Deleuzovo pojetí času prostřednictvím umění
Deleuze's concept of time as told through art
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118517Identifikátory
SIS: 214091
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hogenová, Anna
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie - Filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra filozofie
Datum obhajoby
23. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Diference, aktualita, virtualita, trvání, paměť, esence, obraz-časKlíčová slova (anglicky)
Difference, actuality, virtuality, duration, memory, essence, image-timeTato diplomová práce se zaměřuje na pojetí času v textech francouzského filozofa Gillese Deleuze. Zprvu se vypořádává s filozofií Henriho Bergsona a tím, jak jej Deleuze interpretuje a využívá pro vyjádření vlastních myšlenek. Od Bergsona je již nutno se vydat směrem k umění, a to nejdříve za románem, konkrétně za Proustovým Hledání ztraceného času, jemuž Deleuze věnoval jednu ze svých raných prací. Filozofova originální intepretace proustovského času je představena v kontextu intepretací jeho vlastních krajanů, současníků a také ve vztahu k filozofii právě Henriho Bergsona. Druhá polovina práce je věnována modernímu filmu, jemuž se Deleuze věnoval v osmdesátých letech. Diplomová práce nepřichází s odvážnými intepretacemi Deleuzova díla, ale spíše předkládá problematiku času, která se v jeho díle může zdát okrajová, ale zároveň je něčím, čím je jeho filozofická práce protknuta od začátku od konce právě díky vlivu Henriho Bergsona.
This thesis is about concept of time in work of french philosopher Gilles Deleuze. First of all is nescessery to introduce reader with philosophy of Henri Bergson and Deleuze's interpretation of Bergon's work and how Deleuze uses it for demonstration of his own thoughs. After Bergson, there is finally an art, Marcel Proust and his novel In Search of Lost Time, which is subject of Deleuze's early work. Philosopher's original interpretation of proustian time is introduced in context of other intepretations of his time and also in the context in relation to philosophy of Bergson. The second half of thesis talks about modern film, which was Deleuze's interest through 1980s. This thesis doesn't try to make any brave interpretations of Deleuze's work, but does try to introduce a problém of time in his work, The concept of time is something which is not a big thing in Deleuze's philosophy, but i tis something what is there for a whole time because of Henri Bergson's influence.