Literatur intermedial. Untersuchungen zu Texten von Heinrich Böll und Thomas Glavinic
Literature from an intermedial perspective. Text analysis of Heinrich Böll's and Thomas Glavinic's works
Lliteratura z intermediálního pohledu. Textová analýza děl Heinricha Bölla a Thomase Glavinicka
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/11963/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11963Identifikátory
SIS: 51123
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Todorow, Almut
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
21. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Dobře
Problematika vztahů mezi médii otevírá novou perspektivu interdisciplinárního pole, na kterém má právě literární věda velkou zásluhu. V dnešní době musí literatura čelit konkurenci technických médií, především filmu. Aby v této konkurenci obstála, snaží se literatura nová média napodobit, což se nejvíce projevuje ve stylu vyprávění. Předložená diplomová práce proto zpracovává problematiku tématizace médií v literatuře na základě kriminálních románů Der Kameramörder (2001) od Thomase Glavinice a Die verlorene Ehre der Katharina Blum (1974) (Ztracená čest Kateřiny Blumové) od Heinrich Bölla. Pro analýzu intermediálních vztahů a tématizaci médií v literárních textech byla nezbytná diskuze pojmu intermediality a s ní souvisejícího pojmu intertextuality (odstavec 3.1. a 3.2.). Vzhledem k tomu, že v současnosti představuje koncept intermediality v české germanistice málo prozkoumanou oblast, věnuje se druhá kapitola podrobněji vybraným aktuálním výzkumům k tématu intermediality, a to především z německé oblasti. Protože pojem "médium" představuje relativní, nikoli ontologický pojem, ponechává tato diplomová práce otázku "Co je médium?" úmyslně stranou. Na příkladě avantgardy (odstavec 1.2.) se ukazuje, že vývoj fotografie a filmu změnil zásadně dosavadní vidění, vnímání, a tím také vyprávění. Literatura na tyto...