Komentář k Patočkovým přednáškám k Hegelově Fenomenologii ducha
Comments of Patočka's lectures on Hegel's Phenomenology of Spirit
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110522Identifikátory
SIS: 192344
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marek, Jakub
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
20. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Patočka, Hegel, Fenomenologie ducha, Kojève, HyppoliteKlíčová slova (anglicky)
Patočka, Hegel, Phenomenology of Spirit, Kojève, HyppoliteCílem práce je podat ucelený komentář k Patočkovo nevydaným přednáškám k Hegelově Fenomenologii ducha, které pronesl na Filozofické Fakultě Univerzity Karlovy v letním semestru 1949. Přednášky nebyly dokončeny a ve výkladu Fenomenologie ducha se tak zastavují před oddílem Moralita. Patočka je zde značně inspirován svéráznou hegelovskou interpretací v Inroduction à la lecture de Hegel (1947) od Alexandra Kojèva a uměřenějším spisem od Jeana Hyppolita Genese et structure de la Phénoménologie de l'esprit de Hegel (1946). V práci je nacházena vlastní Patočkova interpretační pozice a sledován vliv obou francouzských myslitelů. Patočka Fenomenologii ducha zajišťuje široký kontext a ukazuje její genezi. Po vzoru Kojèva se jeho interpretace pohybuje v perspektivě antropologické a za jádro Hegelovy filosofie považuje dialektiku pána a raba.
The aim of this diploma thesis is to offer a comprehensive commentary of Patočka's unpublished lectures on Hegel's Phenomenology of Spirit, which he gave at the Charles University during the summer semester of 1949. These lectures remain unfinished and the exposition of the Phenomenology of Spirit ends before the chapter on morality. Patočka is influenced, to a considerable degree, by the unorthodox reading of Hegel that Kojéve presents in his Inroduction à la lecture de Hegel (1947) and also by a somewhat more conservative commentary by Jean Hyppolite, published in 1946 under the title Genese et structure de la Phénoménologie de l'esprit de Hegel. This thesis follows their influence on Patočka's commentary, in an attempt to discover Patočka's own interpretative stance. Patočka places the Phenomenology of Spirit into a wide context and tries to illustrate its genesis. Following Kojéve, Patočka's interpretation remains nested within an anthropological perspective, considering the master-slave dialectic to be the centerpiece of Hegel's philosophy.