Zobrazit minimální záznam

Constructivism and Reality between Foerster, Maturana and Kuhn
dc.contributor.advisorMarek, Jakub
dc.creatorDuda, Marek
dc.date.accessioned2020-07-23T09:47:10Z
dc.date.available2020-07-23T09:47:10Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/119204
dc.description.abstractThis work deals with the introduction of the constructivist school of thought and its comparison with the theory of scientific revolutions and the concept of the paradigm of Thomas Kuhn. In this work, constructivism is represented by radical interpretations of Foerster, Maturana and Varela. These are then confronted with Kuhn's interpretation of scientific revolutions. At the end of the thesis I argue that Kuhn's concept of the paradigm can be interpreted as typically constructivist. In the context of the main line of interpretation of this work, I also critically evaluate motives such as reality, the possibility of true knowledge and related ethical consequences. Key words: constructivism, knowledge, truth, philosophy of science, paradigmen_US
dc.description.abstractTato práce se věnuje představení konstruktivistického myšlenkového směru a jeho srovnání s teorií vědeckých revolucí a konceptem paradigmatu Thomase Kuhna. Konstruktivismus je v této práci zastoupen radikálními interpretacemi Foerstera, Maturany a Varely. Ty jsou následně konfrontovány s Kuhnovým výkladem vědeckých revolucí. V závěru práce argumentuji, že Kuhnův koncept paradigmatu lze interpretovat jako typicky konstruktivistický. V kontextu hlavní výkladové linie této práce dále kriticky hodnotím motivy jako je realita, možnost pravdivého poznání a související etické konsekvence. Klíčová slova: konstruktivismus, poznání, pravda, filosofie vědy, paradigmacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectconstructivismen_US
dc.subjectknowledgeen_US
dc.subjecttruthen_US
dc.subjectphilosophy of scienceen_US
dc.subjectparadigmen_US
dc.subjectkonstruktivismuscs_CZ
dc.subjectpoznánícs_CZ
dc.subjectpravdacs_CZ
dc.subjectfilosofie vědycs_CZ
dc.subjectparadigmacs_CZ
dc.titleKonstruktivismus a realita mezi Foersterem, Maturanou a Kuhnemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-07-02
dc.description.departmentDepartment of General Anthropologyen_US
dc.description.departmentKatedra obecné antropologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId180048
dc.title.translatedConstructivism and Reality between Foerster, Maturana and Kuhnen_US
dc.contributor.refereeMurgaš, Jaromír
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná antropologie - integrální studium člověkacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato práce se věnuje představení konstruktivistického myšlenkového směru a jeho srovnání s teorií vědeckých revolucí a konceptem paradigmatu Thomase Kuhna. Konstruktivismus je v této práci zastoupen radikálními interpretacemi Foerstera, Maturany a Varely. Ty jsou následně konfrontovány s Kuhnovým výkladem vědeckých revolucí. V závěru práce argumentuji, že Kuhnův koncept paradigmatu lze interpretovat jako typicky konstruktivistický. V kontextu hlavní výkladové linie této práce dále kriticky hodnotím motivy jako je realita, možnost pravdivého poznání a související etické konsekvence. Klíčová slova: konstruktivismus, poznání, pravda, filosofie vědy, paradigmacs_CZ
uk.abstract.enThis work deals with the introduction of the constructivist school of thought and its comparison with the theory of scientific revolutions and the concept of the paradigm of Thomas Kuhn. In this work, constructivism is represented by radical interpretations of Foerster, Maturana and Varela. These are then confronted with Kuhn's interpretation of scientific revolutions. At the end of the thesis I argue that Kuhn's concept of the paradigm can be interpreted as typically constructivist. In the context of the main line of interpretation of this work, I also critically evaluate motives such as reality, the possibility of true knowledge and related ethical consequences. Key words: constructivism, knowledge, truth, philosophy of science, paradigmen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV