Spravedlivá Támar: výklad a interpretace Genesis 38
Righteous Tamar: Exegesis and Interpretation of Genesis 38
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107837Identifikátory
SIS: 198201
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čapek, Filip
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra Starého zákona
Datum obhajoby
13. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
biblistika, exegeze, interpretace, biblická teologie, Genesis, Támar, spravedlnost, Juda, levirátní, chrámová prostituce, konektivníKlíčová slova (anglicky)
Biblical studies, exegesis, interpretation, Biblical theology, Genesis, Tamar, righteousness, Judah, levirate, temple prostitution, connective justiceDiplomová práce se zabývá exegezí a interpretací třicáté osmé kapitoly knihy Genesis. Text je podroben kritické analýze. Nejprve je proveden rozbor hebrejského originálu. Ve druhé části je text analyzován synchronními a diachronními metodami, po té je text vyložen po verších. Součástí výkladu jsou tři exkurzy pojednávající levirátní povinnost, význam termínu הקדש a solidární pojetí spravedlnosti Starého zákona. Třetí část se zabývá recepcí textu v Písmu a v křesťanských dějinách. Jako příklady recepce byly vybrány: Kniha jubilejí, komentář Efréma Syrského, Přednášky na knihu Genesis Martina Luthera a interpretace textu pohledem teologie osvobození a feminismu Dorothee Sölle. V závěru práce je předložena zvěst textu, která může sloužit jako podklad pro další teologickou práci.
The subject of this thesis is an exegetical study on chapter thirty-eight of the book Genesis; a narrative of the story about Judah and Tamar. The thesis begins with a critical analysis of the original Hebrew text. In the second section, a critical examination of the text is undertaken using synchronous and diachronous methods, followed by a verse-by-verse commentary which includes three excursuses. The first excursus discusses levirate marriage. The second is concerned with Hebrew word הקדש and with its meaning and translation. The theme of the third excursus is the understanding of righteousness as social solidarity in the Old Testament. Subsequently, in the final section of the thesis, the reception of Genesis 38 in the Old and New Testaments is considered. Furthermore, four examples of reception and interpretation throughout Christian history are presented: The Book of Jubilees, Commentary on Genesis by Ephrem the Syrian, Martin Luther's Lectures on Genesis and an interpretation by Dorothee Sölle as an example of feminism and liberation theology. Lastly, to conclude, the application of the story is proposed, which could serve as a starting point for subsequent theological work.