Plzeňská alternativní hudební scéna v letech 1983-1995
Pilsen Alternative Music Scene in 1983-1995
dizertační práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/118767/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118767Identifikátory
SIS: 167023
Kolekce
- Kvalifikační práce [6715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Morávková, Naděžda
Franc, Martin
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Integrální studium člověka - obecná antropologie
Katedra / ústav / klinika
Doktorský obor Integrální studium člověka - Obecná antropologie
Datum obhajoby
25. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Plzeňská alternativní hudební scéna - hudební každodennost - alternativní hudba - Rockfest - devadesátá léta 20. století - Mírový koncert Olofa Palmeho - orální historieKlíčová slova (anglicky)
Pilsen alternative music scene - musical everyday life - alternative music - Rockfest - ninetieth of twentieth century - The Peace Concert of Olof Palme - oral historyPlzeňská alternativní hudební scéna v letech 1983-1995 Lucie Marková Abstrakt Cílem disertační práce je rozšířit poznatky o plzeňské alternativní hudební scéně v letech 1983-1995, a to zejména v rámci tří ústředních témat. Základem výzkumu se stala obsahová analýza orálně-historických rozhovorů s pamětníky, kteří se ve zvoleném období aktivně pohybovali v plzeňské alternativní hudební sféře. Jednalo se nejen o samotné muzikanty, ale také o jejich fanoušky, nebo zprostředkovatele a pořadatele koncertů. Vzpomínky pamětníků jsou dále komparovány s dalšími poznatky z odborné literatury, archivních materiálů, dobového tisku a memoárů. První ze stěžejních témat se zaměřuje na hudební každodennost muzikantů, tedy na shánění hudebního vybavení, včetně místa, kde zkoušet a dále pak na instituci zřizovatele a pořádání veřejných produkcí. Druhá část práce pak na několika konkrétních případech (Rockfesty, Mírový koncert Olofa Palmeho a represe) pojednává o vzájemném vztahu mezi příslušníky alternativní hudební scény a představitelů politické moci. Celý text uzavírají kapitoly věnované deváté dekádě dvacátého století, pojednávající o transformaci celé plzeňské hudební alternativy. Všechna zmíněná témata jsou sledována především perspektivou samotných pamětníků. Klíčová slova: Plzeňská alternativní hudební scéna -...
Pilsen Alternative Music Scene in 1983-1995 Lucie Marková Abstract The aim of this dissertation thesis is to broaden knowledge about the Pilsen alternative music scene in 1983-1995, especially in the framework of three main themes. The basis of the research is content analysis of oral-historical interviews with witnesses who were part of the Pilsen alternative music scene in the selected period. These witnesses were not only active musicians, but also their fans, or organizers of their performances. Their memories were further compared with knowledge gained from the literature, period newspaper, archives materials and ego documents. The first of the main themes focuses on the musical everyday life of musicians, like getting musical equipment, finding rehearsal room or institution of the founder and organizing public performances. The second part of this dissertation thesis describes the relationship between members of alternative music scene and representatives of political power based on several specific cases (Rockfest, Peace Concert of Olof Palme and repression). The whole text is concluded by chapters devoted to the ninetieth of twentieth century, dealing with the transformation of the Pilsen alternative music scene. All these themes are observed primarily by the witness's perspective. Key words: Pilsen...