Zobrazit minimální záznam

dc.creatorAdámková, Iva
dc.date.accessioned2019-12-03T09:19:34Z
dc.date.available2019-12-03T09:19:34Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/112156
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.titlePolemika mezi cisterciáckým a clunyjským mnišstvím a spis Apologia Bernarda z Clairvaux.cs_CZ
dc.typehabilitační prácecs_CZ
dcterms.dateAccepted2019-11-21
dc.contributor.refereeCharvátová, Kateřina
dc.contributor.refereeKarczewski, Dariusz
dc.contributor.refereeNechutová, Jana
thesis.degree.disciplineŘecká a latinská studiacs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.author.affiliationUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav řeckých a latinských studiícs_CZ
uk.author.affiliationUniverzita Palackého v Olomouci, Cyrilometodějská teologická fakultacs_CZ
uk.habilitation-board.chairmanBláhová, Marie
uk.habilitation-board.memberNechutová, Jana
uk.habilitation-board.memberKitzler, Petr
uk.habilitation-board.memberPumprová, Anna
uk.habilitation-board.memberDoležalová, Lucie
uk.abstract.csBernard z Clairvaux (1091-1153) se nesmazatelně zapsal nejen do dějin cisterciáckého řádu, ale po třicet let měl také rozhodující vliv na celou tehdejší Evropu a její směřování. Proslulosti dosáhl svým kazatelským uměním, pověstí světce a askety a rovněž svým literárním dílem psaným vytříbeným jazykem a vysokým rétorickým stylem. Apologie pro opata Viléma patří mezi ty Bernardovy texty, v nichž se zabývá otázkami mnišství v užším slova smyslu. Adresoval ji svému příteli Vilémovi ze Saint-Thierry, který byl v té době opatem stejnojmenného benediktinského kláštera v Remeši. Jak Bernard v úvodu svého textu uvádí, Vilém po něm žádal stanovisko k řádovým zvyklostem panujícím u cisterciáků a clunyjských mnichů a dále k vzájemným obviněním, jež proti sobě oba řády vznášely. Oslnivý úspěch prvních generací cisterciáckých hlasatelů asketických ideálů, kteří se příkře vyslovili proti bohatství, majetku a nákladně konstruovaným klášterům, vyvolal tehdy v benediktinském táboře pocit ohrožení. Cisterciáci se navíc hlásili k obnovení přísné benediktinské observance a návratu ke kořenům prvotního monasticismu, čímž v podstatě zpochybnili jak zvyklosti clunyjských mnichů, tak tradičního benediktinského tábora. Mezi oběma řády se záhy rozvinula ostrá polemika, do níž výraznou měrou zasáhl právě Bernard z Clairvaux. Ačkoli literární kontroverze mezi oběma svářícími se stranami naplňovaly celé 12. století, Bernardova Apologie představuje v těchto diskusích nejzásadnější vklad cisterciácké strany. Základním námětem traktátu je tak polemické vysvětlení rozdílů mezi tradičním mnišstvím a novými reformními směry, a to jak v pojetí obecných řeholních principů, tak v konkrétní aplikaci řeholních pravidel na každodenní život klášterních komunit. Předložená práce je rozdělena do dvou celků: tvoří ji jak překlad latinského textu, tak úvodní studie, v níž je podána jednak analýza aktuálních monastických otázek, na něž zde Bernard z Clairvaux naráží, jednak proveden rozbor Bernardových kritických postřehů z oblasti každodenních monastických zvyklostí.cs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV