Řehole a múzy. Bratři kapucíni ve službách umění na prahu českého baroka
Monastic rules and muses. The Capuchin friars in the service of Art in early Baroque Bohemia
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119830Identifikátory
SIS: 141238
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šroněk, Michal
Royt, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
19. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Kapucíni, řádoví bratři − malíři, manýrismus, baroko, Paolo Piazza, Rudolf II, benátská škola 16. století, grafikyKlíčová slova (anglicky)
Capuchin order, friars - painters, mannerism, baroque, Paolo Piazza, Rudolf II, 16th century Venetian school, engravingsdisertační práce v českém jazyce ALICE BARTŮŠKOVÁ ŘEHOLE A MÚZY. BRATŘI KAPUCÍNI VE SLUŽBÁCH UMĚNÍ NA PRAHU ČESKÉHO BAROKA VEDOUCÍ PRÁCE: DOC. PHDR. MARTIN ZLATOHLÁVEK, PHD. Disertační práce s názvem Řehole a múzy. Bratři kapucíni ve službách umění na prahu českého baroka si za cíl bádání vytyčila opomíjené téma kapucínských bratrů malířů na pomezí manýrismu a barokní doby. Tomuto fenoménu v malířství, který není charakteristický pouze pro řád kapucínů, ale rovněž pro jiné církevní řády, se dosud nikdo komplexněji nevěnoval. S prvními kapucíny do Čech přišel kapucínský bratr Paolo Piazza, který ve své tvorbě čerpal z odkazu benátské školy 16. století. Byl všestranným malířem, vytvářel nejen malířská plátna, ale také nástěnné malby a jeho malířský rukopis nebyl jednotně vymezen. Paolo Piazza působil v kapucínských klášterech v Praze a Brně za vlády Rudolfa II., pro samotného císaře vytvořil několik uměleckých děl. Piazzovo dílo se zachovalo rovněž v grafických listech od rodiny Sadelerů. Díky těmto grafikám se rozšířilo několik Piazzových kompozic s ustáleným ikonografickým typem do evropského výtvarného umění. Z období českého baroka existují záznamy také a o několika desítkách malířů, kteří pocházeli z řad kapucínského řádu. Ti se podíleli zejména na výzdobě klášterů a přilehlých kostelů. Pobyt...
disertační práce v anglickém jazyce ALICE BARTŮŠKOVÁ MONASTIC RULES AND MUSES. THE CAPUCHIN FRIARS IN THE SERVICE OF THE ART IN EARLY BAROQUE BOHEMIA VEDOUCÍ PRÁCE: DOC. PHDR. MARTIN ZLATOHLÁVEK, PHD. Dissertation entitled Monastic rules and muses. The capuchin friars in the service of the art in early Baroque Bohemia set out for the purpose of research to the neglected theme of the Capuchin brothers - painters on the border between Mannerism and the Baroque era. This phenomenon in painting, which is not only characteristic for the order of the Capuchins, but also of other ecclesiastical orders, has never been more comprehensive. The Capuchin brother Paolo Piazza came to the Czech lands with first capuchin brothers; in his paintings he is inspired of the Venetian school of the 16th century. He was a versatile painter, he created not only painting on canvases, but also made wall paintings and his painting manuscript was not uniformly defined. Paolo Piazza worked in the capuchin monasteries in Prague and Brno during the reign of Rudolph II, for the emperor himself he created several artworks. Piazza's work has also been preserved in the engravings of the Sadeler family. Thanks to these engravings, several Piazza's compositions with a set iconographic type have spread to European fine arts. From the...