Otázka nebezpečí a možnosti proměny vztahu k řeči: K Heideggerovu titulu "nebezpečí" (die Gefahr)
The Danger and the question concerning relation to speech: Turning point and Heidegger's title the Danger (die Gefahr)
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105925Identifikátory
SIS: 127472
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prázný, Aleš
Novotný, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Německá a francouzská filozofie
Katedra / ústav / klinika
Doktorský obor Německá a francouzská filosofie
Datum obhajoby
3. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
umění, básnictví, řeč, Ge-stell, nebezpečíKlíčová slova (anglicky)
art, poetry, speech, Ge-stell, DangerPředkládaná studie je pokusem o uvedení Heideggerova pojetí pravdy myšlené jako neskrytost bytí do souvislostí s problematikou bytnosti techniky [Ge-stell], a to s ohledem k nebezpečí [Gefahr], které se skrývá v tomto specifickém způsobu odkrývání. Pravda je u Heideggera oproti tradici myšlena jinak, totiž ve své vazbě ke svobodě zakoušené jako otevřenost vztahování. Heidegger se zde pokouší vyvést otázku po bytostném určení pravdy z oblasti obvyklého tázání vázaného a vedeného předem určitou představou pravdy. Otázka po charakteru konkrétní význačné cesty k neskrytosti bytí, umění, otevírá druhou kapitolu. Sledujeme zde, jak se otázka neskrytosti bytí rozvíjí v tázání po původu uměleckého díla. Umění se ukazuje jako jedna z bytostných cest k neskrytosti bytí. Umělecké dílo dává podobu místu, kde jsme a žijeme. V díle umění se otevírá bytostný svět. V současné epoše dějin bytí však vládne specifický způsob odkrývání, zakrývající odkrývání, v němž se svět odpírá. Čelíme zpustnutí věcí a odepření světa. Je proto třeba tázat se po způsobu odkrývání vládnoucím v bytnosti techniky, v němž se specifickým způsobem, tj. v zakrývajícím odkrývání, uděluje bytí. V tomto specifickém údělu odkrývání se plastičtěji a v konkrétních souvislostech ukazuje to, co známe jako in- sistování. Heidegger je vypracovává v...
The main aim of this theoretical study is to help to clarify Heidegger's conception of the Danger [Gefahr] in relation with possibilities of the Turn [Kehre] which are hidden in the Danger itself. The Danger is hidden in Enframing [Ge-stell] as the essence of technology. First of all, it is necessary to clarify the concepts of being, truth and freedom. This shows us that concealment (hiddenness) is the necessary precondition for unconcealment, i.e. truth. Heidegger in this context speaks about the paths to unconcealment. Significant way to unconcealment is the art. Heidegger in "The Origin of the Work of Art" explains the essence of art in terms of the concepts of being and truth. The art is for Heidegger the way of expressing the element of truth. Art is not merely representation of the way things are but artwork can bring the meaning of what it is to exist. That means, that Heidegger reminds us about the value of the work of art as the means to open a "clearing" [Lichtung] for the appearance of things in the world, or to disclose their meaning for human beings. Heidegger writes about the art's ability to set up an active struggle between "Earth" and "World". The World is the web of significant relations in which human being exists. The Earth means the background against which every meaningful...