dc.contributor.advisor | Vacek, Jaroslav | |
dc.creator | Zlesáková, Marie | |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T10:06:39Z | |
dc.date.available | 2019-07-04T10:06:39Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/107275 | |
dc.description.abstract | Kognitivní remediace a trénink emočních dovedností (CREST) je metoda úspěšně uplatňovaná v léčbě pacientů s poruchami příjmu potravy, která pomáhá zlepšit kognitivní a emoční deficity. Jelikož pacienti s poruchami příjmu potravy a závislostí na návykových látkách vykazují podobná neuropsychologická poškození a existuje u nich vysoká komorbidita obou poruch, můžeme o využití metody CREST uvažovat také v léčbě závislosti. V teoretické části jsou zohledněny poznatky různých autorů k problematice poruch příjmu potravy, jejich komorbidním psychiatrickým onemocněním a mechanismům společným poruchám příjmu potravy a závislosti na návykových látkách. Popisuji také neuropsychologické deficity vznikající v důsledku obou onemocnění, možnosti jejich rehabilitace a představuji program CREST. Cílem evaluačního výzkumu bylo vyhodnotit kvalitu implementace programu. Zaměřila jsem se na srovnání procesu, spokojenosti a prospěšnosti intervence u 4 pacientek s poruchami příjmu potravy a 8 pacientek se závislostní komorbiditou. Data jsem získala analýzou lékařské dokumentace, diagnostickým screeningem poruch spojených s užíváním návykových látek a zúčastněným pozorováním na 10 lekcích CRESTu. Důležitým zdrojem dat byly dotazníky zjišťující spokojenost a subjektivní prospěšnost, dále pak ohnisková skupina po skončení... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Cognitive Remediation and Emotion Skills Training (CREST) is a method successfully implemented in the treatment of eating disorders, that helps improve cognitive and emotional deficits. As patients with eating disorders and substance abuse have similar neuropsychological impairments and have also a high co-morbidity in both disorders, we can consider using CREST in the treatment of addiction. The introduction part is based on views of various authors on the issue of eating disorders, their comorbid psychiatric diseases and mechanisms associated with eating disorders and substance addiction. Further I describe the neuropsychological deficits found in both diseases, the possibilities of their rehabilitation and finally I present the CREST program. The aim of the research was to evaluate the quality of the program implementation. I focused on comparing the process, satisfaction and benefit of the intervention in 4 patients with eating disorders and 8 patients with substance addiction co-morbidity. Data were collected from the diagnostic screening of substance-related disorders, by analyzing medical documentation and participating observations in 10 CREST lessons. Key data source were also satisfaction and benefit questionnaires, and the focus group after the end of the program. The results showed,... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta | cs_CZ |
dc.subject | eating disorders | en_US |
dc.subject | dependence on addictive substances | en_US |
dc.subject | cognitive remediation | en_US |
dc.subject | emotion skills training | en_US |
dc.subject | process evaluation | en_US |
dc.subject | evaluation of satisfaction | en_US |
dc.subject | poruchy příjmu potravy | cs_CZ |
dc.subject | závislost na návykových látkách | cs_CZ |
dc.subject | kognitivní remediace | cs_CZ |
dc.subject | trénink emočních dovedností | cs_CZ |
dc.subject | evaluace procesu | cs_CZ |
dc.subject | evaluace spokojenosti | cs_CZ |
dc.title | Kognitivní remediace a trénink emočních dovedností (CREST) u pacientů s poruchami příjmu potravy a možnosti jejího terapeutického uplatnění v léčbě závislosti | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-06-13 | |
dc.description.department | Klinika adiktologie 1.LF UK a VFN v Praze | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Adictology First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague | en_US |
dc.description.faculty | First Faculty of Medicine | en_US |
dc.description.faculty | 1. lékařská fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 207742 | |
dc.title.translated | Cognitive Remediation and Emotion Skills Training (CREST) for eating disorders patients and its therapeutic use in the treatment of addiction | en_US |
dc.contributor.referee | Pavlovská, Amalie | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Adiktologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Addictology | en_US |
thesis.degree.program | Specializace ve zdravotnictví | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specializations in Health Service | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | 1. lékařská fakulta::Klinika adiktologie 1.LF UK a VFN v Praze | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | First Faculty of Medicine::Department of Adictology First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague | en_US |
uk.faculty-name.cs | 1. lékařská fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | First Faculty of Medicine | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | 1.LF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Adiktologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Addictology | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace ve zdravotnictví | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specializations in Health Service | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Kognitivní remediace a trénink emočních dovedností (CREST) je metoda úspěšně uplatňovaná v léčbě pacientů s poruchami příjmu potravy, která pomáhá zlepšit kognitivní a emoční deficity. Jelikož pacienti s poruchami příjmu potravy a závislostí na návykových látkách vykazují podobná neuropsychologická poškození a existuje u nich vysoká komorbidita obou poruch, můžeme o využití metody CREST uvažovat také v léčbě závislosti. V teoretické části jsou zohledněny poznatky různých autorů k problematice poruch příjmu potravy, jejich komorbidním psychiatrickým onemocněním a mechanismům společným poruchám příjmu potravy a závislosti na návykových látkách. Popisuji také neuropsychologické deficity vznikající v důsledku obou onemocnění, možnosti jejich rehabilitace a představuji program CREST. Cílem evaluačního výzkumu bylo vyhodnotit kvalitu implementace programu. Zaměřila jsem se na srovnání procesu, spokojenosti a prospěšnosti intervence u 4 pacientek s poruchami příjmu potravy a 8 pacientek se závislostní komorbiditou. Data jsem získala analýzou lékařské dokumentace, diagnostickým screeningem poruch spojených s užíváním návykových látek a zúčastněným pozorováním na 10 lekcích CRESTu. Důležitým zdrojem dat byly dotazníky zjišťující spokojenost a subjektivní prospěšnost, dále pak ohnisková skupina po skončení... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Cognitive Remediation and Emotion Skills Training (CREST) is a method successfully implemented in the treatment of eating disorders, that helps improve cognitive and emotional deficits. As patients with eating disorders and substance abuse have similar neuropsychological impairments and have also a high co-morbidity in both disorders, we can consider using CREST in the treatment of addiction. The introduction part is based on views of various authors on the issue of eating disorders, their comorbid psychiatric diseases and mechanisms associated with eating disorders and substance addiction. Further I describe the neuropsychological deficits found in both diseases, the possibilities of their rehabilitation and finally I present the CREST program. The aim of the research was to evaluate the quality of the program implementation. I focused on comparing the process, satisfaction and benefit of the intervention in 4 patients with eating disorders and 8 patients with substance addiction co-morbidity. Data were collected from the diagnostic screening of substance-related disorders, by analyzing medical documentation and participating observations in 10 CREST lessons. Key data source were also satisfaction and benefit questionnaires, and the focus group after the end of the program. The results showed,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie 1.LF UK a VFN v Praze | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |