Sebeřízené vzdělávání a jeho souvislost s vybranými psychologickými koncepty
Self-directed education in connection with selected psychological concepts
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110515Identifiers
Study Information System: 204590
Collections
- Kvalifikační práce [23838]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
4. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sebeřízené vzdělávání|svobodná škola|kreativita|self-efficacy|akademická self-efficacyKeywords (English)
self-directed education|democratic school|creativity|self-efficacy|academic self-efficacyDiplomová práce se zabývá koncepty kreativity a self-efficacy, a to konkrétně ve spojitosti s proudem sebeřízeného vzdělávání. V teoretické části práce je blíže představen fenomén svobodných škol, hlavních principů, kterými se řídí, a jeho srovnání s tradičními školami. Pozornost je věnována vymezení pojmu kreativity, hlavním pohledům a teoretickým přístupům a jejich provázanosti s edukačním procesem. V neposlední řadě je popsán koncept self-efficacy s důrazem na jeho zdroje a spojitost se školním prostředím. Cílem diplomové práce je srovnání vybraných psychologických konceptů (kreativity a self-efficacy) u dětí, které podstupují sebeřízené vzdělávání na svobodných školách v České republice, a těch, které navštěvují tradiční základní školu. Empirická část představuje výzkum, jehož se zúčastnilo celkem 198 žáků druhého stupně (60 ze svobodných škol a 138 z tradiční školy). Pro testování kreativity byl využit Torranceho figurální test tvořivého myšlení, pro měření akademického self-efficacy dotazník ASE složený ze tří sebeposuzovacích škál - Myself as a learner scale (MALS), Children's self- efficacy scale (ChSE) a dotazník postoje k domácím úkolům (HW). Dále byl využit Test intelektového potenciálu (TIP). Výsledky ukázaly, že žáci svobodných škol a žáci tradiční školy se neliší v úrovni...
This diploma thesis focuses on the concepts of creativity and self-efficacy mainly in connection with self-directed education. In the theoretical part of the thesis, the phenomenon of free schools is introduced, their main principles and comparison with traditional schools are presented in more details. Attention is also paid to the definition of the concept of creativity, main perspectives and theoretical approaches and interdependence with the educational process. Furthermore, the concept of self-efficacy is described with an emphasis on its resources and its connection with the school environment. The main goal of the thesis is to compare selected psychological concepts (creativity and self-efficacy) in children undergoing self- directed education in democratic schools in the Czech Republic and those attending traditional primary school. The empirical part introduces the research, which was made with a sample of 198 sixth through ninth graders (60 from democratic schools and 138 from traditional school). The Torrance Tests of Creative Thinking was used to measure creativity, for the measurement of academic self-efficacy was used ASE questionnaire consisting of three self-assessment scales - Myself as a learner scale (MALS), Child's self-efficacy scale (ChSE) and a homework questionnaire (HW)....