Problematika edukace matky nezralého novorozence na neonatologické JIP
Education of premature newborn mothers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11166Identifiers
Study Information System: 23143
Collections
- Kvalifikační práce [4519]
Author
Advisor
Referee
Jurásková, Dana
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Pedagogy of nursing subjects in secondary schools
Department
Institute of Theory and Practice of Nursing First Faculty of Medicine Charles University in Prague
Date of defense
12. 6. 2007
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V diplomové práci jsem se zabývala problematikou edukace matky nezralého novorozence na JIP. Výzkumné šetření probíhalo na čtyřech specializovaných neonatologických jednotkách intenzivní péče (Novorozenecké oddělení s JIP Gynekologicko-porodnické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, Novorozenecké oddělení s JIP při Ústavu pro péči o matku a dítě v Podolí, Novorozenecké oddělení s JIP ve Fakultní nemocnici Motol v Praze, Novorozenecké oddělení s JIP v Nemocnici České Budějovice, a.s.). Cílem práce bylo zmapovat edukaci matky a edukační proces na jednotlivých pracovištích a porovnat výsledky edukačního působení těchto oddělení. Data jsem získávala od sester pracujících na novorozenecké JIP a matek předčasně narozených dětí.
The aim of this paper is to describe the value of education in the nursing and the value of education on NICU. Education and educational skills and competences of nurses play important role and represent a part of qualified care of premature baby. The aim of education of mother of premature baby is to offer her enough competent informations about baby 's condition and achieve her active participation in babyš care. In the researche part of this paper we compare results of maternal education and results of educational proces among four separate NICUs. (NICU-newbom intensive care unit)