Reflexe Jidáše Iškariotského a Jidášova evangelia nejen v Adversus haereses Irenea z Lyonu: Kainité a ti druzí
Reflection of Judas Iscariot in Adversus haereses by Irenes of Lyons: The Cainites and the others
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118638Identifikátory
SIS: 211868
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lášek, Jan Blahoslav
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra historické teologie a církevních dějin
Datum obhajoby
24. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Resumé: Autor se v této práci věnoval problematice těsných a napjatých vztahů gnóze a raného křesťanství prostřednictvím komparativní metody. Skrze srovnávací analýzu tak zkoumal výše zmíněné souvislosti s ohledem na postavu Jidáše Iškaritotského a se zvláštním zřetelem ke gnostickému spisu s křesťanskými prvky jménem Jidášovo evangelium, které používala gnostická sekta sétovců, označovaná za kainity. Zásadní pro tuto práci bylo rovněž zkoumání významného díla věnovaného gnostickým proudům v druhém století s názvem Adversus haereses od křesťanského teologa Ireneje z Lyonu. Prostřednictvím ukázek z Irenejova díla jsme se důkladně seznámili s filozoficko-teologickými systémy gnostiků i původem gnóze a s jejich hlavními představiteli. Provedli jsme nový překlad kapitoly o kainitech z latiny s přihlédnutím k latinské "originální" verzi Irenejova díla a s přihlédnutím k staršímu českému překladu a k anglickému překladu. Rozebrali jsme důkladně významný gnostický spis Jidášovo evangelium, který byl objeven v Egyptě až 1800 let poté, co byl prvně zmíněn Irenejem, přičemž byl považovaný za buď vybájený anebo navždy ztracený, a srovnali jsme jej s kanonickými evangelii a s gnostickými rukopisy z Nag Hammádí nalezenými po druhé světové válce rovněž v Egyptě. Dále jsme se důkladně seznámili s názory současné světové...
Resume: In this work, the author addressed the issue of close and tense relations between gnosis and early Christianity through a comparative method. Through comparative analysis, he examined the above-mentioned connections with regard to the figure of Judas Iscariot and with special regard to the Gnostic scripture with Christian elements called the Gospel of Judas, which was used by the Gnostic sect of the Sets, called cainites. Crucial to this work was the study of an important work dedicated to Gnostic currents in the second century called Adversus haereses by the Christian theologian Irenaeus of Lyon. Through excerpts from Irenaeus' work, we became thoroughly acquainted with the philosophical and theological systems of the Gnostics as well as the origin of gnosis and their main representatives. We made a new translation of the chapter on cainites from Latin, taking into account the Latin "original" version of Irenaeus' work and taking into account the older Czech translation and the English translation. We have thoroughly analyzed the important Gnostic work of the Gospel of Judas, which was discovered in Egypt up to 1800 years after it was first mentioned by Irenaeus and was considered either fanciful or lost forever, and compared it with the canonical Gospels and the Gnostic manuscripts of Nag Hammadi...