Zájmová struktura nadaného dítěte a její možnosti rozvoje ve školních podmínkách
The structure of interests and the possibilities for its development in a gifted child in organized education
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/12004/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12004Identifiers
Study Information System: 52110
Collections
- Kvalifikační práce [23779]
Author
Advisor
Referee
Pelikán, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
23. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je koncipována jako teoreticko-empirická. Teoretická cást textu se zabývá dosavadními poznatky o problematice rozumove nadaných detí, shrnuje jejich charakteristické projevy, problémy a specifické vzdelávací potreby. Vcasná identifikace nadání a príznivý prístup rodicu, školy a ucitelu je pro zdravý vývoj techto detí zásadní. Je proto nezbytné stimulovat a rozvíjet nadání dítete a jeho schopnosti. V souvislosti s tím jsou nastíneny možnosti rozvoje a systémy vzdelávání a školní péce o nadané. Poslední kapitola teoretické cásti se zabývá problematikou zájmu a zájmové struktury z obecne psychologického hlediska, na kterou plynule navazuje empirická cást. Empirické šetrení analyzuje zájmovou strukturu nadaných detí a predkládá návrh diagnostického projektu, který by zejména ucitelum umožnil poznat a rozvíjet zájmy nadaných.
This thesis comprises both the theoretical and empirical aspects. The theoretical part focuses on the latest developments in the research of gifted children. It attempts to formulate their characteristics, problems and education-specific requirements. Timely identification of a particular gift as well as a positive approach of parents, school and teachers are crucial for further development of each particular gift. In connection with this approach, potential improvements and further development of education system and school care are outlined. The last chapter of the theoretical part deals with the issues of interests and their structure from the psychological point of view in general. The empirical part logically follows. Empirical inquiry analyses the interest structure of gifted children and proposes a diagnostic project, which would enable, especially the teachers, to recognize and encourage the interests of the gifted.