Italská renesanční kresba z let 1500-1520 ve veřejných sbírkách zemí Koruny české
Italian renaissance drawings of 1500-1520 in the national collections of the bohemian crown lands
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11170Identifikátory
SIS: 14969
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáček, Jiří
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
11. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Resumé Bakalářská práce se zabývá "Italskou renesanční kresbou z let 1500-1520 ve veřejných sbírkách zemí Koruny české". Tato práce seznamuje se situací prvních dvou desetiletí 16. století. V průběhu těchto let se změnilo postavení jednotlivých měst (škol) pod vlivem politické situace. Benátky, rozvíjející se jako nezávislé a svébytné město, zlepšilo svojí pozici jako kulturního centra. Na krátkou dobu se na vrchol dostalo i město Řím, a to za papeže Julia II., který chtěl vytvořit jedinečný ohromující soubor umělecké tvorby. Takováto ambice vyžadovala přítomnost mnoha významných umělců. V českých sbírkách se k časovému rozmezí mezi lety 1500-1520 nachází 16 kreseb od 13 umělců, kteří náleželi do různých uměleckých škol: z florentské školy Filippino Lippiho a Andrea del Sarto; z cremonské školy Boccaccio Boccaccino, Francesco Casella, a třetí umělec z Cremony Tommaso Aleni; z Benátek Giovanni Bellini a Sebastiano del Piombo; ze severní Itálie (Bologna, Lombardie) Amico Aspertini, Marcantio Raimondi a neznámý autor (zv. Lombardský anonym); poslední je umělecká tvorba v Římě - Raffael a Baldassare Peruzzi. Na konec jsou popsané dvě studie ženských postav, dosud nepublikovaných, od neznámého autora (uváděný jako Kreslíř 1. poloviny 16. století). Hlavní zájem je zejména kladen na studium kreseb, pro kompletní...
The work focuses on "Italian Renaissance Drawings from Years 1500-1520 in the Public Czech Collections". It describes the situation at the beginning of 16th century, including first two decades of the time. During those years the position of particular towns changed especially due to political situation. For a short time, Rome came on the top, too. It was under the pope Julius II., who tried to form and collect a unique set of artistic works. This ambition requested the presence of many significant artists. There are 16 drawings by 13 artists from that period in the Czech collection. These artists belonged to the different artistic schools: Filippino Lippi and Andrea del Sarto are from the Florentine school; Boccaccio Boccaccino, Francesco Casella and Tommaso Aleni from Cremona; Giovanni Bellini and Sebastian del Piombo from Venice; Amico Aspertini, Marcantio Raimondi and an anonymous artist came from the North Italy (Bologna); the last artists came from Rome: Raffael and Baldassare Peruzzi. In the end, two drawings of female figure (never published before) by an unknown author (called drawer of the first half of 16th century) are described. The main concern is set to a study of drawings (for a complete review it is supplied with a short biography of each artist), which are sorted according artistic...