Otevřené vzdělávací zdroje v kontextu environmentálních studií
Open educational resources in context of environmental studies
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117555Identifikátory
SIS: 167076
Kolekce
- Kvalifikační práce [6810]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Moldan, Bedřich
Dlouhá, Jana
Oponent práce
Nečas, Vlastimil
Feberová, Jitka
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Environmentální studia
Katedra / ústav / klinika
Doktorský obor Environmentální studia
Datum obhajoby
4. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Otevřené vzdělávací zdroje, Wikipedie, environmentální obory, kvalita informacíKlíčová slova (anglicky)
Open educational resources, Wikipedia, environmental disciplines, information qualityDisertační práce se zabývá problematikou otevřených vzdělávacích zdrojů (OER) v kontextu environmentálních studií. Práce je koncipována jako soubor čtyř tematicky navazujících studií, jež byly publikovány ve formě recenzovaných článků v relevantních odborných časopisech. Úvodní část práce je věnována širšímu kontextu problematiky otevřených vzdělávacích zdrojů a objasnění tematických souvislostí jednotlivých publikací. První studie diskutuje problematiku otevřených vzdělávacích zdrojů, hodnocení jejich kvality a možnosti využívání v environmentálních oborech; zároveň analyzuje různé typy zdrojů, jež jsou dostupné pro environmentální vzdělávání v českém prostředí. Na tomto základě je založen design výzkumu provedený mezi studenty environmentálních oborů na českých vysokých školách na vzorku 233 respondentů. Výsledky výzkumu jsou prezentovány ve druhé studii zaměřující se na hodnocení kvality a ve třetí studii, v níž jsou řešeny obecné způsoby využívání OER. Ze zjištění plyne, že nejvyužívanějším zdrojem je pro studenty Wikipedie, kterou zároveň považují za poměrně kvalitní zdroj. V další studii je proto řešena problematika Wikipedie, přičemž je navržena ověřitelnost tvrzení respektovanými zdroji jako indikátor kvality pro využívání Wikipedie v rámci environmentálního vzdělávání na vysokoškolské...
The dissertation deals with the issue of open educational resources (OER) in the context of environmental studies. The thesis has been framed as a set of four thematically related studies published as peer-reviewed articles in relevant professional journals. The introductory section deals with the broader context of the issue of open educational resources and clarifies the thematic context of individual publications. The first study discusses the issue of open educational resources, the evaluation of their quality and possibilities of use in environmental disciplines; at the same time, it analyzes various types of resources available for environmental education in the Czech environment. Based on this, research was carried out among students of environmental disciplines at Czech universities on a sample of 233 respondents. The results of the research are presented in the second study, which focuses on quality assessment, while the third study deals with the general methods of OER use. Findings show that the most widely used resource among students is Wikipedia, which they also consider to be a relatively high-quality resource. For these reasons, the last study focuses further on Wikipedia and the proposed verifiability of claims by respected sources as a quality indicator for the use of Wikipedia in...