Bartholomeus Spranger v Itálii
Bartholomeus Sparanger in Italy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/112186Identifikátory
SIS: 213035
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jarošová, Markéta
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
12. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Bartholomeus Spranger, Parma, Řím, Sant'Oreste, Caprarola, Bosco Marengo, kardinál Alessandro Farnese, papež Pius VKlíčová slova (anglicky)
Bartholomeus Spranger, Parma, Rome, Sant'Oreste, Caprarola, Bosco Marengo, cardinal Alessandro Farnese, pope Pius VDiplomová práce je zaměřena na italský pobyt Bartholomea Sprangera, na jeho umělecký vývoj během té doby a na díla, která zde vytvořil. Itálie druhé poloviny 16. století se stala na deset let jeho domovem. Stejně jako mnoho dalších umělců i Spranger se vydal poznávat díla italských mistrů a především získávat nové a cenné zkušenosti. Těch prvních se mu dostalo již v Parmě, ale zcela bezpochyby nejvýznamnější zastávku pro něj představoval Řím. Nejen, že měl možnost inspirovat se a učit se od nejlepších umělců té doby, ale především on sám zde získal důležité zakázky. Mezi jeho objednavatele patřili kardinál Alessandro Farnese či papež Pius V. Na císařský dvůr do Vídně, potažmo do Prahy, přišel již jako vyzrálý umělec a k tomu mu zcela jistě dopomohla italská zkušenost. Téma pobytu Bartholomea Sprangera v Itálii zatím nebylo v českém prostředí komplexně zpracováno.
The thesis is focused on the Italian period of Bartholomeus Spranger's life, on his artistic development during that time and on the artworks that he created there. Italy of the second half of the 16th century became Spranger's home for ten years. As well as many other artists Spranger set out for a journey to get to know the greatest Italian masterpieces and primarily to gain new and valuable experience. The first opportunity to work waited for him in Parma, but without any doubt, the most important sojourn for him was Rome. Not only did he have the possibility to be inspired by all the masterpieces and masters themselves, but he also had the opportunity to work for the patrons such as cardinal Alessandro Farnese and the pope Pius V. To the imperial court in Vienna, and then Prague, he came as an experienced artist and the Italian sojourn certainly played major role in it. This topic has not been comprehensively complied in the Czech language so far.