Hodnocení ve vzdělávacím programu Začít spolu
The evaluation in educational programme Step by Step
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/11998/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11998Identifiers
Study Information System: 52138
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
24. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce Hodnocení ve vzdělávacím programu Začít spolu popisuje a analyzuje metody hodnocení a sebehodnocení žáků, které se v programu používají. Zaměřuje se především na sebehodnocení žáků a jeho vývoj v první až třetí třídě základní školy s programem Začít spolu. Práce obsahuje základní charakteristiku programu Začít spolu, vymezuje pojem hodnocení a sebehodnocení a popisuje jejich vliv na osobnost žáka. Podrobně se věnuje i zdravému sebepojetí a sebeúctě u žáků. Součástí diplomové práce je empirický výzkum užívaných metod hodnocení a sebehodnocení žáků ve škole s programem Začít spolu (rozhovor s vyučující, pozorování dětí při sebehodnotících činnostech a analýza dětských prací). K diplomové práci jsou přiloženy přílohy - ukázky různých metod sebehodnocení žáků.
The diploma work "The Evaluation in Educational Programme Step by Step" describes and analyses methods of evaluation used in the Step by Step programme. It focuses predominantly on self-evaluation and its influence on the pupil's personality. The diploma work also presents the basic characteristics of the Step by Step educational programme and defines in detail the conception of evaluation and selfevaluation. A part of the diploma work is an empirical research of evaluation and selfevaluation methods used in first to third grades of basic school using Step by Step programme (interview with the teacher, observation of children in self-evaluating activities and analysis of children's work). The research outcome and summary of the most important findings on the pupil's self-evaluation are presented in the conclusion of the diploma work. The diploma work contains appendices - samples of various self-evaluation methods of pupils in the lower grades of basic school, using Step by Step programme.