Sgrafitová výzdoba domu U Minuty na Staroměstském náměstí
Sgraffito ornamentation of the house U Minuty in the oldtown square
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11169Identifikátory
SIS: 14966
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáček, Jiří
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
11. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
RESUMÉ Sgrafitová výzdoba domu U Minuty na Staroměstském náměstí Literatury týkající se domu U Minuty či samotných sgrafit na něm zobrazených není příliš mnoho. Nejvíce zpráv k tomuto tématu nalezneme v knize Jana Heraina (1902) a poté v později vydaných článcích Karla Gutha (1919), Vl. Novotného (1931), Vlasty Dvořákové a Heleny Machálkové (1954) a Jarmily Jindrové (1958). Žádná monografie či rozsáhlejší pojednání o celém domu však nikdy nevyšlo. Technika sgrafita se provádí tak, že se nanese na fasádu omítka a na ni ještě jedna vrstva. Tato druhá vrstva se ještě za mokra proškrabává na vrstvu první, která může být už při prvním nánosu zabarvena nebo nechána ve stejném odstínu jako vrstva první či dokonce později dobarvována. Na sgrafitech domu U Minuty se setkáváme s první vrstvou zabarvenou dočerna a na ní nanesenou druhou vrstvou, která je bílá. Tento druh výzdoby renesančních domů k nám přišel z Itálie. Pravzory musíme hledat na malbách na fasádě od Polidora Caldary da Caravaggia (např. na Palazzo Ricci). Právě jeho malby byly kopírovány a přešly do Záalpí a později i do Čech. Nejstarší takto zdobené domy u nás máme už z roku 1546 (sgrafitovaný štít Vladislavského křídla na Pražském hradě) a 1547 (Slavonice, dům čp. 90). Zde vznikají jakoby dvě centra, od kterých se pak tento typ výzdoby šíří dále. Již...
Sgraffito ornamentation of the house U Minuty (By the Minute) in the Old Town Square It is sure, that at the house U Minuty we can see two kinds of sgraffitos and therefore the decoration was done in two phases indeed. The sgraffitos are sorted out in the firs two floors and into the third floor with the lunet ledge. We know that the sgraffitos of the third floor were not completed sooner than 1576. In this year the wood-cuts were printed by Jost Amman in Norimberk. It seems that the sgraffitos at the first two floors are younger. 1610 is the important year, when the house is sold for marked higher price then it had been bought in 1601. The creation of both phases of ornamentation can be probably dated between 1576-1610, however, there is also the possibility that the sgraffitos can be dated also later on. Reffering to the iconographic study, we can see in the first two levels scenes from Old Testament, New Testament, stories from ancient mythology, one scene is based on telling from collection of Gesta Romanorum and Allegoric persons of Moralities. All scenes can be read as guides to moralities or to vices. The lunet ledge of the third floor is decorated by medallions of French kings, started by Philip V. up to Henry II.. As was already said these decorations are based on wood-cuts of Jost Amman...