Alexander Schmemann's Ecclesiology: Witnessing the Crisis within the Orthodox Church.
Alexander Schmemann's Ecclesiology: Witnessing the Crisis within the Orthodox Church.
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105760Identifikátory
SIS: 114889
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kočandrle Bauer, Kateřina
van Rossum, Joost
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Systematická a praktická teologie
Katedra / ústav / klinika
Ekumenický institut
Datum obhajoby
16. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Dizertační práce Christiana Panaitescu zkoumá ekleziologii Alexandra Schmemanna v souvislosti s krizí uvnitř pravoslavné církve. Sleduje zásadní změny, kterým musela Schmemannova generace pravoslavných teologů v emigraci čelit: bolševická revoluce v Rusku a její důsledky, situace cizinců žijících v odlišné kultuře, posun k situaci, kdy církev nemá pevné místo ve společnosti ani není zakořeněná v každodenním životě lidí, a konečně hledání teologických základů liturgické a duchovní zkušenosti, kterou tito teologové považovali za formativní. Práce ukazuje krizi jako proces mající své teologické, kulturní, sociální a politické kořeny a důsledky. Panaitescu následuje způsob, jakým tuto krizi vnímal a zpracovával Alexander Schmemann ve své teologii, jmenovitě ve své liturgické a sakramentální teologii. Vzhledem k tomu, že krize v pravoslavné církvi byla mnohovrstevným jevem, dizertační práce si všímá jejích různých dimenzí prostřednictvím sledování vývoje ruské emigrantské teologie, která se vyrovnávala s faktem, že byla doposavad pod vlivem západní novoscholastiky, dále s nesouladem mezi liturgickým životem pravoslavné církve a její teologií a nakonec s problematikou vztahu pravoslavné církve a světa. Dizertace identifikuje pozitivní stránky Schmenannova chápání zásady lex orandi est lex credendi a...
The thesis of Cristian Panaitescu analyses Alexander Schmemann's ecclesiology in relation to the crisis within the Orthodox Church. It follows the decisive turning points Schmemann's generation of Orthodox Theologians living in emigration had to face: The Bolshevik revolution in Russia and its consequences; being strangers in different cultures; moving to the situation where Church no longer had a firm place in society and embedded structures of life; seeking for theological foundations that would be corresponding to the liturgical and spiritual experience the Orthodox theologians found formative. Thus it shows the crisis as a process with theological, cultural, social and political reasons and implications. Panaitescu follows how Alexander Schmemann witnessed this crisis and dealt with it in his theology, namely within his liturgical and sacramental theology. Given that the crisis within the Orthodox Church has been a multi-layered reality, the thesis refers its various dimensions as it follows the evolution of Russian émigré theology as it has dealt with being previously dominated by Western neo-scholasticism the disruption between the liturgical life of the Orthodox Church and Orthodox theology, and eventually regarding the relationship between the Orthodox Church and the world. The dissertation...