Kostel Panny Marie v Norimberku a jeho sochařská výzdoba
The Church of Our Lady in Nürnberg and her sculpture
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11175Identifikátory
SIS: 15036
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kuthan, Jiří
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
11. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Filip Srovnal Kostel Panny Marie v Norimberku a jeho sochařská výzdoba /bakalářská práce/ RESUMÉ Po návratu z římské korunovace roku 1355 bylo první císařskou fundací Karla IV. založení norimberské kaple Panny Marie, zvané též "Frauenkirche". Zde se poprvé projevilo Karlovo umění panovnické reprezentace, které pak o několik let později dosáhlo svého vrcholu ve svatovítské katedrále v Praze. Parléřovský charakter architektury i skulptury kostela, jejich relativně časný vznik a osoba císařského fundátora - to vše byly hlavní důvody, proč někteří badatelé vyslovili názor, že se na realizaci kostela podílel sám císařský architekt Petr Parléř. Pokud by tomu tak skutečně bylo, byl by norimberský kostel a jeho skulptura jedinečným pramenem pro poznání raného díla tohoto geniálního umělce. S hypotézou o Petrově autorství se však v této práci neztotožňuji především pro příliš obecné argumenty, dokazující spíše úzkou vazbu na "umění parléřovské" než umění Petra Parléře samotného. Kromě dominantního parléřovského elementu se na podobě kostela podepsaly také lokální tradice, na což poukazuje kapitola věnovaná západnímu průčelí kostela sv. Vavřince, které našemu kostelu časově těsně předcházelo. Vedle celkového pojednání o historii, architektuře a skulptuře kostela jsem ale považoval za hlavní cíl této práce objasnit...
English summary: The Church of Our Lady in Nürnberg and her sculpture The church of Our Lady in Nürnberg was founded by Charles IV (1316-1389) in 1355 when he returned from his crown-journey to Rome. So it was his first "emperor-foundation". The church was built probably between 1352 and 1361 as well as the sculptural decoration. We can follow up an extensive iconographic programme especially on the west facade which was supposedly ordained by Charles IV himself. This type of state-representation-scheme anticipate the further famous iconology of St. Vitus Cathedral. Some scientsts suppose that the author of this monument is Peter Parler, master builder of St. Vitus Cathedral because of high parlerian character of the architecture and sculptures and by virtue of the chronology (Peter Parler came to Prague in 1356). However we can't agree this hypothesis, because the style reasons are too general for this proposition, they don't smite a personal style of Peter Parler. For all that we regard the best pieces of the sculpture group on the west front of the church as individual manifestation of early Parlerian style. We can see the nearest affinity in the prophets at south-chorus portal in Schwäbisch Gmünd. Nürnberg - Parler - Charles IV. - gothic sculpture - gothic architecture