacílen převážně prakticky. V této kapitole jsou detailněji uvedeny zvolené postupy a strategie. Důležitým aspektem programu jsou taktéž reflexe jednotlivých aktivit, a to jak...
The Bachelor's thesis deals with the problem of teachers' difficult and stressful situations and the possible increasing of resistance (resilience) through a programme which is aimed towards it. The aim of the thesis therefore is to create and subsequently implement a programme focused on increasing teachers' resistance to difficult situations, especially in connection with direct primary school work. The two initial chapters are devoted to the terms resistance - resilience, their development, specification and characteristics. Further the term resistance (resilience) is aimed more specifically, the possibilities of the primary school teachers' development of resistance are studied in more detail. The second chapter also focuses on the terms difficult situation, stress and its kinds, some examples related to the teaching environment are mentioned. Methods suitable for the development of resistance to difficult situations for the mentioned target group are also described in the bachelor's thesis. The third chapter describes the creation of the programme and the subsequent implementation of practical activities for primary school teachers. The programme consisted of eight activities and it was put together to be supported by theory and at the same time it was aimed mostly practically. In this chapter...