Pokus o typologii literárního motivu dvojníka
An attempt to classify the literary motif of a double character
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11964Identifikátory
SIS: 51126
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stromšík, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
21. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce se pokouší vypracovat jednotnou typologii aplikovatelnou na literární motiv dvojníka v celém jeho rozsahu, tedy od jednoduchých komedií s podobnými sourozenci až po příběhy, jejichž námětem je rozštěpení lidské psychiky, vztah člověka a jeho zrcadlového či malovaného obrazu a podobně. Je rozdělena na dvě základní části. V první části, poté, co byl čtenář krátce seznámen s pojetím a členěním tohoto motivu u některých starších autorů (O. Fischer, E. Frenzelová), autor představuje členění vlastní, ve kterém jádrem dvojnického motivu je situace záměny identit či důležitých vlastností určitého subjektu. Zatímco pro již zmíněné starší autory je důležitým prvkem členění spíše forma dvojnictví, t.j. např. dvojnictví na základě rodové příbuznosti oproti dvojnictví získanému třeba kouzlem, staví tato práce spíše na intenci dvojnictví, tedy například dvojnictví za účelem podvodu či hry, ať už je získáno jakýmkoli způsobem. Typologie vycházející v zásadě ze sémiologického pojetí znaku, pracuje s řadou nových, či nově užitých termínů a usiluje o komplexní a vnitřně provázaný systém. Jednotlivé termíny jsou ilustrovány příkladovými texty, z velké části krátkými anekdotami. Už při jejich rozboru se ale objevuje nesnadnost, ba nemožnost jednoznačně interpretovat i poměrně důležité prvky těchto stručných příběhů....
This study aims at working out a consistent typology that might be applied on the literary motif of a double in its entire variety, i. e. from simple comedies with alike brothers and sisters to the stories, the themes of which are the split within the human psyche, the relation of man to his mirror, or painted, image, and the like. It is divided into two basic parts. In the first part, after the reader has been briefly informed of the concept and articulation of this motif by some earlier writers (O. Fischer, E. Frenzel), the author offers his own articulation: the core of the double-motif is a situation in which identities or important properties of a certain subject are mutually exchanged. While the above mentioned earlier writers in their articulation accentuate rather the form of the double-ness, for instance the double-ness based on kindred rather than the double-ness acquired e.g. through a spell, this work dwells on the intention of the double-ness, for example of a double-ness, acquired in whatever way, purposed to cheat or play a game. The proposed typology the starting point of which is basically the semiological concept of sign, works with a whole range of new, or newly used terms, and strives to build up a complex and internally coherent system. The respective terms are exemplified by concrete...