Fenomén "česká estetika" v reflexi českého estetického myšlení
The phenomenon of "Czech aesthetics" in reflection of the Czech aesthetic thought
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/11953/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11953Identifikátory
SIS: 62692
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlobil, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika - Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
16. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
estetiky zabýval F. Palacký, jeho "Přehled dějin krásovědy a její literatury" (1823) však pojednává pouze o dějinách estetiky světové. Palacký byl přesvědčen o tom, že v rámci českého prostředí dosud nelze hovořit o vývoji estetických teorií. Svým dílem však významně zasáhl do české estetické historiografie, protože přijal myšlenku vývoje. Podle jeho mínění směřuje veškeré lidské snažení k humanitě (podobným způsobem přemýšlí mnohem později i M. Novák). Teprve v polovině 19. století se objevila potřeba zachytit dějiny české estetiky. Byla podmíněna úsilím o osamostatnění národní filozofie. Zastánci Herbarta - F. Čupr, J. Dastich a J. Durdík - se vraceli k estetickým myšlenkám Tomáše Štítného ze Štítného, kterého mylně pokládali za originálního myslitele a předchůdce formové estetiky. Ve spisech českých Herbartovců se ovšem neobjevují jen obrozenecké snahy, ale též určitý "kosmopolitismus", vědomí, že Herbartova filozofie je držitelkou pravdy (pro české filozofické myšlení sehrála Herbartova filozofie významnou úlohu po stránce terminologické). Jméno Štítného se stalo mezníkem v dějinách české estetiky. Významnou úlohu sehrálo v díle A. Krecara "Česká literatura aesthetická", které vychází z formalismu a za vrchol českého estetického myšlení označuje "Všeobecnou aesthetiku" J. Durdíka. Později, kdy byla...
century. Before that, F. Palacký dealt with the aesthetics history, although his "Přehled dějin krásovědy a její literatury" (1823) deals only with the world aesthetics history. Palacký was convinced about the fact that in the Czech setting it is not possible to talk about a development of any aesthetic theories. His work significantly influenced Czech aesthetic historiography because Palacký accepted the idea of development. In his opinion all man's endeavour is aimed to achieve humanity (much later M. Novák also thinks the same way). The need for recording history of the Czech aesthetics appeared not until a half of 19th century. The effort to make the national philosophy independent was the main condition for this need. Herbartians - F. Čupr, J. Dastich and J. Durdík - returned to aesthetic ideas of Tomáš Štítný ze Štítného whom they, by mistake, considered to be the original thinker and predecessor of formal aesthetics. Among Czech Herbartian writings we can find not only revivalist efforts, but also certain "cosmopolitanism", knowledge that Herbart's philosophy is the holder of the truth (Herbart's philosophy was important for Czech philosophical thinking mainly because of terminology). The name Štítný became "a milestone" in the Czech aesthetics history. It played an important role in A. Krecar's work...